Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 550148
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2022, subvencions per a inversions en industries de transformació i comercialització vitivinícoles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural que deriva, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

En aquest sentit, el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 (PDR) preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 4.2, destinada a donar suport a les inversions en transformació i comercialització de productes agrícoles.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions per a la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 28 de desembre del 2020, es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació durant els anys 2021 i 2022.

D'altra banda, i en relació amb les inversions al sector vitivinícola, aquesta submesura 4.2 estableix que es tindrà en compte la demarcació temporal que estableix el Programa de suport al sector vitivinícola espanyol 2014-2018, sens perjudici que es poden incloure en la mesura actuacions dirigides als productes que, estant relacionats amb el sector vitivinícola, no estan d'una manera concreta en el Programa de suport al sector vitivinícola.

El Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l'aplicació de les mesures del Programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol, conegut com PASVE, és l'instrument de suport sectorial al vi que es preveu dins de la PAC i que es finança amb fons de FEAGA i AGE. De la mateixa manera, el PASVE 2019-2023 inclou, entre les seves mesures, la inversió en cellers, però l'experiència d'aquests anys ha demostrat que els criteris previstos de puntuació, tot i que són adequats per a nous cellers i per a inversions d'innovació i eficiència energètica, deixen sense cap mena de possibilitats de suport les petites inversions en modernització i millora d'instal·lacions i equips de la major part dels cellers de les Illes Balears.

A partir de la flexibilitat introduïda per la normativa comunitària, mitjançant el Reial decret 112/2022, es va modificar l'article 91.1 del Reial decret 1363/2018, esmentat, vinícola espanyol, pel qual s'obre un període de temps en el qual serà possible auxiliar amb càrrec als Fons FEADER les inversions en empreses del sector del vi des de l'1 de febrer del 2022 fins a l'entrada en aplicació de la intervenció sectorial d'inversions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna per a Espanya, que es podran auxiliar amb càrrec a FEADER.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que, entre d'altres, seran objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.2, destinada a donar suport a les inversions en transformació i comercialització de productes agrícoles.

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment, en relació amb la submesura esmentada, han incentivat la transformació i la comercialització de les produccions agràries i han incrementat el valor afegit de les produccions primàries, que han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius que planteja el PDR.

Tenint en compte que a les Illes Balears cal promoure el desenvolupament sostenible del sector vitivinícola, en l'àmbit econòmic i mediambiental, per millorar-ne l'eficiència i la competitivitat en el mercat mitjançant inversions físiques que impulsin la modernització de les instal·lacions i els equips de les bodegues, es fa necessari fer una convocatòria d'ajudes per a aquest sector, dins del nou marc normatiu establert.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2022, per fomentar les inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes vitivinícoles, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer del 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon. Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2022.

Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades seran cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Rural (FEADER), per l'Administració General de l'Estat (AGE) i per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB) d'acord amb el següent:

- L'import de 4.075,16 euros serà cofinançat en un 53,00% pel FEADER, en un 14,10% per l'AGE i en un 32,90% per la CAIB.

- L'import de 995.954,84 euros seran finançats al 100% per la CAIB.

Tercer. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquesta resolució i que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

a. Ser titulars d'una empresa dedicada a la transformació, la comercialització o el desenvolupament de productes vitivinícoles.

b. No estar en crisi d'acord amb la definició que estableix la Unió Europea a l'apartat 2.2 de les Directrius sobre les ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi.

2. Els requisits que s'han esmentat en el punt anterior s'han de mantenir fins al moment del pagament de la subvenció.

3. A més del requisit anterior, en el moment en què es dicti la proposta de resolució han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades s'ha de fer de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart. Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les inversions materials que es facin a les Illes Balears i afectin la transformació, la comercialització o el desenvolupament de productes vitivinícoles. En tot cas, han de perseguir algun dels objectius següents:

– Millorar el rendiment, la competitivitat i el desenvolupament econòmic.

– Fomentar els productes de qualitat.

– Afavorir la innovació i el respecte al medi ambient, la seguretat laboral, la higiene i el benestar animal i millorar les ràtios de sostenibilitat social, econòmica i ambiental.

2. Únicament són subvencionables les despeses següents

Les despeses que derivin de la compra i la instal·lació de nova maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte, incloses les instal·lacions accessòries necessàries per al seu funcionament o la millora de l'eficiència i la transició energètica de les bodegues.

3. En tot cas, les despeses subvencionables han de complir els requisits següents:

a) Les despeses que s'efectuïn després de presentar la sol·licitud d'ajuda.

b) El beneficiari ha d'haver efectuat i pagat l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En tot cas, aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

c) Els expedients que obtinguin una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres que defineix l'apartat setè, de 30 punts.

d) Tenir una inversió auxiliable d'un import mínim de 20.000,00 euros.

4. A més, no són subvencionables les actuacions i les despeses següents:

a. Les adreçades al comerç detallista en destinació.

b. Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

c. La compra d'equipaments o maquinària de segona mà o per arrendament financer.

d. Qualsevol mena d'interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

e. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

f. Les despeses de procediments judicials.

g. Material fungible o que es vengui amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys des del pagament de les ajudes. Les botes i les caixes de camp es consideren material no subvencionable.

h. Els vehicles, amb excepció dels de transport intern i de les carrosseries específiques per a vehicles que siguin necessàries per a l'activitat productiva de l'empresa, sempre que aquests equipaments formin part d'un projecte d'inversions i el seu import no superi el 40% del total de l'actuació.

i. Reparacions, mobiliari d'oficina, jardineria, obres d'embelliment i d'equipaments d'oci, compra d'edificis o projectes de recerca.

j. Les destinades a la transformació o comercialització de productes de països no comunitaris. En cas que l'empresa faci servir matèries primeres de països tercers en el procés de transformació, amb una proporció inferior al 50% del volum total de matèries primeres, es pot subvencionar aplicant la reducció que correspon a la proporció “kg matèria primera forana” / “kg matèria primera total emprada” (mitjana dels darrers tres anys). Per verificar la procedència de la matèria primera se'n pot requerir la traçabilitat o altres documents acreditatius.

k. Altres costos lligats al contracte d'arrendament financer, com ara impostos, marges de l'arrendador, costos de refinançament dels interessos, despeses generals o despeses d'assegurances.

l. Totes les que no derivin de les actuacions o inversions que preveuen els punts 1 i 2 d'aquest apartat.

m. Totes les que incrementin la producció, ultrapassant les restriccions o limitacions imposades per una organització comuna de mercat o un règim d'ajuda directa finançada pel FEAGA.

n. Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

5. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Les activitats que pretenguin acollir-se a les subvencions que preveu aquesta resolució han de ser tècnicament viables.

7. Si l'import de la despesa subvencionable supera la quantia de 5.000,00 euros, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ al lliurament del bé o servei, excepte quan, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

8. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, perquè puguin ser elegibles, han de disposar de la declaració, l'informe o la resolució d'impacte ambiental corresponent emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu.

A més, les operacions no poden afectar negativament i significativament els objectius de conservació de llocs de la Xarxa Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'execució 807/2014, les instal·lacions han de complir, quan s'apliqui, els preceptes que defineix el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica.

Cinquè. Intensitat i límit de les subvencions

1. L'ajuda serà d'un 40% dels costos elegibles.

2. La inversió màxima auxiliable per a aquesta convocatòria serà inferior a 100.000,00 euros per a un mateix beneficiari.

3. En el pressupost d'inversió presentat, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural comprovarà que les diferents partides s'ajusten al preu de mercat i que no suposen prestacions excessives.

Sisè. Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà del 5 al 25 d'octubre de 2022.

Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de formulari que figura al web http://www.caib.es, i adreçades al FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA; de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

2. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

3. Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Persones físiques: si escau, document que n'acrediti la representació.

b. Persones jurídiques: fotocòpia del NIF de l'entitat, estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent i document que n'acrediti la representació.

c. Memòria agronòmica que detalli:

c.1) Inversions que cal fer.

c.2) Matèries primeres i producció de vi, cal especificar-ne la procedència, les capacitats productives i de transformació.

c.3) Benefici econòmic de la inversió per part del beneficiari.

c.4) Repercussió de les actuacions, com a mínim, en un d'aquests punts:

– Millorar el rendiment, la competitivitat i el desenvolupament econòmic.

– Fomentar els productes de qualitat.

– Afavorir la innovació i el respecte al medi ambient, la seguretat laboral, la higiene i el benestar animal i millorar les ràtios de sostenibilitat social, econòmica i ambiental.

c.5) Viabilitat tècnica del projecte, amb especificació de les capacitats productives i de transformació, instal·lacions i sortides comercials.

d. Documentació acreditativa conforme l'empresa no està en crisi, o declaració responsable, segons s'indica al model de sol·licitud, d'acord amb el punt 2.2 de les Directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).

e. Plànols o croquis en què figuri l'emplaçament de les inversions.

f. Pressupostos i factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats. S'han de presentar els tres pressupostos en el cas que estableix l'apartat 4.7 d'aquesta resolució.

g. Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels criteris de puntuació que estableix l'apartat 7 d'aquesta resolució.

La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, cal aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals fan referència les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

4. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que se'n facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o emetre, si escau, i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals s'avaluarà en el moment de presentar la sol·licitud. En cas d'empat s'establirà la prioritat per ordre d'entrada. Sols a l'efecte de desempatar la concurrència per ordre d'entrada s'entendrà com a data d'entrada la que en la sol·licitud inclogui tot el que estableixen els apartats 6.3.c, 6.3.e i 6.3.f. Si aquesta documentació s'adjunta incompleta, la data d'entrada pel que fa a la concurrència serà la data en què es presenti la documentació completa esmentada.

2.1. En funció de les característiques de l'entitat beneficiària. Màxim: 30 punts.

a. Si el beneficiari és una empresa mitjana: 5 punts.

b. Si el beneficiari és una empresa petita: 7 punts.

c. Si el beneficiari és una micropime: 10 punts.

d. Si el beneficiari és una cooperativa: 10 punts.

e. Si el beneficiari és una SAT: 5 punts.

f. Si durant els darrers 3 anys no s'han rebut subvencions del Programa Apoyo al Sector del Vino de España en la línia d'Inversions en bodega: 10 punts.

2.2. En funció del tipus de producció o matèria primera. Màxim: 20 punts.

a. Si les produccions estan emparades en marques de qualitat: 10 punts.

b. Priorització d'operadors de productes vitivinícoles ecològics: 10 punts.

2.3. En funció del tipus d'inversió. Màxim: 50 punts.

a. Inversions que millorin l'eficiència energètica: 10 punts.

b. Inversions que millorin la competitivitat de l'empresa: 20 punts.

c. Inversions per a l'economia circular de la bodega: 10 punts.

d. Incorporin l'ús d'energies renovables: 10 punts.

Puntuació màxima: 100 punts.

3. Per demostrar el compliment dels criteris 2.1.a, 2.1.b i 2.1.c, s'han de justificar documentalment la facturació i el nombre de treballadors.

Per demostrar el compliment dels criteris 2.2.a i 2.2.b, cal aportar un certificat del consell regulador corresponent.

Per demostrar el compliment del criteri 2.3.a, cal aportar un certificat signat per un tècnic competent en què s'expliqui aquesta millora i, per obtenir la puntuació, almenys el 50% del cost total de les inversions serà per complir aquest objectiu.

Per demostrar el compliment dels criteris 2.3.c i 2.3.d, almenys el 50% del cost total de les inversions serà per complir aquest objectiu.

Vuitè. Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

– President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

– Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

– Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

– Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè. Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la web del FOGAIBA cada dilluns o primer dia hàbil següent; en el cas de persones jurídiques, es farà de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció I del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. En la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa corresponent.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè. Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

– Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.

– Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda.

– Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

– Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

– Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir-ne la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableixen l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè. Justificació i pagament de les ajudes

1.El termini per notificar i justificar la realització de les inversions que es proposen en la resolució és de sis mesos, a comptar des l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En tot cas, aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'especificarà en la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

3. Per raons justificades de demora, per exemple, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), als registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex II, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions efectuades.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

– Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, juntament amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

– Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En cas que l'import de la inversió auxiliable i l'import del xec no coincideixin, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que aquest xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admetran pagaments en efectiu.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proformes amb les factures i els justificants finals presentats).

d. En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

e. Certificat de titularitat del compte bancari.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió efectuada i l'aprovada, l'ajuda total concedida s'ajustarà a l'import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial i sempre que s'acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

8. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex IV que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè. Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè. Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Catorzè. Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

– El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

– El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

– El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

– El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022.

– El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

– El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

– El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

– El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

– El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

– L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

– La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

– El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

– La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

– La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Quinzè. Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.

Setzè. Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de setembre de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX IV REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que consti a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que es defineix al paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles que s'hagin detectat en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

– Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableixen la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan escaigui, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

– Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda de transformació i comercialització de productes agraris tenen la tipificació següent:

– Realitzar i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considera complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada: CB

– Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS

– Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda: CB

– Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB

– Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB

– Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

  • Un compromís incomplert: 25% de l'ajuda.
  • Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.
  • Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

  • Un compromís incomplert: 2% de l'ajuda.
  • Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
  • Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a l'nay en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.