Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'INDÚSTRIES CULTURALS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 537380
Resolució del president de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears de 21 de setembre de 2022 per la qual es convoquen les subvencions per donar suport a la producció i coproducció d’obres audiovisuals per a l’any 2022
L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (en endavant, ICIB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma. L'ICIB està adscrit a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, en virtut del Decret 11/2021, 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
L'ICIB té com a fins generals els relacionats amb el desenvolupament de les indústries i empreses culturals i creatives en el marc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el Decret 50/2018, de 21 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears. Els àmbits inicials d'actuació de l'ens són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sense perjudici que en un futur s'hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents a cultura, activitats artístiques i culturals, i foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com a la seva difusió nacional i internacional.
L'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, preveu la línia de subvenció I.5.5 per donar suport a la producció audiovisual per als anys 2021-2022 i 2023.
D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.
Aquestes ajudes estan sotmeses als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) nº 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i els hi és d'aplicació l'exempció de l'obligació de notificació corresponent a la categoria d'ajudes per obres audiovisuals(article 54).
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.i) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a la producció i coproducció d'obres audiovisuals per a l'any 2022, que consta com a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 800.000 € (vuit-cents mil euros), que es distribueixen entre les anualitats següents:
3. Autoritzar una despesa de 800.000 € amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'ICIB.
4. Ordenar traslladar el contingut d'aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions, així com tota la informació requerida en aquesta base de dades, d'acord amb l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i la resta d'ajudes públiques.
5. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'ICIB en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de setembre de 2022
El president de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears Miquel Company Pons
ANNEX 1 Convocatòria de subvencions per donar suport a la producció i coproducció d'obres audiovisuals per a l'any 2022
1. Objecte i finalitat
2. Despeses subvencionables
3. Import i imputació pressupostària
4. Destinataris i requisits
5. Normativa aplicable
6. Termini i presentació de sol·licituds
7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
8. Documentació de la sol·licitud
9. Criteris per seleccionar els beneficiaris
10. Import de la subvenció
11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
12. Composició de la Comissió Avaluadora
13. Instrucció del procediment
14. Modificació del projecte
15. Subcontractació
16. Comprovació del valor de mercat
17. Imports màxims de les ajudes
18. Pagament i justificació
19. Concurrència d'ajudes o subvencions
20. Obligacions dels beneficiaris
21. Interpretació i execució
22. Revocació
23. Reintegrament
24. Règim d'infraccions i sancions
25. Criteris de valoració
26. Protecció de dades personals
1. Objecte i finalitat
1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport a les produccions i coproduccions audiovisuals de caràcter professional.
1.2. L'objecte són els projectes entesos com a produccions i coproduccions audiovisuals que posin en valor la diversitat cinematogràfica de les Illes Balears, que fomentin el teixit industrial del sector audiovisual balear i que tenguin una clara vocació de difusió nacional i/o internacional. Els projectes s'han d'incloure en alguna de les modalitats i gèneres d'obres audiovisuals següents:
1.3. Definicions i limitacions:
— Llargmetratges cinematogràfics: pel·lícules que tenen una durada de 60 minuts o superior, destinades a ser exhibides en sales cinematogràfiques comercials, en recintes o en plataformes en què es cobra un preu o contraprestació per l'assistència del públic a l'exhibició.
— Unitats documentals per a televisió: obres audiovisuals unitàries d'aquest gènere la durada de les quals és de 52 minuts o superior, amb la singularitat que l'explotació comercial està destinada a l'emissió o radiodifusió per part d'operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta i no inclou, en primer terme, l'exhibició en sales de cinema.
— Curtmetratges cinematogràfics: pel·lícules que tenen una durada inferior a 50 minuts.
— Minisèries: projectes audiovisuals de ficció, animació o documentals que tenen una unitat argumental i una unitat entre episodis. Aquests projectes han de ser explotats per a la comercialització en sales, televisions o plataformes. Han de tenir un mínim de dos capítols, la durada mínima per capítol ha de ser de 20 minuts i la durada mínima global de la minisèrie ha de ser de 40 minuts.
— Sèries web: obres audiovisuals de ficció, animació o documentals destinades a l'exhibició en línia en format d'episodis, que tenen una unitat argumental i una continuïtat entre episodis. Han de tenir un mínim de dos capítols, la durada mínima per capítol ha de ser de 5 minuts i la durada mínima global de la minisèrie ha de ser de 10 minuts.
1.4. Els projectes d'obres audiovisuals objecte de la convocatòria són els que tenen, cadascun, un cost total de fins a un màxim d'1.800.000 € en el reconeixement del cost final.
1.5. No són objecte d'aquesta convocatòria i, per tant, en queden exclosos:
— Les obres audiovisuals publicitàries i les obres cinematogràfiques o audiovisuals que resultin qualificades com a X.
— Les obres audiovisuals produïdes directament per operadors de televisió o altres prestadors de serveis de comunicació audiovisual o en les quals tenguin més d'un 60 % de titularitat.
— Els programes de televisió.
2. Despeses subvencionables
2.1. De conformitat amb l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen al desenvolupament del projecte, dins el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i fins a l'acabament del termini de justificació, d'acord amb l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.
2.2. Únicament són subvencionables els costos de producció de l'obra audiovisual en els termes que preveu l'ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor, la qual desplega l'article 13 de la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema, en què es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.
3. Import i imputació pressupostària
3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 800.000 € (vuit-cents mil euros), amb càrrec al capítol IV dels pressupostos de l'ICIB, que es distribueixen entre les anualitats següents:
3.2. L'import de la convocatòria es distribueix, per modalitats, de la manera següent:
3.3. En el cas que no s'arribi a repartir la quantitat màxima assignada per a cadascuna de les modalitats, les quantitats no utilitzades es poden destinar a altres modalitats. El mateix criteri s'ha d'aplicar en el cas de falta de propostes o si aquestes propostes no compleixen els requisits o si no assoleixen la puntuació mínima exigible en la fase de valoració.
Per repartir aquest romanent, s'han de considerar les sol·licituds a les quals la Comissió Avaluadora ha donat una puntuació més alta, independentment de la modalitat.
3.4. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt 3.1.
3.5. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Tret que s'estableixi una altra cosa, aquesta ampliació no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
4. Destinataris i requisits
4.1. Poden optar a les subvencions les persones físiques donades d'alta en el règim d'autònoms i les persones jurídiques constituïdes com a productores audiovisuals independents, que puguin dur a terme els projecte de producció o coproducció audiovisual que motiven la concessió de la subvenció.
S'entén per empresa de producció audiovisual independent la persona física o jurídica, incloses les agrupacions d'interès econòmic, que no sigui objecte d'influència dominant per part d'un prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual ni d'un titular de canal televisiu privat o plataforma de teledifusió en línia, ni que, per la seva banda, hi exerceixi una influència dominant, en qualsevol dels supòsits, per raons de propietat, per participació financera o per tenir la facultat de condicionar d'alguna manera la presa de decisions dels òrgans d'administració o gestió respectius.
4.2. Totes les persones físiques o jurídiques que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Estar establerta en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu i, en el moment de sol·licitar l'ajuda, tenir un establiment operatiu permanent en la comunitat autònoma de les Illes Balears, o acreditar que el 50 % dels contractes laborals o serveis contractats s'han fet en el darrer any a les Illes Balears o que el projecte audiovisual subvencionat o subvencionable té lloc en el territori de les Illes Balears.
d) Estar d'alta en l'epígraf 961.1 de l'impost d'activitats econòmiques (IAE).
e) Estar inscrita com a productora audiovisual independent en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri de Cultura i Esport, en l'organisme equivalent de les comunitats autònomes o d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a l'Estat espanyol.
f) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
g) No haver estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma. En el cas d'haver estat sancionada o condemnada en aquesta situació, s'hi pot presentar sempre que hagi complert la sanció o la pena imposada i hagi elaborat un pla d'igualtat d'acord amb l'article 11.4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
h) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 6, 7 i 8 d'aquesta convocatòria.
i) Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de constituir en l'agrupació que preveu l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a la qual cosa han de formalitzar un acord en què s'han de fer constar expressament els compromisos d'execució assumits i l'import del pressupost que ha d'executar cadascuna, independentment de quins siguin els percentatges de titularitat que les empreses productores esmentades tenguin en el projecte. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen la Llei de finances de la Comunitat Autònoma i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions
Només poden ser beneficiàries de les ajudes les empreses productores que executin la despesa, i exclusivament en el percentatge de la seva execució.
Ha d'assumir la condició de productor-gestor del projecte l'empresa que adquireixi el major percentatge de compromisos d'execució d'aquest projecte, que s'ha de correspondre amb un percentatge igual de la despesa justificada. En el cas que diverses empreses productores assumeixin d'una manera igual el major compromís d'execució, han de designar entre elles el productor-gestor.
Totes les empreses que formalitzin l'acord d'agrupació han de reunir tots els requisits de la convocatòria.
En el cas de projectes fets en règim de coproducció internacional, únicament pot resultar beneficiari el coproductor espanyol o amb domicili o establiment permanent a Espanya, pel pressupost de la participació espanyola en aquests projectes, i sempre que hagi obtingut la preceptiva aprovació de l'ICAA o de l'òrgan autonòmic competent.
Aquests requisits s'han de complir des del moment de la presentació de la sol·licitud i s'han de mantenir fins a la finalització i la justificació de l'activitat objecte de subvenció.
4.3. No tenen la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria:
— Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
— Les persones físiques o jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
— Les associacions sense ànim de lucre.
4.4. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria poden concedir-se a les empreses que no es trobin en situació d'empresa en crisi, d'acord amb l'article 1.4.c) del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories), i d'acord amb la definició d'empresa en crisi prevista en l'article 2.18 d'aquest Reglament.
4.5. Aquests requisits s'han de complir des del moment de la presentació de la sol·licitud i mantenir-se fins a la finalització i la justificació de l'activitat objecte de subvenció.
5. Normativa aplicable
Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre); la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre) , i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. Termini i presentació de sol·licituds
6.1.El termini per presentar les sol·licituds, adreçades a l'ICIB, s'inicia el 15 d'octubre de 2022 i s'estén fins al 31 d'octubre de 2022,ambdós inclosos.
6.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament tal com s'indica en l'apartat 8.
6.3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de formalitzar la sol·licitud per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
6.4. En el cas de persones jurídiques, han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conformement al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els ha de requerir que la formalitzin de la manera assenyalada.
En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms), també és recomanable presentar tota la sol·licitud a través del tràmit telemàtic del procediment disponible a la Seu Electrònica de la CAIB:
Això no obstant, les persones físiques també poden presentar la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) de manera presencial, a través de les oficines d'assistència en matèria de registres que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds lliurades en paper mitjançant registre s'han de presentar en fulls separats (no enquadernats i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares.
En el supòsit de concessió de la subvenció, en qualsevol moment es pot requerir la documentació original per acarar-la.
6.5. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds emplenades degudament d'acord amb els models que facilita l'ICIB, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB.
6.6. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada a la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu deis hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
6.7. La presentació de sol·licituds per a aquestes ajudes suposa l'acceptació expressa i formal del que estableixen les bases i aquesta convocatòria.
7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
7.1. En aquesta convocatòria cada beneficiari pot presentar un màxim de quatre sol·licituds en total, independentment de la modalitat.
En cas que un mateix beneficiari presenti més de quatre sol·licituds durant el període establert en l'apartat 6, només es consideraran les quatre primeres sol·licituds que s'hagin registrat.
7.2. El rodatge s'ha d'iniciar i ha de finalitzar en el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 d'octubre de 2024 (ambdós inclosos). Les factures de les despeses que responen al cost de la filmació han de ser emeses i pagades d'acord amb els terminis que preveu l'article 2.2 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió de la producció.
En el supòsit de sol·licitar bestretes, el rodatge de l'obra audiovisual s'ha de dur a terme, a tot tardar, abans dels sis mesos següents de la data del primer pagament de l'ajuda, o abans dels nous mesos en el cas de llargmetratges d'animació. En el cas de projectes d'animació, es considera inici de rodatge la data d'inici del moviment en els dibuixos, i fi del rodatge, el moment en el qual finalitza el procés de producció i postproducció de la imatge i abans del procés de mescles.
7.3. Ampliació de terminis. L'Administració, excepte precepte en contra, pot concedir d'ofici o a petició de les persones interessades una ampliació dels terminis establerts que no n'excedeixi la meitat, si les circumstàncies ho aconsellen i amb això no es perjudiquen drets de tercers. L'acord d'ampliació s'ha de notificar a les persones interessades.
7.4. Les persones interessades han de fer la petició un mínim de vint dies hàbils abans que finalitzi el termini per al qual se sol·licita l'ampliació i l'Administració ha de comunicar la decisió abans que s'exhaureixi el termini.
7.5. En cap cas, no pot ser objecte d'ampliació un termini ja vençut.
7.6. Els acords sobre l'ampliació de terminis o sobre la seva denegació no són susceptibles de recurs, sens perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
8. Documentació de la sol·licitud
8.1. S'ha de presentar el formulari de sol·licitud, emplenat degudament i signat, que ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
Documentació administrativa
a.1) Persona física:
— L'acreditació de la identitat.
— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de presentar la sol·licitud.
a.2) Persona jurídica:
— El NIF de la persona jurídica.
— El DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.
— Document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar aquesta sol·licitud.
— Document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.
a.3) Persones físiques i jurídiques:
— L'acreditació d'estar inscrita com a productor audiovisual independent en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri de Cultura i Esports, en l'organisme equivalent de les comunitats autònomes o d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a l'Estat espanyol.
— Un document acreditatiu d'estar donada d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en l'epígraf 961.1, vinculat a la producció de pel·lícules cinematogràfiques.
— Certificat del domicili fiscal del sol·licitant.
— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat.
No obstant això, no és necessari aportar aquests certificats en cas que la persona interessada manifesti en la sol·licitud el consentiment exprés perquè l'ICIB faci la consulta sobre aquestes dades tributaries.
— Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda de Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
No és necessari aportar aquests certificats en cas que la persona interessada no s'oposi al fet que l'ICIB consulti aquestes dades. En cas que s'hi oposi, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
En el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'empresa interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
Si l'ICIB ja disposa dels documents anteriors, cal que en el formulari de sol·licitud la persona interessada informi de l'expedient de la subvenció anterior en el qual es poden trobar, i l'ICIB els aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.
b) Documentació del projecte de producció audiovisual
b.1) Memòria descriptiva del projecte audiovisual sobre el tractament formal, el disseny de producció, les accions previstes en el desenvolupament del projecte i el cronograma d'aquestes accions, així com el repartiment d'actors/actrius i altres elements artístics i tècnics en relació amb la proposta de guió. Explicació referent a l'interès cultural de la proposta en relació amb les Illes Balears, si escau, i indicació dels llocs de localitzacions del rodatge.
S'ha d'acompanyar dels documents següents:
— Sinopsi argumental de l'obra audiovisual (màxim: 1 pàgina).
— Guió o escaleta de l'obra audiovisual.
— Acreditació de tenir els drets de propietat intel·lectual sobre el guió original o, si de cas hi manca, acreditació de tenir pactades les condicions del futur contracte de cessió dels drets.
— Pla de treball, que inclogui el cronograma de preproducció, producció i postproducció, amb les dates previstes d'inici i finalització del rodatge.
— Els contractes definitius subscrits amb el productor executiu i el director.
