Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALCÚDIA
Núm. 572293
Aprovació definitiva modificació bases d'execució del Pressupost General de 2022 de l'Ajuntament d'Alcúdia, aprobada inicialment pel Ple de l’Ajuntament en la sessió del 8 de setembre de 2022 i publicada al BOIB núm. 119 de 10 de setembre de 2022, per un termini de 15 dies hàbils
Finalitzat el termini d'exposició pública de l'aprovació inicial de la modificació de les bases d'execució del Pressupost General per a l'exercici de 2022, realitzada pel Ple de l'Ajuntament en la sessió del 8 de setembre de 2022 i publicada al BOIB núm. 119 de 10 de setembre de 2022, per un termini de 15 dies hàbils, i no havent estat formulada cap reclamació contra l'acord d'aprovació inicial, aquest esdevé definitiu, i, en compliment del que disposa l'article 169 del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es publica a continuació la modificació de la base 31.11 que regula el règim de justificació i transparència de les assignacions econòmiques atorgades als grups polítics municipals:
BASE 31.11 Dotacions econòmiques als grups polítics:
1. Tots els grups polítics tenen dret a una dotació econòmica que resulta d'una aportació fixa idèntica per a cada un, així com d'una aportació variable en funció del nombre de membres. El Ple fixa aquesta quantia, i fixa, si és el cas, les condicions específiques d'abonament i de justificació. Aquesta aportació no es pot destinar al pagament de personal o a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial. Les dotacions econòmiques es poden abonar anticipadament amb periodicitat trimestral, sense l'obligació de constituir garantia o aval.
Els grups polítics municipals, legalment constituïts, per a que tinguin la consideració de beneficiaris d'aquestes subvencions hauran de complir les següents obligacions:
a) Obtenir un número d'identificació fiscal propi i diferenciat del partit polític, coalició o agrupació electoral a que estigui vinculat.
b) Obtenir un número de compte corrent de la seva titularitat.
c) Portar una comptabilitat específica dels seus ingressos i despeses.
d) Conservar els justificants d'ingressos i despeses que constitueixen el suport documental dels assentaments comptables.
e) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.
f) Acreditar que el Ple municipal ha pres coneixement de la seva constitució i la seva composició.
Si amb càrrec a aquestes dotacions econòmiques els grups polítics municipals abonessin honoraris professionals o altres despeses subjectes a retenció, estaran obligats a practicar les corresponents retencions, així com al seu ingrés en la Delegació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
2. Destí de les dotacions econòmiques
2.1 Es consideren despeses subvencionables amb càrrec a les dotacions econòmiques municipals les següents:
a) Actes públics que els grups polítics municipals realitzin per a la difusió a la ciutadania de les seves iniciatives i propostes polítiques. Seran despeses derivades d'actes públics realitzats pels grups municipals de difusió a associacions, grups polítics i societat civil en general respecte d'iniciatives i polítiques relacionades amb l'activitat municipal.
b) Despeses de difusió en mitjans de comunicació, fulletons, bustiades i mitjans similars de les iniciatives pròpies del grup polític municipal.
c) Despeses de representació (locomoció i dietes) realitzats amb motiu d'actes o reunions de contingut local o sectorial d'interès per al funcionament del respectiu grup polític municipal en l'exercici de la seva actuació corporativa.
d) Subministraments de béns no inventariables, consumibles, telefonia, manteniment del servei informàtic propi, de la web del grup polític municipal que en el seu cas pugui contractar.
e) Contractes de lloguer a nom del grup polític municipal, de locals i/o espais que siguin necessaris per a l'exercici de les seves funcions. En cas que un grup polític municipal tingui un local o altre tipus d'immoble en propietat, no seran subvencionables les despeses corresponents a tributs que gravin aquesta propietat.
f) Contractes de serveis, i qualsevol activitat de publicitat, en suport de les tasques i obligacions pròpies del grup polític municipal en l'exercici de la seva actuació corporativa.
g) Comissions bancàries i de gestió i manteniment del compte corrent obert a nom del grup polític municipal.
h) Despeses en formació dels membres del grup polític municipal en qüestions relacionades amb les seves tasques dins del mateix.
i) Aportacions justificades als partits polítics, coalicions o federacions electorals sota les sigles dels quals varen concórrer a les eleccions municipals en virtut de l'article 2.1.e) de la Llei orgànica, de 4 de juliol, sobre el finançament dels partits polítics.
j)Despeses diverses d'atencions protocol·làries i representatives. S'inclouran les despeses derivades de reunions amb regidors, diputats, alcaldes, destinades a la coordinació de polítiques o assumptes relacionats o que afectin a les tasques del grup polític municipal a l'Ajuntament.
k) Altres despeses que tinguin la consideració de funcionament.
2.2 En cap cas podrà destinar-se la dotació econòmica :
a. El pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la corporació.
b. L'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.
c. Indemnitzacions per raó del servei i per assistència a sessions, que, d'acord amb la legislació vigent, s'hagin de satisfer directament a cada regidor.
d. Subvencions, aportacions o transferències destinades a entitats privades.
e. Aportacions als partits polítics, coalicions electorals o federacions, que no tinguin per finalitat i no compleixin els requisits previstos al punt 5.1 d'aquesta base.
2.3 Per a la realització d'aquestes despeses serà requisit necessari que aquests béns no puguin posar-se a disposició dels grups polítics municipals per part de l'Ajuntament.
3. Comptabilitat específica
3.1 Cada grup polític municipal haurà de portar una comptabilitat específica de la dotació anual assignada, registrarà cadascuna de les operacions que realitzi i conservarà les corresponents factures que contindran els requisits exigits per la normativa vigent sobre facturació i estaran emeses a nom del grup polític municipal, sense perjudici que cada grup estableixi internament els seus mecanismes de gestió de la comptabilitat. Aquesta comptabilitat es posarà a disposició del Ple de l'Ajuntament quan aquest ho sol·liciti.
3.2 En tot cas, les factures hauran de contenir les dades establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel que s'aprova el Reglament regulador de les obligacions de facturació.
4. Justificació
4.1 Abans de l'1 d'abril de l'any posterior al que s'atorga l'aportació, els grups han de presentar la justificació de les despeses fetes amb càrrec a aquestes aportacions, així com la comptabilitat corresponent, que ha d'incloure el balanç (de sumes i saldos), el compte de resultats i la memòria econòmica a 31 de desembre, d'acord amb l'article 14.4 de la Llei orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament dels partits polítics
4.2 Per a la justificació del destí de la dotació econòmica els grups municipals presentaran per registre electrònic el compte justificatiu d'acord amb els MODEL 1 i 2 aprovats pel Ple i que consten com annexes a les bases d'execució del pressupost i estar integrat per:
a) Una relació detallada justificativa les despeses efectuades l'any anterior, o al període que és objecte de justificació, amb càrrec a les aportacions econòmiques rebudes signada pel portaveu o el membre responsable designat pel grup municipal segons model 2 “Compte justificatiu de despeses dels grups polítics municipals”. S'haurà de declarar que les dades consignades són certes; i s'indicarà un correu electrònic
En cas de no autoritzar l'Ajuntament a obtenir d'altres administracions públiques els certificats positius de l'AEAT i de la Seguretat social, s'hauran d'aportar els certificats d'estar al corrent de pagament en les seves obligacions tributàries i de Seguretat Social.
b) Factures i altres documents acreditatius de les despeses de l'exercici objecte de justificació, ordenades d'acord amb la relació justificativa esmentada.
