Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 184008
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 14 de març de 2022, relatiu a la modificació del Programa Pilot de Lloguer Ètic (exp. 5105-2022-000001)
1. El Consell Executiu, en sessió de caràcter ordinari de 28 de gener de 2019 i modificat per acord de Consell Executiu de dia 1 de juny de 2020, va adoptar l'acord d'aprovació del Programa Pilot de Lloguer Ètic destinat a facilitar l'accés a l'habitatge a les famílies en risc d'exclusió residencial mitjançant la concessió d'una sèrie d'ajuts als propietaris d'habitatges buits que compleixin els requisits del programa.
Posteriorment, en acord de Consell Executiu de 29 de març de 2021, es van aprovar una sèrie de modificacions seguint les indicacions i les propostes de millora proposades pels tècnics responsables de la gestió del Programa.
2. En data 27 d'octubre s'ha lliurat l'informe de valoració del Programa després de tres anys de funcionament, amb la descripció de totes les tasques realitzades des de l'inici del Programa, els resultats obtinguts en aquest període, les dificultats trobades, les propostes de millora que s'han anat adoptant i la necessitat de donar-li continuïtat.
El Programa Pilot de Lloguer Ètic, és un programa temporal, atesa la novetat de la temàtica i amb l'objectiu de poder valorar, en aquest període, la necessitat i la idoneïtat d'incorporar-lo estructuralment al Servei pel Dret a l'Habitatge del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local del Consell Insular de Menorca.
El Programa es va iniciar el mes de gener de 2019, tot i que fins al mes de juny del mateix any no es va contractar el personal que havia de gestionar-lo, i la seva finalització està prevista per al mes de juny de 2022, moment en què s'ha de decidir si el Programa ha de finalitzar o s'ha d'incorporar dins el departament com un servei estructural, amb el que això significa pel que fa a plantilla i pressupost.
Com es posa de manifest en l'esmentat informe de valoració, la realitat és que el Programa no va començar de forma efectiva fins al desembre de 2019, per tant parlam de dos anys escassos de funcionament.
3. D'altra banda s'ha de tenir en compte que el primer any efectiu de funcionament (el 2020) es va patir la pandèmia produïda per la Covid-19 que va produir, entre altres situacions, un confinament de tres mesos i unes mesures sanitàries que van significar, entre altres, la restricció dels espais i les capacitats, així com la prohibició d'organitzar tallers i trobades per donar a conèixer el Programa de Lloguer Ètic, amb la impossibilitat de dur a terme accions de divulgació de la forma prevista inicialment.
Un altre factor important que hi ha jugat també en contra ha estat la manca d'estabilitat laboral de les dues persones contractades, que ha suposat funcionar durant un any amb només una de les figures professionals, en un primer període de sis mesos sense la figura de la treballadora social i en un segon moment sense la figura de l'educadora social durant mig any més.
4. El contracte per a la gestió de l'Oficina Insular d'Habitatge va finalitzar el 21 de novembre de 2021. En aquests moments el departament ha assumit la prestació de serveis mínims per poder mantenir l'atenció als usuaris fins que es dugui a terme l'adjudicació del nou contracte, que incorporarà la gestió del programa en el seu vessant metodològic i d'intervenció social, mentre que la instrucció i concessió dels ajuts lligats a aquest programa es mantindrà al departament.
5. Actualment el programa compta amb 15 habitatges adherits i 13 d'adjudicats a una unitat familiar. Tenint en compte que l'objectiu del programa és augmentar el mercat de lloguer de llarga durada, els contractes de lloguer tenen una durada de 5 anys, la qual cosa condiciona la duració del programa a la vigència dels contractes, en tot allò que implica a l'acompanyament i el seguiment social.
6. L'envelliment progressiu del parc de l'habitatge de Menorca, conjuntament amb les condicions de moltes de les edificacions, suposa un aspecte desfavorable per assegurar el confort tèrmic dels habitatges i un estalvi econòmic que permeti combatre la pobresa energètica patida per moltes unitats familiars com a conseqüència dels increments de preu de les diferents fonts d'energia, els salaris baixos i la poca estabilitat laboral. Per aquesta raó, s'ha detectat la necessitat que el programa incentivi dur a terme actuacions als immobles llogats que permetin millorar el confort tèrmic de l'immoble i augmentin els indicadors d'eficiència energètica d'aquests.
7. Actualment el programa de lloguer ètic ha patit un increment significatiu i exponencial en l'adhesió de propietaris i en l'adjudicació d'immobles. Aquest fet, lligat a la situació excepcional de la crisi sanitària de la Covid-19, propicien l'ampliació de la durada del programa per poder fer una avaluació objectiva del grau d'assoliment dels objectius i dels efectes en el mercat de lloguer a l'illa.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local,
El Consell executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luís i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta l'acord següent:
Aprovar les modificacions en el Programa Pilot de Lloguer Ètic, que restarà redactat com es transcriu a l'annex I.
ANNEX I Programa pilot de lloguer ètic
1. Justificació
Les conseqüències de la crisi econòmica afecten de forma intensa les persones que cerquen habitatge, a causa de la precarietat laboral i la reducció d'ingressos, que els exclou per accedir a un habitatge del mercat privat ja que no poden acreditar una estabilitat laboral extensa. Si al principi de la crisi la problemàtica es va centrar en les dificultats per pagar les hipoteques, ben aviat es va traslladar al mercat dels habitatges de lloguer, de manera que en aquests moments es viu una bombolla immobiliària que va creixent any rere any i que expulsa cada vegada més persones i famílies que es veuen empeses a cercar altres alternatives habitacionals cada cop més precàries. Aquesta situació, que té múltiples causes, s'ha vist agreujada, darrerament, pel fenomen del lloguer turístic, que ha contribuït a la gentrificació i turistificació de molts nuclis de població.
Per tal de pal·liar aquesta situació i d'afavorir els col·lectius més vulnerables, el Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local del Consell Insular de Menorca vol donar continuïtat al PROGRAMA PILOT DE LLOGUER ÈTIC creat de forma pilot l'any 2019, destinat a facilitar l'accés a un habitatge en condicions a un preu assequible. Aquest programa es va aprovar per acord del Consell Executiu de data 28 de gener de 2019 i durant l'any 2019 l'equip tècnic del programa va analitzar les dificultats sorgides a l'hora de posar en marxa el programa i ha proposat unes millores de cara a l'execució del programa per l'any 2020, algunes de les quals fan referència a la necessitat de modificar alguns aspectes tant en el programa com en les bases de la convocatòria d'ajuts anual amb la finalitat d'augmentar el nombre d'habitatge adherits al programa.
S'ha d'incidir en la distinció entre el lloguer assequible i el lloguer social, definit aquest darrer en la Llei d'habitatge de les Illes Balears com aquell que no supera el 30 % de les rendes totals de la unitat familiar o de convivència; és a dir, que el preu del lloguer de l'habitatge s'adequa als ingressos familiars i assegura que, per molt baixos que siguin aquests ingressos, la unitat familiar només pagarà en concepte de lloguer un 30 % d'aquests.
En el cas del programa que ens ocupa estam davant un plantejament diferent, atès que es parteix de la premissa que els habitatges de lloguer tenen un preu de mercat abusiu, molt per damunt del preu que s'hauria de pagar en funció de les característiques de cada habitatge, per la qual cosa s'ha creat un mecanisme per poder calcular el preu de lloguer ètic, entès com un preu no abusiu i assequible per a la majoria de la ciutadania de Menorca.
Per tant, el Programa de Lloguer Ètic és un programa dirigit a aconseguir que les famílies adherides puguin accedir a un habitatge amb un lloguer assequible (en contraposició al lloguer social), entès com el preu de lloguer que cada família adherida pot pagar, en funció de la seva situació econòmica i sociolaboral, per un habitatge que compleixi unes òptimes condicions d'habitabilitat i basat en una sèrie de paràmetres i condicions que tengui l'habitatge, cadascun dels quals ha obtingut un valor a partir del qual s'obté un preu de l'habitatge en qüestió considerat assequible, atès que la família el podrà pagar destinant al voltant d'un 30 % dels seus ingressos familiars en concepte de lloguer. Al final del programa s'annexa el document elaborat per l'OBSAM en el qual es detallen quins paràmetres s'han tingut en compte i amb quins indicadors s'ha calculat aquest preu.
2. Objectius
El Programa Lloguer Ètic té com objectiu incentivar els propietaris que per diversos motius tenen immobles buits o que els lloguen per temporades curtes, amb la finalitat d'aconseguir que posin aquests immobles al mercat de lloguer de llarga durada a preus assequibles per a persones i famílies a les quals els és impossible accedir a un pis de lloguer en les condicions de mercat actual, que va incrementant els preus de lloguer any rere any.
Aquest programa té una doble vessant, per una part incidir sobre els propietaris d'immobles que els volen llogar i per l'altra ajudar les persones i famílies que volen accedir a un pis de lloguer en el marc d'aquest programa i a les quals, per les seves condicions i característiques socials, laborals o econòmiques, els és impossible accedir a un pis de lloguer a preus de mercat pels seus propis mitjans. A més, s'incorpora l'objectiu de millorar les condicions de confort tèrmic dels habitatges llogats incentivant els propietaris perquè duguin a terme millores en els immobles que permetin augmentar la qualitat de vida dels llogaters i la qualificació en termes d'eficiència energètica del parc d'habitatges de Menorca.
D'altra banda, també es pretén que les persones inquilines participin en les propostes d'assessorament, formació, organització domèstica i d'eficiència energètica amb l'objectiu d'aconseguir una solució definitiva a l'accés i el manteniment d'un habitatge.
Per últim, aquest programa pilot pretén incidir, en la mesura del possible, en la reversió de la situació actual de gentrificació i turistificació dels nuclis tradicionals de Menorca, així com reduir el nombre d'habitatges que estan buits tot l'any o bona part d'aquest.
3. Marc normatiu
3.1. Les normatives relacionades a continuació constitueixen el marc normatiu de referència per a les polítiques que es duen a terme per fer front a les necessitats d'allotjament de la ciutadania:
3.2. Aquest programa pilot s'emmarca en l'àmbit de les actuacions que du a terme el CIM per facilitar l'accés a l'habitatge de les persones i famílies en risc d'exclusió residencial tenint en compte el marc normatiu del punt anterior, i es complementa amb la resta de programes i serveis que es desenvolupen en el marc del programa 23110 Servei pel Dret a l'Habitatge, coordinant-se principalment amb l'Oficina Integral d'Habitatge Social en aquelles tasques que li són pròpies, concretament en el que fa referència a les funcions següents que ha de dur a terme l'Oficina Integral de l'Habitatge:
El Programa Pilot de Lloguer Ètic pot, d'aquesta manera, aconseguir l'accés a un habitatge de lloguer per part d'aquelles famílies que estan en risc d'exclusió residencial o que per la seva situació econòmica, social i laboral tenen grans dificultats per assumir el pagament continuat d'un lloguer als preus actuals de mercat, complementant així la tasca que realitza l'Oficina Integral d'Habitatge i optimitzant al màxim els recursos previstos per dur a terme aquest programa pilot realitzant únicament aquelles tasques que per contracte no pot dur a terme l'Oficina Insular d'Habitatge.
Aquest programa pilot es va posar en funcionament de forma efectiva l'octubre del 2019, per la qual cosa el que es va fer únicament va ser elaborar una primera llista de persones inscrites, que van ser un total de 112, de les quals 37 es van donar de baixa per diferents motius. Per tant, tenim 75 nuclis familiars que hi continuen interessats, als quals s'han de sumar els 68 que s'hi van inscriure al llarg de 2020, amb la qual cosa es tenien un total de 143 unitats familiars en recerca d'habitatge i vinculades al Programa. Finalment, dins el 2021 hi ha hagut 9 nuclis familiars que s'han donat de baixa i 196 que s'han donat d'alta, la qual cosa comporta tenir un acumulat de 339 persones adherides al Programa com a sol·licitants d'habitatge assequible.
Respecte als propietaris, a l'inici del Programa els ajuts anaven dirigits als propietaris que tenien un immoble buit, però dins el 2020 es va ampliar (línia 1) als propietaris que, tot i tenir un immoble ja llogat, ho feien en unes condicions similars a les del Programa, i per aquest motiu se'ls va voler reconèixer l'esforç amb un ajut menor i amb la possibilitat de poder optar a la línia 2 quan l'immoble quedi buit.
A continuació es presenten algunes dades sobre les característiques d'aquests immobles, fent la distinció entre les dues línies d'ajuts:
- Línia 1:
Dins el 2020 hi va haver un total de 36 propietaris que sol·licitaren aquests ajuts i es concediren a un total de 22 propietaris. Es tracta d'un ajut per al cost del certificat d'eficiència energètica, per al cost del 50 % de l'impost de béns immobles i per la taxa corresponent a la cèdula d'habitabilitat.
Dins el 2021 hi ha un total de 20 propietaris que sol·liciten i reben els ajuts. Es tracta d'ajuts pel cost del certificat d'eficiència energètica, de la taxa corresponent a la cèdula d'habitabilitat, i fins a 300 euros de l'import de l'impost de béns immobles.
- Línia 2:
Dins el 2020 hi va haver un total de 9 propietaris d'immobles que van contactar amb el programa, tant de forma telefònica com a través de la web habilitada. A tots els propietaris se'ls va fer una explicació introductòria per telèfon amb l'objectiu de concertar una entrevista presencial per explicar-los amb més detall el programa i concertar també una visita de l'immoble si es considerava oportú.
Dins el 2021 hi ha un total de 19 propietaris d'immobles que han contactat amb el programa de forma telefònica i 6 a través de la web habilitada.
Per altra banda, també es va fer una recerca activa d'habitatges a través d'anuncis de premsa i pàgines web, amb el resultat de 9 propietaris contactats per aquests mitjans dins el 2020 i 40 dins el 2021, seguint el mateix procediment.
Per tant, en total, des que el programa es va posar en marxa, han estat 83 contactes que ha donat com a resultat fins el moment 17 habitatges exclosos per diferents motius i 12 habitatges adherits, dels quals 11 estan ja adjudicats i 1 pendent d'adjudicar.
El programa està en una situació de millora contínua, amb les modificacions necessàries per fer-lo més eficient i atractiu. En els últims mesos s'ha comprovat que les tasques de fidelització i de comunicació han fructificat mitjançant el coneixement popular del programa i la recomanació entre propietaris, la qual cosa ha donat lloc a un augment exponencial de les consultes per part de propietaris que volen adherir els seus habitatges al programa.
Una vegada finalitzat el 2019, l'equip tècnic del programa va analitzar les dificultats sorgides a l'hora de posar en marxa el programa i va proposar unes millores de cara al 2020, algunes de les quals feien referència a la necessitat de modificar alguns aspectes tant en el programa com en les bases de la convocatòria d'ajuts anual amb la finalitat d'augmentar el nombre d'habitatge adherits al programa:
Altres modificacions que es van proposar feien referència a la necessitat d'afinar millor el col·lectiu a qui va dirigit el Programa, atès que hi ha persones o unitats familiars que estan en una situació d'especial i excepcional vulnerabilitat que haurien de ser beneficiàries d'un lloguer social en tost d'un recurs d'aquest tipus.
Amb aquests canvis dins el 2020 el Programa es va consolidar i va obtenir uns bons resultats, tot i tenir en compte les dificultats de personal que ha patit:
De cara al 2021 es van incorporar una serie de canvis per donar resposta a les qüestions següents:
En vista dels resultats obtinguts en aquests anys d'execució del programa es considera necessari poder dur a terme la modificació següent:
- Ampliar la vigència del programa pel temps necessari per complir els compromisos adquirits amb els propietaris i els usuaris.
4. Durada del Programa Pilot Lloguer Ètic
Atès que comptar amb el personal consignat en el programa és necessari i imprescindible per poder assolir els objectius, que no es va incorporar fins a l'octubre de 2021, i vista la congelació que va patir el programa com a conseqüència de la crisi sanitària de la Covid-19, que va impedir desplegar completament la seva eficàcia per la situació excepcional que es vivia, es considera que la durada del Programa Pilot de Lloguer Ètic ha de prorrogar-se per un termini màxim de 12 mesos comptadors des de la primera contractació realitzada per a la seva execució.
5. Tipologia d'ajuts destinats als propietaris dels habitatges
Per tal d'incentivar als propietaris d'habitatges a participar en aquest programa, s'ofereixen una bateria d'ajuts i garanties que s'emmarquen en dues línies de subvenció diferenciades:
Línia 1. Ajuts dirigits a propietaris que hi adhereixen un immoble que ja tenen llogat: Va destinat als propietaris que ja tenen un immoble llogat i que cobren als inquilins una renda que es correspon amb la proposada a través del Programa de Lloguer Ètic. Aquesta línia té dues finalitats, per una banda incentivar i reconèixer el propietari que ja està actuant dins els paràmetres del Programa de Lloguer Ètic i, per altra banda, aconseguir més propietaris que s'adhereixin a la línia 2 del Programa una vegada finalitzi la relació contractual amb l'actual inquilí. Els ajuts que poden sol·licitar en aquest cas són:
Línia 2. Ajuts dirigits a propietaris d'immobles buits que hi adhereixen un immoble perquè es llogui dins el programa:
6. Requisits dels habitatges
Els habitatges susceptibles d'adherir-se al Programa de forma preferent són els següents:
A més, els habitatges han de complir les condicions següents:
Estar ubicat, preferentment, en els nuclis tradicionals dels municipis de Menorca, entenent per aquests els definits en l'article 45 del Pla Territorial Insular (PTI) vigent i que es detallen a continuació:
- Articles 45.1: Maó, Ciutadella, Alaior, Ferreries, Fornells, es Mercadal, Sant Climent, Sant Lluís, es Castell (inclou Santa Anna) i es Migjorn Gran.
- Article 45.2: Llucmaçanes, es Murtar, Cala Mesquida, es Grau, Binixíquer, l'Argentina, Son Vitamina, Torret, s'Ullastrar, es Pou Nou, Consell, cala Sant Esteve, Trebalúger, Son Vilar, Sínia Riera, Calescoves, Lloc Nou i vorera esquerra de Santandria.
7. Avantatges per a les unitats de convivència sol·licitants d'un habitatge en règim de lloguer
8. Persones beneficiàries del programa lloguer ètic com a inquilins
Els usuaris potencials dels habitatges inclosos dins el Programa de Lloguer Ètic són les unitats de convivència que hagin presentat la seva sol·licitud al Consell Insular de Menorca i que compleixin aquestes circumstàncies:
9. Obligacions
9.1. Obligacions de l'inquilí adherit al Programa de Lloguer Ètic
9.2. Obligacions dels propietaris
Estar adherits al Programa de Lloguer Ètic. Aquesta adhesió es fa una única vegada, de forma que el propietari està adherit al Programa mentre no manifesti formalment que vol deixar de formar-ne part o perquè el CIM deixi de gestionar el programa.
En cas que un propietari adherit vulgui incorporar més habitatges al Programa només serà necessari presentar la documentació especificada en el punt 11.1 per a cada habitatge que vulgui incorporar-hi, mitjançant una sol·licitud genèrica al CIM.
En el cas dels propietaris que són beneficiaris dels ajuts anuals que s'especifiquen a continuació, aquests resten obligats a estar adherits al Programa fins que no acabi el període per al qual ha rebut l'ajut. En cas contrari hauran de retornar la part de l'import de l'ajut corresponent als mesos que restin per finalitzar el període que abasta la convocatòria a la qual s'han presentat.
Línia 1. Ajuts dirigits a propietaris que hi adhereixin un immoble que ja tenen llogat llogat:
Línia 2. Ajuts dirigits a propietaris que hi adhereixen un immoble perquè es llogui dins el programa:
10. Metodologia individual i grupal
Per accedir al Programa de Lloguer Ètic, tant en el cas de ser propietari d'un immoble com si es tracta d'una persona o unitat familiar que vol accedir a un habitatge de lloguer, es poden adreçar al personal tècnic del Programa de forma telefònica o presencial per rebre informació detallada del funcionament del Programa. També es poden adreçar a l'Oficina Insular d'Habitatge o al Servei pel Dret a l'Habitatge del Consell Insular de Menorca, així com a qualsevol servei o entitat de caire social o que treballi en l'àmbit de l'habitatge social, per tal de rebre informació del Programa i de com accedir-hi. Per últim, també es pot accedir al programa a travès de l'aplicació informàtica que s'ha creat específicament com a suport tecnològic.
Una vegada feta formalment la sol·licitud d'informació se'ls donarà cita amb el personal tècnic del Programa, que els informarà de com funciona el programa i de quins tràmits s'han de fer per adherir-s'hi, tant si es tracta d'una persona propietària d'un habitatge com d'una persona o unitat familiar que vol accedir a un habitatge de lloguer ètic.
Una vegada presentada la sol·licitud d'adhesió, després que s'hagi comprovat que es compleixen els requisits per formar part del programa, comença un treball d'acollida que es descriu de forma resumida a continuació:
10.1. Amb la propietat de l'immoble
Explicació detallada de les característiques del Programa, dels avantatges que pot tenir si adhereix el seu habitatge al Programa de Lloguer Ètic i visita de l'immoble per valorar-ne l'estat, les característiques, la distribució i capacitat, on està situat, etc. També es revisarà la documentació tècnica i que té tota la documentació en regla per permetre l'entrada d'inquilins, en el cas que encara no en tengui.
Inventari
Es farà un dossier de fotos per tenir documentats tant l'estat de l'immoble com els mobles i altres objectes de que consti. Aquest dossier formarà part de l'inventari de l'immoble que s'adjuntarà a la signatura del contracte, si n'és el cas.
Suport i acompanyament durant el procés
En el cas que l'immoble no tengui cap inquilí, una vegada acordat el preu de lloguer es farà una tasca de recerca de la persona/família més adient per ocupar l'immoble, se l'assessorarà en l'elaboració del contracte de lloguer, es treballarà amb les dues parts per assegurar que coneixen tant els drets com les obligacions contractuals i es farà un seguiment per prevenir situacions conflictives, actuant quan sigui necessari per mediar i evitar que esdevengui un conflicte irresoluble.
10.2. Amb el futur inquilí/ina
Totes les persones i unitats familiars destinatàries a accedir a un habitatge dins el programa de lloguer ètic han de passar per un procés d'acompanyament per part dels tècnics del programa. Aquest procés inclou una sèrie d'intervencions que es faran amb més o menys profunditat segons les característiques i circumstàncies concretes que presentin.
A continuació s'enumeren de forma resumida les diferents parts del procés d'acompanyament:
Acollida i visita a domicili
Es considera indispensable en aquests tipus de programes afavorir l'establiment d'una relació estable, que es desenvolupa a partir del primer contacte i que necessita temps, espais i formes de comunicació que ho facin possible. Trobar espais per conèixer tots els membres de la família i tenir una visió integral de la seva situació afavoreixen aquest procés d'acollida.
Diagnòstic
Ajuda a entendre la realitat multicausal de les situacions de les persones que participen en el programa. El genograma i el mapa de xarxa ens ajudaran a fer el diagnòstic social i a definir, si escau, la intervenció a fer.
Disseny de la intervenció
A partir del diagnòstic, es fixaran els objectius de la intervenció a desenvolupar per part del responsable tècnic del programa, sempre en coordinació i col·laboració i amb la persona/família, que és la principal protagonista del seu propi canvi.
Procés d'acompanyament social
Es treballa a partir de la petició i la premissa de la persona/família oferint una proposta de relació d'ajut que promogui l'empoderament i el canvi, utilitzant eines i tècniques orientades a generar noves pautes d'autoconeixement o reflexió.
Participació en espais grupals
La intervenció grupal esdevé una eina complementària a la intervenció individual/familiar que permet crear espais de reflexió conjunta i que tenen un contingut formatiu i socioeducatiu.
Mediació residencial
Durant el procés previ i posterior a la incorporació d'una persona/família en un habitatge del Programa de Lloguer Ètic, es durà un procés de mediació en la mesura que sigui necessari, partint de les premisses següents:
- El conflicte com una oportunitat de creixement.
- La importància de la cultura del pacte.
- Generar espais de comunicació per a la promoció de la convivència.
- Millora de la relació i la comunicació.
Tancament de la intervenció
Es pot donar perquè s'hagin aconseguit els objectius plantejats o perquè la persona/família no vulgui o no pugui seguir el ritme del procés. En el primer cas, la desvinculació serà gradual i facilitarà la independència de la persona o família, i en el segon cas s'haurà d'estudiar el replantejament del pla d'intervenció pactat o la derivació a un altre servei o recurs més adient a la situació de la persona/família.
11. Sol·licituds i documentació necessària per adherir-se al programa
11.1. Propietaris d'immobles (ambdues línies)
11.2. Inquilins
12. Recursos necessaris per dur a terme el programa lloguer ètic
12.1. Recursos humans
Per dur a terme aquest programa es compta amb dos professionals.
- Una persona diplomada o graduada en Treball Social, amb una jornada setmanal de 20 hores, que té les funcions següents:
- Suport en la incorporació de la família al nou barri/comunitat: empadronament, centres de salut, serveis socials, activitats extraescolars, etc.
- Derivació a serveis d'orientació laboral i de formació per a la recerca o millora de feina.
- Derivació i acompanyament a serveis especialitzats segons les necessitats presentades per les famílies.
- Suport en la tramitació de diversos ajuts com a estratègia per reduir despeses en diferents conceptes com són alimentació, beques, habitatge, etc.
- Escolta i suport emocional.
- Suport en l'organització i planificació de l'economia familiar. Ús responsable dels subministraments d'electricitat, gas, aigua, reciclatge de residus.
- Aprenentatge en el manteniment òptim de l'habitatge.
- Realització de tallers grupals formatius sobre qüestions relacionades amb l'habitatge.
Intermediació amb les persones propietàries, les comunitats de veïns, empreses subministradores, companyies d'assegurances, etc.
- Una persona diplomada o graduada en Educació Social, amb una jornada setmanal de 20 hores, que té les funcions següents:
- Estudi de les zones prioritàries d'actuació i identificació d'habitatges susceptibles d'integrar-se dins el Programa d'acord amb els estudis realitzats fins al moment.
- Disseny dels plans d'acció per a la captació d'habitatges en el municipi.
- Recerca activa d'habitatge mitjançant diverses tècniques: porta freda, bústia, mailing, webs especialitzades, etc.
A més d'aquest personal, la coordinadora del Servei pel Dret a l'Habitatge del CIM du a terme la coordinació interna d'aquest equip amb el personal de l'Oficina Insular d'Habitatge en relació amb les tasques i les funcions d'assessorament i suport que ja realitza aquesta oficina en tot allò que pot ser útil al Programa per tal d'optimitzar els recursos destinats.
El Servei pel Dret a l'Habitatge del CIM compta també amb la figura d'una auxiliar administrativa que dona suport al personal contractat per dur a terme el Programa en tot allò que entri dins les funcions pròpies del seu lloc de feina.
12.2. Recursos tecnològics i metodològics
12.3. Recursos econòmics
Per una banda hem de tenir en compte els ajuts que rebrà cada propietari que adhereixi un habitatge al PROGRAMA DE LLOGUER ÈTIC, en funció de la línia d'ajuts a què opti:
Línia 1. Ajuts dirigits a propietaris que hi adhereixin un immoble que ja tenen llogat
Fent una previsió de 15-20 immobles adherits anualment al Programa de Lloguer Ètic en aquesta línia d'ajuts, tenint en compte que no tots els beneficiaris tindran un ajut de la quantia màxima possible, el cost anual seria de 8.850 €.
Línia 2. Ajuts dirigits a propietaris que hi adhereixen un immoble perquè es llogui dins el programa
Fent una previsió de 8-10 immobles adherits anualment al Programa de Lloguer Ètic en aquesta línia d'ajuts, tenint en compte que no tots els beneficiaris tindran un ajut de la quantia màxima possible, el cost anual seria de 28.272 €.
Per l'altra banda s'ha de calcular el cost del personal contractat per dur a terme el programa. Durant el propers 12 mesos el personal adscrit a aquest programa serà intern del Consell Insular de Menorca, i una vegada transcorregut aquest temps, el contractista adjudicatari de l'Oficina Insular de l'Habitatge de Menorca haurà d'assumir el programa, a excepció de la concessió dels ajuts, que es farà amb personal adscrit al Servei pel Dret a l'Habitatge i Agenda Urbana de Menorca.
En aquest espai temporal es podran valorar els resultats i decidir si aquesta és la modalitat més adient o si s'ha de continuar amb una contractació externa a partir de l'estudi dels resultats i dels indicadors d'impacte que obtindrem gràcies als estudis realitzats anteriorment.
Per tant, el pressupost anual seria el següent:
Capítol I: 1 treballador social a 20 hores setmanals: 16.174,68 €
1 educador social a 20 hores setmanals: 16.174.68 €
Seguretat Social: 10.285.72 €
Capítol II: Línia 1 d'ajuts: 8.850,00 €
Línia 2 d'ajuts: 28.200,00 €
TOTAL: 80. 885,08 €
Atès que el mercat de l'habitatge i la capacitat econòmica de la població objecte del programa són realitats canviants, els imports establerts en aquest es podran modificar per adequar-se a les necessitats. En referència al preu del lloguer ètic, la seva adaptació estarà lligada a les dades facilitades anualment per l'Observatori Socioambiental de Menorca (OBSAM), segons els acords de treball contrets amb ells. Totes les modificacions que es duguin a terme en aquest sentit es regularan en les bases i la convocatòria anual dels ajuts.
13. Proposta de preu de Lloguer Ètic
Arran de la col·laboració de l'Observatori Socioambiental de Menorca (OBSAM), es presenta un estudi per determinar quin seria el preu de lloguer ètic de cada pis adherit al Programa i de quina manera es calcula aquest tenint en compte diversos aspectes.
La proposta de preu de lloguer ètic parteix de la premissa que una persona no hauria de destinar més del 30 % dels seus ingressos al pagament de l'habitatge, a fi de disposar de suficients estalvis per cobrir altres aspectes vitals de la persona, com els subministraments de la llar, l'alimentació, la vestimenta o l'educació.
Per fer el càlcul del preu, es té en compte el salari mínim interprofessional (SMI) brut anual, que per a l'any 2022 és de 14.000 €. Els motius que duen a emprar aquest criteri són principalment dos:
El resultat és que una persona amb el salari mínim interprofessional hauria de destinar un màxim mensual de 350 € a l'habitatge. Aquest cost s'aplica en habitatges de 70 m2, partint de la premissa que una persona hauria de poder viure sola. El fet d'escollir aquesta superfície es deu a dos factors:
A partir del preu per metre quadrat obtingut (5 €/m2), aquest va disminuint o augmentant progressivament segons la superfície de l'habitatge. Així mateix, s'han creat alguns coeficients de correcció a l'hora d'acabar de fixar el preu, tenint en compte cada tipus d'habitatge. Per establir aquests coeficients s'ha basat en la metodologia aplicada per l'Agència de l'Habitatge de Catalunya per elaborar l'Índex de Preus del Lloguer. Els aspectes que s'han tingut en compte són:
El que és pretén és poder calcular un preu just i assequible al qual pugui arribar la majoria de la població de Menorca, ajustant els preus de mercat amb els factors correctors anteriors i tenint en compte tot l'exposat anteriorment.
Per tot això s'han afegit dos factors correctors més per tal d'aconseguir un preu mínim i un preu màxim de lloguer a partir del qual ja no varii sigui quin sigui el número de m2 de l'habitatge:
Preu mínim de lloguer ètic: 350 €, que és el preu màxim que correspon a un pis de 70 m2 aplicant els càlculs anteriors i que, com ja s'ha comentat, són les dimensions òptimes perquè hi visqui una persona sola.
Preu màxim de lloguer ètic: 650 €, que és el preu màxim que correspon a un pis de 110 m2 aplicant els càlculs anteriors i que es considera que és un habitatge amb unes dimensions òptimes per albergar la majoria de les famílies que atén el Programa.
Finalment s'han traspassat tots aquests criteris a un full de càlcul i s'han aplicat les fórmules necessàries per tal de poder calcular el preu de lloguer ètic de cada immoble atenent les seves característiques concretes.
Atès que el mercat de l'habitatge i la capacitat econòmica de la població objecte del programa són realitats canviants, els imports establerts en aquest programa es podran modificar per adequar-se a les seves necessitats.
Maó, 28 de març de 2022
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)