Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció primera. Contractació Pública

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 275987
Informació pública de l'estructura de costos del contracte de serveis de recollida i transports de residus del municipi de sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Als efectes del que es disposa a l'article 9.7 del Reial Decret 55/2017, de 3 de febrer, per el qual es desenvolupa la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola, i pel que fa al contracte de serveis de recollida i transports de residus del municipi de sa Pobla, es sotmet la següent proposta d'estructura de costos al tràmit d'informació pública per un termini de 20 dies, als efectes d'al·legacions o reclamacions.

Índex

1. OBJECTE

2. DESENVOLUPAMENT DE LA PROPOSTA DE L'ESTRUCTURA DE COSTOS

2.1. Operadors econòmics del sector

2.2. Estructura de costos del servei

3. JUSTIFICACIÓ DELS COSTOS REVISABLES DINS L'ESTRUCTURA DE COSTOS

3.1. Justificació de l'evolució dels costos de mà d'obra

3.2. Justificació de l'evolució dels costos de funcionament de la maquinària i equips

 

3.2.1. Costos de carburants i lubricants

3.2.2. Costos de serveis de manteniment i reparació

4. IDENTIFICACIÓ DELS ÍNDEXS DE REVISIÓ

4.1. Identificació de l'índex de revisió per als costos de mà d'obra

4.2. Identificació de l'índex per als costos de carburants i lubricants

4.3. Identificació de l'índex de revisió per als costos de serveis de manteniment i reparació

5. PROPOSTA DE FÓRMULA DE REVISIÓ DE PREUS

6. PERÍODE DE RECUPERACIÓ DE LA INVERSIÓ

7. CÀLCUL DEL PERÍODE DE RECUPERACIÓ DE LA INVERSIÓ

7.1. Període de recuperació del lot 1

7.2. Inversió de maquinària del lot 1

1. OBJECTE

L'objecte del present informe és la formulació d'una proposta d'estructura de costos i de revisió de preus del lot 1 del contracte de serveis de recollida i transport de residus del municipi de sa Pobla en virtut del Reial Decret 55/2017, de 3 de febrer, per el qual es desenvolupa la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola.

El RD 55/2017, de 3 de febrer per el qual es desenvolupa la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola, estableix una nova metodologia per a les revisions de preus, amb l'objectiu de la desindexació en els contractes del sector públic a l'Índex de Preus de Consum (IPC).

En el cas concret que ens ocupa, per a contractes de serveis, l'article 9. del RD 55/2017 estableix el següent:

 

“Procederá la revisión periódica y predeterminada de dichos precios, transcurridos dos años desde la formalización del contrato y ejecutado al menos el 20 por ciento de su importe, cuando concurran acumulativamente las siguientes circunstancias:

a) Que el período de recuperación de la inversión del contrato sea igual o superior a cinco años, justificado conforme al criterio establecido en el artículo 10.

b) Que así esté previsto en los pliegos, que deberán detallar la fórmula de revisión aplicable.”

A més, estableix  que per a l'aplicació de la fórmula hauran d'haver passat 2 anys a partir de la formalització del contracte i, executat almenys un 20% del seu import, excepte per a contractes de gestió de serveis públics i podran ser tant a l'alça com a la baixa.

Front aquest context, el desenvolupament reglamentari estableix uns principis als quals s'han de subjectar totes les variacions de valors monetaris motivades per variacions de costos:

Principi de referenciació a costos, d'acord amb el qual serà necessari prendre com a referència l'estructura de costos de l'activitat i ponderar els diferents components de costos indispensables per a la correcta realització de l'activitat en funció del seu pes relatiu en el valor de la mateixa.

Principi d'eficiència i bona gestió empresarial, que implica que únicament podran traslladar-se al preu les variacions de costos que haguessin estat assumits per una empresa eficient i ben gestionada, identificada atenent a les millores pràctiques en el sector.

A partir de la informació facilitada pels operadors econòmics del sector, s'ha elaborat una proposta d'estructura de costos per a l'activitat, a fi de poder sotmetre aquesta a un tràmit d'informació pública per un termini de 20 dies previ a l'aprovació dels plecs i posterior remissió de la proposta d'aquesta estructura de costos a la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Govern de les Illes Balears per al seu informe.

2. DESENVOLUPAMENT DE LA PROPOSTA DE L'ESTRUCTURA DE COSTOS

El servei de recollida i transport de residus conforma un procés global integrat en un mateix contracte, amb l'objectiu de garantir la vinculació de les diferents parts del procés de forma sinèrgica i complementària.

De la mateixa manera, de conformitat amb el que preveu l'article 3 del RD 55/2017 relatiu al principi de referenciació a costos, tot règim de revisió haurà de prendre com a referència l'estructura de costos de l'activitat, ponderant cada component de costos en funció de el seu pes relatiu en el valor íntegre d'aquesta activitat, entenent aquest valor com el preu global del contracte, al fer referència a l'àmbit de la contractació pública.

En conseqüència, els elements i ponderació que formen part de l'estructura de costos i de la consegüent fórmula de revisió, han estat determinats en funció dels requeriments del RD 55/2017, de 3 de febrer, pel qual es desenvolupa la Llei 2/2015, considerant les respostes d'operadors representatius del sector que han facilitat les estructures de costos referides.

2.1. Operadors econòmics del sector

S'ha sol·licitat la remissió de l'estructura de costos a cinc operadors econòmics del sector, amb l'objecte de poder elaborar una proposta d'estructura de costos de l'activitat, d'acord amb el que estipula l'article 9.7 del RD 55/2017, de 3 de febrer, en el que s'exigeix la remissió de l'estructura de costos de cinc operadors, tendint així al principi d'eficiència i bona gestió empresarial:

A continuació es relacionen els operadors econòmics que han presentat la seva estructura de costos  vinculada a l'activitat objecte del contracte:

1. CESPA - Ferrovial

2. Construccions, Excavacions i Asfalts, COEXA SA

3. Limpiezas Urbanas de Mallorca, LUMSA

 

 

CESPA

COEXA

LUMSA

Mitjana operadors

1. DESPESES DE PERSONAL

62,23%

63,72%

74,00%

66,65%

2. DESPESES DE BENS I SERVEIS CORRENTS

24,70%

25,92%

14,50%

21,71%

2.1. Costos variables de maquinària i equips

20,72%

16,23%

10,00%

15,65%

a) Manteniment i reparacions

9,59%

9,58%

6,00 %

8,39%

b) Carburants i lubricants

11,13%

6,65%

4,00%

7,26%

2.2. Costos fixos de maquinària i equips

0,71%

0,61%

0,90%

0,74

%

a) Assegurances, taxes i impostos

0,71%

0,61%

0,90%

0,74%

2.3. Altres costos

3,29%

9,08%

4,10%

5,49%

a) Subministres

1,15%

3,59%

0,80%

1,85%

b) Manteniment instal·lacions

1,35%

2,63%

1,80%

1,93%

c) Aplicacions informàtiques

0,53%

1,85%

0,50%

0,96%

d) Vestuari personal

0,26%

1,01%

0,40%

0,56%

3. AMORTITZACIONS

13,05%

10,36%

11,00 %

11,47%

 

100,00 %

100,00 %

100,00 %

 

2.2. Estructura de costos del servei

Per obtenir una estructura de costos global es precís disposar de dades comparables entre si, de manera que les partides que formen l'estructura presenti una conceptualització i composició similar. Així, cada component de l'estructura de costos ha de ser comparable entre les diferents empreses considerades.

A partir d'aquesta informació es dissenya una estructura on s'incorporen aquells costos més representatius indispensables de l'activitat a partir de dades sempre comparables i desagregades en la major mesura possible, segons l'establert en el RD 55/2017.

A continuació es presenta la comparativa entre la mitjana dels operadors i la ponderació de l'estudi econòmic efectuada per la licitació del contracte:

Estructura de costos

Ponderació Lot 1

Mitjana operadors econòmics

Revisable

1. DESPESES DE PERSONAL

 

 

 

Despesa de personal

63,98%

66,65 %

Si

2. DESPESES DE BENS I SERVEIS

 

 

 

2.1. Costos variables de maquinària

 

 

 

a) Manteniment i reparacions

5,82%

8,39%

Si

b) Carburants i lubricants

5,04%

7,26%

Si

2.2. Costos fixos de maquinària

1,47%

0,74%

No

2.3. Altres costos

12,63%

5,49%

No

3.  AMORTITZACIONS

11,06 %

11,47%

No

COST DIRECTE

100,00 %

100,00 %

 

Els costos d'amortització i finançament de la inversió no són revisables, com tampoc ho són aquells costos que composen la partida d'altres costos directes, ja que relacionen costos generals o d'estructura.

Per tant, segons el que disposa el RD 55/2017, no seran revisables i per tant, no s'inclouran en la fórmula de revisió de preus els costos següents:

Altres costos:

o Subministres

o Manteniment de les instal·lacions

o Vestuari personal

o Aplicacions informàtiques

Amortitzacions (maquinària, instal·lacions, etc.)

Costos fixos de maquinaria i equips:

o Assegurances i impostos

Per tant, els costos a incorporar a la fórmula de revisió de preus compleixen amb el que defineix l'article 3 del RD 55/2017, que observa el principi de referenciació de costos, segons el qual la revisió del preu que remunera una activitat reflectirà l'evolució dels costos que s'han incorregut per realitzar l'activitat.

Al mateix temps es compleixen les dues regles que s'estableixen per admetre la inclusió de costos en els règims de revisió:

a) La regla de la relació directa, de manera que només s'han considerat els costos directament associats a l'activitat, retribuïda pel preu objecte de revisió.

b) La regla de la indispensabilitat, de manera que d'entre tots els costos directament associats a l'activitat retribuïda pel preu objecte de revisió, només s'han tingut en compte els indispensables per la seva realització.

3. JUSTIFICACIÓ DELS COSTOS REVISABLES DINS L'ESTRUCTURA DE COSTOS

Tal i com s'ha indicat a l'apartat anterior, els costos a incorporar per determinar la fórmula de revisió de preus, complint amb els requeriments del RD 55/2017, de 3 de febrer, pel qual es desenvolupa la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola, es correspon amb els costos de mà d'obra, de carburants i lubricants i de serveis de manteniment i reparació, els quals es justifiquen de manera individualitzada en els següents epígrafs.

3.1. Justificació de l'evolució dels costos de mà d'obra

El cost de personal constitueix el component econòmic més rellevant de l'estructura de costos de l'activitat de recollida i transport de residus. Aquesta partida incorpora conceptes com totes les retribucions als treballadors (salari base, antiguitat, diferents tipus de plusos, complements, etc.), a més de totes les cotitzacions de l'empresa a la Seguretat Social pels conceptes de contingències comuns, contingències professionals, atur, formació professional i Fons de Garantia Salarial.

Es tracta d'elements que, si bé es troben clarament especificats en els corresponents convenis col·lectius, no resulta fàcil quantificar l'evolució al trobar-se relacionats directament amb la composició de l'estructura de la plantilla segons la seva categoria professional, antiguitat, tipologies contractuals, nombre de treballadors, etc., en cada moment del contracte.

D'altra banda, aquests costos salarials venen condicionats pels convenis col·lectius particular aplicables a l'activitat que ens ocupa, en els quals opera la subrogació del personal quan s'efectua un canvi d'entitat prestatària d'aquests serveis públics. Això implica que el cost salarial a pagar per les empreses per el total de la plantilla ve determinat pels convenis col·lectius pactats.

Mitjançant la negociació col·lectiva, les organitzacions empresarials i sindicals acorden les condicions de treball i models de producció per millorar l'eficiència del treball i les condicions laborals, de manera que els salaris evolucionen de forma paral·lela a la conjuntura econòmica i a altres convenis del sector mitjançant clàusules de variació salarial en els diferents convenis.

Aquesta evolució, dependent al seu torn de circumstàncies, factors econòmics i polítics, els hi confereix un grau elevat d'incertesa fora de l'àmbit d'influència dels operadors del sector.

En definitiva, els costos de mà d'obra constitueixen un cost indispensable amb una variació recurrent, podent esser traslladada a la fórmula de revisió a utilitzar. Si més no, tal com determina el RD 55/2017, el trasllat de la fórmula tindrà com a límit màxim l'increment experimentat per la retribució del personal al servei del sector públic, conforme a les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat.

3.2. Justificació de l'evolució dels costos de funcionament de la maquinària i equips

3.2.1. Costos de carburants i lubricants

La despesa de carburant dependrà del seu preu i del seu consum. En referència al consum, aquest dependrà de l'ús i manteniment correcte de la maquinària per part de les empreses i per tant, no procedeix que existeixi vinculació a la revisió per aquest motiu.

No obstant, respecte als preus, l'evolució del cost dels carburants i lubricants són incertes en funció dels diferents factors polítics i econòmics.

A més del preu del petroli s'han de considerar com a factors clau que influeixen en el preu dels carburants, altres elements d'índole nacional, com la tributació, que pot variar en funció de circumstàncies econòmiques del país, o de diferents aspectes normatius a través de diverses administracions i en matèries variades, com pot ser la legislació mediambiental.

Amb tot, al gràfic que es mostra a continuació es pot observar la gran variabilitat que presenta el seu preu a l'històric de l'INE des de gener de 2010 fins a març de 2021.

Gràfic 1. Evolució IPC “Carburants i lubricants per vehicles personals 2010-2021. Font: INE

Els costos de carburants i lubricants presenten una variació que es recurrent i determinada per factors exògens a les empreses i, per tant, es considera que s'ha de traslladar a la fórmula de revisió.

3.2.2. Costos de serveis de manteniment i reparació

Els components de tecnificació i mecanització dels serveis de neteja viària són cada cop majors, cosa que implica que el cost de manteniment i reparació de la maquinària i equips constitueixi un element fonamental per la prestació òptima del servei.

Per tant, són imprescindibles les tasques de manteniment preventiu i correctiu front avaries que generaran despeses proporcionals a l'ús que realitzen els equips durant la prestació.

Aquestes tasques de manteniment dependran de l'evolució d'un sector extern, el comportament del qual dependrà de l'oferta i demanda inherent i, amb conseqüència no es troba sotmès al control dels operadors del sector objecte d'aquest contracte, amb un comportament variable en els darrers anys, tal com pot observar-se en el següent gràfic.

Gràfic 2. Evolució IPC “Manteniment i reparació de vehicles personals 2010-2021. Font: INE

D'aquesta manera, els costos de serveis de manteniment i reparacions també constitueixen un cost imprescindible i presenten una variació recurrent determinada per factors exògens a les empreses. Per tant es considera oportú que sigui traslladat a la fórmula de revisió.

4. IDENTIFICACIÓ DELS ÍNDEXS DE REVISIÓ

L'article 7 del RD 55/2017 determina els principis per l'establiment de fórmules en les revisions periòdiques i predeterminades, indicades anteriorment.

En compliment d'aquest article, s'han seleccionat índexs procedents d'organismes especialitzats, en especial els de l'Institut Nacional d'Estadística i el Ministeri de Treball i Seguretat Social, Subdirecció General d'Estadística, essent de consulta pública, gratuïta i no modificables per un operador econòmic.

Es considera una selecció adequada d'aquests índexs, justificada per desagregar els costos al màxim, evitant així la indexació genèrica a IPC, utilitzant índexs específics que són elaborats per entitats reconegudes en base a l'evolució real del mercat.

En base a aquestes consideracions, els índexs escollits per la revisió de cadascun dels costos revisables s'expressen a continuació.

4.1. Identificació de l'índex de revisió per als costos de mà d'obra

Es proposa com a índex de revisió per els costos de mà d'obra a la mitja de la variació salarial pactada a nivell estatal en el sector, publicada per el Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social a l'apartat Estadística – Condicions de treball i relacions laborals – Convenis Col·lectius de treball, en concret Conveni col·lectiu del sector del sanejament públic, neteja viària, reg, recollida, tractament i eliminació de residus, neteja i conservació de clavegueram.

4.2. Identificació de l'índex per als costos de carburants i lubricants

Es proposa com a índex de revisió per els costos de carburants i lubricants a la variació a nivell estatal de l'índex nacional de la classe “Carburants i lubricants”, publicat per l'Institut Nacional d'Estadística.

4.3. Identificació de l'índex de revisió per als costos de serveis de manteniment i reparació

Es proposa com a índex de revisió per als costos de serveis de manteniment i reparació a la variació a nivell estatal de l'índex nacional de la classe “Serveis de Manteniment i reparacions”, publicat per l'Institut Nacional d'Estadística.

5. PROPOSTA DE FÓRMULA DE REVISIÓ DE PREUS

La fórmula de revisió de preus que es proposa a continuació serà aplicable exclusivament sota els següents requisits:

a) Ha d'haver transcorregut dos anys des de la formalització del contracte.

b) Ha d'haver-se executat almenys el 20% de l'import del contracte.

c) La revisió només podrà tenir lloc en el període de recuperació de la inversió del contracte.

Aquesta fórmula inclou exclusivament els components determinats de la fórmula de revisió del present document:

1. DESPESES DE PERSONAL

2. DESPESES DE BENS I SERVEIS CORRENTS

a) Manteniment i reparacions

b) Carburants i lubricants

El contracte s'entendrà realitzat a risc i ventura de l'adjudicatari. L'ajuntament no realitzarà concessions ni concedirà exempcions no contemplades expressament en el plec de condicions.

Als efectes d'assegurar el manteniment de l'equilibri econòmic del contracte, el preu de l'adjudicació podrà ser revisat mitjançant una fórmula polinòmica que contempli proporcionalment els costos laborals, el preu de manteniment, reparacions, de carburants i lubricants.

L'adjudicatari haurà de sol·licitar la revisió de preus a l'Ajuntament de sa Pobla mitjançant instància, acompanyant les certificacions justificatives.

El preu podrà ser objecte de revisió sempre i quant s'hagi executat almenys en el 20% del seu import, i si hagués transcorregut 2 anys des de la seva formalització. En tot cas no es consideren revisables els costos associats a les amortitzacions, els costos financers, les despeses generals o d'estructura ni el benefici industrial.

En base a l'estructura de costos de l'estudi econòmic del contracte per a cada lot, resulta el següent:

 

Costos de personal (A)

Costs d'explotació del material

Costos no revisables (E)

Despesa manteniment (B)

Despesa carburants (C)

Costos fixos de maquinària

Altres costos

Amortització maquinària

LOT 1

55,74%

5,16%

4,47%

1,07%

11,88%

21,67%

 

 

 

 

34,63%

Els preus del contracte seran revisats amb caràcter anual, a partir del segon any des de formalització del contracte, mitjançant una fórmula confeccionada en base a l'estructura de costos de empresa adjudicaria i els indicadors previsor la formula.

És a dir, els dos primers anys de durada del contracte des de la seva formalització, el preu no serà objecte de revisió. A partir de la primera revisió, el contracte serà revisable anualment, sempre d'acord amb el previst a l'article 103 de la LCSP.

La fórmula de revisió del preu del contracte serà, per tant, la següent:

Kt = A + (B · ΔC) + (C · ΔD) + E

Kti = 0,5574 + (0,0516 x (Ci/C0)) + (0,0447 x (Di/D0) + 0,3463

On:

  • Kt = Coeficient de revisió del preu d'adjudicació de cada lot per el moment d'execució t.
  • A= % de despesa de personal
  • B= % de despesa de manteniment i reparacions
  • C= % de despesa de carburants i lubricants
  • E=  % de costos no revisables
  • ΔC = Increment en el període objecte de revisió dels costos de manteniment i reparacions, d'acord a l'increment que hagi sofert el preu, segons les dades proporcionades per l'informe de Serveis de manteniment i reparació per a la variació estatal de l'índex de Classe Nacional "Servicios de mantenimiento y reparación", publicat por l'Institut Nacional d'Estadística.
  • ΔD = Increment en el període objecte de revisió dels costos de combustible, d'acord a l'increment que hagi sofert el preu mitjà de gasoil d'automoció a Espanya, segons les dades proporcionades per l'informe mensual “de precios de gasolinas y gasóleos” publicat pel Ministeri d'Indústria, o document que el substitueixi. En cas de que els vehicles utilitzin un combustible diferent, es farà servir  l'increment corresponent en el document anàleg a l'indicat.

Una vegada establerta l'estructura de costos, els percentatges corresponents al pes de cada element de cost, s'han de traslladar com a paràmetres fixes a la fórmula de revisió de preus, i que les variacions del resultat del paràmetre Kt vindran donades per les variacions dels preus o dels índexs establerts per cada element respecte al valor del mateix paràmetre al moment 0.

6. PERÍODE DE RECUPERACIÓ DE LA INVERSIÓ

L'article 9. del RD 55/2017 estableix que perquè correspongui revisió de preus periòdica i predeterminada ha de complir-se, a més de que estigui prevista en els plecs i s'hagi executat almenys el 20% del seu import, que el període de recuperació de la inversió del contracte sigui igual o superior a cinc anys, justificat conforme indica l'article 10 del mateix RD.

D'altra banda, la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, en el seu article 29, apartat 4, habilita a l'ampliació del termini dels contractes de serveis per sobre dels cinc anys en els casos en els que existeixi una inversió rellevant necessària per a la correcta prestació del servei.