Les factures i documents acreditatius hauran d'estar emeses a nom i amb el NIF del grup municipal. Així mateix ha de tenir correctament identificat el concepte i el destí final de la despesa, l'import i el proveïdor i han de complir amb els requeriments del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel que es regulen les obligacions de facturació.
c)Altres documents acreditatius de les despeses.
d) Per cada despesa s'especificarà la forma de pagament i s'ajuntarà el justificant d'aquest, juntament amb el llistat dels moviments bancaris del compte corrent que permetin acreditar el pagament de les despeses efectuades. En el cas de pagaments en efectiu s'haurà d'acreditar a la factura o document justificatiu: la data de pagament, amb la diligència de "pagat en efectiu", el segell de l'empresa i la signatura del seu representant.
e) Llistat dels moviments bancaris del compte corrent per acreditar el pagament de les mateixes.
f) El tiquet o factura corresponent per justificar les despeses de desplaçaments.
g) Una declaració responsable segons model 1”Declaració anualitat”.
4.3 Requisits que ha de complir la documentació justificativa presentada amb la documentació específica.
a. La justificació de les despeses de desplaçament, s'efectuarà mitjançant informe justificatiu que acrediti la celebració de l'acte o que motivi la necessitat del desplaçament i de la seva vinculació a actuacions d'interès públic derivades de l'actuació corporativa, acompanyat de:
-. El bitllet corresponent, en el cas d'utilització de transport públic.
-. Document acreditatiu del quilometratge efectuat si s'ha fet servir transport propi.
La indemnització es retribuirà d'acord amb el preu per quilòmetre establert per la legislació vigent . S'accepten com a justificants el tiquets justificatius de les despeses de pàrquings i peatges.
b. En el cas de que les despeses derivin de prestació de serveis del partit polític al grup polític municipal per les finalitat previstes a l'art. 73.3. de la LBRL. Aquestes s'acreditaran mitjançant l'aportació dels corresponents documents, convenis, contractes i la presentació de la factura justificativa dels serveis prestats quan procedeixi legalment.
c. Les despeses de personal contractat pel grup municipal, per dur a terme les finalitats previstes a l'art. 73.3 de la LBRL, es justificaran amb l'aportació del full de nòmina, els TC de la Seguretat Social i els pagaments dels conceptes anteriors i de l'IRPF corresponent.
4.4 La justificació de destí de la dotació econòmica haurà de realitzar-se abans del dia 1 d'abril de l'exercici següent a que correspongui l'assignació econòmica. S'admetran les despeses realitzades entre els dies 1 de gener i 31 de desembre de l'exercici corresponent.
La falta de justificació adequada és causa d'incoació d'expedient de reintegrament pels imports corresponents.
4.5. La justificació i la comptabilitat de les assignacions s'han de lliurar abans de l'1 de juny de l'any posterior al que s'atorga a la Intervenció, perquè emeti, abans de l'1 d'octubre del mateix any, l'informe de fiscalització individualitzat corresponent. Dels justificants i de la comptabilitat presentades, així com del resultat de l'informe de fiscalització de la Intervenció, es donarà compte al Ple al llarg del darrer trimestre de l'any posterior al que s'ha atorgat l'assignació, amb la qual cosa s'entén complida la previsió del paràgraf 5è de l'apartat 3 de l'article 73 de l'LRBRL.
4.6 La justificació corresponent a l'exercici en que hagi renovació de les corporacions locals abastarà el període transcorregut entre el dia 1 de gener i la finalització del mandat corporatiu, entenent com a tal el dia anterior a la realització de les eleccions locals. El termini per presentar aquesta justificació serà d'un màxim de 3 mesos a comptar des del dia següent a l'acabament del mandat. Dins el mateix termini s'haurà de presentar la declaració de final de legislatura d'acord amb el model 3.
4.7 Els nous grups polítics municipals que es constitueixin a resultes de les eleccions, hauran de presentar el compte justificatiu pel període comprès entre dita constitució i fins el 31 de desembre de l'any en curs.
4.8 La manca de presentació de la justificació anual comportarà la suspensió, durant el temps que transcorri sense que es presenti la justificació des de que aquesta és exigible (1 d'abril), de les aportacions econòmiques que hagin de percebre's en l'exercici econòmic següent al que faci referència la justificació.
