Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 187161
Aprovació definitiva del Reglament del Mercat Municipal de sa Plaça de Ciutadella de Menorca (expedient 2021/012681)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dia 17 de febrer de 2022, al punt 3 de l'ordre del dia, el Ple de l'Ajuntament, en sessió extraordinària telemàtica, va aprovar de forma definitiva el Reglament del Mercat Municipal de sa Plaça de Ciutadella de Menorca. Aquest reglament s'havia aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió extraordinària del dia 25 de novembre de 2021; i se n'havia publicat l'aprovació inicial en el BOIB número 169 del 9 de desembre de 2021.

A continuació, es transcriu íntegrament el contingut del Reglament:

"REGLAMENT DEL MERCAT MUNICIPAL DE SA PLAÇA DE CIUTADELLA

El Mercat Municipal és un servei públic fortament arrelat a la ciutat i en constant transformació: l'increment de l'activitat de distribució, l'ocupació d'espai per altres usos comercials, la modificació dels hàbits de compra de la ciutadania, les necessitats d'espai de les activitats mateixes que incorpora el Mercat, les condicions higienicosanitàries actuals, les necessitats de modernització de les parades, els punts de venda i les instal·lacions que conformen el Mercat, així com la finalització dels contractes de lloguer de les diferents parades corresponents a la venda de peix i carn. Tots aquests motius exposats ens obliguen a acordar una nova regulació de funcionament.

El present reglament té per objectiu aconseguir una gestió més moderna, més ordenada, més eficaç i més flexible, sempre respectant els principis de servei públic, tant per l'Administració com per les empreses concessionàries.

El contingut d'aquest reglament utilitza la denominació Mercat de sa Plaça de la Llibertat per a l'establiment públic que integra un col·lectiu de punts i parades de comerç al detall, els equipaments necessaris, i altres activitats d'emprenedoria, degustació i/o administració que comparteixen la utilització d'espais i instal·lacions d'ús comú.

Es regula també la intervenció de l'Ajuntament en els aspectes necessaris per garantir una adequada prestació del servei públic, com es recull en el règim sancionador.

 

Títol I Disposicions generals

Article 1. El present reglament té per objecte la regulació del règim de l'organització i del funcionament del Mercat Municipal de sa Plaça de la Llibertat de Ciutadella de Menorca com a servei públic municipal, així com l'establiment del seu règim administratiu; encara que, en tractar-se de l'ús privatiu d'un bé de domini públic subjecte a la legislació sobre béns de les entitats locals, s'ha de mantenir el règim de concessió.

Article 2. El Mercat Municipal s'haurà d'ajustar, pel que fa a l'organització i al funcionament, al que s'estableix en aquest reglament, en la legislació vigent en matèria sanitària, d'activitats i de consum, de règim local, de béns de les entitats locals, i en el de patrimoni de les administracions públiques i la resta de normes que resultin d'aplicació.

També seran d'aplicació les determinacions contingudes en els plecs de condicions d'adjudicació dels punts i de les parades de venda.

Article 3. Definicions:

  • Mercat Municipal de sa Plaça de la Llibertat: establiments públics ubicats a la plaça de la Llibertat gestionats directament per l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, que integra un conjunt de punts i parades de venda, equipaments i serveis que comparteixen la utilització d'espais i instal·lacions d'ús comú.
  • Punt de venda: són els establiments independents de venda on l'accés al públic és exterior, i corresponen a les carnisseries, al comerç al detall de carns i productes carnis de producció pròpia, en un percentatge mínim del 80%.
  • Parades: són a l'interior del recinte del mercat del peix, i es dediquen al comerç dels productes de la pesca, al de marisc i de la mar.
  • Unitats especials: són aquelles que, com a producte d'una reordenació o agrupació de parades o locals o per qualsevol altra circumstància, estiguin destinades a l'activitat comercial o a un ús comú, ja sigui d'una manera definitiva o temporal.
  • Punt gastronòmic: espai destinat a un ús de promoció de productes i productors locals, així com de la gastronomia del municipi i de l'illa.
  • Concessionari, persona adjudicatària o titular del lloc: persona física o jurídica que assumeix al seu risc i ventura la responsabilitat de l'explotació del seu punt o de la parada de venda en el Mercat Municipal de sa Plaça de la Llibertat.
  • Persona usuària: titular: persona física o jurídica que, en disposar de títol adequat, exerceix l'activitat de comerç o de serveis en un lloc del Mercat.
  • Òrgan competent: òrgan municipal que té les competències en matèria de mercats d'acord amb les disposicions vigents.

Article 4. El Mercat és un bé de domini públic municipal que presta un servei públic de venda al detall de productes d'alimentació en els edificis de propietat municipal gestionats com a concessions administratives, en règim de lliure competència i amb la vigilància i l'autoritat de l'Ajuntament, sense perjudici que en el Mercat mateix puguin desenvolupar-s'hi altres usos d'interès general compatibles amb la seva afectació principal.

Article 5. Com a activitats compatibles que poden desenvolupar-se en el Mercat de sa Plaça de la Llibertat hi hauria les denominades activitats de degustació. S'entén per activitats de degustació de productes la comercialització per al seu consum en el Mercat, essent prèviament necessària l'autorització de l'Alcaldia o de la regidoria delegada.

Article 6. Queden exclosos del present reglament els llocs de venda corresponents al Mercat Agrari, els llocs de venda fora d'un establiment comercial que es regiran per la pròpia normativa, establerta a l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal de Ciutadella de Menorca.

 

Títol II Competències municipals

Article 7. Els edificis de propietat municipal on s'ubica el Mercat de sa Plaça tenen el caràcter de béns de domini públic lligats a un servei públic, i són les parades i els punts de venda de propietat municipal. I, per tant, seran inalienables, imprescriptibles i inembargables; no poden ser objecte d'arrendament, ni de cessió d'ús sense autorització municipal; i les persones usuàries i els i les titulars de les llicències en el Mercat hauran de respectar les instal·lacions i hauran de vetlar per la seva conservació.

Article 8. El Mercat de sa Plaça estarà dirigit per l'Alcaldia de l'Ajuntament de Ciutadella o per l'òrgan de govern en el qual delegui, al qual correspon la vigilància per fer complir els preceptes d'aquest reglament i els acords que s'adoptin en dictar per a açò les mesures oportunes.

Article 9. L'Ajuntament de Ciutadella de Menorca gestionarà el Mercat de sa Plaça de la Llibertat pels propis mitjans, i l'explotació comercial directa serà dels o de les comerciants que resultin adjudicataris dels establiments i de les parades de venda que integra.

Article 10. Atesa la consideració de servei públic que té l'activitat desenvolupada en el Mercat, l'Ajuntament exerceix la intervenció administrativa necessària, la vigilància sanitària i totes les funcions que impliquin l'exercici de l'autoritat sempre en l'àmbit de les seves competències.

Article 11. Així mateix, l'Ajuntament té totes les facultats inherents a la titularitat demanial dels edificis sobre els quals es constitueix el Mercat, sense més limitacions que les pròpies del servei públic a les quals es destinen, i de les concessions administratives concedides.

Article 12. L'Ajuntament vetllarà pel compliment de la normativa higienicosanitària i de protecció a les persones consumidores, i exercirà l'oportuna intervenció administrativa en el marc de les seves competències, tot instant la intervenció de les administracions amb competències concurrents en aquestes matèries quan sigui necessari o quan sigui requerit per fer-ho.

Article 13. En el marc de la seva competència i autoritat, l'Ajuntament instruirà el procediment sancionador aplicable per corregir conductes contràries a la legalitat vigent, i, en particular, a les normes contingudes en aquest reglament.

Article 14. Els serveis necessaris per al funcionament del Mercat, com la neteja i el manteniment dels edificis, serveis i espais comuns, seran realitzats per l'Ajuntament mateix. Amb caràcter extraordinari, aquestes funcions podran encarregar-se a tercers per a activitats concretes.

Article 15. Els magatzems, els serveis, el gel i la càmera frigorífica del Mercat d'utilització comuna per part de tothom o les parts dels concessionàries del Mercat es regiran per les normes dels drets concessionals.

 

 

​​​​​​​Títol III Règim d'explotació del Mercat

Capítol I concessió

Article 16. L'Ajuntament durà a terme la gestió del Mercat de sa Plaça de la Llibertat i s'haurà d'ajustar al que estableixen la normativa de règim local i les disposicions generals que resultin d'aplicació, i en particular al que preveu aquest reglament.

Article 17. L'Ajuntament assumeix la responsabilitat del govern i l'administració del Mercat. Li corresponen també totes les actuacions que siguin necessàries per al correcte desenvolupament de l'activitat i l'adequat funcionament, el manteniment i la conservació del Mercat.

Article 18. L'explotació dels llocs de venda i de les parades del Mercat constitueixen un ús privatiu de béns de domini públic, subjecte a concessió administrativa, d'acord amb el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases del règim local; el Reial decret 1372/1986, de 13 de juny; el Reglament de béns de les entitats locals, i la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, per un termini màxim de 25 anys.

Article 19. Licitadors:

  1. Podran licitar a les concessions, així com ser titulars dels llocs de venda, les persones físiques, les societats civils privades i les persones jurídiques espanyoles o estrangeres que tenguin plena capacitat d'obrar i que no estiguin incurses en cap de les prohibicions de contractar que assenyalen les normes aplicables a la contractació en el sector públic.

  2. Les persones jurídiques només podran ser adjudicatàries d'un punt o d'una parada de venda del Mercat si el comerç o l'activitat de serveis està compresa dins les finalitats, l'objecte o l'àmbit d'activitat que, segons els estatuts mateixos o les regles fundacionals els siguin pròpies.

  3. Les persones titulars, a més, hauran de tenir els requisits exigits en el present reglament i d'altres que, segons la normativa de l'activitat comercial, els fossin d'aplicació.

Article 20. L'adjudicació.

  1. L'adjudicació dels punts de venda s'haurà d'efectuar mitjançant licitació, conformement a les determinacions del Reglament de béns de les corporacions locals i les fixades en els plecs de condicions.

  2. L'adjudicació haurà d'ajustar-se als principis d'igualtat, de concurrència i publicitat.

La convocatòria serà objecte de publicitat en el perfil del contractant i a la seu electrònica municipal.

Article 21. La licitació de les concessions es realitzarà mitjançant un concurs on es valoraran, entre d'altres, l'experiència en l'exercici de l'activitat comercial al Mercat i el compromís de subministrament de producte local.

Article 22. La licitació de les concessions tindrà lloc conforme a l'establert a la normativa de contractació de les corporacions locals.

Article 23. El termini de la concessió o de les llicencies d'ocupació dels punts i de les parades de venda serà el determinat per l'Ajuntament en la convocatòria del concurs de les concessions. Els traspassos i les transmissions que siguin autoritzats a partir de la data de l'adjudicació estan limitats al mateix termini, pel temps que quedi per a la seva finalització, comptat des de la primera data d'adjudicació.

Article 24. Les concessions en el Mercat de sa Plaça de la Llibertat tindran com a obligació el pagament del cànon d'adjudicació corresponent, a més d'altres taxes addicionals, com la de fems, per als punts de venda del Mercat i que hauran de ser assumides pels concessionaris.

Article 25. El cànon serà fixat en els respectius plecs tècnics de les concessions, amb el compliment de l'ordenança fiscal corresponent.

Article 26. Formalitzada la concessió, l'exercici de l'activitat de venda requerirà, com mínim:

1) Complir els requisits següents:

a. Estar donat d'alta en l'epígraf corresponent i estar al corrent de pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, en cas d'estar-ne exempt, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.

b. Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui i estar al corrent de pagament de les cotitzacions.

2) Les persones que hagin de manipular aliments hauran d'estar en possessió del certificat corresponent acreditatiu de la formació com a manipuladors/es d'aliments.

3) Mantenir vigent una pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil que cobreixi els danys que els poguessin ocasionar en el lloc de venda, com en qualsevol altre element comú i privatiu del Mercat, així com els usuaris i les usuàries, per accions o omissions del concessionari mateix o de les persones que treballin a compte seu.

4) Tenir concedides les autoritzacions i llicències exigides per la normativa vigent per l'exercici de l'activitat.

5) Tots els altres exigits legalment per l'activitat de què es tracti.

6) Presentar a l'Ajuntament una comunicació prèvia on constin les dades identificatives de la persona titular del lloc i on s'indiqui el dia en què s'iniciarà l'exercici de l'activitat.

Capítol II Transmissió de les concessions

Article 27. Els concessionaris i les concessionàries de punts i parades de venda al Mercat podran transmetre aquests per actes inter vivos o per causa de defunció de la persona titular.

Article 28. No es podrà efectuar la transmissió de la concessió dels punts ni de les parades de venda sense obtenir prèviament l'autorització mitjançant resolució de l'Alcaldia o de la regidoria delegada, d'acord amb el que es disposa en aquest reglament i en la resta de disposicions vigents aplicables.

Article 29. Els que obtenguin un lloc de venda per traspàs pagaran a l'Ajuntament la participació municipal, que serà d'un 20% de la quantitat total per la qual s'efectuà el traspàs.

Article 30. Les concessions per mort, jubilació o incapacitat permanent reconeguda del o de la titular no implicaran dret de traspàs a favor de l'Ajuntament.

Article 31. En la primera transmissió, el o la cedent haurà d'haver tingut en possessió el lloc de venda més d'un any, excepte en la transmissió per mort, jubilació o incapacitat permanent reconeguda d'aquest.

Article 32. Les persones que accedeixin a la concessió per transmissió hauran de tenir els requisits prevists i exigits per les persones titulars, i establerts en aquest reglament.

Article 33. Obtinguda l'autorització municipal per a la transmissió, la nova empresa concessionària es subrogarà en tots els drets i les obligacions de l'anterior adjudicatari.

Article 34. El o la adquirent o el concessionari tindrà dret al gaudi del punt o de la parada de venda pel temps que quedi per finalitzar la concessió.

Article 35. L'activitat a la qual podrà dedicar-se el lloc de venda serà la mateixa que tenia l'empresa concessionària que cedeix, ja que la concessió no inclou ni autoritza el canvi d'activitat que tengui assignat el punt o la parada de venda que s'ha transmès.

Capítol III Transmissió inter vivos

Article 36. Les persones titulars dels llocs de venda del Mercat podran sol·licitar de l'Ajuntament l'autorització per transmetre la concessió per actes inter vivos, amb identificació del concessionari proposat i el preu convingut entre l'empresa que cedeix i el o la concessionària.

Article 37. Per atorgar l'autorització de transmissió inter vivos serà necessari tenir les condicions i complir els requisits, tant generals com particulars, necessaris per ser concessionari.

Article 38. L'Ajuntament podrà:

  1. Denegar l'autorització perquè no concorren les condicions necessàries.
  2. Concedir l'autorització i cobrar la participació establerta a aquest efecte.
  3. En tot cas, abans d'autoritzar-lo, l'Ajuntament podrà exercir el dret de tanteig, i recuperar la possessió del lloc de venda amb l'abonament al concessionari del preu del traspàs. Aquest dret podrà exercir-se en el termini de 30 dies hàbils següents a la presentació de la sol·licitud de cessió.

Article 39. En cas d'incompliment per part del concessionari del que s'estableix en aquest reglament, al mateix temps de formalitzar-se el traspàs, quedarà sense efecte la petició i l'Ajuntament seguirà considerant titular dels llocs de venda el o la cedent.

Article 40. Sense perjudici del dret de tanteig que l'Ajuntament podrà realitzar, s'autoritza el dret de retracte a favor dels titulars dels punts de venda o de les parades adjacents que no haguessin realitzat prèviament escrit de renúncia al seu dret i que podran exercir en el termini de 10 dies hàbils a comptar des de la notificació que ha d'efectuar l'Ajuntament.

Article 41. La preferència, si els dos adjacents sol·liciten el traspàs, es determinarà de la forma següent:

  1. Si els dos llocs de venda no tenen les mateixes mides en serà titular el del lloc més petit.
  2. Quan els dos llocs tenguin les mateixes mides serà preferent el més antic.
  3. Si són d'igual mida i els titulars tenen la mateixa antiguitat es resoldrà la preferència per sorteig.

Article 42. El dret de retracte i preferència sols podrà ser exercit una vegada.

Article 43. Es podran autoritzar permutes de punts o parades de venda entre comerciants del Mercat que exerceixin la mateixa activitat comercial, amb la prèvia autorització municipal.

Article 44. L'Ajuntament podrà autoritzar provisionalment l'ocupació de punts o parades de venda que estiguin desocupats, sempre a titulars del mateix mercat i que realitzin la mateixa activitat fins que siguin objecte d'una nova concessió.

Capítol IV Transmissió per mort, jubilació o incapacitat permanent reconeguda

Article 45. En el supòsit de la mort del titular d'una concessió del Mercat, es tramitarà la transmissió de la titularitat a favor de qui resulta ser hereu o hereva del titular o legatari del punt o de la parada de venda. Aquesta transmissió donarà dret al nou concessionari a explotar-lo en el temps que quedi i fins que acabi la concessió originària.

Article 46. L'adjudicatari per causa de mort haurà de dedicar el lloc de venda a la mateixa activitat que tenia el transmitent.

Article 47. En cas que s'hagi transmès mortis causa el lloc de venda pro-indivisa a dues o més persones, aquestes hauran de determinar i comunicar a l'Ajuntament quina d'entre elles ha de succeir en la titularitat del lloc de venda, o, si escau, el nom de la persona jurídica que s'hagués constituït a aquest efecte. En cas que no ho faci en un termini de 6 mesos, a comptar des de la defunció del titular, es declararà extingida la concessió.

Article 48. Tindran dret a succeir el titular per causa de mort, jubilació o incapacitat permanent reconeguda, a petició de part, amb l'ordre següent:

  1. Cònjuge.
  2. Fills o filles.
  3. Ascendents o descendents de segon i tercer ordres.
  4. Col·laterals per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau
  5. Les persones empleades, per ordre d'antiguitat.

Dins del mateix grau, tindrà preferència el que justifiqui la col·laboració amb el causant titular els dos darrers anys.

En el supòsit de no existir cap dels indicats o si hi han renunciat, el lloc de venda serà considerat vacant.

Capítol V Extinció de les concessions

Article 49. Sens perjudici del que es disposa en altres supòsits prevists en aquest reglament, les concessions d'explotació dels llocs de venda del Mercat s'extingeixen per les causes següents:

  1. Acabament del termini pel qual s'atorgà.
  2. Renúncia expressa per escrit del titular.
  3. Mutu acord.
  4. Pèrdua d'alguna de les condicions exigides per ser concessionari.
  5. Mort del titular, excepte el que es disposa en aquest reglament pel supòsit concret,
  6. Dissolució de la persona jurídica. Excepcionalment i abans de la dissolució societària, aquesta podrà transmetre el dret de concessió a un dels seus socis o de les seves sòcies, i una vegada dissolta la societat, podrà adquirir la condició de titular de la concessió amb la prèvia sol·licitud a l'Ajuntament en el termini de 3 mesos des de la dissolució de la societat.
  7. Pèrdua física o jurídica del bé sobre el qual recau la concessió.
  8. Desafectació del bé de domini públic.
  9. Per resolució judicial.
  10. Causes d'interès públic, abans de la finalització del termini de la concessió.
  11. Per qualsevol de les causes establertes en la normativa reguladora dels béns de les entitats locals.
  12. Per manca de pagament de taxes i impostos per més de 6 mesos.
  13. Cessió del lloc a un tercer sense complir els requisits prescrits en aquest reglament.
  14. Tenir tancat el lloc de venda al públic per més de 60 dies ininterromputs sense causa justificada, o durant més de 60 dies alterns en 4 mesos.

Es considera causa justificada l'absència del lloc de venda per aturada de l'activitat de pesca, ordenada pels reglaments comunitaris i per les normes jurídiques que els desenvolupin.

  1.  Greu incompliment de les disposicions sanitàries o de les ordres rebudes sobre neteja o higiene en el lloc de venda.
  2.  Subarrendament del lloc. S'entén que existeix quan, en absència del titular, apareix al capdavant del punt o de la parada de venda una persona diferent a aquella que no està autoritzada per l'Ajuntament.

Article 50. La declaració de l'extinció de la concessió requerirà la incoació del corresponent procediment administratiu en el qual es donarà audiència al concessionari.

Article 51. Declarada l'extinció de la concessió per qualsevol de les causes indicades en l'anterior article, l'ocupant haurà de desallotjar el punt o la parada de venda i deixar-lo lliure i buit en el termini màxim de 3 dies des que sigui requerit a fer-ho. En cas que no ho faci, l'Administració municipal podrà acordar i executar per si mateixa el llançament per via administrativa.

Capítol VI Drets i obligacions dels concessionaris

Article 52. El Mercat es dotarà d'una associació de concessionaris per a les carnisseries i d'una associació de concessionaris per a les parades interiors, peixateries, o d'una d'unificada del conjunt de les concessions, que seran les interlocutores vàlides davant l'Ajuntament, mitjançant les persones representants elegides lliurament.

Article 53. Correspon als concessionaris dels punts i de les parades de venda el dret a utilitzar els béns de titularitat municipal necessaris per a poder portar a terme les seves activitats en la forma establerta.

Article 54. Els llocs de venda adjudicats seran atesos per aquelles persones que en siguin titulars. En el cas de les persones jurídiques, per qui les representi. No obstant això, personal dependent podrà realitzar l'activitat al lloc de venda.

Article 55. Les persones titulars podran traspassar els seus drets concessionals sobre els punts i les parades de venda en la forma i les condicions fixades en aquest reglament.

Article 56. Sense perjudici de les obligacions establertes per l'ordenament jurídic vigent amb caràcter general per a l'exercici de les activitats comercials, els concessionaris i les concessionàries dels llocs de venda hauran de complir les obligacions següents:

  1. Els concessionaris i les concessionàries exerciran aquella activitat per a la qual s'ha atorgat la concessió, i no es pot ampliar sense l'autorització municipal.
  2. Totes les persones adjudicatàries tenen el deure de conservar en perfecte estat d'ús l'espai ocupat, així com les instal·lacions i els serveis que hi estan adscrits.
  3. Els concessionaris i les concessionàries exerciran l'activitat comercial que els pertoqui de manera ininterrompuda durant les hores de mercat, de conformitat amb els horaris establerts per l'Ajuntament de comú acord amb les persones concessionàries. Si, per circumstàncies excepcionals, el Mercat necessités, o se'n valorés la necessitat, d'obrir fora de l'horari habitual, hauria de sol·licitar-se per escrit a l'Ajuntament, i fer-ho públic amb l'antelació suficient.
  4. Haurà de respectar-se el calendari que fixin les disposicions legals i reglamentàries que regulin amb caràcter general l'activitat comercial.
  5. Les persones venedores dels llocs de venda disposaran d'un horari adequat per a la preparació de les mercaderies, abans d'atendre el públic, i per a les tasques de retirada dels articles i de la neteja, una vegada tancat, sense que es puguin utilitzar horaris diferents als previstos d'obertura, llevat d'autorització justificada.
  6. El transport dels productes fins al Mercat s'haurà de realitzar en les degudes condicions higièniques, i amb la utilització de vehicles i mitjans de transport adequats.
  7. Durant l'horari d'obertura del Mercat, i en tot cas des de les 6.30 h i fins a les 15 h, i des de les 17 h i fins a les 20 h, de dilluns a divendres, els vehicles de transport que s'utilitzin només podran estar el temps necessari, mentre duri la càrrega i descàrrega, en els estacionaments existents en el recinte del Mercat.
  8. Les persones concessionàries hauran de conservar en els llocs de venda els albarans de compra de les mercaderies adquirides, que hauran d'estar a disposició de les inspeccions pertinents, així com la pòlissa de responsabilitat civil.
  9. S'hi hauran d'indicar clarament la denominació i el preu dels productes de tots els gèneres que es comercialitzin, en lloc visible i de forma clara, de manera que els puguin veure totes les persones consumidores de forma clara.
  10. Els instruments de pes i mesura hauran d'estar homologats i s'hauran d'ajustar als models aprovats pels organismes oficials. Les operacions de pes i mesura s'hauran de realitzar de cara al públic, i els usuaris del Mercat en tot moment podran sol·licitar la comprovació de l'exactitud dels instruments de pes i mesura.
  11. En el moment de la venda hauran de lliurar el tiquet de compra corresponent.
  12. S'utilitzaran els llocs de venda, els magatzems i les cambres frigorífiques exclusivament per a la venda, el dipòsit i la conservació de productes i d'objectes propis del negoci al Mercat.
  13. Hauran de contribuir a la neteja i a la conservació del Mercat en la forma i les condicions que s'estableixen en aquest reglament.
  14. S'hauran de complir totes les obligacions que resultin d'aquest reglament, així com les ordres i les instruccions de l'autoritat municipal.

Article 57. La identificació dels llocs de venda estarà integrada pel nom i els llinatges o la raó social del concessionari i de l'activitat que exerceix, i aquestes dades hauran de ser les que figuren en la concessió. Aquesta identificació sempre haurà d'estar a l'interior dels punts de venda o del recinte en el cas de les parades de venda, i s'haurà de mantenir la unitat d'imatge de l'espai exterior sense anuncis.

Capítol VII Instal·lacions, obres i serveis

Article 58. Els concessionaris i les concessionàries dels llocs de venda podran realitzar les obres i instal·lacions necessàries per a millorar-les i conservar-les, amb el previ informe favorable dels serveis tècnics municipals i la llicencia d'obres corresponent, si escau, que haurà d'obtenir-se pel concessionari prèviament.

Article 59. L'Ajuntament podrà imposar la realització d'obres de reparació o conservació o executar-les per si mateix, sense perjudici de reclamar-ne l'import a la persona titular corresponent.

Article 60. Els concessionaris i les concessionàries tindran dret a instal·lar en els seus punts i a les parades de venda respectius els elements necessaris per a l'exercici de l'activitat mercantil corresponent.

Article 61. Seran a compte dels titulars dels punts de venda les instal·lacions necessàries, des de la presa general per als subministraments d'aigua, d'electricitat, de telèfon... i les despeses de conservació d'aquests.

Article 62. L'Ajuntament, en la seva participació en el manteniment del Mercat, durà a terme les reparacions ordinàries que siguin necessàries per a la conservació i per al bon funcionament del Mercat.

Article 63. El Mercat de sa Plaça, sense perjudici de les cambres particulars que disposen els llocs de venda, tindrà unes cambres frigorífiques per a la conservació del peix. Es compartirà la superfície de l'aparell entre el nombre total de llocs de venda de peix fresc.

Article 64. Queda prohibida la introducció a la cambra del peix de qualsevol altre producte alimentari diferent del peix; i aquest sempre haurà de comptar amb la necessària acreditació d'origen.

Article 65. L'Ajuntament no contraurà cap responsabilitat per pèrdua ni deteriorament del producte resultant per causa de força major, i en general per qualsevol causa no imputable al seu personal.

 

Títol IV Control i inspecció sanitaris

Article 66. L'Ajuntament podrà establir els acords necessaris amb el Govern de les Illes Balears per garantir el control de les condicions higienicosanitàries dels llocs de venda i dels productes alimentaris, així com per a la seva manipulació i venda.

Article 67. L'Ajuntament assignarà al Mercat el personal necessari per dur a terme els treballs de neteja, reparació, manteniment i conservació del Mercat, així com la vigilància necessària per fer complir les normes d'aquest reglament i les que estableixi la normativa vigent en matèria de comerç i consum.

 

Títol V Infraccions i sancions

Capítol I Disposicions de caràcter general

Article 68. Les persones titulars de les concessions dels llocs de venda del Mercat seran responsables administrativament i civilment de les infraccions comeses per ells mateixos, per la seva família o per les persones treballadores que prestin els seus serveis al lloc de venda, respecte a aquest reglament i a altres normatives.

Article 69. Es considerarà disciplina de mercat la submissió de les activitats de venda en els diferents establiments i les parades a les normes de caràcter higienicosanitari i comercials vigents i, així mateix, a les que per a la bona organització i el bon funcionament del Mercat estableixi aquest Reglament, o que en el futur es poguessin establir. L'exercici d'aquesta disciplina per l'àrea gestora no podrà lesionar les competències que en matèria de disciplina sobre higiene alimentària i control alimentari d'establiments puguin exercir altres àrees de gestió municipal.

​​​​​​​Capítol II Infraccions

Article 70. Infraccions

  1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin el que s'estableix en aquest reglament.
  2. Les infraccions tipificades en aquest reglament seran independents de qualssevol altres en què poguessin incórrer els subjectes responsables amb relació a qualsevol altra normativa sectorial que els pogués ser d'aplicació, així com de les responsabilitats civils i penals que hi poguessin correspondre.
  3. El procediment sancionador s'ajustarà al que disposa la Llei 39/3015, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic per a l'aplicació de les disposicions en matèria de principis i procediment sancionador.
  4. Quan de la comissió d'una infracció tipificada en aquest reglament derivi necessàriament en la comissió d'altra o d'altres, s'imposarà únicament la sanció corresponent a la infracció més greu comesa.
  5. Abans de dictar resolució, per pròpia iniciativa o a proposta de l'instructor o instructora, l'òrgan competent, per iniciar el procediment, podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que resultin necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure.

Les mesures de caràcter provisional, que hauran de ser proporcionades quant a la seva intensitat, podran consistir en la suspensió temporal d'obres o activitats, la prestació de fiances, la clausura temporal del lloc de venda o en la confiscació de producte o material.

Article 71. Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus.

Article 72. Són infraccions lleus:

  1. Deixar envasos o mercaderies en els espais comuns del Mercat.
  2. Deixar residus i fems als espais comuns del Mercat.
  3. El retard injustificat en el temps de càrrega i descàrrega i, per tant, ocupació indeguda dels llocs d'estacionament al Mercat.
  4. La inobservança de les indicacions i instruccions del personal inspector i dels treballadors municipals del Mercat.
  5. L'incompliment de les normes d'informació a les persones consumidores, denominació del producte, exposició de preus, control de pes, indicacions d'origen...
  6. L'incompliment d'algunes de les condicions establertes en aquest reglament i en la concessió que no estiguin qualificades com a greus o molt greus.

Article 73. Són infraccions greus:

  1. L'omissió de la necessària neteja dels llocs de venda.
  2. No tenir a disposició de l'autoritat competent les factures, els albarans i comprovants de compra dels productes objecte de comerç.
  3. Tenir treballadors sense la necessària documentació laboral.
  4. Apartar, seleccionar o tenir ocult gènere de venda, així com no col·locar cartells amb la denominació i el preu dels articles.
  5. Alterar els preus a l'alça durant la jornada.
  6. Oposar-se al reconeixement dels articles per part de la inspecció corresponent.
  7. El tancament no autoritzat del lloc de venda.
 

​​​​​​​Article 74. Són infraccions greus:

  1. Realitzar obres sense llicència.
  2. Negar-se a presentar qualsevol informació o documentació requerida.
  3. Manipular balances o instruments de mesura amb finalitats fraudulentes.
  4. Cedir parades sense autorització.
  5. La manca de venda i d'ocupació del lloc de venda sense justificació per més d'1 mes.
  6. Exercir l'activitat de revenda sense autorització municipal.
  7. Vendre productes diferents dels autoritzats.
  8. No estar al corrent de pagament del cànon durant més de 6 mesos.

Article 75. Quantia de les sancions.

Les sancions aplicables en cas d'infracció seran les següents:

  1. Faltes lleus: multa des de 6,01 euros i fins a 300 euros i/o suspensió temporal de la venda de fins a 1 mes.
  2. Faltes greus: multa de 301 euros i fins a 900 euros i/o suspensió temporal de venda de fins a 3 mesos.
  3. Faltes molt greus: multa de 901 euros i fins a 1.800 euros i/o suspensió temporal de la concessió de fins a 6 mesos.

Dues faltes lleus equivaldran a una falta greu i dues faltes greus seran equivalents a 1 falta molt greu.

Article 76. Prescripció

  1. Les infraccions molt greus prescriuen als 3 anys; les greus, als 2 anys; i les lleus, als 6 mesos. Sempre a comptar a partir de la comissió de la infracció o des del moment que l'Ajuntament en tengui coneixement. En el cas d'infraccions continuades o permanents, el termini començarà a córrer des de la finalització de la conducta infractora.
  2. Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys; les greus, als 2 anys; i les lleus, a l'any.
  3. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador. Es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador està paralitzat durant un mes per causa no imputable a la presumpta persona infractora.
  4. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar des del dia següent a aquell en què va adquirir fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció o quan hagi transcorregut el termini per ser recorreguda.

Article 77. Resolució de l'expedient sancionador

  1. La resolució que posi fi al procediment sancionador haurà de ser motivada i resoldrà totes les qüestions plantejades a l'expedient.
  2. Les resolucions posen fi a la via administrativa i seran recurribles per les vies establertes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Disposició final

El present reglament entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació al BOIB.

Disposició derogatòria

Queda derogada qualsevol normativa municipal que contravengui el que estableix aquest reglament o s'hi oposi."

La qual cosa es fa pública per a general coneixement.

 

Ciutadella de Menorca, 29 de març de 2022

L'alcaldessa Joana Gomila Lluch