Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 618336
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida-transport i tractament-eliminació de residus

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per recollida-transport i tractament-eliminació de residus, el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

“…\...

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA-TRANSPORT I TRACTAMENT-ELIMINACIÓ DE RESIDUS

ARTICLE 1. Fonament legal, naturalesa i objecte

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 de Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l'Ajuntament de Santa Eulària continuarà percebent la "taxa per prestació de servei de recollida d'escombraries", que d'ara endavant passarà a denominar-se "taxa per recollida-transport, i tractament-eliminació de residus", que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual atenen al que preveu l'article 57 de l'esmentat Reial decret legislatiu 2/2004, així com pel que estableix la Llei 25/1998, de 13 de juliol, de modificació de les prestacions patrimonials de caràcter públic.

ARTICLE 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida, transport, tractament i/o eliminació de fems domiciliaris i residus sòlids d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, i llocs d'amarratge en ports esportius. La taxa serà única, però constarà de dos trams o conceptes: recollida-transport i tractament-eliminació.

2. A aquest efecte, es consideren residus sòlids domèstics els generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques i els generats en serveis i industrial que siguin assimilables als anteriors, tot això d'acord amb el que estableix l'article 3.b de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

Tenint en compte el caràcter disseminat dels habitatges i locals ubicats al terme municipal de Santa Eulària, el servei de recollida domiciliària d'escombraries, a les zones no urbanes, es realitzarà en els punts d'aportació establerts amb aquesta finalitat, situats en carreteres i vies principals.

ARTICLE 3.

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats als llocs, places, carrers o vies públiques en què es presti el servei, ja sigui a títol de propietaris o d'usufructuari, arrendatari o fins i tot de precari.

2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquelles, beneficiaris del servei.

ARTICLE 4. Responsables

Respondran del deute tributari els deutors principals juntament amb altres persones o entitats. A aquests efectes es consideraran deutors principals els obligats tributaris de l'apartat 2 de l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

Excepte precepte legal exprés en contra, la responsabilitat serà sempre subsidiària.

En relació a la responsabilitat solidària i subsidiària del deute tributari s'estarà al que estableixen els articles 42 i 43, respectivament, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

ARTICLE 5. No subjecció

1. No estaran subjectes a la taxa de recollida obligatòria de fems aquells locals o habitatges de nova construcció sempre que pertanyin a la persona o entitat promotora de l'edificació i es trobin desocupats.

Perquè la no subjecció tingui efecte l'empresa promotora haurà d'estar a l'corrent de pagaments amb l'administració municipal i anualment aportar el justificant de pagament de l'activitat econòmica de promoció d'edificacions juntament amb la documentació necessària que acrediti que aquests immobles no figuren entre els béns del seu immobilitzat i una relació d'immobles venuts i en estat de venda.

2. No està subjecta a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a sol·licitud de la part interessada, dels serveis següents:

a) Recollida d'escombraries i residus no qualificats com a residus sòlids domiciliaris urbans, restes de poda, residus d'indústries i residus específics de clíniques i laboratoris.

b) Recollida de runes d'obres en solars i locals.

ARTICLE 6. Exempcions

Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que obtinguin uns ingressos anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional. Per gaudir d'exempció s'ha de dirigir la sol·licitud corresponent al Departament de Serveis Socials acreditant els ingressos i les condicions familiars. Vist l'informe de Serveis Socials l'Alcaldia acordarà la concessió o denegació del benefici fiscal sol·licitat i es notificarà a la persona interessada.

ARTICLE 7. Bonificacions

7.1. Usuaris particulars

7.1.1.  Jubilats i pensionistes

I. Gaudiran d'una bonificació del 100% de la quota únicament aquells contribuents jubilats que acreditin que la mitjana dels ingressos dels membres que formen la unitat familiar no excedeixi del salari mínim interprofessional, vigent en cada exercici econòmic. Aquesta bonificació només s'aplicarà en el cas que tots els membres de la unitat familiar estiguin jubilats o siguin pensionistes o percebin ingressos inferiors al salari mínim interprofessional.

II. Gaudiran d'una bonificació del 50% de la quota únicament aquells contribuents jubilats o pensionistes que acreditin que la mitjana dels ingressos dels membres que formen la unitat familiar i no excedeixi en 2,5 vegades l'últim valor publicat de forma oficial de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), vigent en cada exercici econòmic. Aquesta bonificació només s'aplicarà en el cas que tots els membres de la unitat familiar estiguin jubilats o siguin pensionistes o percebin ingressos compresos entre el salari mínim interprofessional i l'IPREM.

Aquestes bonificacions s'aplicaran exclusivament a la quota de l'habitatge que constitueixi el domicili habitual de la persona interessada.

Per poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març, acompanyant la documentació següent:

a) Declaració dels ingressos obtinguts en l'exercici immediat anterior al de la meritació de la quota, referida a tots i cada un dels membres que formen la unitat familiar.

b) Certificació de l'habilitat, caixer o pagador a través de qui percebi la seua pensió, acreditativa de l'import total de les retribucions meritades en l'exercici immediat anterior a què es refereixi la quota, excloent-ne aquells que es concretin a més o ajuda familiar. Aquest requisit es farà extensiu als ingressos que percebin els altres membres que formen la unitat familiar.

c)  La declaració de la persona interessada podrà ser comprovada per l'Administració municipal. Si comprovades les dades pertinents s'advertís falsedat, automàticament es perdrà la bonificació obtinguda.

d) Que estigui al corrent de pagaments amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

7.1.2.  Famílies nombroses o monoparentals

S'estableix bonificació d'un 50% en la quota íntegra de la taxa per a aquells contribuents que tenguin la condició titular de família nombrosa o monoparental, sempre que reuneixin els requisits següents:

I. Estar en possessió de títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'administració competent.

II. Que els ingressos de la unitat familiar no superin en 2,5 vegades l'últim valor publicat de forma oficial de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM).

III. Que el valor cadastral del bé immoble sigui inferior a 200.000 €.

IV. Que el domicili objecte de la sol·licitud sigui el domicili habitual. A aquest efecte, s'entén per habitatge habitual, aquella unitat urbana d'ús residencial destinada exclusivament a satisfer la necessitat permanent d'habitatge del subjecte passiu. Es presumirà que l'habitatge habitual és aquell en què figura empadronat.

V. Estar al corrent de pagaments amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

Per poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març, acompanyant la documentació següent:

a. Títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'Administració competent.

b. Referència cadastral de l'habitatge habitual.

c. Certificat del Padró Municipal.

d. Justificant d'ingressos del subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de la declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud o autorització per part del subjecte passiu i dels membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).

7.1.3.  ERTO i Aturats

S'estableix una bonificació d'un 50% en la quota per a aquells contribuents que, en data de la meritació, compleixin els requisits següents:

a. Que tots els membres de la unitat familiar en edat laboral reuneixin alguns dels requisits següents:

 

i. Siguin aturats de llarga durada sense cobrament de prestació.

ii. Es tracti de treballadors per compte d'altri, inclosos en un ERTO.

iii. Siguin treballadors per compte propi beneficiaris de la prestació extraordinària per cessament de l'activitat reconeguda com a conseqüència de la COVID-19, sempre que aquesta constitueixi la totalitat dels ingressos de la unitat familiar.

iv. Quan siguin preceptors de l'ingrés mínim vital o de renda social garantida.

 

b. Que els ingressos anuals de la unitat familiar no superin en més de 2,5 vegades l'últim valor publicat de forma oficial de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).

c. Estar al corrent de pagaments amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

d. Que el domicili objecte del tribut sigui el seu domicili habitual. A aquest efecte, s'entén per habitatge habitual aquella unitat urbana d'ús residencial destinada exclusivament a satisfer la necessitat permanent d'habitatge del subjecte passiu. Es presumirà que l'habitatge habitual és aquell en què figura empadronat.

Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en què fos concedida.

