Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 618730
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 15 de desembre de 2021 per la qual es convoca un curs de formació específica per a l’habilitació com a assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals per al procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, preveu que les tasques d'assessorament i/o d'avaluació les exerceixin persones habilitades a aquest efecte per les administracions competents.

El Reial Decret 143/2021, de 9 de març, pel qual es modifica el Reial Decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'especifiquen els canvis per obtenir l'habilitació com a assessors i avaluadors.

El curs de formació específica el planifiquen i gestionen les administracions responsables del procediment d'avaluació i acreditació, que alhora són les competents per habilitar el personal assessor i avaluador del procediment esmentat. En aquest sentit, també el curs l'han d'organitzar i supervisar les administracions competents.

Aquesta convocatòria està finançada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Unió Europea-Next GenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

La Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears té previst publicar pròximament diverses convocatòries de procediments d'acreditació de competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació de diverses qualificacions professionals, per la qual cosa és necessari comptar amb un nombre suficient de persones habilitades com a assessors i avaluadors.

D'acord amb el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o vies no formals de formació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears és l'òrgan encarregat d'habilitar els assessors i avaluadors i mantenir-ne el registre, així com de planificar i gestionar la formació inicial i contínua dels assessors i avaluadors.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria d'un curs de formació específica per a l'habilitació com a assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals per al procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació. Aquestes bases figuren a l'annex d'aquesta Resolució.

2. Disposar que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i establir que començarà a tenir efectes l'endemà de publicar-se.

 

Palma, 15 de desembre de 2021

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

ANNEX Bases de la convocatòria

Primer Objecte i àmbit d'aplicació

  1.  L'objecte d'aquesta Resolució és convocar, en l'àmbit de les Illes Balears, un curs de formació específica per habilitar assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals incloses al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, les quals figuren en el punt 3.2 d'aquestes bases.
  2.  Les persones que superin el curs i quedin habilitades poden dur a terme les funcions d'assessorament i avaluació de les competències professionals en les quals s'hagin habilitat, sempre que l'òrgan responsable les seleccioni per a aquesta tasca. A més, aquelles persones que resultin habilitades en aquesta convocatòria es comprometen a participar com a assessors i/o avaluadors en el procediment d'acreditació, i poden ser nomenades d'ofici segons les necessitats que determini l'òrgan gestor.

Segon Requisits de participació

  1.  Col·lectiu 1: professors tècnics de formació professional o professors d'ensenyament secundari amb atribució docent que tenguin una experiència d'almenys quatre anys relacionada amb les famílies professionals convocades.
  2.  Col·lectiu 2: formadors que no pertanyen al sistema educatiu amb una experiència docent d'almenys quatre anys impartint mòduls formatius associats a les qualificacions professionals convocades.
  3.  Col·lectiu 3: professionals experts que tenguin una experiència laboral d'almenys quatre anys relacionada amb les qualificacions professionals convocades.
  4.  Els professionals dels col·lectius 1 i 2 amb almenys dos anys d'experiència docent en mòduls professionals o mòduls formatius associats a qualificacions professionals, les quals siguin objecte d'acreditació, també han d'acreditar dos anys d'experiència laboral en el sector productiu relacionada amb les qualificacions professionals convocades.
  5.  És indispensable disposar dels coneixements necessaris com a usuari de l'entorn de formació a distància, d'una adreça de correu electrònic vàlida, d'un equip informàtic equipat amb càmera i micròfon, i de connexió a Internet de banda ampla.

Tercer Persones destinatàries i places convocades

  1.  Les persones destinatàries per poder participar en aquest curs són les que formen part dels col·lectius 2 i 3.
  2.  El nombre de places convocades és de setanta-cinc i estan distribuïdes de la manera següent:

Codi

Família professional

Places per a docents

AFD

Activitats físiques i esportives

25

AGA

Agrària

ARG

Arts gràfiques

ENA

Energia i Aigua

EOC

Edificació i obra civil

IFC

Informàtica i Comunicacions

IMA

Instal·lació i manteniment

IMP

Imatge personal

IMS

Imatge i so

INA

Indústria alimentària

MAM

Fusta, moble i suro

MAP

Marítim-pesquer

SAN

Sanitat

SEA

Seguretat i medi ambient

SSC

Serveis socioculturals i a la Comunitat

TMV

Transport i manteniment de vehicles

 

Codi

Qualificació professional

Places per a formadors i professionals experts

AFD500_1

Operacions auxiliars en l'organització d'activitats i funcionament d'instal·lacions esportives

50

AFD096_2

Socorrisme en instal·lacions aquàtiques

AFD159_2

Guia per itineraris de muntanya baixa i mitjana

AFD160_2

Guia d'itineraris amb bicicleta

AFD338_2

Guia per barrancs secs o aquàtics

AFD340_2

Socorrisme en espais aquàtics naturals

AFD506_2

Iniciació esportiva en natació i les seves especialitats

AFD507_2

Iniciació esportiva en vela amb embarcacions d'aparell lliure i fix

AFD538_2

Iniciació esportiva en la modalitat de salvament i socorrisme en instal·lacions aquàtiques

AFD614_2

Iniciació esportiva en piragüisme

AFD615_2

Iniciació esportiva en tennis

AFD665_2

Iniciació esportiva en taekwondo

AFD673_2

Iniciació esportiva en atletisme

AFD674_2

Iniciació esportiva en handbol

AFD698_2

Iniciació esportiva en bàsquet

AFD699_2

Iniciació esportiva en escalada

AFD097_3

Condicionament físic a sala d'entrenament polivalent

AFD162_3

Condicionament físic en grup amb suport musical

AFD341_3

Activitats de natació

AFD509_3

Animació física i esportiva i recreativa

AFD510_3

Animació fisicoesportiva i recreativa per a persones amb discapacitat

AFD511_3

Fitnes aquàtic i hidrocinèsia

AFD539_3

Coordinació de serveis de socorrisme en instal·lacions i espais naturals aquàtics

AFD616_3

Instrucció en ioga

AGA348_3

Gestió i manteniment d'arbres i palmeres ornamentals

ARG410_1

Reprografia

ARG512_1

Operacions auxiliars a indústries gràfiques

ARG640_1

Operacions de manipulació i finalització de productes gràfics

ARG072_2

Impressió en offset

ARG151_2

Impressió digital

ARG216_2

Gravat calcogràfic i xilogràfic

ARG288_2

Imposició i obtenció de la forma impressora

ARG291_2

Tractament i maquetació d'elements gràfics en preimpressió

ARG417_2

Impressió en flexografia

ARG418_2

Impressió en gravat al buit

ARG419_2

Impressió en serigrafia i tampografia

ARG073_3

Producció editorial

ARG219_3

Disseny de productes gràfics

ARG292_3

Assistència a l'edició

ARG293_3

Desenvolupament de productes editorials multimèdia

ARG515_3

Gestió de la producció en processos de preimpressió

ARG660_3

Disseny estructural d'envasos i embalatges de paper, cartró i altres suports gràfics

ENA620_1

Operacions Bàsiques en el Muntatge i Manteniment d'Instal·lacions d'Energies Renovables

ENA190_2

Muntatge i Manteniment d'Instal·lacions Solars Tèrmiques

ENA261_2

Muntatge i Manteniment d'Instal·lacions Solars Fotovoltaiques

ENA472_2

Muntatge, Posada en Servei, Manteniment, Inspecció i Revisió d'Instal·lacions Receptores i Aparells de Gas

ENA263_3

Organització i Projectes d'Instal·lacions Solars Fotovoltaiques

ENA264_3

Organització i Projectes d'Instal·lacions Solars Tèrmiques

ENA358_3

Eficiència Energètica d'Edificis

ENA360_3

Gestió del Muntatge i Manteniment de Xarxes de Gas

ENA474_3

Gestió del Muntatge, Operació i Manteniment de Subestacions Elèctriques

EOC051_1

Operacions de formigó

EOC271_1

Operacions auxiliars d'obra de paleta de fàbriques i cobertes

EOC687_2

Operacions de manutenció de càrregues amb grua- torre.

EOC688_2

Operacions de manutenció de càrregues amb grua mòbil autopropulsada categoria A.

EOC689_2

Construcció de pedra en sec

IFC361_1

Operacions auxiliars de muntatge i manteniment de sistemes microinformàtics

IFC297_2

Confecció i publicació de pàgines web

IFC298_2

Muntatge i reparació de sistemes microinformàtics

IFC152_3

Gestió de sistemes informàtics

IMA367_1

Operacions de lampisteria i calefacció-climatització domèstica

IMA040_2

Muntatge i manteniment d'instal·lacions frigorífiques

IMA041_2

Manteniment i muntatge mecànic d'equip industrial

IMA368_2

Muntatge i manteniment d'instal·lacions calorífiques

IMA369_2

Muntatge i manteniment d'instal·lacions de climatització i ventilació-extracció

IMA568_2

Instal·lació i manteniment d'ascensors i altres equips fixos d'elevació i transport

IMA374_3

Planificació, gestió i realització del manteniment i supervisió del muntatge d'instal·lacions calorífiques

IMA375_3

Planificació, gestió i realització del manteniment i supervisió del muntatge d'instal·lacions de climatització i ventilació-extracció

IMA376_3

Planificació, gestió i realització del manteniment i supervisió del muntatge d'instal·lacions frigorífiques

IMA378_3

Planificació, gestió i execució del manteniment i supervisió del muntatge de xarxes i sistemes de distribució de fluids

IMP022_1

Serveis auxiliars de perruqueria

IMP118_1

Serveis auxiliars d'estètica

IMP119_2

Perruqueria

IMP120_2

Serveis estètics d'higiene, depilació i maquillatge

IMP121_2

Tractaments estètics de mans i peus

IMP248_3

Massatges estètics i tècniques sensorials associades

IMP249_3

Perruqueria tecnicoartística

IMP250_3

Tractaments estètics

IMP395_3

Assessoria integral d'imatge personal

IMP397_3

Tractaments capil·lars estètics

IMS294_3

Càmera de cinema, vídeo y televisió

IMS439_3

Desenvolupament de projectes i control de so en viu i en instal·lacions fixes

INA172_1

Operacions auxiliars a la indústria alimentària

INA173_1

Operacions auxiliars de manteniment i transport intern en la indústria alimentaria

INA012_2

Formatgeria

INA015_2

Forneria i brioixeria

INA104_2

Carnisseria i elaboració de productes càrnics

INA107_2

Pastisseria i confiteria

INA109_2

Peixateria i elaboració de productes de pesca

MAM276_1

Treballs de fusteria i mobles

MAM059_2

Instal·lació de mobles

MAM060_2

Acabat de fusteria i moble

MAM061_2

Serrat de fusta

MAM062_2

Muntatge de mobles i elements de fusteria

MAM277_2

Instal·lació d'elements de fusteria

MAM422_2

Muntatge i instal·lació de construccions de fusta

MAM063_3

Projectes de fusteria i moble

MAM423_3

Organització i gestió de la producció en indústries de fusteria i moble

MAM424_3

Planificació i gestió de la fabricació en indústries de fusta i suro

MAM425_3

Projectes d'instal·lació i moblament

MAP229_1

Activitats auxiliars de manteniment de màquines, equips i instal·lacions de vaixells

MAP400_1

Activitats auxiliars i de suport al vaixell a port

MAP170_2

Operacions en transport marítim i pesca de litoral

MAP171_2

Navegació en aigües interiors i pròximes a la costa

MAP591_2

Navegació i pesca marítima

MAP592_2

Operacions de control del funcionament i manteniment de la planta propulsora, màquines i equips auxiliars del vaixell

