Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 273589
Pla de mesures Antifrau de l'Ajuntament de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 9 de maig de 2022 acordà aprovar el Pla de mesures Antifrau de l'Ajuntament de Manacor, d'acord amb el text que seguidament es transcriu:

«Antecedents de fet

1r. Vist que el Conseller d'Educació, Universitat i Recerca en data 27 de novembre de 2020 (BOIB núm. 204, de 5 de desembre de 2020), acordà convocar ajuts corresponents als exercicis 2020 a 2024 per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres privats que atenen regularment infants de 0-3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil.

2n. Considerant que la resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 2 de desembre de 2021, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, per la qual es concedeixen els ajuts per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil, Programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Unió Europea-NextGenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència va acordar concedir a l'Ajuntament de Manacor els ajuts per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil corresponents als exercicis 2020-2024 per als centres de Porto Cristo i s'Illot.

3r. Encàrrec de batlia de data 15 de març de 2022 per a la tramitació del corresponent expedient.

4t. Amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 241/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, imposa Espanya en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiari dels fons del MRR, tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un Pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació respectiu, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

5t. Informe jurídic de la TAG d'Urbanisme, conforme el Secretari General de data 27 d'abril  de 2022.

Fonaments de fet

I. El Reglament (UE) 241/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, imposa Espanya en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiari dels fons del MRR.

II. L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

III. L'article 22.2.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local.

Per tot això propòs que, amb dictamen previ de la Comissió Informativa General, el Ple de l'Ajuntament adopti els següents 

Acords

PRIMER. Aprovar el Pla de mesures Antifrau de l'Ajuntament de Manacor com a conjunt d'eines obligades de prevenció i lluita contra el frau, els conflictes d'interès i la corrupció dins la gestió de qualsevol projecte, actuació o inversió que tengui finançament total o parcial a càrrec del Fons Europeus Next Generation EU, conforme al següent tenor literal:

«PLA DE MESURES ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DE MANACOR EN L'ÀMBIT D'EXECUCIÓ DELS FONS DEL MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA (NEXT GENERATION EU) EN EL MARC DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA

Contingut

1. INTRODUCCIÓ

2. OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

3. DEFINICIÓ DE CONTINGUTS FUNCIONALS EN RELACIÓ AMB LES MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ I CORRECCIÓ DEL CONFLICTE D'INTERÈS, EL FRAU I LA CORRUPCIÓ

4. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

5. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS (ANNEX 2).

6. MESURES ANTIFRAU ENTORN DELS QUATRE ELEMENTS CLAU DEL DENOMINAT «CICLE ANTIFRAU»: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ

    6.1. Prevenció

    6.2. Detecció

    6.3. Correcció

    6.4. Persecució

7. SEGUIMENT I CONTROL PERIÒDIC DEL PLA

8. PUBLICITAT

9. EFECTES

ANNEX 1. DECLARACIÓ INSTITUCIONAL DEL PLA

ANNEX 2. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS

ANNEX 3. CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS

ANNEX 4. INDICADORS DE FRAU («BANDERES VERMELLES»).

ANNEX 5. MODEL DE DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)

1. INTRODUCCIÓ

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) —element principal de l'Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU)—, estableix que els recursos que preveu s'han de distribuir a través dels plans de recuperació i resiliència que presentin els estats membres. Espanya va aprovar el seu Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021, el qual, una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu en data 13 de juliol de 2021.

El Reglament (UE) 2021/241 esmentat estableix que l'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d'acord amb el principi de bona gestió financera, incloses la prevenció i la persecució efectives del frau, en particular el frau fiscal, l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos.

L'article 22, sobre protecció dels interessos financers de la Unió, disposa que en executar el Mecanisme, els estats membres, en la seva condició de beneficiaris o prestataris de fons en el marc del Mecanisme, adoptaran totes les mesures adequades per a protegir els interessos financers de la Unió i per a vetlar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme s'ajusti al dret aplicable de la Unió i l'estatal, en particular quant a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. A aquest efecte, els estats membres han d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient i han de recuperar els imports abonats erròniament o utilitzats de manera incorrecta.

El reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès és un dels principis de gestió específics del PRTR que estableix l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.

Amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 imposa en els estats en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiaris dels fons del MRR, l'article 6 de l'Ordre estableix que tota entitat decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, quant a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest mateix precepte estableix com a actuacions obligatòries l'avaluació del risc de frau, l'emplenament de les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) i la disponibilitat d'un procediment per a abordar els conflictes d'interès.

Tots els participants en l'execució del PRTR hauran d'atenir-se estrictament al que en relació amb aquesta matèria estableix la normativa espanyola i europea i els pronunciaments que referent a la protecció dels interessos financers de la Unió hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea.

2. OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Aquest Pla de Mesures Antifrau s'elabora en compliment del qual disposen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021 esmentats.

El seu objecte és concretar les mesures de control del risc de frau, en l'àmbit de l'execució dels fons del MRR per part de l'Ajuntament de Manacor, tenint en compte que les competències en matèria de frau, exclusivament administratives, que té atribuïdes, en cap cas inclouen competències de recerca.

Aquest sistema es recolza en quatre grans àrees per preveure els diferents aspectes de la lluita contra el frau i la corrupció: prevenció, detecció, correcció i persecució. També es preveu el procediment a seguir per al tractament dels possibles conflictes d'interès.

Les mesures d'aquest Pla Antifrau s'aplicaran a totes les persones/departaments d'aquesta entitat local implicats en la gestió de diners públics i, en concret, a tots aquells que tenguin algun tipus de relació amb el disseny, gestió, elaboració o execució dels projectes que comptin amb finançament del PRTR.

Aquest Pla de Mesures Antifrau és un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seva aplicació, i d'acord amb les novetats que puguin sorgir en la normativa, instruccions, recomanacions o models provinents de la Comissió Europea o de l'Administració general de l'Estat sobre aquesta matèria, especialment en el marc de la gestió i execució dels fons Next Generation EU.

3. DEFINICIÓ DE CONTINGUTS FUNCIONALS EN RELACIÓ AMB LES MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ I CORRECCIÓ DEL CONFLICTE D'INTERÈS, EL FRAU I LA CORRUPCIÓ.

Les funcions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquest Pla, seguint l'esquema que proposa l'article 6.5 de l'Ordre HFP 1030/2021, són les següents:

• Estructurar les mesures antifrau de manera proporcionada i entorn dels quatre elements clau del denominat «cicle antifrau»: prevenció, detecció, correcció i persecució.

• Preveure la realització d'una avaluació del risc, l'impacte i la probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR i la seva revisió periòdica, biennal o anual segons el risc de frau i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

• Definir mesures preventives adequades i proporcionades, ajustades a les situacions concretes, per reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable.

• Preveure l'existència de mesures de detecció ajustades als senyals d'alerta i definir el procediment per a la seva aplicació efectiva.

• Definir les mesures correctives pertinents quan es detecta un cas sospitós de frau, amb mecanismes clars de comunicació dels indicis de frau.

• Establir processos adequats per al seguiment dels casos sospitosos de frau i la corresponent recuperació dels Fons de la UE gastats fraudulentament.

• Definir procediments de seguiment per revisar els processos, procediments i controls relacionats amb el frau efectiu o potencial, que es transmeten a la corresponent revisió de l'avaluació del risc de frau.

• Específicament, definir procediments relatius a la prevenció i correcció de situacions de conflictes d'interès conforme al que s'estableix en els apartats 1 i 2 de l'article 61 del Reglament Financer de la UE. En particular, s'ha d'establir com a obligatòria la subscripció d'una DACI per als qui participin en els procediments d'execució del PRTR, la comunicació al superior jeràrquic de l'existència de qualsevol potencial conflicte d'interessos i l'adopció de la decisió que, en cada cas, correspongui.

4. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

Per garantir l'aplicació adequada d'aquest Pla es crea el següent òrgan:

COMISSIÓ ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DE MANACOR

COMPOSICIÓ: 

    • President: El secretari general de la Corporació, Nicolau Conti Fuster.

    • Secretari: El Tag d'Urbanisme, Hugo Aguiar Seriñana.

 

    • Vocals: 

        ◦ L'interventor de fons, Norberto González Osorio.

        ◦ L'Oficial major, Isabel M Fuster Fuster.

        ◦ El Tresorer, Valentí Valls Droguet.

        ◦ L'Assessor Jurídic, Felipe Pou Català.

La Comissió antifrau es reunirà amb caràcter ordinari cada quatre mesos, a excepció de convocatòria extraordinària, depenent dels fons a gestionar i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal o a petició d'algun dels membres 

FUNCIONS: Les funcions generals del comitè antifrau, d'aquesta corporació s'ha dividit en  quatre pilars fonamentals (prevenció, detecció, correcció i persecució). A continuació es detallen algunes de les funcions:. 

    • Formalitzar i/o informar sobre les propostes d'actualització del Pla.

    • Impulsar, coordinar i realitzar materialment els tallers d'autoavaluació.

    • Promoure l'execució de les mesures previstes en el Pla.

    • Identificar mesures correctives a aplicar i valorar el seu grau d'urgència.

    • Implantar i desenvolupar processos de gestió d'informació (reclamacions, canals de denúncies, etc.)

    • Traslladar informació a òrgans superiors esmentats anteriorment.

Com a òrgan de seguiment i garantia del compliment d'aquest Pla, les seves funcions són les següents:

    • Realització de l'autoavaluació.

    • Si escau, elaboració del pla de formació.

    • Elevació al Ple de la declaració institucional i publicació en la web.

    • Recepció i estudi de les possibles denúncies rebudes.

    • Elevació al superior jeràrquic corresponent.

    • Adopció de les mesures de correcció i, si escau, persecució.

    • Si escau, elaboració d'un manual de procediments.

    • Altres.

Mitjançant decret de batlia es podrà modificar la composició de la comissió antifrau quan les circumstàncies així ho aconsellin, de la qual cosa se'n donarà compte al Ple de l'Ajuntament.

5. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS (ANNEX 2)

S'ha definit un procediment per al tractament dels possibles conflictes d'interessos, amb base a la definició de conflicte d'interès de l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.

Aquest procediment serà completat amb els pronunciaments i guies que sobre aquest tema adopti la Comissió Europea.

6. MESURES ANTIFRAU ENTORN DELS QUATRE ELEMENTS CLAU DEL DENOMINAT «CICLE ANTIFRAU»: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ

Es defineixen en aquest document les mesures contra el frau i la corrupció que l'entitat executora Ajuntament de Manacor posarà en marxa, i es consideren efectives i proporcionades, tenint en compte els riscos que s'han detectat.

S'ha de destacar que l'existència d'una irregularitat no sempre implica la possible existència de frau; la concurrència d'intencionalitat és un element essencial en el frau, element que no cal que es doni perquè existeixi irregularitat.

6.1. Prevenció

Les actuacions en matèria de prevenció són les destinades a prevenir l'aparició del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos i es configuren com un element fonamental de la prevenció. És una part clau del sistema perquè evita que el conflicte d'interessos, el frau o la corrupció arribi a produir-se. 

El sistema de prevenció de caràcter normatiu que estableix l'ordenament jurídic espanyol i comunitari s'ha complementat amb les mesures que s'indiquen a continuació, amb l'objectiu de protegir els interessos financers de la Unió en el marc de l'execució del PRTR:

A) S'ha emès una Declaració institucional enfront del frau i un Codi de conducta (Annex 1 i Annex 3, respectivament), als quals s'ha de donar la màxima difusió.

B) S'ha elaborat un document relatiu a la prevenció, detecció i gestió del possible conflicte d'interessos (Annex 2). En aquest document es dona informació al personal sobre les diferents modalitats de conflicte d'interessos, les maneres d'evitar-ho i la normativa vigent en relació amb aquesta matèria i es recull el procediment a seguir en el cas que es detecti un possible conflicte d'interessos.

C) S'ha creat un òrgan (Comissió Antifrau) al qual se li assignen les funcions que es deriven de l'elaboració, aplicació i seguiment del Pla Antifrau i de les mesures que conté, encarregada de realitzar l'avaluació de frau, examinar les denúncies que li puguin arribar, avaluar situacions que puguin ser constitutives de frau o corrupció i, si escau, comunicar-les a les entitats que correspongui, així com proposar mesures correctores.

D) S'ha informat el personal de l'organització de l'existència del canal de denúncies habilitat pel SNCA (Infofrau) per a la comunicació d'informació sobre fraus o irregularitats que afectin fons europeus, que disposa d'un apartat específic relatiu al MRR tenint en compte el que es disposa en la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, sobre la forma en la qual poden procedir les persones que tenguin coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea1.

Segons la citada comunicació, «qualsevol persona que tengui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei en l'adreça web:

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx

Així mateix, i sempre que excepcionalment no sigui possible la utilització dels citats mitjans electrònics, els fets podran posar-se en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau en suport paper mitjançant l'enviament de la documentació en suport paper».

E) Després de l'aprovació d'aquest Pla s'ha de realitzar una avaluació inicial del risc de perjudici als interessos financers de la Unió, de la seva probabilitat de materialització i el seu eventual impacte en els processos clau de l'execució de les mesures gestionades en el PRTR, que ha de dur-se a terme durant l'exercici 2022.

L'avaluació i la seva revisió ha de centrar-se a identificar les parts del procés més susceptibles de sofrir frau i controlar-les, sobre la base següent:

I. Quantificació de la probabilitat i l'impacte del risc de frau específic (risc brut). El risc brut es refereix al nivell de risc abans de tenir en compte l'efecte dels controls existents o planejats, amb referència a un període temporal.

II. Avaluació dels controls de mitigació actuals (ja existents) per a atenuar el risc brut.

III. Avaluació del risc net tenint en compte l'efecte dels controls actuals (ja existents) i la seva eficàcia. El risc net es refereix al nivell de risc després de tenir en compte l'efecte dels controls existents i la seva efectivitat, és a dir, la situació tal com és en el moment actual.

IV. Definició de controls mitigadors específics addicionals (mesures eficaces i proporcionades contra el frau) per a atenuar el risc net.

V. Avaluació del risc objectiu o residual després dels controls mitigadors addicionals planejats. El risc objectiu o residual es refereix al nivell de risc després de tenir en compte els controls actuals i els planejats.

La revisió d'aquesta avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR es revisarà anualment i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

6.2. Detecció

A) Definició del sistema d'indicadors («banderes vermelles»)

Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis de possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però sí que indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial. 

En l'Annex 4 es defineixen els senyals d'alerta o banderes vermelles, encara que no es tracta d'una relació exhaustiva i es podrà completar, si escau, incorporant altres indicadors, adaptant-los en funció dels riscos específics que s'identifiquin a cada moment.

Aquests senyals d'alerta s'han de difondre entre les persones que participin en l'execució de fons del MRR, com a elements a tenir especialment en compte en la gestió dels fons.

B)  Bases de dades

En la mesura que sigui possible i de conformitat amb el principi de proporcionalitat, es farà ús de bases de dades (Base Nacional de Dades de Subvencions, Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l'Estat —ROLECE—, plataformes de contractació i altres) per a la detecció del frau.

6.3. Correcció

La detecció de possible frau, o la seva sospita fundada, comporta per part de la Comissió Anti-frau les següents actuacions:

◦ La immediata suspensió del procediment.

◦ La notificació de tal circumstància en el termini més breu possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions.

◦ La revisió de tots aquells projectes que hagin pogut estar exposats al frau.

◦ L'avaluació de la incidència del frau i la seva qualificació com a sistèmic o puntual.

◦ La retirada dels projectes o la part dels projectes afectats pel frau i finançats o a finançar pel MRR.

6.4. Persecució

Al més aviat possible la Comissió Antifrau ha de procedir a:

I. Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora (o a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions, i en aquest cas serà aquesta la que els hi comunicarà a l'entitat decisora), qui comunicarà l'assumpte a l'autoritat responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara al seu seguiment i comunicació a l'autoritat de control.

II. Denunciar, si fos el cas, els fets punibles a les autoritats públiques competents (Servei Nacional de Coordinació Antifrau —SNCA—), per a la seva valoració i eventual comunicació a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau.

III. Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari.

IV. Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.

7. SEGUIMENT I CONTROL PERIÒDIC DEL PLA

L'Ajuntament de Manacor assumeix el compromís d'implantar, en un termini breu, un sistema d'informació adequat per a facilitar el seguiment de les mesures del pla i també dur a terme les responsabilitats de prevenció, detecció i control dels actes contra la integritat, actes de frau o de corrupció.

Així mateix, s'habilitaran canals de comunicació interna i externa perquè el personal informi dels riscos percebuts en la seva gestió, així com les activitats inadequades o dels casos d'infraccions.

A) SUPERVISIÓ

Es realitzarà un control anual per verificar el compliment de les regles del pla i els seus efectes pràctics i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

El personal informarà el Comitè Antifrau quan sorgeixin riscos elevats o nous que sigui necessari prevenir.

B) REVISIÓ I ACTUALITZACIÓ DEL PLA

L'informe anual d'execució del pla, així com la presència d'incompliments o casos de frau o corrupció, indicaran la necessitat de la seva actualització, en funció del seguiment realitzat, i recomanarà la seva revisió sempre que sigui necessari, tenint en compte les avaluacions previstes en l'apartat anterior.

S'avaluarà el compliment de les mesures del pla i es proposarà, en el seu cas, la revisió i adaptació a la realitat de l'òrgan de control a través de millores que garanteixin la transparència i minimitzin els riscos.

8. PUBLICITAT

Aquest pla serà objecte de publicació a la web de l'Ajuntament de Manacor i també serà inclòs en el portal de transparència de la mateixa web. Serà publicat també al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

9. EFECTES

Aquest pla antifrau resultarà aplicable a tots els projectes que l'Ajuntament de Manacor, amb independència de la data d'inici, desenvolupi en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i durant la vigència d'aquest últim.

 

ANNEX 1 DECLARACIÓ INSTITUCIONAL DEL PLA

L'Ajuntament de Manacor té la condició d'entitat executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència segons el que es disposa en l'Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació i Resiliència, en tant que li correspon, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de subprojectes de les reformes i inversions incloses en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, assenyala l'obligació que tenen els estats membres d'aplicar mesures adequades per a protegir els interessos financers de la Unió i per a vetlar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència s'ajusti al dret aplicable de la Unió i l'estatal, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

El batle vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que es relacionen amb ella com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.

El personal de l'Ajuntament de Manacor, en el seu caràcter d'empleats públics, assumeix i comparteix aquest compromís tenint entre altres deures els de «vetlar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes» (Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, article 52).

S'ha elaborat un Pla de mesures Antifrau per posar en marxa mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau i la corrupció basat en un plantejament proactiu, estructurat i específic per gestionar el risc de frau que doni garanties que la despesa en què s'ha incorregut en actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència està lliure de conflicte d'interès, frau i corrupció. S'ha partit de l'avaluació del risc de frau realitzada a aquest efecte. Addicionalment, es compta amb procediments per prevenir, detectar i denunciar situacions que poguessin constituir frau o corrupció i per al seguiment d'aquestes situacions.

L'objectiu d'aquesta política és promoure dins l'organització una cultura que descoratgi tota activitat fraudulenta i que en faciliti la prevenció i detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.

En definitiva, aquest Ajuntament té una política de tolerància zero enfront del frau i la corrupció i ha establert un sistema de control robust, dissenyat especialment per prevenir i detectar, en la mesura que sigui possible, els actes de frau i corregir-ne l'impacte, en cas de produir-se.

 

ANNEX 2 PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS

El Reglament (UE) 2021/241 estableix l'obligació que tenen els estats membres d'aplicar mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetlar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel MRR s'ajusti al dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i el conflicte d'interessos.

D'altra banda, l'Ordre HFP/1030/2021, quan tracta en l'article 6 el reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i el conflicte d'interessos, estableix l'obligatorietat de disposar d'un procediment per abordar el conflicte d'interessos i d'emplenar la declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) en els procediments d'execució del PRTR.

En aplicació del que es disposa en les normes anteriors, s'ha elaborat aquest document amb la finalitat de concretar les mesures a adoptar per evitar les situacions de conflicte d'interès, i per a detectar-les i gestionar-les en cas que es produeixin.

A aquest efecte, el Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (d'ara endavant, Reglament Financer) ha reforçat les mesures de protecció dels interessos financers de la UE. Aquest reglament regula el conflicte d'interessos en l'article 61. No obstant això, aquest article no regula de manera exhaustiva el conflicte d'interessos i la forma en què han de tractar-se, sinó que només fa referència a l'adopció de mesures oportunes per evitar les situacions de conflicte d'interessos i fer-los front.

En la seva Comunicació 2021/C 121/01, la Comissió Europea aporta orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interessos conformement al Reglament Financer. Aquesta Comunicació és la que s'ha pres com a referència per a l'elaboració del present document.

Possibles actors implicats en el conflicte d'interessos són:

i. Els empleats públics que fan tasques de gestió, control i pagament i altres agents en els quals s'ha delegat alguna d'aquestes funcions.

ii. Aquells beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar en favor dels seus propis interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.

Atesa la situació que motivaria el conflicte d'interessos, pot distingir-se entre:

i. Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no es troba un vincle identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).

ii. Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o beneficiari té interessos privats de tal naturalesa que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos en el cas que haguessin d'assumir en un futur determinades responsabilitats oficials.

iii. Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.

PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS

A) PREVENCIÓ

Entre les mesures establertes per l'entitat local per prevenir l'existència de conflictes d'interessos es troben les següents:

1. Comunicació i informació al personal sobre les diferents modalitats de conflicte d'interès i de les maneres d'evitar-ho.

2. Emplenament d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) als intervinents en els corresponents procediments, signada pel responsable de l'òrgan de contractació, el personal que redacti els documents de licitació, els experts que avaluïn les corresponents ofertes, els membres dels comitès d'avaluació d'ofertes i altres òrgans col·legiats que poguessin intervenir en els procediments. En aquest últim cas aquesta declaració la realitzaran a l'inici de la corresponent reunió tots els que hi intervenguin, i es reflectirà en l'acta. Si algun dels intervinents es nega a firmar, també es reflectirà en l'acta.

Aquest emplenament de la DACI s'estendrà també, a més dels beneficiaris de l'ajuda corresponent, als contractistes, subcontractistes, etc.

El model de DACI que promou aquest Pla Antifrau és recollit en l'Annex IV.A de l'Ordre HFP/1030/2021.

3. Comprovació d'informació a través de bases de dades dels registres mercantils, bases de dades d'organismes nacionals i de la UE, expedients dels empleats (tenint en compte les normes de protecció de dades) o a través de la utilització d'eines de prospecció de dades («data mining») o de puntuació de riscos (ARACHNE).

4. Aplicació estricta de la normativa interna (normativa estatal, autonòmica o local corresponent), en particular, l'article 53 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic relatiu als principis ètics; l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic, relatiu a l'abstenció, i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

B) CORRECCIÓ

Com a mesures per abordar els possibles conflictes d'interessos detectats es recullen les següents:

1. Comunicació de la situació que pot suposar l'existència d'un conflicte d'interès perquè el superior jeràrquic confirmi per escrit si considera que el conflicte existeix. Sí fos així, determinarà que la persona cessi tota activitat relacionada amb aquest assumpte i adoptarà qualsevol altra mesura addicional que correspongui de conformitat amb el dret aplicable.

