Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 55060
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2022, dels ajuts per al foment de la lluita biològica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les mesures agroambientals són necessàries per donar suport al desenvolupament sostenible de zones rurals i per respondre a la demanda, cada vegada més gran, de la societat de serveis ambientals.

L'ús excessiu i indiscriminat de productes fitosanitaris d'origen químic en l'agricultura com a única acció contra plagues pot provocar una contaminació del sòl i dels recursos hídrics a causa de la seva descomposició lenta i difícil, i acumular-se i persistir en l'ambient.

Els mètodes biològics es basen en la incorporació d'agents biològics en els cultius, als quals aporten beneficis sense pertorbar-ne el cultiu.

L'ús d'aquests agents biològics proporciona grans beneficis, no només a l'agricultor que obté un producte lliure de residus, sinó també al medi ambient, la qual cosa afavoreix enormement la biodiversitat dels cultius i de les zones circumdants. És important conservar l'equilibri ecosistèmic de l'explotació agrícola per mantenir o augmentar la capacitat de l'ecosistema de generar beneficis per a la societat, i distribuir de manera equitativa beneficis i costos, de manera sostenible a llarg termini.

L'ús d'enemics naturals per combatre plagues proporciona grans beneficis, no només a l'agricultor que obté un producte net de residus, sinó també al medi ambient, i afavoreix enormement la biodiversitat dels cultius i de les zones circumdants. És important conservar l'equilibri ecosistèmic de l'explotació agrícola per mantenir o augmentar la capacitat de l'ecosistema de generar beneficis per a la societat, i distribuir de manera equitativa beneficis i costos, de manera sostenible a llarg termini.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 10.1.2, corresponent al foment de la lluita biològica, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient adaptades als ecosistemes.

En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la que s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda, entre altres activitats, el foment de la lluita biològica.

D'acord amb el punt 5 de l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos en virtut de la mesura que preveu aquest article es contrauran per un període de cinc a set anys, la qual cosa recull el Programa de desenvolupament rural i es podran prorrogar per assolir o mantenir els objectius mediambientals. No obstant això, per als nous compromisos que s'hagin d'assumir a partir del 2021, els estats membres han de fixar un període d'un a tres anys en el seu programa.

El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013, en referència als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022, i el Reglament (UE) núm. 1308/2013, en referència als recursos i la distribució d'aquesta ajuda en els anys 2021 i 2022, prorroga el període de durada dels programes que finança el FEADER fins al 31 de desembre del 2022.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2022, dels ajuts destinats al foment de l'ús d'agents biològics (lluita biològica), d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat fomentar la utilització de tècniques d'ús d'agents biològics, d'acord amb el que estableixen el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 28 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts regulats en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quaranta-vuit mil euros (48.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar els crèdits, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2022.

2. Aquestes subvenciones es financen en un 50,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 5% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 45% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

Tercer

Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que s'avinguin a complir els compromisos que preveu l'apartat novè d'aquesta resolució i que, abans que es dicti la proposta de resolució, siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.

2. Requisits específics de les explotacions.

Les explotacions agràries han de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els requisits següents:

a. Estar inscrites al Registre Insular Agrari (RIA).

b. Disposar de les superfícies mínimes següents d'algun d'aquests grups de cultiu:

- Cultius hortícoles: 1 ha

- Cítrics: 2 ha

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, per la qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any 2022.

5. La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA) es fa d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

6. A més, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen els bases reguladors per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Activitat subvencionable

1. Pot ser objecte de subvenció l'ús d'agents biològics en els cultius de cítrics i/o hortícoles que redueixen l'aplicació d'agroquímics, mitjançant l'aplicació d'un programa de maneig integral d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

2. Aquest programa establirà, al llarg d'un any, les actuacions previstes per realitzar mitjançant els agents biològics. Per a les actuacions de control de plagues, el programa establirà el mètode de detecció de cada plaga i els agents biològics que està previst utilitzar. En el cas que apareguin noves actuacions no previstes en el programa i susceptibles de l'ús d'agents biològics, s'utilitzaran els agents que siguin adequats per a aquesta actuació. Si es dona el cas que hi hagi comercialment disponibles nous agents biològics no previstos en el programa, s'admetran aquests nous agents.

Cinquè

Import dels ajuts

1. Les primes aplicables per a cada tipus de cultiu i per hectàrea són les següents:

Hortícoles--------600 €/ha

Cítrics------------900 €/ha

3. L'import de l'ajuda es determinarà prenent com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:

- Fins a 25 ha: 100% de la prima.

- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75% de la prima.

- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50% de la prima.

- De més de 75 ha fins a 100 ha: 25% de la prima.

- De més de 100 ha: 0%

 

Sisè

Sol·licitud d'ajut

1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud dels ajuts per a l'exercici 2022, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural o disposició normativa que el substitueixi. Amb la sol·licitud d'ajuda s'entén que també es  sol·licita el pagament de l'ajuda.

Aquestes sol·licituds s'han de presentar en el termini i la forma que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2022, de determinats ajuts comunitaris directes a l'agricultura i la ramaderia.

La sol·licitud s'ha d'emplenar i presentar mitjançant l'aplicació informàtica Sistema de Gestió d'Ajuts (SGA) que està a disposició a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades; a més, s'han de subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquesta conté.

2. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. Si escau, document acredidatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud i s'ha d'acreditar en la forma que preveu l'article 5.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b. Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia del NIF.

c. Factura o factures justificatives de la compra dels agents biològics.

d. Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

e. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:

- Document en el qual es reflecteixin les normes o la reglamentació del funcionament, que han subscrit tots els membres.

- Còpia del NIF de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual quedin identificats i on es facin constar expressament els compromisos que assumeix cada un d'ells.

- Nomenament d'una persona en representació o d'un apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 del Llei 13/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (la UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els 25 dies naturals següents a la finalització del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, seran acceptades, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte a la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a 25 dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el contingut d'aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015.

5. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar o, si escau, emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-lo de nou si el document exigit ha estat incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant que presenti o, per defecte, acrediti, per altres mitjans, els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. La comprovació del DNI dels beneficiaris i els seus representants la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció al RIA i per obtenir el DNI, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'esmenta en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. Si qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenta guixades o esmenes, es considerarà no presentat, i s'actuarà en aquest cas d'acord amb el que indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són festius, i cada dilluns.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris dels ajuts convocats mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. A fi d'ajustar la concessió dels ajuts al foment de la lluita biològica, objecte d'aquesta convocatòria, als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i divendres i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció otorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitadores per a qui es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria d'agricultura del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural i previ informe de la secció competent del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajut i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des que acaba el termini per presentar sol·licituds, i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris, des del moment de presentar la sol·licitud i fins al 31 de desembre del 2022, es comprometen i s'obliguen a:

a. Portar un registre de les actuacions en matèria de lluita biològica, indicant els tractaments o les actuacions efectuades i la data de la seva realització. El compliment d'aquest compromís es verifica en control de camp mitjançant la comprovació en l'explotació del registre.

b. Mantenir, sense disminuir la superfície compromesa en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu a les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les en les quals s'ubica el cultiu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa del 10%. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu per comparació amb el SIGPAC i mitjançant control de camp de la veracitat de les superfícies.

c. Deixar anar depredadors, parasitoides i/o agents biològics a la superfície acollida al compromís. El compliment d'aquest compromís es verificarà en controls administratius i es justificarà amb la presentació de factures i justificants de pagament de l'adquisició dels agents biològics en una quantitat mínima igual a la de les primes que es defineixen a l'apartat cinquè.

d. Actualitzar el quadern d'explotació que inclogui la part I de l'annex III i els elements que s'indiquen en el punt 3 de l'article 6 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

e. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

f. Exercir l'agricultura sostenible en tota l'explotació agrària, d'acord amb els requisits i els compromisos de condicionalitat que defineix el Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013; el Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014; el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de la condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes, determinades primes anuals de desenvolupament rural o pagaments en virtut de determinats programes de suport al sector vitivinícola, i l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 22 de novembre de 2005, mitjançant la qual s'estableixen els requisits legals de gestió i les condicions agràries i mediambientals, parcialment modificada per l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca d'11 de gener de 2007 i per l'Ordre del conseller d'Economia, Agricultura, Comerç i Indústria de 3 de gener de 2000, d'aprovació del Codi de bones pràctiques agrícoles de les Illes Balears. La verificació del compliment del compromís es farà en el mateix pla de controls de condicionalitat.

g. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fan referència els punts 1 i 2 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. Els compromisos que componen la línia base i que els beneficiaris han d'assumir són els següents:

a. Disposar del quadern d'explotació que inclogui la part I de l'annex III i els elements que s'indiquen en el punt 3 de l'article 6 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

b. Disposar d'assessorament tal com es defineix i en els casos que preveu el Reial decret 1311/2012 esmentat.

c. Disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i els casos que defineix el Reial decret 1311/2012 esmentat.

d. Complir les normes d'emmagatzemament i residus dels productes fitosanitaris d'acord amb el que estableixen els articles 40 i 41 esmentats del Reial decret 1311/2012.

3. Si es modifiquen les normes o els requisits obligatoris que estableixen l'article 28.3 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i l'annex II, així com els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits pel beneficiari, aquest haurà d'assumir els nous compromisos que imposi la modificació. En cas que el beneficiari no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

4. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta de les obligacions que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució, és el que preveu Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, un beneficiari cedeix una explotació a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:

a. Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b. Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. Si, durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra transferida el podrà assumir el nou titular durant el període que queda per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.

3. Si el nou titular vol sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos, a comptar des de la cessió o el traspàs, mitjançant l'aplicació informàtica Sistema General d'Ajuts (SGA), que està a disposició a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades, que haurà d'estar firmada per les parts interessades. S'haurà d'incloure la documentació que indica l'apartat sisè, punt 5, d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.

4. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com de la inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA), es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada l'autorització per a la seva comprovació.

La comprovació de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social es duran a terme en els termes que preveu el punt 7 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè

Incompliments i renúncies

1. Quant al règim de reduccions i exclusions, s'aplicarà el que disposa la normativa d'aplicació següent:

- Per sobredeclaración de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, d'acord amb l'annex I d'aquesta resolució.

- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mesura de la superfície declarada, tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex I d'aquesta resolució.

- Per incompliment de la condicionalitat: s'aplicaran les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014.

2. En cas que el beneficiari no pugui continuar assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

Dotzè

Justificació i pagament dels ajuts

1. La sol·licitud de pagament s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud d'ajuda.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada s'hagin efectuat les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida i sempre abans del 30 de juny del 2023.

3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

Tretzè

Ajuts no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran els ajuts rebuts quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a. Mort del beneficiari.

b. Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no estava previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

d. Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e. Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.

f. Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.

No obstant això, tot això quedarà condicionat al compliment, per part del beneficiari, de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. Igualment, no es reintegraran els ajuts rebuts en els casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Catorzè

Compatibilitats

1. Les actuacions objecte dels ajuts que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb compromisos agroambientals, quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons el que estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

2. Aquesta ajuda és incompatible amb els ajuts que, pel mateix concepte, es puguin rebre per les línies de programes operatius o agrupacions de defensa vegetal.

Quinzè

Control dels ajuts

1. Els perceptors dels ajuts que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. De conformitat amb el que disposen l'article 40 bis del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, i l'article 99 del Reial decret 1075/2014, s'efectuaran controls mitjançant monitoratge sobre tots els expedients d'ajuda. Si es detecten incidències, es notificaran al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquest podrà:

- Aportar fotografies georeferenciadas de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que es fixa a l'article 96 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.

Si el titular no aporta cap fotografia ni adapta la sol·licitud única en el termini establert, se'l penalitzarà segons correspongui.

Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etc.) cal que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de dur a terme diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari), s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat, a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Setzè

Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament (UE) 2020/2020 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fondo Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022.

- El Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en el qual es regula la condició d'agricultor actiu).

- El Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- La resta de la normativa de desenvolupament i aplicació.

 

 

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de febrer de 2022

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX I

Foment de la lluita biològica

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaración es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:

                                                   Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =                ------------------------------------------------------------------- × 100

                                                                        Superfície determinada      

Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calculen de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:

Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.

Percentatge de sobredeclaració superior al 3% o més de 2 hectàrees, però inferior o igual al 20% de la superfície determinada: l'ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà en el doble de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte en els casos que preveu el Reglament 640/2014.

Percentatge de sobredeclaració superior al 20%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.

Percentatge de sobredeclaració superior al 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, el beneficiari estarà subjecte a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segons el que estableix l'article 18 del Reglament (UE) 640/2014.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mesura de la superfície, i es tipifiquen com a excloents.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Entre els criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que cal mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de la lluita biològica estan tipificats de la manera següent:

Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins de les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el cultiu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 10%. CS

Portar un registre de les actuacions en matèria de lluita biològica, amb indicació dels tractaments aplicats i la data d'aplicació. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control de camp mitjançant la comprovació en l'explotació del registre. CB

Actualitzar el quadern d'explotació en el qual s'inscriuran operacions de cultiu i actualitzacions realitzades (abonament, fitosanitaris, cultiu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas que sigui el mateix grup de cultiu), amb indicació de la data de realització i incidències, si n'hi ha.

- Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos. CP

- Disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos. CS

Deixar anar predadors, parasitoides i/o agents biològics a la superfície acollida al compromís. CB

Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos; i aportar tota la documentació que es requereixi a l'exercici d'aquestes actuacions. CB

Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fan referència els punts 1 i 2 de l'apartat tercer d'aquesta resolució. CB

Elements que componen la línia de base: CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

 

​​​​​​​5. INCOMPLIMENTS INTENCIONATS

De conformitat amb el que disposa l'article 60 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per a obtenir-la.

D'acord amb el que preveu l'article 101 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, es podran considerar situacions de creació de condicions artificials totes les operacions que detalla l'annex XV del Reial decret esmentat.