Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 347023
Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s’aproven les prestacions econòmiques d’emergència per a la cobertura de necessitats bàsiques de les persones sol·licitants de protecció internacional i persones menors d’edat beneficiàries dels desplaçaments temporals procedents d’Ucraïna acollides en el territori de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La invasió d'Ucraïna per part de Rússia ha provocat una guerra i un èxode massiu de ciutadans ucraïnesos arran de tota Europa. S'estima que són més de 4 milions les persones desplaçades sol·licitants de protecció internacional, de les quals més de 135.000 s'han dirigit a l'Estat espanyol.

L'arribada de ciutadans ucraïnesos a les Illes Balears s'ha vehiculat mitjançant diferents vies, algunes creades ex-professo per les administracions públiques i les entitats del Tercer Sector social mentre que d'altres han sorgit espontàniament com a conseqüència de l'organització de grups de ciutadans que s'han desplaçat a les zones limítrofs amb el conflicte per a recollir, traslladar i acollir a les famílies afectades.

En data 5 d'abril de 2022 la Delegació del Govern a les Illes Balears informa que ha rebut 2.357 sol·licituds d'asil de ciutadans ucraïnesos; 1.824 a Mallorca, 406 a Menorca i 127 a Eivissa. Per la seva part, el Govern de les Illes Balears, informa que s'atén a totes aquelles persones procedents de la zona de conflicte a les quals se'ls ha proporcionat allotjament, targeta sanitària i atenció escolar en aquells casos que és requerit; concretament, en data 5 de maig, s'han emès 1.200 targetes sanitàries.

L'atenció a persones sol·licitants de protecció internacional és competència de l'Administració General de l'Estat. En l'àmbit autonòmic, l'article 30.49 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, determina com a competència exclusiva de la comunitat autònoma la integració social i econòmica de la persona immigrant per la qual cosa, la comunitat autònoma ha d'intervenir amb el col·lectiu per donar cobertura en matèria de salut, educació, inserció laboral, serveis socials i totes aquelles funcions que li son atribuïdes per normativa amb l'objecte d'assegurar, especialment en moments de greu emergència sobtada com l'actual, l'atenció i la cobertura de necessitats bàsiques de les persones afectades.

L'acollida de persones refugiades arribades a les Illes s'ha distribuït entre llars familiars particulars i dispositius d'allotjament col·lectiu vinculats a les administracions o a la Creu Roja de les Illes Balears, entitat designada i finançada pel Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per a la gestió del seu sistema d'acollida de protecció internacional.

A aquesta primera fase d'acollida, de durada variable, la segueix una segona de major autonomia per part de les persones afectades i que molt sovint inclou la reubicació de la persona a una llar pròpia individual, familiar o compartida.

Les prioritats actuals d'intervenció són, per una banda, continuar ordenant les respostes inicials d'ajut i solidaritat de totes les parts implicades per tal d'assegurar l'eficiència i evitar duplicitats o intervencions amb un impacte no desitjat i d'altra complementar els recursos que, degut a la gran demanda i a l'aparició de noves tipologies de necessitats, són insuficients o no donen resposta a la nova realitat. En la situació actual s'ha detectat la necessitat de suport econòmic a les famílies acollidores per a la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones acollides a les seves llars: alimentació, higiene, roba, subministraments, etc.

Per altra part, es considera necessari reforçar aquelles famílies que han col·laborat en els programes de desplaçament temporal de persones menors d'edat que es desenvolupen en el marc dels article 187 i 188 del Reial Decret 557/2011, de 20 d'abril, per el que s'aprova el Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

L'article 5.1 del Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna habilita el Consell de Govern per aprovar una convocatòria d'ajuts directes a les persones afectades pel conflicte d'Ucraïna, a les persones que acullin infants que es trobin sotmesos al marc dels desplaçaments temporals regulats en els articles 187 i 188 del Reglament d'estrangeria, als seus domicilis particulars o entitats socials que ofereixin acolliment a instal·lacions d'allotjament col·lectiu, sota el règim dels ajuts econòmics d'emergència regulats en el títol IV del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

A efectes del Decret llei 4/2022, es consideren persones afectades pel conflicte a Ucraïna les que han sol·licitat la protecció temporal regulada per l'Ordre ministerial PCM/169/2022, de 9 de març, per la qual es desenvolupa el procediment de reconeixement per a la protecció temporal a persones afectades pel conflicte a Ucraïna.

Aquesta convocatòria s'emmarca en la regulació dels ajuts econòmics d'emergència del títol IV del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

En aquest sentit, l'article 87.3 del Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears mitjançant un acord de l'òrgan de govern de l'administració competent en cada supòsit, es regularà la quantia, els criteris i els conceptes dels ajuts d'emergència.

D'altra banda, d'acord amb l'article 6.1 del Decret llei 4/2022, el finançament dels ajuts econòmics d'emergència s'han de tramitar amb càrrec al subprograma 232A04 Cooperació internacional: emergència humanitària conflicte d'Ucraïna. Els crèdits que s'imputin a aquest subprograma tenen el caràcter d'ampliables als efectes de l'article 57 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord a l'article 2.5.d) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Direcció General de Serveis Socials l'atenció i integració social a la població immigrant. Per la seva banda, de conformitat amb l'article 69.2 g) de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la Infància i l'Adolescència, el Govern de les Illes Balears, en matèria de serveis socials, és l'administració autonòmica competent respecte als programes de desplaçament temporal de persones menors d'edat estrangeres regulats en els articles 187 i 188 del Reglament d'estrangeria, aprovat mitjançant el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril.

Per això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, en la sessió de 20 de juny de 2022, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Aprovar les prestacions econòmiques d'emergència per a la cobertura de necessitats bàsiques de les persones sol·licitants de protecció internacional i persones menors d'edat beneficiàries dels desplaçaments temporals procedents d'Ucraïna acollits en el territori de les Illes Balears, d'acord amb les bases que estableix l'annex.

Segon. Designar la Conselleria d'Afers Socials i Esports com a òrgan competent per a tramitar les prestacions econòmiques derivades d'aquest Acord.

Tercer. Informar que, d'acord amb l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i l'article 2.c del Decret llei 10/2020, les prestacions econòmiques que es deriven d'aquest Acord queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.

Quart. Publicar aquesta Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de juny de 2022

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX

Bases de les prestacions econòmiques d'emergència per a la cobertura de necessitats bàsiques de les persones sol·licitants de protecció internacional i persones menors d'edat beneficiàries dels desplaçaments temporals procedents d'Ucraïna acollits en el territori de les Illes Balears

1. Objecte

Les prestacions econòmiques d'emergència establertes en aquestes bases tenen com a objecte el suport econòmic a les famílies acollidores de persones sol·licitants d'acolliment temporal de protecció internacional derivada de la guerra a Ucraïna, així com a les famílies acollidores de persones menors d'edat desplaçades temporalment com a conseqüència del mateix conflicte per a fer front a les necessitats bàsiques de les persones desplaçades relacionades en l'article 12 i 80 c), d) i g) del Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

2. Modalitats dels ajuts

Modalitat a) Ajuts dirigits a famílies acollidores ubicades en el territori de les Illes Balears destinades a sufragar les despeses de cobertura de necessitats bàsiques de les persones sol·licitants de protecció internacional de les Illes Balears acollides en un domicili particular.

Modalitat b) Ajuts dirigits a famílies acollidores ubicades en el territori de les Illes Balears destinades a sufragar les despeses de cobertura de necessitats bàsiques de les persones menors d'edat ucraïneses acollides en el marc dels desplaçaments temporals que es regulen en els articles 187 i 188 del Reial Decret 557/2011, de 20 d'abril, per el que s'aprova el Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

3. Durada dels ajuts

Els ajuts podran cobrir despeses efectuades entre el dia 1 de març i 31 de desembre de 2022 sense perjudici de que siguin prorrogades mitjançant una resolució que motivi la continuïtat de la situació de necessitat i se consigni els corresponent crèdit pressupostari.

4. Requisits de les persones sol·licitants

Poden ser persones beneficiàries de les prestacions d'emergència:

— Les famílies de les Illes Balears empadronades en qualsevol dels municipis de les Illes Balears en la data de la sol·licitud que acullin en un domicili de la seva titularitat a una o més persones que hagin sol·licitat la protecció temporal regulada per l'Ordre Ministerial PCM/169/2022, de 9 de març, per la qual es desenvolupa el procediment de reconeixement per a la protecció temporal per a les persones afectades pel conflicte a Ucraïna.

— Les famílies de les Illes Balears empadronades en qualsevol dels municipis de les Illes Balears en la data de la sol·licitud que acullin en el seu domicili particular a persones menors d'edat ucraïneses acollides en el marc dels desplaçaments temporal regulats en els articles 187 i 188 del Reial Decret 557/2011, de 20 d'abril, per el que s'aprova el Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

— Per a les dues modalitats s'ha de complir els requisits de que:

o Les persones acollides siguin sol·licitants de protecció internacional o, en els casos de menors desplaçats temporals, que es disposi de l'autorització preceptiva d'estància temporal o de residencial temporal emesa per Delegació de Govern de l'Estat.

o Cap dels membres adults de la família acollidora ha de tenir antecedents penals.

o Cap dels membres de la família acollidora ha de constar en el registre de delictes de naturalesa sexual en els casos que alguna de les persones acollides siguin persones menors d'edat.

5. Acreditació de la condició de persona beneficiària

1. Les famílies que acullin en un domicili de la seva titularitat a persones ucraïneses sol·licitants de protecció internacional o, en el seu cas, persones menors d'edat ucraïneses que es troben en els desplaçaments temporals de persones menors d'edat hauran d'aportar:

a) Sol·licitud de l'ajut, segons model disponible al web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

b) Còpia del Document Nacional d'Identitat, el Número d'Identificació d'Estrangers o, en el seu defecte, el passaport de totes les persones majors d'edat que formen la unitat familiar acollidora.

c) Còpia del Número d'Identificació d'Estrangers o el Passaport de totes les persones acollides.

d) Certificat d'empadronament o de convivència que indiqui la residència i el domicili de la família acollidora.

e) Document que acrediti la titularitat o el dret d'us de l'habitatge en el que resideixen les persones acollides.

f) Número/s de sol·licitud de protecció temporal regulada per l'Ordre Ministerial PCM/169/2022, de 9 de març, per la qual es desenvolupa el procediment de reconeixement per a la protecció temporal per a les persones afectades pel conflicte a Ucraïna. En els casos d'acolliments de persones menors d'edat ucraïneses acollides en el marc dels desplaçaments temporal, l'autorització de l'estància temporal o de residència temporal de la persona menor d'edat davant Delegació de Govern de les Illes Balears.

g) Certificat d'antecedents penals de tots els membres adults de la família acollidora.

h) Certificat de delictes de naturalesa sexual en els casos que una de les persones acollides siguin menors d'edat.

i) Declaració responsable segons model disponible al web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports signada per la persona sol·licitant en representació de la família acollidora que substituirà la presentació dels documents prevists en els apartats b), d), e), g) i h). Mitjançant aquesta declaració responsable, la persona interessada declara, sota la seva responsabilitat, que:

- Que la família acollidora que representa compleix amb els requisits per a obtenir el reconeixement de l'ajuda sol·licitada.

- Que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a la disposició de l'Administració quan li sigui requerida.

- Que es compromet a mantenir el compliment de les anteriors obligacions durant el període de temps inherent a aquest reconeixement.

- Que destinarà l'ajut rebut a la cobertura de necessitats bàsiques de les persones acollides al seu domicili.

2. L'aportació de la documentació referida en les lletres b), d), g), h) podrà ser substituïda per una autorització expressa de la persona física sol·licitant i de cada membre major d'edat de la unitat de convivència major d'edat segons model disponible al web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports perquè l'òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència (DNI, dades d'empadronament), la inexistència d'antecedents penals i el certificat negatiu del registre de delictes de naturalesa sexual davant el Ministeri de Justícia, l'autorització de l'estància temporal o de residència temporal de la persona menor d'edat davant Delegació de Govern de les Illes Balears.

6. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries de les prestacions estan subjectes a les obligacions següents:

a) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat.

b) Reintegrar l'import de les quanties percebudes indegudament.

c) Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació precisa.

d) Assistir a les entrevistes a què siguin citades per part de l'òrgan instructor a l'efecte de seguiment de la situació.

e) Comunicar qualsevol canvi de domicili habitual de les persones destinatàries.

f) Comunicar, en el termini màxim de 30 dies, a l'òrgan instructor, els canvis substancials de situació personal dels membres de la unitat familiar acollida.

j) Presentar la declaració responsable a què es refereix l'apartat 10.2

7. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment per a la tramitació de les prestacions econòmiques d'emergència definides en aquest Annex és la Direcció General de Serveis Socials.

Aquest òrgan ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per a accedir a les prestacions i ha de fer d'ofici les activitats necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució corresponent.

8. Procediment de concessió

8.1. El procediment de concessió de les prestacions s'inicia a instància de part, amb la sol·licitud de la persona interessada.

