Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 211162
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 4 d’abril de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases que han de regir la concessió de beques per a la realització d’estudis fora de Menorca i la convocatòria corresponent al curs 2021-2022 (exp. 1501-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2022 preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, «donar suport a la iniciativa educativa de Menorca», amb l'objectiu específic de «concessió de beques per a la realització d'estudis fora de Menorca per al curs 2021-2022».

El Consell Insular de Menorca és conscient de l'important esforç econòmic que fan les famílies i els estudiants menorquins que estudien fora de la nostra illa, i el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca vol ajudar a reduir aquesta càrrega.

Les beques per al curs 2020-2021 concedides per acord del Consell Executiu de dia 20 de desembre de 2021 es consideren justificades correctament, ja que la documentació presentada amb la sol·licitud complia tots els requisits de la convocatòria i, per tant, no havien de presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.

El pressupost de la CAIB pel 2022 preveu una dotació al Consell Insular de Menorca per import de 77.805 € en concepte d'ajuts de desplaçament. En la data d'aprovació d'aquesta convocatòria el Consell Insular de Menorca ha aprovat el conveni per acord del Consell Executiu de dia 21 de març de 2022 i està pendent de l'aprovació per part del Govern i la posterior signatura, per rebre la dotació econòmica corresponent al curs 2021-2022. Aquesta aportació està prevista per finançar la Línia 1 i ajudarà als estudiants que compleixin els requisits que disposarà el conveni amb la conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura pel qual s'aprovarà la transferència a favor del Consell Insular de Menorca per les ajudes de desplaçament per a alumnes amb domicili familiar a l'illa de Menorca que cursen estudis universitaris de grau i màster a la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2021-2022.

Per altra banda, la tradicional convocatòria del CIM queda recollida en la Línia 2, que enguany també inclou els i les alumnes de formació professional de grau superior que cursin les pràctiques fora de Menorca amb una estada mínima de 2 mesos.

Conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc de què estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luís i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les Bases que regeixen la concessió de beques del Consell Insular de Menorca per a la realització d'estudis fora de Menorca per al curs 2021-2022.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent al curs 2021-2022, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall:

 

Pressupost

Partida

Quantia màxima

Línia 1

2022

4-32600-4810004

77.805 €

Línia 2

2022

4-32600-4810004

350.000 €

TOTAL

427.805 €

En la data d'aprovació d'aquesta convocatòria, el Consell Insular de Menorca ha aprovat el conveni per acord del Consell Executiu de dia 21 de març de 2022 i està pendent de l'aprovació per part del Govern i la posterior signatura, per la qual cosa la Línia 1 queda condicionada a la seva dotació efectiva. A partir del moment que es compleixi aquesta condició es resoldran i s'abonaran els ajuts als sol·licitants que obtenguin resolució favorable, atenent l'import rebut.

L'import màxim que es destina a la convocatòria únicament es podrà ampliar, sense necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts serà de 30 dies naturals a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB.

c) L'instructor de l'expedient és el tècnic d'Educació en Valors del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Nofre Janer Coll.

d) Es crea la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que examinarà les sol·licituds que ha de servir de base per a la proposta de resolució, la qual estarà formada pels membres següents:

- President: el tècnic d'Educació en Valors del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Nofre Janer Coll

- Presidenta suplent: la tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Núria Marquet Josa

- Vocal 1: el tècnic de gestió de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, Aleix Sintes Piris

- Vocal suplent 1: el tècnic de Gestió Cultural del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, David Andreu Capó

- Vocal 2: l'administratiu de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, Jordi Torrent Torroja, que actuarà de secretari amb vot

- Vocal suplent 2: l'auxiliar administrativa de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, Carina Grandal Nuñez

- Vocal 3: l'administrativa de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, Maria Janer Rotger

- Vocal suplent 3: l'auxiliar administrativa de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports, Filomena Victory Pons

En cas d'empat, el president tindrà vot de qualitat.

e) Per fixar els llindars establerts en la base setena: Requisits econòmics per a l'obtenció de beques corresponents a la línia 2, l'IPREM de referència d'aquesta convocatòria és l'establert per al 2020, fixat en 7.519,59 €, atès que les rendes familiars que se sol·liciten corresponen a aquest exercici.

Nombre de membres

Llindar

IPREM

Família d'un membre

18.798,97 €

IPREM X 2,5

Família de dos membres

30.078,36 €

IPREM X 4

Família de tres membres

39.477,84 €

IPREM X 5,25

Família de quatre membre

46.997,43 €

IPREM X 6,25

Família de cinc membres

52.637,12 €

IPREM X 7

Família de sis membres

56.396,91 €

IPREM X 7,5

Família de set membres

58.276,80 €

IPREM X 7,75

Família de més de set membres

S'incrementarà un 0,25 per cada membre

La quantia màxima que pot rebre cada sol·licitant és de cinc-cents euros (500 €) per a la línia d'ajuts 1 i de dos mil cinc-cents euros (2.500 €) per a la línia d'ajuts 2, en la forma que queda establerta en les bases per a cadascuna de les dues línies.

Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE BEQUES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REALITZACIÓ D'ESTUDIS FORA DE MENORCA PER AL CURS 2021-2022

Antecedents

El Consell Insular de Menorca ve convocant, des de fa més de vint anys, ajudes per a la realització d'estudis fora de Menorca, amb la voluntat de compensar el major cost econòmic que suposa cursar estudis fora del lloc habitual de residència, i poder així complementar les ajudes i ampliar el ventall de beneficiaris de les ajudes que convoquen amb un objecte similar l'Administració de l'Estat i la Comunitat Autònoma o altres institucions i entitats privades.

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2022, preveu, entre els Objectius generals del Departament de Cultura, Patrimoni i Educació, «donar suport a la iniciativa educativa de Menorca», i l'objectiu específic d'aquesta convocatòria suposa «convocar beques per als estudiants universitaris i d'estudis superiors que es desplacen fora de l'illa».

Com a efectes previstos per aquesta actuació es contemplen «Ajudar a estudiants menorquins que estudien fora de la nostra illa, per tal de fomentar la igualtat d'oportunitats i facilitar l'accés dels estudiants menorquins als ensenyaments universitaris, de formació professional de grau mitjà o superior, als ensenyaments artístics superiors i estudis no reglats superiors, sempre que aquests últims es realitzin a institucions de reconegut prestigi.»

El pressupost de la CAIB pel 2022 preveu una dotació al Consell Insular de Menorca en concepte d'ajuts de desplaçament, però en la data d'aprovació d'aquesta convocatòria el Consell Insular de Menorca no ha rebut cap dotació econòmica del Govern de les Illes Balears corresponent a aquesta línia per al curs 2021-2022, per la qual cosa la Línia 1 s'ha creat per als estudiants que compleixen els mateixos requisits que disposarà la resolució del conseller d'Universitat, Recerca, i Fons Europeus, per la qual s'aprovarà la transferència a favor del Consell Insular de Menorca per a la convocatòria i concessió d'ajudes de desplaçament per a alumnes amb domicili familiar a l'illa de Menorca que cursaven estudis universitaris de grau i màster a la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2021-2022.

Per altra banda, la tradicional convocatòria del CIM queda recollida a la Línia 2, que enguany també inclou els i les alumnes de formació professional de grau superior que cursin les pràctiques fora de Menorca amb una estada mínima de 2 mesos.

El pressupost previst per aquesta línia d'actuació és de 350.000 €.

Primera. Objecte i finalitat dels ajuts

L'objecte d'aquests ajuts és la concessió de beques per a la realització d'estudis fora de Menorca per al curs 2021-2022.

La finalitat d'interès públic d'aquesta convocatòria és ajudar les famílies i els estudiants menorquins que estudien fora de la nostra illa, per tal de fomentar la igualtat d'oportunitats i facilitar el seu accés als ensenyaments universitaris, de formació professional de grau mitjà o superior, als ensenyaments artístics superiors i estudis no reglats superiors, sempre que aquests últims es realitzin a institucions de reconegut prestigi. Així mateix s'inclouen els alumnes de 3r i 4t d'ESO i de batxillerat que siguin esportistes inclosos dintre de programes o centres de tecnificació esportiva, o en centres d'alt rendiment. I també els alumnes de formació professional de grau superior que cursin les pràctiques fora de Menorca amb una estada mínima de 2 mesos.

Segona. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin a la convocatòria.

Tercera. Estudis objecte d'aquests ajuts: requisits i condicions per cadascuna de les dues línies

Línia 1: Ajudes de desplaçament per a estudiants universitaris fora de Menorca

Es poden acollir a aquesta línia els alumnes amb domicili familiar a Menorca que s'han de desplaçar a una altra illa de les Balears, a una altra comunitat autònoma d'Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-27)* que cursen estudis oficials de grau o màster universitari a centres propis d'universitats públiques, universitats privades o a centres adscrits a universitats públiques o privades, excepte els següents estudis que resten exclosos:

a) Ensenyaments artístics superiors, com estudis de música, de dansa i d'art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d'arts plàstiques i disseny.

b) Ensenyaments superiors religiosos.

c) Ensenyaments superiors militars.

d) Estudis corresponents a títols propis de les universitats.

e) Estudis corresponents a un doctorat.

f) Estudis de les modalitats a distància, en línia o virtual.

g) Estudis específics i obligatoris de preparació o especialització per a l'exercici professional que no siguin màsters universitaris oficials.

*Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.

S'hauran de complir els requisits acadèmics que s'especifiquen en aquestes bases.

Els alumnes que compleixin els requisits d'aquesta línia rebran una ajuda finançada per la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura del Govern de les Illes Balears.

A la data d'aprovació d'aquestes bases, el Consell Insular de Menorca no ha rebut cap dotació econòmica del Govern de les Illes Balears corresponent a aquesta línia 1 per al curs 2021-2022, per la qual cosa aquesta línia queda condicionada a la seva dotació efectiva. A partir d'aquest moment es procedirà a la seva resolució i abonament als sol·licitants que obtenguin resolució favorable, atenent a l'import rebut.

Línia 2: Beques per a la realització d'estudis fora de Menorca

Els estudis per als quals es pot sol·licitar ajut per aquesta línia són els següents:

a) Estudis universitaris: de grau, màster, doctorat o altres estudis de postgrau.

b) Estudis de formació professional de grau mitjà o superior.

c) Ensenyaments artístics superiors.

d) Alumnes de 3r i 4t d'ESO i batxillerat que siguen esportistes inclosos dintre de programes o centres de tecnificació esportiva, o en centres d'alt rendiment.

e) Pràctiques de formació professional de grau superior.

f) Altres estudis, sempre que aquests es cursin en institucions de reconegut prestigi i es demostri haver fet estudis previs relacionats amb la matèria.

Aquests estudis s'han de realitzar fora de Menorca i requreien una estada mínima de 4 mesos fora de l'illa, a excepció de les pràctiques de formació professional de grau superior que serà de 2 mesos i han d'estar avalades amb un informe del director del centre educatiu de referència.

Els estudis a què fan referència les lletres a, b, c, d i e han de ser presencials en centres oficials reconeguts per l'Administració educativa i que s'encaminin a l'obtenció d'un títol oficial amb validesa acadèmica o professional. Els de l'apartat f poden ser estudis no oficials i serà la comissió avaluadora la que valorarà la seva inclusió en la convocatòria.

Queden exclosos d'aquesta línia els estudis de les modalitats a distància, en línia o virtuals.

S'han de complir els requisits acadèmics i econòmics que s'especifiquen en aquestes bases.

Quarta. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

La concessió d'aquestes beques és incompatible amb qualsevol altre ajut per realitzar estudis que s'hagi rebut d'una entitat bancària, fundació, empresa o administració pública (inclosos els ajuts socials que atorguen les empreses als seus treballadors), inclosos els que cobreixin parcialment o totalment l'import de la matrícula, sempre que l'import d'aquests ajuts sigui superior a 3.500 euros.

Per tant, si l'import total rebut d'altres ajuts per part de l'interessat és igual o superior als 3.500 euros, serà motiu d'exclusió per qualsevol de les línies d'aquesta convocatòria.

No es consideraran ajuts les bonificacions de les taxes acadèmiques previstes en la normativa legal.

Si la suma de les altres ajudes obtingudes més la que li correspongui d'acord amb aquesta convocatòria supera els 3.500 euros, l'import de l'ajut de la convocatòria, per qualsevol de les dues línies, s'ajustarà per tal que no superi aquesta quantitat.

Cinquena. Requisits generals dels beneficiaris

En poden ser beneficiaris els estudiants que al llarg del curs acadèmic 2021-2022 duguin a terme estudis que compleixen els requisits que s'especifiquen en aquestes bases.

Així mateix, els sol·licitants han de tenir el domicili familiar a Menorca i han d'haver realitzat almenys un curs acadèmic a la nostra illa abans d'iniciar estudis fora.

No poden ser beneficiàries dels ajuts les persones en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Sisena. Requisits acadèmics

1.1 Per a ensenyaments universitaris de grau:

- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2021-2022 a un mínim de 54 crèdits.

- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d'haver superat les proves o els estudis que donen accés a la carrera; per als cursos següents han d'haver superat, l'any anterior, el percentatge de crèdits que s'indiquen al punt 2 següent.

1.2. Per a ensenyaments universitaris de màster, doctorat o altres estudis de postgrau:

- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2021-2022 a un mínim de 54 crèdits.

- Càrrega lectiva superada: els alumnes que accedeixen al primer curs han d'haver superat els estudis que hi donen accés. Per als cursos següents han d'haver superat, l'any anterior, el percentatge de crèdits que s'indiquen al punt 2 següent.

1.3. Per a ensenyaments artístics superiors (música i arts plàstiques i escèniques):

- Requisits de matriculació:

a) En cas d'ensenyaments organitzats en crèdits: matricular-se en el curs 2021-2022 al nombre de crèdits que resulti de dividir el total dels que integren el corresponent pla d'estudis, excepte els de lliure elecció, entre el nombre d'anys que el componguin.

b) En cas d'ensenyaments organitzats en assignatures: matricular-se en el curs 2021-2022 al curs complet.

- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d'haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament. Per als cursos següents han d'haver superat, l'any anterior, el percentatge de crèdits que s'indiquen al punt 2 següent.

1.4. Per a ensenyaments de grau mitjà i superior de formació professional:

- Requisits de matriculació: s'han de matricular en el curs 2021-2022 del curs complet o de la meitat dels mòduls que integrin el cicle.

- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d'haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament. Els alumnes de segon o cursos posteriors han d'haver superat el 90 % dels mòduls a què s'hagin matriculat en el curs anterior.

1.5. Altres estudis a institucions de reconegut prestigi: es valorarà el seu currículum.

1.6. Si un estudiant té un contracte de treball de 15 hores setmanals o més durant almenys quatre mesos dins el període lectiu (de setembre a juny), tindrà dret a la beca fent la meitat dels crèdits o assignatures previstos a l'apartat de requisits de matriculació. Pel que fa als crèdits aprovats el curs anterior també s'aplicarà el mateix criteri.

1.7 Si un estudiant és esportista integrant d'un programa o centre de tecnificació esportiva, o d'un centre d'alt rendiment, tindrà dret a la beca fent la meitat dels crèdits o assignatures previstos a l'apartat de requisits de matriculació. Pel que fa als crèdits aprovats el curs anterior també s'aplicarà el mateix criteri. Aquestes condicions no són aplicables a 3r i 4t d'ESO i batxillerat.

1.8 Per als alumnes de 3r i 4t d'ESO esportistes en programes o centres de tecnificació esportiva, o en centres d'alt rendiment:

- Requisits de matriculació: s'han de matricular en el curs 2021-2022 del curs complet.

- Càrrega lectiva superada: han d'haver promocionat de curs.

1.9 Per als alumnes de batxillerat esportistes en programes o centres de tecnificació esportiva, o en centres d'alt rendiment:

- Requisits de matriculació: s'han de matricular en el curs 2021-2022 del bloc complet.

- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d'haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament; els alumnes que cursin blocs posteriors han d'haver superat el 85 % de les assignatures a què s'hagin matriculat en el curs anterior.

2. Els alumnes de segon curs i altres posteriors d'estudis universitaris, han d'haver superat en el curs anterior el percentatge de crèdits següent:

90 % aprovat

Ciències socials, jurídiques, arts i humanitats

Ensenyaments artístics superiors

80 % aprovat

Ciències de la salut

65 % aprovat

Ciències, enginyeries i arquitectures

3. Si no s'han fet estudis l'any anterior, aquests requisits s'exigiran respecte del darrer curs acadèmic realitzat.

4. Els alumnes que es matriculin a primer curs i que hagin fet altres estudis després d'haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament per al qual sol·liciten la beca han d'haver superat els percentatges de la taula del punt 2 anterior i en cas de ser altres estudis superar el 90% dels crèdits o assignatures d'aquests darrers estudis fets.

5. Per als alumnes matriculats en el darrer curs acadèmic els requisits de matriculació no seran motiu d'exclusió quan estiguin matriculats a tots els crèdits pendents de superar per obtenir la titulació i sempre sense haver-se excedit en més d'1 any del nombre d'anys en què es distribueix la càrrega lectiva.

6. Excepcionalment, si el centre educatiu limita el nombre d'assignatures o crèdits a què es pot matricular l'alumne, aquest podrà obtenir beca si es matricula a totes les assignatures o crèdits que sigui possible, sempre que siguin un mínim de 25 crèdits o 250 hores lectives (es considera que cada crèdit equival a 10 hores lectives).

Setena. Requisits econòmics per a l'obtenció de beques corresponents a la línia 2

1. Resten exclosos d'aquesta convocatòria els sol·licitants que formin part d'un nucli familiar amb ingressos que superin els llindars següents (es tindrà en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar):

Nombre de membres

Llindar

Família d'un membre

IPREM X 2.5

Família de dos membres

IPREM X 4

Família de tres membres

IPREM X 5.25

Família de quatre membres

IPREM X 6.25

Família de cinc membres

IPREM X 7

Família de sis membres

IPREM X 7.5

Família de set membres

IPREM X 7.75

Família de més de set membres

S'incrementarà en 0,25 per cada membre

A la convocatòria s'especificaran els imports corresponents a l'IPREM de referència.

A part del sol·licitant, per cada membre de la unitat familiar que estudiï fora de Menorca i que compleixi els requisits i condicions d'aquestes bases s'incrementarà el llindar en 2.500 € per cada membre computable de la unitat familiar. S'aplicarà també en el cas de tenir en la unitat familiar algun membre amb un grau de dependència 2 o 3.

2. Es consideren membres computables de la unitat familiar:

- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació d'afectivitat) dels anteriors.

- Sol·licitant.

- Germans menors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2020.

- Germans majors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2020 i que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).

b) Tenir uns ingressos econòmics durant l'any 2020 inferiors a 7.519,59 euros (IPREM per a l'any 2020).

- Ascendents que convisquin en el domicili familiar i depenguin econòmicament d'altres membres de la unitat familiar.

En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el seu cònjuge (o anàloga relació d'afectivitat) i els fills.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació d'afectivitat. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha de comunicar mitjançant sentència de divorci i/o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui el de custòdia compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de la beca, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal de convivència corresponent.

3. En el cas que el/la sol·licitant al·legui la seva independència econòmica, ha de justificar que els seus ingressos econòmics provinents del rendiment del treball, ajuts o subsidis durant l'any 2020 van superar l'import de 7.519,59 euros (IPREM 2020).

4. La renda familiar a l'efecte de beca s'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici 2020 de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els dos punts següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

4.1 Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar declaració de l'IRPF de l'any 2020, realitzada l'any 2021) es farà de la manera següent:

En primer lloc se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).

En segon lloc, d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

4.2 Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de 2020 emès per l'Agència Tributària):

En primer lloc se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.

En segon lloc, d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

Vuitena. Presentació de les sol·licituds

A. Els estudiants que presentin la sol·licitud presencialment, o per altres mitjans que no siguin la seu electrònica del Consell Insular de Menorca, ho han de fer mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca (www. cime.es) i a les oficines del Servei d'Atenció al Ciutadà a Maó i a Ciutadella (annex 1).

En cas de realitzar la sol·licitud mitjançant el tràmit que figura a la seu electrònica del Consell Insular de Menorca s'hauran de seguir les indicacions que hi figuren i no serà necessari presentar el model normalitzat.

Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, els subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www. cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) També la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics), en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

B. Els sol·licitants han d'emplenar totes les dades que figuren en el full de sol·licitud. A l'efecte de puntuació només es valoraran aquestes, les quals s'hauran de justificar amb la documentació necessària.

Les sol·licituds es poden presentar per a les línies següents:

Línia 1: Ajudes de desplaçament per a estudiants universitaris fora de Menorca (finançades pel Govern de les Illes Balears i només per als estudis universitaris que figuren en l'apartat 1 de la base tercera, i que es facin a països de la UE-27).

Línia 2: Beques per a la realització d'estudis fora de Menorca (finançades pel Consell Insular de Menorca i pels estudis que figuren en la base tercera per a la línia 2). Els sol·licitants que es presentin a aquesta línia se'ls valorarà automàticamentper poder rebre l'ajut de la línia 1 si en tenen dret.

C. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

1. DNI del/de la sol·licitant.

2. Certificat de convivència, emès per l'ajuntament corresponent, on figurin totes les persones que conviuen en el domicili familiar.

3. Declaració de l'IRPF de l'any 2020 (realitzada l'any 2021) de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 16 anys a 31 de desembre de 2020. En el cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de 2020. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l'AEAT www. agenciatributaria.es o directament a l'enllaç següent:

https://www. agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml.

Aquesta documentació no és necessari presentar-la en cas de només sol·licitar un ajut de la línia 1.

4. En el cas que un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del sol·licitant on s'indiqui si es rep algun tipus de pensió i, de rebre-la, per quin import.

5. En el cas d'un estudiant que tengui un contracte de treball de 15 hores setmanals o més durant el curs 2021-2022, contracte i vida laboral.

6. En el cas dels estudiants esportistes en Programes o Centres de Tecnificació Esportiva, o en Centres d'Alt Rendiment, documentació acreditativa de la federació corresponent.

7. En el cas dels estudiants de formació professional de grau superior que cursin les pràctiques fora de Menorca, informe del Director del centre educatiu de referència de l'alumne indicant la realització d'aquestes.

8. Expedient acadèmic:

- Expedient acadèmic del curs 2020-2021 o del darrer curs realitzat, en el qual ha de figurar la relació de totes les assignatures a les quals s'havia matriculat amb les qualificacions obtingudes.

- En el cas d'alumnes de primer curs s'han de presentar les notes de la prova que dona accés als estudis que es volen cursar.

- Els alumnes de 1r curs de màster han de presentar l'expedient de carrera amb la mitjana ponderada.

- En el cas de no haver realitzat estudis en el curs 2020-2021 s'ha de presentar una declaració sobre quins són els darrers estudis als quals s'ha matriculat.

9. Imprès de matriculació del curs 2021-2022. En el cas que es faci la matrícula per mitjans telemàtics, s'ha d'acompanyar del justificant de l'abonament bancari. En cas de no fer la matrícula completa a l'inici del curs, s'han de presentar els justificants de les posteriors matriculacions en el moment de tenir-les.

10. En el cas d'alumnes que realitzin altres estudis a institucions de reconegut prestigi han de presentar el seu currículum.

11. En el cas que al nucli familiar hi hagi alguna altra persona que realitzi estudis fora de l'illa s'haurà de presentar la documentació indicada als apartats 7 (expedient acadèmic) i 8 (imprès de matriculació). Si aquesta persona ha fet una sol·licitud dins aquesta convocatòria d'ajuts serà suficient indicar el seu nom i número de DNI i s'incorporarà aquesta documentació d'ofici.

12. En el cas d'haver-hi algun membre amb un grau de dependència 2 o 3, s'haurà de presentar la resolució que ho indiqui.

13. En el cas d'al·legar alguna de les situacions familiars que s'especifiquen en el punt quart del barem de puntuació, s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho demostri:

- Estudiant o membre del nucli familiar amb discapacitat: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.

- Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

- Família monoparental o situació de viduïtat: llibre de família o certificat de defunció.

- Membre del nucli familiar en situació d'atur: en cas de situació d'atur s'ha de presentar certificat o un altre document oficial en què figurin les dades següents:

a) Que està en situació d'atur.

b) Període durant el qual ha estat en aquesta situació.

c) Si és perceptor de prestació per atur o un altre subsidi i quin és l'import mensual que es percep.

14. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries signada per l'interessat o el seu representant legal (no és necessari que estigui segellada per l'entitat bancària). (Annex 2)

15. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud.

16. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent de l'imprès de sol·licitud.

En cas d'haver sol·licitat altres ajuts s'ha de presentar la resolució on figuri la concessió o denegació de l'ajut.

D. S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats 1, 11, 12, 13 i 14 si ja figura en els arxius del Consell Insular. En aquest cas, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

E. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la seva qualitat, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació dels documents aportats per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

F. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

G. El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) suposarà l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda i la pèrdua del dret a obtenir aquesta ajuda a les convocatòries dels anys acadèmics 2022-2023 i 2023-2024, als efectes previstos en el règim de sancions establert en els articles 59 i següents de l'esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Novena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts. barem i puntuació

Per concedir els ajuts de la línia 1 es valoraran: l'expedient acadèmic, si el sol·licitant té germans estudiant fora de l'illa i la situació familiar.

Per concedir els ajuts de la línia 2 es valoraran: l'expedient acadèmic, la renda familiar, si el sol·licitant té germans estudiant fora de l'illa i la situació familiar, tal i com es detalla a continuació:

1. El barem acadèmic s'obtindrà a partir de la nota mitjana del curs anterior o, si s'ha matriculat al primer curs, de la qualificació que dona accés a aquests estudis:

Les qualificacions de cada assignatura es valoraran segons la puntuació que figuri en l'expedient. Si no hi figurés la puntuació, el valor que s'aplicarà serà el següent:

matrícula d'honor

10 punts

excel·lent

9 punts

notable

7,5 punts

6,5 punts

apte

5,5 punts

suspès

2 punts

no presentat

0 punts

Per obtenir la mitjana es tindran en compte totes les assignatures i els crèdits a què l'alumne s'hagi matriculat.

Les assignatures i els crèdits convalidats i adaptats no es consideraran a l'efecte de puntuació.

En el cas d'estudis en què totes les assignatures tenguin el mateix valor, el càlcul de la nota mitjana s'obtindrà sumant les qualificacions obtingudes i dividint el resultat pel nombre d'assignatures cursades.

En el cas d'estudis realitzats mitjançant el sistema de crèdits, la puntuació de cada assignatura es ponderarà d'acord amb el nombre de crèdits que l'integrin. Per tant, la qualificació de cada assignatura es multiplicarà pel seu nombre de crèdits i es dividirà pel nombre total de crèdits als quals hom s'ha matriculat. Un cop realitzada aquesta operació se sumaran els resultats obtinguts per cada assignatura i la quantitat obtinguda serà la nota mitjana.

En el cas d'alumnes de primer curs de màster es farà el mateix càlcul tenint en compte totes les assignatures de l'expedient de carrera.

2. Per obtenir el barem econòmic es dividiran les rendes obtingudes durant l'any 2020 pels membres computables de la unitat familiar entre el nombre de membres (d'acord amb l'establert en la base setena punt 2). Un cop obtingut aquest import s'aplicarà el barem següent:

de 0 a 4.000 €

5 punts

de 4.001 a 5.500 €

4 punts

de 5.501 a 7.000 €

3 punts

de 7.001 a 8.500 €

2 punts

de 8.501 a 10.000 €

1 punt

de 10.001 en endavant

0 punts

Els sol·licitants obtindran 0 punts i, per tant, no se'ls atorgarà puntuació pel que fa al barem econòmic quan:

a) La suma dels valors cadastrals de les finques urbanes que pertanyin als membres computables de la família, exclòs l'habitatge habitual, superi els 60.000 €.

b) La suma dels valors cadastrals de les finques rústiques superi els 15.500 € per cadascun dels membres computables de la unitat familiar.

c) La suma dels rendiments nets reduïts del capital mobiliari més el saldo net positiu de guanys i pèrdues patrimonials pertanyents als membres computables de la unitat familiar (caselles 429 + 60 + 1601 + 420 + 424 – 299 – 300 - 303 de la declaració de l'IRPF de l'any 2021 referida als ingressos de l'any 2020) superi els 5.000 €.

Els increments de renda per herència, rescat de plans de pensions i plans d'estalvi similars o per la venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

3. En el cas que la persona sol·licitant formi part d'un nucli familiar amb més d'un estudiant matriculat fora de l'illa (els estudis que realitzin han de complir els requisits que s'estableixen en aquestes bases), obtindrà els punts següents:

si té 1 germà/ana que estudia fora de l'illa

3 punts

si en té 2

5 punts

si en té 3 o més

6 punts

4. Es podran atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les següents situacions familiars, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

a) Estudiant amb discapacitat: fins a 4 punts, depenent del grau de discapacitat

b) Membre del nucli familiar amb discapacitat: fins a 1 punt per persona, depenent del grau de discapacitat.

c) Família nombrosa:

 

- Categoria general: 2 punts

- Categoria especial: 3 punts

 

d) Família monoparental o situació de viduïtat: 1 punt

e) Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt.

f) Si el pare, mare o tutor, a més de trobar-se en situació d'atur, no té prestació sinó subsidi: 1 punt

g) Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt

Desena. Determinació de l'import de la subvenció

Línia 1: Ajudes de desplaçament per a estudiants universitaris fora de Menorca

Entre tots els sol·licitants que cursin estudis universitaris oficials de grau o màster a la Unió Europea (UE-27) que compleixin els requisits de la línia 1 es distribuirà l'import que es fixa a la convocatòria finançat amb els fons aportats per la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura del Govern de les Illes Balears, d'acord amb la fórmula següent:

I= Ps x Ia

      ƩPS

I: Import que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant (expedient acadèmic, germans estudiant fora de l'illa i situació familiar)

Ia: Import previst a la convocatòria per la línia 1

ƩPS: Suma dels punts de tots els sol·licitants

L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant corresponent a la línia 1 és de 500 euros. En el cas que algun ajut superi aquest import, el romanent es distribuirà proporcionalment entre la resta de beneficiaris d'acord amb els punts obtinguts, sense que en cap cas es pugui superar l'import màxim.

Línia 2: Beques per a la realització d'estudis fora de Menorca

Obtindran beca tots els sol·licitants que compleixin els requisits establerts en aquestes bases.

Per distribuir entre tots els sol·licitants l'import inicial de la convocatòria, en primer lloc es dividirà aquest import entre el nombre de sol·licitants que compleixen els requisits. Si el resultat és igual o inferior a 300 euros, aquest resultat serà l'import que obtindran tots els sol·licitants admesos.

Si aquesta quantitat és superior a 300 euros, s'aplicarà el criteri següent:

a) Tots els sol·licitants rebran un import fix de 300 euros.

b) L'import que resti per distribuir es repartirà proporcionalment segons la puntuació obtinguda i d'acord amb la fórmula següent:

Iv= Ps x Ir

       ƩPS

 

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant (expedient acadèmic, renda familiar, germans estudiant fora de l'illa i situació familiar)

Ir: Import pendent de distribuir una vegada repartit l'import fix

ƩPS: Suma dels punts de tots els sol·licitants

En el cas dels estudiants de formació professional de grau superior que realitzin les pràctiques fora de Menorca amb una estada mínima de 2 mesos, se'ls atorgarà el 50% del que els hauria correspost per tot el curs.

L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant a la línia 2 és de 2.500 euros.

En el cas que algun ajut superi aquest import, el romanent es distribuirà proporcionalment entre la resta de beneficiaris d'acord amb els punts obtinguts, sense que en cap cas es pugui superar l'import màxim.

No s'estableix cap vinculació entre les dues línies als efectes de distribució de romanents entre elles.

Onzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts.

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i atenent a la via ordinaria de selecció de beneficiaris regulada a l'art. 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears; de la següent manera:

1. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18/11/2003).

2. La instrucció de l'expedient correspondrà als tècnics que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

3. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria es sotmetran a l'examen dels instructors de l'expedient i de la comissió avaluadora, seleccionant els beneficiaris mitjançant concurs tal com estableix l'article 17 del Decret Llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears.

Aquest examen es durà a terme una vegada finalitzi el termini de presentació de sol·licituds, que vindrà assenyalat per a cada convocatòria.

4. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora s'elaborarà una relació provisional de persones admeses i excloses de la convocatòria, amb indicació de la causa d'exclusió, la qual s'aprovarà mitjançant resolució del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports. Un cop aprovada la relació de persones admeses i excloses es farà pública en el lloc web del Consell Insular de Menorca (www. cime.es), on figuraran les dades identificatives dels interessats, i s'atorgarà un termini de deu dies hàbils perquè les persones interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Aquesta informació no tindrà caràcter vinculant sinó merament informatiu.

5. Una vegada que la comissió avaluadora hagi analitzat la documentació aportada durant el període d'al·legacions, elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta, així com de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

6. El conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.

9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b) de la LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca (www. cime.es), on figuraran les dades identificatives dels interessats sens perjudici de la possibilitat de notificar-la també individualment a les persones interessades.

11. En cas que la dotació econòmica corresponent per a la línia 1 no es faci efectiva per part del Govern balear cap al Consell Insular de Menorca, aquesta línia quedarà sense efecte i es resoldran les sol·licituds únicament atenent als criteris i als imports disponibles per a la línia 2. Per al cas de fer-se efectiva, es resoldran les sol·licituds en atenció als imports disponibles i al temps que ho siguin per a la línia 1.

Dotzena. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establida per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a: el tècnic responsable en matèria d'educació

- President suplent: un tècnic del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Vocal1: un/a tècnic/a de gestió de l'AGA del Departament de Cultura Educació, Joventut i Esports

- Vocal suplent 1: un altre tècnic/a del Departament

- Vocal 2: un administratiu del Departament que actuarà de secretari amb vot.

- Vocal suplent 2: un auxiliar administratiu del departament

- Vocal 3: un administratiu del Departament

- Vocal suplent 3: un auxiliar administratiu del Departament

En cas d'empat, el president tindrà vot de qualitat.

4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

6. Perquè la comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de la majoria legal dels seus membres.

7. El funcionari del departament que actuï com secretari de la comissió avaluadora estendrà acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.

Tretzena. Justificació i abonament dels ajuts.

Es consideraran justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria, i per tant no caldrà presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts, es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

Les beques (ajuts) estan exemptes de tributació d'acord amb l'art. 7 j de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de la renda de les persones físiques.

Catorzena. Obligacions dels beneficiaris.

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d'ençà que la resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Acreditar, quan el Consell Insular de Menorca els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

f) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que modifiqui les circumstàncies i la situació manifestades en la sol·licitud de la beca.

g) Destinar l'import de la beca a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan l'alumne s'ha matriculat, assisteix a classe i es presenta als exàmens. Per tant es considerarà que no han destinat la beca a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de la beca concedida, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:

- Haver anul·lat la matrícula.

- No haver concorregut a l'examen d'almenys un terç dels crèdits/assignatures a què s'hagi matriculat, en convocatòria ordinària o extraordinària, llevat de causa degudament justificada.

Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts i criteris de graduació de possibles incompliments

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d'incompliment s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració d'acord amb la naturalesa de l'incompliment, que haurà de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. Aquest percentatge es fixarà amb l'informe previ de la instrucció i es notificarà al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per exigir-lo es regeixen per l'establert en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

També són causes de reintegrament de l'ajut l'obtenció per part del beneficiari d'un ajut incompatible amb els regulats a aquestes bases i amb les situacions indicades a les bases VUITENA lletra g i CATORZENA lletra f.

La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, anirà minorant d'acord amb el grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe; tot a criteri de la comissió avaluadora.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'haurà de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls aplicarà la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Setzena. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

Dissetena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003. de 17 de novembre, general de subvencions

- Reial fecret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)

Annex I: Sol·licitud de beca per a la realització d'estudis fora de Menorca (curs 2021-2022) (consta en l'expedient)

Annex II: Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries signada per l'interessat o el seu representant legal (consta en l'expedient)

  

Maó, 5 d'abril de 2022

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)