Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 272209
Aprovació del conveni de col·laboració entre l’Associació de Ramaders de Formentera i el CIF, per donar suport al sector ramader de l’illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat per la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter ordinari, de 6 de maig de 2022, celebrada en forma presencial i telemàtica, de la qual es transcriu, entre altres, la següent:

(...)

PROPOSTA D'ACORD

12. AGRICULTURA

PRP 2022/309 CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L'ASSOCIACIÓ DE RAMADERS DE FORMENTERA I EL CIF PER DONAR SUPORT AL SECTOR RAMADER DE L'ILLA EN MATÈRIA DE SANITAT ANIMAL I MILLORA DELS SISTEMES PRODUCTIUS.

Vista la proposta formulada en l'expedient present, del tenor literal següent, que defensa la presidenta del Consell Insular:

“JOSÉ MARÍ MAYANS, CONSELLER D'INFRAESTRUCTURES, SECTOR PRIMARI I INTERIOR DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA, ILLES BALEARS, presenta la següent proposta per a la seva aprovació:

Vista la sol·licitud de renovació del Conveni de col·laboració presentada per l'Associació de Ramaders de Formentera (d'ara endavant ARF) en aquesta corporació amb el número de registre d'entrada 3594, de data 11/02/2022.

La LGS estableix a l'art. 22 que el procediment ordinari de concessió de subvencions és en règim de concurrència competitiva, si bé es podrà concedir de manera directa i amb caràcter excepcional, aquelles en que s'acrediti raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, u altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

L'Associació de Ramaders de Formentera (ARF), creada com a entitat associativa integrada per ramaders amb explotacions ovines, caprines i porcines de l'illa de Formentera, posa en pràctica un Programa Sanitari comú per aconseguir una millora sanitària i productiva de les seves explotacions.

Essent l'ARF l'única associació de ramaders a l'illa de Formentera, que es constitueix en Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de conformitat amb el que s'estableix en el marc del que preveu el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011), l'Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, per la qual es regulen les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes de les Illes Balears, que va ser modificada mitjançant l'Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007.

Per tot això, és voluntat de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera el donar suport i foment al camp de l'illa de Formentera, i dins d'aquest objectiu s'entén inclòs el suport a l'activitat ramadera.

El procediment de concessió d'aquesta subvenció s'ha d'ajustar al que disposen les bases d'execució del pressupost general del Consell Insular de Formentera per al 2022 (BOIB núm. 13, de 25 de gener de 2022), al Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2022 i primer semestre de 2023 (BOIB núm. 36, de 12 de març de 2022) i a les previsions de la normativa específica en matèria de subvencions, en concret, les previstes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (d'ara endavant TRLSCAIB), la Llei general de Subvencions i al seu Reglament.

Vista la Providència de dia 22 de març de 2022, del conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior sobre la concessió de subvencions directes en matèria de millora productiva i sanitat animal a l'Associació de Ramaders de Formentera.

Vist l'informe jurídic, emès pels Serveis Jurídics del Consell insular de Formentera, en data de 26 d'abril de 2022, del tenor literal:

 

Informe jurídic relatiu a la concessió d'una subvenció directa mitjançant l'aprovació i signatura d'un Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera per l'anualitat 2022

Atesa la Providència d'inici, de dia 22 d'abril de 2022, del Conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior en què s'acorda que sigui emès informe jurídic en relació amb el procediment i la legislació aplicable per a la redacció i signatura d'un conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera.

Vista la proposta de Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, que preveu un programa sanitari de l'agrupació de defensa sanitària d'oví, caprí i porquí de l'illa de Formentera i les activitats proposades en el mateix s'han quantificat per un pressupost de 37.000 € (trenta-set mil euros) amb càrrec a la partida 2022.1.410.48000.01 del Consell Insular de Formentera dels vigents pressupostos (BOIB núm. 13 de 25 de gener de 2022), i que preveu la subvenció nominativa que s'instrumenta amb aquest conveni.

NORMATIVA D'APLICACIÓ

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18/11/2003)

- Reial Decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 176, de 27/07/2006),

- Reial Decret 130/2019, de 18 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes publiques.

- Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31/12/2005)

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 2/10/2015)

- Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).

- Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania (BOCAIB núm. 051 de 1999) afectada per Decret 3/2011, de 14 de gener, d'ampliació dels mitjans econòmics adscrits a les funcions i els serveis inherents a les competències que al seu moment foren traspassades a l'extint Consell Insular d'Eivissa i Formentera per la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, la titularitat i l'exercici de les quals assumeix avui, també per mandat legal, el Consell Insular de Formentera, en l'àmbit territorial d'aquesta illa, des del moment de l'entrada en vigor de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (finançament dels costs vinculats a l'execució de programes d'assistència i assessorament tècnic i capacitació del sector agrari, com també de promoció, seguiment i protecció territorial dels productes agroalimentaris, a l'illa de Formentera) (BOIB núm. 9, de 18 de gener 2011).

