Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Núm. 420941
Modificació de l'ordenança fiscal de l'impost sobre l'increment de valor de terrenys de naturalesa urbana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent finalitzat el termini d'exposició pública de l'acord d'aprovació de l'Ordenança fiscal de l'impost sobrel'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, i havent-se resolt les al·legacions presentades per acord de Ple de dia 28.7.2022, s'aprova definitivament l'esmentada Ordenança.

A continuació es transcriu l'Ordenança fiscal de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.

Signat per mi, la Batlessa Antonia Camps Florit, as Migjorn Gran, en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.

«MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA.

I. DISPOSICIÓ GENERAL

Article 1 Fonamentació jurídica de l'impost

Aquest text s'aprova en exercici de la potestat reglamentària reconeguda al municipi des Migjorn Gran, en qualitat d'Administració pública de caràcter territorial, en els articles 4.1 a), b) i l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de Règim Local, facultat específica de l'article 59.2 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovada pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i de conformitat amb allò que estableix als articles 104 a 110 d'aquest text refós.

 

II. NATURALESA I FET IMPOSABLE

Article 2 Naturalesa i fet imposable

1. És un tribut directe i constitueix el fet imposable de l'impost l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana que es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitatiu del domini, sobre els referits béns.

2. El títol a què fa referència l'apartat anterior pot consistir en:

a) Negoci jurídic «mortis causa»

b) Declaració formal d'hereus «ab intestato»

c) Negoci jurídic «inter vivos», sigui de caràcter onerós o gratuit

d) Alienació en subhasta pública

e) Expropiació forçosa

3. Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana tots aquells que es trobin classificats com a urbans o urbanitzables, al planejament general del Municipi, i urbanitzables programats des del moment en què s'aprovi un Programa d'actuació urbanística.

4. No està subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics a efectes de l'impost sobre béns immobles.

Article 3 Supòsits de no subjecció

1. No estaran subjectes a l'impost:

a) L'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics als efectes de l'impost sobre béns immobles.

b) Els increments que es puguin posar de manifest a conseqüència d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions a favor seu i en pagament es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns. Tampoc no es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.

c) Els increments que es manifestin amb ocasió de les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA regulada a la disposició addicional setena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre, de reestructuració i resolució d'entitats de crèdit, d'acord amb el que estableix l'article 48 del Reial decret 15597/2012, de 15 de novembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.

d) Els increments que es posin de manifest amb motiu de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA., a entitats participades directament o indirectament per aquesta Societat en almenys la meitat del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada en el moment immediatament anterior a la transmissió, o com a conseqüència d'aquesta.

e) Els increments que es manifestin amb ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA o per les entitats constituïdes per aquesta per complir amb el seu objecte social, el fons d'actius bancaris a què es refereix la disposició addicional desena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre. Tampoc no es meritarà l'impost per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els Fons esmentats durant el període de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst a l'apartat 10 d'aquesta disposició addicional desena.

f) Els increments que es posin de manifest en ocasió de les transmissions i adjudicacions que s'efectuïn com a conseqüència de les operacions de distribució de beneficis i càrregues inherents a l'execució del planejament urbanístic, sempre que les adjudicacions guardin proporció amb les aportacions efectuades pels propietaris de sòl a la unitat d'execució del planejament de què es tracti, en els termes previstos a l'apartat 7 de l'article 18 del Text refós de la Llei del sòl, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2008. Quan el valor de les parcel·les adjudicades a un propietari excedeixi al que proporcionalment correspongui als terrenys aportats per aquest, s'entendrà efectuada una transmissió onerosa quant a l'excés.

g) Els increments que es manifestin en ocasió de les operacions de fusió, escissió i aportació de branques d'activitat a les quals resulti d'aplicació al règim especial regulat al Capítol VII del Títol VII de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, a excepció dels relatius a terrenys que s'aportin a l'empara del que preveu l'article 87 de l'esmentada Llei quan no estiguin integrats en una branca d'activitat.

h) Els increments que es posin de manifest en ocasió de les adjudicacions als socis d'immobles de naturalesa urbana dels quals sigui titular una societat civil que opti per la seva dissolució amb liquidació d'acord amb el règim especial previst a la disposició addicional 19a de la Llei 35/2006, reguladora de l'IRPF, en redacció donada per la Llei 26/2014.

i) Els actes d'adjudicació de béns immobles realitzats per les Cooperatives d'Habitatges a favor dels seus socis cooperativistes.

j) Les operacions relatives als processos d'adscripció a una societat anònima Esportiva de nova creació, sempre que s'ajustin plenament a les normes previstes a la Llei 10/1990, de 15 d'octubre i Reial decret 1084/1991, de 5 de juliol.

k) La retenció o reserva de l'usdefruit i l'extinció del dret real esmentat, sigui per mort de l'usufructuari o pel transcurs del termini per al qual va ser constituït.

Pel que als apartats b), c), d), e), f), g), h), i), en la transmissió posterior dels immobles s'entendrà que el nombre d'anys al llarg dels quins s'ha posat de manifest l'increment del valor dels terrenys no ha estat interromput per causa de la transmissió derivada de les operacions previstes en aquests apartats,

2. Així mateix, no es produirà la subjecció a l'impost en les transmissions de terrenys respecte dels quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors dels terrenys esmentats en les dades de transmissió i adquisició.

Per constatar la inexistència d'increment de valor, com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny es prendrà en cada cas el major dels valors següents, sense que a aquests efectes es pugui computar les despeses o els tributs que graven les operacions esmentades:

a) El que consti al títol que documenti l'operació, o, quan l'adquisició o la transmissió hagi estat a títol lucratiu, el declarat a l'impost sobre successions i donacions.

b) El comprovat, si escau, per l'Administració tributària.

Quan es tracti de la transmissió d'un immoble on hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquests efectes el que resulti d'aplicar la proporció que representi a la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplica tant al valor de la transmissió com, si escau, al d'adquisició.

Aquest supòsit de no subjecció serà aplicable a instància de l'interessat, mitjançant la presentació de la corresponent declaració.

En aquest cas, en la transmissió posterior dels immobles, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment del valor dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva publicació.

 

III. EXEMPCIONS

Article 4 Exempcions

1. Estaran exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels actes següents:

a) La constitució i transmissió de drets de servitud

b) Les transmissions de béns que es trobin dins el perímetre delimitat com a Conjunt Històric Artístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat a càrrec seu obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles.

En aquest cas tindran la consideració d'obres de conservació, millora i rehabilitació aquelles obres que hagin suposat la demolició total de l'immoble o del buidatge interior, encara que se'n conservi la façana.

Per poder gaudir d'aquest benefici fiscal el subjecte passiu haurà d'acreditar els extrems següents:

  • Que la llicència municipal d'obres s'hagi expedit en els darrers 10 anys anteriors a la data de la transmissió.
  • Que l'impost satisfet per les obres sigui superior al 25% del valor cadastral de l'immoble en el moment de la meritació de l'impost i es refereixin a elements estructurals o altres elements comuns de l'immoble.

c) Les transmissions realitzades per persones físiques en ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant del mateix, per a la cancel·lació de deutes garantits amb hipoteca que hi recaigui, contrets amb entitats de crèdit o qualsevol altra entitat que, de manera professional, realitzi d'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.

Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzats en execucions hipotecàries judicials o notarials.

Per tenir dret a l'exempció es requereix que el deutor o garant transmetent o qualsevol altre membre de la unitat familiar no disposi, en el moment de poder evitar l'alienació de l'habitatge, d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat del deute hipotecari. Es presumeix el compliment d'aquest requisit. Això no obstant, si amb posterioritat es comprovés el contrari, es procedirà a girar la liquidació tributària corresponent.

A aquests efectes, es considerarà habitatge habitual aquell en què hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini és inferior als dos anys.

Pel que fa al concepte d'unitat familiar, cal atenir-se al que disposa la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A aquest efecte, s'equipara el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.

Pel que fa a aquesta exempció, no és aplicable el que disposa l'article 9.2 d'aquesta Llei.

2. Així mateix, estaran exempts d'aquest impost els increments de valor quan l'obligació de satisfer aquell recaigui sobre les persones o entitats següents:

a) L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, a les quals pertanyi el municipi, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les comunitats autònomes i d'aquestes entitats locals.

b) El municipi des Migjorn Gran i altres entitats locals integrades o en què s'integri aquest municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic de caràcter anàleg als organismes autònoms de l'Estat.

c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o de benèfiques-docents.

d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades a la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.

e) Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectes a aquestes.

f) La Creu Roja Espanyola.

g) Les persones o entitats a favor de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

 

IV. SUBJECTES PASSIUS

Article 5 Subjectes pasius

1. Tindran la condició de subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuent:

a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l'entitat a què fa referència l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o es transmeti el dret real de què es tracti.

b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini a títol onerós, la persona física o jurídica, o l'entitat a què fa referència l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que transmeti el terreny o que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

2. En els supòsits a què fa referència la lletra b) de l'apartat anterior, té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l'entitat a què fa referència l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.

 

V. BASE IMPOSABLE

Article 6 Base imposable

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment real del valor dels terrenys de naturalesa urbana posat de manifest en el moment de la meritació i experimentat al llarg d'un període màxim de vint anys.

2. Per determinar la base imposable, mitjançant el mètode d'estimació objectiva, s'ha de multiplicar el valor del terreny en el moment de la meritació pel coeficient que correspongui al període de generació d'acord amb les regles que preveu l'article següent.

3. Quan, a instància del subjecte passiu conforme al procediment establert a l'apartat 2 de l'article 3, es constati que l'import de l'increment de valor és inferior a l'import de la base imposable determinada mitjançant el mètode d'estimació objectiva, es pren com a base imposable l'import de l'esmentat increment de valor.

4. El període de generació de l'increment de valor serà el nombre d'anys al llarg dels quals s'hagi posat de manifest aquest increment. Per al còmput, es prendran els anys complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions d'any. En el cas que el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.

En els supòsits de no subjecció, llevat que per llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment posat de manifest en una transmissió posterior del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, als efectes del que disposa en el paràgraf anterior, aquella en què es va produir la meritació de l'impost.

No obstant això, en la posterior transmissió dels immobles a què fa referència l'apartat 2 de l'article 3, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que disposa aquest paràgraf no és aplicable en els supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que disposa la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 3, o a la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats.

5. Quan el terreny hagi estat adquirit pel transmitent per quotes o porcions en dates diferents, es consideraran tantes bases imposables com dates d'adquisició establint-se cada base de la manera següent:

1) Es distribuirà el valor del terreny proporcionalment a la porció o quota adquirida a cada data.

2) A cada part proporcional s'aplica el percentatge d'increment corresponent al període respectiu de generació de l'increment de valor.

Article 7 Estimació objectiva de la base imposable.

El valor del terreny en el moment de la meritació resulta del que estableixen les regles següents:

a) En les transmissions de terrenys, el valor d'aquests en el moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquest moment als efectes de l'impost sobre béns immobles.

No obstant això, quan aquest valor sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l'aprovació de la ponència esmentada, es pot liquidar provisionalment aquest impost d'acord amb aquell. En aquests casos, a la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys una vegada s'hagi obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquest es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte a les lleis de pressupostos generals de l'Estat.

Quan el terreny, tot i ser de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l'impost, no tingui determinat valor cadastral en aquest moment, l'ajuntament podrà practicar la liquidació quan el valor cadastral referit sigui determinat, referit aquest valor al moment de la meritació.

b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) anterior que representi, respecte d'aquell, el valor dels referits drets calculat mitjançant l'aplicació de les normes fixades als efectes de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.

c) En la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) que representi, respecte d'aquell, el mòdul de proporcionalitat fixat a l'escriptura de transmissió o, si no, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en vol o subsòl i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.

d) En els supòsits d'expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article s'apliquen sobre la part del justipreu a què correspongui al valor del terreny, llevat que el valor definit al paràgraf a) d'aquest apartat sigui inferior, en aquest cas prevaldrà aquest últim sobre el justipreu.

e) En les transmissions de parts indivises de terrenys o edificis, el valor serà proporcional a la porció o quota transmesa.

f) En les transmissions de pisos o locals en règim de propietat horitzontal, el seu valor serà l'específic del sòl que cada finca o local tingués determinat a l'impost sobre Béns Immobles, i si no el tingués encara determinat, el seu valor s'estimarà proporcional a la quota de copropietat que tinguin atribuïda en el valor de l'immoble i els seus elements comuns.

2. Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència d'un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general, es prendrà com a valor del terreny, o de la part que correspongui segons les regles contingudes a l'apartat anterior, l'import que resulti d'aplicar als nous valors cadastrals una reducció del %. La reducció, si escau, s'aplicarà, com a màxim, respecte de cadascun dels cinc primers anys d'efectivitat dels nous valors cadastrals.

La reducció que preveu aquest apartat no és aplicable als supòsits en què els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva a què es refereix siguin inferiors als fins aleshores vigents. El valor cadastral reduït en cap cas no podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col·lectiva.

3. El coeficient a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació serà, per a cada període de generació, el màxim actualitzat vigent, d'acord amb l'article 107.4 del Reial decret legistlatiu 2/2004, de 5 de març pel que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

En el cas que les lleis de pressupostos generals de l'Estat, a una altra norma dictada a aquest efecte, procedeixin a la seva actualització, s'entenen automàticament modificats, i es faculta l'alcalde/òrgan de gestió tributària per, mitjançant resolució, donar publicitat als coeficients que resultin aplicables.

 

VI. QUOTA TRIBUTÀRIA I BONIFICACIONS

Article 8 Quota tributària

1. La quota íntegra d'aquest impost serà la resultant d'aplicar a la base imposable el tipus impositiu d'un 26%.

2. La quota líquida de l'impost serà el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, si escau, les bonificacions previstes a l'article següent.

Article 9 Bonificacions

No es preveuen bonificacions.

 

VII. MERITACIÓ

Article 10 Meritació

1. Es merita l'impost i neix l'obligació de contribuir:

a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, «inter vivos» o «mortis causa», en la data de la transmissió.

b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi limitatiu del domini, en la data en què tingui lloc la constitució o transmissió.

2. Als efectes del que disposa l'apartat anterior, s'entendrà com a data de la transmissió:

a) En els actes o contractes «inter vivos», la de l'atorgament del document públic, i tractant-se de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un Registre Públic, o la del seu lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.

b) En les transmissions «mortis causa», la de la mort del causant.

c) En les subhastes judicials, administratives o notarials, es prendrà excepcionalment la data de l'auto o providència aprovant la rematada, si en aquests queda constància del lliurament de l'immoble. En qualsevol altre cas, cal atenir-se a la data del document públic.

d) En les expropiacions forçoses, la data de l'acta d'ocupació en els supòsits d'ocupació urgent dels béns afectats i, el pagament o la consignació del justipreu en els supòsits tramitats pel procediment general d'expropiació.

Article 11 Regles especials

1. Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferma haver tingut lloc la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre aquest, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost satisfet, sempre que aquest acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des que la resolució va quedar ferma, entenent-se que hi ha efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d'efectuar les recíproques devolucions a què es refereix l'article 1295 del Codi Civil. Encara que l'acte o el contracte no hagi produït efectes lucratius, si la rescissió o la resolució es declarés per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'impost, no hi haurà lloc a cap devolució.

2. Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no procedirà la devolució de l'impost satisfet i es considerarà el mutu acord com un acte no subjecte a tributació. Com a tal mutu acord, s'estimarà l'avenència en acte de conciliació i el simple aplanament de la demanda.

3. En els actes o contractes en què hi hagi alguna condició, la seva qualificació s'ha de fer d'acord amb les prescripcions contingudes al Codi civil. Si és suspensiva, no es liquidarà l'impost fins que aquesta no es compleixi. Si la condició és resolutòria, l'impost s'ha d'exigir quan la condició es compleixi, a reserva de fer la devolució oportuna segons la regla de l'apartat anterior.

 

VIII. NORMES DE GESTIÓ I RECAPTACIÓ

Article 12 Règim de declaració d'ingrés

1. Els subjectes passius estaran obligats a presentar davant l'Ajuntament la corresponent declaració tributària. Aquesta declaració haurà de ser presentada en els terminis següents, comptadors des de la data en què es produeixi la meritació de l'impost

a) Quan es tractin d'actes «inter vivos», el termini serà de trenta dies hàbils

b) Quan es tracti d'actes «mortis causa», el termini serà de sis mesos prorrogables fins a un any a sol·licitud del subjecte passiu. Perquè es pugui estimar la sol·licitud de pròrroga per l'Administració Tributària Municipal, aquesta s'haurà de presentar abans que finalitzi el termini inicial de sis mesos.

2. La declaració ha de contenir tots els elements de la relació tributària que siguin imprescindibles per practicar la liquidació procedent i, en tot cas, els següents:

a) Nom i cognoms o raó social del subjecte passiu, contribuent i si escau, del substitut del contribuent, NIF d'aquests, i els seus domicilis, així com les mateixes dades dels altres intervinents en el fet, acte o negoci jurídic determinant de la meritació de l'impost.

b) Si escau, nom i cognoms del representant del subjecte passiu davant l'Administració municipal, NIF d'aquest, així com el domicili.

c) Lloc i notari autoritzant de l'escriptura, el número de protocol i la data d'aquesta.

d) Situació física i referència cadastral de l'immoble.

e) Participació adquirida, quota de copropietat i, si escau, sol·licitud de divisió.

f) Nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment del valor dels terrenys i la data de realització anterior del fet imposable.

g) Opció, si escau, del mètode de determinació directa de la base imposable.

h) Si escau, sol·licitud de beneficis fiscals que es considerin procedents.

3. En el cas de les transmissions «mortis causa», s'acompanyarà la documentació següent:

a) Còpia simple de l'escriptura de la partició hereditària, si n'hi hagués.

b) Còpia de la declaració o autoliquidació presentada als efectes de l'impost sobre successions i donacions.

c) Còpia del certificat de defunció.

d) Còpia certificació d'actes d'última voluntat

e) Còpia del testament, si escau.

4. L'interessat a acreditar la inexistència d'increment de valor ha de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, acompanyat dels elements de prova on consti el valor d'aquell en el moment de la transmissió i l'adquisició.

5. Les liquidacions de l'impost que practiqui l'Ajuntament es notificaran íntegrament als subjectes passius amb indicació del termini d'ingrés, l'expressió dels recursos procedents i la resta de requisits legals i reglamentaris.

A l'efecte del que preveu aquest apartat, l'Administració tributària podrà utilitzar les dades consignades per l'obligat tributari en la seva declaració o qualsevol altra que obri en poder seu podrà requerir l'obligat perquè aclareixi les dades consignades en la seva declaració o presenti justificant dels mateixos i podrà realitzar actuacions de comprovació de valors.

Quan s'hagin realitzat actuacions d'acord amb el que disposa el paràgraf anterior i les dades o valors tinguts en compte per l'Administració tributària no es corresponguin amb les consignades per l'obligat en la seva declaració, cal fer menció expressa d'aquesta circumstància en la proposta de liquidació, que s'ha de notificar, amb una referència succinta als fets i fonaments de dret que la motivin, perquè l'obligat tributari al·legui allò que convengui al seu dret.