Per poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març, acompanyant la documentació següent, segons el requisit que compleixin:

a) En el cas de situació legal d'atur, mitjançant certificat expedit per l'entitat gestora de les prestacions, en la qual figuri la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis per desocupació.

b) En cas de treballadors per compte aliè inclosos en un ERTO, certificat de l'empresa o resolució de l'ERTO.

c)  En el cas de cessament d'activitat dels treballadors per compte propi, resolució de la mútua de prestació extraordinària per cessament d'activitat (art. 17 RDL 8/2020).

d) Justificant d'ingressos del l'subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de la declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud o autorització per part del subjecte passiu i dels membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).

e) Certificat del Padró Municipal.

7.1.4.  Usuaris de Deixalleries

Aquells usuaris residents al municipi que presentin tiquets de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa amb un mínim de 15 entrades diferenciades de residus gestionats en aquestes instal·lacions l'any anterior, com a justificant d'una correcta gestió dels residus exclosos de la gestió municipal, podran gaudir d'una bonificació de 20 € sobre la taxa de residus.

Aquesta bonificació serà aplicable a l'habitatge i habitatge turístic (categories 11 i 13 respectivament del quadre de tarifes de l'article 8 de la present ordenança), no a cada particular sol·licitant. Tampoc serà d'aplicació a activitats.

Serà requisit obligatori per obtenir aquesta bonificació, no tenir deutes pendents amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

Per acollir-se a aquesta bonificació caldrà presentar la documentació següent:

a. Tiquets de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa amb un mínim de 15 entregues de residus, a nom de titular del domicili o de l'arrendatari.

b. Últim rebut d'IBI. En cas de ser arrendatari, s'haurà d'adjuntar el contracte d'arrendament.

7.1.5.  Particulars que realitzin compost de la totalitat de la matèria orgànica que generen

Aquesta bonificació només podrà ser aplicada al primer habitatge, no podrà ser aplicada a altres habitatges d'un mateix propietari, llevat que estiguin en situació d'arrendament. També podran beneficiar-se d'aquesta bonificació els habitatges vacacionals (categoria 13 de l'article 8).

Per poder gaudir d'aquesta bonificació del 10% del total de la taxa, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març, acompanyant la documentació següent, i complint amb els requisits.

Habitatges, habitatges vacacionals i comunitats de vesins i/o propietaris:

i. Presentar una declaració responsable d'acord al model a disposició a la pàgina web municipal (únicament el primer any de sol·licitud).

ii. últim rebut de l'IBI o contracte de lloguer.

iii. Permetre la inspecció de la gestió de residus que es realitzi als domicilis sol·licitants i habitatges de vacances, per garantir que es realitza el compost d'acord amb el que estableix la declaració responsable.

En el cas de compostatge comunitari en comunitats de vesins, s'haurà de presentar tota la documentació anteriorment enumerada per habitatge sol·licitant. Només es bonificaran aquells habitatges que compleixin amb tots els requisits i passin la inspecció, i es pot donar el cas dins d'una comunitat de propietaris que alguns dels habitatges sol·licitants no compleixin amb els requisits, per la qual cosa no seran bonificats.

En cas de detectar-se un incompliment en la gestió de la compostera comunitària, cap de les persones sol·licitants que participin en la comunitat seran bonificades.

7.1.6.  Compatibilitat de bonificacions

Quan concorrin les circumstàncies per poder gaudir de més d'una bonificació de les fixades en l'apartat 7.1.1, 7.1.2 i 7.1.3 d'aquest article, el subjecte passiu només podrà optar per gaudir de la bonificació que li resulti més avantatjosa, i serà incompatible amb les altres bonificacions referides en els punts anteriors, i compatible amb les definides en els punts 7.1.4 i 7.1.5. Així mateix, les bonificacions definides en els punts 7.1.4 i 7.1.5 seran compatibles entre elles, i es podrà optar a les dues.

7.2. Establiments d'organitzacions no governamentals amb fins socials i mediambientals

Els establiments de beneficència radicats al terme municipal gaudiran d'una bonificació del 50% en la quota. Aquests establiments hauran d'acreditar adequadament la seua funció, i hauran de ser gestionats per organitzacions sense ànim de lucre.

Per poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març.

7.3. Productors Singulars

I. Bonificació en funció de la recollida selectiva d'envasos lleugers, paper i cartró, vidre i matèria orgànica.

7.3.1.  Els productors singulars, definits segons les ordenances de residus, inclosos dins les categories número 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 8 del quadre de tarifes de l'article 8 de la present ordenança, podran gaudir d'una bonificació màxima del 20% de la quota relativa a la recollida i transport de residus, i una bonificació màxima del 80% de la quota de tractament i eliminació. No podran bonificar-se aquelles activitats o locals que romanguin tancades i no tenguin activitat econòmica.

7.3.2.  La bonificació a aplicar anirà en funció del percentatge de volum de contenidors de recollida selectiva de les fraccions envasos lleugers, paper i cartró, fracció orgànica i vidre (no computaran les galledes VACRI 120L, si es disposa d'iglú 3000L propi). Únicament computaran per a aquells productors que comparteixin iglú), respecte al total de contenidors (selectiva + rebuig), d'acord amb la taula següent:

 

 

Grau de recollida selectiva

% Volum de contenidors

recollida selectiva

% Bonificació transport - recollida

% Bonificació tractament - eliminació

0

Menys del 55%

0%

0%

1

Igual o més del 55%

10%

60%

2

Igual o més del 70%

15%

70%

3

Igual o més del 85%

20%

80%

No seran comptabilitzats els contenidors destinats a la fracció orgànica per a la present bonificació, si el productor sol·licita la bonificació B) per elaboració de autocompostatge.

7.3.3.  Per poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu ha de presentar la sol·licitud, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març.

7.3.4.  Requisits

Els requisits que han de complir els productors singulars que optin a la bonificació són els següents:

a. Estar degudament registrat com a productor singular, d'acord amb les ordenances de residus.

b. Disposar, i utilitzar, d'acord amb les ordenances vigents i altra normativa d'aplicació, dels contenidors homologats necessaris de totes les fraccions de residus que generi l'activitat, inclòs el rebuig.

c. Notificar qualsevol canvi dels camps del registre de productor singular (titularitat de l'activitat, nombre de contenidors homologats i volum de cada un d'ells dels destinats a cada fracció, i altra informació relativa a l'activitat).

d. Presentar una declaració responsable, juntament amb la sol·licitud de bonificació, dins el període fixat en el punt 7.4 en la qual constin els mitjans dedicats a la gestió de residus, d'acord amb el model establert per a tal fi. La presentació d'aquesta declaració tendrà vigència a partir de la data de concessió, no havent de tramitar-la de nou en els anys posteriors, excepte si es modifica el nombre i/o el volum dels contenidors homologats de què disposi i utilitzi l'activitat. En aquest cas, hauran de presentar una sol·licitud per a tal efecte dins el termini fixat en l'apartat 7.4.

e. Presentar la còpia de la comunicació prèvia de petit productor de residus del Govern Balear.

f. Complir estrictament amb les condicions de les ordenances de residus i neteja viària. Realitzar recollida selectiva en el moment en què el residu s'origina. Es denega la bonificació si es comprova que s'incompleixen algun dels requisits i obligacions recollides en les ordenances de residus i neteja viària, sens perjudici de l'expedient sancionador que d'aquest incompliment es pogués derivar.

II. Bonificació per autocompostatge

Podran beneficiar-se del 10% sobre la taxa total de residus, aquells productors singulars degudament registrats d'acord a les ordenances municipals, que efectuïn un tractament d'autocompostatge a les seues instal·lacions de la totalitat de la matèria orgànica que generin, incloent les restes de poda de la seua jardineria. Per a això, hauran de presentar una sol·licitud (el primer any en què se sol·liciti) entre l'1 de gener i el 31 de març, amb els requisits següents:

a. Presentar declaració responsable d'acord al model a disposició a la pàgina web municipal.

b. Elaborar autocompostatge de la totalitat de la matèria orgànica que generi el productor singular, incloent les restes de poda i jardineria.

c. Permetre la inspecció de la gestió de residus que es realitzi en les activitats sol·licitants, per garantir que es realitza compost d'acord amb el que estableix la declaració responsable, de la totalitat dels residus orgànics generats.

d. Efectuar una recollida de la resta de fraccions selectives d'acord amb les ordenances de residus i neteja viària.

7.4. Les bonificacions fixades en l'apartat 7.1 d'aquesta ordenança hauran de ser sol·licitades expressament per les persones interessades a les oficines municipals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu o el seu registre telemàtic, de la manera definida en cada subapartat, en el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de març de l'any per al qual se sol·licita la bonificació.

Les bonificacions fixades en els apartats 7.2 i 7.3 de la present ordenança hauran de ser sol·licitades expressament per les persones interessades a les oficines municipals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu o el seu registre telemàtic, de la manera definida en cada subapartat esmentat, en el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de març. Aquesta sol·licitud únicament s'ha de presentar el primer any en què se sol·liciti, i s'aplicarà als anys successius des de la data de concessió fins al canvi o cessament d'aquesta activitat, o en els casos definits en els punts 7.2 i 7.3.

Així mateix, serà requisit indispensable per a totes les bonificacions definides en els apartats de l'article 7, no tenir deute contret amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

ARTICLE 8. Quota tributària

La quota tributària quedarà determinada per l'aplicació del següent:

QUADRE DE TARIFES

SISTEMA GENERAL DE PRESTACIÓ:  

 

1. - Hotels, hostals, pensions, hotels-apartaments i càmpings en què es facilitin al públic tant el servei d'allotjament com el de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça i any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

4 i 5 estrelles o equivalent

16,25 €

12,75 €

29,00 €

b)

3 estrelles o equivalent

15,11 €

11,87 €

26,98 €

c)

1 i 2 estrelles o equivalent

14,03 €

11,01 €

25,04 €

 

2.

 

2.a.- Hotels, hostals, residències i pensions en què no es presti el servei de menjador, per plaça i any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

1 i 2 estrelles o equivalent

8,70 €

4,24 €

12,95 €

 

2.b.- Hotels rurals i agroturismes, per plaça i any:

 

 

 

27,68 €

13,48 €

41,16 €

  

 

3. - Apartaments turístics, per apartament i any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Amb serveis complementaris

68,09 €

39,03 €

107,12 €

b)

Sense serveis complementaris

65,47 €

37,53 €

103,00 €

  

 

4. - Restaurants, barbacoes, etc., per plaça i any:

 

 

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

 

 

12,22 €

5,95 €

18,17 €

 

5. - Cafeteries, bars, cafès, pubs i establiments similars, per any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Superfície fins a 50,00 m2  inclusivament

254,90 €

124,13 €

379,04 €

b)

Entre 50,01 m2  i 100,00 m2  inclusivament

436,05 €

212,36 €

648,41 €

c)

Entre 100,01 mi 200,00 minclusivament

497,43 €

242,25 €

739,68 €

d)

A partir de 200,00 m2, la quota s'incrementarà:

 

Entre 0 m2  i 25,00 m2 inclusivament

174,30 €

84,88 €

259,19 €

Entre 25,01 m2 i 50,00 m2 inclusivament

235,68 €

114,77 €

350,46 €

e)

A partir de 250,00 m2, per cada 50,00 m2 o fracció:

291,66 €

142,03 €

433,69 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 5 serà superior a 3.150,00 €. 

 

6. - Locals comercials i industrials en general i, en particular, forns de pa, confiteries, ultramarins, comestibles, carnisseries, peixateries, botelleries, venda de roba i confeccions, fusteries, bugaderies, llibreries, premsa, articles de pell, sabateries, drogueries, papereries, botigues de bijuteria, gasolineres, farmàcies, fontaneries, pintures, oficines, venda de ceràmica i porcellana, joieries, ferreteries, rellotgeries, garatges i reparació de vehicles, venda material elèctric i electrodomèstics, material fotogràfic, estancs, venda de souvenirs, artesania i objectes de regal, botigues de joguines, agències de viatge, lloguer de vehicles, perruqueries, guarderies infantils, centres d'assistència sanitària i jocs recreatius, per any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Entre 0 i 25 m2 quadrats inclusivament

179,36 €

87,34 €

266,70 €

b)

Entre 25,01m2 i 50,00 m2 inclusivament

242,61 €

118,15 €

360,77 €

c)

Entre 50,01 i 100, 00 m2  inclusivament

300,21 €

146,19 €

446,40 €

d)

Entre100,01 m2  i 200,00 m2  inclusivament

437,86 €

213,23 €

651,09 €

e)

A partir de 200,00 m2  la quota s'incrementarà per cada 50,00 m2  o fracció:

 

 

 

-   Entre 0 i 25,00 m2 inclusivament

156,16 €

76,04 €

232,20 €

-   Entre 25,01 m2 i 50,00 m2 inclosos

208,82 €

101,69 €

310,51 €

f)

A partir d'250,00 m, per cada 50 m2  o fracció

257,93 €

125,61 €

383,54 €

g)

Despatxos professionals i altres locals buits no afectes a activitat empresarial:

 

 

 

- Entre 0,00 m2 i 150,00 m2 inclusivament

 

170,46 €

83,01 €

253,47 €

- Més de 150,00 m2

 

213,20 €

103,83 €

317,03 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 6 serà superior a 9.450,00 €. 

 

7. - Oficines bancàries i d'estalvis, per any:

 

 

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

 

Entre 0,00 m2 i 150,00 m2 inclusivament

497,93 €

242,22 €

739,65 €

 

Més de 150,01 m2

546,00 €

265,91 €

811,91 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 7 serà superior a 780,68 €. 

 

8. - Supermercats o autoserveis, amb serveis múltiples (carnisseria, peixateria, fruiteria, congelats, xarcuteria, així com majoristes d'alimentació tipus Cash...) per any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Fins s 120,00 m2 inclusivament

1.758,90 €

856,59 €

2.615,49 €

b)

Entre 120,01 m2 i 200,00 m2 inclusivament

3.517,74 €

1.713,13 €

5.230,87 €

c)

Per cada 50 m2  o fracció que excedeixi de 200 m, fins a 500 m2, a la quota anterior s'afegirà l'import de:

999,29 €

486,66 €

1.485,95 €

d)

A partir de 500 m, per cada 100 mo fracció, al resultat d'aplicació dels trams anteriors s'afegirà l'import de:

599,64 €

300,34 €

899,98 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 8 serà superior a 45.000,00 €. 

 

9. - Magatzems, grans magatzems majoristes i locals afectes, centres esportius, gasolineres, instal·lacions d'electricitat, fontaneria, i resta d'instal·lacions en general, amb activitat comercial. 

        A les indústries que acreditin disposar de retirada industrial de residus se'ls aplicarà una bonificació del 50% sobre les tarifes vigents a partir dels trams de superfície que superin els 200 m2. La quota serà la que resulti d'aplicar el següent quadre de tarifes per any:

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

1ª Entre 0 i 200 m2 inclusivament

508,94 €

247,85 €

756,80 €

b)

2ª Entre 200,01 i 400 m2

723,27 €

352,23 €

1.075,50 €

c)

3a Entre 400,01 m2 i 600 m2

969,01 €

472,88 €

1.441,89 €

d)

A partir de 600,01 m2, per cada 200 mo fracció, al resultat d'aplicació dels trams anteriors s'afegirà l'import de:

254,50 €

123,94 €

378,44 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 9 serà superior a 9.200,00 €. 

 

10. - Vidriers, fusteries, tallers, marbreries, etc., sempre que no desenvolupin cap activitat comercial, gaudiran d'una bonificació del 50% sobre les tarifes vigents a partir dels trams de superfície que superin els 200 m.

 

 La quota serà la que resulti d'aplicar el següent quadre de tarifes per any:

 

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

1ª Entre 0 i 200,00 minclusivament

203,58 €

99,14 €

302,72 €

b)

2ª Entre 200,01 m2 i 400,00 m2 inclusivament

289,31 €

140,89 €

430,20 €

c)

3ª Entre 400,01 mi 600,00 m2

387,61 €

188,76 €

576,37 €

d)

A partir de 600,01 m2, per cada 200 m2 o fracció, al resultat d'aplicació dels trams anteriors s'afegirà l'import de:

101,80 €

49,58 €

151,37

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 10 serà superior a 3.150,00 €. 

 

11. - Habitatges particulars, xalets, estudis, etc., per any:

 

Els habitatges unifamiliars situats en sòl rústic i que tenguin explotació agrícola o ramadera, tributaran per la quota mínima assignada fins a 150 mde superfície cadastral, amb la comprovació prèvia de l'acompliment dels requisits anteriorment citats.

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Fins a 150 m(inclusivament)

65,47 €

37,53 €

103,00 €

b)

Per cada 50 m2  o fracció que excedeixi de 150 m2  de superfície cadastral, a la quota anterior s'afegirà l'import de:

26,06 €

14,94 €

41,00 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transport + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en l'epígraf 11 serà superior a 2.100,00 €. 

 

12. - Llocs d'amarradors en ports esportius, per any:

 

Amarradors de:

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

  6 metres

9,73 €

4,74 €

14,48 €

b)

  8 metres

16,39 €

7,99 €

24,38 €

c)

10 metres

23,15 €

11,27 €

34,42 €

d)

12 metres

31,53 €

15,36 €

46,89 €

e)

15 metres

45,21 €

22,02 €

67,23 €

f)

16 metres

51,65 €

25,15 €

76,79 €

g)

18 metres

58,95 €

28,70 €

87,65 €

h)

22 metres

86,53 €

42,14 €

128,67 €

 

 

13. - Habitatges particulars, xalets, etc. Destinats a lloguer de vacances, per any:

 

 

categoria

recollida-

transport

tractament-

eliminació

total tarifa

a)

Fins a 150 m(inclusivament)

94,03 €

46,41 €

140,43 €

b)

Per cada 50 m2  o fracció que excedeixi de 150 m2  de superfície cadastral, a la quota anterior s'afegirà l'import de:

36,67 €

18,10 €

54,77 €

En tots els casos en què la quota es determini a partir de l'element superfície, aquest es determinarà segons la superfície declarada en el projecte d'activitat, la superfície cadastral o, si no, la superfície declarada a efectes d'impost d'activitats econòmiques (IAE).

ARTICLE 9. Meritació de la taxa i normes de gestió i cobrament (sistema general)

1. Es meritarà la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la prestació de servei, entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de recepció obligatòria d'aquest, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida d'escombraries domiciliàries als carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa. Una vegada iniciada la prestació de servei, la meritació es produirà l'1 de gener de cada any, i el període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits següents:

1.1. Quan s'iniciï la prestació de servei en el primer semestre, s'abonarà en concepte de taxa la quota anual íntegra. Si l'inici de la prestació té lloc en el segon semestre del l'exercici es liquidarà la meitat de la quota anual.

1.2. Si se cessa definitivament en l'ús de la prestació de servei durant el primer semestre del l'exercici será procedent la devolució de la meitat de la quota anual. Si el cessament té lloc en el segon semestre, no será procedent la devolució de cap quantitat.

Les devolucions es tramitaran amb l'expressa sol·licitud prèvia dels contribuents, i si escau dels seus substituts, adjuntant el rebut original abonat, i hauran d'acreditar el cessament definitiu en l'ús de la prestació de servei en la forma següent:

a) Si es tracta d'una activitat econòmica, mitjançant l'aportació de fotocòpia de la baixa censal, per cessament definitiu en l'activitat respecte de l'Impost sobre activitats econòmiques. La sol·licitud haurà de contenir, així mateix, petició dirigida al Departament de Llicències sol·licitant la conseqüent anul·lació de la llicència d'obertura de l'establiment.

b) Quan es tracti d'habitatges, mitjançant l'aportació de fotocòpia d'escriptura o document públic, acreditatius de la transmissió de domini de l'immoble gravat.

2. Anualment es formarà un padró en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present ordenança, el qual serà exposat al públic per un mes a efectes de notificación a les persones interessades i presentació de reclamacions, amb l'anunci previ en el BOIB i el tauler d'anuncis municipal.

3. Transcorregut el termini d'exposició al públic, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el padró, que servirà de base per als documents cobradors corresponents.

4. Les baixes s'hauran de cursar abans de la finalització de l'anualitat, mitjançant notificació a l'Ajuntament, i tendrà efecte a partir de la següent. Qui incompleixi aquesta obligació seguirà subjecte al pagament de l'exacció. La durada de la baixa no podrà ser inferior a dos mesos, no entenent-se, en conseqüència, com a baixa la no ocupació o tancament temporal de qualsevol classe d'habitatge, comerç i indústria per un període inferior a l'abans assenyalat.

Les modificacions d'ordre físic (superfície, enderrocament, etc.), jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d'ús o destinació, de classe o categoria, etc.) hauran de ser comunicats a l'administració municipal, i produiran efectes a partir de l'exercici següent al de la comunicació.

5. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari es faran efectives per la via de constrenyiment, d'acord amb les normes del Reglament general de recaptació.

6. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment; per a la declaració es formalitzarà l'expedient oportú, d'acord amb el que preveu el vigent Reglament general de recaptació.

7. Els supòsits d'activitats comercials o de tipus d'immobles no recollits de forma específica o genèrica en els epígrafs del quadre de tarifes de l'article 8 de l'ordenança podran ser objecte de concert fiscal per a la determinació de la quota, a requeriment de l'administració municipal als subjectes passius o els seus substituts; en cas de no subscriure el concert esmentat es liquidarà la taxa per l'aplicació de la tarifa de major analogia de les existents en el quadre de tarifes.

Es poden subscriure convenis de col·laboració i de caràcter fiscal amb entitats col·laboradores urbanístiques, entitats, institucions i organitzacions representatives dels subjectes passius de les taxes, amb la finalitat de regular el servei de recollida i tractament de residus urbans, així com el compliment de les obligacions formals i materials derivades de la taxa.

8. Superfície tributable.- En els epígrafs en què la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l'immoble, aquesta es determinarà en la forma següent:

a) En els locals comercials, en general, la superfície tributable serà la total construïda de l'establiment i sumant-hi, si escau, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d'exposició al públic o usats per a aquest.

b) Als habitatges particulars en general, la superfície tributable serà la total construïda de l'immoble que a aquests efectes figuri en el Cadastre Immobiliari respecte de l'impost sobre béns immobles. En els habitatges rústics, la superfície tributable serà la total construïda de l'immoble que a aquests efectes figuri en el Cadastre Immobiliari respecte de l'impost sobre béns immobles. S'exclouran d'aquest total, si s'escau, tots aquells elements destinats a usos o activitats de caràcter rústic, és a dir, que no puguin catalogar-se com a habitatge

ARTICLE 10. Infraccions i sancions

En tot el referent a infraccions i sancions, s'aplicarà la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en concret els articles 181 i següents, i les disposicions que la desenvolupin.

Disposició final

La present Ordenança fiscal, va ser aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió ordinària celebrada el 28 d' octubre de 2021, i publicada en el BOIB número XX de data XX de XXXXX de 20XX, i estarà en vigor des de la data de publicació definitiva en el BOIB i fins a la seua modificació o derogació expressa

…/…”

Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

 

Signat digitalment en Santa Eulària des Riu, (17 de desembre de 2021)

L'alcaldessa María del Carmen Ferrer Torres