8.2. Les persones interessades que compleixen els requisits del punt 4, poden presentar les sol·licituds de prestació d'emergència a l'òrgan instructor corresponent, d'acord amb el model que la Conselleria posi a disposició de les persones interessades.

8.3. Les persones interessades poden presentar la sol·licitud específica del procediment mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració o mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).

També es poden presentar als llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8.4. A la sol·licitud d'ajut s'ha d'adjuntar la documentació especificada a l'apartat 5 d'aquestes bases, o s'ha d'autoritzar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports a que consulti la informació a les administracions competents.

8.5. Les persones sol·licitants han d'atorgar el seu consentiment, fent-ho constar en la mateixa sol·licitud, perquè l'òrgan instructor pugui dur a terme totes les comprovacions necessàries per tramitar la sol·licitud, concretament i sense ser excloents, la verificació de la identitat de la persona sol·licitant així com les dades referides a la comprovació del domicili i residència habitual.

8.6. Una vegada rebuda la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de comprovar que reuneix la documentació esmentada. En cas contrari es requerirà la persona sol·licitant perquè completi o millori la seva sol·licitud en el termes de l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8.7. La Conselleria d'Afers Socials i Esports ha de dictar i notificar la resolució en el termini més breu possible i, en tot cas, en el termini de tres mesos comptadors des de la data de la sol·licitud.

8.8. Les persones interessades poden impugnar les resolucions d'acord amb el règim de recursos establert en la normativa sobre procediment administratiu.

8.9. Per a la modalitat a, el efectes econòmics de la resolució seran des del primer dia del mes en que la família aculli a la mateixa unitat familiar o persona sola de la qual aporta la documentació.

Per a la modalitat b, els efectes econòmics seran des del primer dia del mes en que la família aculli una o vàries persones menors d'edat desplaçades temporalment procedent d'Ucraïna.

8.10. La concessió de les prestacions que regula aquest Acord ha de reportar efectes econòmics, amb caràcter retroactiu, al primer dia del mes en què s'hagi produït efectivament l'acolliment en qualsevol de les modalitats, amb el límit del dia 1 de març de 2022.

9. Imports i abonament de la prestació.

9.1. Els imports de les prestacions econòmiques atenent a les diferents modalitats seran els següents:

Individual

200 euros mensuals

Dues persones

300 euros mensuals

Tres persones

350 euros mensuals

Quatre persones

400 euros mensuals

S'incrementa en 50 euros per cada nou membre de la família acollida

 

9.2. L'abonament de la prestació s'efectuarà mensualment i mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona beneficiària.

9.3. La despesa vinculada a aquesta prestació anirà a càrrec de l'aplicació pressupostària 17401/G/232A04/48000/00 dels pressuposts generals de la comunitat autònoma per a 2022, o l'equivalent en pressuposts posteriors.

10. Revisió del compliment dels requisits i de les obligacions

1. L'òrgan instructor pot comprovar d'ofici, en qualsevol moment, el manteniment dels requisits que motivaren la concessió de la prestació, així com la quantia.

2. Trimestralment, a comptar des de la resolució de concessió de la prestació, els perceptors han de presentar una declaració responsable del fet que persisteixen les condicions per les quals se'ls atorgà la prestació. Els perceptors que no presentin aquesta declaració en el termini quedaran suspesos de la prestació, mentre no presentin la declaració.

3. L'òrgan instructor per fer el seguiment del compliment de la situació per part de les persones destinatàries mitjançant visita domiciliària o, en el seu cas, pot requerir la compareixença personal a les persones beneficiàries titulars, així com requerir la documentació que acrediti el compliment dels requisits establerts per percebre la prestació.

4. La comprovació d‘ofici i trimestral, en els casos que s'hagin produït pagaments indeguts, pot suposar l'obligació de reintegrament.

11. Modificació de la prestació econòmica

1. La prestació econòmica concedida inicialment pot experimentar modificacions com a conseqüència dels canvis esdevinguts en l'acolliment. Quan s‘hagi detectat, per comunicació de la persona interessada o bé per comprovació d‘ofici, que hi ha hagut algun canvi en el nombre de persones acollides, la modificació de l'import s‘ha d‘aplicar des del mes en que es va fer efectiu el canvi.

2. El procediment de modificació de la prestació econòmica es pot iniciar d'ofici o a instància de part.

3. El procediment iniciat d'ofici quan derivi d'una comprovació per la pròpia administració s'haurà de comunicar a la persona beneficiària titular, qui disposarà d'un termini de deu dies per fer les al·legacions o aportar la documentació que estimi convenients.

12. Suspensió de la prestació econòmica

1. La prestació econòmica es pot suspendre per qualsevol de les causes següents:

a) Mentre es tramiti l'extinció de la prestació.

b) Quan les persones destinatàries no atenguin els requeriments o no col·laborin amb les actuacions de comprovació que du a terme l'administració.

c) Quan no es presenta la declaració trimestral prevista a l'apartat 10.2

2. Els efectes de la suspensió s'han de determinar en la resolució que l'acordi.

3. La desaparició de les circumstàncies que hagin motivat la suspensió de la prestació econòmica ha de donar lloc, a instància de l'òrgan instructor, a la represa dels efectes econòmics de la prestació que tenia concedida la persona titular abans que se'n resolgués la suspensió.

12. Extinció de la prestació

1. La prestació s'extingeix per qualsevol de les causes següents:

a) Per la modificació substancial de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la prestació.

b) Per la pèrdua d'algun dels requisits exigits a la persona titular per al seu reconeixement, prevists a l'apartat 4 d'aquest Acord.

c) Per traslladar la residència a un municipi situat fora de les Illes Balears.

d) Per l'actuació fraudulenta o el falsejament de dades encaminades a l'obtenció, la conservació o l'augment de la prestació reconeguda.

e) Per la mort de la persona beneficiària titular. No obstant, no s'extingirà la prestació si una altra persona major d'edat que formi part del nucli familiar, se

subroga en la posició de la persona titular de la prestació, sempre que es continuïn complint la resta de requisits per ser-ne beneficiària prevists en aquest Acord.

f) Per la renúncia de la persona o la unitat familiar sol·licitant de la prestació.

g) Per dur més de tres mesos en suspensió sense que l'òrgan competent n'hagi rebut informació.

2. La conselleria competent en matèria de serveis socials pot actuar d'ofici quan tengui coneixement d'alguna d'aquestes circumstàncies, i posar-ho en coneixement de la persona beneficiària titular, qui disposarà d'un termini de deu dies hàbils per fer les al·legacions o aportar la documentació que estimi convenients.

13. Reintegrament de la prestació

1. Les persones destinatàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'administració, han de reintegrar les quanties rebudes per error o percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes d'extinció o suspensió de la prestació, per modificació de la prestació o qualsevol altra causa admesa en dret, d'acord amb l'article 40 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les persones que continuen en situació de dret de prestació econòmica i que han de fer front a un reintegrament per causes d‘extinció i/o suspensió poden demanar el fraccionament o la compensació del deute.

3. L'òrgan instructor podrà compensar les deutes de les persones que continuen en situació de dret de prestació econòmica i que han de fer front a un reintegrament per causes d‘extinció i/o suspensió.

14. Règim de compatibilitat

Aquestes prestacions són complementàries i compatibles amb la resta de prestacions o pensions públiques, tret que la legislació reguladora de les mateixes estableixi la seva incompatibilitat.

15. Cessió de dades

1. Les administracions públiques competents en cada cas han de cedir les dades de caràcter personal necessàries per acreditar la residència i la convivència, per dur a terme la valoració de la situació de sol·licitant de protecció internacional i per acreditar les altres circumstàncies que siguin determinants per a l'accés i el manteniment de la prestació, en el marc de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. L'ens o l'òrgan gestor de les prestacions ha de facilitar les dades de caràcter personal necessàries per a la gestió dels expedients a l'Administració tributària, a les entitats gestores de la Seguretat Social i a altres entitats públiques, a efectes fiscals i de control de les prestacions.

3. Les persones interessades han de donar en la sol·licitud el seu consentiment exprés perquè les administracions i organismes públics, en els termes prevists en la legislació reguladora de la protecció de dades de caràcter personal, comuniquin a la conselleria competent en matèria de serveis socials les dades d'aquest caràcter i, en concret, les relatives a la identificació personal, el padró, la situació laboral, el cobrament de pensions o prestacions públiques, si n'és el cas, la situació de discapacitat i la situació civil i de parentiu, pròpia i dels descendents menors d'edat.

16. Protecció de dades personals

Les dades personals de les persones sol·licitants de la prestació, seran tractades únicament per a la finalitat amb la qual han sigut recollides i de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals així com la resta de normativa aplicable.