- Aprovació definitiva del Pressupost General del Consell Insular de Formentera per a l'exercici de 2022 (BOIB núm. 13 de 25 de gener de 2022).

- Aprovació definitiva del Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Formentera per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023, pel Ple del Consell Insular de Formentera en 25 de febrer de 2022 (BOIB núm. 36 de 12 de març de 2022).

- Estructura organitzativa i competencial del Consell Insular de Formentera, així com les delegacions de Presidència i del Ple, per a la segona part del mandat 2019-2023, anys 2021-2023 (BOIB núm. 146, 26 d'octubre de 2021).

- Bases d'execució del pressupost 2022, aprovades inicialment pel Ple del Consell Insular de Formentera el 22 de desembre de 2022.

- Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

ANTECEDENTS

I. El Consell Insular de Formentera, té consideració d'administració territorial amb naturalesa jurídica múltiple -local, d'entitat municipal i insular, i per tant doble- i d'institució de la comunitat autònoma de les Illes Balears des de la seva constitució formal el 10 de juliol de 2007, segons estableix l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears aprovat per la Llei Orgànica 2/1983 de 25 de febrer, en la redacció que li dona la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer. Així mateix el Consell Insular forma part del sistema institucional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears segons els articles 39 i 61 i següents del citat Estatut d'autonomia.

II. En virtut de la Llei 8/99, de 12 d'abril d'atribució, de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania, el Consell d'Eivissa i Formentera va assumir la competència en la matèria, competències que serien, posteriorment, assumides pel Consell Insular de Formentera arran de la seva constitució en 2007.

III. Vistes les instàncies presentades per l'Associació de Ramaders de Formentera, NRGE 3584/2022 en data 11 de febrer de 2022 i NRGE 8586/2022 en data 17 de març de 2022.

IV. Atesa la Providència d'inici, de dia 22 d'abril de 2022, del Conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior en què s'acorda que sigui emès informe jurídic en relació amb el procediment i la legislació aplicable per a la redacció i signatura d'un conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera.

V. Consta a l'expedient, informe tècnic “Informe tècnic sobre el Conveni marc de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius” elaborat per la Veterinària de l'Àrea de Ramaderia del Consell Insular de Formentera, en data de 1 d'abril de 2022.

VI. Consta document de reserva de crèdit, de data 18 de març de 2022, en la que es justifica l'existència de crèdit adequat i suficient per a la cobertura pressupostària que suposa la present subvenció a càrrec de la partida pressupostaria núm. 2022/1/410/48000 /01 per un import de 37.000€.

En virtut de tot l'anterior, s'emet informe jurídic respecte de la normativa d'aplicació i del procediment a seguir per l'aprovació de la subvenció nominativa esmentada atenint als següents.

FONAMENTS JURÍDICS

PRIMER.- Procediment de concessió directa

Els procediments de concessió de subvencions, segons l'article 22 de la Llei General de Subvencions (en endavant LGS), són la concurrència competitiva i la concessió directa, també conegudes com a subvencions nominatives.

Respecte d'aquestes últimes, preveu dos supòsits, a l'apartat segon quan diu que:

“2. Podrán concederse de forma directa las siguientes subvenciones:

a) Las previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, de las Comunidades Autónomas o de las Entidades Locales, en los términos recogidos en los convenios y en la normativa reguladora de estas subvenciones. A efectos de lo establecido en el párrafo anterior, se entiende por subvención prevista nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado aquella en que al menos su dotación presupuestaria y beneficiario aparezcan determinados en los estados de gasto del Presupuesto. El objeto de estas subvenciones deberá quedar determinado expresamente en el correspondiente convenio de colaboración o resolución de concesión que, en todo caso, deberá ser congruente con la clasificación funcional y económica del correspondiente crédito presupuestario.

b) Aquellas cuyo otorgamiento o cuantía venga impuesto a la Administración por una norma de rango legal, que seguirán el procedimiento de concesión que les resulte de aplicación de acuerdo con su propia normativa.

c) Con carácter excepcional, aquellas otras subvenciones en que se acrediten razones de interés público, social, económico o humanitario, u otras debidamente justificadas que dificulten su convocatoria pública.”

Per la seva part, reconeix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB), a la seva Disposició addicional segona que: “Los Consejos Insulares han de adecuar la actividad de concesión de subvenciones a lo que dispone esta Ley cuando aquélla se desarrolle en materias en las que la Comunidad Autónoma les haya atribuido competencias.” I recordem que en aquest cas, el Consell Insular de Formentera ha assumit les competències en matèria de ramaderia, agricultura, artesania i pesca. Si bé, en tot allò no previst en aquest Decret Legislatiu, s'estirà al previst a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i al Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, per el qual s'aprova el seu Reglament.

En concret, la subvenció que es valora en aquest informe, ha estat consignada pressupostàriament per a l'any 2022, a la partida pressupostària núm. 2022/1/410/48000/01.

Igualment, aquesta subvenció ha estat prevista en una norma aprovada pel Consell Insular de Formentera de manera inicial com és el Pla estratègic de subvencions per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023 entès com la norma reguladora de les subvencions -instrument de planificació de les polítiques públiques que tinguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública- per aquesta corporació.

En aquest Pla, en les seves disposicions generals es reconeix, a l'article primer que “l'establiment de subvencions per aquest Consell Insular per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023 s'ajustarà al previst al Pla present.” I al segon que “l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla requerirà la inclusió de les consignacions corresponents als Pressupostos Generals del Consell de cada any i l'aprovació, quan s'escaigui, de les regles que continguin les bases reguladores de la seua concessió.”

Pel que fa a les subvencions destinades a les races autòctones, l'article 10 de l'esmentat Pla estableix que “en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció” i tot seguit enumera 11 actuacions. D'aquestes, l'actuació 1 es refereix a les races autòctones:

“- ACTUACIÓ 1. Ajuts dirigits a les associacions ramaderes de Formentera per a actuacions veterinàries per realització de vacunacions anuals obligatòries i els tractaments antiparàsits interns; i ajuts dirigits a l'adquisició de llavor per part dels associats que hagin declarat les superfícies de sembra a la PAC.

Objectius i efectes perseguits: facilitar a les associacions de l'àmbit de la ramaderia assistència en matèria de sanitat animal i possibilitar altres activitats encaminades a la conservació i millora del sector ramader. Millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional.

Cost previst: 37.000,00 €

Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.

Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.

Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.”

Per tant, es segueix el procediment de subvenció nominativa. Pel que fa a la normativa, l'article 14 del Decret legislatiu 2/2005, en la seva versió consolidada, relatiu a la concessió directa, queda derogat. En aquest sentit s'ha d'estar al que preveu la LGS al seu article 28 quan regula el procediment de concessió directa:

“1. La resolución de concesión y, en su caso, los convenios a través de los cuales se canalicen estas subvenciones establecerán las condiciones y compromisos aplicables de conformidad con lo dispuesto en esta ley. Los convenios serán el instrumento habitual para canalizar las subvenciones previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, o en los de las corporaciones locales, sin perjuicio de lo que a este respecto establezca su normativa reguladora.

2. El Gobierno aprobará por real decreto, a propuesta del ministro competente y previo informe del Ministerio de Hacienda, las normas especiales reguladoras de las subvenciones regulades en el párrafo c) del apartado 2 del artículo 22 de esta ley.

3. El real decreto a que se hace referencia en el apartado anterior deberá ajustarse a las previsiones contenidas en esta ley, salvo en lo que afecte a la aplicación de los principios de publicidad y concurrencia, y contendrá como mínimo los siguientes extremos:

a) Definición del objeto de las subvenciones, con indicación del carácter singular de las mismas y las razones que acreditan el interés público, social, económico o humanitario y aquéllas que justifican la dificultad de su convocatoria pública.

b) Régimen jurídico aplicable.

c) Beneficiarios y modalidades de ayuda.

d) Procedimiento de concesión y régimen de justificación de la aplicación dada a las subvenciones por los beneficiarios y, en su caso, entidades colaboradoras.”

Aquest procediment es detalla a l'article 65 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (en endavant RLGS), quan diu:

“Artículo 65. Procedimiento de concesión de las subvenciones previstas nominativamente en los presupuestos.

1. A efectos de lo dispuesto en el artículo 22.2 a) de la Ley General de Subvenciones, son subvenciones previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, de las Comunidades Autónomas o de las Entidades Locales, aquellas cuyo objeto, dotación presupuestaria y beneficiario aparecen determ inados expresamente en el estado de gastos del presupuesto.

2. En la Administración General del Estado, en las Entidades Locales y en los organismos públicos vinculados o dependientes de ambas, será de aplicación a dichas subvenciones, en defecto de normativa especifica que regule su concesión, lo previsto en la Ley General de Subvenciones y en este Reglamento, salvo en lo que en una y otro afecte a la aplicación de los principios de publicidad y concurrencia.

