Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 347109
Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s’aplica la previsió de l’article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 117.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant Llei 14/2014), determina que el Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts i amb l'informe previ de la Intervenció General, pot limitar la fiscalització prèvia a comprovar els requisits bàsics següents:

a) L'existència de crèdit pressupostari adequat a la naturalesa de la despesa i suficient, o la imputació comptable adequada en cas d'operacions no pressupostàries.

b) La competència de l'òrgan que genera la despesa o l'obligació.

c) El compliment de les normes aplicables als expedients relatius a despeses de caràcter pluriennal i despeses estructurals.

d) El compliment de les normes sobre publicitat i concurrència aplicables als expedients de despesa corresponents.

e) Aquells altres aspectes que, per la seva transcendència en el procés de gestió, així es determinin per a cada tipus d'expedient de despesa, a proposta de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

L'article 26 del Decret 11/2022, d'11 d'abril, pel qual es regula el règim de control intern que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desplega alguns aspectes d'aquest règim de fiscalització prèvia limitada, sempre que el Consell de Govern faci un ús efectiu de la facultat que li atribueix l'article 117.2 de la Llei 14/2014.

El darrer acord de Consell de Govern pel qual es va aplicar la previsió de l'article 117.2 de la Llei de finances respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada va ser aprovat en la sessió de dia 7 de setembre de 2020 sense que hagi estat objecte de cap modificació.

Des de l'aprovació del darrer acord esmentat, actualment vigent, han entrat en vigor diverses normes, tant en l'àmbit estatal com en l'autonòmic, relacionades amb l'execució de projectes i actuacions que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència posat en marxa per la Unió Europea per mitigar l'impacte de la Pandèmia COVID-19. Les exigències respecte de la gestió d'aquests fons aconsellen incloure'n una referència expressa en l'Acord de Consell de Govern sobre fiscalització prèvia limitada.

Per altra banda, l'Acord del Consell de Govern de 3 de gener de 2022 pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social, laboral i mediambiental en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental, ha introduït notables modificacions respecte de l'anterior Acord de 2016, la qual cosa també obliga a modificar certs aspectes de l'Acord sobre fiscalització prèvia limitada.

Així mateix, en relació amb el acords marc i els contractes basats, la recent sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 17 de juny de 2021 determina que, una vegada que el conjunt dels contractes basats en un acord marc assoleixin el límit del valor estimat d'aquest s'esgotaran els efectes de dit acord marc. Aquesta consideració obliga a introduir aquest nou aspecte a tenir en compte en la fiscalització dels contractes basats.

En darrera instància, l'experiència adquirida en relació amb determinats tipus de despeses també fan recomanables certes modificacions, així com la regulació expressa dels aspectes que han de ser objecte de fiscalització en diverses tipologies d'expedients que en l'Acord actualment vigent no es contemplen.

Atès el que s'ha exposat anteriorment, el dia 8 de juny de 2022, la Intervenció General, d'acord amb l'article 117.2 de la Llei 14/2014, ha emès un informe relatiu a la necessitat de dictar un nou acord que s'adapti a les modificacions normatives que s'han produït des de l'any 2020, principalment en tot el relacionat amb l'execució dels fons procedents del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de 20 de juny de 2022, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Ordenar la fiscalització prèvia limitada de tots els expedients de despesa i de les operacions no pressupostàries mitjançant la comprovació dels aspectes següents:

a) L'existència de crèdit adequat a la naturalesa de la despesa i suficient.

b) En operacions no pressupostàries, que el compte a què es pretenen imputar l'expedient o el document és el que correspon, atès el pla de comptabilitat de la Comunitat Autònoma.

c) En els casos en què es tracti d'adquirir un compromís pluriennal, que es compleixen els requisits que estableix per a aquest tipus de despesa la normativa pressupostària vigent aplicable.

d) En el cas que es tracti de despeses estructurals, que es compleixen els requisits prevists a l'article 69 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

e) Que les obligacions o despeses són generades per l'òrgan competent.

f) Que es compleixen les normes de publicitat i concurrència que siguin aplicables als expedients de despesa corresponents.

g) Els altres aspectes addicionals que per la seva transcendència en el procés de gestió així es determina per a cada tipus d'expedient de despesa en l'annex d'aquest Acord.

Segon. Aprovar l'annex d'aquest Acord sobre els aspectes concrets sotmesos a la fiscalització prèvia limitada dels expedients de despesa i de les operacions no pressupostàries, tant generals com addicionals.

Tercer. Ordenar que aquest Acord s'apliqui als expedients que s'enviïn a fiscalitzar a partir de dia 1 de juliol de 2022.

Quart. Deixar sense efecte l'Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2020 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de juny de 2022

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX

1. ASPECTES GENERALS

Amb caràcter general, per a tots els expedients de despesa, s'han de comprovar els aspectes següents:

1.1. Documents comptables que acrediten l'existència de crèdit. En operacions no pressupostàries, que el compte a què es pretén imputar l'expedient o el document és el que correspon.

1.2. En el cas d'expedients de despesa de caràcter pluriennal, documentació acreditativa del compliment de les previsions normatives per aquest tipus de despeses contingudes a la Llei de finances i la seva normativa de desenvolupament. En cas d'haver estat exceptuat per l'òrgan competent de l'aplicació dels límits que la llei estableix per als compromisos pluriennals, s'ha d'acompanyar del corresponent certificat de l'acord adoptat.

1.3. En el cas d'expedients de despesa als quals és aplicable l'article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que regula les denominades despeses estructurals i recurrents, s'han d'acompanyar de la documentació acreditativa del compliment dels requisits prevists en aquest precepte, en concret, l'autorització del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, si escau, o en cas contrari, l'informe valorat del centre gestor.

