Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 247500
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari d’11 d’abril de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d’ajuts per pal·liar els danys per la DANA (exp. 3251-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell de Ministres de dia 21 de setembre de 2021 va acordar declarar zones afectades greument per emergències de protecció civil (ZAEPC) les comunitats autònomes d'Andalusia, Aragó, Canàries, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Extremadura, Galícia i Illes Balears, que en les darreres setmanes havien tornat a patir incendis forestals de grans proporcions o episodis de fortes pluges que havien provocat inundacions. Pel que fa a les inundacions, les poblacions afectades incloses en aquest acord van ser Benicàssim i Vinaròs (Castelló), Alcanar (Tarragona), Toledo, Mallorca i Menorca. En tots els casos, l'emergència va ser de grans proporcions i va provocar danys personals, en infraestructures i béns públics, així com en cultius i explotacions agropecuàries, polígons industrials i altres instal·lacions productives.

2. El Consell Executiu, en la sessió de dia 13 de desembre de 2021, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per l'any 2022 (BOIB núm. 8 de 13 de gener de 2022). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la depressió aïllada en nivells alts (d'ara en endavant DANA).

Aquestes ajudes tenen per objecte compensar els danys provocats com a conseqüència directa de la DANA de dia 21 de setembre de 2021, que va travessar Menorca descarregant pluges torrencials que, en el cas d'algunes zones de Ferreries, van superar els 126 litres per metre quadrat, i amb una intensitat superior als 80 l/h.

Les zones més afectades per les pluges intenses es troben als capçals de les conques hidrogràfiques dels torrents que donen al sud del terme municipal de Ferreries: torrent d'Algendar, Trebalúger i Albranca, i els torrents que desemboquen al nord del terme municipal de Ciutadella: torrent de la Vall (el ramal que neix al Pla Verd), i de Ferreries: torrent de Salairó i el de Binidelfà. Les conques d'aquests torrents es van desbordar ja en els seus punts més alts i, com a conseqüència, l'aigua va ocasionar danys també a les explotacions agrícoles de les zones properes a la desembocadura, encara que en aquestes la pluja no fos tan intensa.

3. La majoria de les explotacions afectades van presentar a les diferents administracions, ajuntaments, Delegació del Govern o Consell Insular de Menorca, una comunicació de danys junt amb fotografies, valoracions tècniques i altra documentació del mal que va ocasionar la DANA de dia 21 de setembre de 2021.

4. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013), modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió de 21 de febrer de 2019.

5. El pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2022 compta amb un crèdit per un import total de 200.000 € de la partida 5.41200.4890005 per donar suport a les explotacions agràries pels danys ocasionats pels aiguats de la DANA a Menorca.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Mora Humbert, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria dels ajuts del CIM per donar suport a les explotacions agràries davant els danys ocasionats pels aiguats de la DANA de dia 21 de setembre de 2021, i els seus annexos, que s'acompanyen a la present proposta.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2022, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

 

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari:

 

Quantia màxima

5.41200.4890005 Ajuts per a pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la DANA 2022

200.000€

 

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds s'estén de dia 16 de maig a dia 3 de juny de 2022, ambdós inclosos.

c) La instrucció correspon a la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Territori.

d) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:

- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu del Departament d'Economia i Territori

- Secretari/ària: un funcionari o funcionària del Departament

- Vocals:

- Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia

- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Territori

- Miguel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del Departament d'Economia i Territori

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del Departament d'Economia i Territori

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Bases que regeixen la concessió d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per pal·liar els danys materials ocasionats per la DANA de dia 21 de setembre de 2021

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes és compensar els danys provocats com a conseqüència directe de la depressió aïllada en nivells alts (d'ara en endavant DANA), de dia 21 de setembre de 2021, que va travessar Menorca descarregant pluges torrencials que en el cas d'algunes zones de Ferreries van superar els 126 litres per metre quadrat, i amb una intensitat superior als 80 l/h.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria són els municipis de Ciutadella, es Mercadal i Ferreries, concretament les explotacions agràries que es troben dins les 6 conques hidrogràfiques que es van desbordar i que corresponen al torrent d'Algendar, torrent de Trebalúger, torrent d'Albranca, torrent de la Vall (ramal que neix al Pla Verd), torrent de Salairó i torrent de Binidelfà.

3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013), modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió de 21 de febrer de 2019.

2. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és compensar els danys provocats com a conseqüència directa de la DANA de dia 21 de setembre de 2021, atès que es tracta d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, que va ocasionar greus desperfectes que posen en perill la viabilitat de les explotacions agràries afectades.

3. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària, d'acord amb l'establert a l'article 1 i l'article 2 apartat 3 del Reglament 1408/2013, que la seva base territorial es trobi ubicada dins les zones afectades segons al punt 2 de la base 1 i que hagin comunicat el dany ocasionat per la DANA a alguna administració pública amb anterioritat a la publicació d'aquestes bases.

2. Les explotacions agràries han d'estar inscrits al Registre Insular Agrari de Menorca, regulat pel Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre interinsular agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears o en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA). Les explotacions inscrites al RIA com a autoconsum queden excloses d'aquesta ajuda. Aquest requisit es comprovarà d'ofici, tret de manifestació contrària de la persona interessada, que en aquest cas haurà de presentar el certificat corresponent.

3. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

- Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).

- Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

(La Tresoreria del Consell Insular verificarà d'ofici el fet d'estar al corrent de les obligacions tributàries del CIM.)

- Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats, finançats amb càrrec a pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 20.000€ (base 4.2).

- Les persones o entitats subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

4. Naturalesa de l'ajut de minimis i compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. En virtut de la seva naturalesa específica, com ajuts de minimis, estan sotmeses al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públic en concepte de minimis en la producció primària de productes agrícoles per un import superior a 20.000€.

3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, comportarà la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins ajustar-se a aquest límit.

4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o aportar fons propis.

5. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.

2. Amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Si és persona física, DNI i, si escau, el DNI del representant.

b) Si és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l'entitat i del DNI del representant.

c) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.

d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

f) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'annex II, signat per cada un dels sol·licitants.

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'annex I).

h) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.

Documentació específica:

i) Còpia dels documents que acreditin la titularitat de l'explotació (si el titular ja està inscrit al RIA, es comprovarà d'ofici).

j) Declaració en relació als ajuts de minimis rebuts en els tres darrers exercicis. (Annex IV)

k) Sol·licituds, instàncies o altres documents que acreditin les comunicacions i les valoracions de danys presentades, els dies posteriors al pas de la DANA, a les diferents administracions públiques.

l) Valoracions tècniques, factures, factures proformes o pressupost dels béns afectats, si n'és el cas.

m) Relació i amidament dels danys i declaració jurada conformement aquests van ser ocasionats per la DANA de dia 21 de setembre de 2021. (Annex I)

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, e i i quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 5, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció

1. Per pal·liar els danys en les explotacions agràries afectades es concedirà, inicialment, un 30 % de l'import subvencionable sense que, en tot cas, la suma d'aquesta subvenció i la indemnització que correspongui en concepte d'assegurança, o qualsevol altra subvenció o ajut públic o privat, superi el valor del dany.

En cas de no esgotar el crèdit pressupostari destinat a aquesta convocatòria, s'incrementarà el percentatge de subvenció fins a exhaurir la totalitat del crèdit destinat a aquests ajuts.

2. Després que tots els beneficiaris presentin la documentació justificativa de l'ajut (base 10), en el cas que no es justifiqui la totalitat de l'ajut concedit, amb el romanent no justificat s'incrementarà el percentatge de subvenció als beneficiaris que hagin justificat correctament l'import concedit, fins a esgotar els 200.000 € de pressupost.

3. L'import subvencionable es calcularà sobre les valoracions tècniques, factures, factures proformes o pressupost dels béns afectats. En el cas de rehabilitació de paret seca o recuperació de síquies, el càlcul es farà sobre pressupost, o en cas de no haver demanat pressupost atès que executarà la rehabilitació el mateix titular, sobre els amidaments i aplicant els mòduls aprovats i publicats pel PDR (BOIB 30 de juny de 2016) en el cas de les parets seques i els mòduls aprovats pels preus unitaris del CARB 2020 en el cas de les síquies (BOIB 194 de 12 de novembre de 2020).

4. L'import màxim d'ajuda per beneficiari s'estableix en 20.000 €.

5. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible per aquesta convocatòria, que és de 200.000 €, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants segons la quantia obtinguda.

6. Es tramitarà un pagament anticipat de 3.000 € en el moment d'aprovar la concessió dels ajuts. Aquest pagament no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes previstos en aquestes bases. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats rebudes.

7. Despeses subvencionables

1. Són despeses subvencionables els danys materials ocasionats en els elements de l'explotació agrària que a continuació es relacionen, sempre que hagin estat causats per la DANA de dia 21 de setembre de 2021 i hagin estat comunicats i valorats abans de la publicació d'aquestes bases:

  • Instal·lacions agrícoles
  • Infraestructures agrícoles (canonades, menjadores, malla ramadera...)
  • Infraestructures vàries: cantonades, camins, guals, ponts....
  • Recuperació i anivellament del sòl agrícola
  • Reparació de maquinària.
  • Rehabilitació de paret seca.
  • Recuperació de síquies
  • Elements productius: caps de bestiar, arbres fruiters, hectàrees de conradís, etc.

3. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.

A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. En cas de les actuacions que no comportin despeses directe, la justificació s'ha de fer a través de l'informe previ. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base desena (Justificació de les despeses). En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.

4. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:

- Les despeses en infraestructures inexistents abans del temporal ni infraestructures ubicades en zones de domini públic.

- Les despeses d'inversió.

- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.

- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.

- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i les despeses de procediments judicials.

5. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:

a) Quan l'import de la despesa subvencionable sigui superior a 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per a la contractació menor), s'han de presentar tres pressuposts.

b) Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s'escau, la part que s'imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.

8. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: el conseller executiu de l'àrea competent

- Secretari/ària: un funcionari o funcionària del departament de l'àrea competent

- Vocals:

  • director/a insular de l'àrea competent
  • cap de negociat de Sa Roqueta
  • tècnic/a agrícola del departament de l'àrea competent
  • tècnic mitjà de gestió del departament de l'àrea competent

9. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts

1. Aquests ajuts s'han de concedir d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspon al personal tècnic del departament competent en matèria d'agricultura, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient. Si es detecten deficiències esmenables, s'han de notificar als afectats per tal que les esmenin en un termini màxim de deu dies comptadors des de l'endemà del dia que rebin la notificació.

5. La persona responsable de la instrucció ha d'elaborar un informe que acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en cada convocatòria. També ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants. En el cas previst a la base 6.2 (repartiment del romanent dels ajuts concedits i no justificats) es procedirà de la mateixa forma i s'emetrà un nou informe per part de la persona encarregada de la instrucció.

6. Un cop emesos cada un dels informes esmentats en el punt anterior, la Comissió Avaluadora examinarà la proposta de resolució, que ha d'anar acompanyada de l'expedient complet, i informarà sobre la proposta de resolució per a la distribució dels fons. Si alguna sol·licitud, segons l'informe emès per l'àrea competent, no compleix els requisits establerts, es proposarà de denegar l'ajut al sol·licitant.

7. La concessió dels ajuts s'ha d'aprovar per acord del Consell Executiu a proposta del conseller executiu de l'àrea competent.

8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. Quan la quantia de l'ajut que resulti de l'informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP)

10. Justificació i abonament dels ajuts

1. L'abonament de la prima dels ajuts que es concedeixin es farà efectiu quan s'hagin executat totes les accions objecte de subvenció, i es pagarà un cop els serveis tècnics del departament de l'àrea competent en la matèria, hagin emès un informe de compliment final dels compromisos.

2. Si l'informe de compliment final dels compromisos que emetin els serveis tècnics del departament de l'àrea competent en la matèria, determina que no s'han complert totes les accions que constitueixen l'objecte de subvenció, només es pagarà la part executada, sempre que s'hagi executat almenys un 60 % del pressupost concedit, sense perjudici, si és el cas, de la tramitació del corresponent procediment de reintegrament segons el que disposen els articles 34.3.2, 37 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 89 del Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei anterior, i els articles 43 i 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i garantint en qualsevol cas el dret de l'interessat a l'audiència.

3. Les sol·licituds de pagament, que s'han de presentar d'acord amb el model que consta en l'annex III, han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Factures justificatives i comprovant de pagament en el cas de compromisos que es computin amb un percentatge damunt el cost sense IVA.

b) Documentació gràfica georeferenciada de la rehabilitació de la paret seca i les síquies sol·licitada.

3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

4. El termini màxim per justificar l'acompliment dels compromisos adquirits serà dia 31 d'octubre de 2022 , llevat que hi hagi causes excepcionals o de demora com la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit abans que acabi aquest termini. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

5. La justificació dels ajuts en els quals els pagaments no s'hagin efectuat mitjançant factura, s'efectuarà mitjançant informe d'execució favorable de l'àrea competent.

6. La justificació dels ajuts en els quals s'auxiliïn rehabilitacions executades per tercers es farà mitjançant factures. Sens perjudici de l'anterior, els tècnics de l'àrea competent podran fer les comprovacions que considerin necessàries.

7. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.

8. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

9. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies (art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).

10. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

11. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

12. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

11. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.

2. Realitzar l'activitat objecte de subvenció d'acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.

3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. Aquesta obligació s'entendrà complerta amb la realització del 60 % de l'import de la inversió aprovada.

4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.

5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.

6. Fer constar el logo del Consell Insular de Menorca en la realització de l'activitat subvencionada i participar en les mesures de difusió que dugui a terme el CIM.

7. Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la data de presentació de la sol·licitud.

8. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària quan s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

9. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

10. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

12. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris

1. Un cop efectuada la sol·licitud es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.

2. Tots els compromisos i les obligacions del beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de l'àrea competent del Consell Insular de Menorca.

3. Les activitats de control de les ajudes comprenen tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.

13. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar en tot cas el grau d'incompliment.

Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es farà una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:

  1. En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè es inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s'ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
  2. En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
  3. Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM es minorarà amb un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.
  4. Si no es manté l'activitat durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
  5. Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l'ajut s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor. La disminució segons la gravetat serà d'un 5 % per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i un d'15 % en casos molt greus.

En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

14. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars

15. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

a) Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

b) Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

c) Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013), modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió de 21 de febrer de 2019

16. Tractament de dades de caràcter personal

1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia

Pl. Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular De Menorca per pal·liar els danys materials ocasionats per la DANA de dia 21 de setembre de 2021.

3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

 

​​​​​​​6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (Pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el Delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

Consta en l'expedient:

- Annex I: Sol·licitud d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per pal·liar els danys materials ocasionats per la DANA de dia 21 de setembre de 2021

- Annex II: Declaració responsable

- Annex III: Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida

- Annex IV: Declaració de responsable d'altres ajuts de minimis rebuts

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 28 d'abril de 2022

Per delegació de la presidenta El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)