En aquest sentit, el punt segon de l'article 10 es fixa una fórmula matemàtica per calcular el període de recuperació de les inversions que determinarà el termini de durada del contracte.

Segons aquesta fórmula, el període de recuperació de la inversió del contracte serà el mínim valor de n per al qual es compleix la següent desigualtat:

On:

t són els anys mesurats en nombres sencers.

FCt és el flux de caixa esperat de l'any t, considerant:

 

a) El flux de caixa procedent de les activitats d'explotació, que és la diferència entre els cobraments i els pagaments ocasionats per les activitats que constitueixen la principal font d'ingressos del contracte, tenen en compte les contraprestacions abonades pels usuaris i per l'Administració, així com per altres activitats que puguin ser qualificades com d'inversió i finançament. El flux de caixa procedent de les activitats d'explotació comprendrà, entre altres, cobraments i pagaments derivats de cànons i tributs, excloent aquells que gravin el benefici del contractista.

b) El flux de caixa procedent de les activitats d'inversió, que és la diferència entre els cobraments i els pagaments que tenen el seu origen en l'adquisició d'actius no corrents i altres actius equivalents, tals com immobilitzats intangibles (entre ells, drets d'usuari de propietat industrial o intel·lectual, concessions administratives o aplicacions informàtiques), materials o inversions immobiliàries, així com els cobraments procedents de la seva alineació.

Encara que no es prevegi la seva alineació efectiva en el moment de realitzar les projeccions, s'inclourà com a cobrament procedent de les activitats d'inversió el valor residual dels actius, entenent com l'import que es podria recuperar al termini del contracte o bé de la vida útil de l'element patrimonial, en cas de que aquesta finalitzi amb anterioritat, ja sigui per la seva venta en el mercat o per altres mitjans.

Per la determinació del valor residual s'analitzaran les característiques dels elements patrimonials, tals com la seva vida útil, usos alternatius, mobilitat i divisibilitat.

FCt no inclourà cobraments i pagaments derivats d'activitats de finançament.

La estimació dels fluxos de caixa es realitzarà sense considerar cap actualització dels valors monetaris que conformen FCt.

b és la taxa de descompte, el valor de la qual és el rendiment mitjà en el Mercat secundari del deute de l'Estat a deu anys en els darrers sis mesos incrementat en un diferencial de 200 punts bàsics. Es prendrà com a referència per al càlcul del rendiment mitjà les darreres dades disponibles publicades pel Banc d'Espanya en el Butlletí del Mercat de Deute Pública.

7. CÀLCUL DEL PERÍODE DE RECUPERACIÓ DE LA INVERSIÓ

A continuació s'adjunta la taula de càlcul del Període de Recuperació de la inversió del contracte, basada en les dades de l'estudi econòmic del servei. S'observa que el valor n compleix la següent desigualtat:

On n=6 anys, moment en el qual el contracte recupera la forta inversió inicial, que té per objecte la correcta execució de les obligacions previstes en el contracte, de manera que amb una durada contractual de sis (6) anys és quant l'adjudicatari podrà obtenir un benefici en condicions normals d'explotació. Així mateix, pel càlcul de valor estimat del contracte, s'han tingut en compte 6 anys més 1 de pròrroga.

Per al càlcul del període de retorn simple de la inversió, establert en 6 anys, s'ha considerat una taxa de descompte del 2,096% (equivalent al tipus d'interès mitjà dels bons a deu anys dels darrers sis mesos més dos-cents punts bàsics), de manera que queda garantit el retorn de la inversió de l'adjudicatari, més una rendibilitat mínima raonable de la inversió:

 

Rendibilitat bo espanyol a 10 anys

Octubre 2021

0,449

Novembre 2021

0,412

Desembre 2021

0,391

Gener 2022

0,707

Febrer 2022

1,060

Març 2022

1,310

Mitjana

0,721

Taxa de descompte

2,721%

Els ingressos de l'adjudicatari s'han calculat prenent l'import base de la licitació i, donat que l'IVA és compensable per l'adjudicatari, no s'ha considerat.

Els càlculs efectuats donen com a resultat un període de retorn de 5 anys per al lot 1, corresponent al període de recuperació de la inversió del contracte. Amb tot, es determina que la durada final del contracte serà de 6 anys, amb la següent argumentació:

El període de recuperació de la inversió és de 5 per al lot 1, de manera que el contracte ha de potenciar que les empreses licitadores estiguin interessades en participar a la licitació.

 

Es considera que la inversió, principalment la del parc mòbil, té una vida útil superior als 6 anys, oferint la garantia suficient d'un servei de qualitat.

Les millores que les empreses puguin proposar sobre les exigències dels plecs, segurament aniran dirigides a augmentar els costos d'operació i de personal per incrementar la qualitat del servei (major nombre de vehicles i de major cost). Tot això suposa un increment de les despeses i, en conseqüència el flux de caixa seria negatiu si el termini del contracte fos inferior a 6 anys.

7.1. Període de recuperació del lot 1

FLUX DE CAIXA ESTIMAT

Any 0

ANY 1

ANY 2

ANY 3

ANY 4

ANY 5

ANY 6

Despeses

 

 

 

 

 

 

 

Inversió maquinària

-     934.550,00 €

 

 

 

 

 

 

Cost de personal

 

-     457.603,00 €

- 457.603,00 €

- 457.603,00 €

- 457.603,00 €

- 457.603,00 €

- 457.603,00 €

Cost d'explotació (manteniment)

 

-       39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

Cost d'explotació (carburants)

 

-       39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

-   39.534,72 €

Altres costos

 

-       97.557,73 €

-   97.557,73 €

-   97.557,73 €

-   97.557,73 €

-   97.557,73 €

-   97.557,73 €

Despeses generals

 

-       73.883,97 €

-   73.883,97 €

-   73.883,97 €

-   73.883,97 €

-   73.883,97 €

-   73.883,97 €

BI

 

-       41.046,65 €

-   41.046,65 €

-   41.046,65 €

-   41.046,65 €

-   41.046,65 €

-   41.046,65 €

Total despeses

-     934.550,00 €

-     749.160,78 €

- 749.160,78 €

- 749.160,78 €

- 749.160,78 €

- 749.160,78 €

- 749.160,78 €

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingressos

 

 

 

 

 

 

 

Contracte Ajuntament sa Pobla

 

      935.863,62 €

  935.863,62 €

  935.863,62 €

  935.863,62 €

  935.863,62 €

  935.863,62 €

 

 

 

 

 

 

 

 

FLUX CAIXA/ANY

-     934.550,00 €

      186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

Amortització préstec

 

      186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

  186.702,84 €

       1.035,80 €

Saldo pendent préstec

-     934.550,00 €

-     747.847,16 €

- 561.144,32 €

- 374.441,48 €

- 187.738,64 €

-      1.035,80 €

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANY

ANY

ANY

ANY

ANY

ANY

ANY

 

0

1

2

3

4

5

6

 ANY 0

-     934.550,00 €

      181.757,23 €

  176.942,62 €

  172.255,54 €

  167.692,63 €

  163.250,58 €

  158.926,20 €

1 ANY

 

-     752.792,77 €

 

 

 

 

 

2 ANYS

 

 

- 575.850,16 €

 

 

 

 

3 ANYS

 

 

 

- 403.594,61 €

 

 

 

4 ANYS

 

 

 

 

- 235.901,99 €

 

 

5 ANYS

 

 

 

 

 

-   72.651,41 €

 

6 ANYS

 

 

 

 

 

 

     86.274,79 €

7.2. Inversió de maquinària del lot 1

A continuació es presenta l'anàlisi i els diferents càlculs realitzats a l'estudi econòmic del contracte per determinar el cost en inversió inicial corresponent a la maquinària pressupostada per al lot 1.

Les unitats de maquinaria i mitjans materials pressupostats, així com el seu cost d'adquisició – a través de consulta de preus de mercat als principals proveïdors nacionals -  es detalla a continuació:

Element

Unitats

Valor adquisició

Inversió inicial

Camió caixa oberta

1

                       52.000,00 €

       52.000,00 €

Camió elèctric 2 m3

1

                       55.000,00 €

       55.000,00 €

Instal·lació fixa renta contenidors

1

                       15.000,00 €

       15.000,00 €

Recol·lector càrrega 5m3

5

                     129.100,00 €

     645.500,00 €

Recol·lector càrrega posterior 21 m3

1

                     167.050,00 €

     167.050,00 €

 

 

 

     934.550,00 €

 

(Signat electrònicament: 12 de maig de 2022

El batle-president Llorenç Gelabert Crespí)