3. El procedimiento para la concesión de estas subvenciones se iniciará de oficio por el centro gestor del crédito presupuestario al que se imputa la subvención, o a instancia del interesado, y terminará con la resolución de concesión o el convenio. En cualquiera de los supuestos previstos en este apartado, el acto de concesión o el convenio tendrá el carácter de bases reguladoras de la concesión a los efectos de lo dispuesto en la Ley General de Subvenciones. La resolución o, en su caso, el convenio deberá incluir los siguientes extremos:

a) Determinación del objeto de la subvención y de sus beneficiarios, de acuerdo con la asignación presupuestaria.

b) Crédito presupuestario al que se imputa el gasto y cuantía de la subvención, individualizada, en su caso, para cada beneficiario si fuesen varios.

c) Compatibilidad o incompatibilidad con otras subvenciones, ayudas, ingresos o recursos para la misma finalidad, procedentes de cualesquiera Administraciones o entès públicos o privados, nacionales, de la Unión Europea o de organismos internacionales.

d) Plazos y modos de pago de la subvención, posibilidad de efectuar pagos anticipados y abonos a cuenta, así como el régimen de garantías que, en su caso, deberán aportar los beneficiarios.

e) Plazo y forma de justificación por parte del beneficiario del cumplimiento de la finalidad para la que se concedió la subvención y de la aplicación de los fondos percibidos.”

Per la seva part, l'article 21 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears relatiu a la resolució i notificació, reconeix que:

“1. La resolución expresa que finaliza el procedimiento de concesión de subvenciones debe ser motivada y debe fijar, con carácter definitivo, la cuantía individual de las subvenciones concedidas.

2. La Administración y los beneficiarios pueden formalizar convenios instrumentales a fin de concretar los compromisos asumidos por ambas partes.

3. En los supuestos exentos de publicidad y concurrencia previstos en las letras c) y d) del apartado 1 del artículo 7 de la presente Ley, la resolución tendrá que expresar las condiciones de la concesión, sin perjuicio de la formalización de los convenios a que se refiere el apartado anterior.

4. La resolución debe notificarse individualmente o mediante publicación en el Boletín Oficial de las Illes Balears, de acuerdo con lo que disponga la convocatoria.”

Per tant, en aquest cas i segons la normativa aplicable, es pot resoldre l'atorgament de la subvenció nominativa a través d'una resolució o d'un conveni. Com existeix la discordança manifesta entre els Pressupostos del Consell Insular de Formentera i el previst a l'aprovació inicial del Pla estratègic de subvencions de la mateixa corporació, la manera d'aprovar aquesta subvenció serà mitjançant Resolució motivada amb el contingut que detalla l'article 65 del RLGS.

SEGON.- Contingut del Conveni d'atorgament de subvenció nominativa

Seguint el previst a la normativa específica, en concret, l'article 65 del RGLS i l'article 13 del DL 2/2005, la resolució d'atorgament de la subvenció nominativa- que en aquest cas és un Conveni- ha d'incloure els següents punts:

a) Determinació de l'objecte de la subvenció que expressi la finalitat o utilitat pública a la que es destina la subvenció i els beneficiaris, d'acord amb l'assignació pressupostaria.

b) Crèdit pressupostari al que s'imputa la despesa i la quantia de la subvenció.

c) Les obligacions especifiques dels beneficiaris.

d) Compatibilitat o incompatibilitat amb d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

En cas de compatibilitat s'estirà al que preveu l'article 20 del RGLS: “cuando se trate de subvenciones compatibles, concedidas a un mismo beneficiario para la misma finalidad, el importe no puede alcanzar, en ningún caso, una cuantía que, aislada o conjuntamente con subvenciones o ayudas de la misma Administración o de otras entidades públicas o privadas, supere el coste de la actividad que el beneficiario debe realizar o el valor de la situación objeto de financiación”.

e) Termini i forma de pagament de la subvenció, si es preveu la possibilitat de pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties, si s'escau, que hauran d'aportar els beneficiaris.

Diu la LGS sobre els pagaments anticipats i els abonaments a compte a l'article 34, al seu apartat quart, que:

“4. Cuando la naturaleza de la subvención así lo justifique, podrán realizarse pagos a cuenta. Dichos abonos a cuenta podrán suponer la realización de pagos fraccionados que responderán al ritmo de ejecución de las acciones subvencionadas, abonándose por cuantía equivalente a la justificación presentada. También se podrán realitzar pagos anticipados que supondrán entregas de fondos con carácter previo a la justificación, como financiación necesaria para poder llevar a cabo las actuacions inherentes a la subvención. Dicha posibilidad y el régimen de garantías deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención. En ningún caso podran realizarse pagos anticipados a beneficiarios cuando se haya solicitado la declaración de concurso voluntario, haber sido declarados insolventes en cualquier procedimiento, hallarse declarado en concurso, salvo que en éste haya adquirido la eficacia un convenio, estar sujetos a intervención judicial o haber sido inhabilitados conforme a la Ley 22/2003, de 9 de julio, Concursal, sin que haya concluido el período de inhabilitación fijado en la sentencia de calificación del concurso. La realización de pagos a cuenta o pagos anticipados, así como el régimen de garantías, deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención”.

Diu el RLGS, a l'article 43, que només es podran demanar garanties en tres supòsits concrets:

“1. En los procedimientos de selección de entidades colaboradoras.

2. Cuando se prevea la posibilidad de realizar pagos a cuenta o anticipados.

3. Cuando se considere necesario para asegurar el cumplimiento de los compromisos asumidos por beneficiarios y entidades colaboradoras.”

f) Termini i forma de justificació per part de beneficiari, del compliment de la finalitat per a la que es va concedir la subvenció, i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que es refereix a la despesa realitzada com, en el seu cas, al seu pagament.

Reconeix l'article 34 de la LGS sobre el procediment de gestió pressupostaria que:

“1. Con carácter previo a la convocatoria de la subvención o a la concesión directa de la misma, deberá efectuarse la aprobación del gasto en los términos previstos en la Ley General Presupuestaria o en las normas presupuestarias de las restantes Administraciones públicas.

2. La resolución de concesión de la subvención conllevará el compromiso del gasto correspondiente.

3. El pago de la subvención se realizará previa justificación, por el beneficiario, de la realización de la actividad, proyecto, objetivo o adopción del comportamiento para el que se concedió en los términos establecidos en la normativa reguladora de la subvención. Se producirá la pérdida del derecho al cobro total o parcial de la subvención en el supuesto de falta de justificación o de concurrencia de alguna de las causas previstas en el artículo 37 de esta ley.

4. Cuando la naturaleza de la subvención así lo justifique, podran realizarse pagos a cuenta. Dichos abonos a cuenta podrán suponer la realización de pagos fraccionados que responderán al ritmo de ejecución de las acciones subvencionadas, abonándose por cuantía equivalente a la justificación presentada. También se podran realizar pagos anticipados que supondrán entregas de fondos con carácter previo a la justificación, como financiación necesaria para poder llevar a cabo las actuacions inherentes a la subvención. Dicha posibilidad y el régimen de garantías deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención. En ningún caso podran realizarse pagos anticipados a beneficiarios cuando se haya solicitado la declaración de concurso voluntario, haber sido declarados insolventes en cualquier procedimiento, hallarse declarado en concurso, salvo que en éste haya adquirido la eficacia un convenio, estar sujetos a intervención judicial o haber sido inhabilitados conforme a la Ley 22/2003, de 9 de julio, Concursal, sin que haya concluido el período de inhabilitación fijado en la sentencia de calificación del concurso. La realización de pagos a cuenta o pagos anticipados, así como el régimen de garantías, deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención.

5. No podrá realizarse el pago de la subvención en tanto el beneficiario no se halle al corriente en el cumplimiento de sus obligaciones tributarias y frente a la Seguridad Social o sea deudor por resolución de procedencia de reintegro”.

La pròpia LGS preveu la manera en que es justificarà l'aplicació dels fons a l'article 39, d'acord amb el qual:

“1. Los beneficiarios y, en su caso, las entidades colaboradoras tienen la obligación de justificar ante el órgano concedente la aplicación de los fondos percibidos y el cumplimiento del resto de condiciones impuestas a la finalidad que haya servido de fundamento a la concesión de la subvención.

2. Con carácter general, y sin perjuicio de la aplicación de las normas contenidas en los apartados 2 y 3 del artículo 44 de esta Ley, no se entenderá del todo justificada la aplicación de los fondos percibidos hasta que no se haya acreditado, como mínimo, el importe del proyecto de actuación que sirvió de base a la concesión de la subvención. De acuerdo con ello, cuando las actividades hayan sido financiadas, además de por la subvención, con fondos propios u otras subvenciones o recursos, tiene que acreditarse en la justificación el importe, la procedencia y la aplicación de estos fondos.

3. La justificación se documentará de la manera que se determine reglamentariamente, pudiendo revestir la forma de cuenta justificativa del gasto realizado o acreditarse dicho gasto por módulos o mediante la presentación de estados contables, según se disponga en la normativa reguladora.

La rendición de la cuenta justificativa constituye un acto obligatorio del beneficiario o de la entidad colaboradora, en la que se deberán incluir, bajo responsabilidad del declarante, los justificantes de gasto o cualquier otro documento con validez jurídica que permita acreditar el cumplimiento del objeto de la subvención pública. La forma de la cuenta justificativa y el plazo de rendición de la misma tienen que determinarse en las bases reguladoras de la subvención.

A falta de previsión de las bases reguladoras, la cuenta deberá incluir la declaración de las actividades realizadas que hayan sido financiadas con la subvención y su coste, con el desglose de cada uno de los gastos incurridos, y su presentación se realizará, como máximo, en el plazo de tres meses desde la finalización del plazo para la realización de la actividad.

4. Los gastos se acreditarán mediante facturas y demás documentos de valor probatorio equivalente con validez en el tráfico jurídico mercantil o con eficàcia administrativa, en los términos establecidos reglamentariamente. La acreditación de los gastos también podrá efectuarse mediante facturas electrónicas, siempre que cumplan los requisitos exigidos para su aceptación en el ámbito tributario. Reglamentariamente, se establecerá un sistema de validación y estampillado de justificants de gasto que permita el control de la concurrencia de subvenciones.

5. En el supuesto de adquisición de bienes inmuebles, además de los justificants establecidos en el apartado 4 anterior, debe aportarse certificado de tasador independiente debidamente acreditado e inscrito en el correspondiente registro oficial.

6. Los miembros de las entidades previstas en el apartado 2 y en el segundo párrafo del apartado 3 del artículo 9 de esta Ley vendrán obligados a cumplirlos requisitos de justificación respecto de las actividades realizadas en nombre y por cuenta del beneficiario, del modo en que se determina en los apartados anteriores de este artículo. Esta documentación formará parte de la justificación que viene obligado a rendir el beneficiario solicitante la subvención.

7. No obstante, las subvenciones que se concedan en atención a la concurrencia de una determinada situación en el perceptor no requerirán otra justificación que la acreditación por cualquier medio admisible en derecho de dicha situación previamente a la concesión, sin perjuicio de los controles que puedan establecerse para verificar su existencia.”

g) Els òrgans competents per a la iniciació, instrucció i resolució del procediment.

Segons l'art. 32 LGS: “1. El órgano concedente comprobará la adecuada justificación de la subvención, así como la realización de la actividad y el cumplimiento de la finalidad que determinen la concesión o disfrute de la subvención. 2. La entidad colaboradora, en su caso, realizará, en nombre y por cuenta del órgano concedente, las comprobaciones previstas en el párrafo b) del apartado 1 del artículo 15 de esta ley”.

L'òrgan competent també podrà acordar les accions de publicitat que es sol·licitin als beneficiaris en relació a la subvenció atorgada.

Igualment, de cara a aprovar la present subvenció, s'estirà al previst a la base 33 de l´aprovació definitiva del Pressupost General -del Consell Insular de Formentera- per a l'exercici de 2022 (BOIB núm. 13 de gener de 2022), on s´estableix:

“(...)

Aunque estuvieran previstas en el Presupuesto, la subvención nominativa, se formalice o no a través de convenio, se aprobará por la Comisión de Gobierno, y se iniciará con una propuesta del consejero del Área interesado en la subvención, adjuntando en la misma los siguientes documentos:

- Solicitud de la Entidad interesada en percibir la subvención.

- Declaración responsable de no encontrarse incurso en ninguna de las causas de prohibición para obtener la condición de beneficiario de la subvención solicitada de acuerdo con el artículo 13 de la Ley 38/2003 de 17 de noviembre, general de subvenciones.

- Presentación del Programa de actividades que desarrolle el beneficiario. Si la subvención se va a otorgar para una actividad específica, se presentará el programa de la misma.

- Memoria justificativa de la necesidad de la subvención. Para ello se adjuntará el Presupuesto detallado de los gastos a realizar y de los ingresos con que cuenta para ello.

- Si el beneficiario es una persona jurídica, un ejemplar de los Estatutos de la Asociación, debidamente compulsados, y dados de alta en el Registro General de Asociaciones y, una fotocopia autenticada del DNI, si se trata de una persona física.

- Declaración de las subvenciones recibidas del Consell Insular y otras Administraciones Públicas en el último año.

- Una declaración responsable de estar al corriente de las obligaciones tributarias y frente a la Seguridad Social, en la que expresamente se autorice a la Intervención General municipal a recaudar telemáticamente los datos o certificaciones que precisen para la comprobación el fiel cumplimiento de sus obligaciones tributarias y con la Seguridad social.

- Acreditación de estar al corriente de sus obligaciones de pago con el Consell Insular de Formentera, obligación que abarca tanto las obligaciones tributarias como las de derecho público. Esta acreditación será emitida por la Tesorería Municipal a propuesta del órgano gestor de la subvención. De esta norma podrán excluir las ayudas aprobadas por los Servicios Sociales municipales previo informe del departamento.

- Ficha de terceros conteniendo los datos bancarios de la cuenta corriente a la que se podrá transferir la subvención. No será necesario presentar los documentos exigidos si ya se encuentran en poder del Consell en expedientes de subvenciones tramitadas con anterioridad, en este caso se debe aportar una declaración responsable en la que se indique que el documento no se aporta para encontrarse ya en poder de la entidad y que el original no ha sufrido variación. Sin perjuicio de que los servicios municipales consideren la necesidad de requerir la presentación de algún documento para contrastar la veracidad de lo afirmado en la declaración responsable”.(èmfasi inclòs en aquest informe).

TERCER.- Control financer i fiscalització de la subvenció

A més a més, la Resolució de concessió de la subvenció portarà implícit el compromís de despesa corresponent (art. 8.2 DL 2/2005).

Correspon al Departament d'Intervenció del Consell Insular de Formentera el control financer de la subvenció (art. 44 LGS) i la seva fiscalització segons el que disposa l'article 214 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RD legislatiu 2/2004, de 5 de març.

QUART.- Òrgan competent per a la concessió de la subvenció

D'acord amb l'article 10.4 LGS “La competencia para conceder subvenciones en las corporaciones locales corresponde a los órganos que tengan atribuidas tales funciones en la legislación de régimen local.”

Per la seva part, reconeix el RLGS, al seu article 17, sobre delegació i desconcentració de competències que:

“1. La delegación de la facultad para conceder subvenciones lleva implícita la de comprobación de la justificación de la subvención, así como la de incoación, instrucción y resolución del procedimiento de reintegro, sin perjuicio de que la resolución de delegación disponga otra cosa. La delegación de competencias conllevará según se disponga en la norma habilitante la aprobación de gasto, salvo que se excluya de forma expresa.

2. La desconcentración de competencias para la concesión de subvenciones se entenderá que es completa, y que abarca no solamente el procedimiento de concesión, sino también las facultades de comprobación y, en su caso, la incoación, instrucción y resolución del procedimiento de reintegro previsto en la Ley General de Subvenciones. No obstante, el Real Decreto que apruebe la desconcentración podrá imponer limitaciones al ejercicio de las funciones enunciadas en este apartado.”

Pel que fa al Consell Insular de Formentera, l'estructura organitzativa i competencial, així com les delegacions de Presidència i del Ple, per a la segona part del mandat 2019-2023, anys 2021-2023 (BOIB núm. 146, 26 d'octubre de 2021) conté al seu punt 8 el Decret de presidència de 15 d'octubre de 2021, relatiu a la delegació de competències de la presidència del Consell Insular en favor de la Comissió de Govern. Aquell estableix al punt 1.7 que es resol delegar en la Comissió de Govern les següents atribucions de la presidència (...) “7. - L'aprovació de les Bases reguladores de les subvencions i els convenis o acords a través dels quals s'articulin les subvencions directes. Igualment s'inclouen l'adjudicació i atorgament de les subvencions i l'aprovació de la seva justificació, sigui quina sigui la quantia i naturalesa.”

Per últim, la signatura del Conveni és competència de la Presidenta del Consell Insular de Formentera, qui actua en nom i representació del Consell Insular de Formentera, en ús de les facultats que li atribueix l'article 9.2 q) i x) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

CONCLUSIONS

En relació a la concessió de la subvenció directa a la l'ASSOCIACIÓ DE RAMADERS DE FORMENTERA (ARF) atès el que s'ha exposat anteriorment, els Serveis Jurídics d'aquest Consell Insular no aprecien cap objecció jurídica per a la citada concessió, sempre que s'acrediti l´acompliment dels requisits que com a beneficiari exigeix la normativa aplicable i vist que existeix consignació pressupostària suficient per al seu atorgament.

Vist i revisat el “Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius” on consta el programa sanitari de l'agrupació de defensa sanitària d'oví, caprí i porquí de l'illa de Formentera per a l'any 2022, s'informa favorablement per a la seva aprovació, des del punt de vista estrictament jurídic.

De la qual cosa s'informa sota el meu lleial saber i entendre i a salvaguarda de qualsevol millor altre parer fonamentat en Dret al qual sotmet l'informe present i sense perjudici que l'òrgan competent aprovi el que estimi més oportú.

 

Formentera, en data de la signatura electrònica.

Serveis Jurídics del Consell Insular de Formentera Marta Vila Soriano

 

Vist l'informe tècnic, emès pels Serveis Veterinaris de l'àrea d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera, de data 01 d'abril de 2022.

Vist el document de reserva de crèdit emès per Intervenció, de data 17 de març de 2022 que justifica l'existència de crèdit adequat i suficient per a la cobertura pressupostària de la despesa que suposa el conveni per un import de 37.000 €.

I verificat que al llistat de Subvencions nominatives del Pressupost del CIF hi apareix l'associació de Ramaders de Formentera (CIF G07605124), amb 37.000 € amb càrrec a la partida 2022/1/410/48000/01.

I vista la documentació presentada per l'ARF en data 01/02/2022, i RGE número 2375, que conforma part de l'expedient 2021/2121 on presenta el compte justificatiu del Conveni de l'Associació de Ramaders de Formentera i el Consell per l'any 2021. La quantitat econòmica justificada es de un total de 38.459,95 €. Revisada la documentació es considera justificada la subvenció atorgada a l'any 2021.

En base a tots els punts anteriorment exposats, s'acorda la redacció i ulterior aprovació d'un conveni marc pel desenvolupament d'accions dirigides a donar suport al sector ramader de l'illa de Formentera en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, essent aquest l'objecte del present document.

Atès el que disposa l'article 2.1.3 de la Llei 8/99 de 12 d'abril d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania i segons l'Acord de la Comissió Mixta Paritària per a la formulació de la proposta de transferències al Consell Insular de Formentera de data 28-02-2008 (BOIB núm. 40, 22-03-2008).

Atès l'article 70.12 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma del Estatut de les Illes Balears.

Una volta aixecat l'estat d'alarma que fixà el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declarà l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, prorrogat fins al 10 de maig de 2021, pel Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, i que cal estar i s'està a les mesures de prevenció sanitària aprovades per l'Estat i pel Govern de les Illes Balears.

Per tot això, i examinada la documentació que conforma l'expedient, s'eleva a la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera en virtut de les competències atribuïdes per l'Acord pel que s'aprova l'estructura organitzativa i competencial així com les delegacions de Presidència i del Ple, per al mandat 2019-2023 (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019) del Consell Insular de Formentera, la següent,

PROPOSTA D'ACORD

Primer.- CONCEDIR una subvenció nominativa a l'Associació de Ramaders de Formentera amb CIF G07605124 per un import de 37.000 € segons el previst als Pressupostos Generals per al 2022 i el Pla Estratègic de Subvencions per 2022 i primer semestre de 2023 del Consell Insular de Formentera.

Segon.- APROVAR el Conveni de col·laboració entre l'Associació de Ramaders de Formentera i el Consell Insular de Formentera que figura a l'annex, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, on es detalla com es durà a terme la gestió de la subvenció.

Tercer.- AUTORITZAR I DISPOSAR la despesa amb càrrec a la partida pressupostària 2022/1/410/48000/01 a favor del beneficiari Associació de Ramaders de Formentera per l'import concedit.

Quart.- RECONÈIXER L'OBLIGACIÓ, ORDENAR EL PAGAMENT I PAGAR el 50 % de l'import total de la subvenció, és a dir, 18.500 €, en el moment de la signatura del Conveni, en concepte de pagament anticipat. Registrar l'operació com a pendent de justificar fins que el beneficiari no procedeixi a la justificació de la mateixa d'acord amb les normes de concessió i quan aquesta s'hagi realitzat en els termes establerts en el Conveni, pagar la resta del 50%.

Cinquè.- INFORMAR a la Presidenta del Consell Insular de Formentera respecte de la firma del present Conveni, la signatura del qual és competència seva, en ús de les facultats que li atribueix l'article 9.2 q) i x) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars i per Acord adoptat a la sessió de ple extraordinari de 15 de d'octubre de 2021, publicat al BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021.

Sisè.- GUARDAR original signat i còpia d'aquest acord en el Registre de Convenis que du la secretaria del consell.

Setè-. NOTIFICAR aquest acord a l'Associació de Ramaders de Formentera per al seu coneixement i efectes adients.

Vuitè.- PUBLICAR el conveni en BOIB, en el tauler d'anuncis i en la pàgina web del Consell.

La qual cosa es fa públic per a general coneixement.

 

Formentera, (signat electrònicament: 11 de maig de 2022)

La presidenta Ana Juan Torres

Documents adjunts