Aquesta comunicació podrà practicar-se directament al superior jeràrquic, a la Comissió Antifrau de l'Ajuntament o dirigida a la Bústia de suggeriments o denúncies.

2. Aplicació estricta de la normativa interna (estatal, autonòmica o local corresponent), en particular, de l'article 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic, relatiu a la recusació, i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

 

ANNEX 3 CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS

Aquest Codi s'estableix d'acord amb el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, que en el capítol VI assenyala els principis ètics, deures i codi de conducta que han d'observar de manera obligatòria els empleats públics.

CAPÍTOL VI. Deure dels empleats públics. Codi de conducta

Article 52. Deures dels empleats públics. Codi de conducta

Els empleats públics han d'exercir amb diligència les tasques que tenguin assignades i vetlar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i han d'actuar segons els principis següents: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents.

Els principis i regles establerts en aquest capítol informen la interpretació i aplicació del règim disciplinari dels empleats públics.

Article 53. Principis ètics

1. Els empleats públics han de respectar la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.

2. La seva actuació ha de perseguir la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i s'ha de fonamentar en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, clientelistes o qualssevol altres que puguin topar amb aquest principi.

3. Han d'ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb els ciutadans.

4. La seva conducta s'ha de basar en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, i han d'evitar tota actuació que pugui produir cap discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

5. S'han d'abstenir en els assumptes en què tenguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic.

6. No han de contreure obligacions econòmiques ni intervenir en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan això pugui representar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc públic.

7. No han d'acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.

8. Han d'actuar d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i han de vigilar la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.

9. No han d'influir en l'agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense justa causa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan impliqui un menyscapte dels interessos de tercers.

10. Han de complir amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, si s'escau, han de resoldre dins de termini els procediments o expedients de la seva competència.

11. Han d'exercir les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i abstenir-se no sols de conductes contràries a aquest principi, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.

12. Han de guardar secret de les matèries classificades o altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantenir la deguda discreció sobre els assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, i no poden fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.

Article 54. Principis de conducta

1. Han de tractar amb atenció i respecte els ciutadans, els seus superiors i la resta d'empleats públics.

2. L'acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball s'ha de realitzar de manera diligent, complint la jornada i l'horari establerts.

3. Han d'obeir les instruccions i ordres professionals dels superiors, tret que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, cas en què les han de posar immediatament en coneixement dels òrgans d'inspecció que siguin procedents.

4. Han d'informar els ciutadans sobre les matèries o els assumptes que tenguin dret a conèixer, i facilitar l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.

5. Han d'administrar els recursos i béns públics amb austeritat, i no utilitzar-los en profit propi o de persones pròximes. Així mateix, tenen el deure de vetlar per la seva conservació.

6. S'ha de rebutjar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici del qual estableixi el Codi penal.

7. Han de garantir la constància i permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus posteriors responsables.

8. Han de mantenir actualitzada la seva formació i qualificació.

9. Han d'observar les normes sobre seguretat i salut laboral.

10. Han de posar en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat en què estiguin destinats. A aquest efecte es pot preveure la creació de la instància adequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per millorar l'eficàcia en el servei.

11. Han de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·liciti sempre que sigui oficial en el territori.

 

ANNEX 4 INDICADORS DE FRAU («BANDERES VERMELLES»)

Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis d'un possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però sí que indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.

No es tracta d'una relació exhaustiva, sinó que pot ser objecte d'ampliació.

A. Plecs rectors del procediment falsejats a favor d'un licitador

• S'ha presentat una única oferta o el nombre de licitadors és anormalment baix.

• Existeix una similitud constatable entre els plecs del procediment de contractació i els serveis i/o productes del contractista adjudicatari. 

• S'han rebut queixes en aquest sentit per part de licitadors.

• Els plecs del procediment de contractació inclouen prescripcions que disten de les aprovades en procediments previs similars.

• Els plecs incorporen clàusules inusuals o poc raonables.

• L'adjudicador defineix una marca concreta en lloc d'un producte genèric.

B. Licitacions col·lusòries

• L'oferta guanyadora és excessivament alta en comparació amb els costos previstos, amb les llistes de preus públiques, amb obres o serveis similars o mitjanes de la indústria o amb preus de referència del mercat.

• Totes les ofertes presentades inclouen preus elevats de forma continuada. 

• Tots els preus de les ofertes baixen bruscament quan nous licitadors participen en el procediment.

• Els adjudicadors es reparteixen/alternen per regió, tipus de treball, tipus d'obra, etc.

• L'adjudicatari subcontracta els licitadors perdedors.

• Existeixen patrons d'ofertes inusuals (per exemple, s'ofereix exactament el pressupost del contracte, els preus de les ofertes són massa alts, massa pròxims, etc.).

C. Conflicte d'interessos

• Favoritisme inexplicable o inusual d'un contractista o venedor en particular.

• Acceptació contínua d'alts preus i treball de mala qualitat.

• No presenta DACI el personal encarregat de la contractació o es fa de manera incompleta.

• El personal encarregat de la contractació no accepta un ascens que suposa abandonar els processos de contractació.

• Existeix relació social més enllà de l'estrictament professional entre un funcionari o empleat que participa en el procés de contractació i un proveïdor de serveis o productes.

D. Manipulació de les ofertes presentades

• Queixes dels licitadors.

• Falta de control i procediments inadequats de licitació.

• Indicis de canvis en les ofertes després de la recepció.

• Ofertes excloses per errors.

• Licitador capacitat descartat per raons dubtoses.

• El procediment no es declara desert i torna a convocar-se malgrat que es van rebre menys ofertes que el nombre mínim requerit.

E. Fraccionament de la despesa

• S'aprecien dues o més adquisicions amb objecte similar efectuades a favor d'idèntic adjudicatari, amb l'única finalitat de no utilitzar procediments amb majors garanties de concurrència.

• Separació injustificada de les compres, per exemple, contractes separats per a mà d'obra i materials, estant tots dos per sota dels llindars de la licitació oberta.

• Compres seqüencials just per sota de llindars d'obligació de publicitat de les licitacions.»

SEGON. Aprovar la Declaració institucional de l'Ajuntament de Manacor d'assumpció del compromís de lluita contra el frau inclòs al present pla.

TERCER. Disposar la seva publicació de manera immediata al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'edictes de la seu electrònica i portal de transparència, per al seu coneixement».

 

Manacor, data de signatura electrònica (12 de maig de 2022)

El batle Miquel Oliver Gomila 

 

ANNEX 5 MODEL DE DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)

Expedient:____________________________________________________________

Contracte/subvenció:_____________________________________________________

A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació/subvenció a dalt referenciat, el/s baix signant/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/declaren:

Primer. Estar informat/des del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «hi haurà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i l'objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i la prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, té la finalitat d'evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.

3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, de 1 octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix que s'hauran d'abstenir d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les administracions en els que es donin algunes de les circumstàncies assenyalades a l'apartat següent», sent aquestes:

a) Tenir interès personal en l'assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pogués influir-ne la; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b) Tenir un enllaç matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol de els interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.

c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades l'apartat anterior.

d) Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.

e) Tenir relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en el assumpte, o haver-li prestat en els dos darrers anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc»

Segon. Que no es troba/en incurs/s en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte de interessos de les indicades a l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre a la seva persona o persones cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de licitació/concessió.

Tercer. Que es compromet/en a posar en coneixement de l'òrgan de contractació/comissió de avaluació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.

Quart. Conec que una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, comportarà les conseqüències disciplinàries/administratives/ judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

(Data i signatura, nom complet i DNI)