Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 373206
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria informativa dels ajuts que preveu el Reial decret 428/2022, de 7 de juny, pel qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió directa d’un ajut excepcional d’adaptació per compensar les dificultats econòmiques derivades del conflicte bèl·lic a Ucraïna a determinats sectors agraris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La invasió d'Ucraïna per part de Rússia el 24 de febrer del 2022 afecta els productors agraris europeus i espanyols i suposa una amenaça greu de pertorbació del mercat, com a conseqüència dels augments significatius dels costos de producció i les alteracions dels fluxos comercials.

El 8 de juny del 2022 es va publicar al BOE número 136, el Reial decret 428/2022, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió directa d'un ajut excepcional d'adaptació per compensar les dificultats econòmiques derivades del conflicte bèl·lic a Ucraïna en determinats sectors agraris.

La gestió i el control s'ajusten al que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

L'article 9.1 d'aquest reial decret estableix que la tramitació, la resolució, la justificació, el pagament i el control d'aquests ajuts correspon a les comunitats autònomes, seguint els principis generals i procediments establerts per a la gestió dels ajuts finançats amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària.

Aquest reial decret regulador fixa, de manera uniforme per al territori espanyol, tots els aspectes necessaris per tramitar aquest ajut, des de la data i la forma de presentació de la sol·licitud fins a la data de sol·licitud de pagament, i no deixa a les comunitats autònomes la possibilitat de determinar aspectes diferents dels relatius a la mera especialitat organitzativa i procedimental, a fi d'homogeneïtzar-ne l'aplicació a tot l'Estat.

L'article 1.1 d'aquest reial decret disposa, com a objecte del mateix, establir les normes reguladores d'aquests ajuts excepcionals en règim de concessió directa d'acord amb el que assenyala l'article 22.2.b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i regulat a l'article 28 de la llei esmentada.

Atesa la gestió compartida, en aplicació del que preveu l'article 14.4 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot dictar un acte de convocatòria informativa, que tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s'iniciïn posteriorment amb les sol·licituds que es presentin.

L'article 10.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els òrgans superiors podran avocar per a ells mateixos el coneixement d'un assumpte la resolució del qual correspongui ordinàriament o per delegació als seus òrgans administratius dependents, quan circumstàncies d'índole tècnica, econòmica, social, jurídica o territorial ho facin convenient. D'acord amb això, en aquest moment es considera convenient avocar la competència per aprovar aquesta convocatòria informativa i el crèdit disponible que s'hi destina.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria informativa d'ajuts que preveu el Reial decret 428/2022, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió directa d'un ajut excepcional d'adaptació per compensar les dificultats econòmiques derivades del conflicte bèl·lic a Ucraïna en determinats sectors agraris (BOIB núm. 136, de 8 de juny de 2022).

2. Aquests ajuts es concediran en el marc del que preveu el Reial decret-llei 6/2022, de 29 de març, pel que s'adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna i la seva gestió i control s'ajustarà al que disposa el Reial decret 1075/2014, de 9 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

3. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió cent vuitanta-quatre mil vuit-cents setanta-sis euros (1.184.876,00 €), amb la possibilitat d'ampliar-lo, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de 2022, d'acord amb el desglossament següent:

- Línia BOVÍ DE CARN (VACA ALLETANT)

Total: 164.357,00 euros

Unió Europea: 54.806,00 euros

Administració de l'Estat: 109.551,00 euros

- Línia BOVÍ DE CARN (ENGREIX DE VEDELLS)

Total: 32.111,00 euros

Unió Europea: 10.707,00 euros

Administració de l'Estat: 21.404,00 euros

-Línia OVÍ-CABRÚ DE CARN

Total: 705.994,00 euros

Unió Europea: 235.418,00 euros

Administració de l'Estat: 470.576,00 euros

- Línia AVICULTURA DE CARN

Total: 19.118,00 euros

Unió Europea: 6.375,00 euros

Administració de l'Estat: 12.743,00 euros

- Línia CUNICULTURA

Total: 4.296,00 euros

Unió Europea: 1.433,00 euros

Administració de l'Estat: 2.863,00 euros

- Línia CÍTRICS

Total: 259.000,00 euros

Unió Europea: 86.365,00 euros

Administració de l'Estat: 172.635,00 euros

2. D'acord amb el que disposa l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que es preveu en el punt 1 anterior es pot incrementar amb la quantia addicional màxima de 200.000,00 euros. L'efectivitat d'aquesta quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que assenyala el punt 2.a de l'article 58 esmentat i a l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària, si escau, anteriorment a la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris dels ajuts que preveu aquesta resolució els productors dels sectors de boví de carn, d'oví i cabrú de carn, avícola de carn, cunícula i de cítrics que compleixin els requisits que preveu l'article 3 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, han de complir els requisits que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableix l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. La justificació de no trobar-se en alguna d'aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 7 de l'article 13 de la Llei general de subvencions.

4. Es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i pagament.

El FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació comprovarà el compliment del requisit esmentat en el paràgraf, quan així ho autoritzi el peticionari, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, tret que es manifesti expressament el contrari. Quan el sol·licitant de l'ajut no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a tres mil euros (3.000,00 €), se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i si durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a tres mil euros (3.000,00 €), se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

Quart

Animals i hectàrees subvencionables

Per determinar el nombre d'animals amb dret a la subvenció, així com el nombre d'hectàrees subvencionables, cal atenir-se al que disposen els articles 4 i 5 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny.

Cinquè

Tipus i límit dels ajuts

A aquests efectes cal atenir-se al que disposa l'article 6 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. La sol·licitud de l'ajut s'entén feta d'acord amb el que estableix l'article 8 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny.

2. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

3. Si la sol·licitud té algun defecte o no conté tota la documentació necessària per acreditar els requisits que estableixen aquesta convocatòria i el Reial decret 428/2022, de 7 de juny, així com tota la que sigui necessària per resoldre l'expedient, es requerirà la persona sol·licitadora perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació necessària, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. Els beneficiaris se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajust pressupostari:

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, així que el que disposa l'article 9 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria d'agricultura del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de la Pesca, i d'acord amb l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de la Pesca, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajut i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació, que s'ha de fer mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, si escau, de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves, a més dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. Malgrat el que preveu el punt anterior, atenent el caràcter excepcional del procediment de concessió dels ajuts convocats, amb caràcter previ a la proposta provisional, se'n farà un tràmit d'audiència d'acord amb el que preveu l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que es notificarà mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

En aquest tràmit es publicarà la relació de peticionaris que compleixen els requisits per obtenir l'ajut, així els com que no els compleix, indicant-ne les causes. De la mateixa manera, s'hi ha de consignar el número de compte en el qual s'ha d'abonar l'ajut, en cas de resultar beneficiari de la mateixa, així com les hectàrees i/o animals admissibles i sobre els quals es calcularà l'import de l'ajut.

Els interessats, en un termini de 10 dies, poden al·legar i presentar els documents i justificacions que considerin pertinents.

Una vegada transcorregut aquest termini, l'òrgan instructor dictarà la proposta provisional o, si escau, la definitiva, de resolució del procediment, d'acord amb el que preveu el punt 2 d'aquest apartat.

4. En tot cas, la data màxima per dictar la resolució expressa i notificar-la a les persones interessades, mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, serà el 7 de setembre del 2022. Si un cop ha transcorregut aquesta data no s'ha notificat la resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

5. La resolució de concessió es dictarà per separat per a cadascun dels grups de beneficiaris que descriu l'article 3 del Reial decret 428/2022, de 7 de juny, i per als beneficiaris de l'apartat 1 de l'article esmentat la resolució es farà per espècie.

De la mateixa manera, a les resolucions de concessió de l'ajut es farà constar expressament que els fons amb què se sufraga procedeixen de la Unió Europea i dels pressupostos generals de l'Estat.

6. Contra aquestes resolucions, que no exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que preveuen el Reial decret 428/2022, de 7 de juny, i l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el corresponent de conformitat amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l'ajut i el pagament de l'interès de demora, segons el cas, fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

Desè

Justificació i pagament dels ajuts

El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajut.

Onzè

Compatibilitat dels ajuts

Els ajuts esmentats són compatibles amb altres ajuts finançats pel Fons Europeu Agrícola de Garantia i el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

Per a tot el que no preveu aquesta convocatòria informativa, cal atenir-se al que preveuen el Reial decret 428/2022, de 7 de juny; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa vigent.

Tretzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 4 de juliol de 2022

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño