Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 371513
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 13 de juny de 2022, modificat per acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 4 de juliol de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria dels ajuts a les famílies i les persones i entitats organitzadores d’activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil per a finançar la participació de menors d’edat en situació de necessitat econòmica i la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat (exp. 5225-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la covid-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues.

Aquest any, tot i haver millorat la situació epidemiològica encara continua afectant, i juntament amb la crisi de l'energia que afecta especialment Menorca per la doble insularitat, i la guerra d'Ucraïna, tot plegat està tenint conseqüències socials i econòmiques molt negatives a tots els sectors d'activitat i, per tant, una reducció molt important dels ingressos de moltes llars que posa de manifest la impossibilitat de fer front a despeses necessàries per poder gaudir, per part dels joves, d'activitats de temps lliure.

L'impacte d'aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per col·laborar amb les famílies que vulguin i requereixin dur els seus fills i filles a participar en activitats de temps lliure.

2. El Consell Insular de Menorca va assumir com a pròpia la funció executiva i la gestió en les matèries de joventut i lleure relativa a les activitats de lleure per a infants i joves amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure. Aquesta competència està regulada pel Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, que reconeix el dret de les persones menors d'edat amb discapacitat o amb necessitats educatives especials, a ser ateses per una ràtio determinada de personal amb preparació adequada i titulació suficient (art. 48.9).

3. Des del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports s'ha decidit destinar part del seu pressupost a l'atorgament d'ajuts a famílies amb l'objecte de poder cobrir part d'una necessitat econòmica, i a les persones i entitats organitzadores de les activitats d'educació en el temps lliure per poder cobrir les despeses de monitoratge per als menors d'edat participants amb discapacitat, com preveu el Pla Estratègic de Subvencions 2022 aprovat pel Consell Insular el 13 de desembre de 2021, que inclou les dues línies d'ajuts per import de 40.000 €, en la partida 4.33450.480 procedent de fons de fiançament propis (partida 4.33450.4890002 del pressupost del Consell Insular per programes).

4. Aquestes bases es redacten en virtut del que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, concretament, quan diu que «Son competencias propias de la Diputación o entidad equivalente las que le atribuyan en este concepto las Leyes del Estado y de las Comunidades Autónomas en los diferentes sectores de la acción pública y, en todo caso, las siguientes: … d) La cooperación en el fomento del desarrollo económico y social y en la planificación en el territorio provincial, de acuerdo con las competencias de las demás Administraciones Públicas en este ámbito (article 36)»

5. També s'ha de tenir en compte el que diu la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que en l'article 70 enumera les competències pròpies dels consells insulars, entre elles el punt 16 menciona la joventut i el disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut.

6. El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les famílies, ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, i a l'abast de les persones i entitats organitzadores ajuts a la contractació de monitor extra per menors amb discapacitat, ateses les raons d'interès públic, social, i econòmic exposades.

7. Aquests ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts són el barem econòmic (renda mitjana obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar.

Per tot el que s'ha exposat, d'acord amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a famílies per a les activitats de temps lliure i a les persones i entitats organitzadores per a la contractació de monitors per a menors amb discapacitat, bases que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2022 dels ajuts del CIM a famílies per activitats de temps lliure i a les persones i entitats organitzadores per a la contractació de monitor per menors amb discapacitat amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària i amb l'import màxim que s'indica més avall:

Partida

Descripció

Quantia màxima*

4-33450-4890002

Ajuts participació activitats de lleure infantils i juvenils

40.000,00 €

Línies

 

Línia 1 Ajuts a la participació a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

24.000 €

Línia 2 Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

16.000 €

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

L'import màxim a què es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) Imports màxims que es poden concedir, sempre que hi hagi crèdit suficient per aquesta convocatòria, són:

Línia 1: Ajuts a la participació a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

- 200 € per cada persona menor d'edat beneficiària, amb un màxim de 600 € per unitat familiar.

- 100 € per cada mes de participació en una activitat d'educació en el temps lliure (fraccionable proporcionalment per setmanes a raó de 25 € per setmana).

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

- El 100 % del cost del personal monitor per atendre menors amb discapacitat. 1.251,73 €/mensuals per monitor a jornada completa.

- Fins a un màxim de 5.006,92 € per persona o entitat organitzadora d'una activitat d'educació en el temps lliure infantil i juvenil.

c) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà el 15 de setembre de 2022.

d) El termini en que s'han d'haver efectuat i pagat les despeses subvencionables és el següent:

Línia 1: finalitza el 15 de setembre

Línia 2: entre el 15 de juny i el 30 de setembre

e) El termini de justificació d'aquests ajuts finalitza els dies següents:

Línia 1: 15 de setembre

Línia 2: 30 de setembre

f) El requisits econòmics que han de complir les persones beneficiàries són els següents:

Opció A: Els ingressos mensuals de la persona sol·licitant no poden superar el 200 % de l'IPREM (14 pagues) (7.908,60 €) corresponent a l'any 2021, que és de 15.817,2 €.

IPREM 2021 (14 pagues) * 2

Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:

Taula Opció A

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any 2021

 

 

 

2

20.562,36 €

4.745,16€

30,00%

Increment per segon membre

3

24.674,83 €

4.112,47€

20,00%

Increment per tercer membre

4

27.142,32 €

2.467,48 €

10,00%

Increment per quart membre

Família de més de quatre membres: s'incrementarà un 10 % per cada membre de més

Opció B: També es pot presentar sol·licitud d'ajut si el rendiment anual de l'any anterior està per damunt del llindar esmentat però durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut els seus ingressos es troben d'acord amb la taula següent, sempre que es pugui acreditar documentalment. En aquest cas l'IPREM 2022 (14 pagues) (8.106.28 €) és el llindar del període: 4.053,14 €.

Per unitats familiars amb més membres el barem de l'import màxim d'ingressos s'aplicarà com es recull en la taula següent:

IPREM 2022(14 pagues) * 2

---------------------------------------

4

Taula Opció B

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar període 3 mesos anteriors

 

 

 

2

5.269,08 €

1.215,94

30,00%

Increment per segon membre

3

6.322,90 €

1.053,82

20,00%

Increment per tercer membre

4

6.955,19 €

632,29

10,00%

Increment per quart membre

Família de més de quatre membres: s'incrementarà un 10 % per cada membre de més

g) Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'una sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM 2021, en la fórmula de baremació s'ha de fer constar el valor de 282,45 €, que correspon al 50 % de l'IPREM mensual 2021 publicat en la llei actual de pressuposts.

h) L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b Decret llei 8/2020. La instrucció d'aquest procediment correspondrà al tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Alejo Sintes Piris, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) Magdalena Segui Jover.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGULEN LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES FAMÍLIES I LES PERSONES I LES ENTITATS ORGANITZADORES D'ACTIVITATS D'EDUCACIÓ EN EL TEMPS LLIURE INFANTIL I JUVENIL PER A FINANÇAR LA PARTICIPACIÓ DE MENORS D'EDAT EN SITUACIÓ DE NECESSITAT ECONÒMICA I LA CONTRACTACIÓ DE PERSONAL MONITOR PER ATENDRE PARTICIPANTS AMB DISCAPACITAT

Antecedents

Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la covid-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues.

Aquest any, tot i haver millorat la situació epidemiològica encara continua afectant, i juntament amb la crisi de l'energia que afecta especialment Menorca per la doble insularitat, i la guerra d'Ucraïna, tot plegat està tenint conseqüències socials i econòmiques molt negatives a tots els sectors d'activitat i, per tant, una reducció molt important dels ingressos de moltes llars que posa de manifest la impossibilitat de fer front a despeses necessàries per poder gaudir, per part dels joves, d'activitats de temps lliure.

L'impacte d'aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per col·laborar amb les famílies que vulguin i requereixin dur els seus fills i filles a participar en activitats de temps lliure.

Aquestes bases es redacten en virtut del que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, concretament, quan diu que «Son competencias propias de la Diputación o entidad equivalente las que le atribuyan en este concepto las Leyes del Estado y de las Comunidades Autónomas en los diferentes sectores de la acción pública y, en todo caso, las siguientes: … d) La cooperación en el fomento del desarrollo económico y social y en la planificación en el territorio provincial, de acuerdo con las competencias de las demás Administraciones Públicas en este ámbito (article 36)»

També s'ha de tenir en compte el que diu la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que en l'article 70 enumera les competències pròpies dels consells insulars, entre elles el punt 16 menciona la joventut i el disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut.

El Consell Insular de Menorca va assumir com a pròpia la funció executiva i la gestió en les matèries de joventut i lleure relativa a les activitats de lleure per a infants i joves amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure.

Aquesta competència està regulada pel Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, que reconeix el dret de les persones menors d'edat amb discapacitat o amb necessitats educatives especials, a ser ateses per una ràtio determinada de personal amb preparació adequada i titulació suficient (art. 48.9).

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les famílies, ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, i a l'abast de les persones i entitats organitzadores ajuts a la contractació de monitor extra per menors amb discapacitat, ateses les raons d'interès públic, social, i econòmic exposades.

Primera. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és donar suport a la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de les persones menors d'edat en situació de necessitat econòmica i amb discapacitat o amb necessitats educatives especials.

Segona. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és facilitar la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de fillets i filletes procedents de famílies de totes les realitats socials, laborals i econòmiques, per tal d'afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables, l'aprenentatge en valors i les relacions entre les persones participants, en execució d'un projecte educatiu i amb la participació de joves referents preparats per aquesta tasca socioeducativa.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

S'estableixen dues línies d'ajuts:

Línia 1: Ajuts a la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils, destinats al finançament del pagament de les matrícules i de les quotes a les persones d'entre 3 i 17 anys que s'inscriguin en alguna d'aquestes activitats.

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, per part de les persones o entitats organitzadores de les activitats.

Requisit de les línies 1 i 2:

Les famílies i les persones o entitats organitzadores de les activitats d'educació en el temps lliure infantils i juvenils poden presentar sol·licitud de subvenció per a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil que responguin als objectius i les finalitats previstes en aquestes bases i compleixin els requisits següents :

1r. Estar regulades pel Decret 23/2018, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. D'acord amb l'article 37.4 del Decret, aquestes activitats són en concret:

a) Acampada

b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge

c) Escola d'estiu o de vacances

d) Colònia

e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu

f) Activitats en una granja escola

g) Activitats en una aula de natura

h) Marxa per etapes

I) Activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure

j) Activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de temps lliure

k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc

l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació

2n. L'activitat d'educació en el temps lliure ha de tenir lloc a Menorca entre el 15 de juny i el 15 de setembre.

3r. La persona o l'entitat organitzadora ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. El Consell Insular revisarà d'ofici el compliment d'aquest requisit.

Requisits de les activitats subvencionables de la línia 2

Els monitors i les monitores contractats han de tenir en el seu grup participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials amb la proporció que s'indica:

- Màxim 1 persona participant amb necessitat de suport generalitzat o grau de discapacitat reconegut superior al 75 %.

- Màxim 3 persones participants amb necessitat de suport extens o grau de discapacitat reconegut entre el 65 % i el 74 %.

- Màxim 5 persones participants amb necessitats educatives especials i/o grau de discapacitat d'entre el 33 % i el 64 %.

Es considera titulació suficient la de tècnic/a o auxiliar tècnic/a en atenció sociosanitària, integració social o atenció a persones amb dependència, així com les diplomatures i els graus en infermeria, fisioteràpia, teràpia ocupacional o educació social, mestre en educació especial, llicenciatura en pedagogia i pedagogia terapèutica i psicologia, psicopedagogia i similars.

Cinquena. Despeses subvencionables

Els imports màxims que es poden subvencionar són els que consten en la convocatòria d'aquests ajuts.

Línia 1: Ajuts a la participació a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

Són despeses subvencionables les que responguin a l'establert a les finalitats, els requisits i les condicions que es recullen en les clàusules segona i quarta, i consisteixin en despeses de matrícula per participar en activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca.

Les despeses s'han d'haver efectuat i pagat en el període que costi en la convocatòria.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona menor d'edat per a la qual se sol·licita l'ajut, o s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona menor d'edat és qui realitza l'activitat subvencionada.

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

Són subvencionables les despeses corresponents a nòmines, minutes o prestacions de serveis professionals del personal monitor de les activitats d'educació en el temps lliure que sigui imprescindible per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials d'acord amb les ràtios i la formació que consten en la clàusula quarta.

Els contractes laborals i les despeses de prestacions de serveis professionals del personal monitor han de respectar el Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural (Resolució de 10 de març de 2021 de la Direcció General de Treball per la qual es registra i publica el III Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural).

Les despeses s'han d'haver efectuat i pagat en el període que costi en la convocatòria.

 

Sisena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Setena. Requisits de les persones beneficiàries

Línia 1: Ajuts a la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques amb fills i filles d'entre 3 i 17 anys, ambdós inclosos, que realitzin activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca durant l'estiu d'enguany.

La unitat familiar ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud i ha de complir els requisits econòmics que es detallen a continuació:

2. Requisits econòmics

1. Les persones sol·licitants han d'acreditar que compleixen un dels dos requisits següents:

Opció A. Ingressos de l'any anterior:

Haver obtingut l'any anterior al de la convocatòria uns ingressos bruts anuals inferiors a l'IPREM de l'any anterior, multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria

IPREM any anterior (14 pagues) * coeficient que es determini a la convocatòria

Aquesta fórmula s'aplicarà d'acord amb el % d'increment que determini la convocatòria per cada membre de la unitat familiar.

Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors

Haver obtingut durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud uns ingressos per davall de l'IPREM de l'any actual multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria i dividit per 4:

IPREM any actual (14 pagues) * coeficient que s'aprovi en la convocatòria

--------------------------------------------------------------------------------------------------

4

Aquesta fórmula s'aplicarà d'acord amb el % d'increment que determini la convocatòria per cada membre de la unitat familiar.

2.1. Càlcul de la renda familiar Opció A. Ingressos de l'any anterior:

El càlcul de la renda per comprovar si es troba dins els llindars recollits en la taula de la convocatòria d'aquests ajuts, s'obtindrà sumant les rendes de l'exercici de l'any anterior de cada un dels membres computables del nucli familiar (que es detallen al final d'aquesta clàusula SETENA) que hagin obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any actual referida als ingressos de l'any anterior) es farà de la manera següent:

- Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).

- Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - Casella 595

Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any anterior, emès per l'Agència Tributària):

- Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.

- Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

2.2. Càlcul de la renda familiar Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars que estableixi la convocatòria per a aquest període, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts de tots els membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut.

Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

2.3. Membres de la unitat familiar

Es consideren membres computables de la unitat familiar:

- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors

- Menor d'edat sol·licitant, que participa a l'activitat d'educació en el temps lliure

- Germans menors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior

- Germans majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior i que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).

b) Tenir uns ingressos econòmics inferiors a IPREM anual (14 pagues) que consta en la convocatòria per a cadascuna de les opcions de càlcul de la renda familiar.

- Ascendents que convisquin en el domicili familiar i que tenguin uns ingressos econòmics inferiors a l'IPREM anual (14 pagues) que consta en la convocatòria per a cadascuna de les opcions de càlcul de la renda familiar.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del/de la menor sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació. Si el pare/mare que no conviu amb el/la menor sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci i/o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del/de la sol·licitant de l'ajuda, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques o jurídiques que organitzin una activitat de temps lliure infantil i juvenils regulada pel Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut que compleixin la normativa en què hi participin menors d'edat amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %.

La persona o entitat organitzadora de l'activitat d'educació en el temps lliure ha d'estar empadronada com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud i l'entitat organitzadora de l'activitat ha de tenir seu a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.

La persona o l'entitat organitzadora ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. El Consell Insular revisarà d'ofici el compliment d'aquest requisit.

3. Prohibicions per ser-ne beneficiaris d'aquests ajuts

No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts:

a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).

b) Les persones físiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les entitats que hagin estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys mitjançant resolució administrativa ferma o sentència judicial de caràcter ferm per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. A aquest efecte, les entitats sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud de l'ajut, una declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries.

Vuitena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds i tota la documentació que s'han de presentar, dins del termini que s'estableixi en la convocatòria d'aquests ajuts i d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada ALPACA.

c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent comuna a les dues línies d'ajuts:

a) Sol·licitud de l'ajut signat per la persona o per un/a representant legal (annex 1).

b) DNI, NIE o NIF de la persona que sol·licita l'ajut.

c) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona i NIF de la persona representant (annex 3).

d) Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (annex 2).

e) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o pel seu /per la seva representant legal de no estar sotmès/esa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de persona beneficiària de les subvencions públiques recollides a l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions (o en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003. Aquesta declaració està inclosa en la sol·licitud (annex 1).

f) Declaració responsable signada pel/per la sol·licitant o pel seu /per la seva representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud (annex 1).

g) Declaració responsable signada pel/per la sol·licitant o pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses en la sol·licitud (annex 1).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres b, c i d si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara en la sol·licitud que continuen vigents.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeix el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeix, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tingui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereix el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista a l'art. 53 de la Llei de subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.

Línia 1: Ajuts a la participació a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

Només es pot presentar una sol·licitud per cada menor d'edat.

A més a més de la documentació general comuna a les dues línies, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent específica per a la línia 1:

a) Certificat de convivència emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar i, només si es dona el cas que en aquest certificat no consta la data d'alta en el municipi, s'haurà de presentar també un certificat d'empadronament de la persona sol·licitant de l'ajut.

b) Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa a la relació de parentiu o anàloga que uneix la persona menor d'edat que motiva la sol·licitud amb la resta de convivents. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud (annex 1).

c) Justificant de reserva de plaça i pressupost o imprès d'inscripció i justificant de pagament de la matrícula de l'activitat d'educació en el temps lliure.

d) Només per a l'opció A. Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada aquest any referida als ingressos de l'any anterior de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 18 anys a 31 de desembre de l'any anterior. Per determinar la renda dels membres computables que obtinguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any anterior, emès per l'Agència Tributària).

e) Només per al'opció B. En el cas que s'opti per no justificar els ingressos de l'any anterior, s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud, i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.).

f) Quan un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del/de la sol·licitant on s'indiqui si es rep algun tipus de pensió i per quin import.

S'eximeix de presentar aquesta documentació si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara a la sol·licitud que continua vigent.

g) En el cas d'al·legar alguna de les situacions familiars que s'especifiquen en la base novena, s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho acrediti:

- Grau de discapacitat reconegut de la persona menor d'edat participant: declaració responsable.

- Família nombrosa: títol de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

- Família monoparental: títol de família monoparental. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

- Situació de viduïtat de més d'un any: llibre de família.

- Víctimes o fills/filles víctimes de violència de gènere: reconeixement d'aquesta condició per sentència judicial o per part d'un centre oficial.

S'eximeix de presentar la documentació que figura als arxius del Consell Insular si es declara en la sol·licitud que continuen vigents.

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

Només es pot presentar una sol·licitud per cada activitat d'educació en el temps lliure infantil i juvenil.

A més a més de la documentació general comuna per a les dues línies, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent específica per a la línia 2:

a) Declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys mitjançant resolució administrativa ferma o sentència judicial de caràcter ferm per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (inclosa en l'annex 1).

b) Relació del personal contractat per a l'activitat d'educació en el temps i de la seva titulació. S'ha d'indicar si es tracta de personal contractat directament o mitjançant un contracte de serveis amb una altra entitat o empresa, així com la despesa que representa per la persona o entitat que organitza l'activitat d'educació en el temps lliure (inclosa en l'annex 1 punt 5.1)

En cas de contractació directa cal especificar la duració i categoria del contracte i el tipus de jornada.

c) Còpia del contracte laboral o contracte per prestació de servei de cada monitor/a per al que es demana l'ajut.

d) Còpia del títol de tècnic/a o auxiliar tècnic/a en atenció sociosanitària, integració social o atenció a persones amb dependència, de les diplomatures o els graus en infermeria, fisioteràpia, teràpia ocupacional o educació social, mestre en educació especial, llicenciatura en pedagogia i pedagogia terapèutica i psicologia, psicopedagogia de la persona o les persones monitora/es.

e) Grau de discapacitat reconegut de la persona menor d'edat participant a l'activitat: Declaració responsable del llistat de menors d'edat, participants a l'activitat d'educació en el temps lliure, que tenguin un grau de discapacitat reconegut per l'organisme competent, en que constin només les inicials del/de la menor i el percentatge de discapacitat,

f) Reserva de plaça o inscripció en l'activitat d'educació en el temps lliure. El Consell Insular de Menorca podrà sol·licitar en qualsevol moment que s'acrediti documentalment la informació aportada en el formulari de sol·licitud relativa al grau de discapacitat reconegut de la persona menor d'edat participant a l'activitat i el justificant de reserva de plaça o de la inscripció en l'activitat d'educació en el temps lliure.

g) Certificat d'empadronament de la persona organitzadora de l'activitat d'educació en el temps lliure on consti l'empadronament com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud, o, en el cas que organitzi l'activitat una l'entitat, justificació de disposar de seu a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.

Novena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció

Si l'import total de la convocatòria és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en les presents bases.

En el cas que per a les línies 1 i 2 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1r: línia 1

2n: línia 2

3r: línia 1

Línia 1: Ajuts a la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenils

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria i no hi hagi una aportació econòmica complementària destinada a aquesta línia d'ajuts, s'aplicaran els criteris objectius següents per a la concessió dels ajuts i es determinarà l'import de la subvenció de la manera següent:

- Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts són el barem econòmic (renda mitjana obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar que atorguin la possibilitat d'obtenir punts extres previstes a la present base novena.

- Les persones sol·licitants poden obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda familiar segons la fórmula inicial recollida em aquesta base novena.

- L'obtenció de la renda mitjana mensual de la unitat familiar es determinarà mitjançant les operacions següents:

  • Si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any passat estigués per davall dels llindars recollits en la taula 1, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant l'any passat entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 12.

  • Si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any passat estigués per damunt dels llindars recollits a la taula 1, però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de la convocatòria els seus ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits en la taula 2, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 3.

- Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula inicial següent:

P = (PM*min)/SOL

P és el resultat de la puntuació que obté el/la sol·licitant.

PM és la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest criteri (barem econòmic).

“min” és la Renda familiar mitja mensual més baixa d'entre totes les sol·licituds presentades.

“SOL” és la Renda familiar mitja mensual de la sol·licitud objecte de valoració.

La puntuació (P) s'arrodonirà al segon decimal, mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.

- Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'alguna sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM establert en la convocatòria per l'any anterior, en l'aplicació de la fórmula es donarà a l'element “SOL”, el valor que s'estableixi a la convocatòria. En aquest supòsit, l'element “min” de la fórmula, per a totes les sol·licituds, tindrà el valor que s'estableixi a la convocatòria.

- Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

- Es podran atorgar fins a 5 punts extres si es presenta alguna de les circumstàncies familiars següents, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

a) En el cas que la persona menor d'edat que motiva la petició de l'ajut tingui un grau de discapacitat reconegut: 1 punt

b) Família nombrosa:

- Categoria general: 1 punt

- Categoria especial: 2 punts

c) Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt

d) Si la persona menor d'edat que motiva la sol·licitud d'ajut és fill o filla d'una persona que ha patit violència de gènere: 1 punt

- L'import total de la convocatòria pressupostat per la línia 1 es repartirà entre les persones sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula final següent:

 

Iv= Ps x Ir

------------------

ƩPS

 

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

 

- Els imports màxims que es poden atorgar per sol·licitud són els que s'estableixen a la convocatòria d'aquests ajuts.

- En el cas que algun ajut superi els imports individuals o familiars màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de sol·licituds de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant i o família.

Línia 2: Ajuts a la contractació de personal monitor per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials

Si l'import total de la convocatòria per aquesta línia és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en les presents bases.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, i no hi hagi una aportació econòmica complementària destinada a aquests ajuts, s'aplicaran els criteris objectius següents per a la concessió dels ajuts i es determinarà l'import de la subvenció de la manera següent:

- Es valorarà el nombre d'hores de dedicació exclusiva del personal monitor que disposa de la titulació requerida per atendre les persones participants amb discapacitat d'acord amb la ràtio que consta a la clàusula quarta atorgant punts a cadascuna de les sol·licituds a raó d'1 punt per cada dia de jornada completa tde reball de cada monitor/a.

- L'import total de la convocatòria pressupostat per la línia corresponent, es repartirà entre els sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda i d'acord amb la fórmula següent:

 

Iv= Ps x Ir

-----------------

ƩPS

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria de la línia corresponent

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

 

- L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és el que s'estableix a la convocatòria

- En el cas que algun ajut superi els imports individuals màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de beneficiaris de la línia corresponent, de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant.

Desena. Instrucció dels ajuts

La instrucció d'aquests ajuts correspons al Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports i a l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) com a entitat col·laboradora, d'acord amb el que es preveu en les bases onzena i dotzena.

 

Onzena. Entitat col·laboradora

L'INJOVE és l'entitat col·laboradora en la gestió d'aquests ajuts.

Corresponen a l'INJOVE les funcions següents:

- Informació, orientació i assessorament presencial i individualitzat perquè les persones interessades puguin emplenar correctament les sol·licituds i adjuntar la documentació pertinent.

- Recepció de les sol·licituds i comprovació del compliment de requisits.

- Proposta al conseller executiu de cultura, educació, joventut i esports de resolució de les sol·licituds, així com qualsevol modificació d'aquesta.

- Comprovació del compliment de les obligacions de les persones beneficiàries.

Dotzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

L'INJOVE verificarà el correcte emplenament de les sol·licituds, així com l'aportació de la documentació precisa per a la tramitació de la sol·licitud de l'ajuda.

En el cas que s'apreciés la falta de documents requerits per a l'admissió a tràmit de la sol·licitud o defectes formals en la documentació, l'INJOVE prepararà la publicació d'una proposta provisional dels/de les persones sol·licitants excloses i admeses, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, i s'obrirà un termini d'al·legacions i d'esmena de deficiències de 10 dies hàbils.

La publicació, que tindrà efectes de notificació, s'efectuarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell. Així mateix, s'enviarà una comunicació de la publicació a les persones sol·licitants mitjançant SMS o correu electrònic si la persona interessada ho autoritza mancant l'opció corresponent.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

No és necessària la constitució de la comissió avaluadora quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria no sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros. En aquest cas la convocatòria d'ajuts és de 40.000 euros i el màxim import individual serà de 600 €

Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada durant el període d'al·legacions i d'esmena de deficiències, i després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts, l'INJOVE valorarà les sol·licituds i elaborarà un informe de resolució de concessió i denegació de les ajudes que remetrà al conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es pot reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, i hi figuraran les dades identificatives de les persones interessades. La publicació en el BOIB té els efectes de notificació d'acord amb l'art. 45.1 b de l'LPACAP.

 

Tretzena. Abonament dels ajuts

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini màxim de 60 dies des de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Catorzena. Justificació de les despeses

Línia 1

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de matrícula de l'activitat de temps lliure subvencionada abans de la data de finalització que estableixi la convocatòria de l'any en curs.

La documentació acreditativa per justificar l'ajut és el justificant d'inscripció i el justificant del pagament corresponent, en els quals consti el nom de la persona menor d'edat beneficiària.

Línia 2

Les persones i les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de contractació del personal monitor de les activitats per atendre menors amb discapacitat subvencionades abans de la data de finalització que estableixi la convocatòria de l'any en curs.

La documentació acreditativa per justificar l'ajut és, en el cas de contractació directa, còpia del contracte i les nòmines.

En el cas de contractació de monitors/res autònoms la justificació de l'ajut s‘ha de fer mitjançant la presentació del contracte signat i de les factures presentades

Línies 1 i 2

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, se'n requerirà la rectificació o el complement necessaris en el termini de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir la persona beneficiària perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

Quinzena. Obligacions les persones beneficiàries

Línies 1 i 2

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de temps lliure.

c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

h) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix:

Línia 1: quan la persona beneficiària s'ha inscrit i ha assistit a l'activitat d'educació en el temps lliure per la qual ha demanat l'ajut.

Línia 2: quan la persona o l'entitat que organitza l'activitat d'educació en el temps lliure ha contractat i pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat.

i) Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit:

Línia 1: les persones que hagin anul·lat la inscripció o no hagin assistit a l'activitat per la qual s'ha demanat l'ajut, llevat de causa degudament justificada.

Línia 2: les persones o les entitats organitzadores de les activitats que hagin rescindit el contracte o no hagin pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat, llevat de causa degudament justificada.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'INJOVE i la notificació a les persones beneficiàries.

L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats amb càrrec a pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Dissetena. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En el que no prevegin expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Annex 1. Línia 1 i 2. Model normalitzat de la sol·licitud de l'ajut

Annex 2. Línia 1 i 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Només línia 1 tràmit telemàtic. Autoritzacions de les persones del nucli familiar signades a mà o electrònicament per comprovar-ne les dades.

Annex 4. Només línia 1 tràmit telemàtic. Ingressos darrers 3 mesos només per unitats familiars amb ingressos procedents de 2 o més membres.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 4 de juliol de 2022

Per delegació de la presidenta

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)