Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 236618
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a inversions en bioseguretat vegetal, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, aprovat per al període 2021-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'experiència adquirida amb plagues de quarantena ha demostrat que els millors mètodes de lluita han estat els dirigits a prevenir la seva incidència sobre el material vegetal de reproducció (MVR). En conseqüència, és fonamental establir mesures fitosanitàries que protegeixin la producció dels materials vegetals de reproducció de les espècies vegetals sensibles a les plagues de quarantena que són transmeses per insectes vectors.

La inversió en instal·lacions de protecció en vivers davant dels insectes vectors que transmeten les plagues de quarantena és la primera mesura per fer front a aquestes plagues i, per tant, l'ajuda als productors d'MVR és el primer pilar contra aquestes plagues.

En data 18 de febrer del 2021 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Amb la finalitat de rebre el suport financer que preveu el mecanisme esmentat, l'Estat espanyol va presentar un pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) que establia les inversions i reformes per als anys 2021 a 2023 i que es va aprovar mitjançant Decisió d'execució del Consell Europeu el dia 13 de juliol del 2021. Aquest pla està estructurat al voltant de deu polítiques, entre les quals hi ha la número 1, que fa referència a “l'Agenda urbana i rural, lluita contra la despoblació i desenvolupament de l'agricultura”, i dins d'aquesta s'integra el component 3 sobre “Transformació ambiental i digital del sector agroalimentari i pesquer”, que té per objectiu millorar la resiliència i la competitivitat d'un sector econòmic estratègic com el sector agroalimentari.

D'acord amb el marc normatiu esmentat, en data 3 de novembre del 2021 es va publicar al BOE núm. 263 el Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a inversions en matèria de bioseguretat per a la millora o construcció de centres de neteja i desinfecció de vehicles de transport per carretera de bestiar, així com per a inversions en bioseguretat en vivers, empreses per determinats productors de materials vegetals de reproducció, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència. Aquest reial decret es dicta a l'empara de l'article 149.1.13.a de la Constitució espanyola, que atribueix a l'Estat la competència exclusiva en matèria de bases i coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica.

Les subvencions per a inversions en bioseguretat en vivers s'ajusten al que disposen els articles 143.e i 155 de les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals als sectors agrícola i forestal i a les zones rurals del 2014 al 2020 (2014/C 204/01). El règim d'ajudes s'ha declarat compatible amb el Tractat de Funcionament de la Unió Europea mitjançant Decisió de la Comissió de 30 de juliol de 2021, ajuda SA.63699 (2021/N), publicada al Diari Oficial de la Unió Europea, de 3 de setembre de 2021.

L'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que les ajudes s'han de regir pel règim jurídic que s'apliqui a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora. En tot cas, s'estableix que aquesta llei s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions que finança la Unió Europea.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca pel que fa a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveuen aquestes convocatòries, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. En el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, aprovat per al període 2021-2023, s'aproven les convocatòries d'ajudes per a inversions en bioseguretat vegetal a les Illes Balears que preveu el capítol III del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a inversions en matèria de bioseguretat per a la millora o construcció de centres de neteja i desinfecció de vehicles de transport per carretera de bestiar, així com per a inversions en bioseguretat en vivers, empreses per determinats productors de materials vegetals de reproducció, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, publicat al BOE núm. 263, de 3 de novembre de 2021.

2. Aquestes ajudes tenen per objecte donar suport als operadors professionals de categoria productor de determinats materials vegetals que efectuïn inversions en instal·lacions de protecció davant d'insectes vectors.

3. Les convocatòries són tres en total.

4. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i amb les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals en els sectors agrícola i forestal i en les zones rurals del 2014 al 2020 (2014/C 204/01).

5. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Per a aquesta resolució s'apliquen les definicions que preveuen les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals als sectors agrícola i forestal i a les zones rurals del 2014 al 2020 (2014/C 204/01); el Reglament (UE) 2016/2031 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d'octubre de 2016, relatiu a les mesures de protecció contra les plagues dels vegetals; la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal, i la Llei 30/2006, de 26 de juliol, de llavors i plantes de vivers i de recursos fitogenètics i la seva normativa de desplegament.

Segon

Finançament de la convocatòria

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de cent dinou mil cinc-cents seixanta-cinc euros amb seixanta cèntims (119.565,60 €), amb possibilitat d'ampliació, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA.

El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació ha de finançar les actuacions que preveu aquesta resolució de conformitat amb el que estableix l'article 21 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat i a través del fons de l'Instrument Europeu de Recuperació de la Unió Europea (Next Generation EU).

2. De conformitat amb el que disposa l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 anterior es pot incrementar amb la quantia addicional màxima de 500.000,00 euros. L'efectivitat de la quantia addicional esmentada queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit a conseqüència de les circumstàncies que assenyala el punt 2.a de l'article 58 esmentat i a l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.

3. La resta de convocatòries d'ajuda que estableix aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades, en funció de les transferències futures que efectuï el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les persones físiques, jurídiques o els ens sense personalitat jurídica de les Illes Balears que, abans de dictar-se la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

a. Ser operador professional inscrit com a productor, de dret públic o privat, al Registre d'operadors professionals de vegetals (ROPVEG) i, per tant, estar autoritzat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural a produir MVR.

b. Ser productor d'MVR susceptibles, entre d'altres, de les plagues de quarantena següents que són transmeses per insectes vectors:

1r. Xylella fastidiosa.

2n. Bursaphelenchus xilophilus.

3r. HLB o greening dels cítrics.

4t. Flavescència daurada.

c. Ser productor d'MVR d'algun o diversos llocs de producció següents:

1r. Camps de planta mare de fruiters i vinya de categoria inicial i camps de planta mare de cítrics de categoria de base.

2n. Camps de planta mare de fruiters i vinya de categories base (excepte cítrics), certificada, CAC (Conformitas Agraria Communitatis) i estàndard.

3r. Vivers de plançons de fruiters i vinya de les categories certificades, CAC i estàndard.

4t. Camps de material de reproducció d'espècies aromàtiques i ornamentals.

5è. Camps de plantes mare per a la producció de material forestal de reproducció.

6è. Vivers forestals.

7è. Camps de producció de llavors d'espècies hortícoles de categories prebase, base i estàndard.

8è. Camps de material de multiplicació d'hortalisses.

El FOGAIBA comprovarà d'ofici aquests requisits, mitjançant consulta al ROPVEG, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant.

En cas que l'operador professional compleixi els requisits a i b d'aquest punt i tingui diversos llocs destinats a la producció dels que es descriuen a l'apartat c, ha de presentar tantes sol·licituds com inversions en llocs de producció faci l'operador professional.

2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que es preveuen a l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i a l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. A més, han de complir els requisits que preveu l'article 5 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, com també els que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació a comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal que presenti els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals fan referència les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. No poden ser persones beneficiàries els sol·licitants que estan subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que hagi declarat un ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior.

6. Les empreses en crisi no es poden beneficiar de les ajudes, excepte les que no estaven en crisi el 31 de desembre del 2019, però que van passar a estar-ho durant el període comprès entre l'1 de gener del 2020 i el 30 de juny del 2021.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionades les actuacions efectuades i pagades amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud de la subvenció i fins a un any després de la data de notificació de la resolució de concessió i com a màxim el 31 de desembre del 2023.

2. Seran subvencionables les inversions següents:

2.1. Instal·lació o modernització d'estructures i malles als llocs de producció d'MVR per protegir-se contra la introducció d'insectes vectors de plagues de quarantena.

2.2. Instal·lació de totes o alguna de les infraestructures addicionals següents, sempre que el resultat final de la inversió estableixi un sistema de protecció eficaç davant d'insectes vectors de plagues de quarantena:

a. Sistema de doble porta (inclosa la porta interior) i amb amplada suficient perquè es permeti l'entrada de la maquinària necessària per operar a l'interior de les instal·lacions.

b. Implantació d'una vora exterior perimetral, d'almenys un metre d'amplada i coberta amb material impermeable.

c. Instal·lació d'una xarxa de mallat a les obertures de bandes i careners i ventilació lateral i zenital.

d. Aïllament de les canaletes obertes per a l'aigua i la implantació d'un sistema de no retorn.

e. Aïllament hermètic a les unions amb les finestres.

f. Qualsevol altra innovació o millora que vagi encaminada a l'aïllament del material vegetal davant d'insectes vectors.

2.3. Instal·lacions d'equips de tractaments mitjançant termoteràpia en vivers de vinya.

3. No són subvencionables les llicències, taxes, impostos o tributs, i en cap cas es podran finançar ni incloure en el projecte les activitats següents:

a. Activitats relacionades amb els combustibles fòssils, llevat dels casos degudament justificats conforme a la Comunicació de la Comissió Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència 2021/ C 58/01-C/2021/1054.

b. Activitats cobertes pel règim de comerç de drets d'emissió de la UE (RCDE) en què es prevegin emissions equivalents de CO2 que no siguin substancialment inferiors als paràmetres de referència establerts per a l'assignació gratuïta de drets.

c. Compensació de costos indirectes del sistema de comerç de drets d'emissió.

d. Activitats relacionades amb abocadors de residus, incineradores i plantes de tractament biològic mecànic que impliquin un augment de la capacitat o de la vida útil.

e. Activitats en què l'eliminació de deixalles pot causar danys a llarg termini al medi ambient.

4. Quant a les despeses subvencionables, s'aplica el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de la subvenció, es fa d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia màxima de les ajudes és del 70% de la inversió subvencionable, però en funció del nombre de sol·licituds presentades i del pressupost podrà disminuir-se fins a un mínim del 40% de la inversió subvencionable.

2. La inversió màxima subvencionable és de 120.000 euros per cada instal·lació i la quantia màxima d'ajuda per inversió serà de 84.000 euros.

 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des del 2 de maig de 2022 fins al 28 de juny del 2022. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

- Segona convocatòria, entre l'1 de setembre del 2022 i el 31 d'octubre del 2022, tots dos inclosos.

- Tercera convocatòria, entre el 2 de gener del 2023 i el 28 de febrer del 2023, tots dos inclosos.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 16.3 de Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Si escau, fotocòpia del NIF del sol·licitant.

b. Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

c. Memòria descriptiva de les actuacions que s'han de dur a terme i documentació que acrediti el pressupost d'execució de la inversió.

d. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:

- Document en què quedin reflectides les normes o la reglamentació del funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Còpia del NIF de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què quedin identificats i es faci constar expressament els compromisos que assumeix cadascun d'ells.

- Nomenament d'una persona en representació o apoderat únic de l'agrupació amb el poder suficient per complir amb les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

e. Declaració responsable del titular/representant de l'entitat beneficiària de l'ajuda, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

3. La comprovació del DNI del sol·licitant i, si escau, del representant, així com de la inscripció i les dades obtingudes del Registre d'operadors professionals de vegetals (ROPVEG), la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI i els certificats del Registre i d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s'ha de presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

A més, en cas que per motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix el Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, i la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. Per als beneficiaris de la subvenció s'estableix l'ordre de puntuació següent:  

2.1. Productors de dret privat de camps de planta mare de fruiters i vinya de categoria inicial i els camps de planta mare de base de cítrics: 3 punts.

2.2. Resta de productors de dret privat dels llocs de producció que es defineixen al punt 1.c de l'apartat tercer: 2 punts.

