Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 251642
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació DIA de la reforma integral Port de Fornells – fase 2, TM Es Mercadal (141A/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 44.6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 30 de març de 2022,

Revisada la documentació presentada pel promotor i els informes/al·legació presentats durant el termini de consulta, el Ple acord modificar alguns condicionants de la DIA del projecte del Projecte de Reforma Integral del Port de Fornells-Fase 2a (BOIB núm. 89 de 21 de maig de 2020) en els següents termes:

On diu:

1) Derivats de l'informe del Servei de Planificació:

a.El nombre de boies ecològiques mínim que PORTS IB ha de finançar, creant nous camps de boies fora de la badia de Fornells i completant l'existent a Fornells, ha d'ésser de 77. Per això, s'haurà de presentar un estudi de capacitat de càrrega de les següents cales, que determini el nombre de boies que s'ha d'instal·lar a cada una d'elles: Cala en Turqueta, Arenal d'en Castell, Cala Pudent i Cala Rotja, o en altres on sigui adequat. El projecte per a la seva instal·lació haurà de passar la tramitació ambiental que pertoqui.

b.Ports IB ha finançar, mitjançat aportacions al Fons Posidònia, o mitjançant la via que estimi més adequada, un vigilant de fondejos que vigili, diàriament durant l'estiu, tot el LIC Àrea Marina del Nord de Menorca i tot el LIC Punta Redona Arenal d'en Castell.

c.No es pot dragar, sota cap circumstància, a la part delimitada en vermell del plànol 1 de l'annex cartogràfic d'aquest informe.

d.Sempre que sigui possible, s'ha d'evitar dragar la mata morta de posidònia o escull de la zona delimitada en verd del plànol 1 de l'annex cartogràfic d'aquest informe. El dragat de rizoma o mates, tant vives com mortes de posidònia d'aquesta zona només es podrá fer en el cas de que no hi hagi alternativa possible i en base a un informe motivat, que haurà de remetre's prèviament a la direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat.

e.No es permet actuar sobre els pantalans D i E, llevat de la delimitació del canal d'accés.

f.Tots els pantalans s'han de desinstal·lar durant l'hivern.

g.Per tal que les mesures correctores i compensatòries tenguin l'efecte desitjat, i que per tant siguin exitoses, cal tenir en compte alguns aspectes que es detallen a continuació:

-Tal com estableix el Decret 25/2018, de 27 de juliol, de conservació de la posidònia, el gestor dels nous camps de boies ha de ser una administració pública i ha de prevaler el criteri d'interès de servei públic i de conservació de l'espècie sobre l'econòmic.

-S'ha d'establir un reglament d'ús per a les boies que s'instal·lin a les cales del llevant de la badia el qual ha d'establir: un temps màxim de permanència a la boia; la gratuïtat o, en tot cas, un preu màxim equivalent al cost del servei i diferent en funció de l'eslora; i el sistema de reserves. Aquest reglament ha d'estar adreçat a l'estada diurna (mati, capvespre o dia sencer) i no a la pernocta com en el cas de les boies que s'han de reinstal·lar a la zona arenosa del costat nord del dic.

-La zona de fondeig permès que s'ha de delimitar a la part central de la badia s'ha de traslladar a les cartes nàutiques. Ports IB s'ha de responsabilitzar, una volta delimitada aquesta zona, de donar trasllat de la nova ordenació de la badia a l'organisme oficial gestor de les cartes nàutiques.

-Abans d'instal·lar les boies que delimitin la zona de fondeig permès s'ha de comprovar que realment no hi ha fanerògames marines en tot aquest espai tal com mostra la cartografia existent.

h.Per tal de garantir que aquestes mesures correctores i compensatòries s'executen cal que l'acord de la CMAIB establesqui la prohibició de amarrar embarcacions al nou pantalà L fins que no s'hagin aportat les següents proves documentals que acreditin l'inici de les mesures compensatòries i l'execució de les mesures preventives i correctores:

-Fotografies submarines de l'entorn dels pantalans A i B que demostrin que no s'ha dragat la zona vermella de l'escull de posidonia delimitada al plànol 1 de l'annex cartogràfic, així com un mapa amb les noves cotes batimètriques resultants del dragat.

-Fotografies dels pantalans F y G on es demostri que s'han eliminat els fingers, les cornamuses i/o les anelles dels 41 llocs d'amarrament que s'han d'eliminar.

-Fotografies de les balisses instal·lades que delimiten la zona de navegació prohibida, els canals d'entrada i sortida, i la zona de fondeig permès del centre de la badia.

-Copia de l'anunci de licitació de les obres corresponents a la instal·lació del o dels camps de boies ecològiques de fora de la badia de Fornells.

-Fotografia de les boies ja instal·les a les cales del llevant de la badia i del costat nord del dic.

-Copia de l'anunci de licitació del contracte de servei o, si escau, del conveni signat, o de qualsevol altre forma d'acord vàlida, per a l'execució de la restauració de 5119,92 m² de Posidònia oceànica i Cymodocea nodosa (aquesta actuació ha de dur associat un seguiment de les praderies de tota la zona portuària, especialment de la zona restaurada seguint els criteris de l'acord del Comitè de Xarxa Natura de 27 de maig de 2008).

-Còpia del fulletó de bones pràctiques.

i.Les pilones que han de subjectar els pantalans A, B i H s'han d'inserir evitant afectar a l'escull o a les mates de posidònia, tal com es proposa als mapes 2 i 3 de l'annex cartogràfic.

Ha de dir:

1) Derivats de l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General de d'Espais Naturals i Biodiversitat (DGENB):

a.PORTS IB ha de finançar, instal·lar i gestionar de forma directa, 8 boies a les cales de llevant de la badia, en concret a Cala Salada amb la finalitat de utilització diürna, i 14 boies a la zona posterior del dic de abric. El projecte per a la seva instal·lació haurà de passar la tramitació ambiental que pertoqui.

A més, amb un cost unitari de 988,26 €/IVA exclòs, haurà de finançar un total de 55 boies fora de badia de Fornells, aportant al Fons Posidònia 54.354,3 €/IVA exclòs per aquest concepte.

b.Ports IB ha d'aportar 30.000 €/temporada al Fons Posidònia, en concepte d'un vigilant de fondejos que vigili, diàriament durant l'estiu, tot el LIC Àrea Marina del Nord de Menorca i tot el LIC Punta Redona Arenal d'en Castell. El primer pagament es realitzarà abans de l'ocupació del pantalà L.

c.No es pot dragar, sota cap circumstància, a la part delimitada en vermell del plànol 1 de l'annex cartogràfic d'aquest informe.

d.Així com s'especifica al projecte constructiu, el dragat de les bioestructures que forma la posidònia a l'interior de la zona delimitada en verd al plànol, és inevitable. El contingut exposat en el projecte constructiu, serveix com informe motivat, el qual ha estat acceptat per part de la DGENB.

e.No es permet actuar sobre els pantalans D i E, tret de la delimitació del canal d'accés.

f.Tots els pantalans s'han de desinstal·lar durant l'hivern.

g.Per tal que les mesures correctores i compensatòries tenguin l'efecte desitjat, i que per tant siguin exitoses, cal tenir en compte alguns aspectes que es detallen a continuació:

-Tal com estableix el Decret 25/2018, de 27 de juliol, de conservació de la posidònia, el gestor dels nous camps de boies sobre posidònia ha de ser una administració pública i ha de prevaler el criteri d'interès de servei públic i de conservació de l'espècie sobre l'econòmic.

-S'ha d'establir un reglament d'ús per a les boies que s'instal·lin a les cales del llevant de la badia el qual ha d'establir: un temps màxim de permanència a la boia; la gratuïtat o, en tot cas, un preu màxim equivalent al cost del servei i diferent en funció de l'eslora; i el sistema de reserves. Aquest reglament ha d'estar adreçat a l'estada diürna (matí, capvespre o dia sencer) i no a la pernocta com en el cas de les boies que s'han de reinstal·lar a la zona arenosa del costat nord del dic.

-S'haurà de transferir l'import de 56.450,06 € més IVA al Fons Posidònia en concepte de delimitació i gestió de la zona de fondeig permès que s'ha de delimitar a la part central de la Badia.

-S'ha de realitzar un estudi de visualització o render fotorealista per tal de provar quina seria la combinació de colors més adient per pintar els pilons amb l'objectiu de que s'integrin el màxim possible amb el paisatge.

h.Per tal de garantir que aquestes mesures correctores i compensatòries s'executen, es prohibeix amarrar embarcacions al nou pantalà L fins que el promotor no hagi presentat a la DGENB, per a la seva comprovació, les proves documentals que acreditin l'inici de les mesures compensatòries i l'execució de les mesures preventives i correctores. El plec de prescripcions tècniques del lot de concessió administrativa del pantalà L, haurà d'incloure un advertiment de què fins que la DGENB no hagi comprovat totes aquestes proves documentals no es podrà procedir a l'ocupació del pantalà i per tant a la seva explotació. Les proves documentals que s'han de presentar són les següents:

-Fotografies submarines de l'entorn dels pantalans A i B que demostrin que no s'ha dragat la zona vermella de l'escull de posidònia delimitada al plànol 1 de l'annex cartogràfic, així com un mapa amb les noves cotes batimètriques resultants del dragat.

-Fotografies dels pantalans F i G on es demostri que s'han eliminat els fingers, les cornamuses i/o les anelles dels 41 llocs d'amarrament que s'han d'eliminar.

-Fotografies de les balisses instal·lades que delimiten la zona de navegació prohibida, els canals d'entrada i sortida.

-Còpia de l'anunci de licitació de les obres corresponents a la instal·lació dels camps de boies ecològiques a la badia de Fornells.

-Fotografia de les boies ja instal·lades a les cales del llevant de la badia i del costat nord del dic.

-Còpia de l'anunci de licitació del contracte de servei o, si escau, del conveni signat, o de qualsevol altra forma d'acord vàlida, per a l'execució de la restauració de 5119,92 m² de Posidònia oceànica i Cymodocea nodosa (aquesta actuació ha de dur associat un seguiment de les praderies de tota la zona portuària, especialment de la zona restaurada seguint els criteris de l'acord del Comitè de Xarxa Natura de 27 de maig de 2008).

-Còpia del fulletó de bones pràctiques.

i.Inserir les pilones dels pantalans A, B, H evitant afectar l'escull o mates de posidònia, segons mapa 2 i 3 de l'annex cartogràfic, sempre que sigui viable tècnicament. Si no és viable tècnicament es permetrà l'ocupació de les pilones sobre l'escull, tenint en compte la millora ambiental que suposa, ja que actualment els pantalans estan fixats mitjançant morts de formigó i cadenes, ocupant una major superfície de l'escull. Es proposaran mesures per minimitzar l'impacte visual de les pilones a la DGENB.

A més es fa constar que, tal com indica l'informe del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca (8/2/2022), les línies corresponents a la servitud de trànsit i de protecció del DPMT a partir del vèrtex 970 (grafiades en el projecte constructiu) no coincideixen amb les aprovades definitivament per l'O.M. de data 19/2/2018 i, per tant, si escau, caldrà corregir-les.

 

(Signat electrònicament: 4 de maig de 2022)

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias