Secció II. Autoritats i personal
Subsecció tercera. Cursos i formació
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 183592
Resolució de la directora gerent de l’Escola Balear d’Administració Pública, de 23 de març de 2022, per la qual s’aproven les condicions per a la presentació de plans de formació del personal al servei de l’Administració local de les Illes Balears per a l’any 2022, en el marc de l’Acord de formació per a l’ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018
Fets
1. D'acord amb l'article 31.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desenvolupament legislatiu i l'execució de l'Estatut dels funcionaris de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de l'Administració local.
D'altra banda, l'article 32.11 de l'Estatut d'autonomia disposa que també correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, en desplegament de la seva legislació, dicti l'Estat, la funció executiva en matèria de legislació laboral i formació professional contínua.
2. Una de les finalitats preteses amb la creació de l'Escola Balear d'Administració Pública (d'ara endavant, EBAP), mitjançant la disposició addicional tercera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, fou la integració de la formació de tot el personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears —a més de la formació policial, d'emergències, seguretat i protecció civil—, que fins aleshores exercien diferents organismes.
L'article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que correspon a l'EBAP la formació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l'Administració autonòmica i de les entitats que en depenen. Així mateix, afegeix que, en els termes que s'estableixin, correspon a l'EBAP la realització d'activitats formatives i de selecció del personal al servei de les altres administracions de l'àmbit territorial de les Illes Balears.
Segons l'article 4 dels Estatuts de l'EBAP, aprovats pel Decret 31/2012, de 13 d'abril, són objectius fonamentals de l'EBAP la formació i l'avaluació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de les altres administracions públiques del seu àmbit territorial. D'acord amb l'article 5 d'aquests Estatuts, per tal d'aconseguir els objectius esmentats, l'EBAP té com a funcions promoure, organitzar i gestionar la formació, el reciclatge i el perfeccionament del personal de la Comunitat Autònoma i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial.
3. D'acord amb la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic,
aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i amb la Llei 3/2007, correspon als ens locals la competència en matèria de formació del personal al seu servei, la qual, alhora, es configura com un dret de caràcter individual dels empleats públics, en correspondència amb la naturalesa jurídica de la seva relació de servei.
4. L'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018, publicat per la Resolució de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, de 21 de març de 2018 (BOE núm. 74, de 26 de març de 2018), fixa els criteris aplicables per al finançament dels plans de formació dels empleats públics, amb la intenció de promoure la formació contínua i l'actualització permanent de les seves competències professionals per tal que s'exerceixi de forma més eficaç el seu mandat de servir als interessos generals.
En l'article 5 de l'Acord de formació esmentat s'estableix que les entitats promotores previstes en l'article 10 (entre les quals hi ha: els ajuntaments, els consells insulars i les federacions d'entitats locals d'àmbit autonòmic), que vulguin finançar accions formatives amb càrrec als fons de formació per a l'ocupació de les administracions públiques, hauran d'elaborar amb caràcter anual un pla de formació en què es recullin, entre d'altres aspectes, les necessitats formatives detectades, els objectius i les prioritats del promotor en matèria de formació.
L'article 6 disposa que les administracions públiques que vulguin finançar activitats formatives amb càrrec a l'Acord poden elaborar plans unitaris, que es caracteritzen pel fet d'afectar el personal d'una sola administració pública amb almenys 200 empleats públics, independentment de les unitats o els òrgans que incloguin; plans agrupats, que es caracteritzen pel fet d'afectar el personal de dues o més entitats locals, o plans interadministratius, que es caracteritzen pel fet d'estar destinats als empleats públics de diverses administracions públiques.
A més, determina que les federacions d'entitats locals d'àmbit autonòmic que vulguin finançar activitats formatives amb càrrec a l'Acord poden elaborar plans de caràcter agrupat o interadministratiu circumscrits al territori autonòmic, de conformitat amb el que disposin les comunitats autònomes.
5. Els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022 preveuen en el capítol 6 de la secció 78 (corresponent a l'EBAP) una assignació inicial de fons finalistes provinents de l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) per un import de 396.300,00 euros.
