Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SINEU
Núm. 211495
Aprovació definitiva modificació Reglament per a la regulació de fires i mercats de Sineu
En data 17 d'abril de 2018 es va publicar al BOIB núm. 47 l'Acord del Ple de data 26 de març de 2018, d'aprovació inicial de la modificació del Reglament per a la regulació de fires i mercats de Sineu.
Durant el període d'exposició pública es varen presentar dues al·legacions que varen ser resoltes pel Ple en sessió celebrada en data 11 de juny de 2018 i es va aprovar definitivament la modificació
De conformitat amb els articles 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica el text definitiu.
“REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES FIRES I MERCATS DE SINEU
TÍTOL 1 Àmbit d'aplicació
Article 1.
1.- El present Reglament té com a principal objectiu elaborar un Règim jurídic per a l'ordenació, regulació i funcionament dels mercats i fires que es facin al municipi de Sineu.
2.- Per aquest efecte, s'entendrà aplicable el present reglament, sense perjudici de les normes de rang superior que puguin ser aplicables, als següents aspectes:
a) Àmbit territorial del Mercat.
b) Àmbit temporal del mateix.
c) Els venedors, així com els seus drets i deures en la relació amb la corporació i amb el públic.
d) Totes les matèries relatives als llocs de venda.
e) Productes que puguin ser objecte de venda i condicions dels mateixos.
g) L'aplicació de la normativa de taxes de mercat, per l'ocupació de la via pública.
h) Infraccions i sancions.
Article 2.
El mercats o fires que es duguin a terme a Sineu es realitzaran a les vies urbanes que es marquin per tal efecte des de l' ajuntament.
A l'hora de marcar les vies urbanes destinades a mercat o fira s'intentarà evitar possibles problemes per a la circulació rodada. En els casos en que aquesta sigui impossible, l'Ajuntament establirà un senyal de prohibició de circulació per a tota classe de vehicles, senyal que serà retirat una vegada que s'hagi celebrat el mercat o fira, tot d'acord amb el previst al codi de circulació.
Així mateix formaran part integrant del mercat els locals comercials situats a les immediacions o zones pròximes al Mercat, els quals, es regularan per la seva normativa específica, essent d'aplicació subsidiària el present Reglament.
En quant als Mercats permanents i als temporals, l'Ajuntament en Ple , podrà en qualsevol moment ampliar o reduir tant el nombre com l'extensió dels esmentats Mercats, així com modificar la ubicació o línies de venda, segons la necessitat de la població o quan així ho requereixin les circumstàncies.
Article 3.
Els dimecres de cada setmana, al matí entre les 7:00 h i les 14:00 h es durà a terme el mercat setmanal. Altres mercats o fires que hi pugui haver hauran de determinar el seu horari en el moment en que s' obri el període per presentar sol·licituds per participar en ells.
L'assignació de l'emplaçament autoritzat serà realitzat per l'Ajuntament, escoltades totes les parts, seguint les pautes establertes a la normativa vigent.
Per a la selecció de nous venedors l'Ajuntament tendrà en compte els següents criteris:
a) Disposar de la carta de Mestre Artesà
b) Comerciar productes totalment artesanals
c) Comerciar producte d'origen autòcton
d) Comerciar producte ecològic
e) Acreditar el coneixement d'ambdues llengües cooficials de les Illes Balears
TÍTOL 2 Dels Venedors
Article 4.
Als afectes d'aquest Reglament, es consideraran venedors aquelles persones que vagin al mercat de Sineu a vendre els seus productes, siguin o no professionals del comerç, sempre que compleixin els requisits estipulats en el present Reglament.
Dins el concepte de Mercat, considerem primordial el que definim per Mercat al detall . I que són, en conjunt, totes aquelles reunions de compradors i venedors a carrers, locals i instal·lacions, habilitades per a aquesta finalitat a zones de les vies i espais lliures públics prefixats per l'Ajuntament, perquè s'ofereixin al detall, d'acord amb les normatives vigents referents a matèria de comerç, policia, sanitat o serveis municipals que siguin d'aplicació.
L'Ordenació Funcionament i Règim Jurídic dels mercats és exclusiva competència municipal. Tant l'assignació de l'emplaçament com les superfícies delimitades d'ocupació seran les que decideixi l'òrgan municipal competent amb caràcter discrecional, després de ser escoltades les entitats o associacions que representin els usuaris (concessionaris/adjudicataris) dels Mercats respectius i els consumidors; sense més limitacions que les que venguin determinades per la normativa tècnic sanitària i de seguretat.
Article 5.
Els llocs de venda es classifiquen en :
A) PERMANENTS: són tots aquells que estiguin localitzats en llocs definits per l'Ajuntament, dotats de les instal·lacions i serveis adequats, on la contractació es realitza de manera regular i habitual al Mercat. En aquest sentit es consideraran fixos aquells que hi vagin durant un mínim de quaranta dimecres a l'any.
B) TEMPORALS: són aquells en què la contractació es realitza d'una manera periòdica o circumstancial, per temporades, a vies o espais públics lliures, prefixats per l'Ajuntament i susceptibles de variar llur localització per decisió del mateix Ajuntament, i que no tinguin instal·lacions o llocs fixes.
C) AUXILIARS: La venda dins camions – botiga queda prohibida al poble si no es paguen les pertinents taxes. En cas que es dugui a terme aquesta activitat sense previ pagament, l'Ajuntament podrà posar en marxa les accions que consideri oportunes.
Article 6.
Als venedors se'ls hi exigiran els documents següents que hauran d'aportar per a la tramitació de les seves respectives concessions, sense perjudici dels que s'exigeixin a la legislació reguladora de la contractació administrativa de les Corporacions Locals:
Article 7.
Així mateix, i una vegada tramitades les concessions, els venedors han de tenir permanentment a disposició de l'autoritat municipal competent, que podrà exigir-los en qualsevol moment, els documents acreditatius de ser titular de la concessió, així com d'estar al corrent del pagament del cànon o taxa establert en la mateixa.
Article 8.
L'Ajuntament elaborarà i aprovarà un padró de comerciants permanents en el qual es farà constar:
TÍTOL 3 Dels drets i obligacions dels concessionaris dels llocs de venda i públic dels mercats.
Article 9.
OBLIGACIONS DELS ADJUDICATARIS
A- Els adjudicataris de llocs, amb caràcter general estan obligats a :
1. Complir les disposicions legals que siguin d'aplicació en matèria de mercats, sanitat, policia, alimentació, comerç i llei del consumidor, amb estricta subjecció al que preveu el present Reglament i ordres sorgides de l'autoritat municipal.
2. Satisfer els impostos, taxes, exaccions i arbitris municipals aplicables, i els que es poguessin derivar dels plecs de condicions reguladors dels règims de concessions. El termini per satisfer les taxes imposades per ús d'espai públic, per l'Ajuntament ,en el cas del mercat setmanal, serà anual o semestral donant un termini de 3 mesos per a efectuar el pagament és a dir, si es paga anualment es podrà pagar de dia 1 gener a 31 de març, si es paga semestralment es podrà pagar de dia 1 de gener a dia 31 de març, el primer semestre i de dia 1 de juliol a dia 30 de setembre el segon semestre, tots els llocs que es deixin de pagar durant aquest termini hauran de pagar un recàrrec que serà a raó de 8€ per trast i per mes fins a un límit de 2 mesos consecutius més. Excedits aquests 2 mesos es perd el lloc.
En el cas de fires o altres mercats temporals s' haurà de satisfer la taxa abans del dia de la fira o mercat.
3. Tenir a disposició dels agents i funcionaris municipals, els documents que acreditin el dret a l'explotació i altres documents exigibles en aquest Reglament. D'igual manera hauran de presentar justificants de la relació laboral dels col·laboradors o de les persones que els ocupin, quan l'administració municipal ho requereixi, i en el termini màxim de 48 hores.
4. Indemnitzar o rescabalar els danys o perjudicis que, com a conseqüència de l'ús de les instal·lacions i explotació dels llocs i serveis, es poguessin causar a l'Ajuntament o a terceres persones, qualsevol que en sigui la causa.
5. Els venedors hauran de tenir a la vista el cartell d'identificació actualitzat per tal que estigui disponible sempre que es sol·liciti o sigui necessari.
6. No es podran vendre còpies de marques sense poder demostrar la seva procedència.
B-Comportament del personal:
1. Ocupar i gestionar personalment els llocs adjudicats, si bé podrà representar-lo el seu cònjuge, germans o familiars de la seva genealògica ascendent o descendent.
2. En tot cas les persones jurídiques estaran representades per qualsevol de les formes previstes a la legislació civil o mercantil, si s'escau.
3. Usar bones formes i el llenguatge correcte , tant entre ells com en el tracte amb el públic i representats de l'Administració.
4. Usar un vestuari adequat consistent en: Bates (blaves, blanques o verdes), corresponents a peixateries, fruites i verdures o restant àrees del comerç alimentari respectivament.
5. Tot el personal autoritzat haurà, de dur agafada a la part superior esquerra del vestuari la targeta d'identificació durant la seva permanència als llocs i serveis, d'acord amb el model establert per l'Ajuntament.
6. Concórrer al lloc o servei els dies del funcionament del mercat o fira
7. Estar en possessió del carnet de manipulador d'aliments i disposar-ne durant la seva permanència al mercat o fira.
C -En relació amb les pràctiques comercials:
1. S' hauran de tenir sempre presents els usos i les pràctiques comercials, ajustant-se en tot cas, al que preveu el codi alimentari i la normativa complementària . Es subministraran al públic les mercaderies que sol·liciti.
En cap cas podrà negar-se a subministrar els productes en la quantitat sol·licitada en la forma oferta-da, sempre que no suposi dividir la unitat de mercaderia.
2. L'Ajuntament podrà alterar aquesta norma, quan per raons d'escassetat, resulti aconsellable adoptar mesures per racionar els productes, tant per part de compradors com de venedors.
3. No es podran apartar, ocultar o seleccionar mercaderies amb fins especulatius.
4. Tenir exposats a la vista al públic el nombre d'identificació del trast a un lloc visible a fi que permeti la seva clara i ràpida identificació, subjectant-se al model establert per l'Ajuntament.
5. Ajustar-se a la línia de venda per la qual s'ha realitzat l'adjudicació.
6. S'utilitzaran instruments per pesar homologats, adaptats al sistema mètric decimal, sense perjudici de la utilització d'unitats de capacitat , mesura o pes tradicionals, d'acord amb els usos de l'illa de Mallorca, si bé en aquest cas haurà, d'identificar-se la seva equivalència del sistema mètric decimal.
7. Queda prohibit dipositar qualsevol gènere directament sobre el sòl o paviment, així com l'obligació d'usar solament l'espai o recinte assignat per l'adjudicació.
8. Les operacions de càrrega i descàrrega es realitzaran als llocs i horaris previstos.
I el transport de mercaderies s'efectuarà de tal manera que no perjudiqui al paviment del Mercat i eviti molèsties als usuaris. Al mateix temps s'asseguraran les condicions higienico-sanitàries exigibles en cada cas.
9. En cap cas l'aïllament d'envasos o gènere superarà l'alçada visual del transportista.
10. El Muntage s'ha d'haver efectuat abans de les 8:30, i el desmuntage es durà a terme a partir de les 13:30.
11. Tipificar el productes, amb identificació del seu preu, pes i categoria.
12. Observar les normes vigents en matèria de marges comercials, tares envasos i pesos ,etc.
13. Facilitar la informació de les mercaderies quan els compradors ho sol·licitin.
14. Les operacions de venda i serveis es realitzaran exclusivament a l'espai adjudicat.
15. Queda totalment prohibida la venda o comercialització de qualsevol tipus d'objectes relacionats amb còpies, falsificacions il·legals, o que no es conegui l'autorització de l'autor per a comercialitzar amb la marca i/o el producte.
D-En relació als llocs o serveis :
1- Queda prohibit l'emmagatzement de substàncies tòxiques, mercaderies deteriorades a superfícies delimitades d'ocupació destinada al comerç o als serveis alimentaris.
2- El dipòsit de matèries altament inflamables, explosives o tòxiques requerirà prèvia autorització municipal.
3- Mantenir el lloc o servei convenientment i en adequat estat de conservació i neteja.
4- Queda prohibit desfullar hortalisses, i altres productes sense posseir recipients adequats, i sota cap concepte a l'exterior.
5- Els venedors estan obligats a tenir cura dels béns patrimonials municipals, tant durant el temps de comercialització dels seus productes com durant els corresponents desplaçaments i processos de muntatge dels trasts. En cas de crear qualsevol tipus de desperfecte sobre els béns municipals catalogats, el venedor responsable haurà d'assumir els costs de recuperació.
E-En relació a la col·laboració amb l'Administració:
1- Facilitar la tasca per a l' inspecció per part del funcionaris de l'Administració municipal o autonòmica.
2- Qualsevol de les altres obligacions que deriven d'aquesta Ordenança i d'altres disposicions d'aplicació
F -Altres obligacions de l' adjudicatari:
1- Dipositar i abocar residus sòlids i líquids, en la forma en que a cada cas estableix, l'Administració Municipal, amb estricta subjecció a l'Ordenança municipal de neteja viària BOIB 113 de 13 d'agost de 2018.
2- Comunicar a l'Ajuntament els dies d'absència, que es produeixi per motiu de vacances o qualsevol altre causa possible, en un termini d'antelació mínima de 15 dies.
3- Es conservarà l'adequada imatge de neteja i ordre, higienicosanitària i condicions de sanejament d'acord amb el que estableix el Codi Alimentari.
4- Qualsevol altre que s'estableixi en aquest Reglament i a les altres dis- posicions que siguin aplicables.
5- En cas d'utilitzar tendals o ombrel·les , aquestes s'hissaran sobre el rasant de la calçada, com a mínim 2 metres.
6- En cas de brutícia, s'hauran de col·locar les restes no orgàniques en bosses de
fems, per tal de millorar la recollida als serveis municipals.
7- En cap cas l'adjudicatari podrà cedir o vendre la seva autorització a tercers, l'Ajuntament és qui te la potestat i en cas de tenir-ne coneixementl'Ajuntament serà motiu de pèrdua de la concessió.
Article 10.
DRETS DELS ADJUDICATARIS
A més dels drets que es derivin d'aquestes Ordenances reguladores del Mercat i d'altres disposicions que siguin d'aplicació, els adjudicataris gaudiran dels seus drets:
1.El suport de l'Ajuntament amb objecte d'assegurar l'ús i gaudir dels llocs i serveis i que interposi la seva autoritat quan sigui precís, perquè siguin respectats per tercers en la seva condició de titulars.
2.Formular tota classe de reclamacions, denúncies, suggeriments, sol·licituds d'informació i de qualsevol tipus, davant de les dependències Municipals competents i es podrà exigir cèdula acreditativa d'haver-les formulades.
Article 11.
DRETS DELS COMPRADORS I PUBLIC EN GENERAL
1.-L'Accés i l'ús de les zones i instal·lacions delimitades per el desenvolupament del Mercat.
2.-Que s'expedeixin les mercaderies en condicions de qualitat, pes, mesura o capacitat higiènic - sanitària i d'envàs o embalatge , adequades
3.-Denunciar les deficiències que s'observin, tant amb les qualitats de les mercaderies i serveis, funcionament del mercat i tracte per part dels adjudicataris i personal municipal, així com recaptar l'expedició de la cèl·lula acreditativa de la denuncia, reclamació, suggeriment i queixa formulada.
Quan la reclamació estigui relacionada amb productes moridors no manufacturats, tant en relació al pes com a la qualitat d'aquests, haurà d'efectuar-se abans d'abandonar el denunciant el recinte del mercat.
4.-Sol·licitar del venedor el tiquet acreditatiu de la mercaderia, preu, pes, capacitat o mesura subministrada o servei prestat.
Article 12
OBLIGACIONS DELS COMPRADORS I PÚBLIC EN GENERAL:
Els compradors i públic en general estan obligats a :
1.-Utilitzar les instal·lacions i serveis de forma adequada.
2.-Abstenir-se de tocar o grapejar les mercaderies exposades al públic en particular aquelles que, per la seva escassa manipulació culinària siguin susceptibles de fàcil contaminació.
3.-Mantenint una actitud correcte tant respecte dels adjudicataris , com del personal municipal i públic concurrent.
4.Evitar en qualsevol moment embrutar les instal·lacions i serveis del Mercat, es dipositaran els residus als llocs habilitats a aquest efecte.
Article 13
El personal municipal podrà disposar l'immediat desallotjament de les persones que no reuneixin les condicions higièniques necessàries, ofereixin indicis de patir malaltia infecto contagiosa, o no es trobin en les degudes condicions psicofísiques. Així mateix, tant la policia municipal com la Guàrdia Civil podran prendre totes les mesures autoritzades per les Lleis per a la preservació de l'ordre públic en el Mercat. Qualsevol altres que s'estableixin en el present Reglament o en les altres disposicions que siguin d'aplicació.
TÍTOL 4 Dels Llocs, de la seva Adjudicació i Condicions Econòmic Administratiu.
Article 14.
A l'efecte del present Reglament, es defineixen com a llocs fixos les porcions d'una via pública delimitades amb pintura i enumerades per l'Ajuntament. Formaran així mateix part dels llocs fixos les instal·lacions desmuntables, propietat dels comerciants que aquests aportin. L'Ajuntament es reserva el dret de canviar la ubicació sempre a principi d'any i abans de fer efectiva la taxa.
Article 15.
S'entendran com llocs no fixos, a l'efecte del present Reglament, els llocs que ocupin els venedors eventuals els dimecres que acudeixin al Mercat.
Aquests venedors no podran exigir cap indemnització pels canvis de lloc que es vegin obligats per indicació de l'Autoritat competent, quan aquests canvis venguin imposats per necessitats del servei .
Article 16.
Els llocs dels mercats i fires seran adjudicats per decret de batllia, tant els llocs fixos com els eventuals. En el cas del mercat setmanal dels dimecres els llocs pagats a dia 1 de juny seran considerats ja adjudicats, en tots els casos l'Ajuntament es reserva el dret de revisar les llicències concedides anualment.
Article 17.
Amb caràcter previ a la tramitació dels expedients d'adjudicació de llocs fixos, l'Ajuntament elaborarà un projecte en el qual es faran constar els següents documents:
Article 18.
L'Ajuntament marcarà en el sòl, amb pintura o altre material , i enumerarà, els llocs que hagin de ser ocupats pels comerciants fixos, establint les diferents dimensions dels mateixos, que es reflectiran en els plànols elaborats.
Article 19
Les concessions s'autoritzaran mitjançant decret de Batllia atorgant al concessionari els metres, el lloc i el tipus de venda d'aquests. Per esser candidats a obtenir una plaça al mercat, hauran de fer la sol·licitud mitjançant instància a l'oficina de registre de l'Ajuntament demanant un lloc al mercat on s'indicaran les dades de contacte, el que es vol vendre i els metres que necessita, aquestes sol·licituds seran objectes de revisió els mesos de juny i desembre de cada any. Els llocs seran autoritzats en funció de les vacants existents. Si en qualsevol moment es volgués ampliar el lloc del mercat, es podria fer mitjançant decret de Batllia, una vegada que la policia local hagués realitzat l' informe sobre la idoneïtat de l' ampliació.
Article 20
Seran considerats llocs temporals la venda ambulant durant festes o durant períodes festius, no coincidents amb el mercat setmanal o les fires. La localització, gestió i funcionament dels llocs que s'hi instal·lin com també el termini d'autorització seran aprovats per la Junta de Govern Local. Serà obligatori fer una petició per a la venda a través del Registre Municipal i tenir la documentació requerida al corrent.
Article 21. Mercat Artesà
Les bases de participació d'aquest mercat es regiran per:
Es portarà a terme a la plaça Es Mercadal, cada dimecres, horari de 9 h a 13:30 h
1.Copia de NIE/DNI
2. La documentació que acrediti l'alta en l'activitat econòmica d'estar al corrent
del pagament de la seguretat social
3. L'assegurança de responsabilitat civil al dia
4.Un document amb una breu explicació de la tècnica que treballa i fotografies del producte.
5. L'imprès de sol·licitud degudament emplenat
6. Estar al corrent del pagament de la taxa d'artesà la qual està regulada segons ordenança fiscal.
TÍTOL 5 De la potestat sancionadora
Article 22
Atribució de la potestat sancionadora.
La potestat sancionadora per les infraccions tipificades en aquest reglament correspondrà al Batle.
Article 23
Tipificació d'infraccions
Les infraccions a que es refereix el present reglament es classifiquen en lleus, greus i molts greus.
Es consideraran faltes lleus:
Es consideraran faltes greus:
Es consideraran faltes molts greus:
Article 24
Quanties de les sancions de multa Per la comissió d'infraccions es podran imposar les següents sancions:
a) Multa de 50 € fins a 150 € en cas d'infraccions lleus.
b) Multa de 150 € a 1.200 € per les faltes greus.
c) Multa de 1.200 € a 6.000 € per les faltes molts greus.
Article 25
Altres sancions
1. Apart de la multa corresponent es procedirà al decomís de la mercaderia adulterada, falsificada, fraudulenta o no identificada i d'aquella que pugui suposar un risc per al consumidor, i serà l'infractor qui pagarà les despeses que originin les operacions d'intervenció, dipòsit, comís i destrucció de la mercaderia.
2. A més es podrà procedir a la pèrdua del lloc de venda en el cas d'infraccions greus o molts greus.»
Sineu, document signat electrònicament (18 de març de 2022)
El batle Tomeu Mulet Florit