Article 13 Obligació de comunicació

1. Estan obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable en els mateixos terminis que els subjectes passius:

a) En els supòsits que preveu l'article 5.a) d'aquesta Ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic «inter vivos», el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

b) En els supòsits que preveu l'article 5.b) d'aquesta Ordenança, l'adquirent o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

La comunicació que hagin de fer les persones indicades haurà de contenir les mateixes dades que apareixen recollides a l'article 12 de la present ordenança.

2. Així mateix, els Notaris estaran obligats a remetre a l'Ajuntament, dins de la primera quinzena de cada trimestre, relació o índex compressiu de tots els documents autoritzats en el trimestre anterior, en què es continguin els fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d'aquest impost, a excepció dels actes d'última voluntat.

També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, relació dels documents privats, compressius dels mateixos fets, actes, negocis jurídics, que els hagin estat presentats per a coneixement o legitimació de signatures.

Les relacions o índexs esmentats contindran, com a mínim, les dades assenyalades a l'article 11 i, a més, el nom i cognoms de l'adquirent, el NIF i el domicili. A partir de l'1 d'abril del 2022 han de fer constar la referència cadastral dels béns immobles quan aquesta referència es correspongui amb els que siguin objecte de la transmissió.

3. El que preveu l'apartat anterior s'entén sense perjudici del deure general de col·laboració establert a la Llei General Tributària.

 

Article 14 Col·laboració i cooperació interadministrativa

Als efectes de l'aplicació de l'impost, en particular en relació amb el supòsit de no-subjecció previst a l'article 3.2, així com per a la determinació de la base imposable mitjançant el mètode d'estimació directa, d'acord amb l'article 6.3 m es podrà subscriure el corresponent conveni d'intercanvi d'informació tributària i de col·laboració amb l'Administració tributària autonòmica.

Article 15 Recaptació

La recaptació d'aquest impost s'ha de fer d'acord amb el que preveu la Llei general tributària, el Reglament general de recaptació i les altres lleis de l'Estat reguladors de la matèria, així com les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

 

IX. INFRACCIONS I SANCIONS

Article 16 Infraccions i sancions

1. En tot allò relatiu a infraccions tributàries i sancions s'aplicarà el règim establert al Títol IV de la Llei General Tributària, a les disposicions que la complementin i desenvolupin, així com a l'Ordenança Fiscal General de Gestió, Recaptació i Inspecció.

2. En particular, es considera infracció tributària simple, d'acord amb el que preveu l'article 198 de la Llei General Tributària, la no-presentació en termini de la declaració tributària, en els casos de no subjecció per raó d'inexistència d'increment de valor.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

En el cas d'alienació de béns per entitats jurídiques que hagin satisfet, per tinença d'aquests, quotes per la modalitat d'Equivalència de l'extingit Arbitri sobre l'Increment del Valor dels Terrenys, es practicarà liquidació prenent com a data originària la d'adquisició d'aquests béns (amb el límit de vint anys), deduint de la quota que resulti l'import de la quantitat o quantitats efectivament satisfetes per aquesta modalitat durant el període impositiu.

La prova de les quantitats abonades al seu dia per la modalitat d'Equivalència correspondrà als que pretenguin la seva deducció de l'import de la liquidació definitiva per concepte d'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana.

DISPOSICIONS FINALS

PRIMERA. En allò no previst a aquesta Ordenança, són aplicables subsidiàriament el que preveu la vigent Ordenança Fiscal General de Gestió, Inspecció i Recaptació, EL Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la Llei de Pressupostos General de l'Estat de cada any, la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General tributària i totes les normes que es dictin per aplicar-les.

SEGONA. Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació i tindrà aplicació des de llavors i seguirà en vigor mentre no se n'acordi la modificació o derogació expressa.»

 

(Signat electrònicament: 29 de juliol de 2022

La batlessa Antonia Camps Florit)