Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 312693
Acord del Ple de data 24 de Febrer de 2022 de l'Ajuntament de Deià pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l´obligació del manteniment, neteja i observança de salubritat de les parcel.les urbanes
Havent-se aprovat definitivament l'expedient de modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l´obligació de manteniment, neteja i observança de salubritat de les parcel.les urbanes en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L'OBLIGACIÓ DEL MANTENIMENT, NETEJA I OBSERVANÇA DE SALUBRITAT DE LES PARCEL·LES URBANES
PREÀMBUL
Habilitació legal i competència.- La present ordenança es dicta en virtut de les facultats atorgades per:
L'existència de parcel·les urbanes i/o mal conservades dins el municipi origina sovint situacions d'inseguretat i manca de salubritat, higiene i ornat públic: aixecaments dels panots de les voreres a causa de la invasió realitzada per la vegetació descuidada, amb el conseqüent risc de caigudes de vianants; risc de danys a les persones, especialment infants, que puguin entrar a l'interior de parcel·les brutes i en mal estat; acumulació de deixalles o altres materials abocats indegudament; presència de rates i altres animals; risc d'incendis; risc d'esllavissaments i erosió; etc. que aconsellen la intervenció municipal, per garantir la seguretat de les persones i la salubritat pública així com preservar l'interès col·lectiu de gaudir d'un paisatge urbà harmònic que garanteixi a tots els habitants del poble una adequada qualitat de vida.
Article 1 Objecte i àmbit
1. La present Ordenança té per objecte regular, en parcel·les en sòl urbà situades dins el terme municipal de Deià, el deure legal d'ús i conservació, així com instar els propietaris d'aquestes parcel·les per a què les mantinguin en bones condicions de seguretat, salubritat i ornat públic i evitar en la mesura del possible el perill i risc d'incendi. Aquesta obligació també inclou el manteniment dels marges.
2. L'autoritat municipal haurà d'ordenar, d'ofici o a instància de qualsevol persona interessada, l'execució de les obres necessàries per conservar les condicions a què es refereix l'apartat 1.
Article 2 Obligació de neteja
1. Els propietaris de tota classe de parcel·les urbanes, hauran de mantenir-les en condicions de seguretat, salubritat, ornat públic i decor, adoptant qualsevol mesura que resulti necessària i, en particular, aquelles que evitin la proliferació de rosegadors, insectes i males herbes, mitjançant els tractaments periòdics que resultin convenients, incloent-se la desratització i la desinfecció.
2. Quan el domini directe d'una parcel·la i el domini útil de la mateixa pertanyen a diferents persones, l'obligació recaurà sobre aquella que en tingui el domini útil.
3. Els propietaris de parcel·les urbanes hauran de mantenir el terreny lliure de qualsevol tipus de vegetació espontània, vegetació baixa i arbustiva, amb la massa arbòria aclarida i les branques baixes esporgades i net de vegetació seca o morta, així com de restes vegetals i de qualsevol mena de material que pugui propagar el foc. Així mateix es prohibeix llançar fems o residus i l'acumulació d'escombraries.
4. A les parcel·les urbanes s'haurà d'impedir l'acumulació d'aigües de pluja evitant la proliferació i plagues d'insectes, havent de tenir prevista, en tot cas, l'evacuació de les mateixes.
5. Les parcel·les interiors de les urbanitzacions sense continuïtat amb la trama urbana consolidada s'han de mantenir lliures de vegetació seca.
6. Tots els treballs de neteja i manteniment de terrenys propers a zones forestals s'han de fer abans del període d'alt risc d'incendi (entre el 15 de maig i el 15 d'octubre, o el que es pugui determinar).
7. Els propietaris de parcel·les urbanes hauran de mantenir-les netes de plagues d'insectes, com per exemple de processionària del pi, o de qualsevol altre animal que suposi un problema sanitari.
8. Els propietaris no només seran responsables davant l'administració del manteniment de les condicions de seguretat, salubritat i neteja dels seus terrenys, sinó també del periòdic compliment del manteniment dels seus tancaments en les condicions de la present ordenança.
Article 3 Obligació de manteniment i restitució de marges
Per raons d'evitar el perill d'esllavissades i l'erosió del sòl, així com de mantenir el paisatge urbà, els propietaris de les parcel·les urbanes tenen el deure de mantenir el sistema de marges, així com de restituir els esboldrecs existents.
Article 4 Jardins
1. Els jardins i les plantacions privades situades a zones urbanes del municipi, formen un element important de l'ecosistema urbà, i com a tal, els seus propietaris els han de mantenir en un correcta estat de neteja i en condicions fitosanitàries adequades, tenint especial cura de l'esbrossi, poda i manteniment.
2. Les tanques, enredaderes i altres elements vegetals existents en els jardins privats no podran envair les voravies i zones de pas públic de manera que hi dificultin o molestin el pas de vianants. A aquests efectes, els seus propietaris estan obligats a realitzar les podes o intervencions necessàries per evitar-ho.
3. En el supòsit que s'observi una negligència en la conservació dels jardins, l'Ajuntament podrà obligar al propietari a la realització dels treballs necessaris. En cas d'incompliment de l'ordre municipal, es podrà procedir a la seva execució subsidiària i exigir als propietaris el pagament de les despeses ocasionades, sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent.
Article 5 Requeriment i terminis
L'expedient s'iniciarà d'ofici o a instància de part.
Incoat l'expedient, mitjançant Resolució de Batlia, es requerirà als propietaris de parcel·les urbanes per a que procedeixin a la neteja i/o a la restitució dels marges. Els treballs hauran d'iniciar-se en el termini de deu (10) dies a partir del requeriment i finalitzar en el termini establert per la Batlia, sense que pugui ser inferior a deu dies ni superior a seixanta dies des de la data del seu començament.
Article 6 Incoació expedient sancionador
Un cop transcorregut el termini atorgat a l'efecte per dur a terme la neteja i/o restitució dels marges sense haver executat al requeriment, i sense perjudici de l'ús de la facultat d'execució forçosa regulada en els articles següents, s'incoarà expedient sancionador amb audiència a l'interessat, a efectes d'imposició de la sanció corresponent.
Article 7 Execució forçosa
L'Ajuntament, per Resolució de Batlia, podrà fer ús de la facultat d'execució forçosa prevista a l'article 99 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, per procedir a la neteja i restitució dels marges d'una parcel·la, o be la neteja de jardins particulars, en el cas de no haver atès el requeriment formulat per l'Administració Municipal.
En el supòsit reglat en el present article, les despeses originades seran a càrrec del titular de la parcel·la urbana.
Article 8 Audiència a l'interessat
Incoat el procediment d'execució forçosa se notificarà a l'interessat donant-li audiència per termini de vint dies, tant del propòsit d'emprar aquesta facultat com del pressupost corresponent, a fi que pugi formular les al·legacions en el termini fixat.
Article 9 Resolució d'execució
1. Transcorregut el termini d'audiència, mitjançant Decret de Batlia, es resoldrà en el seu cas les al·legacions formulades, i s'ordenarà l'execució subsidiària dels treballs de neteja i tancament de la parcel·la urbana.
Article 10 Cobrament de les despeses
Segons l'establert a l'article 102 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, les despeses originades per l'execució subsidiària dels treballs de neteja i de restitució dels marges, seran a càrrec de l'obligat, en aquesta cas, el titular de la parcel·la urbana.
Article 11 Sancions
1. Les accions i/o omissions que infringeixen la present Ordenança generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l'exigible en la via penal, civil o d'un altre ordre en què puguin incórrer.
2. Les infraccions a què es refereix el present títol es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 12 Infraccions lleus
Són infraccions lleus:
a. Qualsevol incompliment d'aquesta Ordenança i que no estigui tipificat com falta greu o molt greu.
b. La comissió d'alguna de les infraccions indicades a l'article 13, d'aquesta Ordenança quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin la qualificació de greus.
Article 13 Infraccions greus
Són infraccions greus:
a. Realitzar alguna de les activitats que, en el marc d'aquesta Ordenança, sigui necessària la corresponent autorització administrativa, sense disposar de la mateixa, tenir-la caducada o suspesa, així com l'incompliment dels condicionants que en ella venguin imposats.
b. Falsejar o ocultar dades per a l'obtenció de les autoritzacions assenyalades en aquesta Ordenança o als efectes de liquidació de les corresponents taxes o preus públics.
c. L'obstrucció o la negativa de col·laboració amb l'exercici de l'activitat de control i inspectora de l'Ajuntament.
d. La vulneració de mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per tal d'evitar danys o perjudicis per al medi ambient o perills per a la salut de les persones.
e. La reincidència, per la comissió en el termini d'un any, de dues infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
Article 14 Infraccions molt greus
Són infraccions molt greus:
a. La reincidència, per la comissió en el termini d'un any, de dues infraccions greus o de tres infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
b. La vulneració de mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per tal d'evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.
Article 15 Sancions
Article 16 Procediment sancionador
Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
El procediment sancionador es regirà pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora i, supletòriament, pel previst en el Reial decret 1398/1993, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament del procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora.
Article 17 Obligació de reposar, multes coercitives i execució subsidiàries
1. Sense perjudici de la sanció penal o administrativa que s'imposi, els infractors estaran obligats a la reposició o restauració de les coses al ser i estat anteriors a la infracció comesa, en la forma i les condicions fixades per l'Ajuntament.
2. Si els infractors no procedissin a la reposició o restauració, d'acord, amb el que s'ha establert a l'apartat anterior, l'Ajuntament podrà acordar la imposició de multes coercitives a l'empara de l'article 103 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantia de cada una de les multes no superarà un terç de la multa fixada per infracció comesa.
Disposició final
1r- La present Ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
Deià, a data de la signatura electrònica (2 de juny de 2022)
El batle Lluís Enric Apesteguia Ripoll