Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 562785
Aprovació Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma 2022-2025
ÀREA DE CULTURA I BENESTAR SOCIAL
Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma
La Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma, en sessió de 28 de setembre de 2022, va acordar:
“PRIMER.- Aprovar la Cartera municipal de serveis socials de l'Ajuntament de Palma 2022-2025.
SEGON.- Ordenar la publicació de la Cartera municipal de serveis socials de l'Ajuntament de Palma 2022-2025 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
A continuació, de conformitat amb aquest Acord, es procedeix a publicar el text íntegre d'aquesta Cartera.
Cartera municipal de serveis socials de l'Ajuntament de Palma 2022 - 2025
1. Introducció
La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, recull en l'article 25 les competències en matèria de serveis socials, tenint e compte el previst en el Decret Llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures per aplicar a les Illes Balears la llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local (BOIB núm. 160, de 22 de novembre), que va retornar a les entitats locals com a competències pròpies, totes aquelles que les lleis autonòmiques li havien atribuït amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei 27/2013. L'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i règim local de les Illes Balears, recull també les competències municipals en matèria de serveis socials, concretament la lletra aa) de l'apartat segon (aa) Regulació i prestació dels serveis d'atenció a les persones i dels serveis socials públics d'assistència primària). Igualment, l'article 99.3 de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca, recull les funcions en matèria de serveis socials que es desenvolupen en l'àmbit municipal de Palma de Mallorca.
Quant a les competències en matèria de violència de gènere, l'apartat o de l'article 25.2.o) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, fa referència a la competència de l'Ajuntament en totes aquelles actuacions en la promoció de la igualtat entre homes i dones així com contra la violència masclista. D'igual manera, l'article 29.2.k de la Llei 20/2006, reconeix als municipis competències pròpies en matèria d'ordenació i prestació de serveis bàsics de la comunitat. L'exercici d'aquestes competències s'emmarquen en el teixit legislatiu format, d'una banda, per la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència masclista, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, que obliga els municipis, en l'àmbit de les seves competències, a garantir l'existència de serveis d'acollida suficients per a atendre a les necessitats de protecció i allotjament de les dones víctimes de violència masclista i de les seves filles i fills mentre duri el procés d'atenció.
Quant a les competències en matèria de migració, a més de l'establert en l'article 25.2 e) de la Llei 7/1985 i l'article 29.2.k de la Llei 20/2006, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Entre els objectius que han de regir els serveis socials, recull el de prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones, com també l'atenció prioritària dels casos de vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials. Així, estableix que les persones en situació de vulnerabilitat i necessitat social, com són les persones immigrants extracomunitàries, són destinatàries dels serveis socials amb caràcter prioritari i urgent.
L'article 3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que el sistema de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública i privada destinats a la finalitat que estableix l'article 3. El capítol III regula les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques, els programes, els projectes i les prestacions del sistema públic dels serveis socials. A més a més, regula les carteres de serveis socials, que es configuren com el recull sistematitzat i operatiu de prestacions que el sistema ofereix a la ciutadania segons les diferents situacions de necessitat social.
L'article 24 de la Llei 4/2009 disposa que la Cartera de serveis socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent-hi totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques i que cada administració competent ha de redactar la seva cartera de serveis socials en el marc de la distribució de competències vigent, que s'han de coordinar en el marc de la Conferència Sectorial.
L'article 27.1 estableix que les entitats locals poden establir les seves carteres de serveis, el contingut de les quals ha de ser complementari i addicional del contingut de les que aprovin el Govern de les Illes Balears i els consells insulars
L'article 38 recull les competències dels municipis i en el seu punt 1.a) assenyala que correspon als municipis crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla Estratègic corresponent, i els plans estratègics insular i autonòmic. L'apartat d) atribueix als municipis la competència per elaborar la seva cartera de serveis socials.
El decret 66/2016, de 18 de novembre, regula l'actual cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i estableix els principis generals per a carteres insulars i locals.
Per altra banda el Decret 48/2011, de 13 de maig, recull els principis generals i directrius de coordinació de serveis socials comunitaris bàsics.
El ple de l'Ajuntament de Palma va aprovar definitivament, en sessió ordinària de 30 de novembre de 2017, la primera Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, publicada al BOIB. Núm.3, de 6 de gener de 2018, amb una vigència quadriennal.
Aquesta primera Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma va néixer amb el propòsit d'acostar a la ciutadania els serveis que es presten des de l'Ajuntament, amb la finalitat de contribuir al benestar de les persones.
Els canvis legislatius i el transcurs del temps fan necessària una nova cartera de serveis socials municipals adaptada a la nova situació social, legislativa i organitzativa. D'una banda al llarg dels quatre anys de vigència de la cartera s'han regulat reglamentàriament un seguit de serveis, com és el servei de promoció de l'autonomia personal; el servei de centres de dia; el servei d'atenció domiciliària; o el servei d'acolliment municipal de famílies i el servei de centre d'acolliment temporal. A més, en data de 17 de juny de 2021, el ple municipal va aprovar el Reglament de Prestacions Econòmiques d'Urgència Social de l'Ajuntament de Palma, l'objecte del qual és establir les condicions necessàries dintre de l'àmbit municipal per a la concessió de les prestacions econòmiques municipals d'urgència social, quan concorrin situacions de necessitat i de recolzament a processos d'inclusió i d'integració social valorades pels serveis socials municipals. D'altra banda, no es pot deixar d'esmentar l'aprovació a nivell autonòmic de la nova regulació de les prestacions econòmiques de caràcter econòmic de les Illes Balears i el que suposa en aquest punt l'aprovació a nivell estatal d'un ingrés mínim vital.
Els recursos específics contra la violència de gènere també han evolucionat des de la primera cartera i és necessari incloure la visió global que donen el conjunt d'aquests recursos dintre de la present cartera,
La publicació d'aquesta cartera municipal de serveis garanteix el dret a la informació sobre els serveis socials comunitaris de competència municipal i a l'hora, s'ordena i configura com un conjunt de serveis, prestacions, tràmits i actuacions de prevenció, atenció i promoció social que es presten directament des de l'Ajuntament, en col·laboració amb les entitats del tercer sector o el sector privat.
La Cartera Municipal de Serveis Socials conté, una descripció organitzativa dels Serveis socials comunitaris bàsics i els Serveis comunitaris específics de l'Ajuntament, com a punt d'accés immediat al sistema públic de serveis socials i proper a la ciutadania.
2. Objecte i àmbit d'aplicació
Determinar el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials de l'Ajuntament de Palma, tal i com preveu la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i el decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals
L'àmbit d'aplicació d'aquesta cartera s'estén a tota la ciutat de Palma.
3.Vigència
La Cartera Municipal de Serveis Socials tindrà una vigència quadriennal, tal com s'estableix a l'article 26 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, i es podrà revisar anticipadament d'acord amb el que estableix la normativa vigent.
No obstant l'anterior, per Acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma es podrà prorrogar anualment la vigència de la present cartera.
4. Finançament de les prestacions
La cartera de serveis socials es finança amb els crèdits disponibles en els pressuposts municipals. També es pot finançar amb aportacions d'altres administracions i amb la participació econòmica de les persones ateses als serveis que tenguin previst una aportació econòmica.
5. Participació de les persones ateses en el finançament dels serveis i les prestacions
Es preveu la participació de les persones ateses en el finançament dels serveis i de les prestacions definides a l'annex d'aquest Reglament quan així s'estableix a la definició del servei o prestació i a l'Ordenança reguladora del Preu públic per prestació de serveis i la realització d'activitats d'acció social a diversos centres municipals.
6. Entitats proveïdores
Les entitats privades poden dispensar les prestacions del sistema de serveis socials sempre que els serveis estiguin acreditats d'acord amb el que disposa el títol VII de la Llei 4/2009, mitjançant la formalització de l'instrument jurídic que correspongui.
Tots aquests serveis formen part de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública del municipi de Palma.
7. Autorització i acreditació de serveis socials municipals
A efectes d'autoritzar i acreditar els serveis socials municipals prevists en la present cartera, en defecte de normativa autonòmica o insular d'aplicació, l'administració competent aplicarà els reglaments municipals de funcionament dels serveis concrets, i si s'escau, els plecs de prescripcions tècniques que regulin les condicions tècniques que regeixen els corresponents contractes o concerts.
ANNEX: RELACIÓ DE PRESTACIONS I SERVEIS
1. SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS
1.1. PRIMERA ATENCIÓ EN SERVEIS SOCIALS
1.2. ATENCIÓ INDIVIDUAL-FAMILIAR
1.3. ATENCIÓ COMUNITÀRIA
2. PRESTACIONS DELS SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS
2.1. ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
2.2. PRESTACIONS ECONOMIQUES I TÈCNIQUES
2.3. ACOLLIMENT I INSERCIÓ SOCIAL
3. PRESTACIONS PER A DONES VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA DE GÈNERE, PER ALS SEUS FILLS I FILLES I PELS AGRESSORS QUE VOLEN DEIXAR DE SER-HO.
4. SERVEI DE GESTIÓ LA DIVERSITAT CULTURAL
5. SERVEI DE SENSIBILITZACIÓ EN DRETS HUMANS I COOPERACIÓ
1. SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS
1.1. PRIMERA ATENCIÓ EN SERVEIS SOCIALS
1.1.1.. Equip de primera atenció de serveis socials (EPASS)
Descripció
Equip de primera atenció que valorarà i atendrà la primera demanda d'atenció social de la ciutadania de Palma.
Funcions
Perfils
Persones i famílies empadronades i amb residència efectiva a Palma en situació de vulnerabilitat social que acudeixen per primera vegada a serveis socials o que no han acudit al seu CMSS en els darrers sis mesos
Atencions que ofereix
Requisits
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: equip multidiciplinar d'acord amb la normativa d'aplicació
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Ratios: els prevists en el reglament d'organització i funcionament dels serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de Palma i els indicadors interns de Benestar Social
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.1.2..OAC- Social
Descripció
L'Oficina d'Atenció Social és un dispositiu professional d'informació, assessorament, orientació i derivació obert a tota la ciutadania que complementa i dona suport a l'equip de primera atenció de serveis social (EPASS).
Funcions
Perfils
Persones i famílies empadronades i amb residència efectiva a Palma en situació de vulnerabilitat social que requereixen d'informació social
Atencions que ofereix
Requisits
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: equip multidisciplinar d'acord amb la normativa d'aplicació
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.
Ratios: els prevists en el reglament d'organització i funcionament dels serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de Palma i els indicadors interns de Benestar Social
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.1.3 Domiciliació i empadronament
Descripció
Totes les persones tenen dret a l'empadronament.
Funcions
Perfils
Totes les persones residents al municipi amb dificultats per empadronar-se
Requisits
Documentació a aportar
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/professionals: Unitats de treball social dels serveis socials municipals
Ràtios i perfils professionals: els propis de les UTS
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin en el desplegament del Pla de Qualitat previst a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.2. ATENCIÓ INDIVIDUAL-FAMILIAR
1.2.1. Atenció domiciliària
Descripció
Conjunt de tasques realitzades al domicili de la persona i/o família adreçades al suport i/o millora de situacions generades per manca d'autonomia física i/o psíquica, així com a les situacions de dependència social.
Funcions
Perfils
Atencions que ofereix
Requisits
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: segons la normativa vigent
Ràtios i perfils professionals: Les ràtios seran les que es determinin en el decret de principis generals dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.2.2- Atenció social
Descripció
Atenció professional realitzada des del CMSSCB per capacitar a les persones en habilitats personals i competències que els possibilitin resoldre autònomament les seves dificultats socials.
Funcions
L'atenció social que es du a terme des dels Centres municipals de serveis socials té dues funcions:
Perfils
Atencions que ofereix
Canal d'accés
Serveis municipals
Localització del servei
Centres municipals de serveis socials
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: unitats de treball social (UTS) dels serveis comunitaris bàsics
Ràtios i perfils professionals: cada UTS està integrada, com a mínim, per un treballador o una treballadora social, un educador o una educadora social, un treballador o treballadora familiar i un auxiliar informador o informadora. Les ràtios seran les que es determinin en el decret de principis generals dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.2.3.- Atenció socioeducativa
Descripció
Atenció professional realitzada per els/les educadors/es socials per capacitar a les persones en habilitats personals i competències que els possibilitin resoldre autònomament les seves dificultats socioeducatives.
Funcions
Perfils
Atencions que ofereix
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: unitats de treball social (UTS) dels serveis comunitaris bàsics
Ràtios i perfils professionals: Les ràtios seran les que es determinin en el decret de principis generals dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.2.4.- Atenció psicosocial
Descripció
Atenció professional realitzada pel psicòleg o per la psicòloga dels Centres municipals de serveis socials comunitaris bàsics, per tal de capacitar a les persones en habilitats personals i competències que els possibilitin resoldre autònomament les seves dificultats psicosocials.
Funció
Perfils
Atencions que ofereix
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: unitats de treball social (UTS) dels serveis comunitaris bàsics
Ràtios i perfils professionals: cada UTS està integrada, com a mínim, per un treballador o una treballadora social, un educador o una educadora social, un treballador o treballadora familiar i un auxiliar informador o informadora, L'atenció psicosocial es realitzada per psicòlegs/psicòlogues. Les ràtios seran les que es determinin en el decret de principis generals dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el pla de qualitat autonòmic i en el decret de ràtios.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.3. ATENCIÓ COMUNITÀRIA
1.3.1. Atenció grupal
Descripció:
Actuacions dirigides a col·lectius específics amb unes necessitats socials comunes
Funcions
Perfils
Població amb intervenció en alguns dels circuits d'atenció professional individual-familiar
Atencions que ofereix
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/equips professionals: personal tècnic amb titulació universitària i/o formació professional de l'àmbit social.
Ràtios i perfils professionals: segons el col·lectiu i normativa vigent
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
1.3.2. Atenció comunitària
Descripció
Projecte d'intervenció comunitària que té la finalitat de fomentar la recerca de solucions a dificultats socials que hi ha a un territori concret. Una recerca que es fa des de la participació i implicació dels o les professionals de serveis socials, tècnics d'altres serveis, veïnats i entitats.
Funcions
Accions conjuntes i consensuades entre entitats, serveis i persones residents en un barri per millorar la qualitat de vida i convivència social d'una comunitat.
Perfils
Atencions que ofereix
Intervenció comunitària en un barri pot dirigir-se a tots els sectors de població o a un de concret, requerirà:
Les actuacions comunitàries poden incloure, segons el territori i partint del diagnòstic comunitari accions socioeducatives, d'oci preventiu, intergeneracionals, tallers de prevenció, accions de sensibilització i visualització de problemàtiques...
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/equips professionals: : personal tècnic amb titulació universitària i/o formació professional de l'àmbit social.
Ràtios i perfils professionals: Les ràtios seran les que es determinin en el decret de principis generals dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el pla de qualitat autonòmic i en el decret de ràtios.
Garantia de la prestació: prestació garantida
2. PRESTACIONS DELS SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS
2.1 ATENCIÓ A LA INFANCIA I ADOLESCÈNCIA
2.1.1 Programa d'intervenció socioeducativa d'escolaritat compartida per a joves en risc d'exclusió social
Descripció
El programa es una mesura extraordinària d'escolaritat compartida amb activitats de caire pràctic, adreçada a joves matriculats a ESO amb un alt risc d'abandonament escolar i en risc social,
Funcions
Perfils
Joves de 14 a 16 anys amb risc d'abandonament escolar
Atencions que ofereix
Requisits
Per a l'alumnat de 14 a 16 anys l'assistència en aquest programa es considera transitòria i com a mesura extraordinària d'atenció a la diversitat. Les característiques que ha de tenir l'alumnat per poder ser admesos al programa són:
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social específic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: centres educatius , centres de serveis socials i d'entitats privades.
Ràtios i perfils professionals: Equip de professionals format per personal amb titulació universitària i/o formació professional de l'àmbit social
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: segons la disponibilitat pressupostària
2.1.2 Servei de centre de dia per infància - adolescència
Descripció
Servei diürn preventiu fora de l'horari escolar, que dona suport, estimula i potència l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics del lleure educatiu , i compensa les deficiències socioeducatives de les persones ateses.
Funcions
Perfils
Infants de 3 a 17 anys que pertanyen a famílies en situació de dificultat social o necessitats de conciliació
Atencions que ofereix
Requisits
Canal d'accés
Per derivació del o de la professional referent del centre municipal de serveis socials.
Tipus de servei: servei social comunitari basic
Entitat proveïdora: administració local i entitats
Equipaments/professionals: els que es defineixen en el decret d'acreditació de centres i serveis.
Ràtios i perfils professionals: Equip multi professional dotat de persones especialitzades en activitat en suport socioeducatiu per a infants i joves.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: segons la disponibilitat pressupostària
2.1.3 Servei d'infància i família
Descripció
Recurs de prevenció i suport a les famílies dels prevists tant a la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de Balears, com a la nova Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció de la infància i l'adolescència contra la violència,
Aquest equip és proper i està coordinat amb els educadors/es socials municipals però també amb els equips de protecció de menors del Consell de Mallorca.
Funció
Perfils
Infants, joves i les persones adultes que formen part de les unitats de convivència amb expedient obert a qualsevol CMSSCB i derivat pels o per les professionals de referència
Atencions que ofereix
- Disminuir el risc dels i de les menors que estan en situació de vulnerabilitat social.
- Valorar el grau de risc dels i de les menors per a determinar la intervenció més adient a les seves circumstàncies i donar suport o derivar al servei més adequat (SPMAF, programes del Govern Balear, IBSMIA, etc.)
- Potenciar la competència i els recursos per afrontar l'adversitat de les famílies vulnerables i amb el risc de fracàs evolutius en els o les menors al seu càrrec.
- Afavorir la integració social i comunitària de les famílies en risc en el seu entorn
- Dinamitzar, coordinar i reforçar sistemes de suport.
- Col·laboració amb els o les professionals de Serveis Socials Comunitaris Bàsics i altres serveis comunitaris en la implementació dels Plans de Treball amb famílies dels menors de les quals tenen uns Declaració Jurídica de Risc.
- Altres situacions que siguin d'atenció urgent, relacionades amb problemàtica social i emmarcades en els articles 5 i 6 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears
Requisits
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari especific
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: els que es defineixen en el decret d'acreditació de centres i serveis i les normatives especifiques en matèria d'infància.
Ràtios i perfils professionals: Equip de psicòlegs o psicòlogues
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009.
Garantia de la prestació: segons la disponibilitat pressupostària
2.1.4 Servei de suport familiar
Descripció
El Suport Familiar consisteix en un conjunt d'actuacions socioeducatives dirigides a la prevenció, el suport i la integració social de la població destinatària, en aquest cas, dels infants, adolescents, joves i les seves famílies, sempre que es trobin en situació de vulnerabilitat i per tant d'alt risc social (sigui per raons familiars, econòmiques, socials, ètniques i/o culturals).
Funcions
Perfils
- Famílies amb conflictes que afecten negativament al creixement i desenvolupament social, educatiu i formatiu dels o de les menors i dels o de les joves.
- Famílies amb vincles afectius deteriorats i manca d'organització familiar, que influeix negativament en l'atenció i cobertura de les necessitats dels o de les menors.
Requisits
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari específic
Entitat proveïdora: administració local i entitats
Equipaments/professionals: els prevists als plecs de condicions i la normativa especifica del servei
Ràtios i perfils professionals: Equip d'educadors/es socials i treballadors familiars
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al Decret 48/2011 i a la Llei 4/2009.
Garantia de la prestació: segons la disponibilitat pressupostària
2.2 PRESTACIONS ECONÒMIQUES I TÈCNIQUES
2.2.1 Servei de Centres de dia
Descripció
Servei comunitari específic d'estades diürnes per a persones majors
Funcions
Atenció individualitzada que pretén millorar la qualitat de vida tant de les persones grans afectades per una manca d'autonomia o dependència i la dels familiars que les atenen.
Perfils
Atencions que ofereix
Requisits
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari específic
Entitat proveïdora:, administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans.
Ràtios i perfils professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans
Estàndards de qualitat:
els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: prestació garantida
Copagament: sí, segons Decret 84/ 2010 i/o normativa reguladora dels serveis dels diferents i de les taxes i preus públics municipals
2.2.2.- Servei de promoció de l'autonomia personal
Descripció
Els Serveis de promoció de l'autonomia personal tenen per objecte oferir serveis comunitaris a les persones majors de la ciutat. La seva missió és facilitar al màxim la millora de la qualitat de vida de les persones majors en situació de risc o dificultat social.
Millorar la qualitat de vida de les persones majors de 60 anys en el seu entorn habitual durant tots els dies de l'any
Funcions
Perfils
Persones majors en situació de dificultat o risc social.
Atencions que ofereix
1. Servei de menjador obert tot l'any, de dilluns a diumenge.
2. Servei de sopar per endur-se'n.
3. Servei d'ajuda a domicili per a les persones que son ateses en el servei.
5. Activitats de foment de l'autonomia personal.
6. Servei de bugaderia i dutxes.
Els casals podran organitzar activitats de lleure organitzades pel Casal i per altres institucions o entitats de la zona.
Per facilitar els desplaçaments i l'assistència de les persones ateses alguns casals disposen de servei de transport adaptat.
Requisits
La quota i prioritat d'accés es fixa a partir de la valoració professional.
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari específic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans.
Ràtios i perfils professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el desplegament del pla de qualitat autonòmic previst a la Llei 4/2009,d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Garantia de la prestació: segons disponibilitat pressupostària
Copagament: sí, segons normativa municipal reguladora dels diferents serveis socials i de les taxes i preus públics municipals aplicables a aquests serveis.
2.2.3 Servei d'ajuda a domicili
Descripció
Servei bàsic integral comunitari i polivalent que es presta en el domicili de persones amb manca d'autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemes familiars especials, així com a les persones amb situacions de vulnerabilitat social amb l'objectiu de romandre o desenvolupar-se en el seu medi en condicions òptimes de qualitat de vida.
Funcions
Perfils
Gent gran, persones amb discapacitat, persones malaltes o amb discapacitats temporals i famílies en risc social o en situació de vulnerabilitat social.
Atencions que ofereix
- Atencions preventives sanitàries en relació a hàbits sanitaris. Queden excloses totes aquelles tasques de caràcter exclusivament sanitari que requereixen una especialització.
- Atencions d'atenció i de suport personal per higiene i mobilització dins el domicili.
- Atencions de suport complementari a l'àmbit domèstic.
- Atencions de caràcter preventiu i rehabilitador
- Atencions educatives per l'organització domèstica i adaptació a l'entorn.
- Atencions de Suport Personal i Familiar.
- Atencions de caràcter social i de convivència per la gent gran orientades a evitar l'aïllament de les persones majors i que han de menester el suport de l'ajuda domiciliària.
- Atencions de neteja general i manteniment domiciliari.
Requisits
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local I entitats privades podran ser prestadores del servei.
Equipaments/equips professionals: Les que s'estableixen en el decret 86/2010, de 25 de juny, i el previst al reglament municipal de serveis d'atenció domiciliaria
Ràtios i perfils professionals: Les que s'estableixen en el decret 86/2010, de 25 de juny. i el previst al reglament municipal de serveis d'atenció domiciliaria.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en pla de qualitat autonòmic, en el decret de ràtios professionals. i en el decret d'acreditació de serveis d'atenció a la dependència.
Garantia de la prestació: prestació garantida
Copagament: sí, segons Decret 84/ 2010 així com la normativa municipal reguladora dels diferents serveis socials i de les taxes i preus públics municipals aplicables a aquests serveis.
2.2.4.Servei de menjar a domicili
Descripció
És un servei dirigit a persones majors i/o persones discapacitades amb dificultats d'autonomia que consisteix en la provisió de menús elaborats i la seva distribució al domicili.
Funcions
- Millorar la qualitat de vida de les persones grans i/o discapacitades, facilitant la permanència durant més temps en el seu entorn i evitant internaments.
- Contribuir a proporcionar una alimentació adient a les persones ateses, afavorint la prevenció de possibles problemes de salut derivats d'una alimentació insuficient o d'una dieta inadequada.
- Prevenir situacions d'aïllament i/o soledat.
Perfils
Gent gran, persones amb discapacitat, persones malaltes o amb discapacitats temporals i famílies en risc social o en situació de vulnerabilitat social.
Persones grans i/o discapacitades que viuen soles o conviuen amb una persona depenent i tenen escàs suport familiar i que presenten:
Atencions que ofereix
a) Entrega del menú al domicili de les persones ateses.
b) Oferiment de diferents tipus de menús per adaptar-se a les necessitats dietètiques de les persones ateses Tant el dinar (primer i segon plat, pa i postres) com el sopar (un plat i postres) es presentaran amb les diferents dietes.
c) Oferiment del servei en diferents modalitats: pel que fa al contingut (servei complet- dinar i sopar) o sols dinar; freqüència (diària o dies concrets a la setmana) i durada (servei temporal o permanent).
d) Comprovació de les condicions de manteniment dels aliments al domicili amb retirada d'aliments caducats.
e) Formació en el maneig de microones.
f) Formació en manipulació d'aliments.
g) Observació i detecció, informació i derivació de situacions de risc.
Requisits
Canal d'accés
Horari d'atenció
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/equips professionals: Les que s'estableixen en el decret 86/2010, de 25 de juny i en el decret de serveis socials comunitaris bàsics, i el reglament municipal de serveis d'atenció domiciliaria
Ràtios i perfils professionals: Les que s'estableixen en el decret 86/2010, de 25 de juny i en el decret de serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en pla de qualitat autonòmic, en el decret de ràtios professionals. i en el decret d'acreditació de serveis d'atenció a la dependència
Garantia de la prestació: prestació garantida
Copagament: sí, segons la normativa municipal reguladora dels diferents serveis socials i de les taxes i preus públics municipals aplicables a aquests serveis.
2.2.5 Servei de Teleassistència
Descripció
Servei permanent que permet activat una unitat de control remot (UCR) al qual de forma immediata es connectats amb la central de teleassistència el personal de la qual està específicament preparat per a donar resposta adequada a la situació/problema presentada (emergències sanitàries i/o socials, crisis de solitud, crisi d'angoixa, etc.)
Funcions
Perfils
Atencions que ofereix
1. Atenció immediata de les alarmes sanitàries i socials per personal especialitzat.
2. Mobilització de recursos propis i aliens.
3. Informació sobre recursos assistencials a la ciutat.
4. Seguiment periòdic de la persona atesa des de la Central d'Atenció.
5. Agendes per a recordar a la persona atesa dades importants com són: administració de medicaments, recordatori de cites amb el metge, felicitacions de dates importants.
6. Control d'absències domiciliàries.
7. Seguiment amb visites personalitzades de voluntaris/es i personal tècnic de l'empresa gestora.
8. Instal·lació en el domicili de la persona atesa de l'equipament de teleassistència.
9. Manteniment tècnic i seguiment periòdic del funcionament del terminal.
10. Activitats complementàries.
11. Prevenció de riscos en el domicili.
12. Custòdia de claus.
Requisits
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i Conselleria de competent en matèria de Serveis Socials,
Equipaments/professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans.
Ràtios i perfils professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis d'atenció a les persones amb discapacitat o a persones grans
Estàndards de qualitat: el que estableixen el pla de qualitat previst a la Llei 4/2009 i el decret d'acreditació de serveis d'atenció a la dependència.
Garantia de la prestació: prestació garantida
Copagament: sí, segons Decret 84/ 2010 i normativa municipal reguladora dels serveis dels diferents i de les taxes i preus públics municipals
2.2.6 Ajudes econòmiques d'urgència social
Descripció
Ajudes adreçades a la cobertura de les necessitats bàsiques d'individus i famílies en base a una valoració professional prèvia. Poden ser puntuals i temporals. Són subsidiàries d'altres prestacions reglades.
Funció
Perfils
Persones i famílies que siguin atesos dels centres de serveis socials municipals i des d'altres serveis municipals prevists en aquesta cartera
Atencions que ofereix
En funció de les necessitats bàsiques les prestacions econòmiques es classifiquen d'acord amb el catàleg municipal de prestacions d'urgència social en
1. Necessitats bàsiques vitals: Senalla bàsica, habitació, subministrament i suport a l'habitatge.
2. Necessitats bàsiques socials: Beques d'infància en risc i/o d'integració social infanto juvenil i ajudes de suport a processos d'incorporació social de persones adultes
3.Necessitat bàsiques extraordinàries: Desnonaments i suport incidències sobrevingudes.
Requisits
Documentació a aportar
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/professionals: serveis socials comunitaris bàsics
Ràtios i perfils professionals: els propis dels serveis socials comunitaris bàsics.
Estàndards de qualitat: - Els ajuts d'urgència social s'han de concedir amb agilitat i eficàcia dintre del més breu termini de temps possible.
- Per gestionar millor els ajuts es poden concedir mitjançant les modalitats que millor s'adaptin a les necessitats i màxima normalització de la persona i que s'ajustin a la normativa pressupostària municipal
Garantia de la prestació: prestació garantida que es concedeix en base a la valoració professional prèvia sobre la reducció i/o insuficiència d'ingressos i la normativa municipal, a més de l'acreditació que les persones adultes poden gestionar els ajuts i que gestionen adequadament els propis.
2.2.7.- Oficina de prestacions
Descripció
L'Oficina de Prestacions té com a finalitat simplificar la gestió i seguiment de la tramitació de les prestacions municipals temporals adreçades a la cobertura de necessitats bàsiques vitals.
Funcions
Perfils
· Persones i famílies amb expedient obert a qualsevol centre municipal de serveis comunitaris bàsics amb una prestació temporal municipal.
Atencions que ofereix
1. Seguiment de l'expedient.
2. Tramitació i si n'és el cas derivació.
Requisits
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/equips professionals: treballadors socials
Estàndards de qualitat: els que es defineixin en el pla de qualitat autonòmic i en el decret de ràtios.
Garantia de la prestació: prestació garantida.
2.3. ACOLLIMENT I INSERCIÓ SOCIAL
2.3.1 Servei de Menjador Social
Descripció
Servei que ofereix menjar (dinar i sopar) a persones que tenen necessitat temporal d'alimentació tots els dies de l'any.
Funció
Perfils
Persones majors de 18 anys que tenen necessitats d'alimentació i no disposen de mitjans econòmics ni materials per cobrir-les.
Atencions que ofereix
1. Servei de càtering de dinar al menjador i sopar per endur-se'n.
2. S'ofereix la possibilitat de menús específics per casos concrets i justificats.
Requisits
Documentació a aportar
1. Full de derivació al menjador social.
2. Document d'identificació de la persona que utilitzarà el servei.
Canal d'accés
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/professionals: els que es defineixin en els decrets d'acreditació de centres i serveis.
Ràtios i perfils professionals: personal tècnic amb titulació universitària en treball social.
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.2 Servei de suport per a persones en situació de desnonament -OFICINA ANTIDESNONAMENT
Descripció
Servei amb l'objectiu de prevenir i evitar els desnonaments de qualsevol ciutadà o ciutadana de Palma.
Funció
Perfils
Persones afectades per un procediment de desnonament
Atencions que ofereix
1. Intervenció social de vulnerabilitat per insolvència sobrevinguda.
2. Informació i assessorament jurídic
3. Assessorament en matèria d'habitatge
4. Acompanyament i atenció de les situacions d'emergència social, derivades d'una situació de desnonament.
5. Informar dels procediments i requisits per obtenir informes socials
6. Seguiment jurídic i social
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/professionals: Equip de professionals format per personal amb titulació universitària en treball social i dret.
Ràtios i perfils professionals: personal tècnic amb titulació universitària en treball social i dret.
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials.
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.3 Servei formatiu d'inserció social
Descripció
Servei d'integració social i prelaboral que afavoreix la inserció social de les persones en risc d'exclusió social i els guia cap a la recerca de feina i la millora de la seva ocupabilitat.
Funció
Perfils
Persones en situació de risc social en edat laboral i amb expedient en un centre municipal de serveis socials.
Atencions que ofereix
1. Treball per a adquirir d'habilitats socials i d'autocura
2. Accions formatives bàsiques
3. Facilita l'accés a itineraris i recursos formatius i laborals.
Canal d'accés
Localització del servei
Centres municipals de serveis socials i/o dependències d'altres entitats
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: Equip de professionals format per personal amb titulació universitària en educació social, treball social, pedagogia, psicologia i/o formació professional de l'àmbit social i monitors/es de temps lliure.
Ràtios i perfils professionals: Equip multi professional dotat de persones especialitzades en activitats d'orientació i formació per a la inserció.
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: segons disponibilitat pressupostària
2.3.4 Servei d'acolliment residencial temporal per a persones adultes
Descripció
El Centre Residencial d'Atenció Temporal (CRAT) es defineix com un servei dirigit a l'atenció social integral de les persones adultes de Palma, que es troben en situació de risc d'exclusió social per manca o insuficiència de recursos. El servei es presta 24h diàries tots els dies de l'any.
Funcions
Perfils
Persones soles o sense fills, de 18 a 65 anys, que resideixen habitualment a Palma, i que estan en situació de dificultat social puntual, per manca de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.
Persones soles o sense fills que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d'emergència social que requereixen un allotjament d'urgència de caràcter temporal .
No són destinatàries d'aquest servei les persones amb els següents perfils:
Excepcionalment es podrà acollir a persones que presentin un perfil no previst en aquest apartat previ acord amb el responsable municipal del servei.
Atencions que ofereix
1.- Programa d'allotjament i convivència
2.- Programa d'Atenció social
3.- Programa d'atenció psicològica
4.- Programa d'acompanyament per a la inserció social
5.- Programa de Serveis de dia
Requisits
Canal d'accés
1.Els treballadors i treballadores socials de l'equip de valoració d'acolliments recepcionaran les sol·licituds del personal qualificat dels serveis socials municipals i d'altres serveis derivants.
2. Si les persones reuneixen els requisits d'accés, podran ser acollides sempre i quan hi hagi disponibilitat de places, sinó s'establirà una llista d'espera.
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: quan aquest servei es presti en un establiment, hi ha d'haver el personal adequat i suficient per elaborar els àpats i netejar el local, i una persona responsable de la gestió.
Ràtios i perfils professionals: els que s'estableixin en els decrets insulars per a l'acreditació d'aquesta tipologia de centres.
Estàndards de qualitat: : Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.5 Servei d'acolliment familiar de llarga estada
Descripció
La finalitat d'aquest servei, és donar acollida i realitzar accions dirigides a la integració i promoció sociolaboral a famílies amb menors que viuen a Palma, i que necessiten un acolliment temporal que supleixi la seva llar, per situacions de risc d'exclusió social o d'emergència social.
Funcions
Perfils
a) Famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, en situació de dificultat social puntual, per manca de recursos econòmics, d'habitatge, laborals i de suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.
b) Famílies monoparentals o biparentals, que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d'emergència social que requereixen un allotjament d'urgència de caràcter temporal.
Atencions que ofereix
1. Programa d'acolliment, allotjament i convivència
2. Programa d'atenció social
3. Programa d'atenció psicològica.
4.Programa de promoció formatiu- laboral
5. Programa de suport escolar i de lleure
Requisits
Canal d'accés
Durada
Localització del servei
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats
Equipaments/professionals: quan aquest servei es presti en un establiment, hi ha d'haver el personal adequat i suficient per elaborar els àpats i netejar el local, i una persona responsable de la gestió.
Ràtios i perfils professionals: els que s'estableixin en els decrets insulars per a l'acreditació d'aquesta tipologia de centres.
Estàndards de qualitat: : Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.6 Servei d'acolliment familiar de curta estada
Descripció
La finalitat d'aquest servei és l'acolliment temporal (màxim 6 mesos) de famílies amb infants empadronades a Palma amb un mínim de 2 mesos que per raons socials i/o econòmiques ha perdut el seu habitatge habitual.
Funció
Perfils
Les persones destinatàries d'aquest servei seran aquelles famílies derivades pel Servei d'Acolliment Municipal.
Perfil de les persones susceptibles d'accedir al servei:
1.-Famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, en situació de dificultat social puntual, per manca de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.
2.-Famílies monoparentals o biparentals amb menors a càrrec, que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d'emergència social que requereixen un allotjament d'urgència de caràcter temporal.
Atencions que ofereix
1. Programa d'acollida i allotjament
2. Programa d'atenció social
3. Programa d'atenció psicològica.
4. Programa de suport escolar i de lleure
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local
Equipaments/professionals: quan aquest servei es presti en un establiment, hi ha d'haver el personal adequat i suficient per elaborar els àpats i netejar el local, i una persona responsable de la gestió.
Ràtios i perfils professionals: els que s'estableixin en els decrets insulars per a l'acreditació d'aquesta tipologia de centres.
Estàndards de qualitat: : Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.7. Programa Municipal de Reallotjament de Son Riera i altres assentaments
Descripció
Servei que desenvolupa programes i projectes per garantir un habitatge digne a aquelles persones i famílies en situació de risc d'exclusió social.
És necessari que qualsevol intervenció de reallotjament tengui un pla o programa específic
Funcions
Perfils
Atencions que ofereix
1. Programa de reallotjament i integració social de la població afectada:
2. Projecte prevenció de l'absentisme escolar: dirigit a infants en edat escolar de 0-16 anys residents al poblat de Son Riera.
3. Projecte formatiu–laboral: dirigit a la població activa, resident del poblat de Son Riera en fase de reallotjament, major de 18 anys amb interès en fer recerca de feina i/o formació o en procés de millora de feina.
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari específic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: Unitats de treball social dels serveis socials municipals
Ràtios i perfils professionals: els propis de les UTS
Estàndards de qualitat: Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials
Garantia de la prestació: prestació garantida
2.3.8 Atenció a situacions d'Urgència i emergència social
Descripció
Conjunt d'actuacions destinades a donar una primera resposta a situacions d'urgència i/o emergència social que es donen per incendis, enderrocaments, inundacions i altres situacions que puguin afectar a la integritat de les persones.
Funció
Perfils
Ciutadans/es de Palma que pateixen una situació d'emergència i que precisen de suport institucional per manca de recursos econòmics, manca d'allotjament alternatiu i de suport familiar.
Atencions que ofereix
1. Informació de recursos i prestacions.
2. Gestió d'allotjament alternatiu.
3. Atenció personal (social i psicològica).
Canal d'accés
Tipus de servei: servei social comunitari bàsic
Entitat proveïdora: administració local i entitats privades
Equipaments/professionals: Equip de professionals format per personal amb titulació univeristària en treball social, en educació social i en psicologia.
Ràtios i perfils professionals: personal tècnic amb titulació universitària en treball social, en educació social i psicologia.
Estàndards de qualitat: : Els que es defineixin al decret 48/2011 i a la Llei 4/2009 de serveis socials.
Garantia de la prestació: prestació garantida
3. PRESTACIONS PER A DONES VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA DE GÈNERE, PER ALS SEUS FILLS I FILLES I PELS AGRESSORS QUE VOLEN DEIXAR DE SER-HO.
3.1. SERVEI D'ATENCIÓ INTEGRAL A LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE
3.1.1. Servei d'Informació, Orientació i assessorament / programa víctimes
Descripció: Donar informació orientació i assessorament a les dones víctimes de violència de gènere, en aquelles qüestions relacionades amb la seva situació personal, social, laboral, familiar, econòmica, etc.
Funcions: Donar resposta a les demandes i a les necessitats identificades a través de la informació, orientació i assessorament per tal de garantir una atenció integral a les víctimes de violència de gènere en totes les seves vessants (física, psicològica, sexual, econòmica i social). Igualment, ajudar al fet que la dona prengui consciència de la situació de violència patida.
Perfils: Ser dona que ha patit o pateix una situació de violència de gènere.
Atencions que ofereix:
Canal d'accés: Directament o mitjançant derivació professional
Tipus de servei: Servei especialitzat d'atenció a la violència de gènere
Entitat proveïdora: Administració local.
Equipament/ equips professionals: Equip professional format per dues Auxiliars informadores, quatre Treballadores Socials, quatre Tècniques d'Acompanyament, dues Psicòlogues, una Tècnica jurídica i una Coordinadora.
Ràtios, perfils professionals: Els que s'estableixen a la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Equip multidisciplinar d'atenció a la violència masclista.
Estàndards de qualitat: Carta de Compromisos dels Serveis Municipals contra la violència domèstica i de gènere de l'Ajuntament de Palma
Garantia de la prestació: Prestació garantida.
3.1.2 Servei d'acompanyament / programa víctimes
Descripció: Acompanyaments personalitzats a les dones víctimes en les gestions vinculades a la seva situació i al seu seguiment.
Funcions: Capacitar i donar suport a la dona víctima de violència de gènere en el seu procés de recuperació, així com donar suport a les intervencions d'altres professionals mitjançant el servei d'acompanyament.
Perfils: Ser dona que ha patit o pateix una situació de violència de gènere.
Atencions que ofereix: Servei d'acompanyament individualitzat.
Canal d'accés: Directament prèvia valoració de l'equip tècnic o mitjançant derivació professional
Tipus de servei: : Servei especialitzat d'atenció a la Violència de Gènere.
Entitat proveïdora: Administració local
Equipament/ equips professionals: Equip professional format per dues Auxiliars informadores, quatre Treballadores Socials, quatre Tècniques d'Acompanyament, dues Psicòlogues, una Tècnica Jurídica i una Coordinadora.
Ràtios, perfils professionals: Els que s'estableixen a la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Equip multidisciplinar d'atenció a la violència masclista.
Estàndards de qualitat: Carta de Compromisos dels Serveis Municipals contra la violència domèstica i de gènere de l'Ajuntament de Palma
Garantia de la prestació: Prestació garantida.
3.1.3. Programa d'Atenció psicoeducatiu per a Fills i Filles de dones Víctimes de Violència de Gènere
Descripció: Programa del Servei Municipal d'Atenció Integral a la Violència de Gènere adreçat a nins i nines que han patit violència de gènere a l'àmbit familiar
Funcions: Té com a objectiu principal ajudar-los a identificar models materns i paterns positius que permetin construir noves formes de relació, evitant el cicle repetitiu de la violència i afavorint nous models i patrons de relació basats en la no-violència i el foment de la igualtat.
Perfils: Nins i nines d'entre 4 i 17 anys que han patit violència de gènere/ a l'àmbit familiar.
Atencions que ofereix: Es treballa des d'una triple perspectiva:
Treball en grup: consisteix a participar a sessions grupals amb altres nins i nines víctimes de la violència familiar. Paral·lelament al grup d'infants, funciona un altre grup de suport a les mares o als/a les tutors/es el mateix dia i a la mateixa hora en què es desenvolupa el grup de menors.
S'hi treballen les capacitats parentals i els models relacionats, i s'hi facilita la comprensió dels canvis que farà l'infant, per així poder ajudar-lo en la seva recuperació.
Treball individual: inclou les entrevistes inicials d'acollida amb la mare i els o les menors, a més de les tutories individualitzades dels nins o nines atesos i les seves mares en aquells casos en què sigui necessària l'ajuda i el suport del o de la professional referent de l'Equip de Mentories. També es treballa individualment una vegada que ha finalitzat la intervenció grupal.
Treball interfamiliar: a més del treball grupal i individual es desenvolupa una intervenció familiar (mare i fills), on es treballen conjuntament els aspectes que es consideren necessaris en funció de les necessitats de cada unitat familiar.
Canal d'accés: Directament o mitjançant derivació professional
Tipus de servei: Servei especialitzat en violència de gènere.
Entitat proveïdora: Administració local.
Equipament/ equips professionals: Equip professional format per dues persones llicenciades/ graduades en psicologia i una en educació social.
Ràtios, perfils professionals: Els que s'estableixen a la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Equip multidisciplinar d'atenció a la violència de gènere.
Estàndards de qualitat: Carta de Compromisos dels Serveis Municipals contra la violència domèstica i de gènere de l'Ajuntament de Palma
Garantia de la prestació: Prestació garantida.
3.1.4. Programa d'atenció psicosocial a persones agressores
Descripció: Programa del Servei Municipal d'Atenció Integral a la Violència de Gènere dirigit a totes aquelles persones que exerceixen o han exercit la violència cap a la seva parella i que de forma voluntària volen modificar aquesta situació
Funcions: S'ofereix un espai d'assessorament i tractament on poder treballar la possibilitat de millorar l'autoconeixement, la identificació, l'expressió i el control d'emocions, la resolució de conflictes, la comunicació, l'empatia amb l'altre, l'autoestima i la comprensió del fenomen de la violència.
Perfils: Persones majors de 16 anys que exerceixen o han exercir violència contra la seva parella que acudeixin de forma voluntària, que no es trobin en consum actiu der substàncies i que no pateixin malaltia psiquiàtrica o en el cas de patir-la, trobar-se en tractament
Atencions que ofereix:
Canal d'accés: Directament la persona interessada sol·licitant cita prèvia o mitjançant derivació professional.
Tipus de servei: Servei especialitzat en violència de gènere.
Entitat proveïdora: Administració local.
Equipament/ equips professionals: Dos o dues psicòlogues i un psicòleg
Ràtios, perfils professionals: Personal tècnic amb estudis de grau o llicenciatura en psicologia.
Estàndards de qualitat: Carta de Compromisos dels Serveis Municipals contra la violència domèstica i de gènere de l'Ajuntament de Palma
Garantia de la prestació: Prestació garantida
3.2. Servei d'Acolliment Municipal a Víctimes de Violència de gènere
Descripció:
El Servei d'Acollida Municipal a Víctimes de Violència de Gènere (SAM VVG) és un dispositiu especialitzat emmarcat en la xarxa d'Atenció a les Víctimes de Violència de Gènere de la Ciutat de Palma que presta allotjament e intervenció especialitzada e individualitzada a les víctimes de violència de gènere.
Funcions:
Perfils:
El servei està destinat a dones víctimes de violència de gènere, majors de 18 anys, soles o amb infants, que no tenen domicili o l'han d'abandonar per raons de seguretat o d'altres.
El servei haurà de tenir especial esment en l'acolliment de dones que disposen de mesures de protecció, o quan es troben en situació de xoc degut a maltractaments patits recentment.
Essent un servei on l'element convivencial amb altres dones i infants atesos és molt important en les primeres fases de l'atenció, no seran perfil d'aquest servei d'acolliment les persones que presentin alguna de les següents problemàtiques:
Excepcionalment es podrà acollir a persones que presentin un perfil no previst en aquest apartat, previ acord amb la inspecció municipal del servei.
Atencions que ofereix:
Aquest servei atendrà les diverses necessitats d'acolliment pròpies de les dones i infants en aquesta situació. Ens referim a:
El servei funcionarà per programes, confluint tots en l'elaboració del Pla Individualitzat que gaudirà cada persona dins el servei.
Els programes són:
Canal d'accés:
Tipus de servei:
Entitat proveïdora:
Equipament/ equips professionals:
Equip professional
Ràtios, perfils professionals:
Els que s'estableixen a la Llei 11/2016 de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes
Estandars de qualitat: Carta de compromisos del Serveis Munincipals contra la Violencia Domèstica i de Gènere de l'Ajuntament de Palma.
Garantia de la prestació: Prestació garantida
4. SERVEI DE GESTIÓ DE DIVERSITAT CULTURAL
Descripció:
El Servei de Diversitat Cultural de l'Ajuntament de Palma té la finalitat d'impulsar projectes i accions facilitadores de la convivència intercultural, així com orientar i donar suport als diferents serveis en les seves intervencions per garantir l'accés a serveis i recursos i la participació i inclusió de les persones migrades.
Funcions:
Perfils:
Persones migrades residents a Palma, Serveis municials i d'altres entitats i associacions, ciutadania en general
Atenció que ofereix
a. Acollida, atenció i informació a persones migrades:
1.1. Suport tècnic als serveis municipals en l'atenció individual i familiar, per facilitar la incorporació de la perspectiva intercultural en la seva intervenció:
1.1.1. Informació i orientació a els o les professionals
1.1.2. Informació i orientació a la persona
1.1.3. Interpretació i traduccció lingüística
1.1.4. Interpretació de pautes culturals
1.1.5. Mediació intercultural
1.2. Teledrets: servei telefònic d'informació i orientació sobre l'accés a recursos per a persones migrades, oferit en diferents idiomes
1.3.Atenció situacions de discriminació, racisme i xenofòbia: Xarxa STOP Racisme Palma, integrada per diferents entitats i serveis.
1.4. Valoració i informació sobre integració social per a l'autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raó d'arrelament social i per a persones emigrants retornades.
b. Projectes i activitats per a la convivència intercultural:
2.1.Tallers de sensibilització per a entitats i serveis
2.2 Projectes i activitats orientades al coneixement de la ciutat i dels drets i deures de la ciutadania i al foment de la participació
2.3 Suport a associacions de persones migrade
2.4 Suport a grups de capacitació i apoderament de persones migrades
2.5 Programació de continguts entorn de dies commemoratius: jornades formatives, conferències, tallers, etc.
2.6 Participació en plans de barri, projectes sectorials i comissions tècniques
Canal d'accés:
Tipus de servei:
Entitat proveïdora:
Equipament/ equips professionals:
Gestió del servei:
Secció de Gestió de Diversitat Cultural de la Regidoria de Justícia Social, Feminisme i LGTBI. Ajuntament de Palma.
Ràtios, perfils professionals:
Decret 66/2016 pel qual s'aprova la cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017/2020 i s'estableixen els principis generals a les carteres insulars i locals
Garantia de la prestació:
Subjecte a disponibilitat pressupostària (A excepció dels informes d'adequació d'habitatge i arrelament social que haurien de considerar-se com a prestacions garantides)
5. SERVEI DE SENSIBILITZACIÓ EN DRETS HUMANS I COOPERACIÓ
Descripció:
El Servei de Sensibilització en Drets Humans i Cooperació pretén fomentar la justícia social global, el respecte cap els Drets Humans i la implicació en vers els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a través de diferents accions de sensibilització i la convocatòria de subvencions adreçada a les entitats socials que plantegen programes i projectes en aquests àmbits.
Funcions:
Perfils:
Entitats i associacions, ciutadania en general
Atencions que ofereix:
a. Oferta d'activitats de sensibilització en matèria de Drets Humans, sostenibilitat i justícia global.
b. Assessorament i suport tècnic a entitats col·laboradores aportant coneixements, orientacions i/o eines metodològiques per tal de dur a terme actuacions en matèria de Drets Humans, sostenibilitat i justícia global.
c. Convocatòria de subvencions per a entitats que promouen l'educació per al desenvolupament i els Drets Humans.
Canal d'accés:
Tipus de servei:
Entitat proveïdora:
Equipament/ equips professionals:
Ràtios, perfils professionals:
Decret 66/2016 pel qual s'aprova la cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017/2020 i s'estableixen els principis generals a les carteres insulars i locals
Garantia de la prestació:
Subjecte a disponibilitat pressupostària (A excepció dels informes d'adequació d'habitatge i arrelament social que haurien de considerar-se com a prestacions garantides)
Palma, a la data de la signatura electrònica (3 d'octubre de 2022)
El TAG de Benestar Social Sergio Toral Albin