Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 363736
Extracte de l'acord de junta de Govern Local, de data 23 de juny de 2022, pel qual s'aprova la convocatòria de l'Ajuntament de Santa Eulalia del Riu per a la concessió d'ajudes per al lloguer de l'any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS (Identif.): 635609

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.by 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria el text complet es pot consultar a la Base de Dades Nacional de Subvencions

(https://www.infosubvenciones.es/bdnstrans/GE/es/convocatoria/635609)

Primer. Beneficiaris/àries

Podran sol·licitar els ajuts per al lloguer que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat, empadronades a Santa Eulària des Riu almenys amb dos anys de continuïtat amb antelació a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria, que, a més de complir els requisits generals que estableixen aquestes bases, compleixin els requisits específics següents en la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria:

  • Que siguin titulars en qualitat de llogaters d'un contracte de lloguer en vigor. El contracte haurà d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'inquilí s'acreditarà mitjançant l'aportació d'aquest contracte. Així mateix, només es podrà sol·licitar un ajut per habitatge en règim de lloguer.

  • Estar al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer dels mesos compresos entre maig i juny de 2022, tots dos inclosos, o haver formalitzat acord d'ajornament amb arrendador.

  • Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins l'àmbit territorial de Santa Eulària des Riu.

  • Que totes les persones físiques que tenguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, hauran de tenir la residència legal a Espanya en vigor.

  • Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer ho sigui per una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 1.200 euros mensuals.

  • Que els ingressos de les persones que tenguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge llogat, siguin titulars del contracte de lloguer o no, compleixin els requisits d'ingressos màxims establits en aquestes bases. Que els llogaters i els integrants de la unitat de convivència tenguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer. Aquesta circumstància s'haurà d'acreditar mitjançant un certificat històric de convivència que acrediti la identitat de totes les persones físiques que tenen el domicili habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.

  • Que els ingressos íntegres de la unitat de convivència no excedeixin els 23.725,80 € (3 IPREM de l'any 2021 en 14 pagues) en el cas que estigui formada per una sola persona adulta; i de 3.954,30 € addicionals (0,5 IPREM de l'any 2021 en 14 pagues) per cada persona més que formi part de la unitat de convivència quan estigui composta per més d'un individu.

  • No podrà ser beneficiària d'aquests ajuts per al lloguer la persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Complint amb el que estableix l'article 24 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en ser aquestes ajudes de quantia a atorgar a cada beneficiari/ària no superior a l'import de 3.000 euros, l'acreditació d'estar al corrent d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social s'acreditarà mitjançant la presentació pel sol·licitant de la declaració responsable. El model de declaració responsable aprovat per a aquesta convocatòria és l'annex 3.

  • No es podran concedir els ajuts per al lloguer quan el sol·licitant o qui tengui la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a) Ser propietari/ària o usufructuari/ària d'algun habitatge a Espanya. A aquests efectes, es considera que és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre més d'un 50,00% de l'habitatge i aquest s'ha obtengut per herència. S'exceptuen d'aquest requisit les persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no en disposen de l'ús i el gaudi per alguna de les causes següents:

• Separació o divorci.

• Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora d'Eivissa.

• Qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat, degudament acreditada.

• Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de l'arrendatari que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.

b) Tenir parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.

c) Ser soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador de l'habitatge.

• No tenir deutes amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu a data de publicació de la resolució provisional de l'ajuda. Això no obstant, aquest requisit es podrà esmenar durant el període d'al·legacions a la resolució provisional de l'ajut mitjançant el pagament del deute.

• No podran ser beneficiaris d'aquests ajuts els sol·licitants amb un ajornament dels rebuts de lloguer superior a 2 mensualitats completes o parcials però equivalents a 2 mensualitats completes, en tots dos casos durant els mesos de maig i juny de 2022.

• Vist que l'art. 14b de la Llei 38/2003 general de subvencions exigeix als beneficiaris justificar davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i condicions que determinin les bases de la convocatòria, l'Ajuntament consultarà d'ofici, en l'exercici de les seues competències, per a l'atorgament de la present subvenció, ex art. 16.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril reguladora de les bases del règim local, les dades del padró del sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència, per comprovar el compliment del requisit de dos anys d'empadronament continuat en el municipi de Santa Eulària des Riu, amb anterioritat a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria, així com la resta de requisits relacionats i comprovacions que siguin necessàries per a aquesta convocatòria amb el padró municipal.

Segon. Objecte de les ajudes

Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics i que no tenen cobertura adequada mitjançant altres plans d'ajuda al lloguer, a través de l'atorgament d'ajudes directes als llogaters, consistents en el finançament d'una part de la renda que l'inquilí ha de satisfer per l'habitatge llogat.

Tercer. Bases reguladores

Les bases reguladores de la concessió d'aquestes subvencions estan contengudes a les Bases d'execució del pressupost i els pressupostos municipals de l'exercici 2022, aprovats inicialment pel ple de la Corporació en sessió ordinària celebrada en data 18 de novembre de 2021 i publicada l'aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 173, del 18/12/2021.

Quart. Dotació pressupostària

1. Per als ajuts objecte d'aquesta convocatòria es destinarà la quantitat de 350.000 €, amb càrrec a nivell de vinculació jurídica a la partida 2311-48068 de l'exercici pressupostari de l'any 2022.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

 3. La quantia de l'ajuda serà:

• En el cas dels sol·licitants amb una edat fins a 35 anys o a partir dels 65 anys, dos mensualitats i mitja, amb un import màxim d'ajuda de 1.400 euros, amb l'objectiu d'ajudar a col·laborar en l'economia d'aquests sectors de població amb una situació de vulnerabilitat més aguda. Es prendrà com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents als mesos de maig i juny de 2022, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

• A la resta de casos serà de dos mensualitats, amb un import màxim d'ajuda de 1.200 euros, i es prendrà com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents als mesos de maig i juny de 2022, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Es prendrà com a referència l'edat que tenia el sol·licitant a la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.

4. Si les sol·licituds vàlides que tendrien teòricament dret a rebre la subvenció superassin la suma total dels ajuts, la Comissió Avaluadora podrà formular, amb l'objectiu d'atendre el màxim de sol·licituds presentades, una proposta de resolució que inclogui el prorrateig proporcional entre totes elles.

5. En cas que en el contracte de lloguer hi figurin més d'un/a arrendatari/ària, en el cas que es concedeixi la subvenció, l'import de l'ajut serà abonat en el número de compte bancari especificat a l'annex 1, a l'apartat A.

6. En cas que una altra administració pública, persona física, jurídica o la seua agrupació faci mitjançant qualsevol procediment una aportació a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu amb l'objectiu de col·laborar en aquests ajuts, es suplementarà la partida pressupostària de cada rang d'ajuts per la part proporcional sense necessitat de tornar a realitzar una nova convocatòria d'ajuts. En cas que amb la partida pressupostària de la convocatòria aportada per l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu es cobreixin totes les sol·licituds que compleixen els requisits dels ajuts amb els imports màxims, la nova aportació es destinarà a l'increment proporcional de l'import màxim de cada ajuda completa, amb un suplement de fins a 2 mensualitats addicionals prenent com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents al període comprès entre els mesos de maig i juny de 2022, tots dos inclusivament o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini i un import màxim de 3.000 euros per subvenció concedida incloent-hi l'esmentat increment.

7. En cas que amb el crèdit total de la convocatòria es cobreixin totes les sol·licituds que compleixen els requisits dels ajuts amb els imports màxims i hi hagi un sobrant, l'Ajuntament podrà proposar un increment proporcional de l'import màxim de cada ajut complet, amb un suplement fins a 2 mensualitats addicionals prenent com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents al període comprès entre els mesos de maig i juny de 2022, tots dos inclusivament, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, i un import màxim de 3.000 euros per subvenció concedida incloent-hi l'increment esmentat.

8. Excepcionalment, i amb la voluntat de poder realitzar el pagament de l'ajuda com més aviat millor i sempre que hi hagi crèdit suficient per cobrir l'import màxim de totes les sol·licituds presentades en la seua totalitat, la Comissió Avaluadora podrà fer una proposta de resolució, que tendrà caràcter de resolució definitiva, amb totes les sol·licituds presentades que estiguin completes i que compleixin tots els requisits de la present convocatòria. La proposta de resolució haurà de ser aprovada per la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i ser publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). Aquesta excepció no s'aplicarà en cas que el total de sol·licituds presentades pugui donar lloc al prorrateig de la partida pressupostària per a aquest ajut.

 Cinquè. Terminis i lloc de presentació de les sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils a partir de l'endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de l'extracte de la convocatòria.

Les sol·licituds juntament amb la documentació es presentaran en el registre telemàtic del mateix Ajuntament (www.santaeulariadesriu.com), en el registre general d'entrada de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, a les oficines municipals de Jesús o es Puig d'en Valls, o a les oficines de Correus, en la forma que s'estableixi per reglament.

Sisè. Documentació necessària per sol·licitar l'ajut

Juntament amb la instància de sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges es presentarà la documentació necessària següent:

1. Annex 1: Sol·licitud d'ajuts per al lloguer, degudament omplida i firmada pel sol·licitant de l'ajut, que haurà de ser membre de la unitat de convivència i ser arrendatari/ària del contracte de lloguer objecte d'aquest ajut.

2. Els documents d'identitat de cada una de les persones físiques titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent en vigor) i els dels membres de la unitat de convivència de 18 anys o més.

3. Annex 2: Model d'Autorització. Aquest annex serà presentat pel sol·licitant (i titular del contracte de lloguer), per la resta de titulars del contracte, si escau, i per cada un dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys. En cas que qualsevol persona identificada en aquest apartat no autoritzi aquesta Administració a sol·licitar en nom seu el certificat cadastral i les rendes:

a) En el supòsit que no autoritzi la persona sol·licitant (i titular del contracte de lloguer) i/o la resta de titulars del contracte, ha d'aportar per cada persona que no autoritza la documentació següent:

  • Declaració de la renda de l'exercici 2021.
  • Certificat tributari d'IRPF de l'exercici 2021, en el cas de no estar obligat/ada a presentar declaració de renda d'aquell any.
  • Certificat cadastral que acrediti el fet que, quant a l'inquilí o als inquilins que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats cadastrals vigents a favor seu enlloc del territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i el gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol. En cas de ser-ho, s'ha d'acreditar la no-disponibilitat de l'ús i el gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableixen aquestes bases.  

b) En cas que no autoritzi qualsevol membre de la unitat de convivència major de 18 anys, no inclòs a l'apartat anterior, ha d'aportar, per cada persona que no autoritza, la documentació següent:

  • Declaració de la renda de l'exercici 2021.
  • Certificat tributari d'IRPF de l'exercici 2021, en el cas de no estar obligat/ada a presentar declaració de renda d'aquell any.

4. Annex 3: declaració responsable, firmada pels titulars del contracte, si escau, i per cada un dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys.

5. Còpia del contracte en vigor de lloguer de l'habitatge, complet, en castellà o en qualsevol de les llengües cooficials de l'Estat espanyol, firmat per l'arrendador/a i arrendataris/àries.

En cas que hi hagi altres contractes d'arrendament durant els mesos de maig i juny de 2022, en serà obligatòria la presentació.

6. Rebuts de lloguer pagats dels mesos de maig i juny de 2022, tots dos inclusivament. En el cas de nous contractes formalitzats entre aquestes dates, hauran d'aportar des de l'inici del contracte fins a la mensualitat de juny de 2022; en tots dos casos s'aportarà la documentació de la següent forma:

•  En cas que el pagament es faci mitjançant transferències bancàries, s'hauran d'aportar els rebuts bancaris.

• En cas que es realitzi el pagament en metàl·lic o al comptat, haurà d'aportar els rebuts firmats degudament per l'arrendador/a, juntament amb la còpia del seu DNI o NIE. En els rebuts esmentats s'haurà de diferenciar la despesa de lloguer de la resta de despeses (aigua, llum, Internet, etc.).

Segons la nova llei espanyola de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, Llei 11/2021, del 9 de juliol, en vigor des del passat 11 de juliol del 2021, no s'acceptaran pagaments en efectiu superiors a 1000 € per mensualitat.

• En cas que tengui mensualitats ajornades (no pagades) entre els mesos de maig i juny de 2022, tots dos inclosos, haurà de presentar l'annex 4: acord d'ajornament del termini del pagament del lloguer, degudament omplit i firmat per l'arrendador/a i l'arrendatari/ària, així com la fotocòpia del DNI o NIE i un certificat o document acreditatiu de compte bancari de l'arrendadora/a.

7. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà requerir en qualsevol moment de la tramitació de la sol·licitud els documents que consideri necessaris per tal de garantir la correcta adjudicació de l'ajut segons els criteris d'avaluació establits.

 

Signat digitalment en Santa Eulària des Riu, (29 de juny de 2022)

L'alcaldessa

María del Carmen Ferrer Torres