Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 370887
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022 per la qual es determinen els criteris per considerar centres d’atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s’estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d’especial dificultat determinats llocs de treball docent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix en l'article 1, referit als principis que inspiren el sistema educatiu espanyol, entre d'altres, els següents:

a) El compliment efectiu dels drets de la infància segons allò establert a la Convenció sobre els Drets de l'Infant, adoptada per les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989, ratificada el 30 de novembre de 1990, i els seus Protocols facultatius, reconeixent l'interès superior del menor, el seu dret a l'educació, a no ser discriminat i a participar en les decisions que l'afectin, i l'obligació de l'Estat d'assegurar-ne els drets.

a bis) La qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, sense que hi hagi cap discriminació per raó de naixement, sexe, origen racial, ètnic o geogràfic, discapacitat, edat, malaltia, religió o creences, orientació sexual o identitat sexual o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

b) L'equitat, que garanteixi la igualtat d'oportunitats per al desenvolupament ple de la personalitat a través de l'educació, la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats, també entre dones i homes, que ajudin a superar qualsevol discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació, i que actuï com a element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat, d'acord amb allò establert a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, ratificada el 2008, per Espanya.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears estableix en l'article 142.1 que la conselleria ha de proporcionar les mesures i els suports que siguin necessaris per afavorir l'educació inclusiva i en l'article 112.2 es determina que en el cas del centres amb una ràtio elevada d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'administració educativa ha de dotar el centre de mesures o recursos humans i materials suficients, equilibrats i revisables al llarg del curs escolar, i pot limitar l'escolarització fora de termini de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

La millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat amb criteris d'equitat requereix que els centres educatius puguin comptar amb el suport necessari per atendre les necessitats diverses derivades dels seus contextos socials i educatius i poder oferir oportunitats educatives al seu alumnat.

Actualment molts de professionals educatius treballen en entorns complexos que requereixen afrontar problemes i necessitats múltiples, i per això cal tenir en compte que les necessitats de cada centre no es poden resoldre únicament amb solucions estandarditzades.

Els alumnes que es troben en una situació socioeconòmica desafavorida parteixen d'una posició educativa de desavantatge i freqüentment tenen més dificultats en el procés d'aprenentatge que els infants i adolescents que creixen en un entorn amb situacions socioculturals favorables i de majors expectatives. Per aquest motiu precisen de l'establiment de mesures compensatòries de suport.

Per altra banda, atès que alguns d'aquests centres es troben ubicats en zones amb molt de creixement de població, cal revisar la disponibilitat d'unitats escolars en centres d'educació infantil, primària i secundària, i avançar decididament en els propers anys en els processos d'escolarització equilibrada que evitin la cronificació d'aquesta situació en els centres que actualment es veuen afectats per fenòmens de segregació escolar.

La relació entre nivell socioeconòmic i cultural de les famílies i els resultats educatius està internacionalment documentada i s'explica pel fet que les famílies amb més recursos econòmics, habitualment amb un nivell d'instrucció també més elevat, ofereixen generalment als seus fills estímuls cognitius, acompanyament i suport als aprenentatges i accés a activitats extraescolars d'alt valor educatiu, que les famílies amb menys recursos tenen menys possibilitats d'oferir.

Per això, per tal que tots els centres públics puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals al seu alumnat, és fa necessari que la dotació de recursos es faci amb criteris d'equitat en funció de la seva diversitat i que aquells centres que concentren un alumnat socialment i educativament més vulnerable rebin més recursos (docents, professionals, materials, de formació, econòmics, etc.) i d'aquesta manera puguin millorar les seves oportunitats educatives.

Així mateix, es fa necessari reconèixer el major esforç que suposa per als docents desenvolupar la seva activitat en centres amb una major proporció d'alumnat desfavorit i incentivar que professorat expert opti per dur a terme la seva activitat docent en  aquests centres.

En aquest sentit, cal establir uns indicadors objectius i mesurables referits al nivell socioeconòmic i cultural de les famílies dels alumnes, el nombre d'alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu o la proporció d'alumnat nouvingut, entre d'altres, que permetin identificar els centres que requereixen una atenció preferent per part de les administracions i a la vegada considerar  els llocs de treball de les plantilles docents d'aquests centres com d'especial dificultat, a més d'altres centres d'entorns d'alta complexitat, com puguin ser les unitats educatives en establiments penitenciaris o els centres de menors.

L'indicador de context amb major poder explicatiu dels resultats dels alumnes és l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC), que es calcula a partir d'informació relativa al nivell d'estudis, la situació laboral i la professió dels pares o tutors legals, així com el nombre de llibres i recursos per a l'estudi en el domicili familiar. Aquest índex normalitzat, en què valors negatius assenyalen que l'entorn socioeconòmic i cultural de les famílies de l'alumnat d'un centre és més desfavorable que el valor mitjà de l'ISEC calculat amb el conjunt de tots els centres, permet contextualitzar i interpretar de forma més adequada els resultats acadèmics dels alumnes pel fet de relacionar-los amb diferents variables que tenen a veure amb l'èxit escolar, la qualitat i l'equitat educatives, i facilita la presa de decisions a l'administració educativa per fer possibles els principis establerts en l'article 1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la LOMLOE, referits al compliment efectiu dels drets de la infància, qualitat i equitat de l'educació, i que s'han assenyalat anteriorment.

Amb el càlcul de l'ISEC de centre dut a terme durant el curs 2021-2022, d'acord amb la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 14 de gener de 2022 per la qual es publiquen les instruccions per a l'obtenció de l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC) dels centres educatius de les Illes Balears sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments obligatoris (BOIB núm. 8 de 13 de gener), i les actualitzacions posteriors que es duran a terme anualment, la Conselleria d'Educació i Formació Professional disposarà d'un indicador global del centre que ajudarà, juntament amb altres indicadors objectius i mesurables, a detectar i prendre decisions sobre els centres especialment vulnerables que per aquest motiu requereixen d'una atenció preferent per part de l'administració educativa.

Per altra banda, el Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, pel qual es regula el concurs de trasllats d'àmbit estatal entre personal funcionari dels cossos docents contemplats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i altres procediments de provisió de places que s'han de cobrir per aquests, preveu, com a mèrit, el temps com a funcionari de carrera en places, llocs o centres que tenguin la qualificació d'especial dificultat.

El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, va fer efectiva aquesta transferència de funcions.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, correspon a la Direcció General de Personal Docent l'ordenació i gestió del personal docent i la provisió de places; a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres la planificació educativa, el règim orgànic i funcionament dels centres docents i l'escolarització a partir del segon cicle d'educació infantil, i a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, la innovació educativa, els serveis i activitats complementaris, la gestió de les beques i ajuts en l'àmbit educatiu no universitari, l'atenció a la diversitat, la convivència i èxit escolar i la formació permanent del professorat, entre d'altres.

En data 28 de juny de 2022, el director general de Planificació, Ordenació i Centres va proposar regular els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics i establir les mesures de suport i dotació específica que havien de rebre,  classificant com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

2. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

3. La Llei 1/2022,  de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, (BOIB núm. 38, de 17 de març).

4.  L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

5. El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, va fer efectiva aquesta transferència de funcions.

6. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 33, de 9 de març).

7. El Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, pel qual es regula el concurs de trasllats d'àmbit estatal entre personal funcionari dels cossos docents contemplats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i altres procediments de provisió de places que s'han de cobrir per aquests preveu, com a mèrit, el temps com a funcionari de carrera en places, llocs o centres que tenguin la qualificació d'especial dificultat (BOE núm. 263 de 30 d'octubre).

8. La Resolució de 6 d'agost de 2013 del director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans per la qual es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 113, de 13 d'agost).

Per tot això, i d'acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres en data 28  de juny de 2022, dict la següent

Resolució

Primer. Aprovar les condicions per als centres educatius públics d'Atenció Preferent

a) Qualificar com a Centres d'Atenció Preferent per al curs 2022-2023 els centres docents públics que durant el curs 2021-2022 compleixen les circumstàncies següents i que són els que apareixen a l'annex 1:

i.Qualificació de l'Índex Socioeconòmic i Cultural del Centre (ISEC), com a “vàlid”1 amb valor igual o inferior a -0,5  i, a més, alguna de les següents

  • Més del 27 % d'alumnat de necessitats especifiques de suport educatiu.
  • Més del 10% d'alumnes procedents de col·lectius socialment vulnerables (NESE CPHE) o amb expedient obert als serveis socials.
  • Més del 7% d'alumnes nouvinguts d'incorporació tardana (NESE IT).
  • Més de 7% d'alumnat de necessitats educatives especials (NEE, sense comptabilitzar l'alumnat de modalitat d'educació especial, UECCO, ASCE).
  • Més de 15% d'alumnes que presenten absentisme intermitent o crònic a l'etapa d'educació secundària obligatòria.
  • Més d'un 10% d'alumnes que presenten absentisme intermitent o crònic a l'etapa d'educació primària.
  • Més del 20% de mobilitat de l'alumnat (altes i baixes d'octubre a juny).

ii. També seran considerats Centres d'Atenció Preferent tots els centres públics que a final del curs 2021-2022 compleixin dues circumstàncies qualssevol de l'apartat anterior, independentment de quin sigui el valor del seu ISEC i de si aquest té o no la consideració de “vàlid”. Els centres considerats d'atenció preferent que no comptin amb un ISEC vàlid s'hauran de comprometre durant el curs 2022-2023 a ampliar la seva mostra per obtenir-lo, i afegir el major nombre possible de qüestionaris que no varen ser emplenats i retornats per les famílies o que no varen ser introduïts a l'aplicació GestIB durant el curs 2021-2022

b) Establir que per a cada curs escolar, la Conselleria d'Educació i Formació Professional determinarà els centres educatius públics que tendran la consideració de Centres d'Atenció Preferent, en aplicació dels criteris establerts a l'apartat anterior.

Segon. Determinar els llocs de treball docent d'especial dificultat

Es consideren llocs de treball docent d'especial dificultat els que es desenvolupen en aquests centres:

  1. Els que  pertanyin a Centres qualificats com d'Atenció Preferent (CAP).

  2. Els que  pertanyin a unitats educatives en establiments penitenciaris.

  3. Els que  pertanyin a centres d'acollida (protecció i de justícia juvenil).

  4. Els que  pertanyin al centre per a l'Atenció Hospitalària i Domiciliària Maria Antònia Pascual (CAHOSIDOM).

La relació dels centres de l'apartat a) apareix a l'annex 1 d'aquesta Resolució.

La relació dels centres dels apartats b), c) i d) apareix a l'annex 2.

Tercer. Determinar els efectes de la qualificació dels llocs de treball com d'especial dificultat

Els efectes de la qualificació seran els previstos en la normativa vigent i, en particular, en el Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, a més d'aquells que determini la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Quart. Establir la revisió de la qualificació dels llocs de treball com d'especial dificultat

Determinar que, anualment, si escau, es revisarà la qualificació dels llocs de treball docent d'especial dificultat, i la Direcció General de Personal Docent la publicarà amb caràcter previ al de la publicació de les places vacants que s'han de cobrir mitjançant concurs de trasllats.

Cinquè. Aprovar les mesures de suport específiques per als Centres d'Atenció Preferent (CAP)

Les mesures de suport per part de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que s'aplicaran als centres que siguin qualificats cada curs  com a Centres d'Atenció Preferent (CAP) en aplicació dels criteris establers en el punt primer d'aquesta resolució, seran les següents:

  1. Dotació d'una quota fixa de professorat addicional segons els criteri d'1 hora per cada 12 alumnes matriculats en el centre.

  2. Dotació d'una quota variable de professorat addicional que podrà requerir d'un perfil específic lligada a la millora d'alguns indicadors educatius (absentisme, continuïtat estudis, convivència, titulació, etc.), segons el pla de millora específic elaborat per el propi centre educatiu amb la supervisió del Departament d'Inspecció Educativa.

  3. Dotació d'una partida econòmica extraordinària de 300 € per unitat en la partida pressupostària destinada a despeses de funcionament de centres dins cada exercici pressupostari a partir del següent en el qual el centre hagi estat qualificat com Centre d'Atenció Preferent i mentre es mantengui aquesta qualificació.

  4. Dotació prioritària del fons escolar d'emergència social, en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  5. Major dotació de recursos digitals per a alumnes vulnerables.

  6. Criteris específics per a la participació en les activitats de formació permanent del professorat en centres en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  7. Criteris específics per a la participació en programes específics (PROA+, Erasmus, PAE, PMT, etc.) en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  8. Dotació preferent de PTSC, orientadors en el centre i altres perfils educatius que es considerin necessaris en funció de la realitat de cada centre, segons els barems que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  9. Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a cobrir llocs en comissió de serveis o en les convocatòries per cobrir determinats llocs de treball a l'administració educativa en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  10. Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a la participació en projectes o experiències d'innovació educativa, intercanvis de professorat i alumnat, etc., en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

  11. Reducció de ràtios d'entre un 10 % i un 20% respecte de les ràtios màximes de cada etapa educativa i bloqueig de la matrícula de l'alumnat NESE per sota del 30%, sempre que sigui possible. Aquesta circumstància s'haurà de tenir en compte per a la planificació de noves infraestructures educatives.

  12. Suport de la Conselleria d'Educació i Formació Professional per a la implantació de programes formatius per a les famílies de l'alumnat.

  13. Ajudes econòmiques per a activitats extraescolars específiques.

  14. Qualsevol altra que es determini per part de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Sisè. Aprovar l'avaluació de les mesures de suport

Al final de cada curs escolar es durà a terme una avaluació de l'aplicació de les mesures de suport incloses en el punt cinquè, per part de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, la Direcció General d'Innovació i Comunitat Educativa i la Direcció General de  Personal Docent, en col·laboració amb el Departament d'Inspecció Educativa.

Setè. Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

​​​​​​​

1L'ISEC de centre es prendrà en consideració sempre que s'hagi obtingut d'una mostra estadísticament representativa de l'alumnat del centre i les seves famílies. La representativitat de la mostra per al càlcul de l'ISEC d'un centre ve condicionada per la grandària de la població, la desviació estàndard i el marge d'error que s'està disposat a assumir a un determinat nivell de confiança. Als efectes d'aquesta Resolució, per aconseguir una mostra representativa que permeti obtenir un ISEC de centre vàlid, caldrà que la grandària d'aquesta mostra sigui igual o superior al 85%  de la matrícula d'EP i d'ESO del centre, o bé una mostra menor sempre que el marge d'error sigui inferior al 5%  a un nivell de confiança del 95%.

 

Palma, 29 de  juny de 2022

El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March Cerdà

 

ANNEX 1. Relació de Centres d'Atenció Preferent per al curs 2022-2023

Col·legis d'educació infantil i primària (CEIP)

07002907

CEIP Alexandre Rosselló

07004321

CEIP Anselm Turmeda

07001812

CEIP Antoni Juan Alemany

07005994

CEIP Camilo Jose Cela

07007255

CEIP Cas Saboners

07001435

CEIP Cas Serres

07004503

CEIP Climent Serra i Servera

07003791

CEIP El Terreno

07000418

CEIP Els Molins

07006691

CEIP Es Pont

07004138

CEIP Es Secar de la Real

07002932

CEIP Es Vivero

07003304

CEIP Escola Graduada

07004011

CEIP Felip Bauçà

07002750

CEIP Gènova

07002567

CEIP Guillem Ballester i Cerdó

07001010

CEIP Inspector Joan Capó

07003250

CEIP Jafudà Cresques

07002889

CEIP Joan Capó

07004382

CEIP Juníper Serra

07002804

CEIP La Soledat

07001514

CEIP Llevant

07002518

CEIP Mare de Déu del Toro

07002865

CEIP Miquel Porcel

07013863

CEIP Molí d'en Xema

07015653

CEIP Nou d'alcúdia

07015781

CEIP Nou de sa Pobla

07002841

CEIP Rei Jaume I

07006551

CEIP Sa Casa Blanca

07004576

CEIP Sa Graduada

07002245

CEIP Sa Torre

07007826

CEIP S'Albufera

07001681

CEIP S'Algar

07004734

CEIP Santa Agnès de Corona

07007723

CEIP S'Olivar

07006861

CEIP Son Anglada

07013334

CEIP Son Basca

07002968

CEIP Son Canals

07007000

CEIP Son Verí

07007887

CEIP Tresorer Cladera

07002981

CEIP Verge de Lluc

07004564

CEIP Vialfàs

Col·legi d'educació infantil i primària integrat amb ensenyaments elementals de musica (CEIPIEMM)

07002026

CEIPIEEM Simó Ballester

Col·legi d'educació primària integrat amb Educació Secundària Obligatòria (CEPIESO )

07007942

CEPIESO Aurora Picornell

Col·legi d'educació infantil i primària integrat amb Educació Secundària Obligatòria (CEIPIESO)

07003900

CEIPIESO Gabriel Vallseca

07006895

CEIPIESO Pintor Joan Miró

07004311

CEIPIESO Son Quint

Escoles infantils públiques de 2n cicle d'Educació Infantil (EI)

 

07007772

EI Paula Torres

07002233

EI Sa Graduada

Instituts d'educació secundària (IES)

07007851

IES Alcúdia

07003894

IES Antoni Maura

07007930

IES Arxiduc Lluís Salvador

07001401

IES Isidor Macabich

07007747

IES Josep Sureda i Blanes

07013139

IES La Ribera

07015847

IES Nou Llevant

07003869

IES Politècnic

07014144

IES Sa Serra

07001371

IES Santa Maria d'Eivissa

07007838

IES Ses Estacions

07015859

IES Son Cladera

07006925

IES Son Rullan

 

​​​​​​​ANNEX 2. Relació d'unitats educatives en establiments penitenciaris, centres d'acollida i centres hospitalaris

07015549

IES Can Balo

07013279

CEPA Amanecer (centre penitenciari)

07015483

Aula Eivissa (centre penitenciari)

07014168

Aula Maó (centre penitenciari)

07500725

Unitat docent externa Es Puig des Bous 

07500816

Unitat docent externa Tramuntana

07015951

CAHOSIDOM Maria Antònia Pascual

07500786

SAED Eivissa-Formentera (subseu Maria Antònia Pascual)

07500798

SAED Menorca (subseu Maria Antònia Pascual)