Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 520886
Aprovació definitiva de la modificació dels estatuts de l’Associació Fons Menorquí de Cooperació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicat en el BOIB núm. 96 de 26-07-2022, en el tauler d'edictes i en la pàgina web del CIM de dia 26-07-2022 a dia 07-09-2022, l'anunci relatiu a l'acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 18 de juliol de 2022, pel qual s'aprova inicialment la modificació dels estatuts de l'Associació Fons Menorquí de Cooperació, sense que dins del termini legal d'exposició al públic s'hagi presentat cap reclamació ni suggeriment al respecte, s'entén elevada a definitiva la seva aprovació, fent-se públic a continuació el text íntegre dels estatuts esmentats per a general coneixement.

ESTATUTS DEL FONS MENORQUÍ DE COOPERACIÓ

TÍTOL I. DE L'ASSOCIACIÓ EN GENERAL

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Denominació i naturalesa

El FONS MENORQUÍ DE COOPERACIÓ és una associació sense finalitat de lucre formada per les entitats locals de Menorca, així com pel Govern de les Illes Balears, que gaudeix de personalitat jurídica pròpia i independent, i pot realitzar tots els actes necessaris per acomplir la finalitat que ha justificat la seva creació.

Article 2. Règim jurídic

El Fons Menorquí de Cooperació es va constituir el 6 de novembre de 1993 al municipi des Migjorn Gran, a l'empara del que disposa l'article 22 de la Constitució. Es regeix per la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, que regula el Dret d'Associació, per aquests estatuts, i per la legislació que li sigui aplicable.

Per ordre del Ministeri de l'interior, el Fons Menorquí de Cooperació va ser declarat d'utilitat pública el 30 de novembre de 2005. D'aquesta manera queda acollit al règim específic que la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, estableix per aquest tipus d'associacions en els articles 33 i següents i també en la normativa que desenvolupa.

Article 3. Domicili

El Fons Menorquí de Cooperació té el seu domicili social al carrer de La Pau, 21 de Ferreries. Això no obstant, l'Assemblea General podrà acordar el canvi del domicili social, sempre i en qualsevol cas dintre de l'àmbit territorial de Menorca.

Article 4. Àmbit territorial

L'àmbit d'actuació del Fons Menorquí de Cooperació es circumscriu a l'illa de Menorca, sense perjudici, que les seves actuacions tenguin impacte en l'àmbit autonòmic, estatal, europeu i mundial.

El Fons Menorquí de Cooperació podrà confederar-se, unir-se i establir acords de col·laboració amb entitats afins de l'àmbit autonòmic, estatal, europeu i mundial.

Article 5. Durada

El Fons Menorquí de Cooperació està constituït per temps indefinit.

 

Capítol II. Objectius i activitats

Article 6. Objecte social

El Fons Menorquí de Cooperació és una associació que treballa per reduir la pobresa i les desigualtats a partir de la defensa dels drets humans i la sostenibilitat. Cerca canviar des d'un enfocament glocal l'entorn socioeconòmic i polític que perpetua les relacions injustes existents als nostre planeta, a fi que totes les persones, sense discriminació, puguin exercir el seu dret a participar de manera equitativa per millorar constantment el seu benestar.

El Fons Menorquí de Cooperació incorpora, per tant, el convenciment que la participació de les dones en totes les esferes, en igualtat de condicions que els homes, és una condició indispensable per al desenvolupament.

Article 7. Finalitats

Les finalitats de l'associació són:

1. Representar el veritable reflex de la cooperació per al desenvolupament municipalista i promoure la participació i la corresponsabilitat de la totalitat de les entitats locals de Menorca per poder assolir el desenvolupament sostenible i una cooperació eficaç entre els pobles del món.

2. Promoure l'aportació del 0'7 dels ingressos propis de les institucions públiques de Menorca a la cooperació per a la transformació global i fomentar la coherència de polítiques en les administracions que formen part del Fons Menorquí.

3. Impulsar la participació de les entitats locals en la cooperació descentralitzada, potenciant la coordinació i articulació en xarxa. Reforçar les aliances amb el teixit associatiu de Menorca per avançar i assolir els reptes i finalitats que el Fons Menorquí s'ha marcat.

4. Vetllar per una actuació coordinada, eficient i eficaç entre totes les entitats associades que integren el Fons Menorquí de Cooperació, així com entre aquestes i altres entitats que no en formin part, però que comparteixin els seus objectius.

5. Obrir l'espai de la cooperació a nous agents socials i també empresarials que incideixin en els processos de transformació global.

6. Ser un agent d'acompanyament als governs locals de Menorca en la formació, localització, desplegament i implantació dels acords i pactes, de les agendes nacionals i internacionals actuals i venidores, que cerquen posar solució als reptes globals del nostre planeta.

7. Impulsar i defensar la cooperació per a la transformació global com una eina de solidaritat i justícia global. Una eina que contribueixi a un canvi de les estructures i les relacions econòmiques, socials i polítiques que perpetuen les estructures de desigualtat i vulneració dels drets humans. L'estratègia per a la transformació global tindrà en compte les especificitats de les desigualtats que viuen les comunitats i persones, amb una mirada interseccional

8. Treballar perquè el Fons Menorquí sigui el referent a Menorca de la cooperació per a la transformació global. La interdependència i ecodependència entre persones, societats, cultures i ecosistemes fan imprescindible la promoció d'agendes que vinculin l'acció local amb la global.

9. Lluitar pel benestar i la dignitat dels pobles i de les persones atenent a les especificitats de les discriminacions que viuen per raó de sexe, ètnia o raça, condició, religió o conviccions, cultural, identitat o expressió de gènere, orientació sexual, edat, etc., com una estratègia pública de compromís, que prengui com a referència la defensa dels drets humans, l'equitat de gènere i la cultura de la pau com a instruments per combatre els principals desafiaments globals: la desigualtat, l'empobriment, les migracions forçoses, les diferents formes d'esclavitud, la sobreexplotació dels recursos, la degradació ambiental, l'emergència climàtica, els conflictes armats i la violència en totes les seues vessants, amb especial èmfasi en les violències masclistes.

10. Promoure i defensar l'acció humanitària, tant en situacions d'emergències com en situacions de crisis prolongades, per protegir la vida, els drets i la dignitat de les persones que pateixen aquestes situacions, tenint en compte les especifitats per raó de sexe, ètnia o raça, condició, religió o conviccions, cultural, identitat o expressió de gènere, orientació sexual, edat, etc.

11. Promocionar l'Educació per a la Transformació Social en les seves quatre dimensions: sensibilització, educació, recerca i incidència per tal d'avançar en la construcció d'una ciutadania crítica, responsable, compromesa i activa des de l'àmbit local, però amb visió global.

12. Impulsar i defensar, des d'un enfocament glocal, la promoció d'una societat intercultural i cohesionada que faciliti a les persones migrades l'accés als seus drets i a una ciutadania plena.

13. Impulsar accions de lluita contra qualsevol forma d'exclusió social, de discriminació i violència, atenent especialment a la que pateixen dones i filletes.

14. Fomentar la participació del Fons en espais d'incidència i participació en xarxa a nivell autonòmic, nacional i internacional pel foment de qualsevol de les seves finalitats.

15. Qualsevol altra finalitat relacionada o que s'atengui a les esmentades anteriorment i no sigui contrària a la normativa legal vigent.

Article 8. Activitats

Per aconseguir aquestes finalitats, es desenvoluparan les activitats següents:

1. Consecució i gestió d'un fons econòmic, procedent dels ingressos propis de les administracions sòcies, per a l'assoliment de les finalitats de l'associació.

2. Consecució i gestió de recursos procedents d'aportacions, subvencions i ajudes, així com de donacions privades, llegats i herències.

3. Assessorament, acompanyament, suport tècnic i de serveis a les entitats locals de Menorca en matèria de cooperació per a la transformació global, en la defensa dels drets humans, la sostenibilitat, la igualtat de gènere i la implementació dels acords i pactes de les agendes nacionals i internacionals actuals i venidores, que cerquen posar solució als reptes globals del nostre planeta, com l'Agenda 2030 i els ODS, entre d'altres.

4. Promoció, finançament, gestió i seguiment de programes i projectes de cooperació, acció humanitària i campanyes i activitats d'educació per a la transformació social.

5. El foment de la cooperació tècnica, articulant i acompanyant les entitats associades i els organismes públics o privats, en l'intercanvi de coneixements i experiències.

6. Disseny, finançament, organització i gestió de cursos de formació i educació adreçats a les entitats sòcies, al professorat i l'alumnat dels centres educatius de Menorca, a les entitats del tercer sector i a la ciutadania en general.

7. Promoció i gestió de projectes, activitats i serveis de dinamització comunitària, el foment de la interculturalitat, la inclusió i la cohesió social.

8. Promoció de l'equitat de gènere en les diferents accions de cooperació que s'impulsin, a través de la participació efectiva de dones a tots el projectes i programes als que dóna suport el Fons als països empobrits, així com en les accions d'Educació per a la transformació social a les quals es doni suport al nostre territori.

9. Foment, l'acompanyament, suport tècnic i de serveis a les entitats sòcies en la implementació de la coherència de polítiques i la responsabilitat social entre les accions de cooperació que s'impulsin tant a l'exterior, com dins Menorca, a través de programes, projectes.   

10. Treball en xarxa amb entitats, organismes o òrgans consultius d'assessorament i de participació de qualsevol àmbit territorial que es correspongui amb les finalitats fundacionals.

11. Fomentar la participació ciutadana i el voluntariat, amb criteris de paritat entre homes i dones.

12. Realització, potenciació i/o col·laboració en l'elaboració d'estudis i treballs relacionats amb l'objecte social i les finalitats de l'entitat.

13. Desenvolupament de campanyes per donar a conèixer el Fons entre la població de Menorca.

14. Qualsevol altra activitat relacionada amb les finalitats de l'associació que acordi l'Assemblea General del Fons Menorquí de Cooperació.

 

TÍTOL II. ​​​​​​​DE LES ENTITATS ASSOCIADES I DEL PERSONAL AL SERVEI DE L'ASSOCIACIÓ

Capítol 3. De les entitats associades

Article 9. Composició

Les entitats associades al Fons Menorquí de Cooperació són els ajuntaments de Menorca, el Consell Insular i el Govern de les Illes Balears. Per a la realització de les finalitats que li són pròpies, assumeixen el compromís de participar de manera activa i continuada en el desenvolupament de l'acció associativa.

Article 10. Adquisició de la condició d'entitat associada

L'admissió de les noves entitats associades correspon a l'assemblea general.

Per a gaudir de la condició d'entitat associada, les interessades han de manifestar la voluntat expressa d'adherir-se al Fons i acceptar els seus estatuts mitjançant l'acord corporatiu corresponent, de conformitat amb els principis següents:

1 . Representació en l'Associació

La representació de cada entitat associada correspon al seu batle/batlessa, president/presidenta o al membre en qui aquest delegui, d'acord amb el que estableixen aquests Estatuts.

En el cas dels municipis, aquesta delegació s'ha de fer mitjançant un decret de batllia, de conformitat amb el que disposa l'article 21, apartats 1.b i 3, de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

En el cas del Consell Insular de Menorca s'ha de fer mitjançant un decret de presidència, segons el que estableix l'article 9.4 de la Llei 8/2000, de 27, octubre, de consells insulars, i allò que s'hagi disposat en el seu propi reglament orgànic.

En el cas del Govern de les Illes Balears, la delegació es farà segons la normativa que li sigui d'aplicació.

A l'efecte del que s'ha exposat anteriorment, s'han d'enviar a la Presidència de l'Associació el certificat oportú expedit per la secretaria de cada entitat sol·licitant on ha de constar la designació de la persona titular i suplent.

2. Acord d'adhesió a l'Associació

El ple de l'entitat corresponent ha d'adoptar l'acord d'adhesió a l'Associació. La secretaria de cada entitat ha d'expedir el certificat de l'acord en la forma que s'exposa més endavant, el qual ha d'enviar a la Presidència de l'associació.

En tot cas, l'acord d'adhesió implica la plena acceptació d'aquests Estatuts.

3. Règim d'altes i baixes en l'Associació

L'alcaldia o la presidència de l'entitat interessada ha de sol·licitar l'alta en l'associació mitjançant un ofici adreçat a la presidència del Fons Menorquí de Cooperació acompanyat del certificat corresponent de l'acord plenari, el qual s'ha de traslladar a l'assemblea de l'associació, que ha d'acordar si l'accepta. L'acord d'acceptació produirà efectes des del mateix dia en què sigui aprovat, la qual cosa s'ha de notificar a l'entitat interessada.

Qualsevol entitat associada pot donar-se de baixa del Fons Menorquí de Cooperació mitjançant una sol·licitud de l'alcaldia o presidència, adreçada a la presidència de l'associació i acompanyada del certificat corresponent de l'acord plenari. La baixa de l'entitat local produirà efecte a partir de l'u de gener de l'any següent al de l'adopció de l'acord plenari.

Article 11. Pèrdua de la condició d'entitat associada

Es perd la condició d'entitat associada en els següents supòsits:

1. Per decisió voluntària, d'acord amb el procediment establert en l'article 10.3 d'aquests Estatuts.

2. Per acord de l'Assemblea General, com a conseqüència de la falta de pagament de l'aportació econòmica anual durant dos períodes consecutius, amb l'advertència prèvia corresponent.

3. Per sanció. La separació per sanció tindrà lloc quan les representacions de les entitats associades cometin actes que els facin indignes de continuar pertanyent al Fons Menorquí de Cooperació, o aquestes aprovin acords amb efectes idèntics, duguin a terme un incompliment greu de les seves obligacions o quan impedeixin o obstaculitzen el compliment dels seus fins socials.

L'Assemblea General ha d'acordar la separació de les entitats associades amb el vot favorable de la majoria absoluta dels seus membres computada mitjançant el sistema ordinari.

Article 12. Drets de les entitats associades

Són drets de les entitats associades:

1. Conèixer i participar en les activitats organitzades pel Fons Menorquí de Cooperació, així com proposar qualsevol altra actuació que estigui d'acord amb les finalitats de l'associació.

2. Tenir veu i vot en les assemblees, tant ordinàries com extraordinàries, i en qualsevol altre òrgan del Fons Menorquí de Cooperació.

3. Dret de sufragi actiu i passiu per tal que pugin formar part dels òrgans de govern del Fons Menorquí de Cooperació, d'acord amb el que disposen aquests estatuts.

4. Conèixer els acords que adoptin els òrgans de govern, i tenir accés als arxius i registres de l'associació.

5. Presentar sol·licituds, reclamacions i queixes a la presidència del Fons Menorquí de Cooperació.

6. Rebre el suport tècnic i els serveis per part del Fons Menorquí en aquells àmbits d'acció i finalitats que contemplen aquests estatuts.

7. Fer constar la seva condició d'entitat associada al Fons Menorquí, així com usar el logotip de l'associació, on i quan ho cregui oportú.

Article 13. Obligacions de les entitats associades

Les entitats associades queden subjectes al compliment de les obligacions següents:

1. Complir i acatar aquests estatuts i els acords que vàlidament adoptin l'assemblea general.

2. Actuar d'acord amb els interessos i principis del Fons Menorquí de Cooperació, sense perjudicar el normal desenvolupament de les seves activitats.

3. Acceptar, si escau, i exercir diligentment els càrrecs i les comissions que acordin conferir-los els òrgans de govern de l'associació.

4. Col·laborar amb la difusió de la missió, visió i valors del Fons Menorquí de Cooperació.

5. Satisfer l'aportació econòmica anual que cada entitat associada aprovi i figuri als seu pressupost. Un cop aprovat, es notificarà l'import al Fons Menorquí de Cooperació mitjançant certificat de la secretaria de l'entitat associada.

 

Capítol 4. Del personal al servei de l'associació

Article 14. De l'equip tècnic

El Fons Menorquí tindrà un equip tècnic que serà contractat per l'associació a proposta de l'Assemblea. Aquest equip estarà format per un nombre variable de persones en funció de les necessitats i el pressupost del Fons.

El personal al servei de l'associació estarà dirigit per una persona física que ocuparà la Direcció-Gerència, que assegurarà el funcionament de l'associació. Serà l'encarregada de dur a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries, tant per a la preparació dels diferents acords dels òrgans de l'associació, com per al seu posterior compliment i execució.

Les atribucions i funcions de l'equip tècnic seran concretades a través d'un reglament intern que portarà annexa la Relació de Llocs de Treball, i s'emmarcarà dintre del marc genèric definit en el paràgraf anterior. En qualsevol cas, la Direcció-Gerència assistirà, amb veu i sense vot, a les reunions de l'Assemblea General i de la Comissió Permanent.

 

TÍTOL III. DE L'ÒRGAN DE GOVERN I EL SEU FUNCIONAMENT

Article 15. Principi informador

El Fons Menorquí de Cooperació articula la seva organització i el seu règim de funcionament sobre la base fonamental del principi de democràcia interna, garantint la participació de totes les entitats associades en l'acció de l'associació i la presa de les seves decisions.

 

Capítol 5. De l'Assemblea General

Article 16. Naturalesa i composició

1. L'Assemblea General és l'òrgan de govern i representació suprem del Fons Menorquí i la integren les persones representants de totes les entitats associades. Pren els acords segons el principi majoritari o de democràcia interna, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 11.3 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret a l'associació.

2. Formen part de l'assemblea general els membres següents:

a) Un president/a

b) Dos vicepresidents/es

c) Un secretari/a

d) Un tresorer/a

e) Cinc vocals

f) Un director/a gerent, amb veu i sense vot.

Article 17. Competències de l'Assemblea General

Són competències pròpies de l'Assemblea General, convocada en sessió ordinària:

a) Interpretar i vetllar pel compliment d'aquests estatuts.

b) Vetllar pel compliment de les finalitats de l'associació.

c) Establir les directrius d'actuació de l'Associació i aprovar els seus pressupostos i el pla anual d'actuacions.

d) Establir les estratègies que hauran de regir la cooperació per a la transformació global i d'educació per a la transformació social de l'associació, establint les bases i criteris que hauran de complir els projectes i programes que s'aprovin per al seu finançament.

e) Aprovar la memòria d'activitats i la rendició de comptes anuals de l'exercici econòmic anterior, durant el transcurs del primer semestre de l'any corresponent.

f) Acordar l'alta i la baixa de les entitats associades segons el que preveuen aquests estatuts.

g) Nomenar els càrrecs de presidència, vicepresidència primera, vicepresidència segona, secretaria i tresoreria i, si és el cas, separar-los. Cobrir les vacants tal com especifiquen aquests Estatuts.

h) Aprovar i modificar tot tipus de reglaments de l'Associació així com aprovar la composició del Consell Menorquí de Cooperació.

i) Contractar el personal al servei del Fons.

j) Acordar la unió de l'associació a altres associacions, federacions o confederacions, així com la separació d'aquestes.

k) Acordar l'exercici de tot tipus d'accions administratives o judicials que siguin necessàries per a la defensa dels interessos del Fons.

l) Aprovar tots els acords que consideri convenients amb vista a un millor exercici de l'activitat i a la consecució dels fins de l'associació.

2. Són competències de l'Assemblea General, convocada en sessió extraordinària:

a) Aprovar i modificar aquests Estatuts.

b) Designar la composició dels càrrecs de l'assemblea, en cas de dimissió col·lectiva.

c) Dissoldre l'Associació i nomenar una comissió liquidadora.

d) Qualsevol altra qüestió proposada per la presidència o per un mínim de quatre entitats sòcies.

Article 18. Tipus de sessions de l'Assemblea General

L'assemblea general de l'associació es pot reunir en quatre tipus distints de sessions:

1. Sessió ordinària: L'Assemblea general s'ha de reunir en sessió ordinària convocada per presidència un mínim de sis vegades l'any.

2. Sessió extraordinària: l'Assemblea General s'ha de reunir en sessió extraordinària quan així ho consideri la presidència o un mínim de quatre entitats sòcies.

3. Sessió constitutiva: Una vegada fetes les eleccions municipals i autonòmiques, s'ha de convocar una sessió de l'Assemblea General constitutiva a l'únic efecte de renovar els òrgans rectors de l'associació. Cal que dirigeixi aquesta sessió una mesa formada per una presidència, que ha de ser la persona representant de més edat; una secretaria, que ha de ser la representant de menys edat. La sessió constitutiva serà convocada per la presidència sortint, que actuarà en funcions fins a la designació de la persona que n'ha d'ostentar el càrrec.

4. Sessió d'acabament de mandat: L'Assemblea General d'acabament del mandat s'ha de reunir, si és necessari, una vegada fetes les eleccions municipals i autonòmiques, i ha d'estar integrada pels membres que l'hagin composta amb anterioritat a la celebració de les eleccions, encara que hagin perdut els càrrecs de representació a les administracions sòcies. Fins a la constitució de la nova assemblea general, aquestes persones actuaran en funcions, mantindran el poder de signatura i només podran adoptar acords relatius a l'administració ordinària de l'associació

Article 19. Elecció dels membres de l'assemblea

L'assemblea general constitutiva ha de triar els càrrecs de representació de l'associació de la forma següent:

a) La presidència ha de recaure necessàriament en una entitat associada que tingui la condició d'entitat local municipal, segons designació efectuada, en el si de l'assemblea general, entre tots els membres associats.

La presidència serà designada amb caràcter rotatori, és a dir, que en primera instància, recaurà en aquella entitat associada, candidata a la presidència, que faci més temps que no ocupa el càrrec. En el supòsit que no s'obtingués el consens de tots els membres associats per a la designació, la presidència serà designada mitjançant sorteig.

La designació s'efectuarà per un període de dos anys, no susceptible de ser renovat immediatament.

b) La vicepresidència primera recaurà sempre i en tot cas en el Consell Insular de Menorca, com a institució de govern i administració de l'illa de Menorca, i la vicepresidència segona correspondrà igualment sempre al Govern de les Illes Balears.

En ambdós casos, la designació s'efectuarà pel període coincident amb el mandat que els representants tenen a les entitats associades.

c) La secretaria quedarà preceptivament reservada a l'entitat de l'associació local municipal que, per ordre de rotació, sigui la següent en correspondre-li la presidència. Per a l'elecció de la secretaria s'observaran les mateixes regles que les establertes per a la presidència, que igualment seran aplicades a l'efecte de determinar la durada i renovació de les funcions de la secretaria i els seu cessament per acord de l'Assemblea. Això no obstant, tant el cas d'expiració del termini de l'elecció com en el supòsit de cessament, l'entitat associada que hagués vingut exercint les funcions de secretaria continuarà en el seu compliment fins a la nova elecció.

d) La tresoreria quedarà preceptivament reservada a l'entitat de l'associació local municipal que, per ordre de rotació, sigui la tercera en correspondre-li la presidència. Per a l'elecció de la tresoreria s'observaran les mateixes regles que les establertes per la secretaria.

La votació de la designació dels càrrecs de l'assemblea es farà mitjançant el sistema ordinari, havent-se d'aprovar per majoria absoluta.

Article 20. Durada del mandat

Els càrrecs de l'assemblea tenen una durada de quatre anys, que coincideix amb el mandat que els representants tenen a les entitats associades, excepte en els casos recollits a l'article 19 d'aquests estatuts.

Després de les eleccions, queden en els seus càrrecs durant un període de cinc mesos com a màxim, fins que l'assemblea general nomeni els nous càrrecs. Durant aquest període han d'actuar en funcions, encara que no hagin resultat reelegits o reelegides.

Article 21. Causes del cessament

Durant el mandat, la condició de membre de l'assemblea es perd pels motius següents:

a) Per dimissió, presentada per escrit a la presidència de l'associació. Amb caràcter previ, el Ple de l'entitat associada a la qual pertanyi haurà de tenir coneixement de la dimissió, que s'ha d'acreditar mitjançant una certificació expedida per la secretaria de l'entitat associada corresponent.

b) Per pèrdua de la representació que l'entitat associada li hagi atorgat.

c) Pel fet que l'entitat associada que representa es doni de baixa de l'associació.

d) En el cas de la presidència, les que estableix l'article 28.2 d'aquests estatuts.

Article 22. Modalitat de les sessions

Les sessions de l'Assemblea general es faran, sempre que sigui possible, de manera presencial. Tanmateix, si així s'acorda de manera prèvia, les sessions podran fer-se per videoconferència, per conferència telefònica múltiple o en la modalitat mixta, sempre que tots els membres disposin dels mitjans necessaris, la secretaria de l'òrgan reconegui la seva identitat i així ho expressa a l'acta.

La convocatòria de les sessions es farà tenint en compte mesures per afavorir la conciliació.

A iniciativa de la presidència o d'altres entitats associades, es podrà convidar a aquestes sessions a personal extern a l'associació sempre que, per raó dels seus coneixements i experiència, puguin aportar elements de judici oportuns sobre les qüestions objecte de debat.

Article 23. Assistència a les sessions

Les sessions de l'Assemblea General no són públiques, de tal manera que només poden assistir-hi les representacions de les entitats associades.

En qualsevol cas, l'anterior s'entén sense perjudici de la iniciativa de la presidència, adoptada per iniciativa pròpia o d'altres associades, de convidar a personal extern a l'associació sempre que, per raó dels seus coneixements i experiència, puguin aportar elements de judici oportuns sobre les qüestions objecte de debat.

Article 24. Convocatòria de l'Assemblea General

1. Correspon a la presidència convocar-ne totes les sessions.

2. La convocatòria de l'Assemblea General, en qualsevol tipus de sessió, s'ha de fer per escrit. Així, s'hi ha d'expressar el lloc o l'enllaç telemàtic, la data i l'hora de la sessió, en primera i segona convocatòria, així com incloure l'ordre del dia corresponent.

3. La convocatòria de les sessions es farà tenint en compte mesures per afavorir la conciliació.

4. A la convocatòria se li ha d'adjuntar l'esborrany de l'acta de la sessió anterior, a fi que es pugui aprovar en la sessió convocada.

5. La convocatòria serà remesa pels mitjans, físics o electrònics, que garanteixin la seva recepció.

6. Entre el dia en què la presidència faci la convocatòria i el dia assenyalat per fer l'assemblea General hi ha d'haver almenys set dies naturals.

7. Quan es convoqui una assemblea extraordinària i la presidència consideri que l'assumpte a tractar és urgent, la convocatòria es podrà fer amb una antelació mínima de tres dies.

8. Abans de començar les sessions ordinàries de l'Assemblea General i, a petició de la presidència o d'un mínim de tres entitats sòcies, es poden incloure punts a l'ordre del dia.

9. A les sessions, tant ordinàries com extraordinàries, únicament es pot deliberar i prendre acords sobre els punts inclosos a l'ordre del dia, si bé hi pot haver un punt dedicat a precs i preguntes, que no ha de suposar el debat o la presa d'acords de punts no inclosos a l'ordre del dia. Quan hi hagi algun punt urgent a tractar que no estigui inclòs en l'ordre del dia, es podrà incloure en aquest quan assisteixin a l'Assemblea tots els seus membres i així ho votin de manera unànime.

10. Els acords presos per l'assemblea general constaran en un llibre d'actes o suport informàtic amb les signatures de les persones que ostenten la presidència i la secretaria.

 

​​​​​​​Article 25. Quòrum de validesa de la constitució de l'Assemblea General

Per constituir vàlidament les sessions de l'Assemblea General, tant de caràcter ordinari com extraordinari en primera convocatòria, cal la presència de la meitat més un de la representació de les entitats associades. Entre les persones assistents, necessàriament hi hauran d'assistir el president/a, o qui exerceix les seves funcions, i el secretari/a.

En el supòsit que no s'assolís el quòrum necessari assenyalat a l'apartat anterior, la sessió de l'Assemblea General s'entendrà automàticament convocada, al mateix lloc o enllaç telemàtic, un quart d'hora més tard. En aquest cas, l'Assemblea quedarà vàlidament constituïda quan hi assisteixin un mínim de tres associades, sempre que hi sigui present la representació de l'entitat que n'exerceix la presidència o que en faci les funcions.

En el cas que la convocatòria de l'assemblea sigui per a dissoldre l'associació, es requerirà l'assistència de dos terços de les entitats associades per a quedar vàlidament constituïda.

Article 26. Votacions

1. L'assemblea general es regirà, als efectes de l'adopció dels acords, pel principi essencial de decisió consensuada, i la presidència ha de procurar en tot moment que convergeixi la voluntat de totes les entitats sòcies presents. En qualsevol cas, tots els membres assistents hauran de manifestar expressament el seu posicionament a favor, en contra o d'abstenció en haver acabat el debat sobre l'assumpte de què es tracti.

2. Si la presidència de les sessions de l'Assemblea General constata la impossibilitat d'obtenir el consens entre tots les entitats assistents ordenarà procedir a la corresponent votació.

3. L'adopció d'acords es produeix per regla general mitjançant una votació ordinària, i en aquest cas, cada entitat associada té un sol vot.

4. L'emissió del vot serà susceptible de delegació a favor de qualsevol altre entitat associada. A aquest efecte, l'entitat sòcia que delegui el vot haurà de posar aquesta circumstància en coneixement de la presidència de l'assemblea mitjançat escrit presentat abans de l'inici de la sessió.

5. El vot es pot emetre en sentit afirmatiu o negatiu, i la representació de les entitats associades poden abstenir-se de votar.

6. La votació es pot fer amb les modalitats següents:

a) A mà alçada: primer s'han de manifestar les persones que l'aproven, després les que la desaproven i, finalment, les que se n'abstenen.

b) Secreta: En cas que la reunió sigui presencial, es farà amb una papereta. La secretaria ha de cridar a la mesa les persones representants per ordre alfabètic de l'entitat associada a fi que dipositin la papereta a l'urna corresponent. En cas que la reunió sigui telemàtica, es farà mitjançant el sistema de votació de la plataforma que salvaguardi el principi de vot secret.

Bastarà la petició d'un sol membre de l'Assemblea General perquè la votació es faci de forma secreta.

Article 27. Adopció d'acords

1. Els acords, perquè siguin vàlids, s'han d'adoptar com a regla general per majoria simple de vots dels membres presents. Es considera adoptat un acord quan el nombre dels vots afirmatius és superior al dels vots negatius, sense comptar les abstencions.

En cas d'empat entre vots afirmatius i negatius s'atribueix qualitat diriment al vot del representant de la presidència, de tal manera que el sentit de la votació serà el mateix que el del seu vot.

2. Això no obstant, per aprovar els acords de dissolució de l'associació o de modificació dels Estatuts cal una majoria absoluta (meitat més un) dels assistents a la reunió.

3. Les votacions s'han de dur a terme en un sol acte ininterrompudament i durant el seu desenvolupament la presidència no pot concedir l'ús de la paraula

Capítol 6. De la presidència, les vicepresidències, la secretaria i la tresoreria

Article 28. La presidència

Correspon a la presidència la màxima representació de l'associació, actuant en nom d'aquesta en l'exercici de totes aquelles accions o en la realització d'aquelles actuacions que quedin reservades a la competència decisòria de l'assemblea.

1. La presidència de l'associació té les següents atribucions:

a) Representar legalment l'associació. Pot participar en qualsevol classe d'acte previst en l'ordenament jurídic o en aquests estatuts.

b) Convocar, presidir i aixecar les sessions de l'assemblea general d'acord amb el que estableix l'article 24 d'aquests estatuts.

c) Assegurar la bona marxa de les sessions, dirigir els debats i mantenir-ne l'ordre. En cas de votació, ha de dirimir els empats que es produeixin amb el seu vot de qualitat.

d) Autoritzar, de manera mancomunada amb la tresoreria o la gerència, els ingressos i pagaments.

e) Executar i fer executar els acords de l'assemblea general.

f) Delegar les facultats que estimi oportunes en les vicepresidències o en la resta de membres de l'assemblea.

g) Exercir les accions pertinents en defensa dels drets de l'associació i atorgar davant notari els corresponents poders en favor dels membres de l'assemblea, indistintament o solidàriament, i també a personal de l'advocacia o de la procuradoria dels tribunals. L'assemblea ho haurà d'autoritzar prèviament.

h) La resta de competències que corresponguin a l'associació per complir els fins que li són propis i que no estiguin atribuïdes per aquests estatuts a un altre òrgan. Haurà de donar compte d'aquestes competències a la primera sessió que es faci de l'assemblea.

2. Causes de cessament

Les causes de cessament del president/a seran les que disposa l'article 21 d'aquests estatuts. Així mateix, també podrà ser-ne causa la destitució per part de l'assemblea general, en sessió extraordinària convocada únicament a aquest efecte. En aquest cas, l'adopció de l'acord s'haurà d'adoptar per majoria absoluta de les persones assistents.

En cas de quedar vacant aquest càrrec, la vicepresidència primera ha d'assumir provisionalment la presidència i ha de convocar l'assemblea general, en sessió extraordinària i vàlidament constituïda, en el termini de quinze dies a partir d'haver-se produït la vacant. L'objecte d'aquesta sessió ha de ser únicament triar la persona que ostentarà la presidència.

Article 29. Les vicepresidències

1. Les vicepresidències del Fons Menorquí seran elegides d'acord amb les disposicions de l'article 19 d'aquests estatuts.

2. Els vicepresidents/es poden substituir el president/a en cas d'absència, malaltia o vacant. Així mateix, podran exercir totes les funcions i competències que els delegui la presidència, així com les que acordi l'assemblea.

Article 30. La secretaria

1. Les funcions de la secretaria són les següents:

a) Redactar i autoritzar les actes de les sessions, reflectint degudament al llibre d'actes de l'associació el desenvolupament de les mateixes.

b) Expedir certificats dels acords que adopti l'associació.

c) Custodiar diligentment la documentació generada.

2. En cas d'absència, malaltia o vacant de la secretaria, l'ha de substituir la vocalia que designi l'assemblea.

Article 31. La tresoreria

Les funcions de la tresoreria són les següents:

a) Vigilar el correcte compliment dels principis i criteris aplicables a la comptabilitat de l'associació i supervisar-la.

b) Gestionar la tresoreria d'acord amb les criteris aprovats per l'assemblea.

c) Autoritzar, de manera mancomunada amb la presidència o la gerència, els ingressos i pagaments.

 

TÍTOL IV. DEL CONSELL MENORQUÍ DE COOPERACIÓ I DELS GRUPS DE TREBALL

Article 32. Consell Menorquí de Cooperació de Menorca

1. El Consell Menorquí de Cooperació és l'òrgan consultiu i de participació en la definició i l'aplicació de les polítiques de cooperació per a la transformació global en l'àmbit de Menorca.

2. El Consell Menorquí de Cooperació té les següents funcions:

a) Planificar i avaluar les polítiques de cooperació per a la transformació global de l'associació.

b) Conèixer i participar del seguiment i desplegament en què es concreten la política de cooperació per a la transformació global de l'associació.

c) Formular i aprovar el document d'àmbits estratègics de la cooperació per a la transformació global de l'associació.

d) Elaborar, per iniciativa pròpia o a petició del Fons Menorquí, informes, recomanacions i propostes sobre la política i les actuacions de cooperació de l'associació.

3. Poden ser membres del Consell Menorquí de Cooperació les administracions sòcies del Fons i aquelles entitats o organitzacions privades l'objecte i l'acció de les quals resulti convergent i estigui dirigida, en tot o en part, a la realització de les finalitats i activitats que són pròpies del Fons menorquí. En qualsevol cas, la composició, l'organització i funcionament s'ha de determinar reglamentàriament.

4. Els informes, propostes, objeccions i iniciatives del Consell Menorquí de Cooperació tenen caràcter no vinculant.

Article 33. Grups de treball

1. Els grups de treball tenen per objectiu elaborar propostes i informes així com emetre opinió i recomanacions amb objectivitat, independència i fonament sobre aquelles qüestions específiques que resultin d'especial interès, rellevància o urgència per a l'associació.

2. Es crearan de manera excepcional sempre i quan no existeixin les estructures participatives sectorials prèvies en el marc d'aquests estatuts.

3. El seu funcionament es regirà de la següent manera:

a) Les comissions de feina seran presidides per la persona que designi l'assemblea general en l'acord de creació.

b) Poden estar formades per membres de l'associació i/o per persones alienes a aquesta.

c) Les comissions temporals estaran compostes per un mínim de tres membres i un màxim de cinc, d'entre els quals s'escollirà per majoria simple, i en una votació durant el moment de la seva constitució, aquella que exercirà les funcions de portaveu.

d) Cada comissió establirà el seu règim de sessions.

e) Es dissoldran una vegada complert l'objectiu pel qual s'han creat.

f) Per tal de poder dur a terme les seves atribucions, podran convocar i consultar aquells agents que consideri necessari.

g) La informació i recomanacions extretes respecte de la proposta que ha motivat la seva creació seran exposades davant l'assemblea general.

 

TÍTOL V DEL PATRIMONI I DEL RÈGIM ECONÒMIC

Article 34. Patrimoni fundacional

El capital fundacional de l'associació és de 6 euros.

La dotació patrimonial de l'associació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixin la dotació inicial i pels que en el futur s'hi aportin amb aquest caràcter.

Article 35. Recursos econòmics

Per dur a terme les activitats que li són pròpies, l'associació comptarà amb els recursos econòmics següents:

a) Les aportacions ordinàries i extraordinàries de les entitats associades.

b) Les subvencions i ajudes d'entitats públiques i privades.

c) Les donacions a títol gratuït, llegats i herències.

d) Els rendiments d'activitats, serveis i publicacions.

e) Qualsevol altre recurs lícit.

Article 36. El pressupost i la seva execució

El pressupost és l'eina que permet dur el seguiment i la representació de les despeses i els ingressos de l'associació, que es nodrirà de la informació comptable continguda en els balanços.

L'assemblea general aprovarà un pressupost que comprendrà l'any natural i que, necessàriament, estarà equilibrat pel que fa a ingressos i despeses. Aquest pressupost s'haurà d'aprovar, sempre que sigui possible, abans de finals de l'any anterior o, com a màxim, dins del primer trimestre de l'any corresponent. Mentre no s'aprovi el nou pressupost, es podran fer pagaments ordinaris.

Article 37. Gestió econòmica

La comptabilitat de l'associació haurà de permetre obtenir la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l'associació, que es comprovarà mitjançant l'auditoria financera dels comptes que, anualment, encarregarà l'assemblea.

Per tal de garantir la transparència en l'administració de l'entitat, les dades econòmiques de l'associació es faran públiques mitjançant la pàgina web o, si se'n disposa, el portal de transparència.

 

TÍTOL VI. MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS

Article 38. Modificació dels estatuts

1. L'assemblea general ha d'aprovar la modificació dels estatuts en una sessió extraordinària convocada amb aquest únic objecte. Perquè la constitució de l'assemblea general sigui vàlida, s'atendrà al que diu l'article 25 d'aquests estatuts.

2. La modificació dels estatuts que afecti el contingut previst a l'article 7 de la Llei 1/2002, de 22 de març, sobre el dret d'associació, s'ha d'inscriure al registre corresponent en el termini d'un mes des que sigui adoptat, d'acord amb els procediments estatutaris, i entraran en vigor en el moment de la seva inscripció

3. Totes les demés modificacions es regiran pel que estipula l'article 16 de la Llei 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'associació.

 

TÍTOL VII. DISSOLUCIÓ DE L'ASSOCIACIÓ

Article 39. Causes de dissolució

L'associació es dissoldrà pels següents motius:

a) Per disposició legal.

b) Per acord de l'assemblea general convocada expressament a aquest efecte.

Article 40. Acord de dissolució

L'acord de dissolució ha de ser aprovat en una sessió extraordinària de l'assemblea general en la forma que estipulen els articles 25 i 27 d'aquests estatuts.

Article 41. Comissió liquidadora

1. L'assemblea general que hagi acordat la dissolució de l'associació nomenarà una comissió liquidadora composta per un mínim de 3 membres.

2. La comissió tindrà les següents atribucions:

a) Vetllar per la integritat del patrimoni de l'associació.

b) Concloure les operacions pendents i efectuar aquelles noves que resultin necessàries per la liquidació.

c) Liquidar el patrimoni i pagar els creditors.

d) Aplicar els béns sobrants de l'associació a la destinació prevista a aquests estatuts.

e) Sol·licitar la cancel·lació de la inscripció al registre corresponent.

3. Durant el període de liquidació la convocatòria i reunió de l'assemblea general tindrà lloc en els mateixos termes que abans de la dissolució, si bé el contingut de la reunió serà el coneixement i censura de la marxa de la liquidació.

Article 42. Destinació del patrimoni

El patrimoni sobrant, si en tingués, una vegada practicades les corresponents operacions de liquidació, serà donat a entitats públiques o privades constituïdes per a la consecució de finalitats iguals o semblants a les finalitats del Fons Menorquí de Cooperació.

Disposició addicional primera

Pel que fa a tot allò que no preveuen aquests Estatuts, cal aplicar-hi la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i les seves disposicions complementàries.

Disposició addicional segona

Aquests estatuts estableixen les normes generals de funcionament de l'associació però, per a tots aquells assumptes que requereixin d'una major concreció, s'elaboraran reglaments interns específics. En tot cas, hauran de ser aprovats per l'assemblea general.

​​​​​​​​​​​​​​Disposició transitòria única

Una vegada que s'hagi inscrit la modificació dels estatuts en el registre corresponent, el funcionament del Fons quedarà estrictament subjecte a les disposicions dels nous estatuts aprovats. Per aquesta raó, es convocarà una assemblea general extraordinària per a l'adaptació dels òrgans de govern a la nova reglamentació.

 

Maó, 13 de setembre de 2022

La secretària Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-07-2019) Rosa Salord Olèo