Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 185568
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa d’aprovació de les bases per a la concertació social pel procediment d’urgència del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d’Eivissa i el servei complementari de transport adaptat
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 18 de març de 2022 , va aprovar la següent proposta:
“(…)
Primer.- Declarar la urgència de la concertació del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d'Eivissa i el servei complementari de transport adaptat, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon.- Convocar pel procediment d'urgència la concertació de 15 places del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física i 20 places del servei complementari de transport adaptat, per una anualitat, d'acord amb els termes establerts al Plec de prescripcions tècniques per a la concertació del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d'Eivissa i el servei complementari de transport adaptat que obra a l'expedient.
Tercer.- Aprovar les Bases per a la concertació social pel procediment d'urgència del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d'Eivissa (15 places) i el servei complementari de transport adaptat (20 places) així, com el Plec de prescripcions tècniques per a la concertació dels esmentats serveis, que obre a annex I de les bases, que obren a l'expedient amb CSV: 14157771377260016235.
Quart.- Autoritzar la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 323.434,15 euros (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 2315 2279901 de la següent manera:
- 215.649,28€ amb càrrec als pressuposts del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2022 per a 15 places de centre de dia.
- 67.909,44€ amb càrrec als pressuposts del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2022 per a 20 places de transport adaptat.
- 30.325.67 € amb càrrec als pressuposts del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2023 per a 15 places de centre de dia.
- 9.549,76 € amb càrrec als pressuposts del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2023 per a 20 places de transport adaptat.
L'execució de la despesa corresponent a l'exercici de 2023 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.
Cinquè.- Publicar l'acord que es dicti en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a la seu electrònica i a l'apartat de Transparència de la web del Consell Insular d'Eivissa.
(…)”
Eivissa, 30 de març de 2022
La cap de Secció de Serveis Socials
Ana Andreu Mas
Bases per a la concertació social pel procediment d'urgència del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d'Eivissa i el servei complementari de transport adaptat.
1.Objecte
L'objecte de la present convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions del concert social del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física d'Eivissa i el servei complementari de transport adaptat, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que figuren com annex I de la present convocatòria, i que es dicta a l'empara del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017).
2. Àmbit territorial
L'àmbit territorial d'aquest concert social és l'Illa d'Eivissa.
3. Places a concertar
3.1 Places del servei de centre de dia per persones amb discapacitat física
La previsió del nombre total màxim de places per concertar al servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física és de 15 places.
3.2 Places de servei complementari
La previsió del nombre màxim de places per servei complementari descrit al plec de prescripcions tècniques d'aquesta convocatòria de concert social i que, en tot cas estaran vinculades a persones físiques que ocupin places concertades del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física, són els que es detallen a continuació:
- 20 places de transport adaptat de centre de dia.
El servei complementari de transport adaptat que és de caràcter voluntari per a la persona usuària, no ha de tenir caràcter discriminatori per les persones usuàries i ha de mancar de caràcter lucratiu, de conformitat amb el previst a l'article 10 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
4. Vigència del concert.
La durada del concert de centre de dia i del servei complementari de transport serà d'un any, i es podrà renovar si, en el període d'un any des de la concertació és donen les condicions establertes a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La finalització de la vigència del concert de places del servei de centre de dia de persones amb discapacitat física comportarà, necessàriament, la finalització del servei complementari de transport que s'hagi concertat.
5. Pressupost i preu màxim del servei
5.1. Pressupost.
El pressupost de despesa màxima per a la realització de la concertació objecte del present plec s'estableix en 323.434,15 euros per un any, exempt d' IVA, de la partida pressupostària 2315-22799 del pressupost general del Consell Insular d'Eivissa.
5.2. Preu.
El pressupost de despesa màxima per a la realització de la concertació objecte del present plec s'estableix en 323.434'15 euros per un any, exempts d'IVA, (245.974'95€ corresponents al servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física i 77.459'20€ corresponents al servei complementari de transport adaptat) de la partida pressupostària 2315-2279901 del pressupost general del Consell Insular d'Eivissa.
El preu del Servei de Centre de dia per a persones amb discapacitat física s'estableix en funció d'un preu/plaça/dia segons els càlculs que consten a l'informe econòmic que obra a l'expedient administratiu, que suposa la plaça ocupada a 66,39 € sense IVA, per una ocupació del 100% de la jornada.
En el cas d'ocupació de la plaça amb la modalitat del 50% el preu es de 33,19 € sense IVA.
Aquests imports s'abonaran per la plaça reservada, i a tal efecte, s'entendrà com plaça reservada:
a) Reserva de 15 dies naturals per incorporació a la plaça.
b) Reserva de plaça 30 dies naturals, dels usuaris ja atesos que s'absenten durant aquest període.
c) Reserva de plaça més de 30 dies per motius justificats com són: ingressos hospitalaris, malaltia greu i altres circumstàncies degudament justificades.
Pel que fa al cost del servei complementari de transport adaptat, el Consell Insular d'Eivissa abonarà a l'entitat concertada, per dia i per plaça ocupada i reservada la quantitat de 15,68€.
6. Requisits de les entitats.
Les entitats que vulguin optar a aquest concert hauran de complir els següents requisits:
- Tenir el servei autoritzat pel Consell Insular d'Eivissa, i haver sol·licitat la tramitació de l'acreditació i estar inscrit el servei en el Registre Unificat de Serveis Socials.
- Tenir, com a mínim, un any d'experiència en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d'aquest concert.
- Tenir solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert, que s'ha d'acreditar d'acord amb el que es determina a la convocatòria (punt 7.2)
- Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell Insular d'Eivissa, amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.
- Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.
- No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
- No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
- Quan l'objecte del concert consisteixi en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
- Tenir contractada una pòlissa d'assegurança de béns immobles i d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la seua responsabilitat civil i la del personal al seu servei. Aquesta assegurança s'ha d'estendre al servei complementari. Les cobertures mínimes a assegurar seran de 150.000 € per víctima i 600.000 euros per sinistre.
7.- Presentació de sol·licituds.
7.1. Lloc i termini de presentació de sol·licituds.
El termini per presentar les sol·licituds serà de quinze dies naturals, a partir de l'endemà de la data de publicació de la present convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les sol·licituds es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i es presentaran en el Registre Electrònic General de la mateixa Institució o en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert per tal que l'exemplar destinat al Consell Insular d'Eivissa es dati i se segelli abans que se certifiqui. En el cas que l'oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada al Registre General del Consell Insular d'Eivissa.
Si la sol·licitud es lliura en un lloc que no és el Registre del Consell Insular d'Eivissa, es recomana enviar al correu electrònic dep. benestar@conselldeivissa.es el full amb el segell d'entrada dins termini al Departament de Benestar Social i Recursos Humans durant les 24 hores següents al lliurament. En els mateixos termes, si s'envia per correu certificat, es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini.
7.2. Documentació que s'ha de presentar.
Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model establert a l'annex II, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·liciten concertar amb el Consell Insular d'Eivissa en el marc de la present convocatòria.
Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació:
a) Còpia de la inscripció al registre unificat de serveis socials.
b) Còpia de la resolució d'autorització del servei per concertar.
c) Còpia de la sol·licitud d'acreditació del servei per concertar
d) Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei, d'acord amb el model establert a l'annex IV
e) Declaració responsable de solvència financera, d'acord amb el model establert a l'annex V
f) Declaració responsable emesa d'acord amb el model establert a l'annex VI on l'entitat ha de manifestar que:
-No estigui sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
-No incorri en cap de les prohibicions que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
-No ha estat sancionada durant els darrers 4 anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, seguretat social, emigració, moviments migratoris i ocupació d'estrangers.
g) Autorització per consultar les dades d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d'acord amb el model d'acord amb el model establert a l'annex VI .
h) Acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
i) Acreditar la contractació d'una pòlissa d'assegurança de béns immobles i d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la seua responsabilitat civil i la del personal al seu servei, en les condicions mínimes previstes a la present convocatòria.
j) Declaració de places ocupades i persones ateses pel servei mitjançant concert o contracte, d'acord amb el model establert a l'annex II.
La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a l'equip tècnic del Consell Insular d'Eivissa perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
7.3. Esmena de deficiències.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria de concert social d'aquest servei, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de la referida norma.
8. Instrucció del procediment.
La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen per criteris de transparència i publicitat, de conformitat amb l'article 17 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
La Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa serà el competent per instruir la tramitació de sol·licituds segons procediment previst a l'article 13 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre.
De conformitat amb l'article 15 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre s'estableix un Comitè tècnic d'assessorament que estarà integrada pels membres següents:
Presidència
- Titular: Mercedes Prats Serra / Suplent: Carlos Lara López
Vocals:
- Titular: Antoni Ribas Prats/ Suplent: Olga Guerra Vázquez
- Titular: Catalina Águila Raya/ Suplent: Maria Luisa Jaén Villoldo
- Titular: Ana Andreu Mas/ Suplent: Ángeles Ferrer Guasch
Secretari: amb veu i sense vot
- Titular: Lourdes Ferrer Ripoll/ Suplent: Bartolo Torres Riera
Aquest Comitè Tècnic té atribuïdes les següents funcions:
- Informar l'òrgan instructor en relació amb el procediment de concertació i sobre les condicions específiques que fan referència al servei objecte del concert.
- Resoldre les incidències que puguin sorgir.
- Emetre l'informe que ha de servir a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
El Comitè Tècnic es convocarà exclusivament a petició de l'òrgan instructor i una vegada que aquest hagi avaluat les sol·licituds presentades. Aquesta comissió analitzarà e interpretarà les incidències detectades i emetrà un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
El Comitè Tècnic queda vàlidament constituït amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: la Presidència, la Secretaria i dos vocalies.
9. Criteris de preferència.
En primer lloc, d'acord amb el previst a l'article 19 del Decret 48/2017, tindran preferència les places ocupades en serveis concertats o contractats en el moment de la publicació de la convocatòria.
En segon lloc, una vegada aplicat l'anterior criteri i fins a esgotar el crèdit pressupostari per elecció de les persones usuàries a la llista d'espera de l'Administració per al servei de centre de día en virtud del principi de lliure elecció de la persona, en el supòsit que el crèdit no fos suficient per atendre totes les demandes de la llista d'espera, s'aplicarà el criteri de proporcionalitat.
En cas que es pugui produir la renúncia a sol·licitar el concert o bé quedin places per cobrir degut per un possible incompliment dels requisits senyalats a l'apartat, la comissió tècnica establirà la fórmula per a garantir els drets i l'adequada atenció a les persones usuàries.
10. Resolució i notificació.
L'òrgan competent per resoldre la present convocatòria de concert és el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa.
Els acords del Consell Executiu, no exhaureixen la via administrativa, i es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular d'Eivissa en el termini d'un mes comptador a partir del dia següent de la recepció de la notificació del referit acord, de conformitat amb el previst als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), en relació amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars i l'article 147.1 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de data 18-09-2010, rectificació d'errors en el BOIB núm. 148, de 14-10-2010, i modificació en el BOIB núm. 48, de data 16-04-2016).
El recurs s'haurà de presentar al Registre Electrònic General de la mateixa Institució o als llocs a què es refereix l'article 16.4 de la LPAC i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució en el termini de tres mesos, a comptar des de l'endemà de la seua interposició, d'acord amb l'article 122.2 de la mateixa Llei; en aquest supòsit, queda expedita la via contenciosa administrativa.
El termini màxim per resoldre i notificar l'acord de resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior.
Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de l'acord de resolució.
11. Formalització dels concerts.
El concert que s'estableix a l'empara d'aquesta convocatòria s'ha de formalitzar necessàriament mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, dels decrets de desplegament i aplicació d'aquesta Llei, i del Plec de prescripcions tècniques del concert. Tot això segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre.
En el moment de formalitzar el concert, s'ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
12. Obligacions de les entitats beneficiàries.
L'entitat titular del servei concertat contrau les obligacions establertes en els plecs de prescripcions tècniques des del moment de subscriure el concert objecte de la present convocatòria.
13. Condicions tècniques d'execució.
Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals dels quals s'han de sotmetre els concerts.
Així mateix, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut del plec de prescripcions tècniques que obra en aquestes bases com annex I i que s'aprova conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, detalla: objecte del concert, definició del servei i places a concertar, persones usuàries, característiques del concert de centre de dia, característiques del servei complementari de transport, requisits de les entitats, mitjans per la prestació del concert, obligacions del titular del servei concertat, modificació del concert, durada del concert, preu, forma de pagament, incompliments i penalitats.
L'article 9.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat d'iniciativa privada titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.
14. Seguiment.
Des de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat i Malalts Mentals Severs es farà el seguiment tècnic dels serveis concertats objecte de la present convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 27 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre.
Aquest seguiment es dirigirà a revisar la situació i intervencions amb cada persona usuària, així com el funcionament del servei.
L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat i Malalts Mentals Severs.
15. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera.
De conformitat amb el previst a l'article 3 de la llei 12/2018, de 15 de novembre i article 32 del Decret 48/2017 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts, les persones usuàries que ja tenien atribuïda una plaça en l'anterior concert s'han de tenir present per a l'ocupació inicial de les places.
Els criteris d'accés a les places i la gestió de la llista d'espera es regulen en la Instrucció per a la gestió de la llista d'espera i accés a les places de la xarxa de serveis d'atenció a persones amb discapacitat del Consell d'Eivissa (BOIB, núm.151 de 12 de desembre de 2017).
16. Difusió i publicitat.
Les entitats acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades), així com en la publicitat, la condició d'entitat pertanyent a la Xarxa Pública de Serveis Socials per a persones amb discapacitat d'Eivissa segons les indicacions que es facilitaran des del Consell Insular d'Eivissa per a respectar les condicions que s'estableixin a nivell d'identitat i imatge institucional.
Les entitats acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació de Servei Concertat amb el logotip corresponent. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.
17. Causes de resolució.
Són causes de resolució del concert social les que estableix l'article 28 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2018).
18. Modificació i/o ampliació del concert.
La modificació del concert vendrà condicionada al previst a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
19. Jurisdicció competent.
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.
ANNEX I
PLEC DE PRESCRIPCIONS TÈCNIQUES PER LA CONCERTACIÓ SOCIAL PEL PROCEDIMENT D'URGÈNCIA DEL SERVEI DE CENTRE DE DIA PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT FÍSICA I SERVEI COMPLEMENTARI DE TRANSPORT ADAPTAT ENTRE EL CONSELL INSULAR D'EIVISSA I ENTITATS SENSE AFANY DE LUCRE.
1. OBJECTE DEL CONCERT
El present Plec té per objecte establir les característiques i definir les condicions tècniques i econòmiques que han de regir la concertació per a la prestació del Servei de Centre de Dia per a Persones amb Discapacitat Física residents a l'Illa d'Eivissa, i el servei complementari de transport adaptat.
2. DEFINICIÓ DEL SERVEI I PLACES A CONCERTAR
1. Places del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat.
La previsió del nombre màxim de places per concertar al servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física és de 15 places.
Servei de Centre de Dia, és un servei d'atenció diürna que dona una atenció integral a les persones amb discapacitat amb necessitats de suport extens i generalitzat en funció de les necessitats de cada persona i el seu tipus de discapacitat, perquè puguin millorar o mantenir el major nivell d'autonomia i benestar, potenciar la inclusió i donar suport a les famílies.
El servei de Centre de Dia per a persones amb Discapacitat Física, busca els següents objectius en relació a les persones usuàries:
- Fomentar l'autonomia mitjançant programes d'activitats de la vida diària i vida independent i de suport a l'accessibilitat universal.
- Fomentar el benestar amb programes d'atenció a la salut, atenció psicològica, estimulació cognitiva, fisioteràpia i programes i activitats de millora del benestar.
- Fomentar la vinculació social amb suport a la comunicació i entrenament de les habilitats socials per afavorir els vincles socials de la comunitat.
2. Places de servei complementari de transport adaptat.
La previsió del nombre màxim de places per al servei complementari descrit al plec de prescripcions tècniques d'aquesta convocatòria de concert social i que, en tot cas estaran vinculades a persones físiques que ocupin places concertades del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física, són els que es detallen a continuació:
- 20 places de transport adaptat de centre de dia.
El servei complementari de transport adaptat que és de caràcter voluntari per a la persona usuària, no ha de tenir caràcter discriminatori per les persones usuàries i ha de mancar de caràcter lucratiu, de conformitat amb el previst a l'article 10 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
3. PERSONES USUÀRIES
El servei de Centre de Dia va destinat a persones amb discapacitat física a partir de 16 anys amb un grau mínim de discapacitat d'un 65% i necessitat de suport extens i generalitzat (menors de 16 anys en casos excepcionals).
De manera excepcional podran accedir al servei persones amb un grau de discapacitat inferior al 65 % i necessitat de suport extens i generalitzat, amb valoració prèvia.
Totes les persones usuàries de les places a concertar seran prèviament valorades per part del Consell Insular d'Eivissa.
4. CARACTERÍSTIQUES DEL CONCERT DEL CENTRE DE DIA
El servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat física romandrà disponible per atendre a les persones usuàries durant 247 dies a l'any (queden exclosos els caps de setmana i els dies festius), de dilluns a divendres, dins la franja horària de 9:00 a 17:00 h.
La franja horària de prestació del servei únicament es pot modificar per motius justificats i prèvia autorització del Consell Insular d'Eivissa, al qual se li haurà de comunicar amb una antelació mínima de dos mesos.
Modalitat d'ocupació de plaça.
Les places concertades podran ser ocupades en dos modalitats diferents:
k) 30h setmanals (ocupació al 100%).
l) 15h setmanals (ocupació al 50%).
Contingut mínim del servei.
El servei objecte del present Plec de concertació inclou com a mínim les activitats i programes fixats en aquest apartat: cures bàsiques i mesures de protecció, prestacions d'atenció especialitzada i atenció a famílies. Això es farà d'acord amb les necessitats específiques de cada persona, que s'han de valorar en cadascun d'aquestes aspectes.
Cures bàsiques i mesures de protecció
Sempre que sigui necessari per a la persona usuària, s'han de desenvolupar actuacions per mantenir-ne la salut i la seguretat, prevenint el risc de situacions perjudicials. Aquestes actuacions seran coherents amb les necessitats de cada persona, proporcionals a l'objecte del servei i adequades als entorns en que es presta.
Les cures bàsiques són els suports necessaris per fer les activitats bàsiques de la vida diària (desplaçar-se, vestir-se, rentar-se, alimentar-se, higiene personal, etc.) quan la persona usuària depèn de l'ajuda d'una altra persona per fer-ho.
Les activitats de cura són assistencials i han de tenir més presència quan major sigui la intensitat de suports o el grau de dependència de la persona usuària. La finalitat d'aquests suports és garantir el màxim benestar de la persona usuària amb intervencions totalment respectuoses amb la seva dignitat i els seus drets.
Prestació d'atenció especialitzada i atenció a les famílies
a) Programes referents a activitats de la vida diària.
Tenen com objectiu aconseguir un nivell major d'independència i autonomia de la persona en les tasques bàsiques de la vida diària. Són especialment importants en les situacions d'aprenentatge, davant una discapacitat sobrevinguda i en processos de deteriorament.
Poden tenir una funció d'aprenentatge, de rehabilitació i de manteniment, i s'han de fer servir les adaptacions i les ajudes tècniques necessàries. S'inclouen actuacions referides a menjar i beure, utilitzar el bany, rentar-se i mantenir una bona higiene, vestir-se, cura de la salut, mobilitat i desplaçar-se per la llar y tasques domèstiques.
- Programes referents a l'activitat de suport a l'accessibilitat
Tenen com objectiu facilitar l'accessibilitat universal, és a dir, condicionar els entorns, les activitats, els productes, els serveis i els dispositius, perquè totes les persones en condicions de seguretat i comoditat i de la forma més autònoma i natural possible els entenguin, els puguin utilitzar i els puguin posar en pràctica.
Els programes d'accessibilitat són transversals a qualsevol tipus de servei. Inclou actuacions referides a: informació, assessorament, sensibilització, elaboració d'informes tècnics sobre compliment de criteris d'accessibilitat, desenvolupament i suport a l'ús d'adaptacions visuals, auditives, materials o tecnològiques en diferents àmbits de la persona.
- Programes d'autodirecció.
Tenen com a objectiu l'aprenentatge per a la vida independent, entesa com la situació en què la persona amb discapacitat condueix la seva pròpia vida i participa activament en la comunitat.
Inclou actuacions referides a: orientar-se i desplaçar-se, prendre decisions i resoldre problemes, conèixer els seus drets i usar-los, acceptar normes i exercir responsabilitats, habilitats d'autocontrol emocional, us de tecnologies de la informació, administrar diners i bens, utilització dels serveis públics i altres.
- Atenció a la salut.
Els serveis han de garantir una atenció sanitària adequada a les necessitats de cada persona. Aquesta atenció es pot fer al propi servei o en coordinació amb el sistema públic de salut.
Un servei que inclogui aquesta prestació, ha de garantir a la persona usuària els programes o actuacions mínimes següents: programes de salut preventiva i vida saludable, control de la nutrició, control dels paràmetres vitals, protocol d'urgències mèdiques, formació al personal en temes de salut i primers auxilis, administració de medicaments i tractaments prescrits, tractament rehabilitador i totes les actuacions que es puguin desenvolupar al servei en coordinació amb els serveis de salut externs com són: planificació de les revisions mèdiques, seguiments i controls, cures d'infermeria, acompanyament a visites mèdiques i a hospitalitzacions, identificació de metges de referència per especialitats, programes d'actualització i reducció de psicofàrmacs i d'altres.
- Atenció psicològica.
L'atenció psicològica té per objectiu que la persona aconsegueixi el màxim benestar i autonomia mitjançant l'aprenentatge d'estratègies d'autocontrol emocional i conductual, autoconeixement i autoestima, i desenvolupament personal i social.
L'atenció psicològica ha de ser present durant les diferents fases del procés habilitador o rehabilitador i ha d'estar coordinada amb la resta d'actuacions i suports, així com amb l'àmbit familiar. Inclou actuacions de: valoració de la discapacitat i les necessitats de suport, avaluació i diagnòstic psicològic, teràpia individual i de grup, programes de suport conductual positiu, ajust personal i social, suport tècnic i/o formació als professionals, coordinació amb els servies de la xarxa de salut, de serveis socials i altres.
- Programes d'estimulació cognitiva.
Tenen com a objectiu mantenir i millorar el rendiment cerebral, tant general com de funcions específiques. Aquestes activitats terapèutiques son bàsiques en el cas de discapacitat sobrevinguda per dany cerebral i en processos de deteriorament per envelliment o per malalties neurodegeneratives. Cal fer una avaluació continuada de les diverses àrees i grau d´afectació.
L'estimulació cognitiva inclou actuacions referides a les àrees d'atenció i concentració, memòria, percepció i reconeixement, càlcul, orientació espacial i temporal, funcions executives i llenguatge.
- Programes de fisioteràpia.
Tenen com a objectiu desenvolupar, mantenir i recuperar la màxima funcionalitat i mobilitat mitjançant un conjunt d'actuacions terapèutiques i rehabilitadores. Estan indicats per a les persones amb limitacions neuromotores i/o dificultats de mobilitat i contribueix a promoure'n l'autonomia i el benestar.
En les actuacions de fisioteràpia es cerca la millora, la recuperació i el manteniment de les capacitats motores, així com la indicació de les pautes als professionals de l'equip terapèutic, i als familiars dels usuaris per fer mobilitzacions, adaptacions i actuacions preventives.
- Programes d'activitats de benestar.
Tenen com a objectiu principal el benestar físic i emocional de la persona. Inclou actuacions referides a: teràpia ocupacional o qualsevol altre tractament amb un component terapèutic hidroteràpia, musicoteràpia, art-teràpia, equina-teràpia o d'altres, activitats d'expressió artística, activitats de descans o programes de relaxació, activitats d'oci i temps lliure, i altres.
- Programa d'atenció social.
L'atenció social és transversal a tota la resta de prestacions i, en general, es presta conjuntament amb el servei d'atenció a les famílies.
Tenen com a objectiu que la persona usuària exerceixi els seus drets i a protegir-la davant possibles situacions de vulnerabilitat, risc d'exclusió i abusos. Inclou actuacions de: valoració de la situació social i familiar, coordinació amb els altres serveis per detectar les necessitats, suport a la gestió de tramitacions i a l'obtenció d'ajudes, orientació sobre recursos i col·laboració o ajuda per sol·licitar-los així com la coordinació amb recursos de la comunitat entre altres.
- Programa de comunicació.
Tenen com a objectiu millorar la funcionalitat de la comunicació de la persona usuària amb el seu entorn, incloent percepció, comprensió i expressió. Algunes de les situacions que en determinen la necessitat són els trastorns del desenvolupament, la discapacitat intel·lectual, el dany cerebral sobrevingut, els processos de deteriorament, els dèficits visuals o auditius, o la combinació de qualsevol d'ells.
Inclou: actuacions per millorar les competències mitjançant logopèdia, rehabilitació post-implant coclear, lectoescriptura, lectura en fàcil comprensió, lectura labial i d'altres i programes d'habilitats alternatives: comunicació augmentativa i alternativa, Braille, llenguatge signat, comunicació tàctil i d'altres.
A més dels programes individualitzats, s'han d'establir estratègies transversals per facilitar la comunicació en els diferents entorns i amb la població en general.
- Programes d'habilitats socials.
Tenen com objectiu que la persona usuària disposi de les competències necessàries per mantenir relacions socials i d'amistat, familiars o de parella. Inclou actuacions referides a: comunicació no verbal, mantenir converses, assertivitat, empatia i altre tipus d'habilitats socials.
Les actuacions que cal dur a terme amb cada persona depenen de les seves necessitats i s'ha d'oferir suport tant individual com de grup.
- Programa de vida en la comunitat.
Tenen com a objectiu la inclusió i la participació màxima, i que la persona amb discapacitat tingui un rol social valorat, reduint qualsevol tipus de barreres i cercant i aprofitant les oportunitats de l'entorn.
S'han d'afavorir les experiències en les quals la persona usuària se senti inclosa i valorada mitjançat la planificació de tasques de voluntariat, grups d'excursió, clubs esportius o d'altres entorns i activitats. S'ha de fer el seguiment del resultat d'aquestes experiències i donar suport quan sigui necessari.
- Programa de vincles.
Tenen com a objectiu que les persones usuàries tenguin vincles socials i afectius significatius més enllà dels proveïdors de suports i els familiars.
S'ha de mesurar la freqüència i la satisfacció d'aquestes relacions, així com donar suport per generar noves oportunitats. Aquest aspecte és especialment important en les persones amb poques relacions, o bé les que han caigut en una situació d'aïllament social al domicili, o en situació d'institucionalització en un entorn residencial.
- Programa d'atenció a famílies.
Tenen com a objectiu oferir atenció a les famílies de les persones usuàries, orientar, assessorar i donar suport als familiars per promoure'n la implicació i el suport a l'autonomia i el benestar de la persona, mitjançant la celebració de reunions periòdiques de seguiment, l'establiment d'espais de formació, estratègies per la conciliació de la vida personal, familiar i laboral d'aquestes, afavorir l'intercanvi i l'ajuda mútua entre diferents famílies per aconseguir una millora en la qualitat de les condicions de vida de la persona usuària.
Directrius bàsiques d'assistència
La prestació del servei i l'assistència de les persones usuàries es realitzarà sempre sota les següents directrius bàsiques:
- Atorgar un tracte digne, humà, sensible atenent a criteris de qualitat.
- Complir els principis d'universalitat i igualtat, d'atenció personalitzada, de coordinació, de globalitat, de normalització i integració, de solidaritat, de foment de l'autonomia personal, i de respecte pels drets de la persona, de conformitat amb el previst a l'article 4 de la Llei 4/2009, d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.
- Actuar respectant els principis de confidencialitat, imparcialitat, secret professional i adequada praxi professional.
Funcionament del concert.
De conformitat amb el previst a l'article 3 de la llei 12/2018, de 15 de novembre i article 32 del Decret 48/2017 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts, les persones usuàries que ja tenien atribuïda una plaça en l'anterior concert s'han de tenir present per a l'ocupació inicial de les places.
Els criteris d'accés i la forma d'accedir, així com la gestió de la llista d'espera i la gestió de les places es regulen a la instrucció per a la gestió de l'accés de la llista d'espera dels Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular d'Eivissa, aprovada pel Consell Executi del Consell Insular d'Eivissa, el 24 de novembre de 2017, i publicada al BOIB núm. 151 de 12 de desembre de 2017.
S'estableix per aquest servei de centre de dia un període d'adaptació per un termini de seixanta dies naturals següents a la incorporació.