— Fitxa tecnicoartística, que inclogui la relació nominal o, en el cas de no estar en condicions de detallar-la, la relació de llocs dels equips creatius i artístics, la relació d'empreses auxiliars i l'acreditació del foment de la igualtat de gènere (MODEL 1: FITXA TECNICOARTÍSTICA).
— Trajectòria professional i formació de la productora sol·licitant, així com de les persones, els col·lectius, les empreses o les entitats implicats, que ha d'incloure'n l'historial creatiu, professional i financer, amb esment dels treballs previs en l'àmbit audiovisual. En cas d'empreses de nova creació, historial de l'administrador, productor o director de producció.
b.2) Pla de finançament i pressupost detallat del projecte.
Pla de finançament detallat del projecte (MODEL 2: PLA DE FINANÇAMENT), amb ingressos i despeses i amb l'IVA pertinent desglossat, que, a l'efecte d'acreditar el finançament mínim confirmat del 10 % del pressupost, s'ha d'acompanyar dels documents següents, si escau:
— Contractes o documents de valor jurídic equivalent vinculant, amb preu cert expressat en euros, d'adquisició anticipada de drets d'explotació del llargmetratge subscrits per les empreses prestadores del servei de comunicació audiovisual i/o canal de televisió o plataforma de teledifusió en línia amb àmplia difusió a les Illes Balears o fora de les Illes Balears, i per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol de les empreses coproductores del projecte audiovisual. En defecte d'això, document oficial que acrediti l'aportació econòmica d'aquestes empreses en l'obra.
— Contractes subscrits amb empreses distribuïdores de qualsevol finestra d'explotació, amb l'import expressat en euros.
— Contractes o precontractes subscrits amb agències de vendes internacionals, en els quals s'ha d'incloure un preu cert, o mínim garantit, preferiblement en euros.
— Resolucions de concessió o pendents de concessió en l'obra audiovisual d'ajudes públiques autonòmiques, nacionals i internacionals.
— Avals, certificats de saldo, pòlisses de crèdit o altres documents bancaris sobre recursos propis de les empreses productores del projecte a l'efecte de dur-ne a terme la producció. En el cas de certificats bancaris sense aval, només es pot justificar un màxim del 5 % del pressupost. Per justificar un percentatge major, es necessita aval bancari.
— Document de compromís de capitalitzar els honoraris o les retribucions de les persones físiques o jurídiques amb les quals les empreses productores del projecte hagin subscrit un contracte, en el qual s'especifiquin els imports corresponents, amb un límit màxim del 10 % del pressupost total del projecte.
— Contractes, pagarés o documents de valor equivalent en el tràfic mercantil en els quals figuri l'import, expressat en euros, de les aportacions d'inversors privats destinades a la producció, incloent-hi contractes de patrocinis, emplaçament de productes (product placement), col·laboracions, etc.
— Contractes, opcions o cartes de compromís signats en què constin les quantitats acordades i el calendari de pagament d'aquestes quantitats amb el director i el productor executiu.
— En les coproduccions, còpia del contracte signat per tots els coproductors, en què cal fer constar les aportacions de cadascun i la seva quantificació.
— Pressupost detallat del projecte (MODEL 3: PRESSUPOST / MODEL 3b: PRESSUPOST D'ANIMACIÓ), que cal que reculli totes les despeses previstes derivades del projecte audiovisual.
D'acord amb l'article 40.3. del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, si l'import és superior a 15.000 €, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, anteriors a l'execució del compromís, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. Les ofertes presentades s'han d'elegir de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en el cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
b.3) Estratègia de difusió i màrqueting nacional i internacional, preferentment elaborada per una empresa o un professional especialitzats.
Addicionalment, s'han d'aportar, si escau, la carta d'invitació de festivals i fòrums, el certificat de premis expedits, així com la documentació que acrediti les vendes internacionals i les estrenes en sales comercials.
8.2. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.
8.3. L'incompliment dels requisits en la documentació aportada que estableix aquesta convocatòria comporta que no s'admeti la sol·licitud.
9. Criteris per seleccionar els beneficiaris
Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurs, separadament per a cada modalitat, d'acord amb el procediment següent:
a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora valora els projectes sol·licitats, separadament per a cada modalitat, d'acord amb els criteris de valoració de l'apartat 26, i s'ordenen per ordre de puntuació. En el cas d'empat, se segueix el criteri establert en l'apartat 10.2.
b) A continuació, es calcula l'import de la subvenció que correspondria a cadascun dels projectes, amb atenció a les quanties màximes establertes en la present convocatòria, d'acord amb els criteris de l'apartat 17.
c) Finalment, les ajudes es concedeixen per l'ordre establert en l'apartat a) anterior i amb l'import calculat en l'apartat b), fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari assignat a cada modalitat i, si escau, amb el crèdit sobrant d'altres modalitats.
d) Només tindran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut el mínim de puntuació establert en l'apartat 26.2.
10. Import de la subvenció
10.1. Els projectes s'han de qualificar en funció de les puntuacions obtingudes segons els criteris de valoració detallats en l'apartat 26 i segons el que s'estipula en els apartats 9.b) i 9.c).
10.2. A l'hora de determinar les subvencions corresponents a les sol·licituds que han obtingut la mateixa puntuació total dins una mateixa modalitat, si el crèdit que resta per assignar no fos suficient per concedir-les totes, s'ha de seguir l'ordre de prelació en virtut dels criteris següents:
— Les que han obtingut una puntuació més alta en el primer apartat del criteri d'avaluació 1. En el cas que n'hi hagi més d'una amb la mateixa puntuació en aquest apartat i el crèdit no sigui tampoc suficient per concedir-los els ajuts, aquest empat s'ha de resoldre tenint en compte la puntuació obtinguda seguint l'ordre de prelació dels apartats 2, 3, 4 i 5.
— Amb tot, si com a resultat d'atendre a l'ordre de prelació anterior es manté l'empat, s'ha de resoldre a favor de la sol·licitud amb l'import total de pressupost subvencionable més elevat.
Aquest sistema per resoldre un possible empat entre sol·licituds amb una mateixa puntuació s'ha d'aplicar sempre igual, fins a exhaurir tot el crèdit que s'ha de distribuir.
10.3. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, l'import de l'ajuda es pot adjudicar, correlativament, als expedients denegats en la resolució de concessió.
10.4. En cap dels casos no s'abonarà un import superior al justificat mitjançant factures.
10.5. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 € (IVA exclòs).
11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
11.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon a la directora de l'ICIB tramitar les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, ordenar i instruir el procediment. D'acord amb l'article 20.h) dels Estatuts de l'ICIB, l'òrgan competent per resoldre és la directora de l'ICIB.
11.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
12. Composició de la Comissió Avaluadora
12.1. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.D'acord amb l'article 19.3 del Decret legislatiu pel qual s'aprova tel Text refós de la Llei de subvencions, els membres de la Comissió Avaluadora han de quedar ja designats en la convocatòria.
12.2. La Comissió Avaluadora d'aquesta convocatòria de subvencions està integrada per cinc membres:
Per conformar la Comissió Avaluadora, es promou la presència equilibrada de dones i homes, d'acord amb el que s'estableix en l'article 51 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
12.3. En cas que resulti necessari, es poden nomenar substituts dels diferents membres de la Comissió Avaluadora.
13. Instrucció del procediment
13.1. El procediment s'ha d'instruir d'acord amb l'article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
13.2. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora gerent de l'ICIB ha de formular una proposta de resolució de concessió en què s'ha de repartir la dotació pressupostària entre les sol·licituds concurrents, s'ha de determinar la quantia individual de cada ajuda i s'ha d'expressar, com a mínim, el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris als quals es proposa concedir la subvenció i la quantia d'aquesta subvenció. La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari que es proposi davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
La proposta s'ha de publicar a la Seu Electrònica de la CAIB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils.
Com a avís, i sense efectes de notificació, l'ICIB ha d'informar per via telemàtica, a l'adreça electrònica assenyalada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució en el web de l'ICIB, i n'ha d'indicar la data de publicació i l'enllaç.
13.3. Una vegada publicada la proposta de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució (MODEL 4: ACCEPTACIÓ D'AJUDA / RENÚNCIA) mitjançant el tràmit telemàtic disponible en la Seu Electrònica de la CAIB. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en la Seu Electrònica de la CAIB.
13.4. La directora gerent de l'ICIB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada, en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona, import de la subvenció i recursos administratius pertinents. La resolució s'ha publicar en el BOIB.
13.5. La resolució de la directora gerent de l'ICIB que concedeixi o denegui la subvenció sol·licitada no exhaureix la via administrativa i, en contra, s'hi pot interposar un recurs d'alçada davant el president de l'ICIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució de concessió en el BOIB.
13.6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos a partir de la publicació d'aquesta convocatòria. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima l'entitat interessada a entendre desestimada per silenci administratiu la seva sol·licitud de concessió de la subvenció.
14. Modificació del projecte
14.1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar per escrit a la directora de l'ICIB la modificació del projecte, quan concorrin circumstàncies justificades degudament i sempre que la modificació no alteri l'objecte i la finalitat de la subvenció.
14.2. La sol·licitud de modificació ha d'anar acompanyada d'una memòria en què cal exposar els motius del canvi, la justificació de la impossibilitat de complir les condicions de la concessió, i que el projecte continua complint les condicions establertes en aquesta convocatòria.
14.3. La directora de l'ICIB ha d'autoritzar la modificació mitjançant una resolució expressa, que ha de notificar al beneficiari.
15. Subcontractació
La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats del 3 al 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 de la Llei esmentada.
b) Persones o entitats que han percebut altres subvencions per fer l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixen com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció.
e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no han obtingut subvenció perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.
Per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
16. Comprovació del valor de mercat
En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'ICIB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
17. Imports màxims de les ajudes
17.1. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre cada projecte beneficiari no pot superar mai el 40 % del pressupost total del projecte audiovisual. Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entén com a tal el cost de l'obra audiovisual, excepte en els casos d'obres audiovisuals difícils (curtmetratges, produccions realitzades per un realitzador nou, obres audiovisuals rodades en alguna de les llengües cooficials diferents del castellà, obres dirigides per persones amb discapacitat, obres audiovisuals dirigides exclusivament per dones, obres d'especial valor cultural, documentals i obres d'animació, obres realitzades en règim de coproducció amb països iberoamericans), en les quals el límit màxim d'ajudes que poden percebre es fixa en els percentatges següents del cost reconegut, d'acord amb el Reial decret 1090/2020:
a) Els curtmetratges poden rebre ajudes públiques de fins al 85 % del cost reconegut.
b) Les produccions dirigides per un realitzador nou poden rebre ajudes públiques de fins al 70 % del cost reconegut.
c) Les obres audiovisuals rodades en alguna de les llengües cooficials diferents del castellà que es projectin a Espanya en aquest idioma cooficial o subtitulades poden rebre ajudes públiques de fins a un 80 % del cost reconegut.
d) Les obres dirigides per persones amb discapacitat poden rebre ajudes fins al 80 % del cost reconegut.
e) Les obres audiovisuals dirigides exclusivament per dones, les obres d'especial valor cultural, els documentals i les obres d'animació poden rebre ajudes de fins al 75 % del cost reconegut.
f) Les obres realitzades en règim de coproducció amb països iberoamericans poden rebre fins al 60 % del cost audiovisual.
17.2. Per determinar si es respecta la normativa vigent d'acumulació d'ajudes, cal tenir en compte l'import total de les ajudes concedides a l'activitat o al projecte, amb independència de l'empresa que rebi la subvenció, i s'ha de calcular el percentatge corresponent sobre la totalitat del projecte amb les despeses subvencionables de totes les empreses coproductores espanyoles, d'acord amb el que estableix l'article 8 del Reglament núm. 651/2014 de la Comissió Europea.
17.3. L'import màxim de l'ajuda que ha de percebre cada projecte beneficiari, segons la modalitat a la qual opti, és el següent:
17.4. L'import màxim que pot percebre un mateix beneficiari és de 160.000 € (cent seixanta mil euros).
17.5. En el cas que a un mateix beneficiari li correspongui una aportació superior a 160.000 €, s'ha de reduir la quantia obtinguda inicialment fins que no se superi aquesta quantitat.
Si la reducció afecta més d'un projecte, independentment de la modalitat a la qual s'hagin presentat, s'aplicarà en primer terme als projectes que hagin obtingut una puntuació menor. En cas d'empat, el beneficiari ha de comunicar, amb la sol·licitud prèvia de l'ICIB, quin projecte vol prioritzar.
17.6. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, vegeu l'apartat 19.1 i 19.2.
17.7. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 9.
17.8. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat (amb l'excepció de les que provenen de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, segons estableix l'apartat 19.3 d'aquesta convocatòria), tot i que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost del projecte subvencionat.
18. Pagament i justificació
18.1. Les ajudes s'han d'abonar a partir de les opcions següents:
— En un únic pagament, que es farà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.
— En tres possibles pagaments : dos primers pagaments en bestretes, per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida i un tercer pagament del 25% una vegada lliurada a l'ICIB l'obra acabada. En aquest cas, el pagament de les ajudes es farà efectiu, a partir de la data en què es resolgui definitivament la concessió.
a) Una primera bestreta, per import del 50 %, que s'ha d'acompanyar de la documentació següent:
— Acceptació de l'ajuda concedida (MODEL 4: ACCEPTACIÓ D'AJUDA).
— Garantia, en la forma i amb el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La garantia aportada ha de ser per un import mínim del 125 % de les quantitats que es volen demanar anticipadament.
b) Una segona bestreta, del 25 %, que s'ha d'acompanyar de la documentació següent:
— Acreditació de comunicació de rodatge a l'ICAA.
— Garantia, en la forma i amb el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Un últim pagament, del 25 %, en lliurar l'obra acabada, amb l'aportació prèvia de la documentació següent:
— Comunicació de finalització de rodatge a l'ICAA.
-— Contractes definitius subscrits amb el productor executiu i el director, en cas que no s'hagin presentat anteriorment.
— Compte justificatiu (d'acord amb el MODEL 5: COMPTE JUSTIFICATIU), amb la documentació complementària (vegeu el punt 18.5).
— Acreditació que el projecte disposa com a mínim del 80 % del finançament total, mitjançant el pla de finançament actualitzat i la documentació acreditativa corresponent.
— Memòria tècnica amb informació de les qualitats, els formats i els suports utilitzats en el procés de rodatge, postproducció i exhibició de l'obra audiovisual.
— Còpia de l'obra audiovisual, per tal de garantir la preservació a llarg termini de la versió original, en alta qualitat, depenent del suport del rodatge. En suport digital (DCDM o digital cinema distribution master, o equivalent): disc dur amb la seqüència d'imatges en TIFF (XYZ, 16 bits), seguint la normativa DCI, o en DPX, així com els fitxers d'àudio i de subtítols si se'n disposa. O en suport fotoquímic: interpositiu o internegatiu d'imatge i negatiu de so sincronitzat; tots dos materials, en suport polièster de 35 mm (MODEL 6: LLIURAMENT DE L'OBRA A L'ICIB).
— Documentació emprada per realitzar, promocionar i difondre l'obra audiovisual (cartells, fotografies, músiques, etc.), en format físic o digital.
En qualsevol cas, aquests pagaments queden subjectes al fet que el beneficiari compleixi i justifiqui totes les obligacions contingudes en aquesta convocatòria, incloent-hi la justificació del cost.
18.2. La subvenció s'ha de pagar mitjançant transferència bancària en el número de compte bancari indicat en el formulari de sol·licitud.
18.3. D'acord amb l'article 2.2 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor, el termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda és, com a màxim, de dotze mesos posteriors a la data de finalització del rodatge.
En el cas que no s'hagi presentat, l'òrgan administratiu competent ha de requerir al beneficiari que presenti la justificació en un termini improrrogable de deu dies hàbils, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions. El fet de presentar la justificació en el termini addicional establert en aquest punt no eximeix el beneficiari de les sancions que corresponguin de conformitat amb la Llei general de subvencions.
18.4. No tenen la consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fora del terminis que estableix l'article 2.3 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.
18.5. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu (mitjançant l MODEL 5: COMPTE JUSTIFICATIU), amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les accions duites a terme i dels resultats obtinguts. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per interpretar i comprendre correctament la justificació de despeses presentada i la imputació en el projecte. Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i explicar les modificacions aplicades.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les accions duites a terme o
despeses objecte de la subvenció duites a terme, que ha de contenir:
— Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.
— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
— Els tres pressuposts que, com a mínim, ha d'haver sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària, si escau, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions. S'ha de justificar l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
c) Les factures, siguin completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar informació suficient sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la relació de la despesa amb el desplaçament objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no hi consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció, d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
No s'admetran factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.
No s'acceptaran tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.`
d) Els documents acreditatius del pagament (extracte bancari i/o justificant bancari) han de complir amb els següents requisits:
— S'han d'aportar certificats o documents autenticats per l'entitat financera.
— S'han d'identificar la persona beneficiària i l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser el beneficiari de l'ajut i se n'ha de fer constar el NIF i la denominació social.
— S'ha d'indicar el concepte en què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre despesa i pagament.
En el cas de pagament mitjançant xec nominatiu, pagaré, lletres de canvi o similars, l'entitat ha d'aportar còpia del document i còpia de l'extracte bancari que acredita el càrrec.
— No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu.
— No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.
e) Qualsevol altra documentació que li sigui requerida a l'efecte de comprovar la realització del projecte audiovisual subvencionat.
18.6. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena. En cas de no esmenar-se correctament, es produiria l'inici del corresponent procediment de reintegrament d'acord amb l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
18.7. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
18.8. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
18.9. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, pot determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir-la.
18.10. En el marc d'un control financer la Intervenció de la Comunitat Autònoma pot sol·licitar còpia dels extractes de moviments bancaris, informació als emissors de les factures, control material de les inversions i altres comprovacions.
19. Concurrència d'ajudes o subvencions
19.1. Acumulació d'ajudes i subvencions. Les ajudes emparades en la present convocatòria poden acumular-se amb:
— Qualsevol ajuda amb costos subvencionables identificables, corresponent (d'una manera total o parcial) als mateixos costos subvencionables, únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat de l'ajuda o l'import d'ajuda més elevat aplicable a aquesta ajuda, en virtut de les disposicions de la Unió Europea en aquesta matèria.
— Qualsevol altra ajuda amb costos subvencionables identificables, sempre que aquestes mesures d'ajuda es refereixin a costos subvencionables diferents i compleixin la normativa vigent d'ajudes de la Unió Europea.
19.2. L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.
19.3. Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes de la Conselleria de Fons europeus, Universitat i Cultura, l'Institut d'Estudis Baleàrics o el mateix l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears.
19.4. En els casos no prevists en l'apartat anterior, aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat, tot i que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.
20. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. A més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, els beneficiaris han de complir les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució que l'accepten o que hi renuncien, en els termes que estableix aquesta convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini deu dies hàbils des que es notifica la proposta no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
d) Comunicar a l'ICIB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des que se sol·licita o s'obté l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons.
e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h) Dur a terme l'acció o accions o la inversió que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o en el calendari s'ha de comunicar abans que acabi el termini d'execució a l'òrgan gestor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
i) Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
k) Declarar tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió. En tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció concedida.
l) Comunicar a l'ICIB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.
m) Comunicar a l'ICIB o a l'ICAA la data d'inici i finalització del rodatge de les obres audiovisuals.
n) Notificar la data de l'estrena de les obres audiovisuals, quan se'n produeixi alguna.
o) Acreditar el cost de l'obra audiovisual i la inversió del productor en el termini màxim de sis mesos a partir del moment de lliurament de l'obra.
p) En els títols de crèdit inicials de la producció, fer figurar, en cartró únic, l'expressió següent: «Amb el suport de l'ICIB», i cal incloure-hi el logotip de l'ICIB, que es pot trobar en l'enllaç següent: <http://tn.caib.es/LogotipsICIB>, així com el de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura: <https://bit.ly/3FlAoq6>.
q) Fer constar en tots els materials de promoció, distribució i publicitat de l'obra audiovisual (pòsters, música, portades i altres materials) que la producció s'ha fet amb el suport de l'ICIB, circumstància que cal incloure juntament amb el logotip de l'ICIB i el de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.
r) En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, esmentar el suport de l'ICIB.
s) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, control i inspecció que efectuï l'òrgan concedent i a les de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, les previstes en la legislació del Tribunal de Comptes i del Consell de Comptes, o les d'altres òrgans de l'Administració estatal o de la Unió Europea, als quals s'ha de facilitar tota la informació que els sigui requerida en aquests casos, de conformitat amb la Llei de subvencions de les Illes Balears i la de l'Estat, així com la normativa reglamentària de desplegament.
t) Dur a terme a les Illes Balears un nivell mínim d'activitat de producció del 40 % del pressupost del projecte destinat a autoria, equips tècnics i artístics.
u) Estrenar l'obra audiovisual en finestres comercials, com televisions d'àmplia difusió al territori balear i fora del territori balear, sales de cinema homologades de les Illes Balears i fora d'aquesta comunitat, o prestadors de serveis de comunicació i difusió audiovisual en línia, dins del període de l'ajuda o, com a màxim, en el termini de nou mesos posteriors a la presentació del compte justificatiu.
L'incompliment de les obligacions indicades en els punts anteriors donarà lloc al reintegrament total o parcial de la subvenció percebuda i a l'exigència de l'interès de demora des del moment que s'ha pagat la subvenció, sens perjudici que s'imposin sancions per incomplir les obligacions derivades de l'obtenció de l'ajuda, que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el que hi sigui aplicable, i totes les normes de caràcter econòmic i administratiu que hi siguin aplicables.
21. Interpretació i execució
El president de l'ICIB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
22. Revocació
22.1. D'acord amb l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
22.2. A conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
23. Reintegrament
23.1. Pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment que s'ha pagat la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Decret legislatiu 2/2005.
A més, quan la resolució de concessió de subvenció hagi estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si pertoca, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.
23.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
23.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.
24. Règim d'infraccions i sancions
Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, i hi és aplicable el títol V d'aquesta norma.
25. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB.
26. Criteris de valoració
26.1. Les sol·licituds s'han de valorar d'acord amb les puntuacions màximes que s'indiquen en cadascun dels apartats següents:
PUNTUACIÓ TOTAL |
100 PUNTS |
1. Qualitat i interès artisticocultural |
Màx. 50 punts |
a) Sinopsi argumental de l'obra audiovisual. |
Màx. 5 |
b) Qualitat del guió o escaleta de l'obra audiovisual. |
Màx. 10 |
c) Qualitat i interès de la proposta creativa, tècnica i artística. |
Màx. 10 |
d) Fitxa tecnicoartística. |
Màx. 5 |
e) Pla de treball. Cronograma de preproducció, producció i postproducció. |
Màx. 5 |
f) Trajectòria de director i guionista: — Presència d'alguna de les seves obres en seccions oficials de festivals de cinema de reconegut prestigi (0,15 punts per cada cas, fins a un màxim de 0,5 punts). — Nominacions d'alguna de les seves obres audiovisuals en festivals (0,25 punts per cada nominació, fins a un màxim d'1 punt). — Obtenció d'algun premi en festivals o premis (0,25 punts per cadascun, fins a un màxim d'1 punt). — Haver dirigit dues obres audiovisuals, haver escrit el guió o haver participat com a guionista principal d'una obra de la seva modalitat (0,50 punts per obra dirigida, fins a un màxim d'1,5 punts). — Director novell (primera o segona obra audiovisual en un projecte corresponent a la modalitat a la qual es presenta) (1 punt). |
Màx. 5 |
g) Referents culturals, socials o històrics de les Illes Balears. |
Màx. 5 |
h) Versió original en llengua catalana.1 |
Màx. 5 |
2. Viabilitat i coherència |
Màx. 15 punts |
Viabilitat i coherència de la proposta artística. |
Màx. 7,5 |
Viabilitat i coherència de la producció audiovisual en relació amb el pressupost i el pla de finançament. |
Màx. 7,5 |
3. Estratègia de difusió i màrqueting nacional i internacional |
Màx. 10 punts |
4. Igualtat de gènere2 |
Màx. 10 punts |
— Direcció íntegrament a càrrec d'una dona (5 punts). — Producció executiva íntegrament a càrrec d'una dona (5 punts). — Guió íntegrament a càrrec d'una dona (4 punts). — Càrrecs de direcció o caps en l'equip tècnic (1 punt per càrrec, fins a un màxim de 4 punts). |
|
5. Trajectòria i formació de la productora sol·licitant |
Màx. 15 punts |
— Presència d'alguna de les seves obres en seccions oficials de festivals de cinema de reconegut prestigi (0,25 punts per cada cas, fins a un màxim de 3 punts). — Obtenció de premis (0,5 punts per cadascun, fins a un màxim de 4 punts). — Trajectòria empresarial i solvència econòmica de la productora sol·licitant (màxim de 3 punts). — Empreses domiciliades o amb establiment operatiu a Mallorca (màxim de 3 punts). — Empreses domiciliades o amb establiment operatiu a Menorca, Eivissa o Formentera (màxim de 4 punts). |
|
26.2. S'estableixen 50 punts com a puntuació mínima, per sota dels quals els projectes no poden obtenir subvenció.
1 S'entén per versió original catalana la que té més del 50 % dels diàlegs i/o la narració en llengua catalana en el cas de ser bilingüe, o aquella en què el català és la llengua majoritària en el cas que hi hagi més de tres llengües.
2 Una mateixa professional només pot sumar punts en un màxim de dos càrrecs.