Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 227909
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 20 d’abril de 2022 per la qual s'aproven les bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius per al curs 2022-2023, adreçada als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears
Fets
1. La Constitució espanyola de 1978 proclama a l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han anat articulant les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.
2. El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat l'any 2014 per l'Estat espanyol mitjançant l'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, explicita a l'article 3 que el terme «violència envers les dones» s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones. El text també estableix que es designaran amb aquest terme tots els actes de violència basats en el gènere que impliquin o puguin implicar per a les dones danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, cosa que inclou l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, i el dany tant en la vida pública com en la privada.
3. La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació estableix a l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat i preveu que s'han d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tenguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres.
4. La Llei d'Educació de les Illes Balears 1/2022, de 8 de març, en el Títol VI, capítol III, article 144 estableix que la formació permanent del professorat té per finalitat l'actualització i el desenvolupament de les competències professionals del professorat per a la funció docent i el lideratge pedagògic i per a la collaboració amb la comunitat educativa, i ha d'anar encaminada a millorar la pràctica educativa i impulsar la innovació, especialment en relació amb el projecte educatiu de cada centre.
5. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.
6. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat be entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració se del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com a qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».
7. Així mateix, el Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix que la formació permanent és un element clau en qualsevol professió, en la mesura que es relaciona de forma directa amb les possibilitats d'innovació, canvi i millora de les institucions i de les organitzacions, preocupades per complir encara més les seves finalitats, objectius i funcions. Aquest fet és especialment rellevant en la professió docent, que està subjecta a una renovació constant i profunda, tant pel que fa a les transformacions socials i econòmiques de l'entorn en què es desenvolupa, com per la mateixa evolució dels contextos educatius, cada vegada més complexos.
8. Per tant, la formació permanent del professorat ha de ser un mecanisme que garanteixi l'actuació competent del personal docent, la seva actualització i l'adequació del sistema educatiu a les noves necessitats que la societat té en cada moment.
9. Així mateix, l'Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d'Hisenda i Pressuposts i del conseller d'Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d'agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l'autonomia de gestió econòmica dels centres educatius públics no universitaris de la Conselleria d'Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l'article 4.1 que, a més de l'assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per al desenvolupament de determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d'Educació i Cultura.
10. Dins el marc dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), s'implanta l'Agenda Balear 2030 com un pla d'acció integral i transformador orientat a afavorir el desenvolupament que definirà les Illes Balears dels pròxims anys. I ho fa dins dels paràmetres de seguiment establerts en el context internacional gràcies a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, aprovada per l'ONU l'any 2015.
11. Per aquest motiu, és convenient promoure la unificació de les convocatòries de programes de formació i innovació i de programes educatius dels centres per tal de potenciar el caràcter transformador d'una escola preocupada per la sostenibilitat social i pel desenvolupament integral de l'alumnat des d'una perspectiva de l'aprenentatge entre iguals, adequada als ODS de l'Agenda Balear 2030.
12. Amb aquesta convocatòria unificada es vol impulsar la innovació pedagògica com un procés planificat de canvi i de renovació que es fonamenti en la recerca i que respongui a l'evolució social, que condueixi a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i que pugui ser transferible a la resta de centres educatius.
13. Amb la voluntat de facilitar als centres educatius l'accés a la informació i de simplificar els processos de participació en els programes d'innovació promoguts per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, aquesta resolució pretén regular les bases per donar a conèixer i poder sollicitar els diferents programes de formació i d'innovació educativa per al curs 2022-2023.
Fonaments de dret
1. La Constitució espanyola de 1978.
2. L'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011.
3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre
4. La Llei d'Educació de les Illes Balears 1/2022, de 8 de març
5. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
7. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears.
8. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017, per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021
9. L'Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d'Hisenda i Pressuposts i del conseller d'Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d'agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l'autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d'Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
10. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024
11. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les bases de la convocatòria de programes de formació i innovació educativa per al curs 2022-2023, adreçada als centres educatius de les Illes Balears. Aquests programes es caracteritzen per incloure una fase de formació presencial o a distància, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència feta en el centre, i condueixen al reconeixement d'hores de formació (annex 1).
2. Aprovar les bases de la convocatòria de programes educatius per al curs 2022-2023, adreçada als centres educatius de les Illes Balears. Aquests programes es caracteritzen pel desenvolupament d'accions educatives i de sensibilització de bones pràctiques que no condueixen al reconeixement d'hores de formació (annex 2).
3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i a la plataforma Moodle del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (22 d'abril de 2022)
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa
Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1
Bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa
Primer
Objectiu
Harmonitzar tota l'oferta de programes de formació i innovació educativa dirigits als centres educatius, així com unificar calendaris i aconseguir la simplificació documental per garantir la qualitat de la proposta metodològica, la transferència i la coherència amb el projecte educatiu de centre.
Segon
Programes de formació i innovació educativa
1. L'oferta de la convocatòria s'ha organitzat en tretze programes, cosa que permet millorar la transparència i l'equitat de l'oferta, garantir que tots els centres educatius accedeixen a la mateixa informació i repartir els recursos de forma objectiva.
2. La majoria d'aquests programes inclouen una fase de formació presencial o a distància, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència feta en el centre.
3. Els programes d'aquesta convocatòria es vinculen a les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat 2020-2024 i als Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).
4. Els programes podran sofrir canvis i adaptacions segons la situació sanitària.
5. Els diferents programes es coordinen des dels serveis següents de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa:
a) Servei de Normalització Lingüística i Formació:
b) Servei d'Innovació Educativa:
c) Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar:
Cap a la coeducació II.
Tercer
Destinataris
1. Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
2. Cal tenir en compte l'apartat de destinataris de cada un dels programes a les seves instruccions específiques, en les quals es concreta la participació segons la titularitat i la tipologia de centre, etapa i nivell educatiu de l'alumnat.
Quart
Compromisos generals
1. La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:
a) Organitzar la formació per als docents que participin a cada programa.
b) Crear un entorn virtual educatiu del programa per compartir materials i experiències.
c) Avaluar el procés i els resultats del programa.
d) Certificar les hores de formació permanent del professorat indicades a cada programa.
2. Els centres participants es comprometen a:
a) Aprovar la participació als programes per part del claustre i del consell escolar del centre a finals del curs 2021-2022.
b) Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.
c) Formalitzar per part dels docents la inscripció a la formació a través del Portal de Serveis al Personal quan es faci pública la convocatòria, dins els terminis que s'estableixin.
d) Participar activament en la formació.
e) Dissenyar, implementar i avaluar el projecte, si escau, relacionat amb el programa en el centre.
f) Participar activament en l'entorn virtual educatiu amb l'aportació de material i experiències, si escau.
g) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.
h) Designar una persona de contacte responsable de cada un dels programes sollicitats.
i) Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.
j) Presentar una memòria final del programa, dins el termini establert.
Cinquè
Sollicitud, termini i lloc de presentació
1. La sollicitud per participar en aquesta convocatòria ha de ser emplenada per la direcció del centre a la seu electrònica (https://www.caib.es/seucaib) de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb aquest tràmit només es formalitza la intenció de participar en els programes indicats.
2. Una vegada sollicitada la participació mitjançant la seu electrònica, s'han d'emplenar les sollicituds específiques per a cada programa, que són a l'entorn Moodle habilitat a aquest efecte. S'ha d'entrar a la «Convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2022-2023»: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=858
3. Al procediment de la seu electrònica, a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, així com al mateix Moodle es poden consultar les instruccions específiques de cada programa inclòs en aquesta convocatòria.
4. Un mateix centre educatiu pot sollicitar més d'un programa formatiu.
5. El procediment telemàtic i el Moodle romandran disponibles des de l'1 de maig fins el 31 de maig de 2022 per a la presentació de sollicituds.
6. La data de sollicitud del programa per part d'un centre és la que proporciona la seu electrònica.
7. Finalitzat el procediment telemàtic, es valoraran les sollicituds i es publicarà la llista provisional de centres admesos a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Una vegada publicada la llista, els centres disposaran de tres dies hàbils per formular les allegacions que trobin oportunes al procediment de la seu electrònica.
8. Després de resoldre les allegacions es publicarà la llista definitiva de centres admesos a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
9. Els centres interessats poden interposar un recurs d'alçada contra aquesta resolució davant el conseller d'Educació i Formació Professional, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Sisè
Projecte inicial
El model de presentació del projecte inicial està indicat a les instruccions de cada programa.
Setè
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, cada centre ha de lliurar una memòria, a la plataforma Moodle, de cada programa en què ha participat.
2. El termini de presentació de les memòries finalitza el 30 d'abril de 2023, excepte en el cas dels programes que indiquin expressament una altra data a les seves instruccions.
3. Una vegada acabat el programa, tots els docents participants han d'emplenar el qüestionari d'avaluació de la formació al portal del personal.
Vuitè
Certificació i inscripció al registre de formació
El Servei de Normalització Lingüística i Formació és el responsable de fer la certificació i la inscripció corresponents al registre de formació permanent del professorat.
Els docents que hagin fet la formació i totes les activitats incloses a cada programa, sempre que comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de les hores de formació permanent que determini cada programa.
ANNEX 2
Bases de la convocatòria unificada de programes educatius
Primer
Objectiu
Harmonitzar tota l'oferta de programes educatius dirigits als centres, així com unificar calendaris i aconseguir la planificació, la transferència i la coherència amb el projecte educatiu de centre.
Segon
Programes educatius
1. L'oferta de la convocatòria s'ha organitzat en vuit programes, cosa que permet millorar la transparència i l'equitat de l'oferta, garantir que tots els centres educatius accedeixen a la mateixa informació i repartir els recursos de forma objectiva.
2. Els programes educatius d'aquest annex es caracteritzen pel desenvolupament d'accions educatives i de sensibilització de bones pràctiques que no condueixen al reconeixement d'hores de formació permanent del professorat.
3. Els programes d'aquesta convocatòria es vinculen a les línies estratègiques dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).
4. Els programes podran sofrir canvis i adaptacions segons la situació sanitària.
5. Els diferents programes es coordinen des dels serveis següents:
a) Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar
b) Servei de Normalització Lingüística i Formació:
c) Servei de Llengües Estrangeres i Programes Internacionals:
Tercer
Destinataris
1. Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
2. Cal tenir en compte l'apartat de destinataris de cada un dels programes a les seves instruccions específiques, en les quals es concreta la participació segons la titularitat i la tipologia de centre, etapa i nivell educatiu de l'alumnat.
Quart
Compromisos generals
1. La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:
a) Coordinar-se amb altres institucions sobre les actuacions concretes de cada programa.
b) Crear un entorn virtual educatiu del programa per compartir materials i experiències.
c) Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. Els centres participants es comprometen a:
a) Aprovar la participació als programes per part del claustre i el consell escolar del centre a finals del curs 2021-2022.
b) Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.
c) Dissenyar, implementar i avaluar el projecte, si escau, relacionat amb el programa en el centre.
d) Participar activament a l'entorn virtual educatiu aportant material i experiències, si escau.
e) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.
f) Designar una persona de contacte responsable de cada un dels programes sollicitats.
g) Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.
h) Presentar, si escau, una memòria final del programa dins el termini establert.
Cinquè
Sollicitud, termini i lloc de presentació
1. La sollicitud per participar en aquesta convocatòria ha de ser emplenada per la direcció del centre a la seu electrònica (https://www.caib.es/seucaib) de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb aquest tràmit només es formalitza la intenció de participar en els programes indicats.
2. Una vegada sollicitada la participació mitjançant la seu electrònica, s'han d'emplenar les sollicituds específiques per a cada programa, que són a l'entorn Moodle habilitat a aquest efecte. S'ha d'entrar a la «Convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2022-2023»: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=858
3. Al procediment de la seu electrònica, a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, així com al mateix Moodle es poden consultar les instruccions específiques de cada programa inclòs en aquesta convocatòria.
4. Un mateix centre educatiu pot sollicitar més d'un programa.
5. El procediment telemàtic i el Moodle romandran disponibles des de l'1 de maig fins el 31 de maig de 2022 per a la presentació de sollicituds.
6. La data de sollicitud del programa per part d'un centre és la que proporciona la seu electrònica.
7. Finalitzat el procediment telemàtic, es valoraran les sollicituds i es publicarà la llista provisional de centres admesos a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Una vegada publicada la llista, els centres disposaran de tres dies hàbils per fer les reclamacions oportunes al procediment de la seu electrònica.
8. Després de resoldre les allegacions es publicarà la llista definitiva de centres admesos a la web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
9. Les centres interessats poden interposar un recurs d'alçada contra aquesta resolució davant el conseller d'Educació i Formació Professional, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Sisè
Projecte inicial
El model de presentació del projecte inicial està indicat, si escau, a les instruccions de cada programa.
Setè
Finalització i memòria del programa
Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, cada centre ha de lliurar una memòria en el termini indicat a cada programa en què ha participat.