Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 617155
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a inversions en explotacions agràries, corresponents a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears calen intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, aprofitament de les noves tecnologies, orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat— que donin opcions a la diversificació de les produccions i, tot això, amb la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.

Amb la finalitat de garantir que el marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que introdueix disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 28 de desembre del 2020, es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm.1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022. Aquest reglament acorda la pròrroga dels programes finançats a càrrec del FEADER durant el període 2014 a 2020, fins al 31 de desembre del 2022.

En aquest moments es tramita una proposta de modificació del PDR de les Illes Balears, que està pendent d'aprovació per part de la Comissió Europea i que afecta la submesura 4.1. Mitjançant aquesta modificació es recullen adaptacions de la mesura 4.1 a la realitat actual del sector i l'increment del quadre financer amb els recursos que posat a disposició el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.  

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment en relació amb la submesura esmentada han incentivat la modernització i l'adaptació a la realitat canviant de les estructures agràries i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius que planteja el PDR.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2021, per fomentar les inversions en explotacions agràries, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Són d'aplicació les definicions que s'estableixen a l'annex III d'aquesta Resolució.

3.  L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de sis milions d'euros (6.000.000,00 €), a càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2022.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades seran finançades de la manera següent:

- 5.838.952,00 € en un 53% pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 14,10% pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 32,90% per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB); i

- 161.048,00 € en el 100% per la CAIB.

3. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes establertes en aquesta Resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de les obligacions generades.

Tercer Requisits dels beneficiaris

1.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o de titularitat compartida que reuneixin, en el moment de la sol·licitud o en un moment posterior, si s'estableix a continuació, els requisits següents sempre que duguin a terme les actuacions que detalla l'apartat quart d'aquesta resolució:

a. Tenir la consideració d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, títol II, del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

En el cas de titulars d'explotacions agràries prioritàries, no caldrà acreditar aquesta condició.

b. Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el Registre insular agrari de les Illes Balears (RIA) corresponent amb les dades actualitzades en els tres anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria. La comprovació d'aquest extrem es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

c. Tenir una capacitació agrària suficient. En el cas de persones jurídiques, aquest requisit l'ha de complir alguna de les persones físiques que la representen o que hi tenen poder de decisió, o bé algú del personal contractat per l'entitat jurídica per treballar a l'explotació.

Aquest requisit es considerarà complert amb el compliment i l'acreditació d'algun dels punts següents:

c.1 Tenir títols acadèmics de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional agrària de segon grau o un cicle formatiu de grau mitjà o superior.

c.2 Haver exercit l'activitat agrària per compte propi o per compte d'altres durant més de tres anys. Cada any d'exercici de l'activitat agrària equival a 25 hores de cursos o seminaris de capacitació agrària.

c.3 Haver realitzat cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores.

d. Comprometre's a complir les normes exigibles en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.

e. Comprometre's a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

f. Obtenir una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres que defineix l'apartat setè, del 20% del màxim de puntuació possible.

1.2 Els requisits relatius a la consideració d'agricultor actiu i a l'acreditació de la capacitació agrària suficient no seran exigibles per a la concessió de l'ajuda als agricultors, persones físiques o jurídiques, que s'hagin incorporat a l'activitat agrària durant els 12 mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda. La data d'incorporació serà la de la sol·licitud d'inscripció al RIA com a titular d'una explotació de més de 0,5 unitats de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i de més de 0,3 UTA a Eivissa i Formentera. Aquest requisit es podrà complir després de fer la inversió.

Aquests requisits s'hauran d'acreditar transcorreguts 18 mesos des de la seva incorporació per a la condició d'agricultor actiu, i 36 mesos per a la capacitació agrària suficient, sempre abans del pagament de l'ajuda.

2. Les explotacions objecte d'inversió han de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els requisits següents:

a. Que requereixin un volum de treball equivalent almenys a 0,5 unitat de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i 0,3 UTA a Eivissa i a Formentera. Aquest requisit es podrà complir després de fer la inversió.

b. Que compleixin les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti.

c. Que siguin viables econòmicament. En els casos d'inici de l'activitat que preveu el punt 1.2 d'aquest apartat, la viabilitat econòmica s'haurà de complir dins d'algun dels cinc anys posteriors a l'inici de l'activitat i mantenir durant tres exercicis consecutius.

3. Els requisits generals esmentats s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos i, en tot cas, fins al pagament de l'ajuda.

4. A més del requisit anterior, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat, a més dels que preveuen els epígrafs a i b del punt 1.1, la farà d'ofici el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1.Els objectius de la mesura són millorar el rendiment i la sostenibilitat globals de l'explotació agrícola, aconseguir la viabilitat de les explotacions i millorar la competitivitat del sector agrari i promoure les tecnologies agrícoles innovadores i la gestió sostenible.

Per tant, les inversions objecte d'ajuda han d'estar destinades a un o diversos dels camps següents:

- Millorar el rendiment i la sostenibilitat globals de l'explotació agrícola.

- Aconseguir la viabilitat de les explotacions i millorar la competitivitat del sector agrari.

- Promoure les tecnologies agrícoles innovadores i la gestió sostenible.

2. Podran ser subvencionades les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari, de la manera que preveu l'apartat dotzè d'aquesta resolució, derivades de les inversions següents:

a. La construcció, l'adquisició (inclòs l'arrendament financer) o la millora de béns immobles.

b. La compra o arrendament amb opció de compra de nova maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte.

c. Els costos generals vinculats a les despeses que preveuen les lletres a, b, f, g i h com els honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, i els honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat amb un màxim d'inversió auxiliable equivalent al 10% de la inversió feta en aquests conceptes.

d. L'adquisició o el desenvolupament de programes informàtics i adquisicions de patents, llicències, drets d'autor i marques registrades.

e. Els costos d'instauració de plans de gestió forestal i instruments equivalents.

f. L'adquisició i plantació de plantes de cicle productiu superior a un any.

g. Les inversions en explotacions agràries que incloguin actuacions en regadiu.

h. Les inversions destinades a complir normes de la Unió aplicables a la producció agrària.

3. De conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, només seran subvencionables les despeses efectuades després de presentar la sol·licitud d'ajuda, excepte en el cas de les despeses que preveu el punt 2.c d'aquest apartat, que es podran dur a terme abans de presentar la sol·licitud.

A més, en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes només se subvencionaran les inversions fetes després de la sol·licitud i de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades.

4. En el cas d'inversions en explotacions agràries que incloguin actuacions en regadiu, únicament es consideraran actuacions subvencionables les inversions que compleixin els requisits de l'article 46 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Així, per tal que aquestes inversions siguin subvencionables, han de complir les condicions que estableix l'annex V d'aquesta resolució.

5. En el cas d'inversions destinades a complir normes de la Unió aplicables a la producció agrària, aquestes seran subvencionables sempre que es facin: en el cas de joves agricultors, en un termini màxim de 24 mesos des de la seva incorporació; en el cas general serà de 12 mesos des del moment en què els requisits passin a ser obligatoris.

6. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En qualsevol cas, no podran ser subvencionades les despeses següents:

a. Altres despeses relacionades amb els contractes d'arrendament amb opció de compra, tals com el marge de l'arrendador, els costos de refinançament d'interessos, les despeses generals i les despeses de l'assegurança.

b. Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

c. La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

d. La compra de drets de producció agrícola, de drets d'ajuda, animals, plantes anuals i la seva plantació. No obstant això, en el cas de reconstitució del potencial agrari malmès per desastres naturals i catàstrofes de conformitat amb l'article 18.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, els costos de compres d'animals es podran considerar subvencionables.

e. Els interessos de deute.

f. L'adquisició de terrenys per un import superior al 10% de la despesa total subvencionable de l'operació.

g. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

h. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

i. Les despeses de procediments judicials.

j. Les inversions contràries a les limitacions sectorials.

k. Totes les que no derivin de les actuacions o inversions que preveu el punt 2 anterior.

l. Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

m. Les inversions relacionades amb la plantació i reconversió de la vinya que no siguin corresponents a nous drets de plantació.

8. En tot cas, per poder ser considerada subvencionable, serà necessari que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquests efectes, serà preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment de tals extrems, incloent-hi la documentació que s'esmenta a l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

9. Quan l'import de la despesa subvencionable de les inversions superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o d'assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. El fet que a les illes només hi hagi un concessionari d'una marca no eximirà d'aquesta documentació.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

10. En el supòsit d'adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'haurà de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i hauran de ser objecte aquests extrems d'inscripció, en el registre públic corresponent. A aquests efectes serà preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment d'aquests extrems, aportant la documentació que s'esmenta a l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

11. S'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

12. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, per poder ser elegibles, han de disposar de la declaració, l'informe o la resolució corresponent d'impacte ambiental emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu.

A més, les operacions no podran afectar negativament i significativament els objectius de conservació de llocs de la Xarxa Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'Execució 807/2014, les instal·lacions hauran de complir, quan sigui aplicable, els preceptes que defineix el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica.

Cinquè Intensitat i límit de l'ajuda

1.La inversió màxima auxiliable per a aquesta convocatòria serà de 100.000,00 € per UTA i fins 1.500.000,00€.

La inversió màxima auxiliable per a tot el període de l'actual PDR, per explotació, serà de 1.500.000,00€.

Per a noves incorporacions es tindran en compte els ingressos que preveu el pla empresarial.

2. Els imports aplicables i els percentatges d'ajuda seran els següents:

2.1 Per a agricultors professionals o titulars d'una explotació agrària prioritària o les cooperatives de comercialització agrària, l'ajuda serà del 40% de la inversió subvencionable.

Aquest percentatge es podrà incrementar:

a) En 5 punts percentuals més en cadascun dels casos següents:

- Explotacions ubicades en tot o almenys el 25% de la superfície de l'explotació agrària en zones de Xarxa Natura 2000.

- Beneficiaris productors d'agricultura integrada.

- Beneficiaris que contemplin inversions destinades a la venda directa en el seu programa. L'import d'aquestes inversions haurà de ser, almanco, el 20% del total de la inversió auxiliada.

- Explotacions ubicades a Menorca.

- Explotacions situades en més del 50% de la seva superfície en zones desfavorides de muntanya de les Illes Balears (Directiva 86/466/CEE del Consell, de 14/07/1986)

b) En 10 punts percentuals en cadascun dels casos següents:

- Productors d'Agricultura Ecològica

- Inversions per a reduir el consum d'aigua subterrània en almenys un 20% o que utilitzin aigua regenerada o que desenvolupin sistemes de captació d'aigua de pluja.

- Joves agricultors establerts 5 anys abans de presentar la sol·licitud

- Inversions Col·lectives (Agrupacions de OPFHs, Cooperatives de Segon Grau)

- Inversions en el marc de l'Associació Europea d'Innovació.

- Compromís 5 anys substituir abonament nitrogenat per abonament foliar o de libració lenta.

- Explotacions a Eivissa i Formentera

c) En 15 punts percentuals:

- Projectes que obtinguin un mínim de 20 punts en el bloc 2 d'inversions mediambientals en concurrència competitiva.

- Per a inversions per introduir criteris d'Smart farmer a les explotacions ramaderes y agrícoles, sempre que representin, almanco, un 50% del total de les inversions de l'expedient.

L'ajuda combinada després de computar els diversos compliments no pot excedir mai el 60% del total de la inversió.

2.2. Per a agricultors que no inclou l'apartat 2.1, l'ajuda serà del 65% de la que correspondria a un agricultor professional segons l'apartat 2.1 anterior, amb els increments i els màxims corresponents.

2.3. Per a agricultors que prevegin, en el seu programa, inversions destinades a reduir la contaminació per nitrats d'origen animal de les aigües subterrànies en zones declarades vulnerables, l'ajuda serà del 60% per a les explotacions que estiguin en zones de muntanya, amb limitacions naturals o específiques, en el cas de joves que s'hi hagin instal·lat durant els cinc anys anteriors a la sol·licitud de l'ajuda, i del 40% a la resta de zones.

L'import de les inversions haurà de ser, almenys, el 20% del total. Les inversions es podran destinar, entre d'altres, a fosses de purins, a la impermeabilització de femers o a qualsevol altra inversió que eviti la percolació dels nitrats d'origen animal als aqüífers.

3. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de 3.500,00 euros.

4. L'import de l'ajuda no podrà superar en cap cas el cost de l'activitat que s'ha de dur a terme.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta resolució i acaba el 28 de febrer del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, segons el model oficial de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa d'aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF.

b. Si escau, document que acrediti la representació amb què s'actua. La representació s'ha d'acreditar en la forma que preveu l'article 5.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

c. Si escau, fotocòpia del títol acadèmic que acrediti la capacitació.

d. Si escau, document que acrediti haver realitzat cursos de capacitació.

e. Si escau, informe de vida laboral emès per la Seguretat Social, tret que s'atorgui l'autorització al FOGAIBA per sol·licitar-lo d'ofici.

f. Si escau, declaracions de l'IRPF per al nombre d'exercicis necessaris per completar la justificació de la capacitació professional, la viabilitat de l'explotació, la condició d'agricultor actiu o en cas de compra de maquinària, tret que s'atorgui l'autorització al FOGAIBA per sol·licitar-lo d'ofici.

g. Pla empresarial amb el contingut que preveu el model que figura a la pagina web del FOGAIBA.  

h. Pressupostos o factures proforma de les inversions que defineix l'apartat quart objecte d'ajuda.

i. Plànols o croquis dels immobles i la seva ubicació a l'explotació, en el cas que no s'hagi aportat projecte tècnic.

j. En el cas d'entitats jurídiques, còpia de les declaracions de l'impost de societats:

  • del darrer exercici fiscal per comprovar la condició d'agricultor actiu, si la seva explotació no és prioritària;
  • dels tres darrers exercicis, en cas de compra de maquinària.

k. En cas d'entitats jurídiques titulars d'una explotació agrària no prioritària, fotocòpia del resum anual de l'IVA.

l. Les entitats jurídiques que, a part de l'activitat agrària, tinguin algun altre tipus d'activitat econòmica, han de presentar un certificat emès per l'administrador de l'entitat jurídica titular de l'explotació agrària, indicant quins són els ingressos agraris de l'entitat que corresponen a algun dels tres exercicis fiscals anteriors, acompanyat de la relació de factures que justifiquen els ingressos esmentats.

m. Si escau, documentació acreditativa de la sol·licitud d'actualització de dades del RIA.

n. Si escau, formulari d'Inversions en regadius, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. 

La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o de diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no és necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes a les persones físiques que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la màxima puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat recollits en l'annex I d'aquesta Resolució, el compliment dels quals s'avaluarà en el moment de presentar la sol·licitud, excepte que s'indiqui el contrari.

El criteri 2.11, d'adquisició de maquinària agrícola, es puntuarà d'acord amb les característiques de les màquines descrites a l'annex II d'aquesta Resolució.

El màxim de puntuació és de 400 punts.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i, almenys, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes o el dia hàbil següent si aquests dies són inhàbils.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i els criteris de prioritat. A la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa corresponent.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedien la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que, amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris, s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció dins el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant o persones sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

Desè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert; aquesta obligació s'entendrà complerta amb la realització del 50% de l'import de la inversió aprovada, sempre que es compleixin les condicions mínimes exigides a l'apartat quart d'aquesta resolució.

- Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Incrementar un 5% els ingressos agraris inicials en un dels cinc anys següents al pagament de l'ajuda, excepte en els casos d'inici d'activitat que preveu el punt 1.2 de l'apartat tercer.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

 2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària que s'apliqui.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix l'apartat onzè i l'annex IV d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la resolució és de sis mesos en el cas de compra de maquinària, i de dotze mesos per a la resta d'inversions, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En el supòsit que se sol·liciti conjuntament subvenció de maquinària amb altres inversions, el termini és de dotze mesos.

En tot cas, aquest termini no podrà superar l'1 de desembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'ha d'especificar a la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no podrà superar l'1 de desembre del 2025.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals, calendaris de plantació i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de formulari, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'han de presentar als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest. 

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i el mesurament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d'aquest se'n deriva l'acreditació de tal extrem.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament. Aquests documents han d'anar acompanyats de l'extracte de moviments bancaris corresponent al compte del beneficiari de l'ajuda.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admetran pagaments en efectiu.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni proformes amb les factures i els justificants finals presentats).

d. Justificació de la titularitat del compte bancari.

e. En el cas d'inversions subvencionables que ho precisin, llicència o autoritzacions administratives.

f. En el cas de realització d'obra civil, s'ha d'aportar, si escau, a més de la llicència d'obra, el certificat final d'obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, i s'abonarà en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió.

6. Es podrà presentar sol·licitud d'un pagament parcial de l'actuació subvencionable realitzada. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.

7. Es podran presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

8. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

9. En l'execució de l'activitat subvencionada no s'admetran canvis entre els diferents capítols subvencionables que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda. Tampoc s'admetran canvis substancials dins de cada capítol.

10. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, així com l'annex IV que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè Bestreta de pagament de l'ajuda

1. Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s'haurà d'aportar d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

2. La sol·licitud de la bestreta s'ha de formular d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que estableix el punt 1 anterior.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest.

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i termes previstos a l'apartat onzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment de pagament de la bestreta.

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, haurà de sol·licitar així mateix la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, cal presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 4 de l'apartat onzè.

Tretzè Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal que ha habilitat a aquest efecte el servei esmentat a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022.

- El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, així com a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al programa i als criteris aprovats.

Dissetè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 de desembre de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

 

ANNEX I. CRITERIS DE PRIORITAT

1 BLOC DE CARACTERÍSTIQUES DE L'EXPLOTACIÓ BENEFICIÀRIA

1.1 Econòmic

El titular té la consideració d'agricultor professional. En el cas d'entitats jurídiques, un 50% dels seus socis han de complir la condició d'agricultor professional: 80 punts.

 

1.2 Econòmic

L'explotació del sol·licitant està qualificada com a explotació agrària prioritària: 10 punts.

 

1.3 Econòmic

Explotacions d'Eivissa i Formentera: 10 punts.

 

1.4 Econòmic

 Explotacions a Menorca: 5 punts.

 

1.5 Econòmic

Explotació situada, en més del 50%, en zones desfavorides de muntanya de les Illes Balears (Directiva 86/466/CEE del Consell, de 14de juliol de 1986): 3 punts.

1.6 Econòmic

Titulars d'explotació que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda, no tinguin concedida l'ajuda de la línia d'INEA en cap de les dues darreres convocatòries aprovades: 5 punts.

 

1.7 Econòmic

Titulars d'explotacions que s'hagin instal·lat en els últims 5 anys: 5 punts.

 

1.8 Econòmic

Tenir contractada una assegurança agrària que cobreixi les produccions en les quals se centra la inversió o que cobreixi almenys el 50% de tota la superfície de l'explotació: 10 punts.

 

1.9 Econòmic

Que almenys el 50% de la superfície de l'explotació estigui inscrita en una marca de qualitat diferenciada (IGP o DOP): 10 punts.

 

1.10 Econòmic

Que almenys un 50% de la cabanya ramadera de l'explotació (UGM) estigui destinada a la producció de marques de qualitat diferenciada: 10 punts.

 

1.11 Econòmic

Que almenys el 50% de la producció agrària o ramadera es comercialitzi sota l'empara de qualsevol altra marca col·lectiva: 5 punts.

 

1.12 Social – Igualtat

La persona titular de l'explotació és una dona.

En cas que el titular sigui una persona jurídica, almenys el 33% dels càrrecs de l'òrgan de direcció siguin dones: 10 punts.

 

1.13 Social – Igualtat

El titular és una explotació de titularitat compartida: 5 punts.

 

1.14 Social – Relleu generacional

El titular és una persona jove de menys de 41 anys. En cas que el titular sigui una persona jurídica, que almenys el 33% dels càrrecs de l'òrgan de direcció siguin joves de menys de 41 anys: 15 punts.

 

1.15 Social – Associacionisme sectorial

El titular sigui soci d'una OPA, que ha de certificar que està al corrent del compliment de les obligacions socials: 5 punts.

 

1.16 Social – Associacionisme econòmic

El titular sigui soci d'una SAT, una cooperativa o una unió de cooperativa que ha de certificar estar al corrent del compliment de les obligacions socials: 7 punts.

 

1.17 Social – Associacionisme econòmic

El titular té forma jurídica de cooperativa: 10 punts.

 

1.18 Social – Associacionisme econòmic

El titular té forma jurídica de SAT: 7 punts.

 

1.19 Social – Associacionisme econòmic

El titular té forma jurídica de SRM o qualsevol altra forma de societat civil: 5 punts.

 

1.20 Mediambiental

Pertànyer a una ADS o una ADV: 10 punts.

 

1.21 Mediambiental

Que l'explotació està inscrita en agricultura ecològica i que almenys el 50% de la superfície està emparada per la certificació ecològica: 10 punts.

 

1.22 Mediambiental

Que l'explotació està inscrita en producció integrada i que almenys el 50% de la superfície està emparada per la certificació de producció integrada: 5 punts.

 

1.23 Mediambiental

El 25% de la base territorial es troba en RN2000, ANEI, ANIT, AANP, ZEPA o altres espais de la Xarxa LECO: 5 punts.

 

1.24 Mediambiental

Explotacions en què almenys el 25% de la superfície estigui conreada amb varietats locals reconegudes en el catàleg balear de varietats locals: 5 punts.

 

1.25 Mediambiental

Explotacions mixtes agricultura i ramaderia. Calculat de la forma següent: un mínim del 25% de les seves UTA procedeixen de l'activitat ramadera i, de les UTA procedents d'activitat agrària, almenys hi ha dos cultius que representin, cadascun, un 25% més d'UTA: 5 punts.

 

1.26 Mediambiental

Explotacions en què almenys el 50% de la seva cabanya ramadera estigui reconeguda com a races autòctones o que es faci un maneig extensiu del bestiar (càrrega ramadera mínima entre 0,2 UBM/ha i 2 UBM/ha de superfície de pasturatge i farratgera): 5 punts.

 

1.27 Formació

El sol·licitant ha fet cursos d'alguna de les de les aplicacions següents: SGA@PP, SGAFot, SIGPAC i PRADIB: 5 punts.

 

1.28 Formació

El sol·licitant ha fet cursos sobre la presentació sol·licituds, notificació, firma i registre electrònic: 5 punts.

2 BLOC DE CARACTERÍSTIQUES DE LA INVERSIÓ - PLA D'EMPRESA 

2.1 Econòmic

Inversions en maquinària, instal·lacions o equips que millorin el rendiment, la productivitat o la competitivitat de l'explotació: 15 punts.

 

2.2 Econòmic

Pla d'inversió en què almenys el 15% de la inversió es dirigeixi a la digitalització aplicada a qualsevol dels àmbits de l'explotació: 10 punts.

 

2.3 Econòmic

Pla d'inversió en què almenys el 20% de la inversió estigui destinada al foment dels circuits curts de comercialització: 10 punts.

 

2.4 Econòmic

Inversions que suposin per si mateixes un augment de les UTA de l'explotació sempre que com a mínim justifiqui 0,5 UTA: 10 punts.

 

2.5 Econòmic

Projecte d'inversions de caràcter innovador: 13 punts.

 

2.6 Social

Plans en els quals almenys el 15% de la inversió estigui destinat a la millora del benestar animal: 5 punts.

 

2.7 Social

Actuacions per adaptar la normativa social i laboral existent o sobrevinguda o relacionades amb la millora de la salut i seguretat en el treball: 10 punts.

 

2.8 Social

Plans d'inversió que incloguin almenys el 15% de la inversió en maquinària, equips o instal·lacions en les explotacions que millorin la qualitat de vida del ramader: 10 punts.

 

2.9 Mediambiental – Reducció de CO2

Adquisició de maquinària motoritzada amb classificació A-B-C (Reial decret 448/2020, de 10 de març, sobre caracterització i registre de la maquinària agrícola): 15 punts.

 

2.10 Mediambiental – Reducció de CO2

Si l'adquisició de maquinària s'acompanya de la baixa d'una altra maquinària d'almenys un 60% de potència de la nova i de més de 12 anys d'antiguitat: 10 punts.

 

2.11 Mediambiental

Adquisició de maquinària agrícola amb funcions clarament ambientals d'acord amb la llista que inclou l'annex II i que representi almenys el 15% de la inversió: 10 punts.

 

2.12 Mediambiental – Reducció de CO2

Realització de plantacions de cultius permanents noves de:

Fins a 5 ha: 5 punts.

Més de 5 ha: 10 punts.

 

2.13 Mediambiental

Plans en què almenys el 15% de la inversió estigui relacionada amb el desenvolupament de l'apicultura o el foment de l'extensió de pol·linitzadors: 10 punts.

 

2.14 Mediambiental – Reducció de CO2

Plans d'inversió de 15% d'energies renovables a les explotacions: 10 punts.

 

2.15 Mediambiental

Plans en què almenys el 15% de les inversions impliqui un estalvi energètic demostrat mitjançant certificat tècnic (mínim 15%): 10 punts.

 

2.16 Mediambiental

Plans que incloguin almenys el 15% de les inversions relacionades amb la protecció de cultius enfront d'adversitats climàtiques (paravents, hivernacles, cobertes protectores, sistemes antigelades, drenatges...): 10 punts.

 

2.17 Mediambiental – Aigua

Projectes en els quals almenys el 15% de la inversió estigui destinat a reduir el consum d'aigües subterrànies, o l'aprofitament d'aigua regenerada o inversions per a la captació i recollida d'aigua pluvial (75 m3 com a mínim): 10 punts.

 

2.18 Mediambiental – Aigua

Plans que continguin almenys el 20% de la inversió destinada a reduir la contaminació per nitrats d'origen animal de les aigües subterrànies (fosses de purins, impermeabilització de femers o/a qualsevol altra inversió que eviti la percolació dels nitrats d'origen animal en els aqüífers): 10 punts.

 

2.19 Mediambiental – Sòls

Inversions en digitalització dirigides al control en l'aplicació de fitosanitaris i fertilitzants: 10 punts.

 

2.20 Mediambiental – Sòls

Plans que incloguin almenys el 15% de la inversió dirigida a evitar la pèrdua de sòl no inclosa en cap de les anteriors o a la recuperació o millora de la fertilitat del sòl (pujar del 0,5% al 2%): 10 punts.

TOTAL MÀXIM DE PUNTS POSSIBLES: 400 punts

Puntuació mínima 20%: 80 punts

 

ANNEX II. ​​​​​​​MAQUINÀRIA AGRÍCOLA (CRITERI 2.12)

1.Equips per al treball del sòl:

1.1 Subsoladors vibradors

1.2 Graderies per al desherbi mecànic

1.3 Màquines combinades per al treball del sòl

1.4 Equips per al cultiu entre línies per al desherbi mecànic

1.5 Altres equips per treballar el sòl: conformadora de terreny per a cultius hortícoles     

2. Equips de sembra i plantació:

2.1 Sembradores combinades

2.2 Equips de plantació

2.3 Equips de trasplantament

3. Equips per a l'atenció i la protecció dels cultius:

3.1 Equips de tall: màquina automatitzada formadora de planta viva

3.2 Equip de poda: desrapadores amb sistema de detecció de proximitat mitjançant sensors

3.3 Equips per a tractaments fitosanitaris

4. Equips de recol·lecció:

4.1 Vibradors i paraigües de recol·lecció

4.2 Veremadores autopropulsades amb sistema d'autorentada

4.3 Veremadores remolcades amb sistema d'autorentada

4.4 Embaladores de grans bales paral·lelepipèdiques

4.5 Rotoembaladors

4.6 Embolicadora de bales cilíndriques

4.7 Equips de recol·lecció de gra i llavors, únicament els destinats a recollir una mostra de la collita per a la seva anàlisi de paràmetres de qualitat posterior.

4.8 Màquina per separar test de planta viva (no inclou vehicle carregador)

5. Esmicoladores de bales

6. Altres materials i equips d'explotació agrària:

6.1 Màquina d'arrencada de planta viva en mota

6.2 Equips (raspalls) d'aclarida de fruit

6.3 Sembradores de sembra directa (filera i monogrà)

6.4 Picadores de residus de collita i poda.

7. Equips per incorporar fertilitzants:

7.1 Escampadors de fem sempre que incorporin sistemes per controlar el volum i del pes (cèl·lules de càrrega, transductors de pressió)

7.2 Injectors de purins (fem líquid)

7.3 Mànegues d'aplicació en bandes de purins (sistema de tubs penjants)

7.4 Distribuïdors de fertilitzants minerals

7.5 Maquinària que incorpori sistemes per a l'agricultura de precisió (GPS, sensors de velocitat)

7.6 Sistemes per mesurar la concentració de nutrients en fertilitzants orgànics (conductímetres, NIR), per controlar el dosatge (cabalímetres, electrovàlvules) i per controlar el volum i pes (cèl·lules de càrrega, transductors de pressió)

8. Maquinària excepcionalment innovadora i que, per aquest motiu, no s'ha pogut incorporar en aquesta llista, supeditada a un informe favorable del Centre de Mecanització Agrària que n'acrediti el caràcter innovador.

 

ANNEX III DEFINICIONS

Als efectes de la resolució de convocatòria, s'entén per:

1. Activitat agrària: el conjunt de treballs necessaris per mantenir l'explotació agrària o per obtenir productes agrícoles, ramaders o forestals, i també la venda directa de la producció pròpia sense transformació o amb una primera transformació, el producte final del qual estigui inclòs a l'annex i l'article 38 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, dins dels elements que integren l'explotació, en mercats municipals o en llocs que no siguin establiments comercials permanents. També es considera activitat agrària la que implica la gestió o la direcció i la gerència de l'explotació.

2. Explotació agrària: el conjunt de béns i drets que organitza empresarialment el titular en l'exercici de l'activitat agrària, primordialment amb fins de mercat, que constitueix en si mateixa una unitat tecnicoeconòmica.

3. Elements de l'explotació: els béns immobles de naturalesa rústica i qualsevol altre objecte d'aprofitament agrari permanent; l'habitatge amb dependències agràries; les construccions i les instal·lacions agràries, fins i tot de naturalesa industrial; el bestiar, les màquines i les eines integrats en l'explotació i que hi estiguin afectes, l'aprofitament i la utilització dels quals corresponen al titular en règim de propietat, arrendament, drets d'ús i gaudi o fins i tot per mera tolerància del propietari. Així mateix, constitueixen elements de l'explotació tots els drets i les obligacions que corresponguin al titular i estiguin destinats a l'explotació.

4. Titular de l'explotació: la persona física, tant si està en règim de titularitat única com compartida, o la persona jurídica, inscrites en el registre corresponent, que exerceix l'activitat agrària organitzant els béns i els drets que integren l'explotació amb criteris empresarials i assumint els riscos i les responsabilitats civil, social i fiscal que es puguin derivar de la gestió de l'explotació.

5. Agricultor o agricultora professional: la persona física titular d'una explotació agrària que obté almenys el 50% de la seva renda total d'activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària de l'explotació pròpia no sigui inferior al 25% de la seva renda total i el volum d'ocupació dedicat a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball agrari (UTA).

6. Agricultor o agricultora jove: la persona que no té més de quaranta anys, té la capacitació i la competència professional adequades i s'estableix en una explotació agrària per primera vegada com a titular d'aquesta explotació.  

7. Pla empresarial. Aquest pla ha de tenir les següents:

7.1. Característiques:

- Ha d'actuar sobre la millora tecnològica, l'eficiència i la modernització del procés productiu i la introducció de produccions innovadores respecte a la situació de l'explotació prèvia a l'actuació.

- Ha de contemplar uns ingressos o volum de facturació agraris a l'explotació de com a mínim els indicats a l'annex VI d'aquesta Resolució.

- Indicació dels ingressos prevists. La situació prevista haurà de suposar un increment del ràtio “ingressos de l'explotació/UTA” en algun dels cinc exercicis posteriors al pagament de l'ajuda d'un mínim del 5 %, excepte en els casos d'inici d'activitat, en els quals s'haurà d'arribar als ingressos mínims establerts a l'annex VI d'aquesta Resolució, durant un mínim de tres anys consecutius. 

7.2. Contingut:

- Una descripció de la situació inicial i la prevista amb la realització del pla de l'explotació agrícola, amb indicació de les fases i objectius concrets de desenvolupament de les activitats de l'explotació, que comprendrà almenys les dades següents:

a) Dimensió i característiques de l'explotació (superfície de l'explotació, tipus de cultius, unitats de bestiar, UTAs).

b) Maquinària i equipament.

c) Composició de la mà d'obra familiar i assalariada.

d) Ingressos o volum de facturació.

- Informació detallada sobre les inversions necessàries per desenvolupar les activitats de l'explotació agrícola, incloses les relacionades amb la sostenibilitat ambiental i l'eficiència de recursos.

- Nivell de compliment dels punts indicats a l'annex I d'aquesta Resolució, sobre criteris de prioritat.   

- Grau de viabilitat econòmica de l'explotació. 

8. Incorporació a l'activitat agrària. Es considera que un agricultor o entitat s'ha incorporat a l'activitat agrària en el moment de la sol·licitud d'inscripció al registre insular agrari corresponent com a titular d'una explotació agrària.

9. Unitat de treball agrari (UTA): el treball efectuat per una persona dedicada a temps complet durant un any a l'activitat agrària. Es calcula segons l'article 6 del Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre interinsular agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears.

10. Explotació agrària prioritària: s'entendrà com la que, segons el Decret 43/2015, de 22 de maig, té reconeguda aquesta classificació.

11. Viabilitat econòmica de l'explotació: es considerarà que una explotació és viable econòmicament quan les actuacions que implica el pla empresarial en la seva situació inicial suposin uns ingressos o un volum de facturació de l'explotació d'acord amb el que indica l'annex VI.

En el cas d'incompliment de la viabilitat econòmica en la situació inicial es podran determinar els ingressos agraris fent la mitjana de tres dels últims cinc exercicis anteriors, inclòs el darrer.

12. Condicionalitat: els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir els agricultors de conformitat amb el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre.

13. Petita empresa: empreses amb menys de 50 empleats el volum de negoci de les quals no sigui superior als 10 milions d'euros anuals.

14. Producte agrícola: producte inclòs a la llista de l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

15. Ingressos agraris: són els ingressos que ha rebut l'agricultor procedents de l'exercici de l'activitat agrària a la seva explotació, incloses les ajudes concedides per aquesta activitat agrària, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre i que aquests productes transformats segueixin sent propietat de l'agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.

 

ANNEX IV REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'inversions a explotacions agràries tenen la tipificació següent:

- Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució : CB

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS

- Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda. CB

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB

- Incrementar un 5% els ingressos agraris inicials en un dels cinc anys següents al pagament de l'ajuda, excepte en els casos d'inici d'activitat que preveu el punt 1.2 de l'apartat tercer: CS

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

 

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

 

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

 

 

​​​​​​​4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

 

ANNEX V INVERSIONS EN REGADIUS

Als efectes del que disposa l'apartat quart d'aquesta resolució, les inversions que incloguin actuacions en regadius només seran subvencionables quan compleixin els requisits següents:

1. Coherència amb la planificació hidrològica i Directiva marc de l'aigua

La dotació o millora de la instal·lació de reg ha de ser coherent amb els objectius, les assignacions o les reserves de recursos, els programes de mesures i la resta de determinacions que contingui el Pla hidrològic de les Illes Balears, que resultin aplicables a l'agricultura i al regadiu.

2. Sistema de mesurament de l'ús de l'aigua:

Quan l'objecte de l'operació inclogui la dotació o millora d'una instal·lació de reg, aquesta ha de disposar d'un sistema adequat per mesurar l'aigua que la instal·lació de reg utilitza. Aquest sistema de mesurament, en el cas que el subministrament d'aigua es faci a pressió, serà del tipus comptador mecànic o electromagnètic.

3. Condicions d'elegibilitat específiques per als projectes de millora d'instal·lacions de reg preexistents:

3.1 Estalvi potencial d'aigua:

L'estalvi potencial d'aigua que estableix l'apartat 4 de l'article 46 del Reglament 1305/2013 es determinarà en m3/any, d'acord amb la reducció teòrica de les necessitats de dotació de la parcel·la, derivada tant de la reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins de l'explotació, com de la reducció del volum requerit pel nou sistema d'aplicació del reg respecte del sistema primitiu. Aquest estalvi potencial ha de ser almenys del 10%. Per al càlcul d'aquest estalvi es tindrà en compte:

  • La reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins l'explotació.
  • La reducció del volum deguda al sistema d'aplicació del reg.
  • El canvi durador de l'orientació productiva de les parcel·les en les quals es milloren les instal·lacions de reg.

3.2 Reducció de l'aigua utilitzada per regadius preexistents que afectin masses d'aigua que no assoleixen el bon estat per raons relacionades amb les extraccions:

Si el regadiu preexistent, les instal·lacions del qual es pretenen millorar amb la inversió, afecta masses d'aigua superficials o subterrànies que, d'acord amb la planificació hidrològica, no assoleixen el bon estat o bon potencial per raons quantitatives, la inversió haurà d'assegurar una reducció efectiva en l'ús de l'aigua a nivell de la instal·lació de com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, que possibiliti la inversió.

La reducció efectiva en l'ús d'aigua de la instal·lació s'apreciarà sobre el volum d'aigua que utilitza la instal·lació, tant si és servida per una infraestructura de regadiu com si prové d'una captació pròpia. Aquesta reducció es calcularà com la diferència entre la dotació de l'explotació després de la modernització i la dotació abans de la modernització, en volum a l'any (m3/any). Tenint en compte que el Pla hidrològic de les Illes Balears estableix les dotacions com una referència a les necessitats teòriques d'aigua dels cultius, el concepte de dotació que estableix el Marc nacional s'aplicarà a les Illes Balears com el consum real d'aigua mesurat a l'explotació i registrat en el llibre d'explotació. En el càlcul del volum total utilitzat a l'explotació es computarà, si escau, l'aigua que l'explotació vengui a tercers.

Aquestes condicions no s'aplicaran a les inversions en una instal·lació existent que només afectin l'eficiència energètica o les inversions per a la creació d'un embassament o les inversions en l'ús d'aigua regenerada que no afectin una massa d'aigua subterrània.

4. Condicions d'elegibilitat específiques d'inversions per ampliar superfície regable. Nous regadius.

Només seran subvencionables les inversions per ampliar la superfície regable o nous regadius de l'explotació que utilitzin recursos procedents de masses d'aigües subterrànies o superficials avaluades d'acord amb la planificació hidrològica en vigor, que compleixin l'objectiu de bon estat, que impliquin la utilització de fonts d'aigua no convencionals com l'aigua regenerada o procedent de l'aigua de pluja, o bé que no el compleixin però per raons diferents de les quantitatives. És a dir, la massa d'aigua ha de complir l'objectiu de bon estat quantitatiu en tots els horitzons del Pla o bé haver estat caracteritzada com a massa d'aigua no sotmesa a pressió per extraccions en els estudis de base del Pla hidrològic.

No obstant el que disposa el paràgraf anterior, les inversions que suposin un increment net de la superfície irrigada seran subvencionables si:

La inversió es combina amb una inversió en una instal·lació de reg o en un element de la infraestructura de reg existents l'avaluació prèvia de la qual mostri que permet un estalvi potencial d'aigua d'entre un 5% i un 25% com a mínim, d'acord amb els paràmetres tècnics de la instal·lació o infraestructura existents, i la inversió garanteix una reducció efectiva del consum d'aigua, al nivell del conjunt de la inversió, que suposi com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, gràcies a la inversió en la instal·lació de reg o en l'element de la infraestructura de reg existents.

A més, no obstant això, la condició que l'estat de la massa d'aigua no hagi estat qualificat com a inferior a bo en el Pla hidrològic per motius quantitatius, no s'aplicarà a les inversions per crear una nova instal·lació de reg el subministrament d'aigua de la qual procedeixi d'un embassament existent aprovat per les autoritats competents abans del 31 d'octubre del 2013, si compleix les condicions següents:

L'embassament ha estat reconegut en el Pla hidrològic i ha estat sotmès als requisits de control que estableix l'article 11, apartat 3, lletra e, de la Directiva marc de l'aigua; a 31 d'octubre del 2013 estava en vigor un límit màxim del total de les extraccions de l'embassament, o bé un nivell mínim exigit de cabal de les masses d'aigua afectades per la bassa; aquest límit màxim i el nivell mínim exigit de cabal compleixen les condicions que estableix l'article 4 de la Directiva marc de l'aigua, i la inversió de la qual es tracti no dona lloc ni a extraccions que superin el límit màxim vigent a 31 d'octubre del 2013 ni a una reducció del nivell del cabal de les masses d'aigua afectades per sota del nivell mínim exigit a 31 d'octubre del 2013.

5. Inversions d'ampliació de regadiu combinades amb d'altres de modernització d'instal·lacions

Quan les inversions combinin la millora d'instal·lacions preexistents amb l'ampliació d'altres de noves, la reducció en l'ús de l'aigua que estableix l'article 46.6.a es determinarà considerant conjuntament les dues instal·lacions A (preexistent) i B (nova). Es calcularà restant de l'aigua utilitzada a A abans de la modernització (m3/any), tant l'aigua utilitzada a A després de la modernització (m3/any) com l'aigua utilitzada a B després de la nova transformació (m3/any). La reducció conjunta en l'ús de l'aigua de les dues instal·lacions A i B (m3/any) dividida entre l'estalvi potencial derivat de la modernització de la instal·lació A original (m3/any) haurà de ser com a mínim superior a 0,5 (50%).

Les inversions en regadiu han d'incloure una memòria que justifiqui el compliment d'aquests requisits, en funció del tipus d'actuació i la seva zonificació. A aquests efectes, les masses d'aigua que actualment no tenen un estat qualificat com a inferior al bo des del punt de vista quantitatiu en el Pla hidrològic de les Illes Balears es defineixen a la pàgina 274 del Pla hidrològic de les Illes Balears, http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST259ZI161681&id=161681.

 

ANNEX VI INGRESSOS AGRARIS PER TRAM D'UTA

Els ingressos agraris o de volum de facturació mínims que ha de tenir l'explotació per tal que es pugui considerar econòmicament viable en la seva situació inicial són els següents:

Ingressos agraris                            Trams segons el nombre d'UTA

12.000,00€                                         Fins a 1

6.000,00€                                           De més d'1 a 2

3.000.00€                                           De més de 2 a 3

2.000,00€                                           De més de 3 a 4

1.000,00€                                           De més de 4 a 5

0€                                                       Més de 5

Els ingressos agraris mínims de l'explotació exigibles en la seva situació inicial per tal que aquesta es pugui considerar viable econòmicament es calcularan sumant els ingressos agraris corresponents a cada un dels trams d'UTA i, en cas de fraccionament del darrer tram, se'n calcularà la part proporcional.