1.4. Si la despesa o l'expedient han de ser sotmesos a l'autorització del Consell de Govern, el certificat del secretari o secretària d'aquest òrgan col·legiat referent a l'acord adoptat. En els expedients de concessió de subvencions que requereixin l'autorització prèvia del Consell de Govern prevista a l'article 8.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions, el certificat s'ha de substituir per la proposta d'acord i la fiscalització favorable estarà condicionada a l'acreditació de l'adopció de l'acord, mitjançant el certificat del secretari o secretària del Consell de Govern.

1.5. Quan es tracti d'expedients de despesa derivats de l'execució de projectes d'iniciativa pública declarats estratègics pel Consell de Govern, als efectes d'aplicar les previsions contingudes en els articles 5.3 i 15.4 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, s'ha d'aportar un certificat del director de l‘Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, en el qual s'acrediti la inclusió de l'expedient iniciat en l'execució d'un projecte declarat estratègic, que s'ha d'identificar, amb referència a l'annex 2 de l'Acord de Consell de Govern vigent en cada moment.

1.6. En cas de tramitació anticipada de despesa, es verificarà el compliment de l'article 65.6 de la Llei de finances. Així mateix, es comprovarà que el plec de clàusules administratives particulars, la resolució de concessió de la subvenció, el conveni, la resolució de convocatòria de subvencions o els altres actes determinants de la disposició de la despesa, sotmetin l'adjudicació del contacte, la concessió de la subvenció, el conveni o l'acte que generi l'obligació a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la comunitat autònoma corresponents a l'exercici següent a aquell en què es tramiti l'expedient o en l'exercici en què s'hagi de materialitzar el pagament.

1.7. Proposta de resolució motivada, signada per qui correspongui i dirigida a l'òrgan competent per resoldre. S'ha de comprovar que la proposta conté els antecedents i les consideracions en virtut dels quals se'n proposa l'aprovació, partint de la normativa que regula cada tipologia d'expedient, com també el desglossament de les partides i les anualitats a què s'imputa la despesa. Si s'escau, s'ha de comprovar que conté la identificació del perceptor, el règim de pagament i les garanties.

Només és pertinent l'acumulació de les fases d'autorització i disposició de la despesa i del reconeixement de l'obligació i proposta de pagament en una sola fase, en els casos en què no hi hagi hagut cap actuació del perceptor o de l'Administració entre la fase de compromís i la de proposta de pagament i, a més, no es tracti d'un expedient pluriennal.

En els casos de concessió de subvencions, s'ha de comprovar que a la proposta de resolució hi consta l'especificat al punt 2.6.2 d'aquest annex.

En els contractes patrimonials, la proposta de resolució que s'indica en l'apartat 1.7 s'ha de substituir per les propostes que es detallen en l'apartat 2.1.1 i 2.1.2 del present annex.

1.8. Els expedients de despesa que hagin de ser sotmesos a la consulta preceptiva del Consell Consultiu de les Illes Balears i a fiscalització prèvia, aquesta s'ha de produir abans que l'òrgan consultiu emeti el seu dictamen. Posteriorment, s'ha de comprovar que el dictamen ha estat emès, expressament o tàcitament.

1.9. En els expedients derivats de l'execució dels projectes finançats amb el fons per afavorir el turisme sostenible, es comprovarà que consta la certificació del secretari o secretària de la Comissió d'impuls del turisme sostenible que acrediti que el projecte ha estat seleccionat, amb indicació de l'import i les anualitats en què es distribueix l'ajuda. Quan no es financi al cent per cent, en el certificat es detallaran les partides dels pressupost del projecte que són objecte de finançament i el percentatge que suposa de l'ajuda. Igualment s'ha de comprovar que consta a l'expedient un informe del servei tècnic gestor de l'expedient referit a la inclusió de l'objecte de la despesa a un projecte concret, que s'ha d'identificar.

2. ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE L'EXPEDIENT D'APROVACIÓ DE LA DESPESA

A més dels aspectes de comprovació general, en funció de la tipologia de cada expedient, s'han de verificar els aspectes següents:

2.1. Contractes patrimonials

2.1.1. Adquisició d'immobles

A) Adquisició per concurs

a) Plec de prescripcions tècniques i plec de condicions del concurs .

b) Informe dels serveis jurídics de la conselleria competent en matèria de patrimoni sobre el plec de condicions del concurs.

c) Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient i dels plecs, i d'obertura del procediment de licitació.

d) Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització de la despesa.

B) Adquisició directa

a) Informe de la Secretaria General de la conselleria interessada que justifiqui la concurrència de les causes que eximeixen d'aplicar la regla general del concurs.

b) Informe de la direcció general o l'òrgan competent en matèria de patrimoni sobre els aspectes jurídics de la contractació.

c) Informe tècnic de taxació i valoració desglossada de l'immoble.

d) Proposta de resolució elevada a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient d'adquisició. Si el valor és superior a 500.000 euros, proposta d'acord al Consell de Govern pel qual acorda l'adquisició.

e) Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització i disposició de la despesa amb la determinació de la forma de pagament, que serà la que s'incorpori a l'escriptura.

2.1.2. Arrendament

A) Arrendament per concurs

a) Plec de prescripcions tècniques i plec de condicions del concurs.

b) Informe dels serveis jurídics de la conselleria competent en matèria de patrimoni sobre el plec de condicions del concurs.

c) Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de l'expedient i dels plecs, i d'obertura del procediment de licitació.

d) Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització de la despesa.

B) Arrendament directe

a) Informe de la Secretaria General de la conselleria interessada, que justifiqui la concurrència de les causes que eximeixen d'aplicar la regla general del concurs.

b) Informe tècnic sobre l'adequació de la renda al preu del mercat.

c) Informe de la direcció general o l'òrgan competent en matèria de patrimoni sobre els aspectes jurídics de la contractació.

d) Proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de la concertació de l'arrendament.

e) Proposta de resolució al titular de la secció pressupostària d'autorització i disposició de la despesa en la qual es determini el règim de pagament, que serà el que s'incorpori al contracte.

2.1.3. Revisió de preus d'arrendaments

a) Informe relatiu a la clàusula de revisió del preu del contracte, la seva aplicació i el seu càlcul.

2.1.4. Pròrroga d'arrendaments

a) Informe relatiu a la possibilitat de prorrogar el contracte, la conformitat del contractista, si escau i el pressupost de la pròrroga.

b) Proposta de resolució de l'òrgan competent en matèria de patrimoni d'aprovació de la pròrroga del contracte en cas de pròrroga expressa, o l'acreditació que n'ha pres nota si es tracta d'una pròrroga tàcita.

c) Proposta de resolució elevada al titular de la secció pressupostària, d'autorització i disposició de la despesa.

2.2. Contractes no patrimonials

2.2.1. Contractes

a) Plec de prescripcions tècniques o, en el seu cas, document descriptiu. Es verificarà exclusivament que no existeixen incongruències amb aquells aspectes del quadre de característiques del contracte que han de ser objecte de fiscalització, d'acord amb l'apartat següent. Si es tracta d'una obra, aquesta comprovació del plec tècnic s'ha de substituir per la verificació de l'informe de supervisió del projecte (en els casos en què sigui exigible segons la legislació vigent), l'aprovació del projecte i el replantejament previ.

b). Quadre de característiques del contracte, quadre de criteris d'adjudicació i annexos, que conté el plec de clàusules administratives particulars. D'aquests documents seran objecte de fiscalització:

1. Tipus de contracte, procediment d'adjudicació i si està subjecte a regulació harmonitzada.

2. Òrgan de contractació, unitat encarregada del seguiment i execució i responsable del contracte.

3. Definició de l'objecte del contracte, de manera que permeti la comprovació de l'exacte compliment de les obligacions per part del contractista.

4. Pressupost base de licitació i valor estimat del contracte, amb el desglossament previst en l'article 100.2 de la LCSP. Consignació pressupostària i anualitats. En el cas de lots, consignació pressupostària i anualitats de cada lot. En el cas dels contractes mixtos, el pressupost desglossat per a cada prestació.

5. Durada del contracte, el seu termini d'execució i l'admissió o no de pròrroga. En el cas que s'admeti la possibilitat de pròrroga, les condicions en què es durà a terme. Es verificarà que la durada s'ajusta al previst a la LCSP.

6. Paràmetres objectius per identificar ofertes anormalment baixes.

7. Mínimes condicions especials d'execució del contracte que exigeix la normativa d'aplicació.

8. Forma de pagament del preu.

9. Possibilitat de modificació del contracte i les condicions, abast i límits en què es durà a terme.

10. Respecte als criteris d'adjudicació s'ha de comprovar:

i. Que estiguin vinculats a l'objecte del contracte.

ii. Que els criteris qualitatius en els contractes de serveis de l'annex IV del la LCSP així com els contractes que tenguin per objecte prestacions de caràcter intel·lectual ponderin, com a mínim, el 51% de la puntuació assignable en la valoració de les ofertes, sense perjudici de l'establert a l'article 146.2 a) de la LCSP.

iii. Que, en cas que s'incloguin criteris socials i/o mediambientals, cada tipus ponderi entre el 5% i el 15% del total del barem.

iv. Que es determini la forma d'avaluar la millor relació qualitat-preu.

v. Que es relacioni la documentació relativa als criteris d'adjudicació que s'ha de presentar.

vi. En els procediments en què es prevegin fases, que estiguin relacionats els criteris que s'apliquen a cada fase i el llindar mínim que s'hi exigeix.

vii. Existència o no d'organisme tècnic especialitzat o comitè d'experts en la valoració dels criteris d'adjudicació.

viii. Quan no es faci servir un plec tipus, que en el quadre de característiques del contracte s'estableixin criteris de desempat d'ofertes, d'acord amb l'indicat en el punt dècim de l'Acord de Consell de Govern de 3 de gener de 2022 pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social, laboral i mediambiental en la contractació de l'Administració de la CAIB i el seu sector públic instrumental.

ix. Que s'adjunti model d'oferta adient.

11. Quan es proposi un procediment negociat sense publicitat, previst en l'article 168 de la LCSP, comprovar que concorre alguna de les circumstàncies previstes en aquest precepte.

12. Quan es proposi com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, es verificarà que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 167 de la LCSP i, en cas de que es reconeguin primes o compensacions als participants, que en el document descriptiu queda fixada la seva quantia i que consta la corresponent retenció de crèdit.

13. En els supòsits de contractes d'obres o concessió d'obres es comprovarà, si escau, que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.

2.2.2. Contractació conjunta de projecte i obra

A més dels aspectes del punt 2.2.1 d'aquest annex, propi dels contractes, amb exclusió de l'esmentat al projecte, s'ha de comprovar:

a) Que s'aporta justificació sobre la necessitat d'utilitzar el procediment excepcional de contractació conjunta de projecte i obra, de conformitat amb l'article 234.1 de la LCSP.

b) Que existeix avantprojecte o, si n'és el cas, bases tècniques a les quals s'ha d'ajustar el projecte.

2.2.3. Modificacions de contractes

a) Informe justificatiu de la necessitat i possibilitat de modificar el contracte, per raons d'interès públic, incloent-hi la vigència i el càlcul del preu del modificat, tenint en compte el coeficient de baixa d'adjudicació. L'informe haurà de concretar:

1. Modificacions previstes en els termes de l'article 204 de la LCSP: que la modificació s'ajusta al previst al contracte.

2. Modificacions no previstes: que la modificació s'ajusta a algun dels supòsits prevists en l'article 205 de la LCSP i que no se superen els percentatges màxims que es preveuen en aquest article.

b) Informe favorable del servei jurídic corresponent en relació amb l'adequació de la tramitació de la modificació al que es disposa als articles 204 i 205 de la LCSP, en els termes de l'article 191 de l'esmentada Llei.

c) En els supòsits de modificació de contractes d'obres o concessió d'obres, a més i si escau, verificació de l'informe de supervisió del projecte modificat, l'aprovació i acta de replanteig previ. Si és el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.

2.2.4. Pròrroga de contracte (repetició de prestacions)

a) Informe relatiu a la possibilitat de prorrogar el contracte, la conformitat del contractista, si escau, i el pressupost de la pròrroga. A l'informe es deixarà constància que amb la previsió de la pròrroga no se superaran els límits establerts a l'article 29 de la LCSP o en el propi contracte.

b) En el supòsit que resulti d'aplicació l'establert al darrer paràgraf de l'article 29.4 de la LCSP, un informe que justifiqui l'aplicació d'aquest precepte, amb expressió concreta de que la publicació de l'anunci de licitació del nou contracte s'ha fet amb una antelació mínima de tres mesos respecte a la data de finalització del contracte originari.

2.2.5. Revisions de preus

a) Informe relatiu a la clàusula de revisió del preu del contracte, la seva aplicació i càlcul, així com del compliment dels requisits exigits en l'article 103.5 de la LCSP.

 

2.2.6. Certificació final d'obres

a) Acta de conformitat a la recepció de les obres.

b) Certificació final expedida pel director facultatiu, pendent de l'aprovació de l'òrgan de contractació.

c) En el supòsit excepcional d'incloure-hi revisions de preus, informe justificatiu de la no inclusió d'aquesta en les certificacions ordinàries, del compliment dels requisits exigits per l'article 103.5 de la LCSP, així com del càlcul del seu import.

2.2.7. Resolució del contracte formalitzat amb indemnització

a) Informe justificatiu de la necessitat de resoldre el contracte.

b) Conformitat del contractista, si és procedent.

c) Informe del servei jurídic.

d) Càlcul de la indemnització.

2.3. Contractes no patrimonials tramitats mitjançant tècniques de racionalització

2.3.1. Acords marc i sistemes dinàmics d'adquisició

Pel que fa als extrems dels Aspectes generals, punt 1 del present Acord, aquests expedients no comporten una despesa immediata i en conseqüència no s'ha de comprovar els punts 1.1, 1.2, 1.3 i 1.6 de l'apartat 1 d'aquest Annex. Com aspectes addicionals:

a) Comprovar els extrems a que es refereix l'apartat 2.2.1 de l'annex d'aquest Acord.

b) Si es tracta de la implementació d'un sistema dinàmic d'adquisició, es verificarà que el procediment d'adjudicació és el restringit i que s'utilitzaran els mitjans electrònics en els termes previst en l'article 224 de la LCSP.

2.3.2. Modificació i pròrroga d'acords marc i sistemes dinàmics d'adquisició

Informe relatiu a la possibilitat de prorrogar o modificar l'acord marc o sistema dinàmic d'adquisició i, si escau, a la conformitat dels contractistes.

2.3.3. Contractes basats en un acord marc

Els expedients han de ser tramesos a fiscalitzar abans d'iniciar les consultes i d'aprovar el document de licitació. En el cas que no siguin necessàries les consultes, s'ha de trametre a fiscalitzar abans de l'autorització de la despesa.

A més dels aspectes generals, com aspectes addicionals, es comprovarà que consta:

a) Memòria justificativa emesa per la unitat responsable de la tramitació del contracte basat, comprensiva dels antecedents de l'acord marc del qual deriva, amb expressió de la seva vigència, la denominació de les empreses que en formen part i les condicions per adjudicar els contractes basats.

b) Informe motivat del càlcul del pressupost base de licitació del contracte basat elaborat per l'òrgan responsable de l'autorització de la despesa.

c) Si és procedent, document de licitació per a l'adjudicació i execució del contracte basat informat per la Secretaria de la Central de Contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en contractes derivats d'acord marc formalitzat per la Central.

d) Un informe de la Central de Contractació o de l'òrgan de contractació descentralitzat relatiu a la situació actual dels contractes basats imputats a l'acord marc en relació amb el límit quantitatiu determinat pel valor màxim estimat de l'acord marc, quan hagin formalitzat l'acord marc els òrgans de contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2.4. Encàrrecs a mitjans propis personalitzats

2.4.1. Encàrrec d'execució

a) Plec de prescripcions tècniques. Si es tracta d'una obra, el plec de prescripcions tècniques s'ha de substituir per l'informe de l'oficina de supervisió (si és procedent), l'aprovació del projecte i l'acta de replantejament previ.

b) Si és el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears

c) Es comprovarà que existeix referència expressa a la resolució o acord pel qual s'han aprovat les tarifes que s'han de fer servir en la retribució de la prestació.

d) Declaració responsable signada pel representant del mitjà propi en què s'afirmi que disposa o, en tot cas, disposarà de mitjans humans i tècnics suficients per dur a terme l'encàrrec.

2.4.2. Modificació de l'encàrrec d'execució

a) Memòria justificativa de la necessitat de modificar l'encàrrec.

b) Si es tracta d'una obra, s'ha de comprovar que hi consten l'informe de supervisió del projecte modificat, en els casos en què sigui exigible segons la legislació vigent, l'aprovació del projecte modificat i el replantejament previ.

c) Si n'és el cas, comprovar que consta la retenció de crèdit prevista a l'article 80 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.

2.4.3. Pròrroga de l'encàrrec d'execució

a) Informe relatiu a la necessitat o conveniència de prorrogar l'encàrrec en què consti que es mantenen les mateixes tarifes aplicades en l'encàrrec original.

2.5. Expropiacions

2.5.1. Expedient d'expropiacions per procediment d'urgència: dipòsits previs i indemnitzacions

a) Certificat d'acord del Consell de Govern en el qual es declara l'ocupació urgent dels béns.

b) Memòria del centre gestor que inclogui els antecedents de l'expedient i en la qual es detalli el càlcul de les quanties dels dipòsits previs i, si s'escau, les indemnitzacions pels perjudicis derivats de l'ocupació urgent.

c) Fulls de dipòsits previs i, si s'escau, d'indemnització.

d) Actes prèvies a l'ocupació.

2.5.2. Expedient d'expropiacions: preu just

a) Actes de mutu acord o límit de conformitat, o bé la resolució del Jurat Provincial d'Expropiació o sentència de l'òrgan jurisdiccional corresponent. Les actes de mutu acord han d'incloure el full de valoració de cada finca objecte d'expropiació amb la conformitat del propietari, en el seu cas.

b) Memòria del centre gestor que inclogui els antecedents de l'expedient i en la qual es detalli el càlcul de les quanties objecte de preu just.

c) Justificant del pagament o consignació del dipòsit previ i, si s'escau, indemnització (només en expedients en els quals s'hagi declarat l'ocupació urgent).

2.5.3. Expedient d'expropiacions: interessos

a) Informe del càlcul d'interessos en què han de constar el tipus d'interès i les dates d'aplicació i la no prescripció del dret a la seva percepció.

b) Certificat de la unitat de gestió econòmica referent a la data de pagament del preu just.

2.6. Subvencions

2.6.1 Convocatòries

a) Esborrany de la resolució de convocatòria amb el contingut mínim establert en la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions. En el supòsit excepcional de tramitació conjunta de bases reguladores i convocatòria la fiscalització prèvia ha de limitar-se al contingut mínim de la convocatòria abans citat.

Es verificarà que l'esborrany de resolució de convocatòria fa referència a si les subvencions susceptibles de ser atorgades constitueixen o no Ajudes d'Estat regulades en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i es verificarà que hi consta el compliment del procediment general de notificació a la Comissió Europea, i que s'ha obtingut decisió favorable.

Així mateix, també han d'indicar si queden subjectes al règim de mínimis i/o al marc nacional temporal.

En el supòsit que la subvenció s'aculli a un reglament de «mínimis», ha de fer referència al reglament concret, inclosa la referència de publicació al DOUE. Si la subvenció s'acull al procediment d'exempció de notificació, es verificarà la referència al reglament d'exempció, la referència a la publicació al DOUE així com indicació de la categoria concreta que li és aplicable.

b) Informe sobre l'adequació de la convocatòria al pla estratègic i a les bases reguladores.

c) Quan a la convocatòria es prevegi pagaments sense justificació prèvia, aquesta ha de fer menció expressa al supòsit legal a què s'acull, entre els que preveu l'article 37 del TRLLSCAIB o lleis sectorials que ho prevegin. En el supòsit que preveu l'últim paràgraf de l'apartat 2 de l'article 37, la proposta ha de fer menció expressa a l'acord de Consell de Govern adoptat per atorgar l'autorització de pagament anticipat

d) En el cas que la convocatòria s'hagi de tramitar amb entitats col·laboradores, s'ha de trametre juntament amb la documentació que s'ha de fiscalitzar un esborrany de les clàusules del conveni o contracte que ha de regir la col·laboració i, si s'escau, els plecs que han de regir en la selecció de l'entitat.

2.6.2. Concessió de subvencions

a) Es comprovarà que a la proposta de resolució de concessió figura l'objecte de la subvenció i el seu àmbit temporal, el pressupost de l'activitat subvencionada (en el seu cas), l'import sol·licitat, l'import de la subvenció atorgada, la forma i terminis de justificació i pagament de la subvenció, com també que el beneficiari està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

Si es tracta d'una subvenció sense convocatòria es verificarà que l'esborrany de resolució fa referència a si les subvencions susceptibles de ser atorgades constitueixen o no Ajudes d'Estat regulades en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i es verificarà que hi consta el compliment del procediment general de notificació a la Comissió Europea, i que s'ha obtingut decisió favorable.

Així mateix, també han d'indicar si queden subjectes al règim de mínimis i/o al marc nacional temporal.

En el supòsit que la subvenció s'aculli a un reglament de «mínimis», ha de fer referència al reglament concret, inclosa la referència de publicació al DOUE. Si la subvenció s'acull al procediment d'exempció de notificació, es verificarà la referència al reglament d'exempció, la referència a la publicació al DOUE així com indicació de la categoria concreta que li és aplicable.

En el cas en què l'Administració i el beneficiari hagin de formalitzar un conveni instrumental per concretar els compromisos que assumeixen les parts, s'ha de trametre, juntament amb la documentació de l'expedient que s'ha de fiscalitzar, l'esborrany d'aquest conveni.

b) Si la concessió es fa en el marc d'una convocatòria, es verificarà que existeix referència expressa a l'aplicació dels criteris per l'adjudicació de les subvencions i a la intervenció de la comissió avaluadora, si n'és el cas.

c) Si es tracta d'una concessió de subvencions sense convocatòria prèvia, es comprovarà que existeix un informe justificatiu del caràcter singular de la subvenció i de les raons que justifiquen la dificultat de la convocatòria pública.

2.7. Transferències a entitats del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

a) En el cas de transferències de capital, s'ha de comprovar que en la proposta de resolució hi consta el termini que s'atorga per fer la inversió concreta objecte de la transferència. Si es tracta d'una transferència corrent, se n'ha de concretar la finalitat general (aportació dels socis, aportació per cobrir pèrdues, aportació al pressupost corrent, etc.).

b) Si es tracta d'una transferència imputada a una partida amb caràcter de justificable, s'ha de constatar que la proposta de resolució que s'adjunta conté el règim de justificació de l'aplicació dels fons a la finalitat per a la qual es transfereixen.

2.8. Convenis

a) Memòria justificativa en què s'analitzi la necessitat de formalitzar el conveni i les raons que exclouen la formalització d'un contracte o la concessió d'una subvenció (article 21.3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears).

b) Informe econòmic del pressupost del conveni amb detall de les aportacions de cada una de les parts.

c) Text del conveni que han de subscriure les parts.

d) Informe del servei jurídic corresponent.

2.9. Acords d'acció concertada

2.9.1. Convocatòria d'acció concertada

Pel que fa als extrems dels Aspectes generals, punt 1 del present Acord, aquests expedients no comporten una despesa immediata i en conseqüència no s'han de comprovar els punts 1.1, 1.2, 1.3 i 1.6 de l'apartat 1 d'aquest Annex. Com aspectes addicionals es comprovarà que consta:

a) Memòria justificativa de la necessitat de la convocatòria

b) Informe dels Serveis jurídics.

c) Informe per a la determinació del mòdul econòmic.

d) Plec de condicions tècniques.

e) Esborrany de convocatòria.

2.9.2. Acord d'acció concertada (concert)

A més dels aspectes generals, com aspectes addicionals, es comprovarà que consta:

a) Memòria justificativa de la subscripció del concert en la qual s'indiqui el procediment que s'ha seguit per seleccionar a l'entitat amb la qual es vol concertar.

b) Text del concert que han de subscriure les parts.

2.10. Expedients d'aprovació i de ratificació de les operacions d'endeutament

Aquests expedients no impliquen una despesa immediata i no necessiten, per ser aprovats, que s'emeti cap document comptable que acrediti l'existència de crèdit, ni l'autorització d'una despesa pluriennal.

2.10.1. Expedients d'aprovació de les condicions bàsiques de les emissions de deute públic o de concertació d'operacions de crèdit a llarg i a curt termini

a) Informe de la Direcció General competent en matèria de tresoreria justificativa de la necessitat de contractar l'endeutament i acreditatiu del compliment de tots els requisits i limitacions legals que li afectin.

b) Autorització del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, en el cas de sobrepassar durant l'exercici el límit establert en la Llei de Pressuposts Generals.

c) Autoritzacions de l'Administració de l'Estat que siguin d'aplicació, de conformitat amb la normativa vigent, especialment la prevista a l'article 14 de la Llei 9/1980 de finançament de les comunitats autònomes.

d) Proposta d'acord de Consell de Govern d'aprovació de les condicions bàsiques de l'endeutament en la forma i dins els límits autoritzats pel Parlament.

2.10.2. Expedients de ratificació de les emissions de deute públic o de la concertació d'operacions de crèdit a llarg i a curt termini

a) Informe de la direcció general competent en matèria de tresoreria relatiu a les operacions de l'endeutament formalitzat i, si escau, sobre els aspectes no prevists en l'acord previ d'autorització.

b) Proposta d'acord del Consell de Govern pel qual es dona per assabentat de l'endeutament formalitzat i, si escau, la ratificació dels aspectes no prevists en l'acord previ d'autorització.

2.11. Liquidacions derivades de la declaració de la inexistència del contracte o de la nul·litat com a conseqüència de la revisió d'ofici (reconeixement extrajudicial de crèdit)

a) Informe del responsable de la unitat que va promoure la realització de l'obra, el subministrament del bé o la prestació del servei.

b) Informe dels serveis jurídics competents, que s'ha de pronunciar sobre la correcció del procediment seguit i, en general, sobre les qüestions de dret que pugui suscitar l'expedient.

c) Conformitat de la unitat competent amb les prestacions realitzades o amb els béns subministrats.

d) Certificat expedit per la unitat de gestió econòmica en el qual es detallin les factures susceptibles de ser abonades, un cop comprovada la inexistència de duplicitat de factures, de devolució dels subministraments, de compensació de factures o de qualsevol altra circumstància que pugui afectar el pagament d'aquestes.

e) Acord/resolució de l'òrgan competent declarant la inexistència o nul·litat del contracte. En el cas que s'acumuli el procediment de declaració de nul·litat/inexistència i el procediment de liquidació, proposta d'acord/resolució de declaració de nul·litat/inexistència.

f) En el supòsit que s'hagin realitzat pagaments a compte com a mesura provisional, d'acord amb l'apartat 8 de l'article 70 de la Llei 14/2014, de 29 de novembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, certificat de l'acord adoptat per Consell de Govern ordenant la imputació immediata al pressupost i pagament de les factures.

2.12. Altres expedients de despesa

a) Document comprensiu dels antecedents de l'expedient, adaptat a cadascuna de les tipologies.

b) En execució de sentència, s'ha de verificar que hi consta la sentència i la declaració de la seva fermesa, mitjançant una diligència o un informe jurídic.

c) En el cas de recurs administratiu, s'ha de verificar que hi consta la proposta de resolució del recurs administratiu i s'han de comprovar els aspectes propis de l'expedient principal en el qual porta causa.

3. ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE DOCUMENTS COMPTABLES

1. Verificar que els documents A, D, AD, OP i ADOP recullen fidelment la fase d'execució del pressupost que correspongui, que reflecteixen de manera correcta els imports, les partides pressupostàries i, si és procedent, les anualitats.

2. Comprovar que als documents comptables hi consten les signatures que corresponen i que s'han dictat els actes administratius en els qual s'emparen.

3. En els documents A, D i AD s'ha de comprovar que l'expedient ha estat fiscalitzat de conformitat, quan aquesta fiscalització prèvia sigui preceptiva segons la normativa pressupostària aplicable.

4. En els documents que contenguin la fase de reconeixement de l'obligació, s'ha de comprovar que s'acredita que la prestació s'ha dut a terme efectivament o que queda degudament acreditat el dret del creditor. S'han de verificar que consten els documents i aspectes següents:

a. En contractes, factura amb els requisits que estableixen les normes vigents (Llei 9/2017, de contractes del sector públic, el Reial decret 1619/2012, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, Decret 3/2015, pel qual es regula la facturació electrònica dels proveïdors de la Comunitat Autònoma Illes Balears, o normes que els substitueixin), degudament registrada i conformada pels serveis destinataris de la prestació realitzada. Si es tracta d'un subministrament, l'acta de recepció positiva o, excepcionalment, en el cas de pagaments parcials, la documentació acreditativa del correcte lliurament del bé prevista en el contracte. En les obres, la certificació d'obres aprovada per l'òrgan de contractació. Quan es tracti d'un pagament a compte dels prevists en l'article 198.3 de la Llei 9/2017, de contractes del sector públic, un certificat de l'òrgan o tècnic competent que manifesti que estava previst en el plec de clàusules administratives particulars i que s'ha prestat la garantia corresponent.

b. En subvencions, quan el pagament sigui amb justificació prèvia, certificació a què es refereix l'article 88.3 del Reglament de la Llei general de subvencions, expedida per l'òrgan encarregat del seguiment de la subvenció. Si s'ha previst que la persona beneficiària ha d'aportar garanties, que s'acredita la seva constitució. Igualment, s'ha de comprovar que la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c. En altres expedients, com transferències a ens del sector públic o als consells insulars, convenis de col·laboració, expedients d'indemnització, d'interessos i altres despeses de naturalesa similar, s'ha de comprovar que s'ha dictat resolució/acord de l'òrgan competent que contengui les fases de l'execució del pressupost de despesa de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament. En convenis de col·laboració, certificat acreditatiu del compliment dels requisits i les condicions que s'hi estableixen que permeten fer el pagament.

5. Els aspectes que es concretin en les instruccions, les comunicacions, les circulars, les notes tècniques, etc., de la Intervenció General.

4. FISCALIZACIÓ DE LES DESPESES AMB CÀRREC AL PLA NACIONAL DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA (PRTR)

4.1 ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE L'EXPEDIENT D'APROVACIÓ DE LA DESPESA

4.1.1 ASPECTES GENERALS

En la fiscalització d'aquests expedients, a més dels aspectes generals recollits a l'apartat 1 de l'Annex, es verificarà:

a) Si s'hagués generat el crèdit en l'exercici corrent sobre la base dels acords inicials dels òrgans estatals o europeus competents, que l'eficàcia de les disposicions de despesa i dels negocis jurídics subjacents queda sotmesa a la condició suspensiva de la subscripció o l'aprovació dels acords definitius, els convenis, les resolucions o els instruments jurídics per mitjà dels quals es verifiquin en cada cas els compromisos ferms d'aportació. (art. 59.3 Llei 14/2014, de finances i art. 7.3.e) de la Llei 5/2021 de PPGG de la CAIB).

b) Que consta una memòria de la secció pressupostaria a la que s'imputa la despesa respecte de l'elegibilitat del projecte que serà comprensiva de:

b.1) La correcta i fiable vinculació de la proposta de despesa a finançar al MRR indicant el component/mesura/projecte/subprojecte/ línia d'acció (Actuació, activitat i tasca) del PRTR en el qual seran declarats.

b.2) terminis prevists per a l'execució de l'actuació i la seva adequació als planificats a la conferència sectorial corresponent o òrgan equivalent.

b.3) Codi de referencia únic de l'article 46 RDL 36/2020 i les fites, objectius i indicadors associats.

b.4) Identificació de l'òrgan gestor i de l'entitat executora definits d'acord amb l'Annex: Glossari de termes de l'Ordre HFP/1030/2021.

b.5) Que la secció pressupostària a la qual s'imputa la despesa ha dut a terme l'autoavaluació prevista en l'article 2 de l'Ordre HFP/1030/2021 (Annex II), amb el resultat corresponent i que no ha transcorregut mes d'un any des de l'emissió de l'informe corresponent.

Els resultats d'aquesta autoavaluació tindran efectes per a la fiscalització prèvia de conformitat dels expedients:

- Exercici 2022: s'admet un escenari de risc mitjà o alt amb la presentació, a partir del 15/07/2022, d'un pla d'acció amb mesures correctores per corregir el nivell de risc.

- Exercici 2023: s'admet un escenari de risc mitjà amb un pla d'acció que inclogui les mesures correctores per passar a un nivell de risc baix.

- Exercici 2024: només es podran fiscalitzar de conformitat els expedients de despesa d'entitats executores amb un nivell de risc baix.

A partir de l'1 de gener de 2023, haurà de constar que s'ha realitzat l'avaluació del risc, l'impacte i probabilitat dels riscs de frau prevista a l'apartat 4.1.4 del Pla de Mesures Antifrau de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b.6) Que la secció pressupostària a la qual s'imputa la despesa ha realitzat l'autoavaluació prevista en l'Annex III.B de l'Ordre HPF/1030/2021 per a l'actuació objecte de fiscalització.

b.7) La relació de persones que han subscrit la declaració d'absència de conflictes d'interessos (DACI) que consten a l'expedient corresponent.

Entre aquestes persones s'hi ha de trobar, en funció de cada tipologia d'expedient: el titular de l'òrgan administratiu fiscalitzat, l'òrgan de contractació, la persona que signa la proposta de resolució, els responsables de la redacció dels plecs tècnics i convocatòries, els membres de la comissió avaluadora de les subvencions, així com qualsevol persona que hagi informat l'expedient.

b.8) Que l'actuació no té una altra font de finançament, i si la té no supera el cost de l'actuació (doble finançament) d'acord amb l'Annex III.D de l'ordre HPF/1030/2021.

c) Que en els plecs que regeixen la contractació, la convocatòria de subvencions, la resolució o resta d'instruments jurídics que impliquin una despesa consta el compromís dels perceptors d'aquests fons del compliment de les obligacions assumides per l'aplicació del principi DNSH, en el marc del Reglament 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juny de 2020 (Reglament de taxonomia) i l'Ordre HFP/1030/2021.

d) Compliment dels principis de publicitat, comunicació e informació: verificar que en els plecs, la convocatòria de subvencions, la resolució o resta d'instruments jurídics que impliquin la despesa consta:

- L'emblema “finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU” juntament amb el logotip del PRTR (article 9 de l'Ordre HFP 1030/2021 PRTR).

- L'obligació que els destinataris finals del finançament de la Unió Europea en el marc del MRR han de reconèixer l'origen i han de garantir la visibilitat d'aquest finançament.

4.1.2.- ASPECTES ESPECIFICS

En la fiscalització d'aquests expedients, a més dels aspectes addicionals recollits en els apartats 2 i 3 i 4.1.1 anteriors, es verificarà:

4.1.2.1 Contractes basats en acords marc o sistemes dinàmics d'adquisició, encàrrecs a mitjans propis personalitzats i altres contractes sense plecs tipus.

El plec, el document de licitació o la proposta de resolució d'aprovació de l'expedient ha de contenir les clàusules que suposen el compliment dels principis transversals del Mecanisme de Recuperació i Resiliència d'acord amb el Reglament (UE)2021/241 i dels principis de gestió específics del PRTR prevists a l'article 2 de l'Ordre HPF/1030/2021.

 

4.1.2.2 Transferències a entitats del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que actuen com a ens instrumentals

D'acord amb la resolució 1/2022, de 12 d'abril, de la Secretaria General de Fons Europeus, en l'àmbit de les comunitats autònomes són entitats executores les conselleries que es poden valer d'altres entitats del sector públic, com a instrumentals, per dur a terme determinades accions.

Per tant, en el cas que una conselleria realitzi una transferència a un entitat del sector públic autonòmic o ens instrumental per dur a terme un projecte o subprojecte finançat amb fons del PRTR, la proposta de resolució que aprova l'expedient ha de recollir:

- El compromís de l'entitat instrumental participant de compliment de fites i objectius assignats en la forma i terminis prevists.

- El compromís de facilitar a la conselleria tota la informació de seguiment que aquesta necessiti pel sistema d'informació de gestió i seguiment del PRTR (Ordre HPF1031/2021 i Manual d'usuari CoFFEE-MRR).

- L'obligació de l'entitat de complir amb tots el principis transversals del Mecanisme de Recuperació i Resiliència d'acord amb el Reglament (UE)2021/241 i amb els principis de gestió específics del PRTR prevists a l'article 2 de l'Ordre HPF/1030/2021.

4.1.2.3 Convocatòria de subvencions i subvencions sense convocatòria

Es verificarà que la convocatòria o la proposta de resolució :

a) S'ajusta als principis transversals del MRR i als principis de gestió prevists en l'article 2 de l'Ordre HFP/1030/2021.

b) Inclou l'obligació del registre de les dades del beneficiari a la “Base de Datos de los beneficiarios de las ayudas, de contratistas y subcontratistas” prevista en l'article 8 de l'Ordre HFP 1030/2021.

c) Inclou l'obligació dels beneficiaris de permetre l'accés a la Comissió Europea, a la OLAF, al Tribunal de Comptes de la UE i, en el seu cas, a la Fiscalia Europea, tal com preveu l'article 22.2 del Reglamento 241/2021, del Parlamento Europeo y del Consejo de 12 de febrero de 2021 por el que se establece el Mecanismo de Recuperación y Resiliencia (RMRR) i 129.1 del Reglament Financer 2018/1046.

d) Inclou l'obligació de la conservació dels documents de conformitat amb l'article 132 del Reglament Financer 2018/1046.

e) Inclou l'obligació d'informació, comunicació i publicitat, conforme a l'article 34 del RMRR.

f) L'obligació del beneficiari de subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment del principis transversals establerts en el PRTR d'acord amb el model annex IV.C de l'ordre HFP/1030/2021.

4.1.2.4 Convenis

En el cas que una conselleria vulgui aprovar un conveni perquè una altra entitat dugui a terme un projecte o subprojecte finançat amb fons del PRTR, el text d'aquest haurà de recollir:

- El compromís de les entitats participants de compliment de fites i objectius assignats en la forma i terminis prevists.

- El compromís de les parts de facilitar a l'entitat executora tota la informació de seguiment que aquesta necessiti pel sistema d'informació de gestió i seguiment del PRTR (Ordre HPF1031/2021 i Manual d'usuari CoFFEE-MRR) o d'introduir-la directament, en el seu cas.

- L'obligació de les entitats de complir amb tots el principis transversals del Mecanisme de Recuperació i Resiliència d'acord amb el Reglament (UE)2021/241 i amb els principis de gestió específics del PRTR prevists a l'article 2 de l'Ordre HPF/1030/2021, incloses l'obligació de disposar d'un Pla de mesures antifrau i la d'exigir les declaracions previstes en el seu Annex IV.

4.2 ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE L'EXPEDIENT DEL COMPROMÍS DE LA DESPESA

En la fiscalització del compromís de la despesa, Document/Anotació comptable D, es verificarà que:

- Consta la declaració d'absència de conflicte d'interès (DACI) dels membres de la Mesa de contractació i dels tècnics/experts interns o externs que avaluïn les sol·licituds/ofertes/propostes. En el cas d'òrgans col·legiats, es pot presentar declaració individual dels seus membres o una acta de la sessió en la ha de figurar de manera expressa que els assistents a la sessió han manifestat dita declaració.

Per poder realitzar la comprovació s'aportarà la designació dels diferents membres.

4.3. ASPECTES ADDICIONALS EN LA FISCALITZACIÓ DE L'EXPEDIENT DEL RECONEIXEMENT DE L'OBLIGACIÓ

En la fiscalització del reconeixement de l'obligació, Document/Anotació comptable OP es verificarà que:

- Consta la declaració d'absència de conflicte d'interès (DACI) del tècnic/expert intern o extern que conforma l'adient prestació o la justificació de la subvenció.