Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 424317
Acord del Consell de Govern de 1 d’agost de 2022 pel es ratifica el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per al període 2023 aprovat per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, així com es modifiquen dos projectes corresponents a Plans Anuals anteriors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'Impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, determina en l'article 20.3 que la Comissió ha d'elaborar un Pla Anual d'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d'equilibri territorial.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible determina en l'article 51.1 que, d'acord amb el que disposa l'article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d'elaborar un Pla anual de l'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.

L'article 44 del Decret esmentat determina en el punt 2 les competències del Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, i en concret la lletra a) disposa la competència d'aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible.

La Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, disposa en el punt 3 de la disposició addicional cinquena, en la redacció atorgada per la disposició final quinzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de mesures urgents per a reduir la temporalitat per a l'ocupació pública de les Illes Balears:

3. A partir del segon semestre de l'exercici de 2022, la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible tornarà exercir les seves funcions i, en conseqüència, en aquest segon semestre de 2022, i de cada un dels exercicis següents, haurà d'aprovar el pla anual d'impuls del turisme sostenible corresponent a 2023, i els següents, en funció dels ingressos que es prevegi recaptar per raó de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears en el mateix exercici de 2023, i de la correlativa previsió de recaptació en concepte d'aquest impost de cada un dels anys successius; tenint en compte, així mateix, els romanents a què es refereix l'article 58 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.

Les actuacions inversores que es prevegi en els plans anuals esmentats, corresponents a l'exercici de 2023 i següents, hauran de respectar les previsions de l'article 19.3 de la Llei 2/2016, considerant a la vegada, especialment, les previsions contingudes en el Pla Estratègic Autonòmic- Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 aprovat per Acord de Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, susceptible de finançar-se amb recursos propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest sentit, en data 28 de juliol de 2022, el Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible ha aprovat la proposta de Pla Anual 2023, que prèviament va aprovar el Comitè Executiu en la mateixa data.

El punt 5 de l'article 51 del Decret 35/2016 determina que els Plans Anuals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web a què es refereix l'article 20.4 de la Llei 2/2016.

En relació amb els projectes que es presentin en base al Pla Anual, el punt 4 de l'article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o la consellera competent en matèria de Turisme ha d'elevar al Consell de Govern les propostes de projectes seleccionats pel Ple, per tal que les aprovi.

En aquest sentit, tot i no haver una obligació legal de ratificació del Pla Anual per part del Consell de Govern, atesa la seva intervenció abans esmentada per a l'aprovació dels projectes seleccionats en compliment d'aquest Pla, es considera adequat que el ratifiqui.

Per altra banda, també en data 28 de juliol de 2022, el Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, arran d'una sèrie de comunicacions i sol·licituds de les entitats afectades, i considerant la seva adequació a la normativa que regeix el fons per afavorir el turisme sostenible, va aprovar una sèrie de modificacions relatives a dos projectes, per tal de ser elevades al Consell de Govern per a la seva aprovació definitiva, en aplicació de l'article 35 lletra c) del Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei de l'Impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible, que determina entre les funcions de la Comissió les següents: efectuar el seguiment i l'avaluació de l'execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern i proposar l'adopció de les mesures de suspensió, modificació o cancel·lació que, al seu cas, consideri oportunes.

 

En aquest sentit, i a proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, es considera adient modificar dos projectes: el projecte ITS2018-078 Sostenibilitat ambiental al Parc nacional de Cabrera, corresponent al Pla Anual 2018 (BOIB núm 134, de 27 d'octubre de 2018) i el projecte ITS2019-050 Promoció de 5 habitatges a Palma, corresponent al Pla Anual 2019 (BOIB núm 149, de 2 de novembre de 2019), ambdós considerats d'execució estratègica per Acord de Consell de Govern de 10 de juliol de 2020 (BOIB núm 128, de 18 de juliol de 2020)

Les modificacions proposades consisteixen, pel que fa al projecte ITS2018-078, i obeint a criteris de millores tècniques, en el següent:

Pressupost inicial:

Bateries acumulació: 215.813,00

Panells fotovoltaics 96.800,00

Total (euros IVA inclòs: 312.613, 00

Pressupost modificat:

Instal·lació fotovoltaica: 481.681,00

Reparació xarxa BT: 60.000

Canvi de cablejat

Porta generadors 20.000,00

Total (euros Iva inclòs) 561.681,00

Pel que fa al projecte ITS 2019-050, la modificació consisteix en què envers de construir-se cinc habitatges, se'n construiran vuit, obeint a que conforme la normativa municipal del terme de Palma, el nombre màxim d'habitatges que es podien construir al solar era de cinc, però d'acord amb la Llei 5/2008, de 14 de maig, d'actuacions urgents destinades a l'obtenció de sòl per a habitatges de protecció pública, l'Ajuntament de Palma va admetre que l'IBAVI construeixi vuit habitatges.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en la sessió de dia 1 d'agost de 2022 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent :

Primer. Ratificar el Pla Anual de Impuls del Turisme Sostenible per a 2023, aprovat per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible en data 28 de juliol de 2022, i que s'annexa al present Acord.

Segon. Prendre en consideració les modificacions elevades per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible de conformitat amb l'article 20.4 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

Tercer. Modificar el projecte ITS 2018-078 Sostenibilitat Ambiental al Parc Nacional de Cabrera, amb la qual cosa es donen per modificats els anteriors Acords de Consell de Govern al respecte, que queda en els següents termes:

Instal·lació fotovoltaica: 481.681,00

Reparació xarxa BT: 60.000

Canvi de cablejat

Porta generadors 20.000,00

Total (euros Iva inclòs) 561.681,00

Quart. Modificar el projecte ITS 2019-050 Promoció de cinc habitatge a Palma, amb la qual cosa es donen per modificats els anteriors Acords de Consell de Govern al respecte, que queda referit a la construcció de vuit habitatges.

Quint. Ordenar la publicació del Pla Anual per a 2023 i aquest Acord, en el Butlletí Oficial de es Illes Balears i en el lloc web específic al qual es refereix l'article 20.4 de la Llei 2/2016.

 

Palma, 1 d'agost de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

​​​​​​​PLA ANUAL D'IMPULS DEL TURISME SOSTENIBLE PER AL PERÍODE 2023

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible (d'ara endavant LIET), va crear i regular els elements essencials de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears, com també el fons per afavorir el turisme sostenible i la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible.

L'impost que s'estableix per mitjà de la LIET està destinat, d'una banda, a compensar la societat balear pel cost mediambiental i social que comporta l'exercici de determinades activitats que distorsionen o deterioren el medi ambient en el territori de les Illes Balears, i, d'una altra, a millorar la competitivitat del sector turístic per mitjà d'un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l'arxipèlag, que, a més, combati la precarietat laboral.

La LIET va crear igualment el fons per afavorir el turisme sostenible, que s'ha de nodrir amb els ingressos derivats d'aquest impost, destinat íntegrament a finançar les despeses i les inversions que decideixi el Consell de Govern a proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, òrgan en què participen les administracions públiques i els agents econòmics i socials.

La LIET es va desplegar reglamentàriament mitjançant el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible (a partir d'ara D35/16). Aquest Decret conté, entre d'altres, la regulació del Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible (article 51), pel qual es fixen els objectius anuals prioritaris amb criteris d'equilibri territorial. El Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible (article 44.2.a) del D35/16) va aprovar el Decret, a proposta del Comitè Executiu.

El Decret 18/2018, de 22 de juny, pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l'Agencia d'Estratègia Turística de les Illes Balears (en endavant AETIB), estableix com a finalitat que l'Agència és l'entitat encarregada de la gestió del fons; de donar suport administratiu a la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, i de fer el seguiment i el control dels projectes aprovats, entre altres tasques. Aquest Decret ha estat modificat pel Decret 4/2022, de 28 de febrer, de modificació dels Estatuts de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.

Arran de la declaració de l'estat d'alarma del Govern d'Espanya, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, per mitigar els efectes de la pandèmia derivada de la COVID-19 i per actuar en conseqüència, a les Illes Balears s'han aprovat diversos decrets lleis per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Entre d'altres, el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (ara Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19).

Concretament, l'article 36 del Decret llei 8/2020 (ara Llei 2/2020) autoritza el Consell de Govern perquè, a proposta conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, es destinin recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible —corresponents a projectes no executats en el marc dels plans anuals del turisme sostenible dels anys 2016 a 2019— a les despeses i les inversions que es considerin necessàries per pal·liar els efectes derivats de la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la COVID-19, i potenciar la recuperació econòmica de les Illes Balears.

Mitjançant la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, es suspèn el funcionament de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible per als exercicis de 2021 i 2022.

Sens perjudici de tot el que estableixen els apartats anteriors d'aquesta disposició, en el primer semestre de l'any 2022, el Govern de les Illes Balears, a través de la conselleria competent en matèria de turisme, ha de convocar la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible als efectes d'informar els membres de la Comissió de l'estat de situació i del grau d'execució de les despeses amb relació a les actuacions i els projectes objecte de finançament amb recursos del fons per a l'impuls del turisme sostenible, en aplicació de l'article 36 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, i també amb les actuacions i els projectes objecte de finançament amb els recursos corresponents a l'exercici fiscal de 2020.

Mitjançant la disposició final quinzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, per la qual es modifica la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'apartat 3 de la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, queda modificat de la manera següent:

3. A partir del segon semestre de l'exercici de 2022, la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible tornarà a exercir les seves funcions, i, en conseqüència, en aquest segon semestre de 2022 i de cada un dels exercicis següents, haurà d'aprovar el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible corresponent a l'any 2023 i els següents, en funció dels ingressos que es prevegin recaptar per raó de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears en el mateix exercici de 2023 i de la correlativa previsió de recaptació en concepte d'aquest impost de cada un dels anys successius, tenint en compte, així mateix, els romanents a què es refereix l'article 58 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.

Les actuacions inversores que es prevegin en els plans anuals esmentats, corresponents a l'exercici de 2023 i els següents, hauran de respectar les previsions de l'article 19.3 de la Llei 2/2016, considerant a la vegada, especialment, les previsions contingudes en el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, susceptibles de finançar-se amb recursos propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Pla Estratègic Autonòmic – Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 (EIIB2030) estableix el full de ruta a partir del qual s'ha d'orientar l'esforç inversor que es durà a terme a les Illes Balears al llarg d'aquesta dècada. L'aposta del Govern de les Illes Balears per impulsar un ambiciós programa d'inversions estratègiques que apuntalin la recuperació econòmica i afavoreixin l'avanç cap a la diversificació del model econòmic balear i la transformació envers una economia més verda, digital i resilient, troba una oportunitat històrica de finançament en el Pla de Recuperació per a Europa, les prioritats del qual coincideixen amb els canvis que es volen propiciar a les Illes Balears. Però, més enllà dels fons europeus, l'EIIB2030 preveu que les inversions estratègiques puguin disposar d'altres fonts de finançament, entre les quals s'inclouen els fons procedents de la recaptació de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

L'Ordre 15/2022 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 20 de maig de 2022, dicta les normes per a l'elaboració dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 per a la presentació de la documentació i els terminis de presentació d'aquesta, i la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'encarregada, per la mateixa Ordre, de l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 37, secció on es recull el fons d'impuls del turisme sostenible. Això implica una reducció molt significativa dels terminis, ja escassos de forma ordinària, en la tramitació del Pla Anual, la qual cosa ens condueix que, per possibilitar el compliment dels termes establerts en l'Ordre, aquest Pla s'hagi de tramitar pel procediment d'urgència, reduint els terminis a aquesta situació.

Per això i de conformitat amb l'article 20.3 de la LIET i amb el capítol III del títol IV del D35/16, es redacta aquest Pla per al període 2023.

 

Capítol I  Objecte

Article 1

El fons per afavorir el turisme sostenible té com a finalitat finançar, totalment o parcialment, les despeses i les inversions derivades dels projectes aprovats pel Consell de Govern, a proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, a fi d'impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l'arxipèlag de les Illes Balears.

Alhora, el fons també ha de contribuir al desenvolupament de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030, que aposta per avançar decididament en la transformació del model econòmic i social de les Illes Balears per fer-lo més resilient (i diversificat i innovador), més competitiu (i productiu i digital), més sostenible (i equilibrat territorialment) i més inclusiu (i cohesionat).

Així mateix, ha de potenciar els principis generals de l'economia circular prevists en el capítol I, articles 94 i 95, de la Llei 3/2022, de 15 de juny, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears.

Article 2

Per mitjà d'aquest Pla Anual es fixen els objectius anuals prioritaris, amb criteris d'equilibri territorial entre les illes, de manera que l'aplicació dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible es faci proporcionalment al pes de cada illa en el conjunt de l'arxipèlag i a les necessitats efectives de cada illa respecte de les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades amb càrrec al fons esmentat.

Aquest Pla es publicarà en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) després de ser aprovat per la Comissió.

 

Capítol II Objectius prioritaris del Pla Anual

Article 3

En atenció a l'establert en la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, i en la disposició final quinzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, pel qual es modifica la Llei 5/2021, l'objectiu prioritari d'aquest Pla Anual és el finançament d'actuacions previstes en el marc de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030 i que contribueixin, per tant, al desenvolupament d'alguna de les dotze estratègies que s'hi estableixen. En concret, es prioritzaran els projectes relacionats amb:

a) Mitigació i adaptació al canvi climàtic.

b) Accés a l'habitatge i solucions davant l'emergència residencial.

c) Economia blava sostenible, biodiversitat marina i ciències del mar.

d) Biomedicina i ciències de la salut.

e) Mobilitat sostenible.

f) Economia circular.

g) Projectes d'R+D+I, especialment els vinculats amb algun dels sectors identificats en les lletres anteriors.

Establerts els objectius prioritaris, es pot presentar qualsevol projecte que es destini a la resta d'actuacions previstes en l'article 19.3 de la LIET:

a) Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

d) Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l'àmbit turístic.

e) Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació. Foment de l'ocupació en temporada baixa.

f) Actuacions en polítiques d'habitatge destinades a fomentar l'accés a l'habitatge, i especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.

 

Capítol III Marc d'actuació

Article 4

Àmbit temporal

Els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons poden ser projectes que compten amb actuacions que ja s'han començat a dur a terme o bé projectes dels quals no s'ha dut a terme cap actuació. En qualsevol cas, la persona beneficiària haurà de tenir en compte que, des de la notificació de la resolució de concessió, disposarà d'un termini màxim de dotze mesos per iniciar l'execució del projecte.

Article 5

Persones beneficiàries

1. Poden presentar projectes les administracions públiques que formen part de la Comissió. En el cas del Govern de les Illes Balears, les conselleries hauran de presentar els projectes de les seves entitats dependents i indicar, mitjançant el model oportú, l'entitat pública que assumeix l'execució del projecte.

En el cas dels consells insulars, de l'Ajuntament de Palma i de l'Ajuntament d'Eivissa, els projectes que presentin seran els que assumeixen aquests directament.

2. Les entitats que formen part de la Comissió que no constitueixin Administració pública no podran ser receptores directes de subvenció del Govern de les Illes Balears, atès que aquesta s'ha de concedir, si escau, a l'administració que, d'acord amb l'article 20 de la LIET, es fa càrrec del projecte i l'executa.

3. En el cas dels ajuntaments de l'illa de Mallorca, els projectes s'hauran de presentar mitjançant la FELIB i tan sols seran objecte de valoració quan quedi acreditat que el projecte té un abast superior al municipi o l'interès supramunicipal del projecte que s'ha de finançar, i ha de ser beneficiari de la subvenció l'ajuntament que executi el projecte.

En el cas dels ajuntaments de l'illa de Menorca, Eivissa i Formentera, els projectes s'hauran de presentar mitjançant la FELIB o el consell insular corresponent i tan sols seran objecte de valoració quan quedi acreditat que el projecte té un abast superior al municipi o l'interès supramunicipal del projecte que s'ha de finançar, i ha de ser beneficiari de la subvenció l'ajuntament que executi el projecte.

A efectes de supramunicipalitat, en aquesta convocatòria s'entenen aquells projectes que, per la seva implantació territorial d'infraestructures, dotacions, instal·lacions de interès social o utilitat pública, afectin més d'un municipi o que, per les seves característiques de catalogació de bé d'interès cultural o projectes declarats estratègics, o projectes declarats d'interès autonòmic, afectin un únic territori.

Article 6

Presentació de projectes, terminis i imports

Les sol·licituds relatives als projectes per finançar s'han de presentar de conformitat amb les determinacions contingudes en l'article 52 del D35/2016 i les peculiaritats que s'estableixen en aquest Pla:

a) La presentació de les sol·licituds s'ha de fer segons el formulari establert i sempre s'haurà de tramitar electrònicament mitjançant el sistema creat ad hoc, que es troba disponible en el lloc web www.illessostenibles.travel. La informació i la resta de documentació necessària es troben disponibles en el lloc web www.illessostenibles.travel.

Fins que el text no estigui aprovat per la Comissió, no es podrà penjar en la seu electrònica.

b) S'ha d'emplenar un únic formulari de sol·licitud de projecte.

c) Es podran presentar projectes per fases d'execució, sempre que les fases arribin a la quantia mínima de pressupost establerta en aquest Pla. A més, cal tenir en compte que, per tal que sigui factible el finançament d'alguna o algunes de les fases d'un projecte de més abast, aquestes fases han de tenir identitat per si mateixes, de manera que la seva execució tengui sentit i permeti la seva posada en funcionament independentment de la possible futura execució de noves fases. En cas contrari, la sol·licitud de finançament amb càrrec al fons s'hauria de presentar per la globalitat del projecte.

d) El termini de presentació de sol·licituds relatives als projectes per finançar finalitza el 31 d'agost de 2022.

e) Amb caràcter general, no es valoren els projectes que no superin la quantia mínima d'1.000.000 d'euros (IVA inclòs), llevat dels de l'illa de Formentera on, ateses les seves característiques, la quantia mínima s'estableix en 500.000 euros (IVA inclòs).

 

Capítol IV  Documentació dels projectes

Article 7

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant la seu electrònica – link amb la documentació següent:

a) Sol·licitud seguint el model normalitzat que s'adjunta i que està disponible en el lloc web a què es refereix l'article 20.4 de la LIET.

b) Una declaració responsable relativa al compliment dels requisits següents:

1. Existència o no d'altres subvencions o ajuts públics o privats, estatals o internacionals, per al mateix concepte.

2. Conformitat, si escau, que el projecte compleix la normativa d'aplicació.

3. En el supòsit d'actuacions corresponents a les línies 2 i 3 del capítol IX d'aquest Pla, que l'entitat no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per obtenir la condició de beneficiària d'una subvenció.

4. Informe favorable d'interès supramunicipal o un abast territorial superior al del municipi.

La presentació de la declaració responsable faculta l'Administració per verificar en qualsevol moment la veracitat de les dades declarades.

c) Acreditació de l'aprovació per l'òrgan competent de l'entitat executora del projecte objecte de presentació a la convocatòria pública. 

d) En el cas dels projectes presentats per l'Administració o per la FELIB, el model formalitzat i emplenat per l'ajuntament que hagi d'executar el projecte, d'acord amb el model normalitzat que figura en l'annex 2 del Pla.

e) Una memòria general explicativa del projecte i de la seva adequació al Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible, signada per la persona que té la representació legal de l'entitat que executarà el projecte.

La memòria del projecte d'inversió i de les actuacions ha d'incloure:

1. La justificació de la necessitat de l'actuació, tenint-ne en compte l'adequació a l'objecte del Pla Anual, i la justificació de l'encaix del projecte com a objectiu prioritari o en una de les actuacions previstes en l'article 19.3 de la LIET.

2. La descripció detallada de les actuacions que es proposen, com també de les principals necessitats, objectius i actuacions que ha d'assolir el projecte.

3. Si escau, els plànols d'ubicació de les actuacions i l'entorn, i també fotografies de l'estat de l'espai, les instal·lacions o els elements de l'actuació abans de la realització de la inversió.

El format i l'extensió de la memòria general ha de ser d'un màxim de cinc pàgines (inclosa la documentació gràfica) en format DIN A4.

f) Un estudi de viabilitat econòmica (signat per la persona responsable de l'economia de l'entitat que executa el projecte) en el qual es faci constar el cost previst de la despesa o la inversió i també, si escau, el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents que es puguin generar. Igualment, s'ha de fer constar si el projecte disposa d'altra font de finançament.

1. L'estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar de forma estimativa els costs i els beneficis que s'obtindrien de l'execució de les actuacions, encara que no sempre siguin traduïbles directament a xifres econòmiques.

2. Pel que fa al cost previst de la despesa o la inversió, l'estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar d'una forma clara i a priori el pressupost complet i detallat del projecte on figurin totes les despeses i els ingressos del projecte que es presenta a la convocatòria, amb la indicació de l'IVA i la resta d'imposts, si corresponen. També s'hi ha d'incloure un detall de la distribució d'aquest pressupost per anualitats, d'acord amb el calendari d'execució previst del projecte i a cada anualitat s'ha d'assenyalar de quina manera s'ha de rebre el fons: si per capítol IV, transferències corrents, capítol VII, transferències de capital o una combinació d'ambdues transferències, especificant cada una d'aquestes.

3. Igualment, ha de quantificar la part del pressupost del projecte per al qual se sol·licita el finançament mitjançant el fons, amb la indicació de l'IVA i la resta d'imposts, si corresponen.

4. Sobre el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents, l'estudi de viabilitat econòmica ha d'oferir informació expressada en euros/any. Si el resultat de la despesa de manteniment i despeses recurrents és zero o si una vegada feta la inversió el cost de manteniment és inferior a l'original, s'ha de justificar adequadament.

5. En el cas que el projecte disposi d'altra font de finançament, l'estudi de viabilitat econòmica ha d'indicar el programa al qual s'acull, la quantia sol·licitada, el percentatge que suposa del cost total del projecte, si es troba en fase de sol·licitud o concessió i amb càrrec a quina entitat pública o privada s'ha sol·licitat.

g) Un estudi de viabilitat jurídica de l'actuació per finançar, signat per la persona responsable dels serveis jurídics de l'entitat que executarà el projecte, que aquesta s'adequa als objectius del Pla, d'acord amb la normativa vigent d'àmbit europeu, estatal, autonòmic, insular i local.

h) Un calendari d'execució del projecte, que ha de fer constar les diverses actuacions concretes que siguin necessàries per executar-lo, amb un esment especial a la part d'aquestes actuacions que requereixi la intervenció d'altres administracions o de particulars aliens als promotors del projecte, com també l'estat de les actuacions en aquells projectes ja iniciats.

El calendari d'execució del projecte ha d'expressar tant el termini d'execució del projecte, en mesos, des del moment en què se selecciona, com la duració total prevista del projecte. Així mateix, s'ha d'incloure l'import de despesa corresponent a cada període temporal establert en el calendari.

En el cas que el projecte formi part d'un projecte de més abast que es preveu desenvolupar per fases i per al qual tan sols se sol·liciti el finançament d'una o algunes de les fases, haurà de quedar acreditada en el calendari la previsió de les futures fases.

i) Si en el moment de l'aprovació d'aquest Pla Anual s'ha aprovat el desenvolupament reglamentari de la Llei de consultes de la CAIB, la persona sol·licitant haurà d'adjuntar una memòria del procés de participació ciutadana seguit a l'hora de la presentació del projecte.

j) Un informe tècnic favorable que detalli i estableixi que es compleix el requisit de supramunicipalitat (en el cas de sol·licituds presentades per la FELIB /consells/GOIB i que executi un ajuntament – entitat local).

k) Tota la informació addicional que l'entitat que presenta el projecte pugui considerar rellevant.

l) Un certificat de la persona competent de l'entitat pel qual s'assegura que el projecte presentat es troba en execució o redactat.

Article 8

Tots els documents s'han de presentar signats per l'entitat que executarà el projecte, a excepció de les persones beneficiàries de l'article 5.2, les quals hauran de presentar l'annex 2 signat per l'entitat que presenta el projecte.

 

​​​​​​​Article 9

En el cas que la sol·licitud no estigui completa o que no s'acompanyi de la documentació pertinent, s'ha de requerir a l'entitat que executa el projecte que en un termini de cinc dies hàbils esmeni la documentació aportada.

L'incompliment dels requisits o del termini de presentació de sol·licituds que s'estableixen en aquestes bases comporta la inadmissió de la sol·licitud. Així mateix, la presentació de les esmenes fora de termini o la no presentació de les esmenes comportarà l'arxiu del tràmit.

 

Capítol V  Procediment de concessió

Article 10

L'òrgan competent per analitzar, valorar i seleccionar prèviament els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible és el Comitè Executiu de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible.

Finalitzat el termini d'esmena de documentació, el personal tècnic de l'AETIB ha de valorar, amb el suport, si escau, de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, els criteris objectius que s'estableixen en aquest Pla. A continuació, la valoració dels criteris objectius juntament amb la documentació dels projectes presentats es posaran a disposició del grup de treball per tal que pugui procedir a la valoració dels criteris subjectius i emetre'n el corresponent informe de valoració.

Article 11

Una vegada avaluades les sol·licituds, d'acord amb l'informe de valoració dels projectes del grup de treball, el Comitè Executiu assumirà la seva proposta de selecció de projectes, de manera separada i motivada, per executar amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible, que ha d'elevar al Ple perquè l'aprovi i que s'ha de dur a terme en un termini màxim de deu dies naturals.

Article 12

S'intentarà que la proposta de resolució i la memòria anual del Pla 2023 s'elevi a aprovació del Consell de Govern com a màxim el dia 1 d'octubre de 2022, atès que el finançament s'ha d'incorporar a l'avantprojecte de pressuposts de l'any 2023. Aquesta ha de ser motivada, ha d'aprovar la selecció de projectes o actuacions que es poden finançar i ha de fer constar expressament la desestimació de la resta de sol·licituds.

Article 13

La persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme serà qui elevi la proposta de Ple al Consell de Govern.

Article 14

L'aprovació de projectes pel Consell de Govern està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per fer front a les obligacions que es puguin desprendre de la seva execució.

Article 15

Les entitats beneficiàries, a excepció de l'Administració de la CAIB i els ens del sector públic instrumental, han de presentar el document d'acceptació de la subvenció del projecte segons el model normalitzat (annex 4). El termini de presentació del document d'acceptació és de trenta dies, comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució de concessió.

 

Capítol VI Publicitat del Pla Anual

Article 16

Aquest Pla, una vegada aprovat per la Comissió i ratificat pel Consell de Govern, ha de ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 17

Al efectes del compliment del que es disposa en el tercer paràgraf del punt 2 de l'article 20 de la LIET, pel que fa a les convocatòries públiques amb periodicitat anual, es determina que, al marge de la publicació en el BOIB i en el lloc web específic d'aquest Pla, les administracions i altres entitats que poden presentar projectes a la Comissió podran publicar aquest fet en les seves pàgines webs.

Article 18

Es faculta l'AETIB per dur a terme les tasques de comprovació del compliment de l'obligació de publicitat, i, si escau, per emetre les peticions de compliment d'aquesta. A més, tindrà cura de la comunicació dels projectes dins i fora de les Illes Balears.

 

Capítol VII Recursos econòmics del fons

Article 19

Per a l'any 2023 es preveu una recaptació de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible de  120.000.000,00 d'euros. Addicionalment, s'han d'incorporar, segons la informació tramesa per la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, al fons d'impuls de turisme sostenible 2023, aquests imports:

— Saldo VIAP romanents Pla Anual ITS 2016 2.996.438,51 euros

— Saldo liquidació definitiva de l'ITS exercici 2019 9.721.545,00 euros

És a dir, un subtotal de 132.717.983,51 euros.

Article 20

L'estimació indicada de la recaptació de l'impost durant l'any 2023 s'haurà d'ajustar posteriorment amb el resultat de la liquidació definitiva de la recaptació en l'exercici 2023.

Article 21

El subtotal dels recursos econòmics del fons 2023 són els 132.717.983,51 euros esmentats en l'article 19, quantitat que és la que s'ha d'incloure en els capítols corresponents del pressupost de despeses, secció pressupostària 37 (fons turisme sostenible) per a 2023, en funció de la naturalesa estimada d'aquestes.

Per cobrir el cost de la gestió de l'impost de turisme sostenible de l'AETIB, es determina una partida de 300.000,00 euros, que s'assignarà directament al capítol IV de l'AETIB, com a despeses corrents.

Article 22

Hi ha projectes corresponents a convocatòries anteriors les persones adjudicatàries dels quals finalment han renunciat a executar-los. Es tracta dels projectes:

a. ITS2016-042 Ferrocarril històric Sant Llorenç (500.000 euros, anualitat Pla Anual 2017).

b. ITS2017-038 Projecte de subministrament d'aigua potable al Pla de Mallorca (500.000 euros, anualitat Pla Anual 2017).

c. ITS2016-017 Projecte de remodelació i millora EDAR Camp de Mar (1.742.402,00 euros anualitat Pla Anual 2017).

d. ITS2019-134 Ampliació de l'IES Isidor Macabich per impartir cicles formatius de cura i restauració (2.827.353,00 euros, anualitat Pla Anual 2019).

e. ITS2019-145 Obres de construcció bypass previ entrada dipòsit de Sóller (350.000,00 euros anualitat Pla Anual 2019).

Per tant, la suma de l'import d'aquest projectes (5.919.755,00 d'euros) s'ha d'afegir al fons d'impuls del turisme sostenible de la convocatòria 2023, resultant un total de 138.767.521,17 euros. Aquest import total no s'ha de reflectir en la secció pressupostària corresponent dels pressuposts de 2023, atès que ja està a disposició de l'AETIB.

Article 23

En la data d'aprovació d'aquest Pla Anual, no s'ha pogut certificar l'existència de desviacions positives en els projectes executats ja liquidats. En el cas que existeixin desviacions finals dels projectes dels plans anuals 2016-2019, aquestes s'incorporaran als plans posteriors.

Article 24

La proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2023 es correspon amb les proporcions que, respecte del pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, s'han de prendre com a referència i que són les que, per a cada illa i amb un caràcter de mínim i de màxim, s'estableixen en l'article 51.3 del D35/2016.

Article 25

Atesos l'elevat nombre de projectes suspesos de plans anteriors arran de la pandèmia de la Covid19 i l'aplicació del Decret llei 8/2020 i la normativa posterior, per a aquest Pla no es tenen en compte possibles desviacions prèvies amb relació al pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, les quals seran tingudes en compte en plans d'exercicis posteriors.

Article 26

La compensació de les desviacions acumulades dels exercicis anteriors es durà a terme en posteriors plans sobre la base dels marges de distribució territorial de cada illa establerta en el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

 

Capítol VIII  Línies d'actuació

Article 27

S'estableixen, en funció de la naturalesa dels membres de la Comissió que presentin els projectes per tal que siguin valorats i seleccionats, si escau, per la Comissió i finalment aprovats pel Consell de Govern, tres línies d'actuació:

Línia 1. Projectes d'execució directa per l'Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals.

Línia 2. Projectes d'execució directa pels consells insulars, l'Ajuntament de Palma i l'Ajuntament d'Eivissa, i projectes d'àmbit d'interès supramunicipal o un abast territorial superior al municipi presentats per corporacions locals a través de la FELIB o dels consells insulars corresponents per raó del territori.

Línia 3. Projectes d'execució indirecta per l'Administració de la Comunitat Autònoma per les entitats locals.

 

Capítol IX  Valoració dels projectes

Article 28

Els projectes presentats d'acord amb aquest Pla han de ser valorats en funció de:

1. Les actuacions previstes en l'article 19.3 de la LIET.

2. La seva contribució al desenvolupament de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030, específicament, amb relació als objectius complementaris establerts en l'article 3 d'aquest Pla.

3. Els criteris que es determinen en l'article 53 del capítol IV del títol IV del Decret 35/2016.

Article 29

En la valoració de les sol·licituds presentades per les entitats s'han de ponderar els aspectes següents fins a un màxim de 100 punts.

El contingut i la puntuació són:

1. Memòria explicativa (màxim 65 punts).

2. Per fórmula (màxim 35 punts).

 

​​​​​​​1. Puntuació de la memòria explicativa (màxim 65 punts)

1.1. Justificació de la intervenció (màxim 25 punts)

1.1.1. L'interès públic i estratègic: màxim 15 punts.

Raons en les quals es fonamenta el projecte amb indicació expressa de les principals dades d'urgència, necessitat, singularitat o interès públic. S'han de tenir en compte els criteris d'accessibilitat universal i sostenibilitat ambiental. Addicionalment, s'haurà de tenir en compte l'encaix i la contribució al desenvolupament de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030, d'acord amb els criteris generals per a la valoració dels projectes estratègics que es preveuen en el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030.

1.1.2. La repercussió social: màxim 10 punts.

Indicació de la incidència social del projecte i els processos de participació ciutadana en el moment de la tria de presentació de les sol·licituds.

1.2. Caràcter del projecte (màxim 30 punts)

S'ha de valorar l'alineament del projecte als objectius prioritaris definits en l'article 3 d'aquest Pla Anual, així com la seva contribució al desenvolupament de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030, específicament, amb relació als objectius complementaris establerts en l'article 3 d'aquest Pla i els criteris que es determinen en l'article 53 del capítol IV del títol IV del Decret 35/2016.

1.3. Viabilitat econòmica (màxim 10 punts)

S'ha de valorar l'informe cost-benefici (projectes més econòmics i productius des del punt de vista dels principis generals d'eficàcia i eficiència aplicables a la despesa pública).

2. Puntuació per fórmula (35 punts)

2.1. Termini d'execució: màxim 10 punts

Projecte presentat en fase inicial d'execució: màxim 10 punts.

A efectes de la puntuació es considera projecte en fase inicial d'execució aquell projecte pel qual ja s'han iniciat els tràmits administratius per licitar abans de la finalització del termini de presentació.

Projecte presentat que no està en fase inicial d'execució: 0 punts.

2.2. Cost del projecte: màxim 15 punts

S'han de valorar amb una major puntuació els projectes que tenguin una menor despesa recurrent. S'ha de calcular el cost de la despesa recurrent sobre el cost total del projecte.

S'ha de puntuar de la manera següent:

En el cas que la despesa recurrent sigui 0 o que una vegada feta la inversió la despesa recurrent sigui inferior al que hi havia originàriament, se li atorgaran 15 punts.

— Si la ràtio       , s'atorgaran 0 punts.

— En cas contrari:                       

2.3. Altres fonts de finançament: màxim 10 punts

Puntuació que oscil·la entre els 0 i els 10 punts, establint, en el cas d'un cofinançament igual o superior al 50 %, 10 punts i, en el cas que sigui inferior, puntuable proporcionalment en funció del percentatge de cofinançament.

S'ha de puntuar de la manera següent:

— Si el percentatge de cofinançament és igual o superior al 50 % s'atorgaran 10 punts.

— En cas contrari:     

Valorats i establert l'ordre dels projectes per la puntuació obtinguda, es redactarà la proposta per elevar a la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible del corresponent pla anual. S'han de seleccionar els projectes de major puntuació per cada illa, fins a exhaurir el límit de finançament per illa que estableix el criteri d'equilibri territorial. Una vegada arribat al límit màxim per illa, independentment de la puntuació obtinguda, no es poden seleccionar més projectes per manca de finançament.

En el cas que hi hagi un empat en les puntuacions, es tindrà en compte el projecte que haurà obtingut una major puntuació en l'apartat d'interès públic.

 

Capítol X Tramitació del finançament dels projectes seleccionats

Article 30

Una vegada aprovat pel Consell de Govern el finançament de cadascun dels projectes, les persones sol·licitants hauran de trametre a l'AETIB la documentació següent:

— Certificats de corrent de pagament amb la CAIB, l'Estat i la Seguretat Social, sempre que no s'hagi autoritzat per a la seva comprovació.

— Acta d'inici i planificació del projecte, en la qual hauran de fer constar, en el cas que no s'hagi rebut el 100 % de l'import sol·licitat, a quina partida s'imputarà el finançament de l'AETIB i la previsió d'ingressos per fer front a la resta del projecte que no s'ha finançat.

Una vegada aprovat el pressupost de l'anualitat i rebuda l'esmentada documentació, l'AETIB començarà la tramitació administrativa específica per al finançament dels projectes seleccionats i emprarà en cada cas l'instrument legal adient, en funció de la línia d'actuació a la qual correspongui:

a) Finançament dels projectes d'execució directa per l'Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals: mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i resolució del president o presidenta que manifesti que l'AETIB aprovarà la transferència per al finançament del projecte.

Dels projectes que s'hagin d'imputar al capítol econòmic d'inversions reals i una vegada finalitzats hagin de generar despeses recurrents, de conformitat amb l'article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears, s'haurà d'aportar la corresponent autorització de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'Hisenda i Pressuposts.

b) Finançament de projectes d'execució de consells insulars i ajuntaments: el finançament d'aquests projectes es durà a terme mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i resolució del president o presidenta de l'AETIB que concedirà l'ajuda.

c) Finançament de projectes d'execució per altres entitats: el finançament d'aquests projectes es durà a terme mitjançant la concessió d'una ajuda per a l'administració que es faci càrrec del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 20.2 de la LIET.

Article 31

El procediment de concessió de les ajudes per al finançament dels projectes per executar de les línies 2 i 3 s'iniciarà a sol·licitud de l'entitat interessada.

Article 32

En la resolució de concessió de l'ajuda o aprovació de la transferència es determinaran la forma concreta de pagament i els terminis d'execució, i la documentació que s'haurà d'aportar per justificar l'acció subvencionada, així com tots els termes relacionats amb el seguiment de l'execució i la comunicació.

 

Capítol XI  Execució i justificació dels projectes finançats

Article 33

L'execució i justificació dels projectes seleccionats per ser finançats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible es desenvoluparà d'acord amb les clàusules específiques que s'introduiran en les resolucions que es dictin per desenvolupar de manera unitària l'execució i la justificació dels projectes seleccionats de cada pla anual.

El termini per iniciar l'execució del projecte subvencionat és d'un any comptador des de la data de notificació de la resolució que aprova la transferència o concedeix l'ajuda.

En el cas que el termini d'execució sigui insuficient per a la finalització de les actuacions, es podrà sol·licitar una pròrroga de fins a tres anys per a la finalització d'aquestes, sempre que la sol·licitud de pròrroga es presenti de forma motivada i abans de la finalització del termini d'execució.

 

Capítol XII  Seguiment i verificació dels projectes finançats

Article 34

1. És funció de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears fer el seguiment i l'avaluació de l'execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern i proposar l'adopció de les mesures de suspensió, modificació o cancel·lació que, si escau, es considerin adients.

L'AETIB, en la resolució de concessió de l'ajuda o aprovació de transferència, ha d'establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i n'ha de mantenir informada la Comissió.

Per fer-ho efectiu, els ens beneficiaris hauran de nomenar una persona responsable del projecte, que esdevindrà l'interlocutora.

2. Les entitats beneficiàries es comprometen a presentar a l'AETIB un informe tècnic de l'estat d'execució de les actuacions objecte de finançament i un certificat d'obligacions reconegudes emès per l'interventor o interventora, o l'òrgan equivalent de l'ens on constin la realització de les actuacions i l'import corresponent, així com la documentació específica que es determini en la resolució de concessió de l'ajuda o aprovació de transferència.

3. Les actuacions de verificació de l'AETIB podran ser de dos tipus:

  1. Verificacions administratives: tenen per objecte garantir que les declaracions justificatives de les despeses presentades per les persones o les entitats beneficiàries estiguin acompanyades de la documentació justificativa (factures, nòmines, extractes bancaris, etc.).
  2. Verificacions in situ o sobre el terreny: tenen per objecte comprovar la realització efectiva de l'acció subvencionada o el compliment de les obligacions de les persones beneficiàries. Les verificacions sobre el terreny es podran efectuar, si escau, durant la realització de l'acció subvencionada.

4. Les persones beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de verificació administrativa i sobre el terreny que pugui realitzar l'AETIB.

Per tal de dur a terme les actuacions de seguiment i verificació dels projectes finançats, les entitats beneficiàries han de lliurar, de forma trimestral, a l'AETIB, un informe tècnic, d'acord amb el que disposa el punt segon d'aquest article (denominat acta de seguiment, segons el model disponible en la pàgina web: illessostenibles.travel).

Aquesta informació servirà per mantenir informada la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, d'acord amb el que estableix l'article 20.4 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, i la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com per mantenir, en tot moment, actualitzada la pàgina web: illessostenibles.travel.

D'altre banda, l'entitat beneficiària es compromet a comunicar de forma immediata a l'AETIB qualsevol canvi que afecti directament l'execució del projecte, com ara qualsevol canvi en la direcció del projecte o l'obtenció d'altres fonts de finançament durant l'execució del projecte, canvi d'entitat executora, etc.

 

Capítol XIII Publicitat del finançament del fons

Article 35

La persona beneficiària ha de donar publicitat a la contribució financera del fons per afavorir el turisme sostenible, que haurà de quedar reflectida tant durant l'execució del projecte com a la finalització d'aquest mitjançant cartells divulgatius de les activitats, pàgines web i resta d' inversions i obres en la forma que proposi l'AETIB.

Per tal de fer efectiva aquesta obligació les persones beneficiàries publicaran a les seves pàgines web institucionals la informació del projecte. Les mesures de publicació han de complir amb els requisits de comunicació i d'imatge corporativa disponibles en la pàgina web illessostenibles.travel.

Article 36

Les mesures de publicitat que han d'adoptar hauran de complir amb els requisits del manual d'imatge corporativa i de comunicació que proporcionarà l'AETIB abans de dictar la resolució que concedeixi l'ajuda o aprovi la transferència.

L'incompliment de l'obligació de difusió publicitària podrà donar lloc al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos corresponents, si escau. A més, qualsevol altra causa de les compreses en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), donarà lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Capítol XIV  Modificació dels projectes finançats pels fons

Article 37

L'entitat beneficiària de l'ajuda o transferència podrà instar d'ofici l'òrgan concedent perquè iniciï el procediment per modificar la resolució d'aprovació de la transferència o concessió de l'ajuda, inclosa l'ampliació dels terminis d'execució i justificació, sense que en cap cas no es puguin variar la destinació o la finalitat de la subvenció, ni alterar l'activitat, programa, actuació o comportament pels qual es va concedir l'ajuda o es va aprovar la transferència.

Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per a l'aprovació de la transferència o concessió de l'ajuda, que s'indiquen a continuació, podrà donar lloc a la modificació de l'ajuda o transferència:

1. L'obtenció concurrent de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens, públics o privats, estatals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

2. Per circumstàncies sobrevingudes que determinen la modificació del projecte tècnic o la memòria valorada de l'activitat finançada amb la modificació de les partides del pressupost inicialment presentat que aquesta modificació comporta.

En cap cas la modificació no podrà implicar una minoració de la puntuació obtinguda en la fase de baremació, ni corregirà a l'alça la puntuació obtinguda o l'import de la subvenció atorgada o la transferència aprovada.

3. Circumstàncies imprevistes o que siguin necessàries per a la bona finalització del projecte, així com altres circumstàncies sobrevingudes que facin necessària l'ampliació dels terminis d'execució o de justificació.

L'escrit pel qual s'insta l'inici de la modificació haurà d'estar suficientment justificat i s'haurà de presentar de forma immediata a l'aparició de les circumstàncies que la motiven i amb l'antelació suficient a la finalització del termini d'execució i justificació inicialment concedit.

Les modificacions recollides en aquest apartat hauran de ser aprovades per l'AETIB i traslladades a la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, que és l'òrgan que va aprovar el projecte i el finançament d'aquest, per la qual cosa s'haurà de reunir en sessió extraordinària. En el termini màxim de trenta dies des de l'aprovació per la Comissió, es notificarà a l'entitat interessada l'acord pel qual s'adopti la decisió d'iniciar o no el procediment. La denegació haurà de motivar-se expressament.

La resolució de modificació haurà de ser dictada i notificada en un termini no superior a dos mesos i sempre abans de finalitzar el termini que, si escau, sigui modificat.

La resolució, l'adoptarà l'òrgan concedent de l'ajuda o que aprova la transferència després de la instrucció del corresponent procediment en el qual haurà de constar com a mínim un informe - proposta tècnica motivada, amb l'elevació o no a la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, en funció del motiu de la modificació i, en cap cas, aquesta modificació no podrà perjudicar els drets de tercers.

En tots els casos, de qualsevol modificació de concessió de l'ajuda o aprovació de transferència, s'haurà de donar compte a la sessió de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible més propera.

 

Capítol XV  Incompliment de la presentació de la justificació dels projectes: supòsits i conseqüències

Article 38

1. Quan es produeixi l'incompliment total de la finalitat per a la qual s'atorgà el finançament, l'incompliment de l'obligació de justificació o de l'obligació de difusió publicitària, o de qualsevol altra causa de les compreses en l'article 44 del TRLS, donarà lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Quan en fase de justificació l'incompliment de la persona beneficiària sigui inferior al 20 % del compliment total i aquesta acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels compromisos i de les condicions d'atorgament de l'ajuda, es tindrà en compte el criteri següent: «L'incompliment parcial de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda o de la realització de les despeses finançables, o de l'obligació de justificació, o de qualsevol altra causa de les compreses en l'article 44 del TRLS, donarà lloc al reintegrament, en el percentatge corresponent a la inversió no efectuada o no justificada, de les quantitats percebudes, si escau, més els interessos de demora establerts amb caràcter general en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears».

Disposició addicional. Ajuntaments de Palma i Eivissa

Per raó de la seva condició de capital de les Illes Balears, reconeguda en la Llei 23/2006, de 20 de desembre de capitalitat de Palma i com a membre de la Comissió, l'Ajuntament de Palma podrà presentar projectes directament. Els projectes seleccionats computaran com a compensació de la inversió anual prevista en l'article 142 d'aquesta Llei.

Per altra banda, atesa la Llei 16/2019, de 8 d'abril, de l'Estatut especial de capitalitat de la ciutat d'Eivissa, aquest Ajuntament podrà presentar projectes directament. Els projectes seleccionats computaran com a compensació de la inversió anual prevista en l'article 12.2 d'aquesta Llei.

 

 

ANNEX 2 Model d'assumpció de projecte per una administració

____________________________, amb DNI _________________, en qualitat de representant de la ________________________________________________________________________, amb NIF ________________________ i domicili social al carrer _______________________________________, núm. _____ d _____________, amb les facultats suficients per signar aquest document,

CERTIFIC:

1. Que, amb data _________________ l'_____________________, va sol·licitar a la/al ____________________ que assumís el projecte _____________________________________________________________, a fi que fos presentat i inclòs en la convocatòria del Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per al període de 2023.

2. Que, de conformitat amb l'article 20 de la LIET, poden presentar projectes les administracions públiques que formen part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen, segon els casos, i també la resta d'entitats que formen part de la Comissió, sempre que, en aquest darrer cas, aquestes entitats comptin amb el vistiplau de l'Administració que s'hagi de fer càrrec del projecte.

3. Que la/el/l' _____________________________ dona suport i es fa càrrec del projecte relacionat en aquest annex.

I, perquè consti, expedesc aquest certificat a petició de l'entitat interessada a fi que el presenti davant el Comitè Executiu de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible.

Palma, _____ d _____________ de ___________

Rúbrica

 

 

 

ANNEX 3 DECLARACIÓ RESPONSABLE

PLA ANUAL 2023

_______________________________________, amb DNI _________________, en qualitat de representant d ______________________________________, amb NIF _________________ i domicili social al carrer ______________________________________, amb les facultats suficients per signar i emetre aquest document,

DECLAR RESPONSABLEMENT:

Que no es perceben altres subvencions o ajuts públics o privats, estatals o internacionals per al mateix concepte.

Que es perceben subvencions o ajuts públics o privats per al mateix concepte de les entitats estatals o internacionals: [indicau-les]

Que el projecte compleix la normativa d'aplicació.

En el supòsit d'actuacions corresponents a les línies 2 i 3 del capítol IX d'aquest Pla, que l'entitat no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per obtenir la condició de beneficiària d'una subvenció.

Que adjunt informe favorable d'interès supramunicipal o abast territorial superior al del municipi —projectes presentats a través de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) o de qualsevol altre Administració pública.

Palma, _____ d ________ de ________

Rúbrica

 

 

 

ANNEX 4 Acceptació del finançament amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023

Entitat beneficiària

Nom i cognoms: _______________________________________________________________________________

DNI: __________________________________

Adreça a efectes de notificació: ____________________________________________________________

Municipi: __________________ Codi postal: ___________

En representació de:_________________________________________________________________________

DECLAR:

  1. Que accept expressament i en els terminis establerts el finançament amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual d'Impuls Sostenible de 2023, del/s següent/s projecte/s:
  2. Que, com a entitat beneficiària, tenc coneixement del que es disposa en el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per al període 2023 i de la normativa que el regula, i em compromet al compliment de les obligacions que s'hi estableixen.

 

Palma, _____ d______________ de____________

 

Rúbrica