Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EUGÈNIA

Núm. 314581
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent-se presentat cap reclamació o suggeriment durant el període d'exposició al públic, respecte a l'aprovació provisional de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, havent-se publicat l'anunci relatiu en el Boib núm. 53 de dia 21 d'abril de 2022, i d'acord amb l'article 17.3 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es dóna per aprovada definitivament l'esmentada modificació, publicant-se íntegrament a continuació el text complet de l'ordenança:

Ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.

Disposició general

Article 1

L'Ajuntament de Santa Eugènia, de conformitat amb el que disposa l'article 106.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i fent ús de la facultat reglamentària que li atribueix l'article 15.1 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, exigirà l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, previst a l'article 59.2 de l'esmentat Reial Decret, l'exacció del qual s'efectuarà amb subjecció al que disposa aquesta ordenança. 

Article 2

El tribut que es regula en aquesta ordenança té la naturalesa d'impost directe.

Fet imposable.

Article 3

1. Constitueix el fet imposable de l'impost l'increment de valor que experimenten els terrenys de naturalesa urbana i es posen de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat d'aquests per qualsevol títol, o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudiment, limitatiu del domini, segons els esmentats béns.

2. El títol a què es refereix l'apartat anterior podrà consistir en:

a. Negoci jurídic "mortis causa".

b. Declaració formal d'hereus "ab intestato".

c. Negoci jurídic "inter vivos", ja sigui de caràcter onerós o gratuït.

d. Alienació en subhasta pública.

e. Expropiació forçosa.

Article 4

Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana: el sòl urbà, el susceptible d'urbanització, l'urbanitzable programat o urbanitzable no programat des del moment que s'aprovi un Programa d'Actuació Urbanística; els terrenys que disposin de vies pavimentades o encintat de voravies i disposin a més de clavegueram, subministrament d'aigua, subministrament d'energia elèctrica i enllumenat públic; i els ocupats per construccions de naturalesa urbana.

Supòsits de Subjecció.

Article 5

1. No està subjecte a aquest Impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics als efectes de l'impost sobre béns immobles. En conseqüència està subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys que s'hagin de considerar urbans, a efectes de l'impost sobre béns immobles, amb independència de que estiguin o no contemplats com a tals al Cadastre o al Padró d'aquell.

2. No es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que a favor seu i en paga d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en paga dels seus havers comuns.

Tampoc es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills/es, a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui com sigui el règim econòmic matrimonial.

Així mateix, no es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles a títol lucratiu en benefici de les filles, fills, menors o persones amb discapacitat subjectes a pàtria potestat, tutela o amb mesures de suport per a l'adequat exercici de la seva capacitat jurídica, l'exercici de la qual es durà a terme per les dones mortes a conseqüència de violència contra la dona, en els termes en què es defineixi per la llei o pels instruments internacionals ratificats per Espanya, quan aquestes transmissions lucratives portin causa de la referida defunció.

3. No es reportarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S. a. regulada en la disposició addicional setena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre, de reestructuració i resolució d'entitats de crèdit, que se li hagin transferit, d'acord amb el que s'estableix en l'article 48 del Reial decret 1559/2012, de 15 de novembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.

No es produirà la meritació de l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions

realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S.A., a entitats participades directament o indirectament per aquesta Societat en almenys el 50 per cent del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada en el moment immediatament anterior a la transmissió, o a conseqüència d'aquesta.

No es reportarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S.A., o per les entitats constituïdes per aquesta per a complir amb el seu objecte social, als fons d'actius bancaris, a què es refereix la disposició addicional dècima de la Llei 9/2012, de 14 de novembre.

No es reportarà l'impost per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els citats Fons durant el període de temps de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst en l'apartat 10 d'aquesta disposició addicional dècima.

En la posterior transmissió dels immobles s'entendrà que el nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys no s'ha interromput per causa de la transmissió derivada de les operacions previstes en aquest apartat.

4. No es produirà la subjecció a l'impost en les transmissions de terrenys respecte dels quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors d'aquests terrenys en les dates de transmissió i adquisició.

Per a això, l'interessat/da a acreditar la inexistència d'increment de valor haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, entenent-se per interessats/des, a aquest efecte, les persones o entitats a què es refereix l'article 7 d'aquesta ordenança.

Els terminis per acreditar la inexistència d'increment de valor, seran aquelles establerts en l'article 15 d'aquesta ordenança.

Per a constatar la inexistència d'increment de valor, com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny es prendrà en cada cas el major dels següents valors, sense que a aquest efecte puguin computar-se les despeses o tributs que gravin aquestes operacions: el que consti en el títol que documenti l'operació o el comprovat, en el seu cas, per l'Administració tributària.

Quan es tracti de la transmissió d'un immoble en el qual hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquest efecte el que resulti d'aplicar la proporció que representi en la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplicarà tant al valor de transmissió com, en el seu cas, al d'adquisició.

Si l'adquisició o la transmissió hagués estat a títol lucratiu s'aplicaran les regles dels paràgrafs anteriors prenent, si escau, pel primer dels dos valors a comparar assenyalats anteriorment, el declarat en l'Impost sobre Successions i Donacions.

En la posterior transmissió dels immobles als quals es refereix aquest apartat, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor

dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que es disposa en aquest paràgraf no serà aplicable en els supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que es disposa en l'apartat 3 d'aquest article o en la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost de societats.

 

Exempcions

Article 6

1. Estaran exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels següents actes:

a. La constitució i transmissió de drets de servitud.

b. Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a conjunt historicoartístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles. A aquests efectes, l'ordenança fiscal ha d'establir els aspectes substantius i formals de l'exempció.

Per gaudir d'aquesta exempció caldrà reunir els següents requisits:

-Les obres de conservació, millora o rehabilitació s'han de realitzar durant el període de generació del tribut.

-El cost de les obres haurà de representar com a mínim el 10 per 100 del valor cadastral de l'immoble.

-Si s'han rebut qualsevol mena de subvenció o ajut destinat a finançar encara que parcialment el cost de les obres, l'import d'aquets ajuts minorarà el cost de les obres als efectes de determinació del percentatge de l'apartat anterior.

Amb la sol·licitud caldrà justificar la següent documentació:

-Llicència municipal autoritzant les obres, declaració responsable o comunicació prèvia.

-Pagament de les taxes urbanístiques per l'execució de les obres.

-Certificat final d'obra

-Pagament de l'Impost sobre construccions instal·lacions i obres.

Les transmissions realitzades per persones físiques amb ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant d'aquest, per a la cancel·lació de deutes garantits amb hipoteca que recaigui sobre la mateixa, contrets amb entitats de crèdit o qualsevol altra entitat que, de manera professional, realitzi l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.

Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.

No és d'aplicació l'exempció quan el deutor o garant transmitent o qualsevol altre membre de la unitat familiar disposi d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat del deute hipotecari i evitar l'alienació de l'habitatge.

A aquests efectes, es considerarà habitatge habitual aquell en què hagi figurat empadronada la persona contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini fos inferior als dos anys.

Pel que fa al concepte d'unitat familiar, s'estarà al que disposa la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renta de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis sobres societat, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A efectes, s'equipararà el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.

La concurrència dels requisits previstos anteriorment s'acreditarà pel transmetent davant l'Administració tributària municipal.

2. Així mateix, estan exempts de l'impost els increments de valor corresponents quan l'obligació de satisfer-lo recaigui sobre les següents persones o entitats:

a) L'Estat, les comunitats autònomes i les enti­tats locals a què pertanyi el municipi, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les comunitats autònomes i de les entitats locals dites.

b) El municipi de la imposició i altres entitats locals integrades o en què s'integri el dit municipi, així com les entitats de dret públic d'anàleg caràcter als organismes autònoms de l'Estat.

c) Les institucions que tenguin la qualificació de benèfiques o benèfiques-docents.

d) Les entitats gestores de la seguretat social i de mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre.

e) Els titular de concessions administratives reversibles respecte als terrenys afectat a aquestes.

f) La Creu Roja Espanyola.

g) Les persones o entitats al favor de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

 

Subjectes passius i responsables.

Article 7

1. Seran subjectes passius de l'impost, a títol de contribuent:

a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmis­sió de drets reals de gaudi limitadors del domini a títol lucratiu, la persona adquirent del terreny o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmis­sió de drets reals de gaudi limitadors del domini a títol onerós, la persona transmetent del terreny o la persona que consti­tueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

2. En els supòsits contemplats a la lletra b) de l'apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut de la persona contribuent la persona física o jurídica, o l'entitat a la qual es refereix l'article 33 de la Llei general tributària, que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real del qual es tracti, quan la persona contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.

3. Respondran solidàriament de les obligacions tribu­tàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

Seran responsables subsidiaris els administra­dors/ores de les societats i els síndics/síndiques, interventors/ores o liquidadors/ores de fallides, concur­sos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Base imposable

Article 8

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment del valor dels terrenys posat de manifest en el moment de la meritació i experimentat al llarg d'un període màxim de vint anys, i es determinarà, sense perjudici del que es disposa en l'apartat 5 d'aquest article, multiplicant el valor del terreny en el moment de la meritació calculada amb la conformitat al que s'estableix en els seus apartats 2 i 3, pel coeficient que correspongui al període de generació conforme al que es preveu en el seu apartat 4.

2. El valor del terreny en el moment de la meritació resultarà del que s'estableix en les següents regles:

a) En les transmissions de terrenys, el valor d'aquests en el moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquest moment a l'efecte de l'Impost sobre Béns immobles.

No obstant això, quan aquest valor sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l'aprovació de la citada ponència, es podrà liquidar provisionalment aquest impost conformement a aquell. En aquests casos, en la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys una vegada s'hagi obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte en les lleis de pressupostos generals de l'Estat.

Quan el terreny, fins i tot sent de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l'impost, no tingui determinat valor cadastral en aquest moment, l'ajuntament podrà practicar la liquidació quan el referit valor cadastral sigui determinat, referint aquest valor al moment de la meritació.

b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, els percentatges anuals continguts en l'apartat 4 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit en el paràgraf a) anterior que representi, respecte d'aquell, el valor dels referits drets calculat mitjançant l'aplicació de les normes fixades a l'efecte de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

c) En la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts en l'apartat 4 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit en el paràgraf a) que representi, respecte d'aquell, el mòdul de proporcionalitat fixat en l'escriptura de transmissió o, en defecte d'això, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en vol o subsòl i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.

d) En els supòsits d'expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts en l'apartat 4 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, tret que el valor definit en el paràgraf a) de l'apartat 2 anterior fos inferior, i en aquest cas prevaldrà aquest últim sobre el preu just.

3. Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència de procediments de valoració col·lectiva de caràcter general, i durant els cinc primers anys d'efectivitats dels nous valors cadastrals, es considerarà com a valor del terreny, o de la part d'aquest que correspongui segons les regles contingudes a l'apartat anterior, l'import que resulti d'aplicar als nous valors cadastrals la reducció del 60 %. Aquesta no serà d'aplicació als supòsits en què els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva a què es refereix siguin inferiors als que fins aleshores eren vigents.

En cap cas, el valor cadastral reduït podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col·lectiva.

4. El període de generació de l'increment de valor serà el nombre d'anys al llarg dels quals s'hagi posat de manifest aquest increment.

En els supòsits de no subjecció, tret que per llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment de valor posat de manifest en una posterior transmissió del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, a l'efecte del que es disposa en el paràgraf anterior, aquella en la qual es va produir l'anterior meritació de l'impost.

En el còmput del nombre d'anys transcorreguts es prendran anys complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions d'any. En el cas que el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.

El coeficient a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació, serà el màxim en virtut de la norma amb rang legal vigent que reguli els coeficients a aplicar a l'impost que regula aquesta ordenança.

Conforme al que es disposa en els apartats anteriors,  el coeficient a aplicar serà el que correspongui el període de generació de l'increment de valor, sense que pugui excedir dels límits establers per la norma de rang legal vigent.

En el supòsit que les Lleis de Pressuposts Generals de l'Estat, o una altre norma dictada a l'efecte, procedeixin a la seva actualització, s'entendran automàticament modificats, facultant-se a la Junta de Govern, perquè mitjançant Acord doni publicitat als coeficients que resultin aplicables.

5. Quan, a instàncies del subjecte passiu, amb la conformitat al procediment establert en l'article 104.5 de TRLRHL, es constati que l'import de l'increment de valor és inferior a 

l'import de la base imposable determinada conformement al que es disposa en els apartats anteriors d'aquest article, es prendrà com a base imposable l'import d'aquest increment de valor.

Bonificacions

Article 9

a) En base a l'article 108.4 del Real Decret legislatiu 2/2004, s'aplicarà una bonificació del 95% de la quota de l'impost, en les transmissions de terrenys i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudiment limitatius del domini, realitzats a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats els cònjuges i els ascendents i adoptants, quan el valor cadastral de la totalitat dels terrenys transmesos en un sol acte sigui inferior a 50.000 euros.

En cas que el valor cadastral de la totalitat dels terreny heretats estigui comprés entre 50.001 euros i 150.000 euros s'aplicarà una bonificació del 75% de la quota.

En cas que el valor cadastral de la totalitat dels terreny heretats estigui comprés entre 150.001 euros i 250.000 euros s'aplicarà una bonificació del 50% de la quota.

En cas que el valor cadastral de la totalitat dels terreny heretats estigui comprés entre 250.001 euros i 350.000 euros s'aplicarà una bonificació del 25% de la quota.

En cas que el valor cadastral sigui superior a 350.001 euros no s'aplicarà cap bonificació.

Quota tributària

Article 10

La quota d'aquest impost serà la resultant d'aplicar a la base imposable el tipus del 30 %.

Meritació i període impositiu

Article 11

1. L'impost es merita:

a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de la transmissió.

b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi limitador del domini, en la data que es realitzi la constitució o transmissió.

2. Amb aquest efecte, es prendrà com a data de la transmissió:

1. En els actes o contractes entre vius, la de l'atorga­ment de l'instrument públic i, quan es tracti de documents privats, la d'incorporació o inscripció d'aquest en un registre públic o la del lliurament a un funcionari/ària públic/a per raó del seu ofici.

2. En les transmissions per causa de mort, la de la defunció de la persona causant.

Article 12

1. Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferm haver-se dit a terme la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de goig sobre aquest, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost satisfet, sempre que l'esmentat acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des que la resolució va quedar ferma, entenent-se que existeix efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d'efectuar les recíproques devolucions a que es refereix l'article 1.295 del Codi Civil. Encara que l'acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la rescissió o resolució es declaràs per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'impost, no es practicarà cap tipus de devolució.

2. Si el contracte queda sense efecte per acord comú de les parts contractants no procedirà la devolució de l'impost satisfet i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació. Amb l'esmentat acord comú s'estimarà l'avinença en acte de conciliació i el simple assentiment de la demanda.

3. En els actes o contractes en què existeixi qualque condició, la qualificació es farà d'acord amb les prescripcions contingudes en el Codi Civil. Si fos suspensiva no es liquidarà l'impost fins que aquesta no es compleixi. Si la condició fos resolutòria s'exigirà l'impost, a reserva, quan la condició es compleixi, de fer l'oportuna devolució segons la regla de l'apartat1 anterior.

Article 13

1. Quan es transmeti la propietat de terrenys o es constituei­xi o transmeti qualsevol dret real de gaudi, limitador de domini, a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, l'impost gravarà l'increment de valor que s'hagi produït dins el període de temps transcorregut entre l'adquisició del terreny o del dret per la persona transmetent i la nova transmissió o, si s'escau, la constitució del dret real de gaudi.

2. En casos de transmissió de terrenys adjudicats en repar­cel·lació, conformement als preceptes de la Llei del sòl, com que suposa la subrogació, amb plena eficàcia real, de les antigues per les noves parcel·les, el període impositiu es comptarà a partir de la data d'adquisició dels terrenys aportats a la reparcel·lació.

Gestió de l'Impost

Article 14

1. Els subjectes passius estan obligats a presentar davant aquest ajuntament declaració-liquidació del tribut, segons el model oficial que facilitarà l'Administració municipal i que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per comprovar la correcta aplicació de les normes reguladores de l'impost.

2. En les transmissions en ocasió de la dació en pagament del seu habitatge, els transmitents estan obligats a presentar davant aquest Ajuntament declaració del tribut, segons el model oficial que facilitarà l'Administració municipal i que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per comprovar la correcta aplicació de les normes reguladores de l'Impost.

3. Amb la declaració-liquidació es presentarà inexcu­sablement el document degudament autenticat en què constin els actes o contractes que originen la imposició, i qualsevol altre de justificatiu, si s'escau, de les exempcions o bonificacions que el subjecte passiu reclami com a beneficiari/ària, com també el darrer rebut de l'impost sobre béns immobles o, subsidiàriament, en aquest darrer cas, la referència cadastral de l'immoble.

Article 15

Aquesta declaració-liquidació haurà de ser presen­tada en els següents terminis, comptats des de la data en què es pro­dueixi la meritació de l'impost:

a) Quan es tracti d'actes entre vius, trenta dies hàbils.

b) Quan es tracti d'actes per causa de mort, sis mesos, prorroga­bles fins a un any, a requesta del subjecte passiu.

c) Quan es tracti d'actes per causa de mort i se promogui un procediment judicial per a la divisió judicial de l'herència, el termini previst a l'apartat anterior es podrà interrompre a peticiód'aquells que es considerin amb dret a l'herència, o els anomenats a l'herència. En aquest cashauran de presentar una sol·licitud on s'acrediti l'existència del procediment judicial, ques'haurà d'haver iniciat abans de la finalització del termini de l'apartat anterior.

El termini tornarà a computar a partir del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que posi fi al procediment judicial. En aquest moment, els que resultin beneficiaris de l'herència vindran obligats a practicar l'oportuna declaració-liquidació del tribut.

d) En el cas de les declaracions referides en l'article 14.2 d'aquesta ordenança, el termini de presentació de la declaració pels transmitents serà de trenta dies hàbils.

 

Article 16

Simultàniament a la presentació de la declaració-liquidació a què es refereix l'article 14, el subjecte passiu ingressarà l'import de la quota de l'impost que en resulti.

Article 17

Respecte de les dites declaracions-liquidacions, l'Adminis­tració municipal no podrà atribuir valors, bases o quotes diferents de les que resultin de les normes reguladores de l'impost.

Article 18

Les liquidacions complementàries, derivades de la comprova­ció, sense perjudici de les sancions, interes­sos de demora o recàrrecs que escaiguin, es notificaran íntegrament als subjec­tes passius, als quals s'indicaran els terminis d'ingrés i els recursos corresponents.

Article 19

Estaran igualment obligats a comunicar a l'Ajunta­ment la realització del fet imposable, en els mateixos terminis que els subjectes passius:

a) En els supòsits prevists a la lletra a) de l'article 6 d'aquesta ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic entre vius, el/la donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

b) En els supòsits prevists a la lletra b) de l'article 6 d'aquesta ordenança, la persona adquirent o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

L'esmentada comunicació, per part dels obligats/ades al·ludits/ides anterior­ment, es formalitzarà per escrit, segons el model establert amb aquest efecte, adjuntant una fotocòpia del docu­ment que origini el fet imposa­ble.

Article 20

Així mateix, els notaris/àries estan obligats/ades a trametre a l'Ajuntament, dins la primera quinzena de cada tri­mestre, una relació o índex comprensiu de tots els documents que hagin autoritzat dins el trimestre anterior, en què es continguin fets, actes o negocis perjudici del deure general de col·laboració que estableix la Llei general tributària jurídics que posin de manifest la realit­zació del fet imposable del referit impost, de conformitat amb l'article 111.7 de la Llei 39/1988 (modificada per la Llei 24/2001, de 27 de desembre). També estan obligats a trametre, dins el mateix termini, una relació dels documents privats, comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurí­dics que els hagin estat presentats per a coneixement o legiti­mació de firmes. El que preveu aquest article s'entén sense perjudici del que estableix la Llei General Tributària.

Article 21

L'Administració municipal podrà requerir les persones interessades perquè aportin dins el termini de trenta dies, prorro­gables per quinze més a petició de la persona interessada, altres docu­ments que estimin necessaris per efectuar la comprovació de la declaració/liquidació de l'impost. Els qui no atenguin els requeriments formulats dins aquests terminis incorreran en les infrac­cions tributàries que preveu l'article 23 d'a­questa ordenança, si aquests documents fossin necessaris per comprovar-la.

Si els dits documents només constitueixen el mitjà de provar circumstàncies al·legades per la persona interessada en benefici exclusivament d'ella mateixa, l'incompliment del requeriment es tindrà com decaïment en el seu dret al dit tràmit i s'aplicarà la liquidació corresponent sense fer cas de les circumstàncies no justificades.

Article 22

La inspecció i recaptació d'aquest impost es realitzarà conformement amb la Llei general tributària i amb les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com les dispo­sicions dictades per desenvolupar-les.

Article 23

Per a tot el que es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries i també per a la determinació de les sancions que per aquelles escaiguin en cada cas, hom s'ajustarà a la Llei general tributària i les disposicions que la comple­mentin i desenvolupin, i al contingut de l'Ordenança fiscal general.

 

​​​​​​​Disposició final

La present Ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el Boib i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada."

Contra el present acord es podrà interposar pels interessats/des recurs contenciós-administratiu, davant la Sala de lo Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justicia de Balears, dins el termini de dos mesos des de el dia següent a la publicació del presente acord en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa.

 

Santa Eugènia, 3 de juny de 2022

El batle

Joan Riutort Crespí