Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 183824
Aprovació definitiva del Reglament de la Mesa de Mobilitat de Maó
Finalitzat el període d'informació pública de trenta dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de l'avís d'exposició pública al BOIB núm. 9 de 15 de gener de 2022, i segons consta a l'informe de data 4 de març de 2022, durant el termini d'exposició pública no s'han presentat al·legacions, ni documents, ni justificacions respecte a l'edicte esmentat.
En conseqüència, l'aprovació del Reglament de la Mesa de Mobilitat de Maó s'eleva a la categoria de definitiva i, d'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de bases reguladores de règim local, és procedent publicar el text complet aprovat del reglament, la redacció del qual és el següent:
REGLAMENT DE LA MESA DE MOBILITAT DE MAÓ
PREÀMBUL
L'Ajuntament de Maó considera necessari obrir debat ciutadà que faciliti el disseny de polítiques de mobilitat amb la participació ciutadana en el procés de presa de decisions. Per aquest motiu considera necessari impulsar la Mesa de Mobilitat, que es configura com un òrgan de participació i debat entorn a la problemàtica que el model de mobilitat actual genera en el nostre municipi. És per això que es dota del present Reglament per a la consecució de les finalitats, objectius i funcions que li seran pròpies.
Article 1r. OBJECTE
El present Reglament té per objecte la regulació del funcionament de la Mesa de Mobilitat de Maó, a l'empara de l'establert a la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
La Mesa de Mobilitat de Maó és un òrgan municipal de participació i debat que té la finalitat d'abordar i analitzar totes les qüestions relatives al transport i la mobilitat al municipi.
La Mesa de Mobilitat de Maó té caràcter permanent, informatiu, reflexiu, pedagògic i consultiu, i agrupa diverses entitats i organitzacions ciutadanes. Així mateix, pretén aconseguir una visió comuna i un ampli consens sobre el model futur de mobilitat de la ciutat.
La Mesa de Mobilitat de Maó funciona com un instrument de comunicació, col·laboració i participació amb tots els ens públics i privats de la ciutat que tenen qualque relació, directament o indirectament, amb aspectes relatius a la mobilitat.
Els objectius principals de la Mesa de Mobilitat venen donats pel propi marc de desenvolupament en els seus objectius i funcions, com a òrgan de participació en àmbits d'actuació pública respecte al model de mobilitat més adient pel nostre municipi, i de manera especial:
a) Fomentar la participació ciutadana, el debat i diàleg de la nostra ciutadania en tots aquells àmbits que tenguin relació amb la mobilitat i l'accessibilitat.
b) Canalitzar les inquietuds i preocupacions de la ciutadania, entitats, empreses i diferents associacions pel que fa a la mobilitat, trànsit i seguretat viària.
c) Establir un marc de diàleg on es puguin plantejar les diferents visions i interessos que sobre la mobilitat es donen per part de la nostra societat.
d) Estimular la consciència social pel que fa a la consecució de models de mobilitat més sostenible pel nostre municipi.
Article 2n. FUNCIONS
La Mesa de Mobilitat de Maó té conferides les funcions següents:
a) Efectuar propostes d'actuació en matèria de mobilitat i accessibilitat
b) Analitzar problemàtiques de mobilitat que li siguin oportunament derivades
c) Emetre i elevar a la Presidència aquelles propostes i recomanacions concretes que vagin encaminades a millorar la mobilitat i el transport ciutadans, i optimitzar els recursos públics assignats als citats objectius
d) Potenciar la mobilitat sostenible en el municipi
e) Participar en el seguiment i avaluació del Pla de mobilitat de Maó
f) Procurar el major consens possible per desenvolupar els canvis que es considerin necessaris en el model de gestió de la mobilitat a la nostra ciutat.
g) Crear comissions específiques sobre les matèries objecte d'estudi, a les quals es poden adherir, puntualment, diferents sectors de la població
h) Elevar les conclusions, incloses les de les diferents comissions que s'hagin pogut crear, als òrgans de govern municipals competents.
S'ha de precisar que, atesa la pròpia naturalesa d'aquest òrgan municipal, només s'hi tractaran temes d'interès general relacionats amb la mobilitat sostenible. En cap cas s'hi plantejaran problemàtiques derivades de l'interès particular, atès que, amb aquesta finalitat, l'Ajuntament ja disposa d'altres canals i serveis més adequats.
Article 3r. COMPOSICIÓ
La Mesa de Mobilitat de Maó tindrà la següent composició:
- El president/a serà l'alcalde/essa o regidor/a en qui delegui
- Quatre regidors/ores competents en matèries objecte d'aquesta Mesa de Mobilitat
- Un representant de cada un dels grups municipals que no formin part de l'equip de govern
- Un representant del CIMe competent en matèries objecte d'aquesta Mesa de Mobilitat
- Un membre de la Policia Local responsable de la mobilitat
- Un representant de la Policia Nacional
- Un representant de les AAVV
- Un representant de PIME
- Un representant d'ASTRAME
- Un representant del Col·legi d'Arquitectes
- Un representant dels centres escolars
- Un representant de l'ONCE
- Un representant de la Fundació de Persones amb Discapacitat
- Un representant del Casal de Gent Gran
- Un representant del Col·legi de Metges
- Un representant d'ASCOME
- Un representant de la Federació Balear de Transports
- Un representant de CAEB
3.1 Designació dels representats
Els membres de la Mesa de Mobilitat seran nomenats per resolució de l'Alcaldia a proposta de la institució, entitat o grup al que pertanyin. Es podrà designar un suplent per a la substitució eventual del titular.
La Mesa es renovarà íntegrament quan es renovi la corporació municipal, sense perjudici del dret de cada entitat a revocar el seu representant i designar-ne un altre.
En cas que qualsevol de les persones anomenades per formar part de la Mesa deixi de pertànyer a la institució, entitat o grup que l'ha designat com a representant, automàticament deixarà de formar part de la Mesa , i la institució, entitat o grup haurà de proposar un nou representant dintre del període del mandat.
3.2 Absències
Quan algun membre, per causa justificada, no pugui assistir a les reunions de la Mesa, haurà de posar-ho en coneixement a la presidència i a la secretaria abans que la reunió tingui lloc, i demanar la substitució pel suplent de la mateixa entitat.
3.3 Organització
Són òrgans necessaris de la Mesa:
- La Presidència
- El Ple
Són òrgans complementaris de la Mesa:
- Les comissions sectorials; seran específiques segons els temes a tractar
- Les sessions de treball; seran aquelles convocades segons acord de la Mesa
3.3.1 De la Presidència
La Presidència serà exercida per l'alcalde/essa o regidor/a en qui delegui.
Són funcions del president/a les següents:
a) Dirigir i representar la Mesa davant qualsevol Administració.
b) Presidir, suspendre i aixecar les sessions i moderar els debats.
c) Fixar l'ordre del dia.
d) Fer el seguiment dels informes sol·licitats i de les propostes formulades al Ple de la Mesa de Mobilitat.
e) Autoritzar l'assistència al Ple de la Mesa de persones que pels seus coneixements específics puguin assessorar o col·laborar en la resolució d'un tema concret, o d'altres que puguin resultar afectades o tenir un interès pel tema a tractar, totes elles amb veu i sense vot.
f) Actuar com a representant de la Mesa de Mobilitat i signar els escrits que aquesta Mesa pugui trametre a altres administracions, a les associacions i entitats que representin el sector de la mobilitat o a persones que tenguin algun interès o puguin col·laborar en aquest tema.
3.3.2 El Ple
1. El Ple és l'òrgan de màxima representació de la Mesa de Mobilitat, integrat per la totalitat de les persones designades per formar-ne part.
A aquest plenari podran incorporar-se el personal tècnic municipal o assessors/ores que es considerin adients, amb veu i sense vot, autoritzats per la Presidència i proposats pel mateix Ple.
2. El Ple té les següents funcions:
a) El plenari actuarà com a motor generador de propostes.
b) Valorarà i aprovarà les diferents propostes que siguin sotmeses al seu anàlisi.
c) Proposarà la creació i definició de les comissions de treball que es considerin oportunes per tractar assumptes específics relacionats amb la mobilitat.
A aquestes reunions assistirà el secretari/ària, que serà personal municipal.
Correspon al secretari/ària:
a) Assistir a les reunions.
b) Efectuar la comunicació de la convocatòria de les sessions de l'òrgan per ordre del president.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres de la Mesa i, per tant, les notificacions, petició de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals hagin de tenir coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir les certificacions de les consultes, dictàmens i acords aprovats.
f) Altres funcions que siguin inherents a la condició de secretari/ària.
3.3.3 Comissions específiques
1. Es podran crear tantes comissions específiques com consideri oportú el plenari, amb l'objectiu de centrar el debat, facilitar la concreció de propostes i aconseguir un òptim funcionament operatiu.
2. Formaran part d'una determinada comissió els representants de la Mesa que designi el Ple.
3. També podran participar, amb veu però sense vot, els representants de les entitats, organismes, tècnics, experts o altres que, tot i no formar part de la Mesa, el plenari consideri oportú convidar.
4. El president/a pot delegar la seva funció a les Comissions en qualsevol membre de la Mesa de Mobilitat, assumint les funcions de coordinador/moderador. Les comissions específiques elaboraran les propostes que elevarà al Ple, que serà l'encarregat d'aprovar-les. El secretari/ària, que serà personal municipal.
5. Són competències de les comissions especials de treball:
a) Debatre els temes del seu àmbit de treball.
b) Elevar al Ple de la Mesa de Mobilitat la demanda dels documents o elements materials i/o humans necessaris per al seu treball.
c) Elaborar propostes al Ple de la Mesa de Mobilitat, òrgan competent per aprovar-les.
3.3.4 Sessions de treball
1. Es crearan sessions de treball específiques que s'ocuparan de l'estudi d'assumptes concrets de la mobilitat, com ara la mobilitat ciclista, per als vianants, de transports, aparcament, etc.
2. Formaran part d'una determinada sessió de treball els representants de la Mesa que es designi.
3. També podran participar, amb veu però sense vot, els representants de les Administracions públiques, entitats, organismes, sectors professionals i associacions, tècnics, experts o altres que, tot i no formar part de la Mesa, es consideri oportú convidar, amb veu sense vot.
4. El secretari/ària, que serà personal municipal.
Article 4t. RÈGIM DE SESSIONS, CONVOCATÒRIES I FUNCIONAMENT DEL PLE DE LA MESA DE MOBILITAT
4.1. Convocatòria ordinària
1. El plenari es reunirà amb caràcter ordinari com mínim dues vegades a l'any.
2. La convocatòria de les sessions ordinàries anirà a càrrec del president, en la data decidida pel Ple de la Mesa, que establirà el règim propi de convocatòries.
3. També fixarà l'ordre del dia, recollint les propostes dels membres de la mateixa Mesa, de les comissions sectorials, sessions de treball, les fetes a la darrera sessió o les que hagin arribat a secretaria entre una sessió i l'altra.
4. Les convocatòries seran comunicades a tots els membres de la Mesa de Mobilitat amb un mínim de 15 dies naturals.
5. El Ple de la Mesa de Mobilitat, complerts els requisits de la convocatòria, es considerarà vàlidament constituïda amb l'assistència d'un terç dels membres que l'integren.
6. Es podran constituir, convocar, celebrar les seves sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que celebrin a distància, els seus membres podran trobar-se en diferents llocs, sempre que s'asseguri per mitjans electrònics, considerant-se també com a tals els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre altres, es consideraran inclosos entre els mitjans electrònics vàlids: el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.
7. Les convocatòries seran remeses als membres de l'òrgan col·legiat a través de mitjans electrònics, fent constar en el mateix ordre del dia, juntament amb la documentació necessària per a la seva deliberació, quan sigui possible, les condicions en les quals se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si és el cas, els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir i participar a la reunió. També es penjarà al web de l'Ajuntament.
8. Sempre serà necessària l'assistència presencial o a distància del president/a i del secretari/ària, o de les persones encarregades de substituir-los, i la d'un terç, almenys, dels seus membres.
9. El vot és personal i indelegable. No s'admetrà vot per correu.
4.2 Convocatòria de sessions extraordinàries
1. El plenari es reunirà amb caràcter extraordinari a petició del seu president o d'una quarta part dels membres que el composen.
2. Els convocants hauran de motivar la convocatòria i aportar la documentació necessària.
3. El president/a haurà de signar la convocatòria abans dels 7 dies hàbils següents a la recepció de l'escrit, i la sessió s'haurà de celebrar en el termini de 15 dies naturals posteriors a la convocatòria.
4. A les sessions extraordinàries no es tractaran precs ni preguntes, ni s'admetran urgències.
4.3 Ordre del dia
El primer punt de l'ordre del dia serà l'aprovació de l'acta de la reunió anterior.
4.4 Acords i dictàmens
1. Els acords i dictàmens s'adoptaran per majoria simple.
2. Amb l'objectiu de reflectir les diferents sensibilitats presents a la Mesa i donat el seu caràcter consultiu, en els acords que es prenguin i els dictàmens que s'emetin s'hi reflectiran les diferents posicions dels seus membres i es preveurà l'emissió de vots particulars.
3. No serà objecte d'acord ni de dictamen cap assumpte que prèviament no hagi estat inclòs en l'ordre del dia, amb l'excepció d'aquell que sigui declarat d'urgència amb el vot favorable de la majoria.
4.5 Actes
Les sessions seran gravades, a efectes de constància i elaboració de l'acta, i aquestes gravacions quedaran sota la custòdia del secretari o secretària.
El fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb la certificació expedida pel secretari/ària sobre l'autenticitat i integritat del mateix, i tots els documents que, en suport electrònic, es fessin servir com a documents de la sessió, s'acompanyarà a l'acta de les sessions, sense necessitat de fer constar les deliberacions als punts.
L'enregistrament de les sessions celebrades o per la utilització de documents en suport electrònic es conservaran de manera que es garanteixi la integritat i autenticitat dels fitxers electrònics corresponents i el seu accés per part dels membres de l'òrgan col·legiat.
Les actes seran públiques a tots els efectes i s'exposaran al Portal de transparència i a la pàgina web de l'Ajuntament.
S'aixecarà acta de la cada sessió, ordinària i extraordinària, que es celebri.
En les actes hauran de constar el noms dels assistents i dels excusats, els assumptes tractats i els acords presos.
Les actes seran aprovades en les sessions posteriors.
Article 5è. RÈGIM DE SESSIONS, CONVOCATÒRIES I FUNCIONAMENT D'ALTRES ÒRGANS
1. El funcionament de les comissions sectorials i les sessions de treball es regeix per les normes que acordi el Ple i s'inspirarà en les normes reguladores del funcionament del Ple, que regiran en tot cas de manera supletòria.
2. El funcionament de les comissions sectorials i les sessions de treball es regirà pel que es disposa en els acords plenaris que els estableixin.
DISPOSICIÓ FINAL
1. En tot allò no previst en el present Reglament s'estarà al que disposi la legislació vigent en matèria de règim local i procediment administratiu comú, així com la normativa sectorial i estatal que resultin d'aplicació.
2. Aquest Reglament entrarà en vigor als quinze dies, comptats des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Maó, en la data de la signatura electrònica del document (30 de març de 2022)
L'alcalde Héctor Pons Riudavets