Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA D'ESTRATÈGIA TURÍSTICA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 322416
Resolució del President de l’AETIB por la qual se modifica la Resolució del president de l'AETIB, de 21 de febrer de 2022, per la qual s'aproven les bases de la convocatòria per a la realització de convenis de col·laboració de co-màrqueting estratègic amb l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) en accions que millorin la connectivitat turística de la destinació Menorca amb els mercats emissors, per adaptar-la a l’establert al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el BOIB núm. 29, de 24 de febrer de 2022, es va publicar la Resolució del president de l'AETIB, de 21 de febrer de 2022, per la qual s'aproven les bases de la convocatòria per a la realització de convenis de col·laboració de co-màrqueting estratègic amb l'agència d'estratègia turística de les Illes Balears (AETIB) en accions que millorin la connectivitat turística de la destinació Menorca amb els mercats emissors.

L'apartat 1.2 de l'annex d'aquesta Resolució estableix que aquesta convocatòria es susceptible de ser finançada amb Fons provinent de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Ates això, es adient la modificació d'alguns aspectes formals  de la convocatòria per tal d'adequar-los als requisits que exigeix al Pla de Mesures Antifrau de l' Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes  Baleares, en l'àmbit d' execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.( BOIB núm. 17, de 1 de febrer de 2022)

Per tant, es fa necessari modificar  la convocatòria per tal d'adequar-la a la nova normativa que en relació a la gestió del Fons MRR s'ha publicar amb posterioritat a la publicació de la convocatòria i que atès que aquesta es finança amb aquest Fons és d'obligat compliment tant per a l'òrgan gestor com per a l'executor del projecte, per tot l'exposat  

Resolc

1.- Afegir a l'apartat  4.1 “REQUISITS GENERALS DE CO-MARQUETING ESTRATEGIC “ la lletra l)

l) Les comunicacions relacionades amb l'execució d'aquesta convocatòria han d'incorporar el logotip oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en els termes que estipula el protocol de gestió i de conformitat amb les obligacions que en matèria d'informació, comunicació i publicitat determina la normativa interna i de la Unió Europea per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència. A més, les entitats col·laboradores  han de donar visibilitat a l'origen dels fons rebuts, de manera que en la documentació i els mitjans de difusió de les seves accions s'hi ha de fer constar «finançat per la Unió Europea - Next Generation EU».

2.- Modificar  apartat 5.2 DOCUMENTACIÓ ADMINISTRATIVA per afegir

  • Una declaració responsable d'adequació al principi de «no causar cap perjudici significatiu», en el sentit de l'apartat 6 de l'article 2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, de conformitat al model que es facilita com annex I i que ha de formalitzar degudament l'entitat sol·licitant.

Les declaracions responsables vinculades al principi de «no causar cap perjudici significatiu» («do no significant harm», DNSH) que es facin s'han d'atenir obligatòriament a la Comunicació de la Comissió Europea 2021/C 58/01, «Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de no causar cap perjudici significatiu en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència».

En tot cas, les entitats col·laboradores  han de preveure mecanismes de verificació del compliment del principi de «no causar cap perjudici significatiu» («do no significant harm», DNSH) i mesures correctores per assegurar-ne la implementació, de la qual cosa han de deixar constància en la memòria justificativa del patrocini.

Per aquelles entitats que ja han formalitzat el conveni de col·laboració  a la data de la publicació d'aquesta Resolució, aquesta declaració s'haurà de presentar junt a la documentació justificativa de la col·laboració .

3. Modificar l'apartat  10  de l'annex “JUSTIFICACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ , afegint aquest paràgraf :

L'entitat col·laborador  per l'AETIB han d'informar tots els destinataris finals que l'activitat està finançada pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència. També li és aplicable el Reglament d'execució (UE) 821/2014, de 28 de juliol, de la Comissió, o el que el substitueixi en el futur.

També haurà de respectar i complir amb les directrius, les instruccions i/o els protocols que pugui establir la CAIB, la Conselleria d'adscripció de l'AETIB o aquesta mateixa, relatius a les condicions del beneficiari, al desenvolupament de les activitats, pel que respecta a la forma de justificació de l'actuació en compliment de les normes que imposen per la justificació d'actuacions finançades amb Fons MRR, o qualsevol altre actuació en relació a l'ús d'aquests fons.

Concretament , haurà de complimentar la declaració responsable que consta en l'Anex II , la Declaració de compromís d'execució de l'actuació –DCEA-  en compliment de l'establert a l'Ordre HAC 1030/2021, sense perjudici què posteriorment es puguin dictar noves Instruccions  en relació a Etiquetatge ecològic, compliment del principi DNSH, Mesures per evitar el “doble finançament” de les actuacions, absència de conflicte d'interés, mesures per a la implementació del pla antifrau etc en compliment del Pla Antifrau de la CAIB dins la gestió de Fons MRR

Les entitats col·laboradores  s'han de sotmetre al seguiment, control i avaluació que s'estableix en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com a les obligacions específiques relatives a la informació i publicitat, control, verificació, seguiment, avaluació i altres d'imposades per la normativa interna i de la Unió Europea per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència que siguin d'obligat compliment, incloent-hi el principi de «no causar cap perjudici significatiu» al medi ambient («do no significant harm», DNSH).

4. Modificar l'apartat  7 de l'annex  “FASE ADMINISTRATIVA: REVISIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ ADMINISTRATIVA” i l'apartat 8 “FASE TÈCNICA: REVISIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ TÈCNICA. CRITERIS DE VALORACIÓ” , afegint aquest paràgraf

Les persones que intervinguin en el procés de formalització  de la col·laboració  , o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de manera expressa l'absència o la concurrència de conflictes d'interessos o de causa d'abstenció, considerant el que estableixen l'article 61.3 del Reglament (UE, Eratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (reglament financer de la UE), i l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; en cas d'haver-hi conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada ha d'abstenir-se d'intervenir en aquestes actuacions, a l'expedient haurà de constar la declaració de l'annex III signada pel personal que ha tramitat l'expedient.

5. Modificar l'apartat 9 “FORMALITZACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ I APORTACIÓ DE L'AETIBs'ha d'afegir:

L'aprovació de la col·laboració , els convenis que es formalitzin  n'han d'indicar que la subvenció està finançada amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

La documentació administrativa dels expedients ha de reconèixer el finançament de fons europeus amb el text següent: «Aquest projecte / Aquesta convocatòria està finançat/finançada o està previst que es financi amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència »

En totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació, les entitats col·laboradores  dins d'aquesta convocatòria hauran  de garantir el ple compliment del principi de «no causar cap perjudici significatiu» («do no significant harm», DNSH), d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision, CID), i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, i la normativa de desplegament.

Les comunicacions relacionades amb l'execució d'aquesta convocatòria han d'incorporar el logotip oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en els termes que estipula el protocol de gestió  i de conformitat amb les obligacions que en matèria d'informació, comunicació i publicitat determina la normativa interna i de la Unió Europea per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència. A més, les entitats patrocinades  han de donar visibilitat a l'origen dels fons rebuts, de manera que en la documentació i els mitjans de difusió de les seves accions s'hi ha de fer constar «finançat per la Unió Europea - Next Generation EU».

Quan sigui procedent, s'hi ha d'incloure la clàusula d'extinció de responsabilitat següent: «Finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Tot i així, els punts de vista i les opinions expressades són únicament de l'autor o autors i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o la Comissió Europea. Ni la Unió Europea ni la Comissió Europea se'n poden considerar responsables»

Aquesta visibilitat s'ha de fer en particular quan promoguin accions i els seus resultats i facilitin informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

6.- Modificar apartat 14 “ Regim Jurídic “,per afegir:

Aquesta convocatòria està finançada amb fons europeus (Next Generation EU) mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), per la qual cosa hi és aplicable la normativa europea i de desplegament següent:

- Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

- Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar cap perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu a l'MRR (2021/C 58/01) («Guia MITECO»).

- La resta de normativa tant autonòmica, nacional com de la Unió Europea aplicable a la gestió, al seguiment i al control que s'estableixi per al PRTR, així com les normes específiques relatives a la informació i la publicitat, la verificació, i altres d'imposades per la normativa de la Unió Europea que resultin de compliment obligatori, i la resta de normativa que sigui aplicable amb caràcter general.

Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.

7.- Ordenar la publicació en el BOIB d'aquesta Resolució.

Interposició de recursos

Davant aquesta resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el president de l'AETIB en el termini d'un mes a contar des de el dia següent a la seva publicació en el  BOIB, de conformitat amb el que s'estableix a l'article 57 de la Llei  3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril) i l'article 123 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 de octubre).

També es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, en el termini de dos mesos des de el dia següent a la seva publicació en el BOIB, de conformitat amb l'establert a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciós administrativa.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (7 de juny de 2022)

El president de l' AETIB

Jaume Colom Adrover

(Per Resolució del president de l'AETIB

de 28 de setembre de 2021, de delegació de firma)

 

ANNEX I MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE EN RELACIÓ AL COMPLIMENT DEL PRINCIPI DE NO PERJUDICI SIGNIFICATIU ALS SIS OBJETIUS MEDI AMBIENTAL (DNSH) EN RELACIÓ A L'ARTICLE 17 DEL REGLAMENT (UE) 2020/852

EL DECLARANT:

Don/Doña

 

en qualita de(1)

 

amb NIF

 

en representació de

 

amb NIF

  

DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT:

Que l'entitat sol·licitant a la qual representa, tenint en compte totes les fases del cicle de vida del projecte o activitat a desenvolupar, tant durant la seva implantació com al final de la seva vida útil, complirà amb el principi DNSH de «no causar un perjudici significatiu» exigit pel REGLAMENT (UE) 2021/241, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència,  de manera que:

1 NO CAUSA UN PERJUDICI SIGNIFICATIU ALS SIS OBJECTIUS MEDIAMBIENTALS de l'article 17 del Reglament (UE)2020/852(2)  que s'enumeren a continuació:

a) Mitigació del canvi climàtic - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a la mitigació del canvi climàtic si dona lloc a considerables emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI).

b) Adaptació al canvi climàtic - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a l'adaptació al canvi climàtic si provoca un augment dels efectes adversos de les condicions climàtiques actuals i de les previstes en el futur, sobre si mateixa o en les persones, la naturalesa o els actius.

c) Ús sostenible i protecció dels recursos hídrics i marins - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a la utilització i protecció sostenibles dels recursos hídrics i marins si va en detriment del bon estat o del bon potencial ecològic de les masses d'aigua, incloses les superficials i subterrànies, i del bon estat ecològic de les aigües marines.

d) Economia circular, inclosos la prevenció i el reciclat de residus - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a l'economia circular, inclosos la prevenció i el reciclat de residus, si genera importants ineficiències en l'ús de materials o en l'ús directe o indirecte de recursos naturals; si dóna lloc a un augment significatiu de la generació de residus,  el tractament mecànic-biològic, incineració o dipòsit en abocador de residus; o si l' eliminació de residus a llarg termini pot causar un perjudici significatiu i a llarg termini per al medi ambient.

e) Prevenció i control de la contaminació a l'atmosfera, l'aigua o el sòl - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a la prevenció i el control de la contaminació quan dóna lloc a un augment significatiu de les emissions de contaminants a l'atmosfera, l'aigua o el sòl.

f) Protecció i restauració de la biodiversitat i els ecosistemes - es considera que una activitat causa un perjudici significatiu a la protecció i restauració de la biodiversitat i els ecosistemes quan va en gran mesura en detriment de les bones condicions i la resiliència dels ecosistemes, o va en detriment de l'estat de conservació dels hàbitats i les espècies,  en particular d' aquells d' interès per a la Unió.

 (1)Representant legal, carrec que ostenti dins de l'entitat sol.licitant.

(2)Reglamento (UE) 2020/852 del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de junio de 2020 relativo al establecimiento de un marco para facilitar las inversiones sostenibles y por el que se modifica el Reglamento (UE) 2019/2088.

2. L'ENTITAT SOL·LICITANT NO DESENVOLUPA ACTIVITATS EXCLOSES segons el que indica la Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Les activitats excloses són:

  • Refineries de petroli
  • Centrals tèrmiques de carbó i extracció de combustibles fòssils
  • Generació d'electricitat i/o calor utilitzant combustibles fòssils i relacionats amb la seva infraestructura de transport i distribució
  • Eliminació de deixalles (per exemple, nuclears, que puguin causar danys a llarg termini al medi ambient)
  • Inversions en instal·lacions per a la deposició de residus en abocador o inversions en plantes de tractament biològic mecànic (MBT) que impliquin un augment de la seva capacitat o de la seva vida útil (llevat de plantes de tractament de residus perillosos no reciclables)
  • activitats cobertes pel règim de comerç de drets d'emissió de la UE (segons l'Annex I de la Llei 1/2005 de 9 de març, per la qual es regula el règim del comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle.

3. L' ENTITAT SOL·LICITANT NO PREVEU EFECTES DIRECTES DEL PROJECTE O ACTIVITAT SOBRE EL MEDI AMBIENT, NI EFECTES INDIRECTES PRIMARIS, entenent com a tals aquells que poguessin materialitzar-se després de la seva finalització, una vegada realitzat el projecte o activitat.

L' incompliment d' algun dels requisits establert en aquesta declaració donarà, previ l' oportú procediment de reintegrament, a l' obligació de retornar els ajuts percebuts i els interessos de demora corresponents.

Data i Signatura

 

ANNEX  II

MODEL DE DECLARACIÓ DE COMPROMÍS EN RELACIÓ AMB L' EXECUCIÓ D' ACTUACIONS

Don/Doña …………………………………………., amb DNI …………………………………………………., com a titular de l'òrgan/ Conseller Delegat/Gerent/ de l'entitat ……………………………………………. ………………………………………………………………………………….., amb NIF ......................................... .................................................. ................ , i domicili fiscal a …………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  en la condició d'òrgan responsable/òrgan gestor/beneficiària d'ajudes finançades amb recursos provinents del PRTR/ que participa com a contractista/ens destinatari de l'encàrrec/subcontractista, en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits a la Component C02I4, manifesta el compromís de la persona/entitat que representa amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, adoptant les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant si escau a les autoritats que escaigui els incompliments observats us. Addicionalment, atenent el contingut del PRTR, es compromet a respectar els principis d'economia circular i evitar impactes negatius significatius en el medi ambient («DNSH» per les sigles en anglès «do no significant harm») en l'execució de les actuacions portades a en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no incorre en doble finançament i que, si escau, no consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'Estat.

 

……………………………..., XX de................................. ....de 202X Fdo.

 

 

……………………………………………. Càrrec: …………………………………………

 

ANNEX III

DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTES D'INTERESSOS (DACI)

Expedient:

Patrocini Estratègic

Per tal de garantir la imparcialitat en el procediment de subvenció a dalt referenciat, el baix signant, com a participant en el procés de preparació i tramitació de l' expedient, declara:

Primer. Estar informat del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, té la finalitat d'evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.

3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix que s'hauran d'abstenir d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les Administracions en qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades en l'apartat següent», sent aquestes:

a. Tenir interès personal en l' assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pogués influir la d' aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b. Tenir un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d' afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d' entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l' assessorament,  representació o el mandat.

c. Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades en l' apartat anterior.

d. Haver intervingut com a perit o com a testimoni en el procediment de què es tracti. Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència – Finançat per la Unió Europea - NextGeneration EU

e. Tenir relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l' assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc».

Segon. Que no es troba incurs en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interessos de les indicades a l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre en la seva persona cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de concessió.

Tercer. Que es compromet a posar en coneixement de l' òrgan gestor dels ajuts, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d' interessos o causa d' abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.

Quart. Conec que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, comportarà les conseqüències disciplinàries/administratives/ judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

 

(Data i signatura, nom complet )