4.9 El mitjà de pagament idoni serà la transferència bancària o el xec nominatiu. En cas que es paguin despeses en efectiu, el límit quantitatiu serà el que determini la normativa reguladora d'aquesta forma de pagament a nivell estatal, i hauran de plasmar-se en la factura els següents requisits:
a-Data de pagament.
b-Diligència/segell de ''pagat en efectiu''.
c-Segell de l'empresa i firma del representant.
4.10 En el supòsit de dissolució d'un grup polític per qualsevol causa el compte justificatiu de l'aportació s'haurà de presentar davant la Presidència del Ple en un termini màxim d'un mes a comptar de la data de la sessió del ple municipal en la qual s'hagi pres coneixement d'aquesta dissolució.
4.11 Seran responsables d'efectuar les justificacions i liquidacions les persones integrants del grup polític municipal. En el supòsit que durant el mandat alguna de les persones integrants del grup l'abandonés, la seva responsabilitat abastarà tot el període que hagi pertangut al grup polític municipal i per l'import de les subvencions atorgades durant aquest període.
5.- Justificació d'aportacions als partits polítics
5.1 En el cas que els grups municipals aportin la totalitat o part d'aquests fons al seu respectiu partit polític, hauran de presentar la següent documentació:
a. Un conveni de col·laboració, o acord anàleg, signat entre el grup municipal i el partit polític, que tingui una durada màxima igual al mandat corporatiu i relacioni els tipus dels serveis que el partit prestarà al grup polític.
Aquests serveis han d'estar directament relacionats amb els fins específics del partit i vinculats al desenvolupament de l'activitat pròpia i de funcionament del grup municipal. Les aportacions que els grups polítics de les entitats locals realitzin a favor de partits polítics en aplicació de la LOFPP, han d'esser de caràcter retributiu, que respongui a la prestació d'un servei concret i determinat, i per tant els partits polítics que percebin aquestes dotacions han d'expedir factures pels serveis prestats als grups polítics de les entitats locals , encara que aquest supòsit es trobi entre els exempts d'acord amb l'article 20.1.28 de la Llei de l'IVA, en aplicació de l'article 3.1ª del Reglament de Facturació (RD 1616/2012 , de 30 de novembre ). Juntament amb la factura es detallaran els serveis prestats al grup municipal que han de respondre a activitats i serveis concrets i el seu import haurà de ser en tot cas preus de mercat.
b. Una certificació del responsable de la gestió econòmica-financera del partit polític, on s'acrediti que aquestes quantitats s'han utilitzat en els supòsits legals contemplats en el marc jurídic vigent i que figuren com a ingressos a la comptabilitat general del partit presentada al Tribunal de Comptes.
Correspon al Tribunal de Comptes amb caràcter exclusiu, el control de l'activitat econòmica i financera dels partits polítics d'acord amb l'art. 16 de la Llei Orgànica 8/2007, de 4 de juliol sobre finançament dels partits polítics
6. Pagament
6.1 El pagament de la dotació anual econòmica assignada a cada grup polític municipal es realitzarà de forma fraccionada i gradual d'acord amb la periodicitat que estableixi el Ple municipal a l'inici del mandat, sense perjudici de les modificacions que en el seu cas consideri efectuar aquest òrgan durant el període del mandat.
7.Publicitat
Els comptes justificatius es publicaran en el portal de transparència de la seu electrònica municipal, d'acord amb els criteris establerts en la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i resta de normativa en la matèria que li sigui d'aplicació.
Contra l'aprovació definitiva de la modificació de les bases d'execució del Pressupost General per a l'exercici de 2022, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de la publicació d'aquest edicte, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb els requisits, formalitats i causes assenyalades als articles 170 i 171 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals.
Alcúdia, en la data de la signatura electrònica (4 d'octubre de 2022)
El batle Domingo Bonnin Daniel