Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 369909
Decret de la Presidència que aprova la Instrucció per gestionar els expedients de contractació menor d’obres (imports inferiors a 40.000,00 €, IVA exclòs) i de subministraments i serveis (imports inferiors a 15.000 €, IVA exclòs)
Antecedents
En la regulació prevista per als contractes menors en la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic (en endavant LCSP), pel que fa a la tramitació de l'expedient, en l'art. 118 s'exigeix únicament l'informe de l'òrgan de contractació que motivi la necessitat del contracte; i que s'aprovi la despesa i s'hi incorpori la factura corresponent, que ha de reunir els requisits que s'estableixen en les normes de desplegament d'aquesta Llei.
Normes com la Llei orgànica d'estabilitat pressupostària; la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern; la Llei 27/2013, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, que modifica, entre altres, la Llei d'hisendes locals i la Llei de bases de règim local, així com la implantació, de cada vegada més accelerada, de l'administració electrònica, han provocat que s'hagi de donar una resposta de forma àgil, d'una banda, a les necessitats que es puguin plantejar des dels serveis diversos del Consell Insular de Mallorca i els ens que en depenen i, de l'altra, a una transparència total de com es gestionen aquestes necessitats.
Amb l'objectiu d'homogeneïtzar els criteris d'aplicació i interpretació de la norma entre les diferents àrees del Consell Insular de Mallorca i els ens que en depenen, es considera necessari dictar aquesta Instrucció que té per objecte, sense renunciar a l'agilitat i a la simplificació administrativa que caracteritza el procediment legalment previst per tramitar els contractes menors, establir unes garanties addicionals que reforcin els principis de llibertat d'accés a les licitacions, a la publicitat i a la transparència dels procediments, i de no discriminació i d'igualtat de tracte entre els candidats, i que contribueixin, en connexió amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de control de la despesa, a utilitzar de forma eficient els fons destinats a fer obres, adquirir béns i contractar serveis, mitjançant l'exigència de la definició prèvia de les necessitats que s'han de satisfer, la salvaguarda de la lliure competència i la selecció de l'oferta econòmicament més avantatjosa.
D'altra banda, la posada en funcionament de la plataforma d'administració electrònica SECIM, permet, entre d'altres coses, utilitzar el model d'informació contractual SECA, que incorpora la informació per identificat els elements fonamentals del contracte, a més de la informació de l'àmbit pressupostari i econòmic per a una vinculació posterior de l'execució del contracte amb el procés de l'autorització de la despesa, model que està basat en el projecte CODICE (components i documents interoperables per a la contractació pública electrònica), la qual cosa permet garantir la interoperabilitat amb la Plataforma de Contractes del Sector Públic.
Fonaments
Per tot això,
Resolc
Primer. Aprovar la Instrucció per a la gestió dels expedients de contractació menor d'obres (imports inferiors a 40.000,00 €, IVA exclòs) i subministraments i serveis (imports inferiors a 15.000 €, IVA exclòs) que diu així:
1. Objecte i àmbit d'aplicació
Aquesta Instrucció té per objecte establir les directrius per tramitar els contractes menors definits per raó de la quantia en els termes previstos en l'art. 118 de la LCSP.
El límit quantitatiu dels contractes menors establerts per a cada tipus contractual es computa dins cada exercici pressupostari, sense computar els contractes celebrats en l'exercici pressupostari anterior al corrent per al càlcul.
S'aplica al Consell de Mallorca i als organismes autònoms que en depenen.
2. Gestió dels expedients
A partir de dia 4 de juliol de 2022 totes les actuacions corresponents als contractes menors, des de la identificació de la necessitat a satisfer fins a l'arxiu de les actuacions, s'han d'elaborar i s'han de gestionar íntegrament i exclusivament i des de l'inici a través del mòdul de gestió d'expedients SEGEX-SECA de la plataforma d'administració electrònica SECIM.
3. Responsables de la tramitació
Cada departament es fa càrrec de la gestió i tramitació de les despeses que per import corresponen a una despesa menor.
Se n'exceptuen les despeses corresponents a les aplicacions pressupostàries que estan centralitzades.
Les despeses que es poden tramitar com a bestretes de caixa fixa han de seguir el procediment establert en les bases d'execució.
4. Expedient de contractació del contracte menor
4.1. Documentació de l'expedient
A. Contractes de valor estimat inferiors a 15.000,00 € (IVA exclòs) en cas de subministraments i serveis i inferiors a 40.000,00 € (IVA exclòs) en cas d'obres.
L'expedient ha de contenir:
a) Document comptable RC definitiu.
b) Informe de l'òrgan de contractació que justifiqui el següent:
c) Sol·licitud de tres pressuposts com a mínim, feta d'acord amb el que s'especifica en el punt 4.2 d'aquesta Instrucció. Si no és possible la sol·licitud de les ofertes, s'ha d'incorporar en l'expedient la justificació motivada d'aquest extrem, emparada en aplicació dels principis d'actuació reflectits en l'art. 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
d) Ofertes presentades.
e) Resolució d'aprovació del contracte menor, així com d'adjudicació i disposició de la despesa a favor del licitador seleccionat.
f) Validació del document comptable AD.
En els contractes d'obra, s'ha d'afegir, a més:
B. Contractes menors de valor estimat inferior a 5.000,00 € (IVA exclòs) en còmput anual, sempre que no es tramitin mitjançant bestreta de caixa fixa
L'expedient ha de tenir la mateixa documentació amb l'excepció dels tres pressupostos. El centre gestor pot adjudicar el contracte menor directament, sempre que l'adjudicatari tengui la capacitat per dur a terme l'objecte del contracte.
C. Contractes menors en els quals el valor estimat no excedeixi de 5.000 €, el pagament es verifiqui a través del sistema de bestretes de caixa fixa o un altre de similar
En aquest supòsit no s'exigeix l'informe de l'òrgan de contractació que justifiqui la necessitat del contracte i que no se n'està alterant l'objecte per tal d'evitar aplicar els llindars de l'art. 118 de la LCSP.
És suficient aprovar la despesa i aportar la factura amb els requisits que estableixen les normes de desenvolupament de la LCSP.
4.2 Sol·licitud d'ofertes
La sol·licitud d'ofertes és obligatòria per a despeses iguals o superiors a 5.000 € (IVA exclòs).
El centre gestor pot escollir una de les dues opcions:
4.3. Presentació de les ofertes
4.3.1. Termini
4.3.2. Forma
Les ofertes s'han d'ajustar al model i s'han d'acompanyar amb la documentació que s'especifica en l'anunci o en el requeriment. S'han d'incorporar en l'expedient de contractació.
4.3.3. Documentació que ha de presentar el licitador
El licitador ha de presentar:
4.3.4. Lloc de presentació
La presentació de les ofertes s'ha de fer per mitjans electrònics, ja sigui en resposta al requeriment que el servei tramitador fa o a través del tràmit específic publicat en la Seu electrònica.
5. Publicació de les adjudicacions
Una vegada completat l'expedient mitjançant el mòdul SEGEX-SECA, la informació relativa al contracte es publica en la Plataforma de Contractes del Sector Públic, d'acord amb el previst en l'art. 118.6 de la LCSP.
Igualment se'n dona compte al Registre Públic de Contractes, d'acord amb l'art. 346 de la LCSP.
6. Notificacions electròniques
Les notificacions relatives als contractes menors es fan per mitjans electrònics a través del mòdul de gestió d'expedients SEGEX-SECA de la plataforma d'administració electrònica SECIM.
7. Reconeixement de les obligacions
El procediment de reconeixement de les obligacions i d'ordenació de pagaments es fa d'acord amb el que estableixen les bases d'execució del pressupost.
8. Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions que s'oposen, contradiuen o resulten incompatibles amb aquesta Instrucció i de manera expressa les següents:
Segon. Publicar el contingut d'aquest Decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que comença a vigir el mateix dia que s'hi publica.
Tercer. Donar-ne compte al Ple en la primera sessió que tengui lloc.
(Signat electrònicament, 30 de juny de 2022
El secretari
Antoni Benlloch Ramada)