Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 369865
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2022, subvencions per a activitats de demostració i informació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i empreses de transformació agroalimentària i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions han de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, l'aprofitament de les noves tecnologies i l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat—, i tot això des de la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal. Per assolir aquests objectius no només es fa necessari establir accions formatives teòriques i pràctiques, sinó que també és necessari fer activitats de demostració i donar a conèixer les bones pràctiques que es puguin dur a terme tant dins l'àmbit de les Illes Baleares com fora.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu, dintre de la mesura 1, d'accions de transferència de coneixement i informació, la submesura 1.2, corresponent al suport a les activitats de demostració i informació.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte que s'executin. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda la mesura d'accions de transferència de coneixements i activitats d'informació i, en concret, la submesura 1.2, referent al suport per accions de demostració i informació.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, està justificada la incorporació de criteris de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants, per garantir la participació de les dones.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2022 per a activitats de demostració i informació, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Es pretenen desenvolupar tant activitats de demostració, que consistiran en sessions pràctiques per il·lustrar una experiència, procés d'organització, servei, tecnologia o ús de maquinària nova o sensiblement millorada, una nova tècnica de producció específica, un maneig eficient de l'explotació, una organització més eficient dels mitjans de producció, un sistema de gestió i/o comercialització més eficaç, etc., com a activitats d'informació, que consistiran en accions adreçades a la difusió d'informació concernent als sectors agrari, forestal i agroalimentari, i que poden adoptar la forma de viatge d'intercanvi, professionals, o de coneixement de processos o experiències, exposicions, reunions, presentacions, informació impresa o electrònica (creació d'un portal agrari), etc.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, però part de l'activitat o tota es pot desenvolupar en un altre territori nacional o europeu.

Segon. Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents setanta-nou mil vuit-cents cinquanta-set euros amb disset cèntims (279.857,17 €) amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2022.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les ajudes esmentades es cofinançaran de la manera següent:

- Fins a la quantitat de 10.819,94 €, un 80% pel Fons Europeu d'Ajudes al Desenvolupament Rural (FEADER), un 6% pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i un 14% per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

- Fins a la quantitat de 269.037,17 €, un 100% per la CAIB.

Tercer. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones jurídiques, públiques o privades, que organitzin, promocionin, anunciïn i proporcionin les accions d'informació i demostració objecte d'ajuda i n'assumeixin les despeses.

Seran destinataris finals de les ajudes els receptors de les accions d'informació i demostració, que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari, alimentari i/o forestal de les Illes Balears. Quan es tracti d'empreses han de complir el requisit de pime que defineix la Recomanació 2003/361.

2. Per tenir dret a l'ajuda que preveu aquesta convocatòria, abans que es dicti la proposta de resolució, els sol·licitants han de complir els requisits següents:

- Disposar de personal qualificat per desenvolupar les accions subvencionades. Per acreditar la qualificació, l'entitat sol·licitant ha de tenir en plantilla, almenys, un professional que acrediti un títol universitari de grau mitjà o superior en qualsevol de les branques de l'entorn de l'activitat formativa, o bé que acrediti una experiència professional d'un mínim de set anys.  

- Aportar evidències que el personal esment rebi l'actualització de formació necessària.

- En cas que es facin accions de demostració i/o informació sobre usos de fitosanitaris, han d'estar inscrites en el Registre d'entitats de formació d'usuaris professionals de productes fitosanitaris adscrit a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Aquesta inscripció resulta suficient per acreditar la qualificació del personal i l'actualització.

- Han d'obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.

3. A més dels requisits que preveuen els punts anteriors, els beneficiaris han de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades s'ha de fer de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifica el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior, així com de la inscripció en el Registre d'entitats de formació d'usuaris professionals de productes fitosanitaris, la fa el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una administració pública, i només pel que fa a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admetrà l'acreditació corresponent mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart. Actuacions subvencionables

1. Són actuacions subvencionables:

- Activitats professionals de demostració, que consisteixen en sessions pràctiques per il·lustrar una experiència, un procés d'organització, servei, una tecnologia o l'ús de maquinària nova o sensiblement millorada, una nova tècnica de producció específica, un maneig eficient de l'explotació, una organització més eficient dels mitjans de producció, un sistema de gestió i/o comercialització més eficaç, etc.  

- Activitats d'informació, que consisteixen en accions adreçades a la difusió d'informació concernent als sectors agrari, forestal i agroalimentari.

Aquestes activitats i els materials que se'n derivin no poden contenir referències a productes o productors específics. A més, han de complir els requisits següents:

a. Han d'anar adreçades a persones que tinguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats dintre dels sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas que siguin empresa, tinguin la condició de pime.

b. Han d'anar dirigides, com a mínim, a grups de 10 persones.

c. En cas que hi hagi despeses de desplaçament en vaixell o avió, els participants han d'assumir, almenys, el 30% del cost del bitllet.

d. Han d'estar fetes o desenvolupades per personal qualificat, d'acord amb el que preveu l'apartat tercer.

2. Són costos subvencionables els següents:

- Costos d'organització, execució i prestació de les activitats d'informació i demostració. Són subvencionables el cost de monitors o conferenciants, els costos de personal d'acompanyament, el cost de lloguer d'instal·lacions o altres necessaris per al bon desenvolupament de l'activitat.

Els costos imputables a la coordinació són d'un màxim del 15% de la despesa de les accions d'informació i demostració.

Quant a les despeses de gestió i organització de les activitats amb mitjans propis, només s'admetran les nòmines i les despeses de Seguretat Social del personal pel temps de dedicació a aquesta organització. D'acord amb el que estableix l'article 68.2 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, a l'efecte de determinar els costos de personal, la tarifa per hora aplicable es calcula dividint els costos bruts d'ocupació anuals justificats més recents per 1.720 hores.

- Costos dels participants, com ara els de viatge, allotjament i manutenció.

Les despeses realitzades s'han de justificar mitjançant la presentació de les factures que l'entitat beneficiària de l'ajuda hagi pagat, o altra documentació justificativa, juntament amb la resta dels documents que consten en el punt 3 de l'apartat desè.

3. El beneficiari ha d'haver fet i pagat les activitats de demostració i informació entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2023, tret de les despeses d'IRPF i Seguretat Social del personal, que es poden pagar fins a l'1 d'agost del 2023

4. En qualsevol cas, s'han de considerar les regles d'elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 € per a un sol proveïdor en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o excepte quan la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb una justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En el material informatiu, promocional i publicitari de les activitats de demostració i informació que impartiran els beneficiaris, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció i, en la mesura que sigui possible, en els mitjans de transport utilitzats, s'hi ha d'indicar la participació de la Unió Europea i de la CAIB i hi han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. Igualment, el logotip s'ha d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos esmentats.

Cinquè. Quantia i límits de les subvencions

1. Sens perjudici dels límits que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, la quantia de la subvenció és del 100% del cost subvencionable de l'acció. No obstant això, en el cas que hi hagi despeses de desplaçament en vaixell o avió, la subvenció es limitarà al 70% del cost dels bitllets dels participants.

2. En tot cas, s'estableix un límit màxim de 100.000 euros per als beneficiaris que siguin entitats públiques i de 25.000 per a la resta de beneficiaris.

Sisè. Sol·licituds

1. El període de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al BOIB d'aquesta resolució i acaba el 16 d'agost del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari que figura al web http://www.caib.es, i adreçades al FOGAIBA (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar pels mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 14.2.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que hi conté.

3. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. Còpia del NIF de l'entitat jurídica.

b. Còpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.

c. Document que acrediti la representació.

d. Certificat de l'Agència Tributària, en cas d'estar exempts de declarar l'IVA.

e. Memòria en què es facin constar els objectius de les activitats de demostració i informació, la metodologia de l'actuació, l'estimació de persones participants, els continguts de l'actuació, el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme, la descripció del tipus de beneficiari indirecte al qual s'adreça, la indicació en el cas que el sol·licitant i l'activitat corresponguin a alguna de les que defineix l'epígraf 2 de l'apartat setè, la persona responsable de l'activitat i el pressupost desglossat de les actuacions.

f. Si escau, els tres pressupostos que preveu el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta resolució, com també la memòria justificativa de l'elecció, si pertoca.

g. Documentació acreditativa de la qualificació o experiència professional del personal en plantilla que ha de desenvolupar les activitats subvencionades: títol universitari de grau mitjà o superior en qualsevol de les branques de l'entorn de l'activitat formativa, o acreditació d'experiència professional d'un mínim de set anys.  

4. La comprovació del DNI del representant la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del representant, o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar el fet d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no és necessari aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on s'hagi presentat o emès, si escau, i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'algun o alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no és necessari presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les entitats sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin s'han de fer de manera electrònica.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquestes convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa aplicable.

Setè. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta resolució, s'estableixen com a criteris de selecció els que s'indiquen a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.

a. Quant a la persona beneficiària (màxim 5 punts):

- Associacions de productors i consells reguladors de marques de qualitat: 2 punts.

- Organitzacions agràries professionals o cooperatives agroalimentàries: 4 punts.

- Intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts.

- Si l'activitat s'organitza conjuntament entre dos o més organitzacions agràries professionals o entre dos o més consells reguladors del mateix producte tant de la mateixa illa com d'una illa diferent: 5 punts.

- Entitats públiques d'àmbit autonòmic: 5 punts.

 

b. En funció dels objectius específics de les activitats de demostració i informació:

- Adequació dels objectius i els continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts.

c. En funció del grau en què contribueixin a la formació i/o la transformació real de la tecnologia millorant el nivell professional d'agricultors i ramaders:

- Programa amb activitats que fomentin la innovació i digitalització: 3 punts.

- Programes i activitats que centrin el contingut en l'adaptació al canvi climàtic i en objectius ambientals: 3 punts.

- Programes amb activitats que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.

- Programes i activitats que centrin el contingut en un sector productiu específic en el qual sigui necessària de manera especial la modernització i innovació justificada a través de la memòria de l'activitat: 2 punts.

- Que tingui participants de tres illes: 5 punts.

- Que tingui participants de dues illes: 3 punts.

d. Quant als col·lectius destinataris de la formació:

- Que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.

- Que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.

e. Quant a l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles:

- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.

3. La puntuació total màxima serà de 36 punts.

En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè. Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretària general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap més tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè. Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, s'emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El període màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si, un cop ha transcorregut aquest temps, no s'ha notificat la resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. En la resolució del procediment es pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents, per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit com per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats amb la finalitat que acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada el sol·licitant o els sol·licitants acceptin la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

Desè. Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions efectuades.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions, en les actuacions que es desenvolupin dins la mateixa illa, i d'una setmana quan l'activitat es desenvolupi fora de l'illa d'origen dels assistents.

- En cas que hi hagi despeses de desplaçament en vaixell o avió, no cobrar menys del 30% del cost del bitllet als participants, d'acord amb el que preveu l'apartat quart 1.c d'aquesta resolució.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

​​​​​​​Onzè. Justificació i pagament de les ajudes

1. El període per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució és des de la data de concessió de l'ajuda fins a l'1 d'agost del 2023.

2. L'actuació subvencionada ha d'estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2023, tret de les despeses corresponents a l'IRPF i a la Seguretat Social del personal, que es podran pagar fins a l'1 d'agost del 2023.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament, el qual s'ha d'ajustar al model que figura al web del FOGAIBA, adreçat al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que hi conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model de formulari que conta al web del FOGAIBA.

b. Memòria de l'actuació realitzada, signada pel responsable, amb el contingut mínim següent:

- Descripció detallada de l'activitat.

- Relació detallada dels assistents a les accions d'informació o demostració amb indicació de la seva relació amb el sector agrari o alimentari. En cas que l'assistent vingui en representació d'una empresa, ha de presentar declaració responsable del compliment del requisit de PIME, que defineix la Recomanació 2003/361.

- Referència al grau d'assoliment dels objectius.

- Resum d'assistències per edat i sexe.

- Reportatge fotogràfic de l'activitat desenvolupada.

- Proves de la presència als llocs descrits i de l'execució de l'activitat en el cas d'actuacions fora del territori de les Illes Balears, com ara fotografies, actes de reunions, certificats d'entitats dels llocs de destí, etc.

c. Factura o factures originals o altra documentació justificativa de les actuacions fetes que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les actuacions efectuades amb referència, si escau, a les despeses corresponents a cada participant.

d. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures o altra documentació presentada. El pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència, per tal que quedi identificat el pagament de la factura o el número de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'haurà d'acompanyar de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

3r. Comprovant de l'ordre de pagament mitjançant targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o el representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d'incloure l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s'admetrà el pagament en efectiu i el justificant consistirà en el bitllet de caixa.

d. Pel que fa a justificants de despeses de gestió del beneficiari amb mitjans propis, una certificació del gerent, o de l'autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d'execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d'almenys la quantitat per la qual es demani pagament.

e. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.

f. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.

g. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.

4. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com de disposar de l'autorització de la conselleria competent en matèria d'agricultura, s'han d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, prèvia comprovació de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda, en el termini assenyalat i en els termes establerts, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

7. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i l'annex I d'aquesta resolució.

Dotzè. Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que pugui rebre el beneficiari per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè. Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen:

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Catorzè. Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

2. Es farà un control administratiu al 100% dels expedients, que consisteix en la verificació dels requisits i la documentació que cal aportar; també es farà un control de camp, d'acord amb el pla de control aprovat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal que ha habilitat a aquest efecte el servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè. Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.

Setzè. Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 1 de juliol de 2022

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García Mauriño

  

ANNEX I. REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

- Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

- El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i en determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que s'ha de pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que s'ha de pagar al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que consti a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.

La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es dugui a terme en l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): l'incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de demostració i informació estan tipificats de la manera següent:

- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions efectuades: CB. Aquest compromís es considerarà complert amb la justificació del 50% de l'import concedit.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.

- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions, en les actuacions que es desenvolupin dins la mateixa illa, i d'una setmana quan l'activitat es desenvolupi fora de l'illa d'origen dels assistents: CB.

- Verificar la identitat dels alumnes: CS.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-hi publicitat: CS.

- No cobrar menys del 30% del cost dels bitllets d'avió o vaixell als participants: CS.

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les que preveu el resum següent:

1. COMPROMISOS BÀSICS

- 100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.