6. El principi d'eficiència que ha de regir l'assignació i utilització dels recursos públics obliga a aprofitar sinergies entre les diferents administracions per aconseguir fins comuns, i aconsella escollir un sistema de gestió del fons de formació dirigit a l'Administració local que sigui col·laboratiu, en el qual quedin delimitades clarament les funcions i els rols de cada administració. En aquest sentit, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, recullen la possibilitat que les administracions públiques subscriguin convenis de col·laboració en l'àmbit de les competències respectives. Així mateix, l'article 6 dels Estatuts de l'EBAP preveu la subscripció de convenis com a eina de col·laboració entre l'Escola i altres administracions.
7. En la sessió de dia 21 de desembre de 2021, la Comissió General de Formació per a l'Ocupació de les Administracions Públiques va aprovar la transferència de fons a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al 2022 en el marc de l'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques.
8. En la sessió de dia 14 de març de 2022, la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de l'Administració Local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar la conveniència de continuar amb la modificació puntual del model de 2016 de gestió compartida dels fons destinats a la formació del personal al servei de l'Administració local mitjançant la subscripció de convenis de col·laboració que es va aprovar per a l'any 2021, a causa de la dificultat que encara suposa reprendre la formació presencial a l'EBAP tal com s'impartia abans de la crisi sanitària de la COVID-19, afegit a l'increment considerable durant l'any 2022 de la plantilla de l'Escola Balear d'Administració Pública pels nombrosos processos selectius i d'estabilització del personal que s'han de dur a terme, la qual cosa suposa haver de destinar part de les instal·lacions de l'escola per aquestes tasques.
A més, la comissió també va aprovar les condicions per a la presentació de plans de formació adreçats al personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears que ha d'impulsar directament l'EBAP.
Fonaments de dret
1. Els articles 31.3 i 32.11 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
2. L'article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. El Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública.
4. L'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018, publicat per la Resolució de la Secretaria d'Estat de Funció Pública de 21 de març de 2018 (BOE núm. 74, de 26 de març de 2018).
5. L'article 6.6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les condicions per a la presentació de plans de formació adreçats al personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears per a l'any 2022, en el marc de l'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018, d'acord amb les condicions que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució, de conformitat amb la proposta feta per la Comissió Paritària de Formació Local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la sessió de dia 14 de març de 2022.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant la presidenta de l'EBAP en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en el dia de la signatura electrònica (30 de març de 2022)
La directora gerent de l'EBAP María del Carmen Iglesias Manjón
ANNEX 1 Condicions per a la presentació de plans de formació del personal al servei de l'Administració local de les Illes Balears per a l'any 2022, en el marc de l'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018
1. Objecte
Aquest annex té per objecte establir les condicions per a la presentació de plans de formació promoguts pels ens locals de les Illes Balears i per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (d'ara endavant, FELIB), amb la finalitat de gestionar de forma conjunta els fons destinats al finançament de plans de formació del personal al servei de l'Administració local de les Illes Balears per a l'exercici de 2022, mitjançant la formalització dels convenis de col·laboració corresponents.
2. Promotors
2.1. Als efectes de la convocatòria, es consideren promotors d'activitats formatives:
2.2. Els promotors d'activitats formatives únicament poden participar en un pla agrupat.
2.3. Els plans unitaris, agrupats i interadministratius estan definits, respectivament, en els articles 7, 8 i 9 de l'Acord de formació per a l'ocupació de les administracions públiques de 9 de març de 2018.
2.4. Els plans unitaris i els agrupats de les entitats locals han de preveure com a destinataris, a més dels seus empleats públics, els empleats públics dels organismes autònoms adscrits a l'ens local que presenti el pla.
3. Termini de presentació i contingut de les sol·licituds
3.1. Les sol·licituds per participar en la convocatòria s'han de presentar de forma electrònica en el Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https:// rec.redsara.es) o a través del Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR) adreçat a l'Escola Balear d'Administració Pública (DIR3: A04035968), dins el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el model de sol·licitud que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament, i amb la documentació següent:
a) El pla de formació, que es compon d'una memòria explicativa, en la qual s'ha d'especificar el contingut que figura en l'annex 3 i el de les fitxes de l'annex 4.
b) La indicació del percentatge de recursos propis destinats al pla de formació.
c) Un certificat que acrediti que el pla de formació s'ha negociat amb les organitzacions sindicals. A més, se n'han d'adjuntar les actes o la documentació derivada de les negociacions.
d) El compromís d'executar directament el pla de formació, que s'ha d'incorporar a la memòria. La contractació de personal docent, ja sigui mitjançant nomenament, ja sigui mitjançant contracte, no suposa que l'activitat formativa no l'executi directament l'Administració o la Federació de municipis.
En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els requerirà perquè la presentin de la manera abans esmentada.
4. Import màxim i assignació dels fons de formació
4.1. El fons destinat al finançament dels plans de formació del personal al servei de l'Administració local de les Illes Balears està integrat per l'import provinent de l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) per a l'any 2022 i pel romanent de l'EBAP que queda de l'any 2021.
4.2. Els imports del fons són els següents:
D'acord amb aquestes dades, l'import màxim del fons que s'ha de distribuir entre els ens locals i la FELIB és de 501.897,72 euros.
4.3. Pel que fa a les entitats locals, el criteri d'assignació d'aquest import és el nombre d'efectius de cada entitat local i els seus organismes autònoms potencialment destinataris de la formació, de conformitat amb les dades facilitades per l'Institut Balear d'Estadística que figuren en el quadre de l'annex 2. En el cas de la FELIB, el criteri d'assignació serà la totalitat del nombre d'efectius dels municipis de menys de 200 efectius que no presentin un pla agrupat.
El crèdit assignat als municipis amb 200 efectius o més i els dels consells insulars que no promoguin plans de formació en aquesta convocatòria també passarà a ser gestionat per la FELIB.
5. Revisió i selecció dels plans de formació
5.1. Un cop acabat el termini per a la presentació de sol·licituds, l'EBAP ha de revisar els plans de formació que hagin presentat els ens locals i la FELIB. Només se seleccionaran els plans que específicament compleixin els requisits següents, a l'empara del que estableix el punt 3 d'aquestes condicions:
5.2. La Comissió Paritària de Formació Local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és l'òrgan encarregat d'aprovar els plans de formació seleccionats, una vegada comprovat que compleixen els requisits esmentats.
5.3. En qualsevol cas, s'han de respectar els criteris de distribució del fons que estableix l'annex 2.
5.4. Els plans poden incloure accions formatives desenvolupades des de l'inici de l'any 2022.
6. Formalització de convenis de col·laboració
6.1. La FELIB i cada un dels ens locals amb plans de formació seleccionats han de formalitzar la subscripció d'un conveni de col·laboració amb l'EBAP, de forma individualitzada, per fixar les condicions de la col·laboració entre les parts per a la planificació, l'execució, la gestió i el finançament dels plans de formació esmentats.
6.2. L'execució dels plans de formació seleccionats a l'empara d'aquesta convocatòria no es pot estendre més enllà del 20 de novembre de 2022.
ANNEX 2 Import destinat als plans de formació d'acord amb les dades de l'Institut d'Estadística de les Illes Balears
Entitats locals amb més de 200 efectius.
|
EFECTIUS 31/12/2020 |
PERCENTATGE EFECTIUS |
QUANTIA |
---|---|---|---|
Ajuntament d'Alcúdia |
215 |
1,23 % |
6.156,67 € |
Ajuntament de Calvià |
964 |
5,50 % |
27.604,80 € |
Ajuntament de Ciutadella |
395 |
2,25 % |
11.311,10 € |
Ajuntament d'Eivissa |
522 |
2,98 % |
14.947,83 € |
Ajuntament d'Inca |
390 |
2,23 % |
11.167,92 € |
Ajuntament de Llucmajor |
452 |
2,58 % |
12.943,33 € |
Ajuntament de Manacor |
418 |
2,38 % |
11.969,72 € |
Ajuntament de Maó |
465 |
2,65 % |
13.315,60 € |
Ajuntament de Marratxí |
294 |
1,68 % |
8.418,89 € |
Ajuntament de Palma |
3.128 |
17,85 % |
89.572,44 € |
Ajuntament de Pollença |
202 |
1,15 % |
5.784,41 € |
Ajuntament de Sant Antoni de Portmany |
229 |
1.31 % |
6.557,57 € |
Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia |
238 |
1,36 % |
6.815,29 € |
Ajuntament de Santa Eulària des Riu |
260 |
1,48 % |
7.445,28 € |
Consell Insular d'Eivissa |
805 |
4,59 % |
23.051,73 € |
Consell Insular de Formentera |
383 |
2,19 % |
10.967,47 € |
Consell Insular de Mallorca |
3.782 |
21,58 % |
108.300,18 € |
Consell Insular de Menorca |
702 |
4,01 % |
20.102,25 € |
Total efectius EELL + 200 efectius |
13.844 |
78,99 € |
396.432,48 € |
Entitats locals amb menys de 200 efectius.
|
EFECTIUS 31/12/2020 |
PERCENTATGE EFECTIUS |
QUANTIA |
Ajuntament d'Alaior |
138 |
0,79 % |
3.951,72 € |
Ajuntament d'Alaró |
77 |
0,44 % |
2.204,95 € |
Ajuntament d'Algaida |
59 |
0,34 % |
1.689,51 € |
Ajuntament d'Andratx |
197 |
1,12 % |
5.641,23 € |
Ajuntament d'Ariany |
9 |
0,05 % |
257,72 € |
Ajuntament d'Artà |
154 |
0,88 % |
4.409,90 € |
Ajuntament de Banyalbufar |
14 |
0,08 % |
400,90 € |
Ajuntament de Binissalem |
75 |
0,43 % |
2.147,68 € |
Ajuntament de Búger |
17 |
0,10 % |
486,81 € |
Ajuntament de Bunyola |
51 |
0,29 % |
1.460,42 € |
Ajuntament de Campanet |
46 |
0,26 % |
1.317,24 € |
Ajuntament de Campos |
105 |
0,60 % |
3.006,75 € |
Ajuntament de Capdepera |
138 |
0,79 % |
3.951,72 € |
Ajuntament des Castell |
127 |
0,72 % |
3.636,73 € |
Ajuntament de Consell |
41 |
0,23 % |
1.174,06 € |
Ajuntament de Costitx |
11 |
0,06 % |
314,99 € |
Ajuntament de Deià |
17 |
0,10 % |
486,81 € |
Ajuntament d'Escorca |
13 |
0,07 % |
372,26 € |
Ajuntament d'Esporles |
109 |
0,62 % |
3.121,29 € |
Ajuntament d'Estellencs |
10 |
0,06 % |
286,36 € |
Ajuntament de Felanitx |
165 |
0,94 % |
4.724,89 € |
Ajuntament de Ferreries |
67 |
0,38 % |
1.918,59 € |
Ajuntament de Fornalutx |
14 |
0,08 % |
400,90 € |
Ajuntament de Lloret de Vistalegre |
21 |
0,12 % |
601,35 € |
Ajuntament de Lloseta |
78 |
0,45 % |
2.233,58 € |
Ajuntament de Llubí |
32 |
0,18 % |
916,34 € |
Ajuntament de Mancor de la Vall |
25 |
0,14 % |
715,89 € |
Ajuntament de Maria de la Salut |
25 |
0,14 % |
715,89 € |
Ajuntament des Mercadal |
64 |
0,37 % |
1.832,68 € |
Ajuntament des Migjorn Gran |
36 |
0,21 % |
1.030,88 € |
Ajuntament de Montuïri |
28 |
0,16 % |
801,80 € |
Ajuntament de Muro |
134 |
0,76 % |
3.837,18 € |
Ajuntament de Petra |
31 |
0,18 % |
887,71 € |
Ajuntament de sa Pobla |
170 |
0,97 % |
4.868,07 € |
Ajuntament de Porreres |
33 |
0,19 % |
944,98 € |
Ajuntament de Puigpunyent |
31 |
0,18 % |
887,71 € |
Ajuntament de ses Salines |
62 |
0,35 % |
1.775,41 € |
Ajuntament de Sant Joan |
22 |
0,13 % |
629,99 € |
Ajuntament de Sant Joan de Labritja |
50 |
0,29 % |
1.431,78 € |
Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar |
113 |
0,64 % |
3.235,83 € |
Ajuntament de Sant Lluís |
142 |
0,81 % |
4.066,27 € |
Ajuntament de Santa Eugènia |
23 |
0,13 % |
658,62 € |
Ajuntament de Santa Margalida |
144 |
0,82 % |
4.123,54 € |
Ajuntament de Santa Maria del Camí |
145 |
0,83 % |
4.152,17 € |
Ajuntament de Santanyí |
161 |
0,92 % |
4.610,35 € |
Ajuntament de Selva |
49 |
0,28 % |
1.403,15 € |
Ajuntament de Sencelles |
40 |
0,23 % |
1.145,43 € |
Ajuntament de Sineu |
34 |
0,19 % |
973,61 € |
Ajuntament de Sóller |
113 |
0,64 % |
3.235,83 € |
Ajuntament de Son Servera |
164 |
0,94 % |
4.696,25 € |
Ajuntament de Valldemossa |
42 |
0,24 % |
1.202,70 € |
Ajuntament de Vilafranca de Bonany |
17 |
0,10 % |
486,81 € |
Total efectius EELL -200 efectius |
3.683 |
21,01 % |
105.465,24 € |
ANNEX 3 Contingut de la memòria del pla de formació
1. El contingut de la memòria del pla de formació és el següent:
ANNEX 4 Fitxa de l'acció formativa
Acció formativa núm. |
|
||||||
Denominació |
|
||||||
Àrea formativa |
|
||||||
Nombre d'edicions |
|
||||||
Modalitat formativa (en línia, presencial) |
|
||||||
Nombre de participants per edició |
|
Total de participants |
|
||||
Nombre d'hores per edició |
|
Total d'hores |
|
||||
Calendari previst |
|
||||||
Objectius:
|
|||||||
Contingut:
|
|||||||
Perfil dels destinataris:
|
|||||||
Pressupost de l'acció formativa |
|||||||
Concepte |
Imports |
||||||
|
|
||||||
1. Formadors interns i externs. |
|
||||||
2. Mitjans i materials didàctics. |
|
||||||
3. Allotjament, manutenció i desplaçament. |
|
||||||
4. Elaboració de continguts en línia. |
|
||||||
5. Lloguers d'instal·lacions i equipament. |
|
||||||
TOTAL COST: |
|
||||||
Finançament a càrrec de: (marcau una sola opció amb una X) |
EBAP |
|
ENTITAT LOCAL |
|
S'ha de tenir en compte que, en general, les accions formatives no es podran cofinançar i, per tant, aniran a càrrec de l'EBAP o a càrrec de l'entitat local, sense que es pugui finançar la mateixa acció amb fons d'ambdues entitats, així com que les accions formatives presentades en el marc del pla s'hauran de justificar en la liquidació del conveni.
ANNEX 5 Model de pressupost del pla de formació
|
Import |
Cost total del pla a càrrec de l'EBAP (sumatori de les accions formatives a càrrec de l'EBAP d'acord amb les fitxes de l'annex 4): |
|
Cost total del pla a càrrec de l'entitat local (sumatori de les accions formatives a càrrec de l'entitat local d'acord amb les fitxes de l'annex 4 o cost del personal de l'entitat destinat a la gestió i seguiment del pla): |
|
TOTAL PRESSUPOST PLA |
|
Per elaborar el pressupost del pla de formació i en relació amb els imports consignats a càrrec de cada entitat d'acord amb el sumatori total de les fitxes d'accions formatives (model annex 4), s'ha de tenir en compte que totes les accions formatives presentades en el marc del pla s'hauran de justificar en la fase de liquidació del conveni.