Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 55063
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2022, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per tal d'evitar l'abandonament de la terra en zones amb limitacions específiques, calen ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costos addicionals relatius a la doble i triple insularitat en què incorren els agricultors que desenvolupen l'activitat agrària en diferents municipis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per assegurar l'ús continuat i sostenible de les terres, i evitar d'aquesta manera els riscos naturals i socials derivats de la falta d'ús que se'n fa. Així mateix, amb aquesta submesura es contribueix a mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i a mantenir una comunitat rural viable.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l' article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda les activitats que s'executin dins de zones amb limitacions naturals i, en concret, la submesura 13.3, referent a les ajudes destinades a compensar les limitacions específiques de determinades zones.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013, pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022, i el Reglament (UE) núm. 1308/2013, pel que fa als recursos i la distribució d'aquesta ajuda en els anys 2021 i 2022, va prorrogar el període de durada dels programes finançats pel FEADER fins al 31 de desembre del 2022.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2022, de les ajudes destinades a indemnitzar els agricultors per les limitacions específiques en determinades zones, d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions, que preveu el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per la totalitat o una part dels costos addicionals i les pèrdues d'ingressos derivades de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones amb limitacions específiques i evitar riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús, com també mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d'acord amb el que estableixen el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i els articles 31 i 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions són totes les zones amb limitacions específiques elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix el punt 4 de l'article 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i inclou els municipis següents:

- Mallorca: Palma, Marratxí, Llucmajor, Campos, Ses Salines, Santanyí, Algaida, Porreres, Muro, Son Servera, Felanitx, Manacor, Sant Llorenç, Artà, Petra, Santa Margalida, Ariany, Llubí, Maria de la Salut, Lloret, Costitx, Montuïri, Sineu, Alcúdia, Binissalem, Búger, Capdepera, Consell, Inca, Sa Pobla, Sant Joan, Sencelles, Santa Eugènia i Villafranca de Bonany.

- Menorca: Ciudatella, Ferreries, Es Migjorn Gran, Mercadal, Alaior, Maó, Es Castell, Sant Lluïs.

- Eivissa: Eivissa, Sant Joan de Labritja, Santa Eulària des Riu, Sant Antoni de Portmany, Sant Josep de la Talaia.

- Formentera: Formentera.

 

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos milions cinc-cents mil euros (2.500.000 €) amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2022, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.

2.Les subvencions esmentades es finançaran en un 50,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 5% a càrrec del Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPA) i en un 45% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1.Requisits específics de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda compleixin els requisits següents:

a. Que siguin agricultors actius d'acord amb el capítol I, títol II, del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda a partir del 2015, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

b. Que tinguin la consideració d'agricultors no pluriactius en funció del que recull l'annex V “Agricultor pluriactiu. Mesura 13” del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020.

Es considera agricultor no pluriactiu el que reuneix els requisits següents:

- L'agricultor que tingui com a activitat principal l'agricultura. Es considera que un agricultor té com a activitat principal l'agricultura quan el 50% dels seus ingressos prové de l'activitat agrària.

- S'entén per activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloent-hi la collita, la munyida, la cria d'animals i el manteniment d'animals als efectes agrícoles, així com el manteniment d'una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals, o la realització d'una activitat mínima que defineix l'annex IV del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda a partir del 2015, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o la disposició normativa que el substitueixi, en superfícies agràries naturalment mantingudes en un estat adequat per a pasturatge o cultiu.

- S'entenen per ingressos agraris els que rep l'agricultor procedents de l'exercici de l'activitat agrària a la seva explotació, incloses les ajudes concedides per a aquesta activitat agrària, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre que aquests productes transformats continuïn sent propietat de l'agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.

c. Que siguin titulars d'una explotació agrària inscrita al Registre Interinsular Agrari (RIA).

2.Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries per a les quals se sol·liciti el pagament compensatori han de reunir, en el moment de sol·licitud d'ajuda, els requisits següents:

a. Estar ubicades, totalment o parcialment, en els municipis inclosos en l'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta resolució, de conformitat amb el punt 3 de l'apartat primer. L'ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l'explotació inclosa a la zona amb limitacions específiques.

b . Les explotacions que sol·licitin el pagament han d'estar inscrites a nom del peticionari al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

3.  Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any de 2022.

4. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears es fa d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5.  A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6.  D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, pel qual s'aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

7.  D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

8. Per a les definicions aplicables a tot el que preveu la present resolució, serà d'aplicació la llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

Quart

Superfícies agrícoles indemnitzables i mòduls de base

Les superfícies agrícoles indemnitzables són les que s'especifiquen en els punts següents:

- Superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis en secà, excepte hortícoles, declarades com a tals a la sol·licitud única: s'aplica una prima de 225 €/ha.

-Superfícies de cultius permanents, cereals i altres conreus herbacis en regadiu i hortícoles, declarades com a tal a la sol·licitud única: s'aplica una prima de 25 €/ha.

 

Cinquè

Import de les ajudes

1.Les ajudes per explotació es calculen d'acord amb el procediment que descriu l'apartat quart d'aquesta resolució i segons el sistema de modulació següent:

  • Fins a 25 ha...................................100%
  • Més de 25 ha i fins a 50 ha............75%
  • Més de 50 ha i fins a 75 ha............50%
  • Més de 75 ha i fins a 100 ha...........25%
  • Més de 100 ha.................................10%

L'import mínim establert per a aquestes ajudes és de 25 €/ha i 300 € per expedient.

2.A les explotacions amb càrrega ramadera es limitarà l'ajuda en funció de la dimensió ramadera de l'explotació; en aquest cas, la relació i el límit d'ajuda és d'1 ha de pastura permanent per cada 0,5 UGM.

Sisè

Sol·licituds

1.Les sol·licituds d'ajuda de pagament compensatori per a l'any 2022 s'han de presentar juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2022, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, a partir del 2015, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o la disposició normativa que el substitueixi.  A la sol·licitud d'ajuda s'entén que també es sol·licita el pagament de l'anualitat corresponent a la campanya 2022.

Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2022, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.

La sol·licitud s'ha d'emplenar i presentar mitjançant l'aplicació informàtica Sistema de Gestió d'Ajudes (SGA), que està a disposició a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades; a més, cal subministrar totes i cada una de les dades que s'hi indiquen, com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que s'hi contenen.

2.Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sense perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, s'acceptaran les sol·licituds presentades durant els 25 dies naturals següents a la finalització del període esmentat, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a 25 dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

3.La sol·licitud d'indemnització compensatòria ha d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persona física

- Declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent.

- Si no s'ha fet la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent, es pot presentar el model 036 (alta censal) com a prova de l'inici d'activitat agrària i completar-ho amb la declaració de l'IRPF de l'exercici 2021, quan es tingui.

- Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual es sol·licita el pagament de l'ajuda.

b. En cas de persona jurídica

- Estatuts, reglament o escriptura de constitució de l'entitat, inscrits degudament en el registre corresponent. Si escau, documentació que acrediti la representació legal de la persona que signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

- Impost de societats del darrer exercici fiscal (model 200).

- Resum anual de l'IVA del darrer exercici fiscal (model 390) i còpies de les factures de les vendes agràries gravades al 10% i al 21% d'IVA. En els expedients de més de 10 factures es podrà presentar una declaració responsable en què es faci constar una relació de factures, a més de les dades identificatives, el número, la data, el concepte, el client, l'import i el desglossament de l'IVA. El servei gestor podrà sol·licitar la verificació de totes les dades declarades o d'una part.

- Certificat emès per l'administrador de l'entitat jurídica titular de l'explotació agrària que indiqui quins són els ingressos agraris de l'entitat que corresponen al darrer exercici fiscal, acompanyat de la relació de factures i/o documents que justifiquin els ingressos esmentats i quins són els ingressos totals.

- Les entitats en règim d'atribució de rendes han d'aportar el model 184 de la declaració informativa anual o la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent dels socis.

- Els agricultors que elaborin vi han d'aportar la declaració de collita de la campanya anterior, així com una declaració jurada del percentatge de raïm que és de producció pròpia i el que és comprat a un tercer. La producció pròpia ha d'estar justificada amb la inscripció corresponent al registre vitivinícola

- En el cas que es compri part de producte agrari a un tercer i l'agricultor sol·licitant el comercialitzi, aquest ha de justificar econòmicament quina quantitat de producte, i també l'import, és adquirit a un tercer i quina part és producció pròpia, mitjançant factures, si escau.

- Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual es sol·licita el pagament de l'ajuda.

4. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no cal aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no cal aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. La comprovació del NIF, tant de la persona interessada com del representant, i de la declaració de l'IRPF de la persona beneficiària o de la inscripció al RIA, la fa d'ofici el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d Agricultura, Pesca i Alimentació perquè obtinguin els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d'inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA), s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats o la declaració responsable corresponents.

En el cas que el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions esmentades anteriorment, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6.  No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. Sens perjudici de les penalitzacions que preveu el punt 3 anterior, si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació a la pàgina web http://www.caib.es, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són festius, i cada dilluns i cada divendres.

7.  La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, com també de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020

Setè

Selecció dels beneficiaris

1.  El procediment per seleccionar els beneficiaris del pagament compensatori convocat mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1.L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, i cada dilluns, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans de dictar la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

3.  El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els punts anteriors i en compliment de la publicitat que s'ha de dur a terme en aplicació del que preveuen els articles 111, 112 i 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el nom, la raó social o el nom complet de l'associació i la quantitat concedida.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1.Són compromisos i obligacions dels beneficiaris, durant la campanya de l'any 2022, els següents:

a. Mantenir l'activitat agrària almenys durant la campanya, excepte en el cas de jubilació o força major, i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l'explotació i el beneficiari durant aquest període.

b. Exercir l'agricultura sostenible, d'acord amb els requisits i compromisos de condicionalitat que defineixen el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre de 2014, i el Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu.

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

2.  Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

3.El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i inclou des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si, després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, un beneficiari cedeix una explotació a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:

a) Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b) Presenti la documentació esmentada a l'apartat 6 d'aquesta resolució.

c) Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. Si, durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a un altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra transferida el podrà assumir el nou titular durant el període que resta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.

3. En el cas que el nou titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, mitjançant l'aplicació informàtica Sistema General d'ajudes (SGA), que està a disposició a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades, que ha d'estar signada per les parts interessades. S'ha d'incloure la documentació que indica l'apartat sisè, punt 5, d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'aplicació esmentada, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquesta contingui.

4. La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA) es fa d'ofici, excepte que la persona peticionari s'hi manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

Igualment, la comprovació del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, es farà en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè

Pagament de les compensacions per a zones amb limitacions específiques

1. El pagament de les ajudes es farà mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop dictada la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s'ha acreditat que es troba en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per tal de concedir-la, en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió, d'acord amb els crèdits disponibles que s'indiquen a l'apartat segon d'aquesta convocatòria, sempre abans del 30 de juny del 2023.

2.  En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i el Reglament 640/2014 de la Comissió, així com les que preveu l'annex III d'aquesta resolució.

Dotzè

Ajudes no reintegrables

1.De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a. Mort de la persona beneficiària.

b. Llarga incapacitat professional de la persona beneficiària.

c. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

d. Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e. Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació

f. Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, de la persona beneficiària.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2.  Igualment, no es reintegraran les ajudes rebudes en els casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Tretzè

Incompatibilitats

El pagament compensatori és incompatible amb la percepció per part del beneficiari de les ajudes que, per a la mateixa actuació concreta, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Control de les ajudes

1.  Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2.Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol II del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. De conformitat amb el que disposen l'article 40 bis del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, i l'article 99 del Reial decret 1075/2014, s'efectuaran controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. Si es detecten incidències, es notificaran al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquest pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que es fixa a l'article 96 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats a la resolució de concessió per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, és penalitzarà el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etc.) és necessari que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de dur a terme diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari), s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal que ha habilitat a aquest efecte el servei esmentat, a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comú, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament (UE) 2020/2020 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022.

- El Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

- El Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener , agrària de les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de febrer de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX I Pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:

                                  Superfície declarada – Superfície determinada

            Sobredeclaració = ---------------------------------------------------------------x 100

                               Superfície determinada 

Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calculen de conformitat amb el que disposen l'article 19 i l'article 19 bis del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:

Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedeix l'ajuda per la superfície determinada.

Percentatge de sobredeclaració de més del 3% o més de 2 hectàrees: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es redueix en 1,5 vegades la diferència en excés per grup de cultiu, excepte en els casos que preveu el Reglament 640/2014 de la Comissió.

L'import de la sanció addicional no pot superar el 100% del corresponent a la superfície declarada.

2.Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Entre els criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que cal mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos d'aquesta convocatòria estan tipificats de la manera següent:

Compromisos excloents (CE):

1. Mantenir l'activitat agrària durant la campanya i mantenir els requisits i les condicions exigides per ser beneficiari de l'ajuda durant la campanya del 2022.

2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.”

3. INCOMPLIMENTS INTENCIONATS

De conformitat amb el que disposa l'article 60 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir-la.

D'acord amb el que preveu l'article 101 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, es podran considerar situacions de creació de condicions artificials totes les operacions que detalla l'annex XV del Reial decret esmentat.