MAP619_2

Govern d'embarcacions i motos nàutiques destinades al socorrisme aquàtic

MAP234_3

Navegació, transport marítim i activitats pesqueres

MAP577_3

Observació de l'activitat i control de les captures d'un vaixell pesquer

MAP594_3

Control de funcionament i supervisió del manteniment de la planta propulsora, màquines i equips auxiliars del vaixell

SAN668_1

Trasllat i Mobilització d'Usuaris i Pacients, Documentació i Materials en Centres Sanitaris

SAN025_2

Transport sanitari

SAN122_2

Atenció sanitària a múltiples víctimes i catàstrofes

SAN123_2

Farmàcia

SAN124_3

Laboratori d'anàlisis clínics

SAN125_3

Anatomia patològica i citologia

SAN127_3

Radioteràpia

SAN489_3

Higiene bucodental

SAN491_3

Tanatopràxia

SAN626_3

Documentació sanitària

SAN627_3

Imatge pel diagnòstic

SAN628_3

Pròtesi dental

SEA026_2

Operació d'estacions de tractament d'aigües

SEA028_2

Serveis pel control de plagues

SEA029_2

Vigilància i seguretat privada

SEA531_2

Ensinistrament de base i educació canina

SEA251_3

Gestió de serveis pel control d'organismes nocius

SEA647_3

Teleoperacions d'atenció, gestió i coordinació d'emergències

SSC090_3

Educació d'habilitats d'autonomia personal i social

SSC323_3

Inserció laboral de persones amb discapacitat

SSC450_3

Promoció i intervenció socioeducativa amb persones amb discapacitat

SSC566_3

Docència de formació vial

TMV452_1

Operacions auxiliars de manteniment d'elements estructurals i de recobriment de superfícies d'embarcacions esportives i d'esbarjo

TMV044_2

Pintura de vehicles

TMV045_2

Manteniment d'estructures de carrosseries de vehicles

TMV046_2

Manteniment d'elements no estructurals de carrosseries de vehicles

TMV198_2

Manteniment dels sistemes mecànics de material rodant ferroviari

TMV199_2

Manteniment de sistemes elèctrics i electrònics de material rodant ferroviari

TMV454_2

Conducció d'autobusos

TMV455_2

Conducció de vehicles pesats de transport de mercaderies per carretera

TMV456_2

Conducció professional de vehicles turismes i furgonetes

TMV658_2

Assistència a passatgers, tripulacions, aeronaus i mercaderies en aeroports

TMV717_2

Manteniment de bicicletes i vehicles de mobilitat urbana o personal

TMV606_3

Tripulació de cabina de passatgers

3. En el cas que quedin places vacants, les poden ocupar persones que pertanyen als col·lectius 2 i 3 amb experiència relacionada amb qualificacions professionals diferents de les assenyalades en el punt 3.2.

 4. La directora de l'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) pot resoldre que s'admeti, excepcionalment, un nombre de persones superior al de places convocades per tal d'esmenar omissions de les llistes provisionals o atendre altres circumstàncies que ho justifiquin.

Quart Criteris de selecció

  1.  Cada participant només pot cobrir una plaça per a formador o professional expert. L'IQPIB es reserva el dret de decidir quina plaça ha d'ocupar d'acord amb les necessitats del procés.
  2.  En el cas de superar el nombre d ‘inscripcions admeses al nombre de places convocades, s'ha de donar prioritat a les persones amb experiència laboral en les qualificacions professionals convocades.

Cinquè Sol·licitud d'inscripció

1.  El termini per sol·licitar la inscripció al curs és del 27 de desembre al 19 de gener de 2022. 2. Els docents del col·lectiu 1 han de fer la inscripció a través del Portal de Serveis al Personal. 3. Els formadors, professionals experts i les persones dels col·lectius 1 i 2, han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció mitjançant el tràmit establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es i adjuntar la documentació acreditativa següent:

a)  Formadors:

  • Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació (vida laboral).
  • Certificat emès per l'entitat on hagin impartit el curs, amb indicació del període en què es va dur a terme, les hores, els continguts o el mòdul formatiu del curs.

b) Professionals experts:

  • Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació (vida laboral).
  • Certificat de l'empresa emès pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) o certificat emès per l'empresa que acrediti les funcions desenvolupades.
  • En el cas de treballadors autònoms, una declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral amb un resum de les funcions desenvolupades.

c) Persones dels col·lectius 1 i 2 (professors i formadors amb almenys 2 anys d'experiència docent i almenys 2 anys d'experiència laboral):

  •  Full de serveis.
  • Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació (vida laboral).
  • Certificat de l'empresa emès pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) o certificat emès per l'empresa que acrediti les funcions desenvolupades.
  •  En el cas de treballadors autònoms, una declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral amb un resum de les funcions desenvolupades.

Sisè Llista provisional

  1.  La llista provisional de persones admeses i excloses s'ha de publicar el 25 de gener de 2022.
  2.  Els docents poden consultar la llista a través del Portal de Serveis al Personal i han de confirmar la seva assistència al curs dins el termini establert.
  3.  Els formadors i professionals experts poden consultar la llista a la pàgina web http://iqpib.caib.es. Les persones no admeses poden presentar una reclamació mitjançant el formulari establert a l'efecte, que es troba disponible a la mateixa web, del 26 al 31 de gener, ambdós inclosos.

Setè Llista definitiva

  1.  La llista definitiva de persones admeses i excloses s'ha de publicar el 3 de febrer de 2022.
  2.  Els docents poden consultar la llista a través del Portal de Serveis al Personal, mentre que  els formadors i professionals experts la poden consultar a la pàgina web http://iqpib.caib.es.

Vuitè Característiques del curs

  1.  El contingut del curs es basa en el que s'estableix en els annexos 4 i 5 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2.  El curs té com a finalitat dotar les persones participants dels coneixements i les eines necessàries per tal de poder actuar com a assessors i avaluadors en els procediments d'acreditació de competències per l'experiència professional o vies no formals de formació que es convoquin.
  3.  El curs es durà a terme del 7 de febrer al 6 de març, amb una durada total de trenta hores de formació telemàtica mitjançant la plataforma educativa Classroom. El curs inclou tres sessions virtuals.

Novè Incompatibilitat

La participació en aquest curs és incompatible amb la participació a qualsevol altre curs que concedeixi el dret a obtenir l'habilitació per exercir les funcions d'assessorament i/o avaluació en els procediments de les competències professionals adquirides per experiència laboral, regulat pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol. En aquest cas, la persona interessada ha d'optar per un, i ha de posar en coneixement de l'IQPIB la renúncia a participar-hi, si s'escau.

Desè Habilitació

  1.  Les persones participants que superin el curs queden habilitades com a assessors i avaluadors en el procediment d'acreditació per al reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral en la qualificació professional a la qual hagin estat admeses i s'incorporen com a tals al Registre del Personal Assessor i Avaluador habilitat a les Illes Balears, creat mitjançant el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o vies no formals de formació a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
  2.  Es considera que s'ha superat el curs quan s'han presentat les activitats dins el termini establert i se n'ha obtingut una qualificació d'apte.
  3.  Aquesta habilitació és vàlida a l'efecte de les convocatòries del procediment d'acreditació de les competències professionals que facin tant l'Administració general de l'Estat com les diferents comunitats autònomes.
 

​​​​​​​Onzè Disposició addicional única

Per assegurar la imparcialitat en les properes convocatòries de reconeixement de competències adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació, les persones que superin el curs i resultin habilitades com a assessors i avaluadors no poden participar simultàniament com a candidates per cap de les qualificacions professionals de les quals siguin designades assessors o avaluadors.