Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 369786
Secció de Joventut - Aprovació definitiva del Reglament per a regular el funcionament i ús dels programes i serveis del Servei de Dinamització de Joves als Barris (DINAMO)
ÀREA DE JUSTÍCIA SOCIAL, FEMINISME I LGTBI
El Ple de l'Ajuntament en data 30 de juny de 2022, mitjançant acord núm. PLE_20220630_01_008 va donar per aprovat definitivament el següent Reglament per a regular el funcionament i ús dels programes i serveis del Servei de Dinamització de Joves als Barris (DINAMO) de l'Ajuntament de Palma.
Es publica el text íntegre d'aquest Reglament a l'efecte de la seva entrada en vigor des de l'endemà de la publicació, una vegada transcorregut el termini establert en els arts. 65.2 i 70 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Palma, 4 de juliol de 2022
El cap de servei d'Igualtat, Joventut i Drets Cívics, p.d. Decret de batlia núm. 3000 de 26 de febrer de 2014 (BOIB núm. 30 de 04-03-2014) José Manuel Carrillo Martínez
REGLAMENT DE FUNCIONAMENT I ÚS DELS PROGRAMES I SERVEIS DEL SERVEI DE DINAMITZACIÓ DE JOVES ALS BARRIS (DINAMO) DE L'AJUNTAMENT DE PALMA
ÍNDEX
PREÀMBUL
TÍTOL I. Disposicions generals
- Article 1. Objecte del Servei Dinamo
- Article 2. Naturalesa jurídica i titularitat
- Article 3. Àmbit territorial
- Article 4. Finalitat i objectius
TÍTOL II. Gestió i organització
- Article 5. Direcció i gestió del Servei Dinamo
- Article 6. Participació de la ciutadania en el Servei Dinamo
- Article 7. Horari del Servei Dinamo
- Article 8. Recollida i protecció de dades
TÍTOL III. De les persones usuàries. Drets i obligacions
- Article 9. Persones usuàries
- Article 10. Drets de les persones, grups i entitats usuàries
- Article 11. Obligacions de les persones, grups i entitats usuàries
TÍTOL IV. Programes del Servei
- Article 12. Accions del Servei
- Article 13. Programes i activitats del Servei Dinamo
- 1. Programa de dinamització sociocultural
a) Activitats socioculturals
b) Festa de la Ratapinyada
- 2. Programa de suport a iniciatives juvenils
a) Suport a iniciatives juvenils
b) Suport a l'associacionisme
c) Promoció de la participació
d) ***Feim Estiu Jove
- 3. Programa d'atenció al jove i difusió
a) Atenció al jove
b) Xarxa d'informació descentralitzada
c) Difusió
TÍTOL V. Règim disciplinari i sancions
- Article 14. Règim disciplinari
- Article 15. Règim de sancions
- Article 16. Menors de 16 anys
- Article 17. Rescabalament de danys
DISPOSICIONS FINALS
PREÀMBUL
Estableix l'article 48 de la Constitució Espanyola que els poders públics han de promoure les condicions per a la participació lliure i eficaç de la Joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.
L'article 30.13 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, per la qual s'aprova la reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de joventut.
La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, regula a l'àmbit de les Illes Balears les polítiques en matèria de joventut. Més detalladament s'estableixen en l'article 2.3 els objectius que han de perseguir les polítiques de joventut, i, entre d'altres, es fa referència a:
Al títol IV de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, línies de promoció juvenil, al capítol I, serveis d'informació per al jovent, l'article 38, punt 3, apartat d, planteja l'existència de les unitats informatives. Palma compta, en el moment de l'aprovació del present Reglament, amb una xarxa d'unitats d'informació jove descentralitzada als barris de Palma (centres educatius).
L'article 25.1 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, reconeix al municipi de facultat per a promoure, en l'àmbit de les seves competències, tota classe d'activitats i prestar qualssevol serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.
En concret, els apartats 2.l i 2.m del mateix article atribueixen al municipi la competència de promocionar l'ocupació del temps lliure i promoció de la cultura i equipaments culturals.
L'article 101.1 de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, estableix que “l'Ajuntament de Palma ha de promoure totes les accions i tots els serveis que facilitin la inserció professional dels joves, l'accés a un habitatge en règim de propietat o de lloguer, i també la participació d'aquest sector a la vida ciutadana, i ha de prestar una atenció especial al desenvolupament de fórmules de voluntariat i de manteniment de la xarxa associativa juvenil.”
La feina de dinamització dels joves als barris esdevé una eina de proximitat i de referència per a les polítiques de Joventut. Aquesta feina ha d'estar destinada especialment al suport de la participació, de la corresponsabilitat, de la cooperació, de l'emancipació, de la cohesió social i del desenvolupament dels joves i del teixit social jove. Per tot això, s'impulsaran programes, activitats i serveis que tinguin com a finalitat el foment, l'enfortiment i la dinamització dels joves, tant a escala individual com grupal (grups no formals, associacions i entitats) en el seu territori.
Els serveis de dinamització juvenil són serveis bàsics que ofereixen un espai de trobada a adolescents i joves, amb finalitat lúdica, preventiva, educativa i de promoció de la participació.
Tot i estar coordinats amb el Servei de Dinamització dels Espais Joves, la seva existència no està condicionada a la necessitat d'un equipament juvenil.
És a dir, poden trobar-se també en altres indrets de la ciutat:
Palma compta, en el moment de l'aprovació del present Reglament, amb una xarxa de dinamitzadors socioculturals amb la finalitat d'arribar al màxim de població jove del municipi.
Per tant aquest Reglament és una eina de treball pràctica i d'aplicació comuna que té per objecte regular el funcionament i l'ús dels serveis i la participació a les iniciatives del Servei Dinamo, a més de totes aquelles iniciatives d'aquestes característiques que es puguin incorporar al futur a l'Ajuntament de Palma. Tot plegat, atès el dret d'autoorganització de l'Ajuntament de Palma previst a la Llei reguladora de les bases de règim local.
TÍTOL I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
El present Reglament té per objecte regular el funcionament, les condicions d'ús dels serveis i la participació en les iniciatives del Servei Dinamo de l'Ajuntament de Palma.
Actualment l'Ajuntament de Palma compta amb una xarxa de dinamitzadors/es socioculturals distribuïts per tota la ciutat.
Article 2. Naturalesa jurídica i titularitat
El Servei Dinamo té la consideració de servei públic encara que li manca personalitat jurídica pròpia i queda subjecte al règim administratiu general sobre l'ordenació i prestació de serveis de l'Ajuntament, titular d'aquest. A aquest efecte, l'Ajuntament pot establir els instruments que estimi oportuns per a la seva gestió.
Article 3. Àmbit territorial
L'àmbit territorial d'aquest Reglament és el municipi de Palma.
Article 4. Finalitat i objectius
La finalitat del Servei Dinamo és esdevenir un referent per al jovent, donant resposta a les necessitats que genera el seu lleure, alhora que fomenta la seva participació en la vida col·lectiva de la ciutat. Tot això des d'una perspectiva del foment de l'autogestió i facilitació de l'accés a les activitats. Aquesta finalitat s'ha de dur a terme sempre tenint en compte un marc de desenvolupament i educació integral de la persona.
Els objectius que es plantegen són:
- Detectar les necessitats dels col·lectius de joves pel que fa a l'ocupació del seu lleure.
- Promocionar la creació de grups i generar i donar suport a processos tendents a l'autoorganització i la participació en la realització d'activitats del seu interès, així com als processos de creació i consolidació de les associacions juvenils.
- Planificar, organitzar i executar activitats socioculturals.
- Promoure projectes de dinamització als centres educatius d'ensenyament secundari i batxillerat de Palma.
- Transmetre la informació relativa als aspectes socioculturals que possibiliti als i a les joves el coneixement de les oportunitats que tenen al seu abast, fomentant l'accés a la difusió cultural i a la informació en general.
- Potenciar la integració en els recursos comunitaris dels barris (espais joves, casals de barri, centres culturals, clubs d'esplai, escoles i altres entitats que realitzin activitats de lleure educatiu), així com fomentar la creació de nous recursos gestionats pels mateixos joves.
- Col·laborar i participar en actuacions i projectes organitzats per les xarxes socials (plataformes, comissions, consells de barri, etc.), les associacions dels barris o altres serveis municipals que treballin amb joves i/o estiguin relacionats amb el seu lleure i amb l'objecte d'aquest servei.
- Fomentar la convivència intergeneracional, cercant espais i mecanismes d'interrelació dins els espais públics.
- Fomentar l'educació per a un model de vida saludable, incidint especialment en els aspectes de prevenció de les drogodependències, en la promoció del benestar emocional i de la salut afectivosexual i en el treball de processos que puguin derivar en situacions d'exclusió social.
- Afavorir i fomentar el coneixement i l'aprenentatge d'un model educatiu de democràcia i participació, igualtat, solidaritat i respecte cap als altres i cap a l'entorn.
- Afavorir i fomentar l'equitat de gènere i la igualtat d'oportunitats entre dones i homes i l'eliminació de la discriminació, directa o indirecta, per raó de sexe, gènere o orientació afectivosexual.
- Possibilitar l'accessibilitat a les activitats que es duen a terme i especialment dels i les joves amb necessitats especials, siguin físiques, psíquiques o sensorials o que es trobin en perill d'exclusió social.
Les actuacions han de ser planificades partint de l'estudi territorial de la població, les seves necessitats i demandes i els recursos existents. Es prioritzaran els barris d'actuació tenint en compte aquells on existeixen menys recursos municipals per al col·lectiu juvenil.
TÍTOL II. GESTIÓ I ORGANITZACIÓ
Article 5. Direcció i gestió del Servei Dinamo
La direcció i la coordinació general del Servei Dinamo correspon a l'Ajuntament de Palma a través de la regidoria competent atès el seu Reglament d'organització, que el gestiona d'acord amb el Reglament vigent i de forma participativa.
La gestió del Servei Dinamo es pot executar directament o indirectament mitjançant una entitat o empresa gestora, a través d'alguna de les formes previstes a la legislació vigent, i d'acord amb la disponibilitat pressupostària. En cas d'una gestió indirecta, l'empresa o entitat adjudicatària restarà sotmesa a les ordres i instruccions de l'Ajuntament, i així mateix haurà de nomenar una persona responsable per a facilitar la seva interlocució amb l'Ajuntament.
Són funcions relatives a la direcció i la gestió dels Espais Joves:
Article 6. Participació de la ciutadania en el Servei Dinamo
Totes les persones i/o entitats usuàries dels serveis i activitats organitzades pel Servei Dinamo, poden proposar/presentar qualsevol iniciativa, activitat o idea encaminada a la millora d'aquest. Per això la direcció del Servei Dinamo posarà a disposició dels referits usuaris i/o entitats canals en format paper i per via telemàtica per a fer els seus suggeriments o queixes.
Article 7. Horari del Servei Dinamo
El Servei Dinamo es regirà pel calendari laboral local aprovat, si bé es podran acordar altres possibilitats.
Els horaris dels serveis i de les activitats (i qualsevol variació que es faci) s'han d'exhibir en un lloc visible on es realitzin les activitats.
També s'han de publicar al web municipal i altres suports informatius disponibles.
L'horari es pot modificar i/o flexibilitzar de manera excepcional atenent els interessos de les persones usuàries i/o de l'organització de les activitats i serveis, sempre de mutu acord entre els responsables municipals i els del Servei Dinamo.
Article 8. Recollida i protecció de dades
L'Ajuntament de Palma serà la propietària i per tant la responsable de les dades personals de les persones usuàries recollides pel Servei Dinamo.
Les dades aportades per usuaris del Servei Dinamo, amb la prèvia autorització explícita per part d'aquests, seran incorporades a un fitxer amb la finalitat de gestionar i informar dels seus serveis, programes i activitats.
Tan sols es recolliran les dades imprescindibles per a poder realitzar les accions pròpies del desenvolupament de la feina objecte del Servei Dinamo.
Les persones usuàries dels serveis i activitats del Servei Dinamo poden exercir dret d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició legal d'acord amb el que estableixen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reglament general de protecció de dades (EU) 2016/679 o la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal que sigui d'aplicació, que serà el marc normatiu que regularà tant els drets de les persones usuàries envers les seves dades personals com les obligacions dels professionals del Servei a l'hora de gestionar i custodiar aquestes dades.
Igualment, els dubtes pel que respecta al tractament de les dades personals recollides seran gestionats segons els criteris establerts per l'Agència Estatal de Protecció de Dades.
TÍTOL III. De les persones usuàries. Drets i obligacions
Article 9. Persones usuàries
Poden ser usuaris dels serveis i activitats del servei Dinamo
Article 10. Drets de les persones, grups i entitats usuàries
Article 11. Obligacions de les persones, grups i entitats usuàries
L'Ajuntament es reserva el dret de realitzar les modificacions necessàries per a adaptar la programació del Servei i a possibles eventualitats que puguin modificar el desenvolupament de les activitats.
Els responsables del Servei Dinamo tenen la facultat d'apercebre i fins i tot d'expulsar de l'activitat les persones que infringeixin les normes establertes en aquest Reglament.
TÍTOL IV. Programes del Servei
Article 12. Accions del servei
Els serveis i les activitats organitzades pel Servei Dinamo responen al principi de polivalència, i estan obertes a la participació del jovent de Palma per a gaudir-ne.
L'Ajuntament es reserva el dret de realitzar les modificacions necessàries per a adaptar-les a possibles eventualitats que puguin modificar el desenvolupament de les activitats.
Les activitats i serveis que es realitzen poden ser de dos tipus:
1. Activitats i serveis de producció pròpia – Serveis i/o activitats organitzades en el marc d'un programa del mateix Servei Dinamo.
2. Activitats coproduïdes o realitzades en col·laboració amb la Regidoria, o altres regidories, departaments o serveis municipals o organitzades i/o gestionades per entitats, associacions o grups de joves.
Article 13. Programes i activitats del Servei Dinamo
Com a norma general, es poden incloure dins la programació activitats com ara tallers socioculturals, cursos de formació no reglada, cursos monogràfics, xerrades i conferències, exposicions, concerts, activitats puntuals de caràcter lúdic o participatiu (trobades de tallers, activitats relacionades amb festes tradicionals...) i d'altres que es considerin adients.
L'Ajuntament pot elaborar i desenvolupar programacions d'activitats mitjançant el Servei Dinamo, adreçades a promoure iniciatives culturals, civicosocials, i formatives de la població juvenil. Aquesta programació es pot executar de manera directa amb mitjans del mateix servei o mitjançant la contractació d'una entitat o empresa d'acord amb alguna de les formes previstes a la legislació vigent.
El disseny de la programació es realitza tenint en compte:
L'accés i la participació en els serveis i activitats del Servei Dinamo es regularà a partir dels sistemes d'inscripció i autorització que s'aprovaran mitjançant decret.
L'accés a les activitats programades serà gratuït. Únicament s'abonaran els costs dels materials emprats en aquelles activitats que així ho requereixin, així com aquells altres béns i serveis que es trobin subjectes a preu públic d'acord amb les ordenances fiscals vigents.
Les activitats es poden realitzar a les diferents instal·lacions de què disposa l'Ajuntament i als espais públics dels diferents sectors (centres culturals, casals de barri, escoles, instal·lacions esportives, places, parcs, etc.) intentant així que l'actuació sigui al més descentralitzada possible i fent especial esment als centres d'educació secundària i batxillerat. En aquests casos el present Reglament serà vigent, pel que fa a l'activitat.
1. Programa de dinamització sociocultural
a) Activitats socioculturals
Des del Servei Dinamo es farà una proposta d'activitats de caràcter sociocultural adaptades a la demanda i a les necessitats que tenen les i els joves i les joves de Palma pel que fa al seu temps de lleure. Aquestes activitats es repartiran entre els diferents barris de la ciutat i es podran realitzar a les diferents instal·lacions de què disposa l'Ajuntament i als espais públics dels diferents sectors (centres culturals, casals de barri, escoles, instal·lacions esportives, places, parcs, etc.), intentant així que l'actuació sigui tan descentralitzada com sigui possible i fent especial esment als centres d'educació secundària i batxillerat.
Les condicions i els requisits per a la participació, així com el procediment d'inscripció s'aprovaran mitjançant decret.
b) Festa de la Ratapinyada
S'ha de preveure la realització de, com a mínim, tres activitats anuals de gran format, la Festa de la Ratapinyada, com a espais de confluència de les diferents iniciatives treballades durant l'any. Les condicions i els requisits per a la participació, així com el procediment d'inscripció s'aprovaran mitjançant Decret.
2. Programa de suport a iniciatives juvenils
a) Suport a iniciatives joves
Es fomentarà la creació i l'acompanyament a grups formals i no formals promovent i acollint totes les iniciatives d'autoorganització generades en els entorns que formen part de la seva vida quotidiana. Les condicions i els requisits per a rebre aquest suport s'aprovarà mitjançant decret.
b) Suport a l'associacionisme
Inclourà totes aquelles iniciatives que, partint dels recursos infraestructurals i humans existents, es puguin dur a terme per la promoció i consolidació de l'associacionisme existent als barris. Les condicions i els requisits per a rebre aquest suport s'aprovaran mitjançant decret.
c) Promoció de la participació
Es consideraran totes aquelles iniciatives dirigides a promoure la participació dels i de les joves en la dinamització dels barris i en els òrgans socials existents, així com es promocionaran els espais que generi el mateix Ajuntament a l'hora de consultar l'opinió de la ciutadania (enquestes d'opinió, pressuposts participatius, etc.).
d) Feim Estiu Jove
Es durà a terme un programa especial durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre, per a donar suport a les festes d'estiu a les barriades i per tal d'afavorir participació del jovent en l'organització d'aquestes.
3. Programa d'atenció al jove i difusió
a) Atenció al jove
Es mantindrà un punt d'atenció al jove, cobrint les necessitats informatives amb coordinació amb altres serveis d'informació de l'Ajuntament i de les altres administracions.
b) Xarxa d'informació descentralitzada
Des del Servei Dinamo es crearà una xarxa d'unitats informatives als centres de secundària i batxillerat i al campus de la Universitat de les Illes Balears
c) Difusió
Des del Servei s'elaborarà i difondrà un material de difusió dels diferents programes i serveis del Servei Dinamo, al mateix temps que es difondrà la informació d'altres serveis de Joventut i d'altres àrees de l'Ajuntament que vagin dirigides a la població jove de Palma.
Per tal a facilitar la difusió de la programació d'activitats i l'oferta de serveis, l'Ajuntament difondrà mensualment una agenda jove conjunta amb la informació dels serveis de Joventut. Igualment, tota la informació apareixerà publicada a la plana web de l'Ajuntament, les xarxes socials municipals, i a les planes web i als blogs i les xarxes socials dels serveis de Joventut.
S'inclouran en aquestes publicacions informació sobre l'oferta d'activitats i serveis, els horaris de realització, les persones destinatàries, terminis i procediments d'inscripció, nombre màxim de places i altres condicions i requisits d'accés i participació que es considerin necessàries i oportunes.
TÍTOL V. Règim disciplinari i sancions
Article 14. Règim disciplinari
El règim sancionador es regirà pels principis de la potestat sancionadora del capítol III del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; pel Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de la potestat sancionadora i resta de Reglament que resulti d'aplicació. Les faltes que cometen les persones o les entitats dins l'espai jove es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Es consideren infraccions o faltes lleus:
Es consideren infraccions o faltes greus:
Es consideren infraccions o faltes molt greus:
Article 15. Règim de sancions
Segons la naturalesa de les infraccions comeses, a més de la consegüent amonestació verbal i/o escrita, s'apliquen la sanció o les sancions següents:
- Faltes lleus:
- Prohibició de la participació en les activitats organitzades pel Servei, durant un màxim de tres mesos.
- Faltes greus:
- Prohibició de la participació en les activitats organitzades pel Servei, durant un període entre tres mesos i sis mesos.
-Faltes molt greus:
- Prohibició de la participació en les activitats organitzades pel Servei, durant un període de sis mesos a un any.
Per a una adequada graduació i proporcionalitat entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció a aplicar es valoren conjuntament les següents circumstàncies:
Article 16. Exempció de responsabilitats
El personal del Servei Dinamo no serà responsable de les persones usuàries menors d'edat que accedeixin a les seves activitats, tret que aquests participin en una activitat dirigida i aportin la corresponent autorització per a participar-hi signada pel seu pare, mare o tutor legal.
Quan l'autoria de les infraccions correspon a menors de 16 anys d'edat, se n'informarà els pares o els tutors legals, i els menors han de complir la prohibició de participar en les activitats del Servei Dinamo.
L'Ajuntament no es fa responsable de les sostraccions, les pèrdues o els danys a materials o objectes personals que les persones usuàries portin a les activitats organitzades pel servei.
Article 17. Rescabalament de danys
Amb independència de la imposició de la sanció que correspongui, qui deteriori o malmeti, per negligència o intenció, el material, està obligat a pagar l'import de la substitució o la reparació de l'element deteriorat o malmès (art. 1902 i 1903 del Codi civil). A aquest efecte, la persona responsable del dany serà requerida per l'Ajuntament, que podrà fer efectiu el rescabalament per via de constrenyiment. En el cas dels menors la persona responsable serà el pare, mare o tutor legal que hagi signat l'autorització a participar.
Amb l'informe previ favorable dels serveis municipals competents, la persona responsable dels danys pot ser autoritzada a substituir el pagament per l'execució directa de treballs de rescabalament.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. El Reglament es troba a disposició de la ciutadania, a la plana web de l'Ajuntament i a la del Servei Dinamo.
Segona. En el cas d'activitats realitzades a espais gestionats per altres serveis públics es complementarà el Reglament del servei de dinamització del Servei Dinamo amb el reglament de funcionament de l'espai que s'utilitza.
Tercera. Dins el marc del present Reglament, l'Ajuntament pot elaborar normes de funcionament intern, notes informatives i/o circulars d'ús específic en funció de diferents tipus d'activitats o serveis. També es poden aprovar preus públics en relació amb algunes de les activitats o serveis.
Quarta. En el que no preveuen el present Reglament ni les normes de règim intern que es poden establir, hom s'ha d'ajustar al que es disposa al Reglament orgànic de l'Ajuntament de Palma i al reglament vigent en matèria de règim local i el de procediment administratiu.
Cinquena. El present Reglament de funcionament del Servei Dinamo de l'Ajuntament de Palma entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'acord de la seva aprovació definitiva i de la inserció del seu text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini que assenyalen els articles 65 i 70 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.