Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 182876
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual s’atorga l’autorització administrativa prèvia i de construcció i es declara la utilitat pública d’una instal·lació elèctrica a Red Eléctrica de España, SAU, corresponent a la nova subestació San Jorge a 132 kV (TR 13/2020), canvi topològic en la línia aèria subterrània 66 kV SC Eivissa-Bossa 1 per generar la línia aèria Eivissa-San Jorge 1 (TR 15/2020) i Línia subterrània 132 kV DC Bossa-San Jorge 1-2 (TR 16/2020)
Antecedents
1. El 13 de novembre de 2020 va tenir entrada a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius una sol·licitud de Red Eléctrica de España, SA, amb números de registre d'entrada 200119191063 (TR 13/2020), 200119192478 (TR 15/2020) i 200119193275 (TR 16/2020), d'autorització administrativa prèvia, declaració en concret d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció per a unes instal·lacions elèctriques, les característiques principals de les quals s'assenyalen a continuació:
Exp.: TR 13/2020
Denominació de la instal·lació: nova subestació San Jorge a 132 kV
Terme municipal: Sant Josep de sa Talaia.
Pressupost: 7.519.032 €.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una nova subestació de 132 kV al polígon 7, parcel·la 243.
La nova subestació San Jorge 132 kV estarà ubicada al costat de l'actual subestació San Jorge 66 kV. L'abast de la nova subestació San Jorge 132 kV de 6.881 m2 és el següent:
Parc de 132 kV, en configuració d'interruptor i mig, tecnologia GIS:
S'instal·laran dos transformadors de potència de 132/66/24 kV i 80/80/30 MVAs.
Com a conseqüència del pas a doble barra de la SE San Jorge 66 kV, s'amplia la posició de línia Sant Antoni a la subestació San Jorge. Es modifica la línia aèria de transport d'energia elèctrica, de simple circuit, a 66 kV, Sant Antoni-San Jorge, desmuntant un tram de 24 metres de longitud i executant una variant amb una longitud de 34 metres, entre el nou suport T-24 de la línia Sant Antoni-San Jorge i la subestació de San Jorge. Aquesta modificació de la connexió a la subestació de la línia San Jorge-Sant Antoni es recull en aquest projecte de la nova subestació San Jorge 132 kV, per estar la referida modificació en terrenys de la nova instal·lació.
Atès que el vial d'accés a la Subestació (Pol. 7, Parc. 9006, propietat de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia) de 3 m d'ample, és insuficient per al pas del vehicle de transport del transformador, es necessita ampliar-lo a 3,7 m per evitar en el seu trajecte els pals de telefonia i BT situats en la vora del camí actual.
Per tant es requereix crear una ocupació temporal en la qual caldria demolir els tancaments existents. Un cop acabada l'operació de transport dels transformadors a la subestació, els tancaments demolits serien reconstruïts tornant-los a la seva situació inicial.
Les parcel·les privades afectades sumen un total de 373 m2 d'ocupació de ple domini al vial d'accés i corresponen a:
Entre les tres parcel·les afectades es necessita reubicar un total de 432 metres de mur.
Respecte a la modificació de la línia de 66 kV simple circuit San Antonio-San Jorge es produeix el desmuntatge del suport existent T-24, i el muntatge dels nous suports T-24N i T-25N.
Adjunta la documentació següent:
Exp.: TR 15/2020
Denominació de la instal·lació: canvi topològic en la línia aèria-subterrània 66 kV SC Eivissa-Bossa 1 per generar la línia aèria Eivissa-San Jorge 1.
Terme municipal: Sant Josep de sa Talaia.
Pressupost: 127.162 €.
Descripció: línia aèria de transport d'energia elèctrica, de simple circuit a 66 kV amb una longitud de 0,023 quilòmetres, que connectarà el suport T-12bis de l'actual línia aèria-subterrània a 66 kV Bossa-Eivissa, amb la subestació de San Jorge, generant la línia Eivissa-San Jorge 1.
Adjunta la documentació següent:
Exp.: TR 16/2020
Denominació de la instal·lació: línia subterrània 132 kV DC Bossa-San Jorge 1-2.
Terme municipal: Sant Josep de sa Talaia.
Pressupost: 1.166.192,4 €.
Descripció: línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV que connecta la subestació Bossa amb la subestació San Jorge. El traçat té una longitud aproximada de 3.167 m el circuit 1, i 3.178 m el circuit 2. Es construirà un nou tram de doble circuit i 109 m de longitud, que connectarà l'ampliació de la SE San Jorge amb les línies existents SE Bossa-SE San Jorge a 66 kV i SE Bossa-SE Eivissa 23 a 66 kV.
Adjunta la documentació següent:
2. La documentació aportada es la que estableix l'article 12 del Decret 99/1997, d'11 de juliol, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril.
3. Aquesta actuació requereix avaluació ambiental ordinària, d'acord amb l'annex I del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Està inclosa en el grup 3.8 de línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud, i al grup 3.6 de subestacions de transformació d'energia elèctrica a partir de 10 MW en sòl rústic. D'acord a l'article 21.3 del Decret legislatiu 1/2020 la informació pública es realitza en el BOIB, en la web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, en el «Periódico de Ibiza», el «Diario de Ibiza» i el tauló d'edictes de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, i d'acord a l'article 36.1 de la Llei 21/2013, l'òrgan substantiu la sotmetrà a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies hàbils, previ anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat o diari oficial que correspongui, i a la seva seu electrònica.
4. Aquestes actuacions estan incloses en el document «Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, contemplada en l'annex I.2 amb previsió d'execució per a 2020 (dues d'elles de màxima prioritat), així com en el Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears, ates l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del PDSE. Aquesta disposició addicional segona estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat i de gas, com també les modificacions a les subestacions de distribució d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric i d'hidrocarburs, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, especialment quant als efectes de declaració d'utilitat pública energètica. Aquesta declaració d'utilitat pública té els mateixos efectes que els prevists en els articles 25, 26.5 i 26.6 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears esmentat i ha de seguir el procediment de declaració d'utilitat pública regulat en l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
5. El 15 de desembre de 2020 es va publicar en el BOE núm. 136 la Resolució de 22 de novembre de 2020 de la Secretaria d'Estat d'Energia, per la qual es fa públic l'Acord de Consell de Ministres de 3 de novembre de 2020, pel qual es prorroga la vigència del «Document de planificació energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat per Acord de Consell de Ministres de 16 d'octubre del 2015.
6. El 14 de gener de 2021 es va rebre informe favorable de la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic sobre aquesta instal·lació, als efectes del que estableixen l'article 35.2 de la Llei 24/2013, del sector elèctric, i l'article 114 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, i l'article 16.1.a) de la Circular 5/2019, de 5 de desembre de la CNMC.
7. El 15 de gener de 2021 es va realitzar informe previ favorable per a la informació pública del projecte, i es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte. En la informació esmentada figura annexa la llista concreta e individualitzada de béns i drets afectats.
8. Es varen sol·licitar informes als següents organismes:
També es va informar en aplicació de l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a les entitats següents:
9. L'1 de febrer de 2021, EDistribucion Redes Digitales, SLU, aporta informe favorable indicant els condicionants següents:
«1. Si fuese necesario desplazar o modificar alguna de las instalaciones de Media y Baja Tensión, el promotor tendrá que solicitarlo formalmente a EDistribucion Redes Digitales SLU., que realizará el estudio de viabilidad y el presupuesto de dicha modificación.
2. Antes del inicio de las obras se tendrá que solicitar a EDistribucion Redes Digitales SLU, un replanteo in situ, para evitar posibles daños, tanto a personas como a las instalaciones.»
10. En el BOE núm. 53, de 3 de març de 2021, i en el BOIB núm. 27, de 25 de febrer de 2021, es va fer la informació pública del projecte.
11. El 17 de febrer de 2021 es va rebre del Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, informe de la no necessitat d'avaluar aquest tipus d'actuació.
12. El 24 de febrer de 2021 es va rebre informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la direcció General d'energia i Canvi Climàtic quant a l'afecció al canvi climàtic i l'atmosfera. Com a conclusions indica:
«1. En la fase de construcció s'haurien de tenir en compte bones pràctiques per prevenir l'emissió de contaminants a l'atmosfera.
2. Recordar als òrgans encarregats de desenvolupar la xarxa de distribució elèctrica, la Secretaria d'Estat d'Energia, i la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de la necessitat de donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i més específicament als articles 44 i 55.»
13. El 26 de febrer de 2021 es va rebre informe de Telefònica de España, SA. En el seu informe indica:
«Havent analitzat la documentació que acompanya el vostre escrit, us indiquem que Telefónica no té cap objecció a l'execució del projecte esmentat sempre i quan es compleixi la normativa vigent en relació amb els paral·lelismes i creuaments amb línies de telecomunicació i en particular els Reglaments Electrotècnics d'Alta i Baixa Tensió. Tanmateix, us recordem que el compliment de la normativa vigent tant en fase de disseny com d'execució, és responsabilitat de l'empresa que promou els treballs continguts en el projecte.»
14. El 10 i 17 de març de 2021 es va enviar notificació de l'exposició pública del projecte als afectats en els seus béns (particulars i empreses).
15. El 10 de març de 2021 es va rebre informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (exp. SPE 14/2021).
16. El 5 de març es va realitzar anunci per part del promotor del projecte en el «Diario de Ibiza» (pàg. 13) i el 22 d'abril en el «Periódico de Ibiza».
17. El 11 de març de 2021 es varen rebre els informes del Consell Insular d'Eivissa, que estableixen les conclusions següents:
Informe de 26 de febrer de 2021 d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa (REF. I. Viaries CI 2021/1846K):
«Segons la documentació presentada les obres que es volen realitzar, no afectarien a cap carretera de la nostra competència, ja que aquestes es realitzarien a l'entorn de la Subestació San Jorge que es situa a uns 680 m de la carretera EI-700 afectant a un tram del carrer Pica -Soques (d'àmbit municipal).
La línia subterrània que uneix les subestacions San Jorge i Bossa, creua, actualment, la carretera EI-700 al PQ-1+680 a la zona de can Bellotera, i també a la EI-800B, devers el PQ 4+000. Per tant amb les noves actuacions plantejades aquest tram no queda afectat.
Pel que es refereix al transport de la subestació, per carretera, la tramitació del vehicle especial: Autorització Complementària de Circulació, a fi de què des d'aquest Consell Insular d'Eivissa se emeti l'informe corresponent, segons disposen els articles 14 del Reglament General de Vehicles i 80 de la Llei 39/2015, no s'ha d'informar ara, sinó que es haurà de tramitar-se des de l'oficina corresponent de la DGT.
Conclusió:
Tal i com s'ha exposat, cap de les actuacions interfereix amb la Xarxa Viària del Consell d'Eivissa, per tant, des d'aquest Servei d'Infraestructures Viàries no hi ha inconvenient en informar favorablement els projectes presentats, sempre i quan es compleixin les següents prescripcions:
1. En cas de modificar-se qualsevol dels projectes esmentats a l'informe, de manera que es pogués afectar qualsevol zona d'afecció de carreteres, serà necessari obtenir l'informe favorable d'aquesta modificació, mitjançant la prèvia sol·licitud al respecte, a aquest Servei.
2. La tramitació administrativa del vehicles especial es farà des de la corresponent oficina de la DGT.
3. Si s'ha d'actuar a l'entorn de les carreteres del CIE, s'haurà de fer previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació, sempre d'acord amb la normativa 8.3-I.C de Senyalització d'obres de carretera i el Manual d'exemples de senyalització d'obres.
4. S'haurà de fer previsió d'ubicació de les provisions i les escombraries, que no hauran d'ocupar la calçada, els vorals o les cunetes i no es permetrà dificultar el trànsit de vianants amb l'execució de les obres, habilitant una alternativa a l'itinerari de vianants que es vegi afectat.
5. D'acord amb l'article 33.2 de la Llei 5/90, les obres i les activitats sol·licitades no podran afectar la seguretat del trànsit i hauran de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria.
6. Els senyals, els sistemes de contenció de vehicles, balises i altres elements de la carretera, que per poder portar a terme l'obra s'hagin de retirar es duran a un magatzem per tal de, en acabar l'obra, poder reposar-los en perfectes condicions. Durant el període d'obra, i una vegada que s'hagi modificat la senyalització existent, s'haurà de disposar la senyalització provisional que substitueix la definitiva, fins al seu final.
7. L'autorització que es pugui desprendre del present informe, s'entendrà exceptuant el dret de propietat i sense perjudici de tercers. En cap cas, ni sota cap pretext, el peticionari no adquirirà dret de propietat ni de possessió sobre el terreny del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic que s'ocupi amb l'obra de la instal·lació sol·licitada. Aquest informe no suposarà l'assumpció per part d'aquesta Administració pública de cap mena de responsabilitat respecte del titular o de tercers.
8. L'execució de les obres a què es refereix aquest informe serà objecte de vigilància per part del personal del Consell Insular d'Eivissa encarregat l'explotació de les carreteres, el qual podrà exigir la presentació de la corresponent autorització. Per poder complir aquest requisit, l'esmentada autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seua durada.
9. Aquest informe s'expedeix als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB, i per tant no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i les autoritzacions que la legislació vigent exigeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o a d'altres administracions públiques.
10. L'autorització que es pugui desprendre del present informe s'haurà d'exercitar en el termini d'un any a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut l'esmentat termini d'un any.»
(en data 16 de març de 2021 es rep la resolució núm. 2021000312 del conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació turística i Lluita contra l'Intrusisme de l'informe anterior).
Informe de 18 de febrer de 2021 d'Ordenació del Territori del Consell Insular d'Eivissa:
«Conclusions.
Atès que les instal·lacions previstes es troben recollides en:
- El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la Revisió del Pla Director
Sectorial Energètic de les Illes Balears (BOIB núm. 143 de 27.09.2005).
- En la «Modificación de aspectos puntuales de la Planificación Energética. Plan deDesarrollo de la Red de Transporte de Energía eléctrica 2015-2020», aprovada pel Consejo de Ministros de 27 de juliol de 2018.
Atès l'article 24.2 (transcrit) de Llei 6/1997, de 8 de juliol del Sòl Rústic de les Illes Balears.
Per tant, no és exigible la prèvia declaració d'interès general, pel que fa a la part del projecte que transcorre per sòl rústic.
Aquest informe s'emet sense perjudici d'altres informes i/o autoritzacions escaients.»
Informe de 4 de març de 2021 del Servei de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa:
«A nivell de Patrimoni històric, la única referencia en els documents presentats és aquesta:
2.2.4 Patrimonio cultural
Si durante la ejecución de las obras apareciesen restos arqueológicos y/o paleontológicos, se informará a las autoridades competentes y se pararán los trabajos hasta la adopción de las medidas oportunas.
Per altra banda, i en relació al tema de referència, s'observa que el projecte comporta nombrosos moviments de terra en sectors molt rics a nivell arqueològic, com han demostrat tantes intervencions preventives.
CONCLUSIÓ
En conclusió s'haurà de preveure un control arqueològic, a peu d'obra, dels moviments de terra per part de tècnic qualificat, ja que la proposta esmentada no és ni eficaç, ni operativa, en ser gairebé impossibles d'apreciar les dites restes des de les màquines pesades que s'empren actualment.
No es fan altres objeccions o observacions des del punt de vista del Patrimoni.»
Informe de 4 de març de 2021 de l'Àrea de Medi ambient del Consell d'Eivissa.
«1- Sobre la exposició pública:
El conjunt de la documentació exposada públicament al enllaç oferit pel òrgan substantiu, si bé a més dels projectes, apareix el Estudi de Impacte Ambiental i el seu Document de Síntesis, no apareix el conjunt del annexos que venen recollits al propi estudi de Impacte Ambiental.
D'aquesta forma, es redacta el present informe sense contar amb la informació que pot ser important i que bé recollida en els annexos esmentats: ANEXO3: FOTOGRÁFICO,ANEXO 4. ESTUDIO ESPECÍFICO DE CAMBIO CLIMÁTICO, ANEXO 5. ESTUDIO ESPECÍFICO DE PAISAJE, ANEXO 6. GESTIÓN DE RESIDUOS ANEXO 7. ESTUDIO ACÚSTICO DE LA SUBESTACIÓN ELÉCTRICA 132 Kv ANEXO 8. PERFILES Y ALZADOS ANEXO 9. EQUIPO REDACTOR ANEXO 10. ESTUDIO DE TRANSICIÓN ENERGÉTICA
2- Característiques principals del projecte:
El conjunt del projecte es realitza amb la finalitat de poder atendre als increments de demanda i per millorar la fiabilitat de la xarxa, incrementant el grau de interconnexions. Així es proporcionarà una millora molt substancial en la seguretat del conjunt del sistema elèctric d'Eivissa i Formentera.
Les actuacions concretes del projecte son les següents:
Les obres consistiran en la construcció d'una nova subestació elèctrica 132 kV al costat de l'actual subestació Sant Jordi de 66 kV. Complementàriament s'instal·larà un nou tram de línia aèria de 23 metres que unirà un recolzament existent amb la subestació i un nou tram de línia subterrània de doble circuit de 109 metres, que completarà la unió entre les subestacions Bossa i Sant Jordi. A més es realitzarà una adequació de les instal·lacions de l'actual ES Sant Jordi 66 kV i una modificació en la línia aèria Sant Antoni - Sant Jordi a 66 kV amb una longitud de 34 metres.
L'actual ES Sant Jordi 66 kV té una superfície de 6.843 m2. Després de la construcció de la nova SE Sant Jordi 132 kV, la superfície total ocupada serà de 13.724 m2, el que suposa un augment de 6.881 m2.
Durant la fase d'obres serà necessari realitzar una ocupació temporal de determinats terrenys que serveixin com camp de treball, zones d'apilament, accessos, a més de la zona que serà necessària ocupar per a realitzar l'excavació de la rasa i la càmera d'entroncament de la línia subterrània.
Per tal d'adequar aquestes superfícies d'ocupació temporal, s'hauran de dur a terme tasques de tala de la vegetació present a la zona; en el camí d'accés a la subestació es produiran tales en diferents punts, amb una superfície total de 209 m2.
La ocupació de la construcció de la nova SE Sant Jordi 132 kV tindrà una superfície total de 6.881 m².
S'instal·larà al parc de 132kV un nou grup electrogen de 100 kVA, 400/230 V, 50 Hz, i es disposarà d'un dipòsit de recollida d'olis per a recollida de fluids en cas de fuites.
Es realitzarà un tancament de tota la subestació de al menys 2,30 metres d'altura de tanca metàl·lica d'acer galvanitzat reforçat.
Per dur a terme la construcció de la nova SE Sant Jordi 132 kV, caldrà eliminar part de la vegetació existent a la zona; es talaran diversos peus d'arbre que es troben dins del recinte projectat, els quals tindran una superfície total de tala de 64 m2.
La servitud subterrània permanent de la línia Sant Jordi - Bossa 132 kV al camí d'accés serà de 233,4 m2.
La rasa tipus tindrà 1,4 metres de amplada i 1,3 de fondària. Una vegada disposat el material projectat es formigonarà i es reomplirà la part superior amb capes compactades de no més de 0,25 metres, amb terra procedent de l'excavació, sorra o «zahorra». Finalment es procedirà a la reposició del paviment o ferm preexistent.
La línia aèria Eivissa - Sant Jordi 66 kV tindrà una superfície d'ocupació permanent de 495 m2, dels quals 111 m2 corresponen a la servitud de vol, 224 m2 a la zona de seguretat, i 160 m2 a la servitud de pas.
Per a realitzar el canvi topològic de la línia serà necessari canviar el cap del suport T-12 bis.
Per a això, s'hauran de desconnectar els conductors d'aquest suport, per la qual cosa es requerirà realitzar actuacions de tala i poda a la zona forestal que es troba entre els suports T-11 bis i T-12 bis. A causa d'aquestes actuacions, es calcula que es afectarà una superfície vegetal de 5.006 m2.
3- Característiques de la zona d'ubicació:
El projecte es porta a terme en les parcel·les 243, 244 i 9006 del Polígon 7 del T.M. de Sant Josep de sa Talaia, a la zona nord del nucli de població de Sant Jordi de ses Salines.
El nou tram de línia soterrada discorrerà per el carrer Pica Soques asfaltat per la qual cosa no afectarà terrenys naturals.
La nova ocupació de la subestació projectada afecta a terrenys agrícoles amb vegetació arvense i quasi no existeix vegetació natural i manté poc potencial per assentament faunístic.
Pel contrari a la zona on es projecta una adequació de les instal·lacions de l'actual ES Sant Jordi 66 kV amb el canvi tipològic ubicat a l'altra part del carrer asfaltat i que requereix actuacions de tala i poda a la zona forestal que es troba entre els suports T-11 bis i T-12 bis, està composat per un sistema forestal de pinar savinar aclarit. Aquests sector presenta vegetació arbòria i arbustiva característica d'aquest ambients i amb poblacions significativament remarcables d'avifauna forestal, de clarianes o de sistemes arbustius.
El projecte es troba entre el límit de una zona amb vulnerabilitat d'aqüífers alta i zona de vulnerabilitat mitjana.
4- Inventari Ambiental:
Es considera que la diagnosis ambiental realitzada a l'apartat de inventari ambiental es massa generalista presentat llistats de espècies potencialment presents en les quadrícules 10X10. Però no es fa una descripció detallada ressaltant especies singulars, potencialment presents, especialment pel cas de la avifauna forestal.
Es especialment remarcable que no assenyala destacant el nivell de protecció de espècies d'ocells recollits a l'annex de protecció de la directiva Aus (Directiva 2009/147/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 30 de noviembre de2009 relativa a la conservación de las aves silvestres).
D'aquestes tampoc fa una acurada descripció, únicament les cita al llistat general i menciona
a la Cojulla (Galerida theklae) com potencialment present com espècie nidificants en el sòl.
Per altra part, el document ambiental descriu que el projecte es situa al costat de una Zona de Alt Risc d'incendis. Es important destacar que segons el IV Pla Forestal 2015-2024, que actualitza la cartografia de zones de risc d'incendi forestal, els sectors on se ubiquen les diferents actuacions presenten un nivell de risc forestal molt remarcable, ja que es troben catalogades bé com Zona de Risc Extremadament alt, Zona de Risc Molt Alt i zona de Risc Moderat.
5- Sobre els efectes potencials:
La descripció dels diferents efectes potencials es realitza damunt les diferents actuacions que composen el conjunt del projecte i en la fase prèvia a la aplicació de mesures correctores o preventives.
En aquest sentit, i per una major clarificació es considera adequat afegir en el anàlisi de cada actuació un resum de les accions i esquema gràfic de cadascuna d'aquestes.
Efectes potencials de la línia aèria Eivissa-Sant Jordi 66 KV
Si bé en la descripció de la variable climatologia es destaca que no es realitzaran tales, desbrossaments o moviments de terra que puguin alterar les condicions de la zona de manera significativa, posteriorment en la variable qualitat de l'aire si descriu augments de pols per moviment de terres.
També contradient a l'anterior, es concreta al analitzar el impacte damunt de la vegetació, que una part de l'actuació requerirà la realització de tasques de tala i poda de la vegetació
afectat-se 5.006 m2 de massa forestal. A més, durant la fase d'explotació l'afecció sobre la vegetació també estarà causada per les tasques de tala i poda a realitzar per mantenir les distàncies de seguretat entre la massa arbòria i la línia elèctrica, així com la neteja arbustiva de corredor de la línia.
Es considera totalment necessari aclarir aquestes contradiccions en quant a les accions derivades de aquesta actuació.
En quant a la descripció del impactes sobre la fauna es conclou una afecció mínima, enunciat únicament molèsties per el trànsit de maquinària i cert risc per col·lisió o electrocució d'aus per la línia.
També es destaca que no es troba cap espècie amenaçada a la zona segons l'Inventari Nacional d'Espècies terrestres.
Es considera que la valoració de efectes potencials, previs a la aplicació de mesures correctores i preventives, és totalment errònia ja que no menciona els impactes derivats de la poda, tala i desbrossament dels 5.006 m2 de massa forestal en la fase de construcció ni les posteriors tasques de manteniment de la franja forestal damunt de la fauna present en aquest sector.
En concret es considera que en especial les especies potencialment presents, tant com zona d'alimentació com zona de nidificació, de com a mínim del Xabel·li (Burhinus oedicnemus), Cojulla (Galerida theklae) i Enganyanpastors cuallarga (Sylvia balearica) i probable pel cas del Cap d'olla (Caprimulgus europeus), poden existir impactes derivats dels efectes de les tasques de eliminació forestal.
S'ha de recordar que son espècies protegides al estar a l'annex de protecció de la directiva Aus (Directiva 2009/147/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 30 de noviembre de2009 relativa a la conservación de las aves silvestres).
Efectes potencials de la línia subterrània Bossa-Sant Jordi 132 KV:
Al igual que al cas anterior, en la descripció de la variable climatologia es destaca que no es realitzaran tales, desbrossaments o moviments de terra que puguin alterar les condicions de la zona de manera significativa, posteriorment destaca que altres accions d'aquesta part de la actuació del projecte possiblement comportarà l'obertura d'una via de pas alternativa pel terreny forestal contigu a el camí. Això implicarà el desbrossament de brossa forestal i tala d'alguns arbres de mida petita. S'estima que la superfície afectada serà de 193 m2.
També es necessari aclarir aquestes contradiccions.
Tampoc es determinen impactes damunt de la fauna. I també com el cas anterior, encara que amb menor intensitat per la reducció de l'extensió del impacte, poden existir afeccions sobre espècies que ocupen les zones forestals.
Efectes potencials de l'ampliació es Sant Jordi 66 KV i nova es Sant Jordi 132 KV
També a la primera variable analitzada destaca la no realització de tales, desbrossaments o de moviments de terres, en el procés de construcció de la zona d'ampliació de la nova subestació, evidentment si es produiran moviments importants de terra.
En aquest cas, donat el caràcter agrícola dels terrenys si hi existeix tala o poda serà sobre elements molt concrets i sense afectar a espècies singulars.
Efectes potencials de la modificació de la línia aèria Sant Antoni- Sant Jordi 66 KV
Donat les accions que es deriven de la instal·lació de dos nous suports i la seva ubicació en la que únicament hi ha presencia de vegetació arvense de tipus agrícola, s'està d'acord en no existència de impactes ambientals significatius derivats d'aquesta actuació.
Altres potencials afeccions:
Donat que no es troba com a document exposat públicament el ANEXO 6. GESTIÓN DE RESIDUOS i atès que del conjunt de les diferents actuacions es poden generar importants quantitats de residus (terres d'excavació, elements desmantellats, restes d'obres i de materials elèctrics, embalatges, etc.) es desconeix com es tractaran aquests tipus de residus, i si hi ha un balanç de terrers on es pugui determinar el material a reutilitzar i el volum de terres o material inert a retirar i qui seria el destí finals d'aquests.
Independentment de que posteriorment s'aplicaran mesures preventives i correctores donatse la avaluació de impactes residuals, es considera important corregir la descripció de impactes potencials previs, de cara a concretar millor les posteriors i esmentades mesures preventives i correctores.
6- Mesures preventives i correctores:
Al document ambiental es recomana que de ser necessari, les tasques de tala i poda de vegetació es realitzaran en dates fora d'època de nidificació i cria de l'avifauna més sensible a aquest tipus d'actuacions.
Es considera important i necessari definir i concretar aquests períodes de excepció de les tasques. Com a mínim concretar que la època de nidificació de l'avifauna, en el que no es podran fer aquestes tasques de poda i tala de vegetació serà entre el 31 de març i el 30 de juny.
També es considera necessari estendre aquesta mesura a la fase de explotació en les tasques de manteniment de la cobertura vegetal de les franges de protecció.
7- Valoració de impactes residuals:
Els impactes residuals sobre el medi biòtic vegetació i fauna presenten una uns efectes residuals clars derivats de les actuacions de poda, tala i desbrossament de la vegetació forestal.
Atenent que la actuació de la línia aèria Ibiza- Sant Jordi 66kV suposa l'afectació d'un total de 5.006 m2 de massa forestal i que sobre aquesta poden existir poblacions de espècies d'avifauna singular i protegida per les directives comunitàries, es considera que la avaluació final tant en la fase de construcció com la d'explotació es troba infradimensionada.
Així i com exemple el valor de impacte d'aquesta actuació es semblant que per la resta d'actuacions que presenten o molt baixa extensió de la afectació de massa forestal o nul·la per afectar espècies herbàcies o no afectar vegetació.»
18. El 11 de març de 2021, l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia realitza l'exposició pública del projecte al tauló d'anuncis municipal (núm. d'expedient 960/2021). D'acord al certificat de 10 de maig de 2021, finalitzà l'exposició pública el 27 d'abril de 2021 sense que es presenti cap al·legació durant el termini d'exposició.
19. El 17 de març de 2021 es va rebre informe (exp. EIA 148/2021) del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació. Com a conclusions indica:
«S'informa favorablement condicionat a:
1. Compliment de les mesures protectores i correctores indicades a l'Estudi d'Impacte Ambiental de referència.
2. Els regs de camins i neteja de zona d'obra es farà amb aigua regenerada, evitant així el consum innecessari d'aigua de consum humà.
3. L'EIA indica que els valors de camps electromagnètics generats pel cable no son significatius. Es considera necessari realitzar un seguiment d'aquests valors durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població.»
20. El 7 d'abril de 2021 Nieves Tur Torres, com a titular de diverses parcel·les afectades, presenta al·legacions al tràmit d'informació pública dels projectes.
21. El 12 d'abril de 2021 Ramon Baradat Fontanet, com a representant de José Mayans Marí, Emilia Mayans Marí, Bartolomé Mayans Marí i Carmen Mayans Marins, titulars de diverses parcel·les afectades, presenta al·legacions al tràmit d'informació pública dels projectes.
22. El 13 d'abril de 2021 es dona trasllat al promotor d'aquestes al·legacions anteriors, així com dels informes rebuts, d'acord als articles 126 i 127.3 del Reial decret 1955/2000. Corresponen als informes del Consell Insular d'Eivissa (Informes de Territori, Medi Ambient, Infraestructures viàries i Patrimoni), Direcció General de Salut Pública i Participació, Servei de Protecció d'Espècies, Direcció General d'Emergències i Interior, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Telefònica i Edistribución Redes Digitales, SLU. També s'adjunten les al·legacions corresponents a M. Nieves Tur Torres i els germans Mayans Marí. Tot això perquè en el termini de 15 dies prestin la seva conformitat o formulin les objeccions que siguin procedents. L'11 de maig REE va contestar que té en consideració els informes favorables remesos pels citats organismes. Amb relació a les respostes de REE a les al·legacions dels particulars, aquestes els les foren remeses en data 14 de maig de 2021. Ramon Baradat va rebre escrit de resposta en data 18 de maig, per tant ha finalitzat el termini per al·legar. Nieves Tur Torres presenta un nou escrit d'al·legacions el 24 de maig de 2021, indicant que s'oposa a l'aprovació de tots els expedients en exposició pública, sol·licitant, entre d'altres, informació addicional dels plànols d'afecció a les seves parcel·les. Per aquest motiu, es dona trasllat novament al promotor el l'1 de juny de 2021 d'aquest escrit d'al·legacions perquè puguin aportar la documentació sol·licitada per la interessada. En data 23 de juliol aporten novament informe de resposta a les al·legacions, les quals es remeten a Nieves Tur Torres en data 26 de juliol de 2021. Com a resposta, aquesta aporta un tercer escrit d'al·legacions en data 3 d'agost de 2021, indicant la necessitat de disposar de plànols exactes, amidaments i concrecions de les actuacions a les seves parcel·les. En data 22 de setembre de 2021 es dona trasllat al promotor d'aquesta nova al·legació. En relaciómb a la resposta a les al·legacions de Medi Ambient del Consell d'Eivissa, REE efectua una revisió de l'EIA (rev. 5) incorporant els annexes 1 a 10, es notifica en data 17 de maig de 2021 al Consell Insular d'Eivissa en aplicació de l'art. 127.4 del Reial decret 1955/2000, perquè en el termini de 15 dies mostri la seva conformitat o objeccions a la contestació. El 25 de juny de 2021 s'ha rebut resposta del Consell Insular d'Eivissa, amb ref. 2021/00001285N, que indica:
Del Servei de Territori: «La sol·licitud tramesa pel director general d'Energia i Canvi Climàtic fa referència a la nova documentació aportada pel promotor del projecte, Red Eléctrica de España S.A., en compliment de les consideracions efectuades per l'informe de 4 de març de 2021, de la Secció de Medi Ambient d'aquest Consell Insular, respecte del contingut de l'Estudi d'impacte ambiental del projecte. La nova documentació aportada no fa referència a l'informe emès per part del Servei de Territori ni afecta el seu contingut. Per aquest motiu, no s'emet informe respecte de la nova documentació aportada.»
De Medi Ambient: «...El inventari ambiental presentat al nou document ambiental s'ha actualitzat i presenta una caracterització de les variables ambientals molt correcta i detallada. Enumera i descriu les potencials espècies presents d'aus protegides per directiva europea.
També s'actualitza la catalogació del nivell de risc forestal de la zona d'actuació.
En relació a la valoració de impactes també s'ha corregit adequadament el nivell d'afecció, especialment pel cas de la línia aèria Eivissa-Sant Jordi 66 KV, en el qual s'han afegit les espècies arbòries potencialment afectades i les especies d'aus que podrien trobar-se afectades per l'execució del projecte i el manteniment de les franges de protecció forestal.
Com a conseqüència de l'anterior, es presenten les adequades mesures preventives ampliant-se especialment les referents a la avifauna potencialment afectada.
3- Conclusions:
En funció de tot l'anterior, es considera que la correcta diagnosis ambiental i adequada valoració de impactes determinen que amb la aplicació de les pertinents mesures preventives el projecte es consideri ambientalment viable.»
De Patrimoni es ratifica, en tots els seus extrems, en l'informe de 4 de març de 2021.
23. El 3 de juny de 2021 es rep informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sol de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (exp. IA009-21). Com a conclusions indica:
«Atesos els elements de l'entorn, les característiques del projecte i la documentació aportada, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl pel que fa al risc d'incendi forestal, la gestió forestal i protecció del sòl, dins del tràmit de consulta a les administracions públiques afectades:
1. Època de perill d'incendis forestals: es compliran les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals establertes a la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi i a l'art. 8.2.c del Decret 125/2007. Aquest article fa referència a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, que puguin generar deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, en quests casos s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar. Així mateix, les obres es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, per norma general entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, quedant en tot cas paralitzades els dies de màxim risc d'incendi.
2. Franja de prevenció d'incendis forestals: atès que es tracta d'una edificació limítrof a zona forestal, d'acord amb el decret llei 1/2016, el Codi Tècnic d'Edificació (CTE), l'art. 11 del Decret 125/2007 i el punt 4.3 de la norma 9 del Pla Territorial Insular d'Eivissa i Formentera caldrà complir les següents condicions per a les instal·lacions:
Amplada i característiques de la franja: hi ha d'haver una franja de 30 metres d'amplada separant la zona edificada de la forestal, amb baixa càrrega de combustible vegetal, així com un camí perimetral de 5 metres, que podrà estar inclòs en aquesta. Aquesta franja, la qual és a partir del límit construït, es farà segons concreti sobre el tereny l'Agent de medi Ambient i es recomana, a efectes de prevenció i d'autoprotecció d'incendis forestals, que tingui les següents característiques:
a. Arbrat: distancia entre copes mínim 3 m, esporgats a un mínim de 3 m d'alcària.
b. Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 30%. Els matolls tindran una distància entre ells d'un mínim de 3 m. en tots els casos es respectaran les espècies vegetals amenaçades especificades en la normativa vigent. S'ha de trencar la continuïtat entre les espècies arbustives i les arbòries.
c. Restes vegetals: s'hauran de retirar o tractar les restes vegetals en un termini màxim de 20 dies des de la seva generació.
3. Els trams de xarxa aèria que travessa terreny forestal, s'adequarà una franja en el seu corredor de 5 metres a cada banda d'aquest i cobertura arbòria i arbustiva màxima del 50% de fracció de cabuda coberta. En els casos de presència de peus arboris que comportin un perill de contacte amb els conductors, hauran de ser talats de conformitat amb la reglamentació sectorial vigent.
4. Manteniment de les mesures de prevenció: totes les actuacions silvícoles hauran de tenir un manteniment periòdic per garantir el compliment de les seves funcions preventives.
5. Les obres de manteniment temporal es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril i s'adoptaran en tot cas les mesures preventives necessàries per a l'eliminació de qualsevol risc d'incendis, extremant el compliment de les normes de prevenció d'incendis i, en especial, es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007.
6. els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el nombre telefònic de comunicació en cas d'incendis forestal (112).
En qualsevol ca, us recordem la responsabilitat dels propietaris de l'acompliment de la legislació adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i de lús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi forestal pugui causar.»
Es dona trasllat al promotor d'aquest informe el 9 de juny de 2021, d'acord als articles 126 i 127.3 del Reial decret 1955/2000. El 23 de juliol REE va contestar que té en consideració l'informe favorable remès pel citat organisme.
24. En data 11 d'octubre de 2021 s'ha rebut informe d'Abaqua, les conclusions del qual són:
«S'observa que les obres previstes als projectes esmentats, no afecten directament a cap de les infraestructures de que gestiona l'Àrea de Construcció i Gestió d'Abastiment i Dessaladores titularitat de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental. No obstant al projecte Subestació San Jorge 132 kV (Exp. TR 13/2020), als plànols s'indica que el Carrer Pica-Soques està afectat pel tràfic de l'obra. Indicar que per aquest carrer discorre una canonada de l'ABAQUA de fosa dúctil de 300 mm, a 1 metre de fondària aproximadament. Caldrà anar en compte que el tràfic pesat generat per l'obra no afecti la canonada. S'adjunta plànol de traçat aproximat.»
Es dona trasllat al promotor d'aquest informe el 13 d'octubre de 2021, d'acord als articles 126 i 127.3 del Reial decret1955/2000.
25. En data 10 d'agost de 2021 es va informar favorablement per donar trasllat a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB), per a l'anàlisi tècnica de l'expedient d'impacte ambiental i la formulació de la declaració d'impacte ambiental ordinària d'aquests expedients. En data 11 d'agost la CMAIB va rebre aquesta sol·licitud.
26. En data 21 de setembre de 2021 s'ha rebut informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics. Es dona trasllat d'aquest a la CMAIB i a REE. L'informe 396/2021 és favorable i indica com a conclusions els condicionants següents:
«1. En relació a les aigües residuals, el depòsit estan d'acumulació haurà de complir amb les condicions i amb l'establert a l'article 80 i l'Annex 3 del PHIB 2019:
<<Els dipòsits estancs de buidatge periòdic han d'estar homologats i disposar de marcatge CE. Es sistemes prefabricats han de complir el conjunt de normes UNE-EN 12566>>.
2. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat – alt, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:
<<Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.»
El 14 d'octubre REE va contestar que té en consideració l'informe favorable remès per l'organisme esmentat i manifesta la seva conformitat amb els condicionants tècnics.
27. En data 1 d'octubre de 2021 s'informa per part d'aquest servei de la desestimació de les al·legacions de Nieves Tur Torres.
28. En data 17 de novembre de 2021, la CMAIB sol·licita al promotor esmena de deficiències amb relació a aportar la data de conclusió, signatura dels autors i justificar els canvis introduïts respecte al projecte inicialment exposat al públic.
29. En data 17 de febrer de 2022, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va adoptar l'acord de la declaració d'impacte ambiental (DIA) del projecte, i en data 25 de febrer de 2022 es va rebre en aquesta Direcció General. Com a conclusions de la declaració d'impacte ambiental s'indiquen:
«Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte a la Declaració d'Impacte Ambiental del projecte de nova subestació San Jorge i actuacions associades, al TM de Sant Josep de sa Talaia, Eivissa, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries de l'EsIA signat per Mariló Trinidad, Silvia Bassas, Aitor Barroso y Gastón Val el 06 de maig de 2021, a més dels condicionants següents:
a) Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a tres mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància amb les característiques que a s'esmenten a l'Estudi d'Impacte Ambiental, a més d'incloure els condicionants de la present Declaració d'Impacte Ambiental.
b)S'ha de designar un auditor ambiental atès que el projecte supera el milió d'euros d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, el qual serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar.
c)Es realitzarà un inventari de la massa forestal eliminada i es compensarà mitjançant reforestacions, com mínim de la mateixa superfície, a terrenys degradats.
d) La desforestació ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra i durant la realització de les obres caldrà complir amb els condicionants establerts a l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl inclòs al punt 3 «Resum del procés d'avaluació».
e)S'haurà de preveure un control arqueològic, a peu d'obra, dels moviments de terra per part de tècnic qualificat.
f) S'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: "Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries".
g) S'hauran d'establir mesures per a la prevenció de pols i gasos durant la fase de construcció. Aquestes mesures s'han d'incloure al pla de vigilància ambiental per tal de registrar el seu seguiment. Es recomanen les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció: http:// www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_de_la_demolicio-30632/.
h) Els regs de camins i neteja de zona d'obra es farà amb aigua regenerada, evitant així el consum innecessari d'aigua de consum humà. Per a l'ús d'aigües regenerades s'haurà de complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.
i) Amb relació a les aigües residuals, el dipòsit estanc d'acumulació haurà de complir amb les condicions i amb l'establert a l'article 80 i l'Annex 3 del PHIB 2019: «Els dipòsits estancs de buidatge periòdic han d'estar homologats i disposar de marcatge CE. Els sistemes prefabricats han de complir el conjunt de normes UNE-EN 12566».
j) S'ha de preveure realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària sobre les emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
k) La instal·lació de l'enllumenat exterior haurà de ser de la brillantor mínima, les lluminàries no hauran de tenir flux a l'hemisferi superior i s'hauran d'instal·lar dispositius de detecció de presència els quals hauran de ser temporitzats per tal que la duració de la il·luminació sigui la mínima indispensable per garantir la seguretat del personal.
l) Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams de paret de pedra seca que es vegin afectats per l'acompliment del projecte, sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables per a poder executar el projecte. Posteriorment, s'haurà de restaurar en el seu estat original.
Les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional (s'hauran de realitzar per «margers»): murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap tipus de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.
m) Respecte el gas hexafluorur de Sofre, de les cel·les del centre de transformació, durant la fase d'explotació es tindrà un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidat d'equips que utilitzin gas (SF6 ); detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, s'haurà de reforestar la superfície necessària equivalent a les emissions anuals de SF6.
n) En cas de detectar-se la presència de genista dorycnifolia, es comunicarà al Servei de Protecció d'Espècies, amb una proposta de mesures correctores dirigides a evitar-ne l'afecció.
Es recorda:
-Que la zona d'actuació del projecte està afectada pels perímetres de restriccions moderades de 4 pous de proveïment urbà (els pous es troben a menys de 1000 m de l'obra). Segons l'art. 87 del PHIB 2019, dins el perímetre de restriccions moderades, l'activitat projectada s'entén com a permesa sense perjudici de les autoritzacions sectorials preceptives.
- Tal com indica l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera «Recordar als òrgans encarregats de desenvolupar la xarxa de distribució elèctrica, la Secretaria d'Estat d'Energia, i la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de la necessitat de donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i més específicament als articles 44 i 55.»
Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»
30. No s'han rebut, per tant, els informes requerits a:
31. El Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va examinar la sol·licitud i va emetre un informe favorable.
Fonaments de dret
1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
2. Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
3. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.
4. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.
5. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01-23.
6. El Decret 99/1997, d'11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla director sectorial energètic de les Illes Balears (PDSE), assenyala que l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre, i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general, i especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.
8. Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
9. El document «Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, modificat mitjançant Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018, i prorrogat per Acord del Consell de Ministres de 3 de novembre de 2020 (BOE núm. 136, de 15 de desembre de 2020).
10. El Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
11. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 17 de febrer de 2021, de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Atorgar l'autorització administrativa prèvia i de construcció i declarar la utilitat pública de les instal·lacions elèctriques que es detallen a continuació:
Exp.: TR 13/2020, TR 15/2020 i TR 16/2020
Titular: Red Eléctrica de España, SAU
Denominació de la instal·lació: nova subestació San Jorge a 132 kV. Canvi topològic en la línia aèria subterrània 66 kV SC Eivissa-Bossa 1 per generar la línia aèria Eivissa-San Jorge 1. Línia subterrània 132 kV DC Bossa-San Jorge 1-2.
Terme municipal: Sant Josep de sa Talaia.
2. Aprovar els projectes d'execució de les instal·lacions corresponents als projectes d'execució redactat pel senyor Javier Arsenio Plaza Moreno, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials d'Andalusia Occidental amb el núm. SE2001114 i data 19 d'octubre de 2020; el redactat per M. Dolores Cañas Fernández, enginyera tècnica industrial, visat pel Col·legi Oficial de Perits i Enginyers Tècnics Industrials de Sevilla amb el núm. 4077/2020-a01 i data 26 d'octubre de 2020, i el redactat per Ricardo Barrio, enginyer tècnic industrial col·legiat núm. 22.193, visat pel Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona, amb el núm. 2020912679 i data 23 d'octubre de 2020.
Aquests inclouen la relació de bens i drets afectats següent:
NOVA SUBESTACIÓ SANT JORDI 132 KV (Exp. TR 13/2020) |
||||||||||
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
Pol. |
Parc |
Sup. parc. (m²) |
Ocupació ple domini subest. (m²) |
Sup. ocupació ple domini accés (m²) |
Ocupació temporal (m²) |
Sup. tala (m²) |
Naturalesa del terreny |
1 |
José Mayans Marí Bartolomé Mayans Marí Carmen Mayans Marí Emilia Mayans Marí |
07048A007002430000DQ |
7 |
243 |
171.607 |
6.881 |
- |
1.311 |
48 |
Agrari: improductiu |
2 |
Ajuntament de Sant Josep |
07048A007090060000DB |
7 |
9006 |
54.453 |
- |
- |
2.533 |
- |
Agrari: via comunicació domini públic |
3 |
Maria de las Nieves Tur Torres |
07048A007001640000DJ |
7 |
164 |
196.936 |
- |
136 |
420 |
- |
Agrari: improductiu (matoll, pastures) |
4 |
Concepto Blanco Eivissa, SL |
07048A007002480000DM |
7 |
248 |
6.974 |
- |
51 |
272 |
16 |
Agrari: improductiu, cultivable secà |
5 |
Catalina Cardona Costa |
07048A007001670000DZ |
7 |
167 |
48.815 |
- |
186 |
830 |
- |
Agrari: improductiu, cultivable secà |
CANVI TOPOLÒGIC EN LA LÍNIA AÈRIA 66 KV EIVISSA-SANT JORDI (Exp. TR 15/2020) |
|
||||||||||
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
Pol. |
Parc |
Servitud vol (m²) |
Zona de seguretat (m²) |
Sup. tala (m²) |
Ocupació temporal (m²) |
Accés al suport |
Servitud de pas (m²) |
Naturalesa del terreny |
1 |
Maria de las Nieves Tur Torres |
07048A00700242 |
7 |
242 |
- |
- |
1.899 |
4.743 |
T-11BIS |
160 |
Improductiu, matoll, arbrat |
3 |
Maria de las Nieves Tur Torres |
07048A00700164 |
7 |
164 |
- |
- |
3.107 |
3.156 |
- |
- |
Ametller secà, matoll, pastures, arbrat |
4 |
Red Eléctrica de España, SA EDistribución Redes Digitales |
07048A00700244 |
7 |
244 |
111 |
224 |
- |
1.078 |
- |
- |
Improductiu, matoll |
LINIA SUBTERRÀNIA 132 KV DC BOSSA-SANT JORDI (Exp. TR 16/2020) |
||||||||||
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
Pol. |
Parc |
Servitud subterrània (m²) |
Càmera entroncament / arqueta telec. (m²) |
Sup. càmera entroncament / arqueta telec. (m²) |
Sup. tala (m²) |
Ocupació temporal (m²) |
Naturalesa del terreny |
1 |
Maria de las Nieves Tur Torres |
07048A00700164 |
7 |
164 |
- |
- |
- |
193 |
470 |
Ametller secà, matoll, pastures, arbrat |
2 |
Red Eléctrica de España, SA EDistribución Redes Digitales |
07048A00700244 |
7 |
244 |
2 |
- |
- |
- |
154 |
Improductiu, matoll |
3 |
Ajuntament de Sant Josep |
07048A00709006 |
7 |
9006 |
175 |
CE E0; AFO E0 |
43 |
- |
439 |
Via de comunicació de domini públic, arbrat |
4 |
José Mayans Marí Bartolomé Mayans Marí Carmen Mayans Marí Emilia Mayans Marí |
07048A00700243 |
7 |
243 |
72 |
- |
- |
- |
385 |
Ametller secà, fruiters regadiu, improductiu, labor o cultivable secà, labor o cultivable regadiu, pineda per a fusta |
3. Obligar al promotor a complir tots els condicionants efectuats pels organismes consultats durant el procediment d'exposició pública i que figuren als antecedents d'aquesta Resolució, així com a la Declaració d'Impacte Ambiental.
4. Obligar el promotor a aportar abans del 17 de maig de 2022 a aquest Servei i a la CMAIB:
5. Aquesta Resolució prendrà efectes i plena vigència a partir del 17 de maig de 2022 sempre que el promotor hagi complert abans d'aquesta data el que especifica el punt anterior.
6. Obligar el promotor a presentar en aquesta Direcció General abans de l'inici de les obres la documentació següent:
7. Desestimar les al·legacions presentades per Nieves Tur Torres en relació amb que han quedat suficientment detallades les afeccions a les seves dues parcel·les. Estimar les seves al·legacions en relació amb les consultes relacionades amb la tanca provisional durant l'execució, i la possibilitat de realitzar accés provisional, obligant al promotor a aportar informació concreta d'aquestes dues qüestions en el moment de realitzar les actes prèvies.
8. Desestimar les al·legacions de Ramon Baradat Fontanet, com a representant de José Mayans Marí, Emilia Mayans Marí, Bartolomé Mayans Marí i Carmen Mayans Marins, ja que va rebre escrit de resposta del promotor en data 18 de maig de 2021 i, per tant, ha finalitzat el termini establert en l'article 127.4 del Reial decret 1955/2000, sense haver aportat novament al·legacions.
9. Fixar com a termini màxim per a la realització de aquestes actuacions dos anys des de la data de concessió d'aquesta autorització administrativa, sens perjudici que altres disposicions puguin establir un termini inferior.
10. Indicar que, una vegada executades les instal·lacions objecte d'aquesta autorització, el titular ha de presentar la sol·licitud de posada en servei, a la qual ha d'adjuntar un certificat de final d'obra subscrit per un tècnic facultatiu, així com les proves reglamentàries i la resta de documentació que exigeix la reglamentació vigent.
11. Comunicar que aquesta autorització es concedeix sense perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient, i a qualsevol altra motivada per les disposicions que resultin aplicables.
12. Notificar aquesta Resolució a: REE, SA, Consell Insular d'Eivissa (Infraestructures Viàries, Ordenació del Territori, Servei de Patrimoni i Àrea de Medi Ambient), Urbanisme de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sol i Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, Abaqua, EDistribucion Redes Digitales SLU, José Mayans Marí, Bartolomé Mayans Marí, Carmen Mayans Marí, Emilia Mayans Marí, Maria de las Nieves Tur Torres, Concepto Blanco Eivissa SL, i Catalina Cardona Costa, així com publicar aquesta Resolució al BOIB i al BOE.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de març de 2022
El director general d'Energia i Canvi Climàtic José Guillermo Malagrava Rigo Per delegació del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 31, de 4/3/2021)