Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 629655
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 23 de desembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria informativa per concedir ajudes a la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral per a l'any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

EXPEDIENT DE TRAMITACIÓ ANTICIPADA DE DESPESA CORRESPONENT A l'EXERCICI 2022 —ARTICLE 43 I SEGÜENTS DEL DECRET 75/2004, DE 27 D'AGOST —, segons Resolució d'11 de novembre de 2021 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'ordena l'inici de l'expedient d'aprovació de convocatòria informativa per concedir ajudes a la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral per a l'any 2022

. Una de les formes en què l'ordenament jurídic espanyol articula la participació de tots els ciutadans en els assumptes públics és mitjançant les organitzacions de caràcter econòmic i social, com són els sindicats i les associacions empresarials, organitzacions que contribueixen a la defensa i la promoció dels interessos econòmics i socials que els són propis.

Així, la Constitució espanyola, en l'article 7, atorga transcendència política a aquestes organitzacions i disposa que contribueixen a la defensa i la promoció dels interessos econòmics i socials, i, en l'article 9.2, determina que correspon als poders públics promoure les condicions per fer efectives la llibertat i la igualtat dels individus i dels grups als quals pertanyen, alhora que disposa que han de facilitar la participació de la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social.

Per la seva banda, l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears declara igualment el valor de la concertació social i la participació dels interlocutors en la vida administrativa pública i la seva contribució a la satisfacció dels interessos generals.

Aquest reconeixement de la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals s'emmarca en la línia de facilitar processos de concertació i diàleg social, de manera que es tracta de tenir en compte als agents socials per adoptar mesures que afecten el conjunt de la ciutadania.

En aquest sentit, l'Organització Internacional del Treball indica que el diàleg social inclou tot tipus de negociacions i consultes entre representants dels governs, els empresaris i els treballadors sobre temes d'interès comú relatius a les polítiques econòmiques i socials.

Per tant, resulta inqüestionable la importància de la participació institucional per mitjà del diàleg social amb els representants dels empresaris i dels treballadors, a fi de tenir en compte les seves experiències i opinions, i així aconseguir la seva plena cooperació i suport en l'execució de la tasca política en tots els sectors productius.

L'augment de disposicions normatives en matèria d'igualtat que han entrat en vigor a partir de l'any 2019 es tradueix en un augment significatiu d'aquest diàleg social i de les funcions i comeses derivades de la participació institucional que afecta les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, que requereixen l'assessorament de personal especialitzat en la matèria (agents d'igualtat). Per pal·liar aquest impacte en les organitzacions esmentades, resulten necessàries aquestes ajudes amb la finalitat de sufragar les despeses derivades de la participació institucional en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral.

L'article 6 de la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, reconeix el dret de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives a percebre una subvenció econòmica per compensar les despeses derivades de la seva participació institucional. A més, l'article 7 disposa la consignació d'una partida pressupostària en la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma destinada a compensar econòmicament l'exercici de les funcions i comeses derivades de la participació institucional.

2. En l'article 14 de la Constitució espanyola s'estableix el dret a la igualtat davant la llei i el principi de no-discriminació per raó de sexe. L'article 9.2 del text constitucional disposa, d'altra banda, que correspon als poders públics el deure de promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives, com també de remoure els obstacles que n'impedeixin o en dificultin la plenitud.

En la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE número 71, de 23 de març), es dediquen els articles 45 i següents a regular els plans d'igualtat de les empreses i altres mesures de promoció de la igualtat.

El Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació, va incorporar canvis molt significatius en la Llei orgànica 3/2007 en matèria de plans d'igualtat: en primer lloc, va alterar l'article 45.2, per establir l'obligatorietat que totes les empreses amb cinquanta o més treballadors elaborassin i aplicassin un pla d'igualtat. D'aquesta manera va quedar considerablement ampliat el nombre d'empreses obligades a tenir un pla d'igualtat.

El Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre, que modifica el Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball, estableix l'obligatorietat d'elaborar i implantar un pla d'igualtat en les empreses i entitats de més de cinquanta treballadors, que resulta voluntari per a la resta, després de la consulta o negociació prèvies amb la representació legal dels treballadors.

També són d'aplicació recent el Reial decret 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes, i el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024, aprovat en la sessió del 13 de setembre de 2021 de la Mesa de Conciliació de les Illes Balears, ambdós encaminats a reduir les desigualtats existents en les empreses.

3. Aquest conjunt normatiu recentment aprovat en matèria d'igualtat d'oportunitat entre homes i dones, i el conseqüent augment de les funcions i comeses dels representants més significatius dels empresaris i dels treballadors fan necessària l'especialització dels agents socials i econòmics més representatius en l'àmbit de les relacions laborals en matèria d'igualtat i conciliació en l'àmbit laboral, perquè realitzin les funcions derivades de la seva participació institucional (Llei 2/2011).

Les organitzacions empresarials i sindicals més representatives podran disposar de suport i assessorament especialitzat en matèria d'igualtat entre dones i homes en l'àmbit laboral (agents d'igualtat) per dur a terme, de la forma més efectiva possible, les seves tasques derivades de la participació institucional en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral i crear una veritable cultura empresarial i social basada en la igualtat de tracte i d'oportunitats.

4. Sobre la base d'aquesta participació institucional, s'aprova aquesta convocatòria informativa, que té per objecte compensar econòmicament les despeses derivades de l'exercici de les funcions i comeses que deriven de la participació institucional que desenvolupen en matèria d'igualtat d'oportunitats de les dones i homes en l'àmbit laboral. Concretament, per sufragar les despeses de formació i d'assessorament proporcionat pels agents d'igualtat en les actuacions en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral derivades de la participació institucional dels representants de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.

5. Entre els objectius prioritaris del Govern balear es troben l'impuls i la promoció de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, mitjançant el foment de mesures i iniciatives que facilitin i contribueixin a l'eliminació de totes les formes de discriminació. Per aconseguir aquest objectiu, destaca la iniciativa de fomentar i vetlar per l'aplicació de la igualtat de tracte i d'oportunitats en el conjunt de les polítiques públiques de la nostra comunitat autònoma i, concretament, en política d'ocupació.

Per aconseguir aquests objectius i mesures que s'han d'aplicar per garantir la igualtat efectiva entre dones i homes en l'àmbit territorial de les Illes Balears, destaca la necessitat de comptar amb la participació dels agents econòmics i socials implicats, així com amb la col·laboració de l'Institut Balear de la Dona i la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, i, concretament, en matèria d'igualtat en el treball, la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

6. D'acord amb l'article 14.3 i 4 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, «en els casos a què es refereix la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 7, en els quals la norma de rang legal no faci una delimitació precisa dels beneficiaris, el procediment també s'ha d'iniciar a sol·licitud de les persones interessades. En els casos a què es refereix l'apartat anterior d'aquest article, l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot dictar un acte de convocatòria informativa, el qual tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s'iniciïn posteriorment amb les sol·licituds que es presentin».

En tractar-se d'una subvenció objecte de concessió directa, no és necessari l'establiment previ de les bases reguladores per iniciar el procediment de concessió. No obstant això, l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les normes reguladores subsidiàries en matèria de treball i formació, que resultaran d'aplicació en tot allò que no sigui incompatible amb aquest tipus d'ajudes directes i, en els apartats 2.2 i 2.3 de l'article 1, inclou el foment de la participació institucional de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives. Aquests apartats, amb relació a les previsions efectuades en la Llei 2/2011, constitueixen la normativa reguladora de la subvenció destinada al foment de la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, objecte de la convocatòria.

7. De conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, en la redacció de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2017, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball pot autoritzar el pagament anticipat de la subvenció fins a un màxim del 75 % de l'import d'aquesta amb les garanties que corresponguin, sempre que l'entitat beneficiària acrediti que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat que se subvenciona.

8. D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajudes, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent en matèria de treball i formació, i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

9. Aquestes subvencions s'han inclòs en la línia IV.1.2 de l'objectiu IV del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB número 31, de 10 de març) i prorrogat mitjançant Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB número 11, de 26 de gener).

D'acord amb l'article 56.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, es fa constar expressament que la concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió.

Per tot això, d'acord amb els preceptes indicats, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte i acció subvencionable

Aquesta resolució té per objecte aprovar la convocatòria informativa de concessió d'ajudes a la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral per a l'any 2022.

Segon

Acció subvencionable

L'acció subvencionable consisteix en:

1. La participació institucional en les meses, els consells i la resta de fòrums de participació en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral.

2. Les despeses derivades d'aquesta participació institucional, principalment, de la contractació en règim laboral d'agents d'igualtat, que assessoraran en matèria d'igualtat d'oportunitats en l'àmbit laboral els membres de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en les actuacions derivades de la participació institucional en matèria d'igualtat d'oportunitats en l'àmbit laboral, per aconseguir la seva especialització i la millora del diàleg social.

Tercer

Finalitat

1. Fomentar la participació institucional de les organitzacions sindicals i de les organitzacions empresarials més representatives de les Illes Balears en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral.

2. Sufragar l'augment de despeses de l'exercici de les funcionis i comeses que derivin d'aquesta participació en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral, segons l'article 7 de la Llei 11/2012, de participació institucional.

Quart

Normes reguladores

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 2/2011; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, i, subsidiàriament, l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, que resulta d'aplicació en tot allò que no sigui incompatible amb les ajudes concedides.

Cinquè

Partides pressupostàries

1. Les ajudes concedides s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària 12401 322B01 48003.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, per un import total de tres-cents mil euros (300.000 €).

2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.

3. Atès el caràcter d'expedient anticipat de despesa, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de les Illes Balears de l'exercici 2022.

Sisè

Àmbit temporal de la convocatòria

Les activitats objecte de subvenció s'han de dur a terme entre l'1 de gener de 2022 i el 31 d'octubre de 2022.

Setè

Entitats beneficiàries i requisits

1. Les entitats beneficiàries són les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de les Illes Balears, en els termes establerts en l'article 3.1 de la Llei 2/2011, amb representativitat en la Mesa Social Tripartita.

2. Els requisits que han d'acreditar les entitats sol·licitants són els següents:

  1. No estar sotmeses a cap de les prohibicions per ser beneficiàries de les ajudes establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
  2. Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social abans de dictar la proposta de resolució.
  3. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de dictar la proposta de resolució.
  4. No haver estat sancionades o condemnades en els tres últims anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.

Vuitè

Despeses subvencionables

1. L'acció subvencionable consisteix en la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals en matèria d'igualtat en l'àmbit laboral.

2. Despeses directes (despeses de personal contractat com a agents d'igualtat):

a ) La contractació dels agents d'igualtat ha de fer-se dins dels grups de cotització 1 o 2, a jornada completa,d'una persona amb titulació de grau o llicenciatura en Dret o Ciències del Treball, o Relacions Laborals (o Graduats Socials) i amb experiència i/o coneixements acreditats en matèria d'igualtat.

b) El nombre d'agents d'igualtat contractat per cada organització ha de ser, com a mínim, el mateix que el nombre de components que s'assignen a cadascuna de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartita de les Illes Balears, regulada pel Decret 47/2012, de 8 de juny, pel qual es crea i regula la Mesa Social Tripartita de les Illes Balears.

c) Qualsevol modificació de les condicions laborals del personal contractat haurà de ser comunicada prèviament a la Direcció General de Treball i Salut Laboral de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, perquè l'autoritzi per escrit, si escau. Sense aquesta autorització no es podran dur a terme les modificacions proposades.

3. Altres despeses (fins a un màxim d'un 25 % del total):

a ) Despeses de reparacions, manteniment i conservació d'instal·lacions i d'adquisició d'equips de treball per als agents d'igualtat contractats.

b) Despeses corresponents a material d'oficina, equipaments, serveis i subscripció a publicacions relatives a la igualtat en l'àmbit de treball.

c) Despeses de comunicacions, publicitat i propaganda corresponents a jornades, seminaris, trobades, taules rodones, conferències i activitats similars, impartides pels agents d'igualtat contractats.

 

Novè

Quantia

1. D'acord amb la disposició addicional cinquena de la Llei 2/2011, la distribució de la quantia assignada s'ha de dividir en dues meitats iguals, que s'han de destinar, respectivament, a la representació empresarial i a la representació sindical.

2. La quantia resultant s'ha de repartir en proporció al nombre de components que s'assignen a cadascuna de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartita de les Illes Balears, regulada pel Decret 47/2012.

 

​​​​​​​Dècim

Sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes, comptador des del tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB.

2. Els models oficials de sol·licitud de les ajudes es poden obtenir en la web de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, en l'adreça d'Internet

https://www.caib.es/seucaib/es/tramites?pag=0&regs_pag=10&filtre={%22ua%22:%2240%22,%20%22famílies%22:%222%22}.

3. Les sol·licituds s'han de presentar en el Registre electrònic comú dirigides a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball del Govern de les Illes Balears, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació establerta en aquesta convocatòria.

De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

4. Les entitats sol·licitants han d'efectuar la petició de l'ajuda per mitjà de qui les representi legalment, amb l'acreditació adequada.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l'Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

6. Hauran de presentar, amb la sol·licitud, els contractes realitzats a partir de l'1 de gener de 2022 o el compromís de contractar els agents d'igualtat en el termini màxim del 31 de març de 2022.

Onzè

Documentació

1. Juntament amb la sol·licitud, s'han d'adjuntar els documents següents:

  1. Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació es pot acreditar per qualsevol forma vàlida en dret.
  2. Estatuts de l'entitat sol·licitant, llevat que constin actualitzats en el Registre d'associacions empresarials i sindicals de la Direcció General de Treball i Salut Laboral.
  3. Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 de la Llei de subvencions, aprovada pel Decret legislatiu 2/2005, que s'haurà de fer de conformitat amb allò que preveu l'apartat 6 del mateix article.
  4. Quant al requisit previst en el punt 2.b) i c) de l'apartat cinquè de la Resolució de convocatòria, la sol·licitud de les ajudes implica l'autorització perquè la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pugui obtenir informació del compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, l'entitat sol·licitant també pot aportar els certificats corresponents de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acreditin que es troba al corrent de les obligacions esmentades.
  5. Justificació que l'entitat sol·licitant no disposa de recursos suficients per finançar l'execució de l'activitat que se subvenciona, en el cas que l'entitat sol·liciti el pagament anticipat del 75 % de l'import de la subvenció.
  6. Justificació de les circumstàncies excepcionals que permeten fer el pagament anticipat sense exigència prèvia de cap garantia, en el cas que així ho sol·liciti l'entitat interessada.
  7. Declaració responsable de les persones representants orgàniques o voluntàries de l'entitat sol·licitant en què s'expressi el compromís incondicional que l'ajuda que es concedeix es destinarà a les actuacions i comeses derivades de la participació institucional en matèria d'igualtat en l'ocupació.
  8. Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat que acrediti que s'ha dut a terme l'organització preventiva i l'auditoria, si escau, d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE número 269, de 10 de novembre) i la normativa reglamentària que la desenvolupa.
  9. Declaració de no haver estat sancionats o condemnats en els tres últims anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionats per resolució administrativa ferma o condemnats per sentència judicial ferma.
  10. Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, degudament emplenada i signada segons el model que es pot trobar en l'adreça d'Internet https://www.caib.es/seucaib/es/202/administraciones/tramites/servicio/4486284.
  11. Els contractes subscrits o el compromís de contractació dels agents socials en els terminis establerts en aquesta convocatòria.

Dotzè

Règim de concessió de les ajudes

D'acord amb l'article 5.5 de l'Ordre de bases reguladores amb relació a la disposició addicional cinquena de la Llei 2/2011, la concessió de les ajudes s'ha de fer en règim de concessió directa, atès que no són necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si, i estan regulats els criteris de repartiment de les ajudes en la mateixa Llei 2/2011.

Tretzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball ha de resoldre motivadament les sol·licituds d'ajudes, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball i Salut Laboral. En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos, comptadors d'ençà que acabi el període de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució exprés, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s'ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015.

Catorzè

Concurrència d'ajudes

1. La percepció de les ajudes que estableix aquesta convocatòria és compatible amb altres ajudes o subvencions que rebi l'entitat beneficiària de qualsevol administració pública o altres entitats públiques o privades que, aïlladament o en concurrència amb aquestes, siguin destinades a les mateixes accions que són objecte d'aquesta convocatòria.

2. En tots els casos, quan les ajudes d'aquesta convocatòria s'hagin de compatibilitzar amb altres subvencions i ambdues es concedeixin a una mateixa entitat beneficiària per a una finalitat idèntica, l'import no pot assolir una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'una altra de diferent, o bé d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme.

Quinzè

Seguiment

Es podrà fer el seguiment a través d'una comissió de seguiment, que durà a terme el control de les actuacions realitzades pels agents d'igualtat amb reunions periòdiques de coordinació i avaluació.

Setzè

Justificació i pagament

1. D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es pot abonar el primer pagament del 75 % de la quantia prevista una vegada notificada la Resolució de la concessió de la subvenció i sempre que s'acrediti davant la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada.

2. De conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb relació a l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions esmentat, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball podrà eximir l'entitat beneficiària de presentar garantia, sempre que concorrin circumstàncies excepcionals que així ho aconsellin.

3. El 25 % restant de l'import de la subvenció concedida, o el 100 %, en el cas que no s'hagi concedit el pagament anticipat, s'abonarà a l'entitat beneficiària una vegada que aquesta hagi justificat l'aplicació dels fons a la finalitat de la subvenció.

4. L'entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l'aplicació dels fons a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció en els termes que disposa l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. La justificació s'ha de documentar per mitjà dels contractes subscrits en els termes que s'indiquen en la present convocatòria i del compte justificatiu, que s'ha de compondre dels documents següents:

  1. Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d'imputació, per a la correcta comprensió de l'activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat pel beneficiari, i aprovació per l'Administració. A més, la memòria ha d'incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació.
  2. Relació dels justificants imputats, mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament segons la naturalesa de la despesa, que detalli tots els documents que permetin l'acreditació del compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.
  3. Documentació justificativa de les despeses efectuades per un import igual o superior que ha d'incloure una còpia compulsada de les factures i dels altres documents de valor probatori equivalents i s'ha d'ajustar a les previsions que estableix el Reial decret 1619/2012003, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE número289, d'1 de desembre de 2012). A més, s'han d'adjuntar els justificants de pagament de les factures, com poden ser els extractes o els certificats bancaris destacats convenientment o rebuts dels proveïdors en què consti la data, el segell, la raó o la denominació social, i el NIF o CIF del proveïdor i la signatura i la identificació de la persona que els signa.

6. A qualsevol justificant que no sigui imputable en el 100 % del seu import s'ha d'adjuntar un escrit en què es detalli el criteri d'imputació usat per fer el càlcul.

7. D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE número 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (40.000 €, en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis, o 15.000 €, quan es tracti de contractes de serveis i subministraments), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, tret que per les característiques especials no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, ho prestin o el subministrin, o tret que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia. Si l'elecció no recau en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s'hauran d'aportar les diferents ofertes presentades i també una memòria en què es justifiqui expressament l'elecció en el cas que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

8. Es pot requerir l'entitat beneficiària perquè aporti qualsevol altra documentació que es consideri necessària per justificar la subvenció.

9. L'entitat beneficiària ha d'haver efectuat els pagaments abans del final del període de justificació de l'ajuda.

10. El termini per justificar l'import de la subvenció concedida acaba l'11 novembre de 2022.

Dissetè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 9 de l'Ordre de bases reguladores de 4 de maig de 2005, amb relació a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

Divuitè

Interpretació i execució

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Dinovè

Publicació de la convocatòria i efectes

Amb caràcter previ a la publicació en el BOIB, es comunica el text de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi,de conformitat amb els articles 29 del text refós de la Llei de subvencions i 20 de la Llei 38/2003.

Aquesta convocatòria comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el BOIB.

Vintè

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el BOIB, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (23 de desembre de 2021)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez