Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 55057
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria d’ajudes per al foment de races autòctones en perill d’extinció, per a l’any 2022
El procés d'abandonament de l'activitat agrària es considera una problemàtica essencial a les Illes Balears, no només per mantenir el teixit socioeconòmic de les zones rurals, sinó també des del punt de vista mediambiental en relació amb la preservació de gran part del territori de l'arxipèlag (en concret, un 73% de la superfície total està ocupada per cultius, pastures amb arbres i arbustos). En aquestes àrees, l'agricultura i la ramaderia tenen una incidència crucial en termes de conservació del paisatge, prevenció d'incendis, qualitat de l'entorn i conservació d'hàbitats i espècies protegides, així com de manteniment de races autòctones i varietats locals.
Les races autòctones de les Illes Balears constitueixen un patrimoni genètic i cultural amb un valor incalculable, fruit de segles de la recerca de l'home amb uns determinats sistemes d'explotació i de la seva adaptació al medi ambient.
La pèrdua de diversitat genètica disminueix la capacitat de mantenir i millorar la producció i la productivitat pecuària, i també redueix la capacitat de fer front a noves condicions. La gran quantitat de races autòctones que hi ha a les Balears fa que aquesta mesura sigui necessària per mantenir la diversitat genètica, al mateix temps que es desenvolupen mètodes de producció agrària favorables per al medi ambient.
Aquestes races es caracteritzen per la rusticitat i l'adaptació a les condicions mediambientals de les Illes Balears. Aquestes característiques permeten aprofitar rostolls, zones marginals de les parcel·les, pastura situada en cultius de fruiters llenyosos i, fins i tot, zones de sotabosc i boscoses, la qual cosa contribueix de manera significativa a prevenir incendis forestals.
El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR), per al període 2014-2020, preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural, finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 10.1.4, que correspon als ajuts destinats a fomentar races autòctones en perill d'extinció.
En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que, a l'article 2, assenyala que, entre altres activitats, el foment de les races autòctones en perill d'extinció és objecte d'ajuda.
D'acord amb el que es disposa al punt 5 de l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), els compromisos en virtut d'aquesta mesura es contrauen per un període de cinc a set anys, la qual cosa recull el Programa de desenvolupament rural, i es poden prorrogar per assumir o mantenir els objectius mediambientals. No obstant això, per als nous compromisos que s'hagin d'assumir a partir del 2021, els estats membres han de fixar un període d'un a tres anys al seu programa.
El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1305/2013, el Reglament (UE) núm. 1306/2013 i el Reglament (UE) núm. 1307/2013, en referència als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022, i el Reglament (UE) núm. 1308/2013, en referència als recursos i la distribució d'aquesta ajuda els anys 2021 i 2022, prorroga el període de durada dels programes que finança el FEADER fins al 31 de desembre del 2022.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2022, dels ajuts destinats al foment de les races autòctones en perill d'extinció.
2. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport a les explotacions ramaderes per mantenir els cens d'animals de races autòctones en perill d'extinció, compensar les despeses derivades dels programes de recuperació de la raça i el seu rendiment productiu escàs i fomentar la reducció de la contaminació per nitrogen, d'acord amb el que estableixen el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
3. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts que regula aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de sis-cents seixanta-sis mil euros (666.000,00 €), amb la possibilitat d'ampliar els crèdits amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA.
2. Aquestes subvencions es financen en un 50% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 5% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 45% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer
Requisits dels beneficiaris, dels animals i de les explotacions
1. Es poden beneficiar dels ajuts que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que s'avinguin a complir els compromisos que preveu l'apartat novè d'aquesta resolució i que, abans que es dicti la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:
a. Que siguin titulars d'explotacions agràries inscrites en el Registre Interinsular Agrari (RIA).
b. Que siguin titulars d'explotacions ramaderes inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears (REGA) i que tinguin declarats al seu cens animals que pertanyin a les espècies i races que s'indiquen a l'apartat c.
c. Que disposin, en la seva condició de propietaris, d'animals que estiguin inscrits en el Llibre genealògic i que pertanyin a algunes de les espècies i races autòctones de protecció especial en perill d'extinció de les Illes Balears següents, que es reconeixen al Catàleg oficial de races de bestiar d'Espanya i que es preveuen en el Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, els porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu; s'actualitza el Programa nacional de conservació, millora i foment de les races ramaderes, i es modifiquen el Reial decret 558/2001, de 25 de maig; el Reial decret 1316/1992, de 30 d'octubre; el Reial decret 1438/1992, de 27 de novembre, i el Reial decret 1625/2011, de 14 de desembre:
Ovella mallorquina
Ovella vermella mallorquina
Ovella menorquina
Ovella eivissenca
Vaca mallorquina
Vaca menorquina
Cavall mallorquí
Cavall menorquí
Cabra mallorquina
Cabra eivissenca
Porc negre mallorquí
Ase balear
d. Que els animals per als quals se sol·licita ajuda, almenys, constitueixin:
Per determinar les UBM, s'aplica la taula de conversió que preveu el punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta resolució.
e. Que hagin fet la declaració de superfícies, que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de convocatòria, corresponent a l'any 2022, de les ajudes que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, sempre que en aquesta declaració de superfícies hi constin totes les parcel·les de l'explotació.
2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.
L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any 2022.
4. La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA) i al Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA), així com de les dades que consten als llibres genealògics oficials de les races autòctones de protecció especial en perill d'extinció, es fa d'ofici, excepte si la persona peticionària manifesta el seu desacord, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
5. A més, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per a aquesta comprovació, excepte si hi ha una manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a tres mil euros (3.000,00 €), se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a tres mil euros (3.000,00 €), se li ha de requerir que aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitat subvencionable
1. Constitueix una actuació subvencionable el manteniment, des de la data en què s'acaba el termini de presentació de sol·licituds, del cens d'animals de races autòctones en perill d'extinció, durant tot l'any 2022.
2. Només són subvencionables els animals de les races autòctones que s'indiquen en el punt 1.c de l'apartat tercer d'aquesta resolució.
Cinquè
Import dels ajuts
1. L'import de l'ajuda és de dos-cents euros (200,00 €) per unitat de bestiar major (UBM).
2. Per calcular les UBM subvencionables, només es tenen en compte els animals de les espècies, les races i els trams d'edat, amb la conversió corresponent, següents:
Boví reproductor de més de 2 anys |
1,0 UBM |
Femelles de boví reproductores de 6 a 24 mesos amb un límit màxim del 20% de les vaques de la raça, de més de 24 mesos, localitzades a l'explotació en el moment de la sol·licitud |
0,6 UBM |
Equins de més de 6 mesos |
1,0 UBM |
Ovins i caprins reproductors |
0,15 UBM |
Truges de més de 50 kg |
0,5 UBM |
Altres porcs | 0,3 UBM |
Sisè
Sol·licitud d'ajut
1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud dels ajuts per a l'exercici 2022, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o la disposició normativa que el substitueixi. Amb la sol·licitud de l'ajuda també s'entén sol·licitat el pagament d'aquesta.
Aquestes sol·licituds s'han de presentar en el termini i de la manera que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2022, de determinats ajuts comunitaris directes a l'agricultura i la ramaderia.
La sol·licitud s'ha d'emplenar i presentar mitjançant l'aplicació informàtica Sistema de Gestió d'Ajuts (SGA), que està disponible a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades; a més, s'han de subministrar totes les dades que s'hi indiquen, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
2. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:
a. Si escau, document acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud i s'ha de presentar de la manera que preveu l'article 5.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
b. Si el sol·licitant és una persona jurídica, còpia del NIF.
c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:
- Document en el qual es reflecteixin les normes o la reglamentació del funcionament, que han subscrit tots els membres.
- Còpia del NIF de l'agrupació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual quedin identificats i es facin constar expressament els compromisos que assumeix cadascun.
- Nomenament d'una persona en representació o d'un apoderat únic de l'agrupació amb el poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es faci constar el compromís de no dissoldre-la fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d. Certificació bancària que acrediti la titularitat del compte corrent que designi el beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número del compte de l'entitat.
3. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds que es presentin en els 25 dies naturals següents a la finalització del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, s'han d'acceptar, però l'import de l'ajuda s'ha de reduir en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s'ha d'aplicar respecte a la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a 25 dies naturals, la sol·licitud s'ha de considerar inadmissible i no s'ha de concedir l'ajuda al peticionari.
4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el contingut d'aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015.
5. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents que s'han esmentat anteriorment, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, en què es va emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què correspongui. Així mateix, no cal aportar-lo de nou si el document exigit s'ha incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant que presenti o que acrediti, per altres mitjans, els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
6. La comprovació del DNI dels beneficiaris i els seus representants la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció en el RIA, en el REGA i en els llibres genealògics de les races autòctones objecte d'ajuda, així com per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a tres mil euros (3.000,00 €), se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'esmenta en els punts anteriors, s'ha de requerir a la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, que, en el termini de 10 dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, i se li ha d'indicar que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. Si en qualsevol dels documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient hi ha guixades o esmenes, s'ha de considerar no presentat i s'ha d'actuar, en aquest cas, d'acord amb el que indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin s'han de publicar a la pàgina web cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar els beneficiaris dels ajuts convocats mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.
2. A fi d'ajustar la concessió dels ajuts al foment de les races autòctones en perill d'extinció objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, s'haurà de prorratejar l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i divendres i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves, diferents dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'indicar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.
2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident en matèria d'agricultura del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural i un cop es tingui un informe de la secció competent del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'han d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajut i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar de l'acabament del termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 60.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat la resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant tot l'any 2022, a:
a. Mantenir el cens ramader, computat com a unitats de bestiar major (UBM), amb animals de les races autòctones i les equivalències que s'indiquen en el punt 1.c de l'apartat tercer d'aquesta resolució. Els animals que s'identifiquen a la sol·licitud d'ajuda o pagament es poden substituir sense que es perdi el dret de pagament de l'ajuda, sempre que la persona beneficiària ho comuniqui al FOGAIBA abans que se l'informi d'un incompliment a la seva sol·licitud o que se li comuniqui que es durà a terme un control sobre el terreny.
b. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la persona beneficiària, als animals i a l'explotació, que s'indiquen en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.
c. Mantenir la condició de soci de l'associació de ramaders que tingui per objectiu millorar i conservar la raça i gestionar el Llibre genealògic, sempre que hi hagi a les Illes Balears una associació autoritzada per l'autoritat competent. Aquest compromís s'ha de verificar d'ofici en un control administratiu, mitjançant una consulta a l'associació de ramaders, tret que el beneficiari manifesti el seu desacord, ja que amb la presentació de la sol·licitud s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que el beneficiari denegui aquesta autorització, haurà d'aportar el certificat corresponent.
d. Participar en el Programa de conservació i/o millora que estableixi i aprovi l'autoritat competent per a cada una de les races afectades per l'ajuda, que s'indiquen en el punt 1.c de l'apartat tercer.
e. No superar el valor de 50 kg de nitrogen per hectàrea i any d'aportació al terreny que es declari a la sol·licitud. A l'efecte d'aquest càlcul, s'han de tenir en compte tots els animals de l'explotació i els valors de referència que s'indiquen en l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, referits a l'última declaració de cens, que hagi fet el titular de l'explotació o la persona autoritzada abans de la sol·licitud. En el cas dels bovins, tenen preferència les dades que figuren al Sistema Integral de Traçabilitat Animal (SITRAN) en la data d'aquesta declaració.
f. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que hagin de dur a terme les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i que siguin necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, i aportar tota la documentació que es requereixi a l'exercici d'aquestes actuacions.
g. Exercir l'agricultura sostenible en tota l'explotació agrària, d'acord amb els requisits i els compromisos de condicionalitat que defineixen el Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013; el Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014; el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de la condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes, determinades primes anuals de desenvolupament rural o pagaments en virtut de determinats programes de suport al sector vitivinícola, i l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 22 de novembre de 2005, per la qual s'estableixen els requisits legals de gestió i les condicions agràries i mediambientals, parcialment modificada per l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca d'11 de gener de 2007, i l'Ordre del conseller d'Economia, Agricultura, Comerç i Indústria de 3 de gener de 2000, d'aprovació del Codi de bones pràctiques agrícoles de les Illes Balears. La verificació del compliment del compromís té el seu propi pla de controls de condicionalitat.
2. Els compromisos que componen la línia base i que els beneficiaris han d'assumir, pels animals objecte de l'ajuda, són els següents:
a. Mantenir i actualitzar el Llibre de medicaments d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reial decret 1749/1998, pel qual s'estableixen les normes de control aplicables a determinades substàncies i als seus residus als animals vius.
b. Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació específic de les espècies ovina, cabruna, bovina i porcina, si escau.
c. Tenir degudament identificats els animals de l'explotació, d'acord amb la normativa específica per a cada una de les espècies.
d. En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie porcina, tenir els animals degudament vacunats contra la malaltia d'Aujeszky, en el cas de ser explotacions no declarades lliures de la malaltia.
e. En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie equina, tenir els animals degudament identificats i disposar dels documents d'identificació equina (DIE) amb l'anotació corresponent i actualitzada del propietari dels animals. Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació d'acord amb el que disposa l'article 6 del Reial decret 804/2011, de 10 de juny, pel qual es regula l'ordenació zootècnica, sanitària i de benestar animal de les explotacions equines, i pel qual s'estableix el pla sanitari equí; en són una excepció les explotacions que aquesta normativa considera no comercials i de poca capacitat.
f. Complir els valors màxims d'aportació de nitrogen al terreny que s'indiquen en l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que s'estableixen en 170 kg de nitrogen per hectàrea i any per a les explotacions situades en zones oficialment declarades vulnerables a la contaminació per nitrats d'origen agrari, i en 210 kg de nitrogen per hectàrea i any per a la resta de zones.
3. Si es modifiquen les normes o els requisits obligatoris que estableixen l'article 28.3 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el seu annex II, així com els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els que hagi subscrit el beneficiari, aquest haurà d'assumir els nous compromisos que imposi la modificació. En cas que el beneficiari no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'haurà d'entendre finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
4. Aquestes obligacions s'han d'entendre sens perjudici de l'obligació de complir la resta dels requisits que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.
5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si, després d'haver-se presentat una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió, un beneficiari cedeix una explotació a un altre en la seva totalitat, no s'ha de concedir al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda sol·licitada pel cedent s'ha de concedir al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:
2. Si, durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment l'explotació afectada, que inclou els animals i la base territorial, a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui al terreny i al bestiar transferits el pot assumir el nou titular durant el període que falti per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període en el qual el compromís va ser efectiu.
3. Si el nou titular vol sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos, a comptar de la cessió o del traspàs, mitjançant l'aplicació informàtica Sistema General d'Ajuts (SGA), que està a la seva disposició a les oficines que depenen del FOGAIBA i de les entitats col·laboradores designades.
A aquesta instància, que haurà d'estar signada per les parts interessades, s'hi haurà d'adjuntar la documentació que indica l'apartat sisè d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.
4. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, de la inscripció en el RIA i el REGA, així com de la informació relativa als respectius llibres genealògics de les races autòctones objecte de l'ajuda, es fa d'ofici, excepte que el peticionari manifesti el seu desacord, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
La comprovació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social es fa en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.
Onzè
Incompliments i renúncies
1. Quant al règim de reduccions i exclusions, s'ha d'aplicar el que disposa la normativa d'aplicació següent:
- Per sobredeclaració en el nombre d'animals: s'ha d'aplicar el que disposa l'article 31 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, d'acord amb l'annex I d'aquesta resolució.
- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mesura de la superfície declarada, tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i s'han d'aplicar d'acord amb el que indica l'annex I d'aquesta resolució.
- Per incompliment de la condicionalitat: s'apliquen les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
En cas d'acumulació de reduccions, s'han d'aplicar de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014.
2. En cas que el beneficiari no pugui continuar assumint els compromisos que hagi subscrit perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'han d'adoptar les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació no és possible, el compromís s'ha d'entendre acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
Dotzè
Justificació i pagament dels ajuts
1. La sol·licitud de pagament s'ha d'entendre presentada juntament amb la sol·licitud d'ajuda.
2. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar al beneficiari mitjançant una transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada s'hagin efectuat les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir i sempre abans del 30 de juny del 2023.
3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell respecte al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
Tretzè
Ajuts no reintegrables
1. D'acord amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no s'han de reintegrar els ajuts rebuts quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels casos de força major o d'alguna de les circumstàncies excepcionals següents:
a. Mort del beneficiari.
b. Incapacitat professional llarga del beneficiari.
c. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
d. Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.
e. Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.
f. Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.
No obstant això, tot el que s'ha exposat queda condicionat al compliment, per part del beneficiari, de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, amb les proves pertinents, en el termini dels 15 dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.
2. Igualment, no es reintegraran els ajuts rebuts en els casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Catorzè
Compatibilitats
Les actuacions agroambientals objecte dels ajuts que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons el que estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
Quinzè
Control dels ajuts
1. Els perceptors dels ajuts que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol II del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat, a l'adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Setzè
Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:
- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- El Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.
- El Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, els porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu; s'actualitza el Programa nacional de conservació, millora i foment de les races ramaderes, i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de desembre.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- La resta de la normativa de desenvolupament i aplicació.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 3 de febrer de 2022
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX I
Foment de races autòctones en perill d'extinció
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració d'animals
La sobredeclaració d'animals es calcula com el resultat de la diferència entre el nombre d'animals declarats i els determinats dividit pel nombre d'animals determinats.
Animals declarats – Animals determinats
% = ------------------------------------------------------------------------ ×100
Animals determinats
Les reduccions i exclusions per sobredeclaració dels animals inclosos a la resolució de convocatòria s'han de calcular de conformitat amb el que disposa l'article 31 del Reglament (UE) núm. 640/2014, i segons s'indica a continuació:
3 o menys de 3 animals en els quals s'han detectat irregularitats: es concedirà l'ajuda pels animals determinats.
Més de 3 animals en els quals s'han detectat irregularitats amb un percentatge no superior al 20%: l'ajuda corresponent es reduirà en el percentatge en excés.
Més de 3 animals en els quals s'han detectat irregularitats amb un percentatge superior al 20% però igual o inferior al 30%: l'ajuda corresponent es reduirà en el doble del percentatge en excés.
Més de 3 animals en els quals s'han detectat irregularitats amb un percentatge superior al 30% però igual o inferior al 50%: no es concedirà l'ajuda.
Més de 3 animals en els quals s'han detectat irregularitats amb un percentatge superior al 50%: no es concedirà l'ajuda. En aquest cas, el beneficiari està subjecte, a més, a una sanció addicional, l'import de la qual equival a la diferència entre el nombre d'animals declarats i el nombre d'animals determinats. Si l'import no es pot deduir totalment en els tres anys naturals següents a l'any en què s'hagi descobert la irregularitat, s'ha de cancel·lar el saldo restant.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions
S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius al nombre d'animals, i es tipifiquen com a excloents.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.
Entre els criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): incompliment que no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que s'ha de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associades una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió, i, quan procedeixi, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:
- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís secundari (CS): el que no s'ajusta a les definicions anteriors.
Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de races autòctones en perill d'extinció estan tipificats de la manera següent:
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les persones beneficiàries, els animals i l'explotació que s'indiquen en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució. CB
- Mantenir la condició de soci de l'associació de ramaders que tingui per objectiu millorar i conservar la raça i gestionar el Llibre genealògic. CB
- Participar en el Programa de conservació i/o millora de cada una de les races afectades per l'ajuda. CB
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que hagin de dur a terme els òrgans competents i que siguin necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, i aportar tota la documentació que es requereixi a l'exercici d'aquestes actuacions. CB
- No superar el valor de 50 kg/ha d'aportació anual de nitrogen al terreny. CS
- Mantenir el cens ramader, amb els animals compromesos. CS
- Compromisos que componen la línia de base. CP
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Si els beneficiaris no poden complir els seus compromisos per motius de força major o per circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què es produeix el cas de força major o la circumstància excepcional.