Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 359977
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 23 de juny de 2022 per la qual es convoquen els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin estudiants en pràctiques d’estudis de la Universitat de les Illes Balears (UIB)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

La formació permanent del professorat correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mentre que la Universitat de les Illes Balears proporciona formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l'objectiu de regular la col·laboració perquè els estudiants dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia i de Psicologia, del Màster en Formació del Professorat, del Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa, del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Suport Educatiu i del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Audició i Llenguatge puguin dur a terme les pràctiques externes que figuren en els plans d'estudis.

D'acord amb el conveni específic de col·laboració signat entre les dues institucions esmentades anteriorment dia 17 d'agost de 2020, la Conselleria ha de facilitar a la UIB els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes d'aquests estudis puguin dur a terme les pràctiques.

La Direcció General Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha d'aprovar i ha de publicar a la seva pàgina web les convocatòries de centres que calguin per garantir que tots els estudiants que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.

Fonaments de dret

1.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix, en l'article 40.1, que l'administració educativa i la Universitat de les Illes Balears han de col·laborar en els aspectes que contribueixin a la millora del sistema educatiu, entre les quals hi ha la millora de la formació inicial i permanent del professorat i la realització de treballs de recerca en innovació i avaluació educativa.

2.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017, per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig) especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.

3.L'article 6 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer) atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

4.El Conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears per a la realització de les pràctiques que els alumnes dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Social, del Màster Universitari en Formació del Professorat i del Màster Universitari en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció duen a terme als centres educatius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix el compromís entre les dues entitats.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Convocar els centres educatius de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics, perquè acullin estudiants en pràctiques dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia i de Psicologia, del Màster en Formació del Professorat, del Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa, del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Suport Educatiu i del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Audició i Llenguatge de la UIB, d'acord amb els criteris i normes específiques que s'adjunten com a annexos a aquesta Resolució.

2.Aprovar les bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis de la UIB. Aquestes bases s'adjunten com a annexos 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 a aquesta Resolució.

3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (dgpice.caib.es).

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 27 de juny de 2022)

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis de la UIB

Primer Finalitat de la convocatòria

1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació especial, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius, dels equips d'EOEP i d'EAP i dels serveis educatius especialitzats de les Illes Balears que compleixen amb aquest annex 1 i els annexos específics 2, 3, 4, 5, 6 i 7 i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels estudiants.

2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics poden sol·licitar acollir estudiants universitaris en pràctiques.

3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.

Segon Objectius de les pràctiques

Els objectius de les pràctiques són els següents:

1.Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen en els estudis de grau o màster amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.

2.Participar en les activitats d'un centre educatiu que implementa metodologies actives centrades en l'aprenentatge competencial dels estudiants.

3.Implicar els equips educatius, departaments o famílies professionals dels centres en les pràctiques dels estudis de grau o màster perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, l'estudiant participi en totes les activitats que es duen a terme i conegui també l'organització i el funcionament general del centre.

4.Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els estudiants en pràctiques, els tutors acadèmics de la UIB i els docents dels centres educatius.

5.Establir i millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes de la UIB i els equips docents, departaments o famílies professionals dels centres on es duen a terme les pràctiques.

Tercer Funcions dels centres educatius

1.La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic de la UIB. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.

2.Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:

a)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.

En el cas dels EOEP, EAP i serveis especialitzats, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.

b)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:

1r.En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.

En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques.

2n. En el cas dels centres concertats, els tutors han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.

3r. En el cas dels centres de la xarxa d'escoles infantils públiques i de la xarxa complementària, els tutors han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.

c)En el cas dels graus d'educació infantil i primària i del Màster del professorat, excepcionalment, a l'apartat b) 1r, podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.

En el cas dels graus de Pedagogia i Psicologia, excepcionalment, a l'apartat b) 1r o 2n, podran exercir com a tutors ELS docents amb una experiència inferior a tres cursos.

3.Els centres educatius destinataris (segons els annexos corresponents) d'aquesta convocatòria interessats a participar-hi han d'accedir al GestIB, a l'opció Centre > Propostes de personal. Han de seleccionar la UIB i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta amb els docents que vulguin ser tutors, en els períodes següents:

Estudis

Pràctiques

Proposta GestIB

Dia d'inici inclòs

Dia final inclòs

Grau d'Educació Infantil

Pràctiques I (1r cicle)

1/09/2022

15/09/2022

Pràctiques II (2n cicle)

1/09/2022

15/09/2022

Grau d'Educació Primària

Pràctiques II

1/09/2022

10/09/2022

Pràctiques I

1/09/2022

15/09/2022

Pràctiques de menció

1/09/2022

15/09/2022

Grau de Pedagogia

Pràctiques

1/09/2022

10/09/2022

Grau de Psicologia

Pràctiques

1/09/2022

29/10/2022

Màster del professorat

Pràctiques

1/09/2022

30/09/2022

Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa

Pràctiques

1/11/2022

30/11/2022

Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Suport Educatiu i en Audició i Llenguatge

Pràctiques

1/11/2022

30/11/2022

4.El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció Personal > Destinacions dels professors.

5.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar la realització de les pràctiques. Han de comunicar que l'estudiant ha duit a terme les pràctiques, així com el nom dels tutors i coordinadors, si n'hi ha, de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GestIB, a l'opció Personal >> Certificació de la realització de les pràctiques d'estudiants universitaris.

Quart Funcions dels docents tutors

1.En els graus, les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:

a)Familiaritzar els estudiants amb la dinàmica i les tasques que han de dur a terme, supervisar-ne el disseny i la planificació, orientar els estudiants sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació i, si escau, el dossier de pràctiques docents.

b)Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.

c)Proporcionar la informació necessària al tutor acadèmic de la Facultat per avaluar l'estudiant. Si escau, fer-li arribar emplenat l'informe d'avaluació, que ha de ser objectiu i s'ha de basar en criteris d'assoliment de competències.

2.En els màsters, les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:

a)Fer un seguiment i assessorar la feina dels estudiants del Màster al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.

b)Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.

c)Fomentar que els estudiants col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat cursada, així com en grups i nivells diferents.

d)Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els estudiants.

3.Cada tutor acollirà un estudiant practicant. En casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos estudiants.

4.Els tutors i els coordinadors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si escau i si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.

Cinquè Funcions de la Universitat de les Illes Balears

1.Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques:

a)Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, ja sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.

b)D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.

2.En el cas dels graus, el coordinador de pràctiques dels estudis ha d'assignar els estudiants de pràctiques als centres educatius d'acord amb els seus estudis i els criteris objectius establerts per la mateixa Facultat (expedient acadèmic, i, si escau, currículum vitae i entrevista personal).

3.En el cas del Màster, el seu director i els tutors acadèmics han d'assignar els estudiants als centres educatius seleccionats d'acord amb els criteris establerts a l'annex corresponent i als docents tutors d'acord amb la seva especialitat, la metodologia i altres criteris objectius.

4.Si, una vegada resolta la convocatòria i seleccionats els centres educatius, el nombre de places oferides per fer-hi les pràctiques és inferior al nombre d'estudiants, la UIB, en col·laboració amb el SNLF, pot dur a terme les actuacions necessàries per assegurar que les pràctiques es facin a centres educatius de les Illes Balears.

5.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

6.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.

7.La UIB només pot assignar alumnes a un centre quan disposen, en el seu expedient acadèmic, dels dos documents indicats en els punts 5 i 6 d'aquest mateix article.

8.Abans de l'inici dels diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau o el director del màster han de fer arribar al SNLF una relació dels estudiants de les pràctiques externes i dels centres educatius que tindran estudiants en pràctiques.

9.Seguiment de les pràctiques: les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques o al llarg del curs, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.

10.Una vegada finalitzats els períodes de pràctiques, se n'ha de confirmar la realització, sempre abans del 30 de juny. Per això, els coordinadors dels graus o directors dels màsters han de fer arribar al SNLF una relació amb el nom del centre, el codi de centre, el nom de l'alumne, el DNI de l'alumne, l'especialitat (si n'hi ha), el nom del tutor de la UIB i el nom del tutor del centre educatiu que ha tutoritzat les pràctiques i del coordinador del centre, si n'hi ha.

Sisè Funcions del Servei de Normalització Lingüística i Formació

1.Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a les propostes de personal.

2.Elaborar la llista provisional de centres sol·licitants, que s'ha de publicar a la pàgina web dgpice.caib.es i obrir un termini de tres dies hàbils perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.

3.Examinar les al·legacions presentades i publicar la llista definitiva amb la relació dels centres de les Illes Balears que la CEFP posa a disposició de la UIB perquè els estudiants hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web dgpice.caib.es.

4.La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del SNLF encarregada de fer el seguiment de les pràctiques.

5.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.

6.A partir de l'1 de juliol, una vegada que els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques, el SNLF gestiona la certificació de les hores de formació permanent del professorat corresponent a aquesta activitat, segons la normativa vigent.

7.La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent.

8.La coordinació d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda en els estudis oficials dels graus d'Infantil i de Primària i del Màster del professorat, segons la normativa vigent.

9.El servei responsable de la gestió i coordinació de les pràctiques és el Servei de Normalització Lingüística i Formació.

Dades de contacte: practiquesuniversitats@dgpice.caib.es, 971 17 66 25.

 

ANNEX 2 Pràctiques dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil, d'educació primària i d'educació especial de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Segon Admissió de centres

A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria, és imprescindible:

a)Que els centres hagin complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.

b)Que els docents que han de fer de tutors, en el cas de les pràctiques de menció, han de tenir una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.

c)Que els docents que han de ser tutors, en el cas dels centres de la xarxa d'escoles infantils públiques i de la xarxa complementària, han de ser mestres amb l'especialitat d'educació infantil o títol de grau equivalent.

Tercer Selecció de centres

Els centres que compleixen les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1 i les de l'article segon d'aquest mateix annex queden ordenats segons els criteris següents:

1r.Els centres que tenen la condició de centre col·laborador de la UIB en la formació inicial dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària.

2n.Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).

3r.Els centres que hagin participat en algun programa de formació en el centre (FeC), de formació intercentres (FiC) o de formació del centre (FdC) a partir del curs 2016-2017.

4t.La resta de centres.

Els centres són seleccionats segons la demanda de l'alumnat de la UIB i de les necessitats dels diferents estudis.

Quart Calendari de les pràctiques

Segons el que preveu la UIB, les pràctiques externes s'han de dur a terme d'acord amb el calendari següent:

a)Grau d'Educació Infantil:

  • Pràctiques I: del 10 de febrer al 29 de maig de 2023
  • Pràctiques II: del 10 de febrer al 29 de maig de 2023

b)Grau d'Educació Primària:

  • Pràctiques I: del 10 de febrer al 26 de maig de 2023
  • Pràctiques II: del 3 d'octubre al 22 de desembre de 2022
  • Pràctiques de menció: del 17 d'abril al 26 de maig de 2023

Cinquè Funcions del coordinador del centre

El coordinador té les funcions següents:

  1. Rebre els estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia), explicar-los les actituds, compromisos i responsabilitats que se'ls demanen i posar-los en contacte amb el seu tutor del centre.
  2. Organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.

Sisè Compensació econòmica per part de la UIB

1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels estudis del grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del grau.

2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hi hagi donat el vist-i-plau, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.

3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat que renunciï a rebre la compensació econòmica, aquest centre ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció en el qual es faci constar aquesta circumstància.

 

ANNEX 3 Pràctiques dels estudis del grau de Pedagogia

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP) i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Segon Admissió de centres

A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria és imprescindible que, segons la tipologia del centre, els docents tutors compleixin els requisits següents:

1. Han de ser professors d'educació secundària i han d'exercir la funció d'orientador en un centre o han d'impartir docència en una plaça de l'especialitat de formació i orientació laboral (FOL), intervenció sociocomunitària o serveis a la comunitat.

2. Han de ser professionals que exerceixin funcions psicopedagògiques als EAP, als serveis educatius especialitzats o als EOEP.

Tercer Calendari de les pràctiques

Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del grau de Pedagogia s'han de fer 420 hores en un centre en el període comprès entre octubre de 2022 i gener de 2023.

 

ANNEX 4 Pràctiques dels estudis del grau de Psicologia

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP) i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Segon Admissió de centres

A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria és imprescindible que, segons la tipologia del centre, els docents tutors compleixin els requisits següents:

1.Han de ser psicòlegs i han d'exercir la funció d'orientador o han d'impartir docència en places de l'especialitat de formació i orientació laboral (FOL), intervenció sociocomunitària o serveis a la comunitat.

2.Han de ser psicòlegs que treballen als departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària o d'educació secundària, als serveis educatius especialitzats, als EAP o als EOEP.

Tercer Calendari de les pràctiques

Segons el que preveu la Universitat, per a les pràctiques externes del grau de Psicologia s'han de fer 150 hores en un centre, en els períodes següents: primer semestre, segon semestre o curs escolar.

 

ANNEX 5 Pràctiques del Màster Universitari en Formació del Professorat

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Segon Admissió de centres

A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria, és imprescindible que:

1.Els centres hagin complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.

2.Els docents que han de fer de tutors tenguin una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.

Tercer Selecció de centres

Els centres que compleixen les condicions esmentades a l'article tercer de l'annex 1 i els de l'article tercer d'aquest annex queden ordenats segons els criteris següents:

1r. Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).

2n. Els centres que han participat en un programa de formació en el centre (FeC), de formació intercentres (FiC) o de formació del centre (FdC) a partir del curs 2016-2017.

3r. La resta de centres educatius.

Quart Calendari de les pràctiques

Segons el que preveu la UIB, les pràctiques es duran a terme en dos períodes:

  • Del 14 de novembre al 25 de novembre de 2022 (10 dies d'observació al centre en dies lectius)
  • Del 6 de març al 12 de maig de 2023                       

Excepte, per a l'especialitat d'Orientació Educativa, les pràctiques es duran a terme en un únic període, entre el 14 de novembre de 2022 i el 12 de maig de 2023.

Cinquè Assignació d'alumnes en pràctiques als centres

La Comissió Acadèmica del Màster ha de comunicar als coordinadors de les pràctiques dels centres, abans de l'inici del període de pràctiques, la relació dels docents tutors que tindran alumnes en pràctiques. Han d'indicar-los els noms dels tutors acadèmics de la UIB assignats als estudiants en pràctiques, així com el nom i l'especialitat dels estudiants.

Sisè Funcions de la Universitat

1.La UIB ha d'organitzar les sessions de coordinació per als coordinadors de les pràctiques dels centres per facilitar-ne el bon funcionament i el seguiment dels alumnes durant el període de pràctiques.

2.Els coordinadors de les pràctiques dels centres educatius disposaran d'una guia per al desenvolupament de les pràctiques als centres i la coordinació amb els tutors acadèmics de la Universitat, a fi que els alumnes del Màster puguin fer les pràctiques d'una manera adequada.

Setè Funció del director del Màster

El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne i d'avaluar-les. En l'avaluació, ha de tenir en compte, necessàriament, les aportacions fetes pel centre.

Vuitè Funcions del coordinador del centre

El coordinador de les pràctiques, preferiblement de l'equip directiu, ha de gestionar les actuacions de les pràctiques dels alumnes del Màster assignats al centre. Ha de convocar, com a mínim, dues reunions de seguiment amb els docents tutors.

Novè Compensació econòmica per part de la UIB

1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant del Màster que hi faci les pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del Màster en Formació del Professorat. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del Màster.

2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hi hagi donat el vist-i-plau, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui. Els centres han de destinar aquesta quantitat, preferentment, als departaments implicats en les pràctiques.

3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat que renunciï a rebre la compensació econòmica, aquest centre ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció en el qual es faci constar aquesta circumstància.

 

ANNEX 6 Pràctiques del Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació especial, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius i dels equips d'EOEP, d'EAP i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears.

Segon Admissió de centres

1.Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1.

2.Pel que fa als docents, excepcionalment, en el cas de l'apartat b) 1r de l'article tercer de l'annex 1, podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.

Tercer Calendari de les pràctiques

Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del MIIP s'han de fer 100 hores en un centre, en el període comprès entre gener i juny del 2023.

Quart Funció del director del Màster

El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'estudiant, coordinar-se amb el tutor del centre i avaluar les pràctiques. En l'avaluació, ha de tenir en compte, necessàriament, les aportacions fetes pel centre.

 

ANNEX 7 Pràctiques del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Suport Educatiu i del Màster en Formació Permanent de Mestre especialista en Audició i Llenguatge

Primer Destinataris de la convocatòria

Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil i educació primària i els centres d'educació especial sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Segon

Admissió de centres

1.Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1.

2.Pel que fa als docents, excepcionalment, en el cas de l'apartat b) 1r de l'article tercer de l'annex 1, podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.

Tercer Calendari de les pràctiques

Les pràctiques externes dels Màsters en Formació Permanent de Mestres Especialistes s'han de realitzar durant 8 setmanes, en un període comprès entre gener i març del 2023.

Quart Funció del director del Màster

El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'estudiant, coordinar-se amb el tutor del centre i avaluar les pràctiques. En l'avaluació, ha de tenir en compte, necessàriament, les aportacions fetes pel centre.