Si durant el dit període o amb posterioritat s'apreciessin circumstàncies personals que impedeixin la correcta atenció de la persona usuària, l'entitat adjudicatària haurà de posar el fet en coneixement del Consell Insular d'Eivissa mitjançant un informe raonat, i la resolució que aquest adopti respecte d'això serà vinculant per a l'usuari i l'ocupació de plaça.
Transcorregut aquest període, la persona usuària consolidarà el seu dret a la plaça ocupada durant la vigència del concert i sempre que mantengui la idoneïtat per al servei de centre de dia.
5. CARACTERÍSTICAS DEL SERVEI COMPLEMENTARI DE TRANSPORT ADAPTAT
El servei de transport adaptat te per objectiu atendre les necessitats de les persones usuàries del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física perquè la persona usuària es pugui desplaçar des del seu domicili al servei de centre de dia i tornar al seu domicili, sempre que el transport públic no sigui una opció adequada.
L'accés a poder ocupar i reservar places del servei complementari de transport adaptat es regirà pel mateix criteri que la ocupació de places del servei del centre de dia.
El Consell Insular d'Eivissa abonarà pel referit servei complementari la quantitat que s'estableix al punt 11 del present plec, per les persones usuàries del servei que ocupin la plaça.
6. REQUISITS DE LES ENTITATS
Les entitats que vulguin optar a aquest concert hauran de complir els següents requisits:
- Tenir el servei autoritzat pel Consell Insular d'Eivissa, haver sol·licitat la tramitació de l'acreditació i estar inscrit el servei en el Registre Unificat de Serveis Socials.
- Tenir, com a mínim, un any d'experiència en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d'aquest concert.
- Tenir solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert, que s'ha d'acreditar d'acord amb el que es determini a la convocatòria.
- Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell Insular d'Eivissa, amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.
- Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.
- No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
- No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
- Quan l'objecte del concert consisteixi en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
- Tenir contractada una pòlissa d'assegurança de béns immobles i d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la seua responsabilitat civil i la del personal al seu servei. Aquesta assegurança s'ha d'estendre al servei complementari. Les cobertures mínimes a assegurar seran de 150.000 € per víctima i 600.000 euros per sinistre.
7. MITJANS PER LA PRESTACIÓ DEL CONCERT
Mitjans Materials.
L'entitat amb la que es concerti haurà de comptar amb un immoble amb l'equipament necessari per atorgar el servei de centre de dia que compleixi amb les disposicions legals vigents de salubritat i seguretat, i d'accessibilitat.
El referit immoble ha de tenir unes instal·lacions que permetin diferenciar les tasques administratives, de les zones d'atenció a les persones, i espais terapèutics, respectant la intimitat i evitant les interferències del funcionament diari del servei.
Així mateix ha d'estar emplaçat, preferentment, en entorns urbans i estar comunicat fàcilment per transport públic. En cas contrari, l'entitat ha de proporcionar els mitjans necessaris per al transport. Així mateix ha de disposar d'un espai d'aturada pel servei complementari de transport per aquelles persones usuàries del servei de centre de dia que l'utilitzin.
Disposar d'un sistema de comunicació amb l'exterior mitjançant un telèfon que permeti contactar amb la màxima rapidesa amb els serveis mèdics de la zona bàsica de salut, de l'àrea de salut i altres. Així mateix, s'ha de tenir un sistema que permeti controlar els accessos al centre, adaptat en matèria de seguretat a les característiques i tipologia de les persones usuàries.
Dins de l'immoble es poden realitzar altres serveis socials, a més del servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física, i es poden compartir espais i dependències sempre que estiguin delimitades les zones d'activitat per a cadascun dels serveis que es realitzin, i es garanteixi l'atenció específica.
Mitjans humans i Ràtio de professionals.
Per prestar el servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat física, en el marc d'aquest concert, l'entitat ha de disposar del personal necessari per garantir una atenció suficient, continuada i adequada a les necessitats de cada persona usuària, amb les següents ràtios mínimes per cada 100 persones usuàries, segons decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població i posteriors modificacions:
Personal tècnic de suport: 15
Personal tècnic titulat: 13
Personal serveis generals i administració: 2
Total: 30
Per prestar els serveis complementaris de transport adaptat i de menjador, no es requereix d'una ràtio mínima, si bé en tot moment s'ha de garantir l'adequada atenció a les necessitats de la persona usuària, especialment en relació a la seva seguretat i benestar.
L'atenció directa prestada pel personal tècnic (de suport i titulat) en cap cas serà objecte de subcontractació. Els serveis generals i administració, si podran ser subcontractats.
El servei s'ha de comprometre a efectuar la substitució per baixa a partir dels tres dies d'absència del professional afectat.
En el cas de vaga legal, l'entitat que concerti haurà de mantenir puntualment informat al Consell Insular d'Eivissa sobre la incidència de la mateixa en la prestació del servei, i la referida Corporació podrà practicar les deduccions que procedeixin de l'import a facturar per l'entitat concertada en el període afectat, en funció del grau d'incompliment i la repercussió en la normal prestació d'aquell.
Perfil dels professionals
- Personal tècnic de suport (personal d'atenció directa). Són els responsables d'executar els programes, les activitats i les prestacions pròpies del servei, així com participar en les tasques per planificar, avaluar i supervisar quan la seva qualificació professional ho estableixi. Són professionals en atenció sociosanitària, els tècnics en integració social, els tècnics en cures auxiliars d'infermeria i altres titulacions del catàleg de formació professional del les branques sanitàries, comunitàries, socials o d'atenció a persones dependents. Han d'acreditar la qualificació professional prevista al Decret 86/2010, de 25 de juny, i posteriors, o les qualificacions de l´Institut de Qualificacions Professionals de la família professional de serveis socioculturals o anàleg i a la comunitat i cicles formatius homologables. Les titulacions exigides per a cada servei es poden substituir per una titulació superior en relació amb el mateix camp d'actuació professional.
- Personal tècnic titulat amb grau universitari. Són els responsables de planificar, executar, avaluar i supervisar els programes, les activitats i les prestacions. Són tècnics de grau universitari o llicenciats en les disciplines de serveis socials, educació i salut; Treball Social, Educació Social, Psicologia, Pedagogia, Medicina, Neuropsicologia, Infermeria, Fisioteràpia, Magisteri, Logopèdia, Teràpia Ocupacional i altres titulacions afins.
- Personal de serveis generals i administració inclou als professionals que realitzen tasques de manteniment, neteja, bugaderia entre altres, recepció, administració.
En quant a l'organització del referit personal, un dels tècnics de suport ha de fer les funcions de tutor/a referent segons determini l'equip terapèutic, el que implica, entre d'altres, valorar periòdicament les seves necessitats, elaborar el seu pla d'atenció personal, coordinar-se amb altres serveis i fer seguiment dels resultats.
L'entitat gestora ha de designar un dels tècnics titulats com a persona responsable de la coordinació i supervisió del Servei de Centre de Dia per a Persones amb Discapacitat Física.
Aquesta persona responsable ha de rebre i executar les indicacions que el Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa consideri oportunes en relació amb la prestació del servei, i ha de tenir les atribucions suficients per adoptar, de manera immediata, les decisions necessàries per assegurar-ne el bon funcionament.
El personal que tingui una relació directa o indirecta amb la prestació de l'atenció prevista en aquest Plec ha de guardar el secret professional sobre totes les informacions, els documents i els assumptes a què tingui accés o de que tingui coneixement durant la vigència del concert, i està obligat a no fer públiques o alienar les dades que conegui com a conseqüència o en ocasió de l'execució, fins i tot després del termini de vigència del concert.
L'entitat titular del servei concertat es compromet expressament a complir el que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com la normativa reglamentaria que la desenvolupa, i aquella normativa que la complementa.
8. OBLIGACIONS DEL TITULAR DE SERVEI CONCERTAT
L'entitat titular del servei concertat contrau les següents obligacions des del moment de subscriure el present concert:
- Dur a terme el servei concertat en els termes establerts en la resolució d'atorgament i en el concert social específic formalitzat.
- No percebre cap quantitat que, directament o indirectament, suposi una contrapartida econòmica pels serveis objecte del concert.
- Complir el Plec de prescripcions tècniques, així com les normes establertes en matèria de concerts socials a la Llei 4/2009 d'11 de juny de serveis socials de les Illes Balears i en els corresponents reglaments de desplegament d'aquesta Llei.
- Atendre les persones usuàries que hagin sol·licitat l'accés al servei i tenguin assignada una plaça per part del Consell Insular d'Eivissa.
- Fer constar en la documentació i en la publicitat, juntament amb la seva denominació, la condició d'entitat pertanyent a la Xarxa Pública de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa.
- Tenir en funcionament el nombre total de places objecte del concert i mantenir-ne l'autorització, i sol·licitar l' acreditació.
- Fer-se càrrec exclusivament del personal laboral adscrit al servei concertat, de les seves retribucions i de les obligacions en matèria de seguretat social, el qual, en extingir-se el concert, no es pot consolidar, en cap cas, com a personal de l'Administració que concerta el servei.
- Indemnitzar als afectats pels danys i perjudicis que es causin, per si mateixa o per tercers, com a conseqüència de l'execució del concert social.
- Comunicar al Consell Insular d'Eivissa, el mateix dia i per correu electrònic. Les incidències greus que sorgeixen en l'atenció de les persones usuàries, en la seva incorporació, i sobre les altes i les baixes.
- Participar en les reunions de seguiment periòdiques que es realitzaran entre la persona tècnica responsable del servei concertat i el personal tècnic del Consell Insular d'Eivissa per valorar el compliment dels objectius fixats en relació amb la prestació del servei, i per conèixer l'evolució de tots els aspectes rellevants de la persona usuària durant l'atenció al servei.
- Les entitats que prestin el servei previst en aquest plec han de tenir el calendari anual de funcionament del centre a disposició del Consell Insular d'Eivissa per tal de comprovar l'aplicació correcta de les ràtios de conformitat amb el calendari anual de funcionament del centre corresponent.
- Emetre semestralment una memòria d'activitats, en la que es recullin la gestió duta a terme, els objectius assolits, la tipologia dels usuaris, la metodologia del treball, els recursos materials i humans i les activitats de formació del personal.
- Facilitar les visites que el personal tècnic del Consell Insular d'Eivissa consideri oportú, i aportar la informació funcional, metodològica, assistencial, de qualitat, econòmica, estadística i els indicadors de gestió que sol·liciti el Consell Insular d'Eivissa en relació al concert.
- Seguir les indicacions i pautes tècniques que estableixi el Consell Insular d'Eivissa.
- Tenir a disposició de les persones usuàries i les seves famílies els fulls de reclamació, i donar resposta escrita a les queixes o suggeriments.
A més de les obligacions genèriques referides anteriorment, l'entitat concertada haurà d'oferir el servei complementari de menjador a les persones usuàries del servei de conformitat amb el previst a l'article 10 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, i amb les següent característiques:
- El menjar es servirà a través d'un càtering. No es permetrà alimentació aportada personalment per la persona usuària.
- Els menús hauran de respectar els preceptes religiosos i culturals de les persones usuàries i hauran de ser supervisats per un/a dietista, havent d'estar aprovats per ell/ella, garantint l'aportació calòrica i dietètica adequada. Rotaran amb una periodicitat mensual i s'adaptaran als canvis estacionals. Juntament amb el menú ordinari, s'hauran de preparar altres específics per a les persones usuàries que presentin patologies que ho requereixin i especialment, per a les persones usuàries amb dificultat de masticació i deglució, o amb intoleràncies i/o al·lèrgies alimentàries. Aquests menús seran supervisats per un metge i/o dietista.
El Consell Insular d'Eivissa no abonarà cap quantitat econòmica a l'entitat concertada pel referit servei complementari.
9. MODIFICACIÓ DEL CONCERT
La modificació del concert vendrà condicionada al previst a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10. DURADA DEL CONCERT
La durada del concert de centre de dia i del servei complementari de transport adaptat serà d'un any, i es podrà renovar si, en el període d'un any des de la concertació és donen les condicions establertes a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La finalització de la vigència del concert de places del servei de centre de dia de persones amb discapacitat física comportarà, necessàriament, la finalització del servei complementari de transport que s'hagi concertat.
11. PREU
El pressupost de despesa màxima per a la realització de la concertació objecte del present plec s'estableix en 323.434'15 euros per un any, exempts d'IVA, (245.974'95€ corresponents al servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física i 77.459'20€ corresponents al servei complementari de transport adaptat) de la partida pressupostària 2315-2279901 del pressupost general del Consell Insular d'Eivissa.
El preu del Servei de Centre de dia per a persones amb discapacitat física s'estableix en funció d'un preu/plaça/dia segons els càlculs que consten a l'informe econòmic que obra a l'expedient administratiu, que suposa la plaça ocupada a 66,39 € sense IVA, per una ocupació del 100% de la jornada.
En el cas d'ocupació de la plaça amb la modalitat del 50% el preu es de 33,19 € sense IVA.
Aquests imports s'abonaran per la plaça reservada, i a tal efecte, s'entendrà com plaça reservada:
d) Reserva de 15 dies naturals per incorporació a la plaça.
e) Reserva de plaça 30 dies naturals, dels usuaris ja atesos que s'absenten durant aquest període.
f) Reserva de plaça més de 30 dies per motius justificats com són: ingressos hospitalaris, malaltia greu i altres circumstàncies degudament justificades.
Pel que fa al cost del servei complementari de transport adaptat, el Consell Insular d'Eivissa abonarà a l'entitat concertada, per dia i per plaça ocupada i reservada la quantitat de 15,68€.
12. FORMA DE PAGAMENT
La forma de pagament s'efectuarà per mesos vençuts per l'import que resulti de l'ocupació mensual per cadascuna de les places objecte del present contracte segons el preu / plaça / dia ocupada /reservada establert al punt anterior dels presents plecs.
Juntament amb la facturació mensual de les places ocupades/reservades del servei de centre de dia i el servei complementari de transport adaptat, s'ha d'adjuntar un document amb una relació detallada de les persones usuàries amb les següents dades: identificació del servei concertat, DNI/NIE i nom de les persones usuàries que han ocupat plaça ordenades alfabèticament i grau d'ocupació de la plaça.
La factura serà expedida de conformitat amb la normativa vigent i conformada per la persona responsable del concert del Consell Insular d'Eivissa.
13. INCOMPLIMENTS I PENALITATS
El servei concertat s'haurà de dur a terme en les característiques i les condicions tècniques establertes en aquest Plec.
Els incompliments que afectin a la prestació del servei es qualificaran com lleus, greus o molt greus, i tendran com a conseqüència la imposició d'una penalitat.
Lleus:
a) L'omissió en l'obligació de realitzar informes de seguiment del servei establerts.
b) L'omissió en l'obligació de remetre al Consell Insular d'Eivissa els informes en els termes establerts.
c) No mantenir les instal·lacions i/o materials en condicions adequades per l'utilització de les persones usuàries.
Greus:
- La reiteració en la comissió de faltes lleus.
- Negar-se a l'admissió de la persona usuària que sigui enviada.
- No comunicar al Consell Insular d'Eivissa en els termes establerts qualsevol incidència greu o que pugui ser rellevant per al seguiment i la intervenció amb la persona usuària.
- La no observança del sigil professional per part de les persones treballadores del centre.
- No custodiar adequadament l'expedient personal de les persones usuàries.
- No establir coordinació o col·laboració amb els professionals o equips del Consell Insular d'Eivissa, en els termes establerts.
- No complir, durant l'execució del contracte, amb la normativa de prevenció de riscos laborals.
Molt greus:
- Reiteració en la comissió de faltes greus.
- El maltracte físic o psicològic a una persona usuària per part de qualsevol membre de l'entitat concertada, sense perjudici de les responsabilitats civils o penals exigibles.
- Incomplir, per part de l'entitat concertada, les exigències dels mitjans personals i materials establerts en el plec de prescripcions tècniques.
- La inobservança reiterada de les instruccions donades pel Consell Insular d'Eivissa relatives al correcte desenvolupament del servei o per l'ocultació de fets rellevants que afectin a les persones usuàries o a la prestació del servei.
- La desatenció o negligència que afecti a les necessitats de les persones usuàries del servei.
La graduació d'imposició de penalitat s'efectuarà tenint present els següents criteris:
- Existència d'intencionalitat.
- Natura dels perjudicis causats.
- Gravetat en l'afectació de funcionament del servei.
- Grau d'incompliment dels mitjans personals exigits.
- Reincidència en el supòsit en que s'hagues imposat una o més penalitats pel mateix concepte durant la vigència del concert.
La imposició de qualsevol penalització comportarà la tramitació d'un expedient contradictori en el qual es donarà audiència a l'entitat concertada.
En cas d'Incompliment per l'entitat i d'acord amb l'establert als articles 127, 128 i 129 de la Llei 4/2009, d'11de juny, de serveis socials de les Illes Balears, per part de l'òrgan competent que correspongui, s'imposaran les penalitzacions econòmiques previstes en la referida norma.
No obstant l'anterior, els incompliments descrits en aquest Plec que no es regulin en la normativa referida anteriorment, no comportaran penalitzacions econòmiques per a les entitats. Però si que es tendran en compte aquest incompliments en el moment de renovar o ampliar el concert, sense perjudici de que es pugui revocar.