2.3. Productors de dret públic dels llocs de producció que es defineixen al punt 1.c de l'apartat tercer: 1 punt.

3. D'acord amb el que disposa l'article 15 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, en primer lloc es concedirà la subvenció que correspongui als beneficiaris que tinguin el caràcter de prioritaris fins a la quantia màxima de subvenció de 84.000,00 euros per instal·lació.

En cas que els imports corresponents a aquests beneficiaris prioritaris superi el pressupost disponible, el percentatge de la subvenció per beneficiari es reduirà fins a un mínim del 40% per beneficiari fins a ajustar-se al pressupost disponible.

En cas que no s'esgoti el pressupost disponible, es podrà concedir l'ajuda als beneficiaris no prioritaris fins a la quantitat màxima de 84.000 euros per instal·lació.

4. En cas d'empat, l'import restant es prorratejarà entre les persones sol·licitants que resultin empatades.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca o la persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s'acreditin, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. A les resolucions de concessió de les subvencions es farà constar expressament que els fons amb què se sufraguen procedeixen dels pressupostos generals de l'Estat i dels fons Next Generation, en aplicació de l'article 34 del Reglament núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

I contindrà les condicions que hagin de complir els beneficiaris, o la documentació que han de remetre, per justificar que es compleixen els condicionants que estableix l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada hagi passat aquest temps, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.

5. En cas que alguna de les persones beneficiàries renunciï totalment o parcialment a la subvenció, s'acordarà la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents a aquell en puntuació, sempre que amb la renúncia s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, almenys, una de les sol·licituds denegades.

6. Les comunicacions i notificacions a la persona interessada en aquest procediment es fan de manera telemàtica.

7. Contra la resolució esmentada abans es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris, a més de les que preveu l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les que estableix l'article 5 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a inversions en matèria de bioseguretat per a la millora o construcció de centres de neteja i desinfecció de vehicles de transport per carretera de bestiar, així com per a inversions en bioseguretat en vivers, empreses per determinats productors de materials vegetals de reproducció, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència. Concretament ha de:

a. Remetre al FOGAIBA la informació que permeti mesurar la contribució de l'activitat subvencionada a l'indicador corresponent, en funció del que preveu el capítol VI del Reial decret 949/2021, així com la que sol·liciti la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, a l'efecte del sistema de gestió i seguiment del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

b. Declarar l'obtenció d'altres ajudes per al finançament de la mateixa activitat subvencionada.

c. Complir les obligacions específiques d'informació en relació amb el finançament per la Unió Europea de l'activitat subvencionada.

d. Custodiar totes les factures i altres documents que acreditin les despeses i els pagaments objecte de la subvenció en què hagin incorregut i tenir-los a disposició de l'òrgan concedent i dels òrgans de comprovació i control, que els podran requerir per comprovar-los. Tal com estableix l'article 22.2.f del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, la documentació s'ha de custodiar d'acord amb el termini que estableix l'article 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.

e. Col·laborar en els controls necessaris per al seguiment i el control correctes d'aquestes subvencions, de conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

f. Conforme a l'article 27 del Reial decret 949/2021, i en compliment del que disposa el Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i la normativa de desplegament, en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència, 2021/C 58/01 (DOUE de 18/02/2021), així com el requerit en la Decisió d'execució del Consell Europeu de 13 de juliol de 2021, relativa a l'aprovació de l'avaluació del PRTR espanyol, els beneficiaris de les subvencions han de garantir el ple compliment en tots els projectes d'inversió que s'han de dur a terme en compliment del Reial decret 949/2021 actual, del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH per les sigles en anglès, Do No Significant Harm), durant totes les fases del disseny i execució del projecte de què es tracti i, de manera individual, per a cada activitat dins d'aquest.

g. Els beneficiaris han de mostrar garanties que les seves actuacions no incideixen negativament sobre l'objectiu mediambiental de la protecció i recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes, de la manera que preveu l'article 16 el Reial decret 949/2021.

h. Els beneficiaris han d'haver iniciat les actuacions subvencionables abans de l'1 de gener del 2024.

i. Les entitats beneficiàries han de contribuir als objectius de sobirania digital i autonomia estratègica de la Unió Europea, així com garantir la seguretat de la cadena de subministrament o atès el context internacional i la disponibilitat de qualsevol component o subsistema tecnològic sensible que pugui formar part de la solució, mitjançant l'adquisició d'equips, components, integracions de sistemes i programari associat a proveïdors ubicats a la Unió Europea.

j. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions següents en matèria d'ocupació, sens perjudici de les limitacions eventuals respecte a això relacionades amb el règim de normativa d'ajudes d'Estat que s'apliquin:

1r. Tenir el domicili fiscal i el principal centre operatiu a Espanya i mantenir-los, almenys, durant el període de prestació de les activitats objecte de subvenció.

2n. Prestar les activitats objecte de la subvenció des de centres de treball situats a Espanya.

3r. Contribuir a la creació i el manteniment a Espanya de tota l'ocupació necessària per a la prestació de l'activitat objecte de la subvenció, que es durà a terme amb personal contractat i afiliat a la Seguretat Social en el territori nacional.

A més, correspon al beneficiari:

- Mantenir la destinació de la inversió subvencionada durant un període de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic o de dos anys per a la resta de béns, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda.

- Fer constar en les actuacions, incloent-hi qualsevol documentació o publicació de qualsevol índole i suport, actuació de comunicació o visibilitat, premis i publicitat, que són finançades amb càrrec als fons Next Generation, en aplicació de l'article 34 del Reglament núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions esmentades és el que preveuen l'article 20 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba divuit mesos després de la data de notificació de la resolució de concessió i són elegibles les inversions que el beneficiari hagi efectuat i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud fins a un any després de la data de notificació de la resolució de concessió i, com a màxim, el 31 de desembre del 2023.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i els justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Si la subvenció que s'ha de pagar no excedeix de 100.000 euros, per a la justificació es podrà presentar compte justificatiu simplificat per part del beneficiari de la subvenció, amb el contingut que preveu l'article 75.2 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En tot cas, es permetran compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que siguin per assolir la finalitat de la subvenció.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament, que s'ha d'ajustar al model que figura al web del FOGAIBA, adreçat al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats efectuades i dels resultats obtinguts.

b. Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

- Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats a la factura la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa. Aquest darrer serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament efectuat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació estarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions exteriors per a la realització de qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals a 1.000,00 euros o superiors en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

d. Compte justificatiu, que ha d'incloure la relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, s'han d'aportar els certificats corresponents.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que estableix suposa un incompliment al qual s'aplica el que s'estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

En cas que l'interessat no efectuï el 100% de l'activitat objecte de l'ajuda, només percebrà la part proporcional corresponent a l'activitat duta a terme, sempre que, almenys, hagi efectuat el 50% de la inversió sol·licitada i concedida.

6. A petició de la persona beneficiària, es pot fer un pagament parcial, amb una justificació prèvia de les despeses que s'han dut a terme de manera efectiva, d'un mínim del 50% del cost de l'actuació objecte d'ajuda, en els termes que estableixen els punts anteriors. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

7. No obstant això, se suspendrà el pagament de l'ajuda a una empresa que s'hagi beneficiat d'una ajuda il·legal anterior declarada incompatible per una decisió de la Comissió fins que l'empresa en qüestió hagi reemborsat o ingressat en un compte bloquejat l'import total de l'ajuda il·legal i incompatible i els interessos de recuperació corresponents.

Dotzè

Compatibilitat de les ajudes

Aquestes ajudes són compatibles amb altres de finalitat idèntica concedides al mateix beneficiari, amb qualssevol altres procedents de qualssevol administració o ens públic o privat, nacionals, incloses les de minimis, sempre que amb l'acumulació no se superi el 80% del cost de la inversió.

En cas que se superin els límits esmentats i respectius, es reduirà en el percentatge i la quantia corresponents la subvenció que preveu aquesta norma a l'efecte de no superar aquest percentatge.

De conformitat amb l'article 9 del Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, l'ajut concedit en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència se sumarà al proporcionat d'acord amb altres programes i instruments de la Unió. Les reformes i els projectes d'inversió podran rebre ajut d'altres programes i instruments de la Unió sempre que aquest ajut no cobreixi el mateix cost. Així mateix, les actuacions que financi el Mecanisme de Recuperació i Resiliència hauran de quedar clarament diferenciades de les que es financin a través d'altres fonts, amb identificació de les fites o els objectius que els corresponguin.

Tretzè

Incompliment i reintegrament

L'incompliment dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció, amb independència d'altres responsabilitats en què hagi pogut incórrer la persona beneficiària, donarà lloc a la pèrdua del dret a la subvenció concedida, amb l'obligació de reemborsar les quantitats ja percebudes, incrementades amb els interessos de demora legalment establerts.

Així mateix, procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes, així com l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció, en els altres supòsits que preveu l'article 37.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, inclòs l'incompliment total o parcial de l'activitat subvencionada o dels objectius previstos.

Específicament, en cas d'incompliment del principi de «no causar perjudici significatiu», de l'etiquetatge climàtic o de la resta de condicions que recullen els apartats 3, 6 i 8 del component 3, en els termes que preveu l'article 5.2, lletres f i g del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, la persona o l'entitat beneficiària haurà de reintegrar les quanties percebudes.

Catorzè

Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com al que estableix el Reial decret 949/2021, de 2 de novembre.

2. D'acord amb el que disposa l'article 16.5 del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a l'accés a la informació que conté el Registre de titularitats reals que preveu l'Ordre JUS/794/2021, de 29 de juliol, per la qual s'aproven els nous models per a la presentació en el Registre Mercantil dels comptes anuals dels subjectes obligats a la seva publicació, i la cessió d'informació al Sistema de Fons Europeus, a l'efecte de complir amb el que preveu l'article 22.2.d del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i de la seva inclusió en una base de dades única a l'efecte del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

Així mateix, la presentació de la sol·licitud suposarà el compromís exprés del sol·licitant, en cas que sigui beneficiari final de l'ajuda, de concedir els drets i l'accés necessaris per garantir que els organismes europeus exerceixin les seves competències, de conformitat amb l'article 22.2.e del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 129 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1296/2013, (UE) núm. 1301/2013, (UE) núm. 1303/2013, (UE) núm. 1304/2013, (UE) núm. 1309/2013, (UE) núm. 1316/2013, (UE) núm. 223/2014 i (UE) núm. 283/2014 i la Decisió núm. 541/2014/UE, i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) núm. 966/2012.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/

sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix:

- El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un instrument de recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació a conseqüència de la crisi de la COVID-19.

- El Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

- El Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020.

- El Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.

- El Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a inversions en matèria de bioseguretat per a la millora o construcció de centres de neteja i desinfecció de vehicles de transport per carretera de bestiar, així com per a inversions en bioseguretat en vivers, empreses per determinats productors de materials vegetals de reproducció, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

- El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, quant a les especialitats organitzatives i procedimentals.

- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

- L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

- L'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableixen el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

- La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

- Les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals als sectors agrícola i forestal i a les zones rurals del 2014 al 2020 (2014/C 204/01).

- La resta de normativa d'aplicació vigent, en cas que en l'execució de les subvencions se subscriguin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta llei.

 

Setzè

Eficàcia

D'acord amb el que disposa la disposició addicional primera del Reial decret 949/2021, de 2 de novembre, la concessió i el pagament de les ajudes que preveu aquesta convocatòria estan condicionats a la seva adaptació, si escau, a les noves directrius que substitueixin les directrius actuals de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals als sectors agrícola i forestal i a les zones rurals de 2014 a 2020.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma,  26 d'abril de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño