Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 61653
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la delimitació i ordenació de sistemes generals destinats als punts verds municipals, TM de Sencelles (106e/2021)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de gener de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR
L'informe ambiental estratègic sobre la delimitació i ordenació de sistemes generals destinats als punts verds municipals (TM de Sencelles), en els termes següents:
1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'Ajuntament de Sencelles ha presentat la documentació amb sol·licitud d'avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada, aportant memòria de delimitació i ordenació de sistemes generals destinats als punts verds municipals (TM de Sencelles, plànols d'ordenació, document ambiental estratègic (DAE) i Estudi d'Impacte Paisatgístic, atès que es tracta d'una modificació menor d'un pla sotmès a avaluació ambiental (planejament vigent de Sencelles) que afecta tres zones concretes de reduïda extensió en l'àmbit municipal
Segons l'art. 12, apartat 4, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental».
Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Analitzat el contingut del document ambiental estratègic que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada pel promotor és correcta.
2. Descripció i ubicació del pla
L'objectiu principal és delimitar i ordenar tres nous Sistemes Generals d'Infraestructures i Serveis (SG-IS) destinats als punts verds dels nuclis de Sencelles, Biniali i Ruberts (TM de Sencelles), atès que el planejament actual no compta amb cap àmbit destinat a la recollida de residus municipals.
L'àmbit del punt verd del nucli de Sencelles (SG-IS-01) té una superfície de 1.439 m2 i ocupa parcialment la parcel·la 22 del polígon 1, de titularitat pública i situada a 300 metres del nucli urbà, sobre la carretera Ma-3120 (Inca-Sencelles).
L'àmbit del punt verd del nucli de Biniali (SG-IS-02) afecta terrenys de titularitat pública, amb una superfície de 240 m2, que se situa vora la rotonda d'accés pel sud del llogaret i a prop d'una torre d'electricitat de mitja tensió.
Finalment, l'àmbit del punt verd del nucli de Ruberts (SG-IS-03) té una superfície de 491 m2 i se situa a la parcel·la 152 del polígon 16, de titularitat pública i a 400 metres al nord-est del llogaret.
Els tres àmbits de la modificació tenen accés per la xarxa principal de carreteres. L'àmbit proposat per a la deixalleria de Sencelles se situa sobre la carretera Ma-3120, per a la deixalleria de Biniali sobre la rotonda de la Ma-3020 a l'entrada del llogaret, i per a la deixalleria de Ruberts sobre la carretera Ma-3011. Si bé els punts verds existents no compten amb tots els serveis urbanístics necessaris, o només compten amb alguns d'ells, la delimitació dels sistemes generals en les actuals ubicacions permet aprofitar les instal·lacions, sent punts amb bon accés i connectivitat. D'aquesta manera, a causa del traçat de les conduccions d'aigua potable i de la línia elèctrica, l'àmbit plantejat per a la deixalleria de Sencelles té fàcil accés a aquests serveis. De la mateixa manera, la ubicació de l'àmbit proposat per a la deixalleria de Biniali, a poca distància del nucli urbà té fàcil connexió amb la xarxa elèctrica, amb la xarxa d'abastiment d'aigua potable i amb la xarxa de sanejament.
3. Avaluació d'efectes previsibles
Segons el DAE, per la naturalesa de les accions i la situació actual del sòl, els principals efectes negatius es relacionen amb la possible execució d'obres de millora, ja que el que es proposa és la incorporació a l'actual planejament de tres punts verds ja existents i la seva regulació com a sistemes generals en sòl rústic. L'execució de les obres comportaria els següents impactes negatius, de tipus puntual: generació de pols i partícules en suspensió, emissions acústiques, risc de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, i impacte paisatgístic de les noves instal·lacions. No es preveu un increment del risc d'incendi forestal, en relació amb l'àmbit on s'ubicarà la deixalleria de Ruberts.
No obstant això, la proposta d'ordenació suposarà una millor regulació de les infraestructures existents que revertirà en una adequada gestió dels residus. S'ha de dir que la delimitació i ordenació dels nous Sistemes Generals permetrà donar compliment als requeriments del PDSRNPM incorporant, a més, una sèrie de mesures ambientals i d'integració paisatgística que contribuiran a la seva sostenibilitat i adaptació en l'entorn.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha consultat a les següents administracions afectades, d'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013:
- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei de Construcció, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.
- DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.
- AENA.
En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 18 d'agost de 2021, va informar el següent:
Una vegada examinada la documentació, es considera que la delimitació i ordenació de Sistemes Generals destinats als punts verds municipals de Sencelles, es pot informar favorablement, atès que no introdueix riscos per a les persones i béns dels quals ja existien prèviament.
Tot i això, és necessari que al punt verd de Ruberts s'incorporin mesures adequades per a la prevenció dels incendis forestals d'acord amb el Departament de Medi Natural.
- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 23 d'agost de 2021, va informar el següent:
...
2. Dels tres punts verds del municipi de Sencelles existents, el del nucli de Ruberts es situa en un entorn forestal, a més afectat per àrea d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) i APR d'incendis segons el mapa de risc d'incendi forestal vigent a l'illa de Mallorca de conformitat amb l'art. 76 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears. Per aquest punt verd de Ruberts es presenten dues alternatives de localització, fora terreny forestal i afecció per zona ZAR i APR, que el document descarta per millor qualificació global de l'actual emplaçament.
3. La documentació presentada no preveu com a possible efecte mediambiental l'augment del risc d'incendis per al nucli de Ruberts ni proposa mesures preventives per disminuir aquest risc.
Atesos els punts anteriors, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl informa que és convenient que per al punt de Ruberts, si s'opta per l'alternativa que es situa en un entorn forestal i està afectat per risc d'incendis, s'avaluï com a efecte ambiental l'augment de risc d'incendis i es proposin totes les mesures necessàries per disminuir aquest risc.
- El Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb data 24 d'agost de 2021, va informar el següent:
Que de la documentació, aquesta direcció general, mitjançant el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, no hi té res a al·legar i informa favorablement.
- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 10 de setembre de 2021, va informar el següent:
1. El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
2. La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.
3. Es consideren adequades les mesures preventives descrites al document ambiental i exposades al punt 9 de Descripció, ja que van en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
- El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 15 de setembre de 2021, va informar el següent:
Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és d'esperar que el projecte suposi un efecte negatiu destacable sobre les espècies presents a la zona.
Es conclou que:
Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la delimitació i ordenació de sistemes generals destinats als punts verds municipals TM de Sencelles.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental
Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que aquesta modificació de caràcter menor del planejament municipal de Sencelles tengui efectes significatius sobre el medi ambient, ja que afecta tres àmbits de reduïda extensió de caràcter municipal, amb l'objecte d'adaptar-se a la normativa vigent en matèria de residus. Els impactes negatius identificats seran fonamentalment de caràcter puntual. Respecte de la mobilitat generada per la delimitació d'aquests àmbits, no es preveu un augment, atès que aquestes ubicacions ja funcionen actualment com a punts verds municipals.
En tot cas, es consideren correctes les mesures ambientals incorporades al DAE per a minimitzar aquests impactes, així com el seu seguiment ambiental. No obstant això, el projecte de futura de deixalleria de Ruberts que se'n derivi d'aquesta modificació del planejament haurà d'avaluar si la seva execució suposarà un augment del risc d'incendi forestal, atès que es localitza a una ZAR, així com proposar les mesures ambientals corresponents, per a minimitzar aquest risc. D'altra banda, respecte del futur projecte de deixalleria de Biniali, s'haurà de disposar de les autoritzacions pertinents de Recursos Hídrics i Patrimoni Històric per a iniciar les obres, atès que es localitza dins zona de policia de torrent i en l'entorn de protecció d'un BIC, respectivament.
Conclusions de l'informe ambiental estratègic
Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Delimitació i ordenació de sistemes generals destinats als punts verds municipals (TM de Sencelles), supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic i a l'estudi d'impacte paisatgístic, signats pel Sr. Aleix Calsamiglia Reguant, geògraf, i per la Sra. Aina Soler Crespí, arquitecta, de la consultora GAAT, amb data 1 de juliol de 2021.
Així mateix, es recorda que:
1. Atès que l'àmbit delimitat per a la deixalleria de Biniali es situa dins zona de policia del torrent de Solleric i dins l'entorn de protecció del Bé d'Interès Cultural (BIC) de Biniali, abans de l'inici de l'activitat s'haurà de disposar d'informe favorable de les administracions competents.
2. El titular de les instal·lacions haurà de sol·licitar a la DG d'Energia i Canvi Climàtic la inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. Aquesta sol·licitud haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'haurà d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
3. Els futurs projectes de deixalleries (i no punts verds, d'acord amb la nomenclatura admesa a la normativa vigent) hauran d'obtenir les preceptives autoritzacions administratives en matèria de residus (autorització del projecte, autorització d'instal·lació i d'operador de residus), segons l'art. 27 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, i l'art. 44 de la Llei 8/2019, a tramitar davant el servei de Residus i Sòls Contaminats, i complir amb els criteris recollits a la «Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries», de la CAIB.
4. Les noves instal·lacions hauran de tenir en compte en el seu disseny les determinacions del PHIB, en relació amb la gestió de les aigües pluvials, la reutilització d'aigües regenerades i el tractament de les aigües residuals, la norma 22 del PTM, relativa a les condicions d'integració paisatgística i ambiental, i les prescripcions de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
5. Atès que l'àmbit delimitat per a la deixalleria de Ruberts es troba a una zona amb alt risc d'incendi forestal (ZAR), el projecte de nova instal·lació haurà de proposar les mesures necessàries per a minimitzar aquest risc.
6. Segons l'art. 14.7 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «...no seran sotmesos a avaluació d'impacte ambiental els projectes que es trobin parcialment o totalment executats sense haver-se sotmès prèviament al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, sense perjudici del previst en els apartats anteriors, del que preveu la legislació bàsica respecte dels casos d'execució de sentències fermes i en el títol V d'aquesta llei».
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 24 de gener de 2022
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias