Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 617169
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes corresponents a l’any 2022 per promoure el vi al mercat de països tercers

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007; el Reglament delegat (UE) 2016/1149 de la Comissió, de 15 d'abril, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes nacionals de suport al sector vitivinícola i es modifica el Reglament (CE) núm. 555/2008 de la Comissió, i el Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes nacionals de suport al sector vitivinícola, regulen les disposicions sobre els programes de suport que els estats membres han de presentar a la Comissió.

D'acord amb aquest marc comunitari, es dicta el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per aplicar les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol.

Així, les ajudes que es preveuen en aquesta convocatòria s'estableixen en aplicació del que disposa la normativa comunitària esmentada de l'OCM vitivinícola i amb l'única finalitat d'establir unes normes uniformes per aplicar aquestes ajudes, d'acord amb el que disposa la secció 1a del capítol II del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre. Aquest reial decret fixa totes les condicions, els procediments, els requisits i els terminis, inclòs el de presentació de sol·licituds, i atribueix als òrgans competents de la comunitat autònoma la instrucció, la resolució i el pagament de les ajudes.

En aquest sentit, l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que les ajudes s'han de regir pel règim jurídic que sigui d'aplicació a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora. En tot cas, s'estableix que aquesta llei s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions que finança la Unió Europea.

Per tot això, cal aprovar, a escala autonòmica, per resolució, la convocatòria d'aquestes ajudes i fixar-ne el procediment, així com determinats aspectes per concedir-les.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regulen la constitució, l'organització i el funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb el que disposa l'article 3 d'aquest decret, el FOGAIBA es constitueix com a organisme pagador a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per promoure el vi en mercats de països tercers, les qual preveu la secció 1a del capítol II del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per aplicar les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol, publicat al BOE núm. 266, de 3 de novembre de 2018.

2. Les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució tenen per objecte millorar la competitivitat dels vins de les Illes Balears.

3. L'àmbit territorial d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Per a aquesta resolució s'apliquen les definicions que preveu l'article 2 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, així com les que preveu l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i es considera el FOGAIBA com a òrgan competent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la instrucció, la resolució i el pagament de les ajudes.

Segon

Finançament de la convocatòria

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria les ha de finançar el Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), de conformitat amb el que estableix l'article 13 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.

2. En qualsevol cas, d'acord amb el que preveu la disposició addicional segona del Reial decret 1363/2018, la convocatòria de les ajudes que s'estableixen en aquesta resolució queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència del crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

Tercer

Persones beneficiàries i requisits

1. Es poden beneficiar de les ajudes que preveu aquesta convocatòria:

a. Empreses vinícoles.

b. Organitzacions de productors vitivinícoles i associacions d'organitzacions de productors vitivinícoles, definides d'acord amb els articles 152 i 156 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.

c. Organitzacions interprofessionals definides i reconegudes en l'àmbit nacional d'acord amb els articles 157 i 158 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i reconegudes per Espanya segons el que disposa la Llei 38/1994, de 30 de desembre, reguladora de les organitzacions interprofessionals agroalimentàries.

d. Organitzacions professionals. S'entenen com a organitzacions professionals les que exerceixen la seva activitat majoritàriament en el sector del vi, que estan reconegudes en l'àmbit nacional d'acord amb la normativa vigent i que tenen entre els seus fins estatutaris dur a terme activitats de promoció.

e. Òrgans de gestió i de representació de les indicacions geogràfiques protegides i denominacions d'origen protegides vitícoles, així com les seves associacions.

f. Associacions temporals o permanents de productors que tenen entre els seus fins desenvolupar iniciatives en matèria de promoció i comercialització del vi.

g. Cooperatives que comercialitzen vins elaborats per si mateixes o pels seus associats.

h. Entitats associatives sense ànim de lucre participades exclusivament per empreses del sector vitivinícola que tenen entre les seves finalitats promocionar el vi a l'exterior.

i. Organismes públics amb competència legalment establerta per desenvolupar actuacions de promoció de productes i mercats a tercers països.

2. A més, les empreses beneficiàries han de complir els requisits següents:

a. Han de demostrar, en funció del personal de què disposen i, si escau, de la mida de l'empresa i la seva experiència professional en els darrers anys:

- Que tenen accés a la capacitat tècnica suficient per afrontar les exigències de comerç amb els tercers països.

- Que disposen dels recursos financers i de personal suficients per assegurar que la mesura s'aplica eficaçment.

b. Han de garantir la disponibilitat, en quantitat i qualitat, de productes per assegurar la resposta a llarg termini enfront de les demandes que es puguin generar com a efecte de la promoció que es faci una vegada hagi conclòs.

c. En el cas de les associacions temporals o permanents de productors:

- Han de designar un representant de l'agrupació, el qual ha de tenir poders suficients per poder complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària de les ajudes, tal com estableix l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Tots els membres de l'agrupació obtenen la condició de beneficiaris i s'han de mantenir en l'agrupació des del moment que es presenta la sol·licitud fins que cessen les obligacions de control financer que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. No es pot concedir l'ajuda a les empreses que es troben en una situació de crisi, segons es defineix a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb la Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol.

4. No es pot concedir l'ajuda a les empreses que es troben en procés d'haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari; ni a les que han estat declarades insolvents en qualsevol procediment; ni a les que estan declarades en concurs, llevat que en aquest hagi adquirit l'eficàcia un conveni; ni a les que estan subjectes a una intervenció judicial, ni tampoc a les que han estat inhabilitades d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació que es fixa a la sentència de qualificació del concurs.

5. No es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les entitats o les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que s'estableixen als apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no estar sotmeses a les prohibicions esmentades s'ha de fer de la manera que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003.

6. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifica el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca perquè comprovi d'ofici que es compleix el requisit esmentat, cas en el qual no cal presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, s'haurà d'acreditar que es compleixen mitjançant una declaració responsable.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per una resolució administrativa o una sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

8. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, així com els que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quart

Actuacions subvencionables

1. L'actuació subvencionable d'aquestes ajudes és promoure en mercats de tercers països els productes vinícoles de qualitat destinats al consum directe, els quals es detallen a l'annex II del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, que tinguin possibilitats d'exportació o de noves sortides comercials a tercers països i que estiguin inclosos en alguna de les categories següents:

- Vins amb denominació d'origen protegida.

- Vins amb indicació geogràfica protegida.

- Vins en els quals s'indiqui la varietat o les varietats de raïm de vinificació.

2. Es consideren elegibles per efectuar-hi les accions promocionals, que es detallen a l'annex 1 d'aquesta resolució, tots els països tercers.

3. Aquestes accions s'han de dur a terme en el marc d'un programa d'informació i de promoció. Cal entendre com a programa el conjunt d'accions de promoció coherents que es desenvolupin en un o més països tercers l'abast de les quals sigui suficient per contribuir a la informació sobre els productes en qüestió i per comercialitzar-los.

4. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 31, 32 i 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. Amb caràcter general, es consideren despeses subvencionables les que responen inequívocament a la naturalesa de l'activitat subvencionada, que hauran de ser degudament justificades i acreditades documentalment pel beneficiari de l'ajuda.

6. Són subvencionables també:

a. Despeses administratives de la persona beneficiària, sempre que aquestes despeses es consignin en una partida específica del pressupost recapitulatiu del programa. Aquestes despeses inclouen, si escau, les que corresponen al certificat dels estats financers d'acord amb el que estableix l'article 15.7 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.

b. Costos de personal, si es produeixen amb motiu de la preparació, execució o seguiment d'aquesta operació subvencionada concreta, inclosa l'avaluació.

Aquests costos de personal inclouen els costos del personal contractat per la persona beneficiària específicament amb motiu de l'operació i els costos corresponents a la proporció de les hores de treball invertides en l'operació per part del personal permanent de la persona beneficiària.

Les condicions per a la subvencionabilitat d'aquestes despeses i d'altres són les que estableix l'annex 2 d'aquesta resolució.

7. La despesa és subvencionable sempre que:

a. S'hagi dut a terme l'activitat promocional subvencionada que origina la despesa entre l'1 de maig del 2022 i el 30 d'abril del 2023.

b. La persona beneficiària hagi pagat efectivament la despesa abans d'acabar-se el termini de justificació, és a dir, abans de l'1 de juny del 2023.

8. No es poden considerar subvencionables els costos que preveu l'annex 3 d'aquesta resolució.

9. D'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se amb la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Característiques de les accions i els programes

1. Els programes i les accions s'han de definir clarament i han d'especificar:

a. El país, els països o el mercat del tercer país als quals es dirigeixen.

b. Els productes vinícoles objecte de promoció. Cal especificar la denominació d'origen o la indicació geogràfica protegida a què pertanyen, o, si no n'hi ha, la varietat o les varietats de raïm de vinificació i les marques comercials que es promocionaran.

c. Les accions i activitats que es pretenen dur a terme.

d. Els costos estimats per a cadascuna d'aquestes accions i activitats, explicats detalladament al programa per acreditar la seva vinculació explícita a les accions i activitats que es pretenen dur terme.

2. Les accions s'han de dur a terme en el període comprès entre l'1 de maig del 2022 i el 30 d'abril del 2023.

3. Els missatges s'han de basar en les qualitats intrínseques del producte i s'han d'ajustar a la normativa aplicable als tercers països als quals van destinats.

4. En el cas de vins que disposin d'una qualitat diferenciada, s'ha d'especificar l'origen del producte com a part de la campanya d'informació i promoció.

5. Sens perjudici del que estableixen els apartats anteriors, les referències a les marques, si escau, poden formar part del missatge.

6. Les accions i els programes presentats han de respectar la normativa europea pel que fa als productes considerats i a la seva comercialització, i també la resta de normativa vigent que s'apliqui, i han d'estar prou desenvolupats en els documents que acompanyen la sol·licitud de manera que se'n pugui avaluar la conformitat amb la normativa aplicable i la relació qualitat-preu. Igualment, han d'especificar els mitjans propis o externs dels quals es disposarà per desenvolupar les accions que s'hagin previst.

7. A més dels costos que es relacionen a l'annex 3 d'aquesta resolució, tampoc no són subvencionables les accions i els programes que, entre altres requisits, no compleixin les característiques que estableixen els apartats anteriors.

Sisè

Quantia de les ajudes

1. L'import de l'ajuda és, com a màxim, del 50% de les despeses subvencionables.

La Comissió Nacional pot disminuir l'ajuda màxima permesa en els termes que preveu l'article 10.2.b del Reial decret 1363/2018.

2. D'acord amb l'article 13.4 del Reial decret 1363/2018, la quantia màxima d'ajut sol·licitat per persona beneficiària no pot superar el 5% del pressupost destinat a la mesura en la fitxa financera del programa de suport per a l'exercici corresponent. Aquesta limitació només s'aplica a les persones beneficiàries que són empreses vinícoles.

3. Només es pot concedir un ajut financer del 50% de les despeses subvencionables als programes en què l'execució del pressupost total del programa objecte de l'última resolució favorable sigui igual o superior al 50%. A aquest efecte, s'han de tenir en compte les petites modificacions.

Si el grau d'execució és inferior al 50%, no es pot concedir l'ajut i s'ha d'executar la garantia dipositada a què fa referència l'apartat onzè d'aquesta resolució.

Setè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el 14 de gener del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que es preveuen en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda de manera telemàtica, mitjançant el formulari que hi ha a la pàgina web del FOGAIBA, i les han d'adreçar al FOGAIBA (A04026954).

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a la sol·licitud, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest model.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas de persona jurídica.

b. Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c. En el cas de persones jurídiques, còpia de les escriptures i/o els estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, si escau. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques, al Registre de Cooperatives o al Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), s'ha de verificar d'ofici.

d. En el cas d'associacions temporals o permanents de productors, cal presentar els poders del/de la representant de l'agrupació per fer les funcions encomanades, atorgats per tots els seus membres.

e. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, una fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb el poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària, atorgat per tots els membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

f.  Formulari del programa (s'ha de presentar un formulari per cada programa), segons el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

g. Documentació justificativa de la viabilitat econòmica de l'empresa:

- Per acreditar la disponibilitat de recursos suficients: balanç de comptes, còpia de les declaracions financeres i/o informes anuals dels darrers 3 anys i documentació Justificativa de la disponibilitat de fons suficients per atendre la part del pressupost per a la qual es sol·licita cofinançament.

- Per acreditar la capacitat tècnica: Memòria explicativa amb descripció dels recursos disponibles per a l'execució del programa (personal i mitjans); l'estructura interna/externa de l'empresa (departaments i funcions); si els recursos són propis o aliens; si s'han seleccionat diversos organismes d'execució, indicant les actuacions que aplicarà cadascun d'ells, i la capacitat per executar el programa (experiència en actuacions de promoció).

- Per acreditar la capacitat de resposta comercial: memòria descriptiva en la que consti la diversitat de tipus de vi i les zones geogràfiques en què és present, amb indicació de les marques comercials dels diferents tipus de vins; el volum de comercialització i volum exportat dels tres darrers anys, detallant el volum per als països objecte del programa; el volum de comercialització disponible per a la possible resposta comercial.  

  Final del formularioh. Si escau, documents acreditatius del compliment dels criteris de priorització.

3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no cal aportar-lo de nou i n'hi ha prou que s'esmenti l'expedient en el qual consta o, si escau, que la informació consti a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del seu representant l'ha de fer d'ofici el FOGAIBA.

5. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar els DNI i per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'han d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha de presentar una declaració responsable del seu compliment.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits que s'han assenyalat, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de 10 dies, esmeni la falta o que hi adjunti els documents preceptius, i se li ha d'indicar que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta resolució; el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, i la resta de la normativa que sigui aplicable.

Vuitè

Selecció de les persones beneficiàries

1. Atès el que estableix l'article 9 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, el procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva.

2. El Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca elaborar una llista provisional d'accions i programes, que es prioritzen d'acord amb els criteris de valoració següents:

1r. PRIORITZACIÓ DE LES PERSONES SOL·LICITANTS

a. Programes presentats per noves persones beneficiàries (20 punts), enteses com a tals les persones que no hi hagin participat mai, o programes que no s'hagin seleccionat en el marc d'aquesta mesura des de l'exercici FEAGA 2018 (campanya 2017-2018).

b. Priorització de les persones sol·licitants (màxim 7 punts):

b.1. Entitats associatives prioritàries reconegudes pel sector del vi (incloses les multisectorials), d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requeriments i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la seva inscripció i baixa en el Registre Nacional d'Entitats Associatives Prioritàries, que preveu la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari. Així mateix, s'han de prioritzar les seves entitats de base. També s'han de prioritzar les entitats associatives prioritàries regionals o les figures anàlogues regulades a escala autonòmica i les seves entitats de base (reconegudes també pel sector del vi) (7 punts).

b.2. Cooperatives i altres entitats associatives agroalimentàries (SAT i societats mercantils, sempre que més del 50% del seu capital social pertanyi a cooperatives o SAT) (7 punts).

b.3. Òrgans de gestió i representació de les indicacions geogràfiques protegides i denominacions d'origen protegides víniques i les seves associacions (6 punts).

b.4. Organitzacions de productors vitivinícoles reconegudes pels productors dels productes que s'esmenten a l'annex II del Reial decret 1363/2018. En el cas que sigui una forma reconeguda al punt anterior, no és acumulatiu (5 punts).

b.5. Associacions, amb personalitat jurídica pròpia, participades majoritàriament (més d'un 50%) per productors dels productes que s'esmenten a l'annex II del Reial decret 1383/2018, tant si és directament com a través de societats, i que no es prevegin al primer punt d'aquest apartat (3 punts).

c. Certificacions mediambientals. S'han de prioritzar les persones sol·licitants les instal·lacions de les quals disposin de certificació mediambiental (màxim 3 punts):

- Segons el Reglament comunitari EMAS —Reglament (CE) 1221/2009— o la Norma ISO 14.001 (2 punts).

- Certificat Wineries for Climate Protection (1 punt).

Aquestes certificacions s'han d'acreditar i aportar juntament amb la sol·licitud.

d. Persones beneficiàries que siguin productores vitivinícoles, enteses com les persones que, independentment de la seva forma jurídica, elaborin vi, tant si el comercialitzen com si no ho fan (15 punts).

2n. PRIORITZACIÓ DE PROGRAMES

a. Programes que tinguin com a objectiu un nou país tercer (20 punts). S'entenen com a tals els programes que mai no hagin format part de la llista de selecció proposada a la Comissió Nacional de Selecció de Programes des de l'exercici FEAGA 2018 (campanya 2017-2018).

En el cas dels programes multipaís, la puntuació s'ha de repartir proporcionalment al percentatge de pressupost destinat als nous tercers països.

b. Destinació dels programes (10 punts).

Els 10 punts s'han de repartir segons el grup o els grups de països que figuren a l'annex III del Reial decret 1363/2018, als quals pertanyen les destinacions escollides per desenvolupar-hi els programes.

La puntuació s'ha de repartir segons el percentatge (en tant per u) de pressupost destinat a aquests grups de països prioritaris i s'ha d'assignar de la manera següent, segons escaigui:

% del grup 1*10 + % del grup 2*5 + % del grup 3*2,5 = puntuació per destinació dels programes

c. Abast i cobertura del programa (15 punts). La puntuació es concedeix de la manera següent:

- 7,5 punts segons l'abast i la cobertura de les activitats previstes: dues activitats = 2,5 punts; tres activitats = 5 punts; quatre activitats o més = 7,5 punts.

- 7,5 punts segons l'abast i la cobertura dels grups destinataris (nombre de contactes previstos, etc.). S'entenen per grups destinataris: consumidors, distribuïdors-supermercats, distribuïdors-majoristes, distribuïdors-minoristes, distribuïdors-restaurants, importadors, líders d'opinió-periodistes, líders d'opinió - experts gastronòmics, escoles d'hostaleria i restauració.

S'atorguen les puntuacions següents: dos destinataris = 2,5 punts; tres destinataris = 5 punts; quatre destinataris o més = 7,5 punts.

3r. PRIORITZACIÓ PER LA CATEGORIA DEL PRODUCTE

- Productes de qualitat emparats per una denominació d'origen protegida (DOP): 10 punts.

- Productes de qualitat amb el distintiu d'una indicació geogràfica protegida (IGP): 5 punts.

3. En cas que hi hagi un empat, en primer lloc, són prioritaris els programes amb més puntuació a l'apartat 1.a. Si hi continua havent empat, es prioritzen els programes amb més puntuació d'acord amb l'ordre següent: apartat 2.a, apartat 2.c, apartat 1.d, apartat 2.b, apartat 1.b, apartat 1.c i apartat 3.

4. No tenen dret a l'ajuda els programes que no aconsegueixin un mínim de 25 punts en la fase de valoració.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La unitat administrativa corresponent del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, encarregada de la gestió de l'expedient, ha d'emetre un informe en el qual s'han d'acreditar, si és favorable, l'admissibilitat de les sol·licituds, la legalitat de l'ajuda, el seu import i la puntuació que obtenen aplicant els criteris que s'assenyalen a l'apartat vuitè d'aquesta resolució.

La llista provisional de programes i accions amb l'ordre de prioritat que surti s'ha de remetre al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

3. A partir de les llistes provisionals de les sol·licituds seleccionades per les comunitats autònomes, la Comissió Nacional de Selecció de Programes elabora la proposta de llista definitiva, que s'ha de sotmetre a l'informe vinculant de la Conferència Sectorial, d'acord amb el que disposa l'article 10 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.

4. Una vegada la Conferència Sectorial hagi comunicat, d'acord amb el que estableix l'article 10 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, la llista definitiva dels projectes d'inversió seleccionats, el vicepresident del FOGAIBA dicta la resolució de concessió, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. Aquesta resolució ha d'indicar l'import de la inversió considerada subvencionable, l'ajuda concedida i el calendari d'execució aprovat.

Quan el sol·licitant sigui una associació temporal o permanent de productors, la resolució ha de diferenciar, si escau, l'import de la subvenció per a cada un, d'acord amb el que estableix l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Es poden dictar resolucions complementàries d'acord amb el que preveuen els articles 11.2 i 11.4 del Reial decret 1363/2018.

5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat la resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.

6. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. En cas que la resolució sigui positiva, en el termini d'un mes a comptar de la notificació de la resolució de concessió, la persona beneficiària ha de presentar al FOGAIBA:

a. L'acceptació de la resolució en els termes establerts.

b. Un document acreditatiu del dipòsit d'una garantia de bona execució, d'acord amb les condicions que es preveuen al Reglament delegat (UE) núm. 907/2014 de la Comissió, d'11 de març, que completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro, per un import no inferior al 15% de l'import del finançament comunitari, per tal d'assegurar que la persona beneficiària executa les accions que formen part de l'operació. No cal presentar aquest document si el beneficiari és un organisme públic.

 

Desè

Modificacions de les accions i dels programes

1. Abans de presentar la sol·licitud de pagament final, abans dels controls sobre el terreny previs al pagament final i, en tot cas, abans que finalitzi l'execució del programa, es poden presentar modificacions dels programes, que estiguin justificades degudament, sempre que no se'n comprometin els objectius en el seu conjunt, no se'n modifiquin a l'alça els pressupostos i no suposin canvis en l'admissibilitat ni variacions de puntuació a la baixa.

Aquestes modificacions s'han de comunicar al FOGAIBA, mitjançant el model publicat a la pàgina web, abans no es faci l'activitat promocional modificada, i s'han d'aprovar o denegar mitjançant una resolució, que s'ha de notificar individualment en el termini màxim de 60 dies des de la recepció completa de la sol·licitud de modificació.

2. No obstant això, es permeten sense cap autorització prèvia, sempre que es compleixin els requeriments que s'esmenten al punt anterior, les modificacions següents:

a. Les transferències financeres entre les activitats d'un programa fins a un màxim del 20% de l'import autoritzat a l'última resolució vigent per a cada actuació, sempre que no se superi l'import total de l'ajut autoritzat per al programa.

b. Les modificacions a la baixa del pressupost del programa autoritzat a l'última resolució vigent dins del límit del 20%, sempre que es deguin exclusivament a un estalvi pressupostari i s'executin totes les accions.

Aquestes circumstàncies han d'estar degudament acreditades i s'han de comunicar al FOGAIBA, com a màxim, en el moment de la sol·licitud de pagament.

Onzè

Bestreta

1. El beneficiari, si no és un organisme públic, pot presentar una sol·licitud de bestreta, que pot arribar al 80% de l'import de l'ajuda.

2. El pagament de la bestreta se supedita a la constitució d'una garantia a favor del FOGAIBA, per un import igual al 100% d'aquesta bestreta, en els termes que preveu el Reglament delegat (UE) núm. 907/2014 de la Comissió, d'11 de març.

3. La sol·licitud de la bestreta s'ha de presentar en el termini màxim de dos mesos a comptar del dia següent a la notificació de la resolució de concessió i s'ha de formular d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que s'estableixen al punt 2 anterior.

4. La concessió de la bestreta no eximeix la persona beneficiària de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que es preveuen a l'apartat tretzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implica el reintegrament de les quantitats que s'hagin rebut, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta.

Dotzè

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

a. Comunicar l'acceptació de la subvenció concedida en els termes que preveu l'article 11 del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre.

b. Acreditar, en el termini d'un mes a comptar de la notificació de la resolució de concessió, el dipòsit d'una garantia de bona execució, d'acord amb les condicions que preveu el Reglament delegat (UE) núm. 907/2014 de la Comissió, d'11 de març, que completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro, per un import del 15% de l'import del finançament comunitari, per tal d'assegurar que el programa s'executa correctament. Estan exempts de complir aquesta obligació els beneficiaris que siguin organismes públics.

c. Efectuar tots els cobraments i els pagaments relacionats amb aquesta ajuda a través d'un compte corrent bancari únic i exclusiu. El beneficiari ha de comunicar el número d'aquest compte bancari al FOGAIBA en el moment de sol·licitar el pagament de l'ajuda. Les persones beneficiàries que tinguin més d'un programa poden utilitzar un únic compte per a tots els seus programes.

Estan exemptes de pagament a través del compte únic: les despeses de manutenció, que se sol·liciten a preu fet; les despeses generals de la persona beneficiària, sempre que s'hagi reservat una partida específica per a aquestes despeses en el pressupost recapitulat del programa aprovat; les despeses del personal que no es dedica en exclusiva als programes de promoció sol·licitats, i les de la Seguretat Social; el vi emprat com a material promocional, i els pagaments per compensació entre factures.

d. Executar, almenys, el 50% del pressupost total del programa objecte de la darrera resolució favorable, excepte que hi hagi causes de força major o circumstàncies excepcionals, tal com s'assenyala a l'article 66.1 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

e. Dur a terme les activitats promocionals en el termini que s'ha establert.

f. Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis que es determinen en aquesta resolució.

g. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, de la Intervenció General, de la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control intern o extern, així com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

h. Qualsevol altra que s'estableixi al Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, o a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la resta que es derivin de la normativa estatal i europea que sigui aplicable.

2. El règim jurídic aplicable per incomplir les obligacions esmentades és el que preveu el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, així com a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i ha de comprendre des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Tretzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Les persones beneficiàries poden sol·licitar un únic pagament o pagaments intermedis. Les sol·licituds s'han de referir a accions fetes i pagades.

Els pagaments intermedis i el pagament de la bestreta no poden ultrapassar en conjunt el 80% del total de l'ajuda concedida.

2. Un cop finalitzades les accions, i abans de l'1 de juny del 2023, la persona beneficiària podrà sol·licitar el pagament del saldo de l'ajut.

Les sol·licituds de pagaments intermedis s'han de presentar abans de:

- 30 de setembre del 2022,

- 31 de gener del 2023,

- 31 de maig del 2023.

3. En el termini de justificació que s'ha establert, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, per mitjans electrònics, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de formulari, que figura a la web del FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Informe resum, detallat i acreditat documentalment, de les actuacions promocionals desglossades en activitats, amb l'import pressupostari corresponent i el cost final de cadascuna, i una avaluació dels resultats obtinguts que es poden verificar en la data de l'informe.

A sota de cada activitat duta a terme, s'han de llistar totes les factures o els documents aportats per justificar la inversió feta, les dietes associades, el material promocional emprat i les proves aportades per acreditar-ne la realització efectiva i, si escau, una explicació de la relació directa amb l'acció o activitat subvencionada.

S'ha d'aportar el quadre resum de les despeses del programa inclòs en el model de memòria facilitat.

b. Relació de factures i documents justificatius en suport informàtic, segons el model que hi ha a disposició de les persones sol·licitants a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Còpia de les factures i altres justificants de despesa dels pagaments que s'hagin efectuat.

El concepte de la factura o el justificant de despeses ha de contenir, degudament desglossats, cadascun dels conceptes objecte de cobrament que igualment han de quedar acreditats documentalment (concepte i pagament). Si no és així, s'ha d'aportar, juntament amb la factura, el contracte o encàrrec, signat per totes dues parts, en què es descrigui adequadament la contraprestació del pagament de la factura.

Les factures i els justificants es poden presentar en català i castellà. En el cas de presentar les factures i els justificants corresponents en un idioma diferent, se n'ha de presentar una còpia traduïda emesa per un traductor jurat. Les despeses de traducció, si és obligatòria, es poden imputar a l'acció o al programa.

El tipus de canvi de moneda aplicable és el que aplicarà l'entitat financera el dia en què es faci el càrrec de la factura al compte únic.

d. Extracte bancari del compte corrent únic i exclusiu, en el qual es pugui comprovar que s'han efectuat els pagaments justificats mitjançant les factures i els justificants que s'esmenten a la lletra c anterior.

En el cas de hi hagi empreses filials de la persona beneficiària o bé del mateix grup empresarial, s'han d'aportar els extractes dels comptes o justificants de pagament de totes les factures que hagin presentat aquestes empreses.

En el cas de pagament per xec, ha de ser nominatiu. Els pagaments en efectiu no són auxiliables. En el cas de pagament de les nòmines per un compte diferent del compte únic, s'ha d'aportar l'extracte d'aquest pagament del compte bancari des del qual s'ha fet.

L'ús de targetes de crèdit o dèbit com a mitjà de pagament està limitat a les targetes associades al compte únic.

e. En el cas de costos de personal amb dedicació exclusiva, dedicació parcial, personal autònom o empreses amb altres formes jurídiques (SA, SL, etc.), la documentació justificativa és la següent:

- En el cas del personal de l'empresa dedicat a les activitats de promoció, s'ha de demostrar la relació contractual amb l'empresa presentant una còpia del contracte que acrediti la relació laboral, una còpia de la nòmina del treballador, una còpia dels seus RLC i RNT (antics TC1 i TC2), la cotització a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa i els impostos personals a la renda (IRPF). Així mateix, si es tracta de personal dedicat en exclusiva a les activitats de promoció, tant si és personal tècnic com administratiu, aquesta exclusivitat ha de figurar al contracte corresponent.

- Si es tracta de personal de l'empresa no dedicat en exclusiva a les activitats de promoció, s'han d'aportar, a més, les taules horàries corresponents en què s'indiqui la categoria professional, el nombre d'hores de dedicació, el cost horari i el cost total, i també la certificació del/de la responsable del personal de l'empresa que acrediti la relació del/de la treballador/a amb el programa aprovat. S'ha d'avaluar la coherència d'aquestes taules amb el programa i únicament s'ha de subvencionar l'import justificat mitjançant les taules esmentades. En el control sobre el terreny, es pot sol·licitar evidència documental del temps imputat i de l'elegibilitat de les tasques fetes.

- Per al personal autònom o que forma part d'una empresa tercera, cal aportar una còpia del contracte que acrediti la relació amb l'empresa i les factures acreditatives de la despesa.

La suma de les despeses totals de personal (suma de les despeses de personal en exclusiva, no en exclusiva i tercers) no pot superar el 13% de l'import aprovat de les accions pressupostades i les despeses han de figurar convenientment desglossades en el pressupost recapitulatiu del programa.

f. En el cas de despeses per desplaçaments, a més de la factura, s'ha d'aportar l'original del bitllet i, si es tracta d'un viatge en avió, la targeta d'embarcament o una impressió del missatge rebut en els casos de targeta d'embarcament electrònica. Quan es tracti de missions inverses, n'hi ha prou d'aportar la targeta d'embarcament del viatge d'anada.

g. Les factures justificants de despeses d'allotjament han d'indicar l'hotel, el nom dels hostes, el tipus d'habitació, el règim d'allotjament, les dates de l'estada, l'import per hoste i el detall de l'IVA. Si a la factura no hi consten aquestes dades, s'ha d'aportar un certificat emès per l'hotel. El màxim subvencionable per allotjament és de 180,00 euros/nit a un país tercer i 120,00 euros/nit en cas de missions inverses.

h. Les despeses de manutenció s'han de comptabilitzar com a despeses a un preu fet de 80,00 euros/dia i per persona en missions inverses i de 90,00 euros/dia i per persona en tercers països. La dieta només cobreix el nombre de dies necessaris per dur a terme l'activitat.

i. Les despeses per àpats col·lectius s'han de comptabilitzar, segons l'import de la factura, fins a un màxim de 60,00 euros/dia i per persona en missions inverses i de 70,00 euros/dia i per persona en països tercers. Per justificar-les, a més de la factura corresponent, cal presentar la llista de participants identificats, la seva relació amb l'acció o el programa promocional i l'objecte de la reunió i una acreditació gràfica i datada de la realització de la mateixa. És una despesa incompatible amb les dietes a preu fet.

j. Com a prova de participació en fires en països tercers, s'ha d'aportar el catàleg o la impressió de la llista d'expositors participants. Quan la participació en aquestes fires es faci agrupadament amb altres empreses, a més de la factura detallada dels serveis prestats o un document equivalent, la persona beneficiària ha d'aportar un certificat de l'organisme oficial que ha organitzat l'assistència agrupada a l'esdeveniment que acrediti la participació del beneficiari.

k. La contractació de serveis externs per dur a terme la promoció en països tercers s'ha de justificar presentant, a més de la factura corresponent, el contracte, l'oferta detallada de la prestació de serveis o qualsevol altre document vàlid en dret que descrigui detalladament l'encàrrec fet per l'empresa prestadora del servei.

l. Quan s'hi incloguin treballs de consultoria i assistència tècnica (prestació de serveis en actes de promoció, estudis de mercat, estudis d'avaluació de resultats i auditories), s'ha d'aportar, a més de la factura detallada dels serveis prestats, una còpia de l'estudi o l'informe que s'hagi fet.

A més, en relació amb el fet que els costos de la campanya proposats no superin els normals de mercat, la persona beneficiària, l'empresa filial, les empreses del mateix grup o els distribuïdors/importadors han de presentar tres ofertes de diferents proveïdors per a qualsevol despesa, llevat que per les seves característiques especials no hi hagi en el mercat prou nombre d'entitats que ofereixin aquests serveis. L'elecció entre les ofertes s'ha de fer seguint criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. Les tres ofertes han de procedir d'empreses que no formin part del mateix grup de societats, d'acord amb els supòsits que estableix l'article 42 del Codi de comerç.

Les ofertes han de contenir, com a mínim, la informació detallada del pressupost, la data de l'oferta i la seva vigència i les dades de l'empresa i del client.

m. Per comptabilitzar com a despesa les mostres de vi que s'han d'emprar com a material promocional, cal aportar documents que demostrin el cost de producció del producte, com ara còpies dels contractes o de les factures en les quals figuri el preu de venda al distribuïdor.

Si es tracta de mostres d'obsequi, el producte ha d'incloure, clarament visible, la menció següent: “Mostra d'obsequi gratuïta. En queda prohibida la venda”.

A més, en cas de tastos, missions inverses o similars, s'ha d'aportar la relació de participants i no és subvencionable més d'una ampolla per cada sis participants per a cada referència.

n. En tots els casos, s'han d'aportar una mostra del material original promocional i proves documentals, gràfiques i/o de qualsevol altre tipus que avalin suficientment la realització de les activitats subvencionades a la data programada.

En tot el material promocional s'hi ha d'incloure una referència a la denominació d'origen del producte objecte de la promoció o bé una indicació de la procedència territorial, de manera que quedi palès que és un producte de la Unió Europea.

S'han d'aportar evidències de l'arribada a la destinació del material promocional utilitzat, sempre que sigui susceptible de ser emprat en un altre mercat diferent al país de destinació del programa.

o. Les proves que s'han d'aportar en cas de campanyes publicitàries a la televisió o a la ràdio són el pla de mitjans; una còpia dels programes, microespais i anuncis de televisió o ràdio emesos, i un informe d'emissions elaborat per una empresa independent de mesura d'audiències o, si no n'hi ha cap, certificats d'emissions de les cadenes de televisió.

En els casos de campanyes publicitàries en revistes i en premsa, s'han d'aportar el pla de mitjans i els originals de les revistes o de la premsa publicats.

Per a les campanyes publicitàries per Internet, s'han d'aportar el pla de mitjans i una comprovació del nombre d'insercions a través dels certificats de publicacions a les pàgines contractades.

p. Les persones beneficiàries de l'ajut s'han d'assegurar de la conformitat del material d'informació i promoció elaborat en el marc dels programes amb la normativa comunitària i amb la legislació del tercer país on es desenvolupi el programa. Per fer-ho, la persona beneficiària ha de presentar una declaració responsable detallada que indiqui la conformitat del material promocional i el compliment de la normativa aplicable corresponent.

q. Despeses generals. Són subvencionables els costos generals de la persona beneficiària fins a un límit d'un 4% dels costos efectius d'execució de les activitats promocionals. Aquestes despeses, perquè siguin subvencionables, han d'estar previstes com una partida específica en el pressupost recapitulatiu del programa. La persona beneficiària ha d'aportar un certificat que acrediti aquestes despeses d'administració i gestió del programa aprovat. Aquestes despeses han d'incloure, si escau, les corresponents al certificat dels seus estats financers. En el control sobre el terreny, es pot sol·licitar evidència documental de suport d'aquestes despeses i la seva relació amb el programa aprovat.

r. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si és procedent.

s. Amb caràcter general, els tributs només es poden considerar despeses subvencionables quan la persona beneficiària els aboni efectivament. En cap cas, no es poden considerar despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, doncs, en queda exclòs el finançament de l'IVA o l'IGIC (impost general indirecte canari) quan siguin deduïbles.

t. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. 

u. Certificat del banc acreditatiu de la titularitat del número de compte bancari on s'ha de pagar l'ajuda.

4. Els programes de promoció que tinguin concedida una subvenció d'un import igual o superior a 150.000,00 euros han de presentar els comptes auditats i informes de control fets per una empresa d'auditoria reconeguda oficialment. Aquests auditors externs han d'estar inscrits en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes (ROAC) de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes.

Els informes d'auditoria han de contenir, com a mínim, el pronunciament dels auditors sobre el resultat de les comprovacions següents:

a. Es tracta de despeses realment contretes pel beneficiari o per l'entitat organitzadora a la qual el beneficiari hagi confiat l'aplicació del programa d'informació o promoció o de parts d'aquest programa.

b. Corresponen a les despeses que el FOGAIBA considera subvencionables en el pressupost del programa aprovat i calen per executar el programa, en els termes aprovats per l'autoritat competent.

c. Són identificables i verificables: estan consignades, per exemple, en la comptabilitat del beneficiari o de l'entitat que executi les accions de promoció i s'han determinat d'acord amb les normes de comptabilitat aplicables al beneficiari o a l'entitat que executi les accions de promoció.

d. S'ajusten a les exigències de la legislació fiscal i social aplicable.

e. Són raonables i justificades i compleixen el principi de bona gestió financera, en especial pel que fa a l'economia i l'eficiència.

5. En el cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com els registres que s'han esmentat anteriorment, ha d'aportar els certificats corresponents.

6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, una vegada hagi justificat que es compleixen la finalitat i l'aplicació de la subvenció i s'hagin fet les comprovacions oportunes, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que s'han establert suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

7. No s'ha d'abonar l'ajuda si no s'ha executat, almenys, el 50% del pressupost total del programa objecte de la darrera resolució favorable, excepte que hi hagi causes de força major o circumstàncies excepcionals. Per sota d'aquest percentatge, s'ha d'executar totalment la garantia de bona execució, a més de no pagar la part executada independentment del percentatge que sigui.

8. La garantia de bona execució té validesa fins al moment de l'últim pagament fet pel FOGAIBA.

La garantia s'ha d'alliberar quan el FOGAIBA n'acordi la cancel·lació, amb la prèvia comprovació administrativa i sobre el terreny que s'ha efectuat l'operació i que la persona beneficiària ha executat correctament el programa que forma part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, inicialment aprovada o modificada, i que està acreditada la situació de la persona beneficiària respecte de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, així com pel que fa al reintegrament de subvencions, excepte en els casos de força major o circumstàncies excepcionals que preveu l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

En el cas que la persona beneficiària no executi totes les accions que formen part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, inicialment aprovada o modificada, s'ha d'executar la garantia de bona execució en un percentatge igual a la inversió subvencionable no justificada respecte a la inversió inicialment aprovada o modificada.

Catorzè

Control de les ajudes, penalitzacions i pagaments indeguts

1. La persona beneficiària ha de reintegrar els pagaments indeguts juntament amb els interessos, segons el que estableix l'article 40 del Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió, de 15 d'abril. El tipus d'interès que s'ha d'aplicar és el de demora que estableix la corresponent Llei de pressupostos generals de l'Estat de cada exercici.

2. L'incompliment del que disposa aquesta resolució se sanciona, amb la instrucció prèvia del procediment sancionador, segons el que disposen els articles 37 a 45 de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, i els articles 52 a 69 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. En els casos de força major o circumstàncies excepcionals i altres casos que preveu l'article 64.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, no s'han d'imposar les sancions, de conformitat amb l'article 56 del Reglament delegat (UE) 2016/1149 de la Comissió, de 15 d'abril.

4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

 

​​​​​​​Quinzè

Incompatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a la mateixa finalitat, pugui rebre la persona beneficiària de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Setzè

Règim jurídic aplicable

El que preveu aquesta resolució s'ha d'entendre sens perjudici de l'aplicació del que preveu la normativa comunitària que estableix les ajudes a les quals fa referència; del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, ni del caràcter supletori d'aplicació del que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, atès el que disposa el seu article 3.2.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 17 de desembre de 2021

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

  

ANNEX 1

Accions i activitats de promoció

 

Accions

 Activitats

a. Relacions públiques i mesures de promoció i publicitat que destaquin en particular els avantatges dels productes de la Unió Europea en termes de qualitat, seguretat alimentària i respecte a l'entorn.

Missions comercials.

Campanyes publicitàries de naturalesa diversa (TV, ràdio, premsa, esdeveniments, etc.).

Promocions en punts de venda.

Portals web per a la promoció exterior, xarxes socials.

Missions inverses.

Oficines d'informació.

Gabinet de premsa.

Presentacions de producte, tasts.

b. Participació en manifestacions, fires i exposicions d'importància internacional.

Fires i exposicions internacionals, etc., sectorials o generals, professionals i de consumidors. Tasts.

c. Campanyes d'informació, en particular sobre els sistemes de la Unió Europea de denominacions d'origen, indicacions geogràfiques i producció ecològiques.

Trobades empresarials, professionals, de líders d'opinió i de consumidors.

Jornades, seminaris, tasts, degustacions, etc.

d. Estudis de nous mercats, necessaris per cercar noves sortides comercials.

Estudis i informes de mercat.

e. Avaluació dels resultats de les mesures de promoció i informació.

Estudis d'avaluació dels resultats de les mesures de promoció.

 

ANNEX 2

Condicions per a la subvencionabilitat dels costos de personal, de les despeses administratives i d'altres

​​​​​​​

a. Costos del personal propi dedicat en exclusiva a les activitats de promoció. Han de demostrar la relació contractual amb l'empresa mitjançant les dades del contracte, la cotització a la Seguretat Social a càrrec del empresa i els impostos personals a la renda (IRPF). Tant si és personal tècnic com administratiu, s'ha de demostrar la dedicació en exclusiva a les activitats de promoció que s'hagin establert en el programa aprovat.

b. Costos del personal propi no dedicat en exclusiva a les activitats de promoció. Han de demostrar la relació contractual amb l'empresa mitjançant les dades del contracte, la cotització a la Seguretat Social i l'IRPF. A més, han d'aportar les taules horàries corresponents en què s'indiqui la categoria professional, el nombre d'hores de dedicació, el cost horari i el cost total, així com el certificat del responsable del personal de l'empresa que acrediti la relació del treballador amb el programa aprovat. S'ha d'avaluar la coherència d'aquestes taules amb el programa i únicament s'ha de subvencionar l'import justificat mitjançant aquestes taules.

c. Costos del personal autònom. Han d'aportar una còpia del contracte que acrediti la relació amb l'empresa, així com les factures justificatives de la despesa.

La suma dels apartats a, b i c (costos de personal) no pot superar el 13% del total dels costos subvencionables de les accions executades; per aquest motiu, aquestes despeses han de figurar convenientment desglossades en el pressupost recapitulatiu del programa que es presenti. Aquest percentatge es pot superar a causa de situacions de força major, sempre que no s'ultrapassi l'import aprovat i sempre que s'aportin les proves documentals per justificar-ho.

La persona beneficiària ha de presentar justificants que exposin els detalls de la feina que realment s'ha efectuat en relació amb l'operació concreta o amb cada mesura acció subjacent, si escau. A l'efecte de determinar els costos de personal relacionats amb l'execució d'una operació per part del personal permanent de la persona beneficiària, es pot calcular la tarifa horària aplicable dividint per 1.720 hores els últims costos salarials anuals bruts documentats dels empleats concrets que hagin treballat en l'execució de l'operació.

d. Despeses administratives. Són subvencionables fins a un límit d'un 4% dels costos subvencionables totals d'execució de les activitats promocionals i inclouen, si escau, les despeses corresponents al certificat dels estats financers. Aquestes despeses, perquè siguin subvencionables, han d'estar previstes com una partida específica en el pressupost recapitulatiu del programa. La persona beneficiària ha d'aportar un certificat que acrediti aquestes despeses d'administració i gestió del programa aprovat.

e. Allotjament, manutenció i àpats col·lectius.

- S'abona una dieta màxima per l'allotjament: 120 euros/dia a Espanya i 180 euros/dia en tercers països, però prèviament s'han d'haver presentat les factures pagades.

- S'abona una dieta a preu fet per estada de 80 euros/dia a Espanya i de 90 euros/dia a tercers països per cobrir totes les altres despeses (àpats, transport local, telèfon, etc.). Les despeses de taxi o similar des de les estacions de tren o aeroport fins al lloc de treball o al domicili no estan incloses en aquesta dieta.

 

- Aquestes dietes s'abonen per participar en esdeveniments fora del lloc de treball i han de cobrir el nombre de dies necessaris per dur a terme l'activitat. Per àpats col·lectius s'abona un import màxim de 60 euros/persona a Espanya i 70 euros/persona en tercers països, però prèviament s'han d'haver presentat les factures corresponents.

f. Vi que s'empra com a material promocional. En el cas de tasts, missions inverses i similars, és d'un màxim d'una ampolla de cada referència per cada sis participants.

 

ANNEX 3

Relació de despeses no subvencionables

​​​​​​​

- Provisions per a possibles pèrdues o deutes futurs.

- Despeses de transport en taxi o transport públic, coberts per les dietes diàries.

- Despeses bancàries, interessos bancaris o primes de les pòlisses d'assegurances. Entre aquestes despeses hi ha, en particular, les despeses de constitució i manteniment dels avals bancaris que responen com a garantia.

- Pèrdues per canvi de divises.

- En el cas que es repeteixi o sol·liciti una pròrroga per dur a terme el programa de promoció al mateix país, no es poden incloure despeses d'activitats promocionals que ja s'hagin sol·licitat en el programa anterior (per exemple, costos de creació de pàgines web, elaboració de material audiovisual, estudis de mercat, etc.).

- Despeses que estiguin fora de l'objecte del programa.

- Despeses de creació i registre de marques.

- Despeses equivalents a descomptes comercials, ni els assimilables a ajudes directes al productor.

- Amb caràcter general, els tributs només es poden considerar despeses subvencionables quan la persona beneficiària les aboni efectivament. En cap cas es poden considerar despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, doncs, en queda exclòs el finançament de l'impost sobre el valor afegit (IVA) i de l'impost general indirecte canari (IGIC) quan siguin deduïbles.