Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I ALIMENTACIÓ
Núm. 574170
Resolució de la direcció general d’Agricultura, Pesca i Alimentació de 23 de novembre de 2021 relativa al procés de selecció de l’operadora que gestionarà el servei de retirada i eliminació dels cadàvers dels animals generats a les explotacions ramaderes de Mallorca, en el marc dels 43º, 44º y 45º Plans Nacionals d’Assegurances Agràries Combinades (Plans 2022, 2023 i 2024), i per la qual s’estableixen les condicions i requisits tècnics mínims a complir per les operadores que optin a fer la gestió esmentada
Antecedents
1. D'acord amb el Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, pel qual s'estableixen les normes sanitàries aplicables als subproductes animals i als productes derivats no destinats al consum humà, els cadàvers dels animals de companyia i producció es classifiquen com a material de categoria 1 o 2 i s'han d'eliminar d'acord amb el que estableixen els articles 12 i 13. Alhora, les condicions especials d'eliminació per a aquests subproductes s'ha desenvolupat a l'article 15 i al capítol III del Reglament (UE) 142/2011 de la Comissió, de 25 de febrer de 2011. No obstant això, l'article 19 del Reglament estableix excepcions per a la gestió d'aquest subproducte i recull que l'autoritat podrà autoritzar l'eliminació, entre d'altres:
Una eliminació adient dels cadàvers de producció és fonamental per garantir la protecció de la sanitat animal, la salut de les persones i la protecció del medi ambient.
2. En l'àmbit nacional, l'article 16 del Reial decret 1528/2012 estableix que les autoritats competents podran autoritzar, d'acord amb l'article 19 del Reglament (CE) 1069/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre, l'eliminació dels anteriors subproductes, d'acord amb les excepcions que estableix la normativa comunitària.
3. Les condicions per establir les zones remotes es troben recollides al Reial decret 1131/2010, de 10 de setembre, pel qual s'estableixen els criteris per establir les zones remotes a l'efecte d'eliminar determinats subproductes animals no destinats al consum humà generats a explotacions ramaderes. Concretament, l'article 3 del Reial decret estableix que és un motiu per declarar zona remota les comunitats autònomes insulars i les ciutats de Ceuta i Melilla l'absència de plantes de transformació o plantes d'incineració adients o suficients per al tractament dels subproductes que es vulguin exceptuar.
4. Així, d'acord amb tot això, l'eliminació dels subproductes d'origen animal no destinats al consum humà (en endavant, SANDACH) mitjançant enterraments controlats, en particular cadàvers d'animals morts a les explotacions ramaderes, es pot justificar en situacions específiques, especialment en zones remotes.
5. La manca a les Illes Balears de plantes de transformació, l'escassa implantació d'incineradores, a més de la llunyania i fragmentació territorial, determinen un cost elevat, molt superior a la mitjana de l'Estat, en la recollida i el transport dels subproductes animals per tal d'eliminar-los posteriorment, que, a hores d'ara, assumeixen els titulars de les explotacions ramaderes mitjançant l'abonament directe a la gestora dels serveis.
6. Amb l'objecte de poder atendre d'una manera racional la legislació comunitària i nacional en matèria de subproductes animals i productes derivats no destinats al consum humà (SANDACH) les Illes Balears es declarà “zona remota” mitjançant la Resolució del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 6 de juny de 2014 (BOIB núm. 81, de 14 de juny de 2014), per la qual s'estableix com a zona remota tot el territori de la Comunitat Autònoma de les Balears i es van establir les condicions per a eliminar determinats subproductes mitjançant l'enterrament in situ, sota supervisió oficial. Aquesta Resolució té una vigència fins al 31 de desembre de 2021 i n'està prevista la pròrroga.
7. En aquesta Resolució, per la qual s'estableix com a zona remota tot el territori de les Illes Balears, es va autoritzar l'enterrament in situ dels cadàvers d'èquids i de cadàvers d'animals de granja, inclosos aquells que continguin material específic de risc (MER) en el moment de l'enterrament, sempre que no s'hi hagués confirmat oficialment la presència d'una encefalopatia espongiforme transmissible (EET) o fossin sospitosos d'estar afectats per una EET, d'acord amb el Reglament (CE) 999/2001 a les explotacions ramaderes en les quals s'haguessin generat o en els llocs autoritzats per les autoritats competents en matèria de residus de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
8. El dia 20 de juliol de 2021 es va posar en funcionament la cel·la específica de l'abocador de coa de Son Reus per enterrar-hi cadàvers de gran volum de les explotacions ramaderes de l'illa de Mallorca. L'entrada en funcionament d'aquest servei va donar resposta a una reivindicació històrica del sector ramader de Mallorca de disposar d'un espai autoritzat per poder enterrar-hi cadàvers d'animals de producció quan aquest enterrament no estigui permès a l'explotació ramadera.
9. Uns costs d'eliminació dels cadàvers de les explotacions ajustats són fonamentals per garantir-ne una viabilitat econòmica adient. En aquest sentit, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural considera que és una estratègia adient per controlar aquestes despeses fomentar la recollida i retirada dels cadàvers de les explotacions ramaderes en el marc del Sistema Espanyol d'Assegurances Agràries gestionat per AGROSEGURO, entitat tutelada per l'Entitat Estatal d'Assegurances Agràries OA (ENESA).
10. El servei de recollida i eliminació de cadàvers en el marc del Sistema Espanyol d'Assegurances Agràries el duen a terme els gestors amb contracte en vigor amb l'entitat AGROSEGURO, que prèviament han d'haver estat designats per l'autoritat competent.
11. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural considera que, una vegada iniciat a Mallorca el funcionament de la cel·la específica de l'abocador de coa de Son Reus ―a Menorca ja es troba en funcionament i a Eivissa i a Formentera, en procés―, es fa necessari, per garantir la viabilitat econòmica del servei de recollida i eliminació de cadàvers, iniciar el procediment de designació del gestor que ofereixi millors condicions econòmiques i tècniques.
Fonaments de dret
1. El Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, pel qual s'estableixen les normes sanitàries aplicables als subproductes animals i als productes derivats no destinats al consum humà (SADACH) que regula les condicions en les quals s'han de dur a terme la recollida, el transport i eliminació d'aquests, i on consta que recau sobre els ramaders l'obligació legal de retirada i destrucció dels animals morts en les seves explotacions.
2. El Reglament (UE) 142/2011 de la Comissió, de 25 de febrer de 2011, pel qual s'estableixen les disposicions d'aplicació del Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, a l'article 15 determina les condicions en les quals haurà de dur a terme la incineració i enterrament de subproductes animals en zones remotes que es declaren, les quals són definides en el capítol III de l'annex VI.
3. La Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, on consta a l'article 7 que els propietaris o responsables dels animals han d'eliminar o destruir els cadàvers d'animals que tinguin sota la seva responsabilitat en la forma i condicions establertes en la normativa aplicable.
4. El Reial decret 1131/2010, de 10 de setembre, pel qual s'estableixen els criteris per a l'establiment de les zones remotes a efectes d'eliminació de certs subproductes animals no destinats al consum humà generats en les explotacions ramaderes, a l'article 13 disposa que és un motiu per l'autoritat competent per establir la delimitació de zones remotes en comunitats insulars, quan no disposin de plantes de transformació o de planta d'incineració adequades o suficients per al tractament de subproductes que es volen exceptuar del règim general d'eliminació.
5. La Resolució del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 6 de juny de 2014 (BOIB núm. 81, de 14 de juny de 2014), per la qual s'estableix zona remota tot el territori de la Comunitat Autònoma de les Balears i estableix les condicions per a l'eliminació de determinats subproductes mitjançant l'enterrament in situ, sota supervisió oficial.
6. L'article 31.4 de l'Estatut d'autonomia, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat ―Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat― atribueix a la Comunitat Autònoma la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució en matèria de sanitat animal, no prevista a l'article 70 com a competència pròpia dels consells insulars.
A més, la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, atribueix als consells les competències, la potestat executiva i la reglamentació de naturalesa purament organitzativa en matèria de sanitat animal.
7. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació exerceix, entre d'altres, la competència en matèria de sanitat animal.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Iniciar el procés de selecció de l'operadora que gestionarà el servei de retirada i eliminació dels cadàvers d'animals generats en les explotacions ramaderes de l'illa de Mallorca, inclòs en el marc dels 43º, 44º y 45º Plans Nacionals d'Assegurances Agràries Combinades (Plans 2022,2023 i 2024).
2. Establir les condicions i els requisits tècnics mínims a complir per les operadores que opten a dur a terme la gestió esmentada i que es troben recollides en l'annex I d'aquesta resolució.
3. Establir la documentació que han d'aportar les empreses gestores interessades a operar a l'illa de Mallorca, recollides a l'annex II d'aquesta resolució.
4. Determinar que les operadores interessades en aquest procés de selecció, a partir de l'endemà de la publicació en el BOIB i per un termini de trenta dies naturals, puguin presentar la seva sol·licitud de participació i propostes, de manera telemàtica, a través de la seu electrònica de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (seuelectronica.caib.es).
5. Posar aquesta resolució, amb les condicions i requisits tècnics a complir per les empreses interessades, així com la documentació i instruccions necessàries, a disposició de les empreses interessades en la mateixa adreça electrònica. S'hi inclou com a annex III el model de sol·licitud a presentar-hi.
6. Notificar aquesta resolució a l'Entitat Estatal d'Assegurances Agràries (ENESA) del Ministeri d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Medi Ambient, així com a l'Agrupació Espanyola d'Entitats Asseguradores de les Assegurances Agràries Combinades, SA (AGROSEGURO).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El recurs d'alçada s'ha d'entendre desestimat si un cop transcorreguts tres mesos des que es va interposar no se n'ha dictat resolució. En aquest cas, queda oberta la via contenciosa administrativa en els terminis que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Palma, 23 de novembre de 2021)
El director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural Fernando Fernández Such
ANNEX I
Condicions i requisits tècnics mínims per fer la gestió del servei de retirada i eliminació de cadàvers d'animals morts generats a les explotacions ramaderes assegurades de mallorca
1. Condicions bàsiques de l'empresa gestora
2. Requisits tècnics. Requeriments genrèrics
3. Requeriment per a la gestió de rutes
L'empresa ha de disposar dels components següents:
4. Requeriments de vehicles de transport
En cas de ser un sistema manual, signatura de la persona que ha generat el tiquet i recollit les dades anteriors.
En cas que el sistema automàtic no deixi tiquet, posarà a disposició de l'assegurat la informació detallada anteriorment, en menys de 24 hores, mitjançant un missatge al telèfon mòbil o a través del correu electrònic.
5. Formació i equipament de personal
El personal ha de disposar d'informació i formació sobre el procés en el qual intervé.
6. Dies de servei i freqüència de retirada
7. Barem per a la valoració de les empreses interessades
Barem de valoració del gestor |
Ponderació % |
Valoració per preu |
60 |
Valoració per equipament |
20 |
Valoració de l'experiència |
5 |
Valoració de la situació financera |
5 |
Valoració de bioseguretat |
5 |
Altres factors |
5 |
ANNEX II
Procés de presentació d'ofertes
Quan es tingui previst incorporar vehicles a la flota, s'hi adjuntarà un pressupost oficial d'adquisició dels vehicles que indiqui data de subministrament i característiques dels vehicles.
ANNEX III
Declaració de sol·licitud per a ser designat gestor operador de prestació del servei de retirada d'animal morts en el sistema d'assegurances agràries en les explotacions ramaderes situades a mallorca
|
|
|
|
|
|
Codi Sia
Destinació |
Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural |
Dodi dir3 |
A04027006 |
Sol·licitant
Nom i llinatges |
|
||
Domicili |
|
||
Municipi |
|
DNI/NIE |
|
Telèfon |
|
Codi postal |
|
Codi del Registre Nacional Establiments i Mitjans de Transport SANDACH |
|
||
Adreça electrònica |
|
Representant
DNI/NIE |
|
Nom |
|
Llinatges |
|
Càrrec |
|
Domicili |
|
||
Municipi |
|
Codi postal |
|
Telèfon |
|
|
|
Adreça electrònica |
|
COMUNIC: |
1. Que estic interessat a participar en el procés de selecció de l'operadora que gestionarà el servei de retirada d'animals morts dins el Sistema d'Assegurances Agràries Combinades a tot el territori de Mallorca. 2. Que, amb aquesta finalitat, declar, als efectes legals oportuns, que accept i complesc totes les condicions i requisits tècnics mínims fixats per la Resolució de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural relativa al procés de selecció de l'operadora que gestionarà el servei de retirada i eliminació de cadàvers d'animals morts generats a les explotacions ramaderes assegurades de Mallorca. 3. Que oferesc fer el servei de retirada, transport i eliminació de cadàvers, durant tot el període de vigència assenyalat, al preu màxim (IVA inclòs) d .................. € / kg. 4. Que adjunt la documentació requerida a la Resolució de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural relativa al procés de selecció de l'operadora que gestionarà el servei de retirada i eliminació de cadàvers d'animals morts generats a les explotacions ramaderes assegurades de Mallorca.
|
Notificació |
Notificació electrònica (obligatòria per a les persones jurídiques) Subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques d'acord amb el que estableix l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els avisos de la posada a disposició de la notificació a la Carpeta Ciutadana del Punt d'Accés General de l'Estat* s'enviaran a: Adreça electrònica diferent indicada a continuació: *Disponible a l'adreça: http://sede.administracion.gob.es/carpeta/clave.htm |
DECLAR que les dades consignades són certes.
(Localitat i data)
(Signatura)
NOTA: Abans de signar la sol·licitud, heu de llegir la informació sobre protecció de dades que es presenta a la darrera pàgina.
DOCUMENTACIÓ:
Documentació de la qual ja disposa una administració pública (art. 28.3 Llei 39/2015)
Identificació del document:
Expedient o núm. de registre d'entrada:
Òrgan:
Administració (i conselleria, si escau):
Codi segur de verificació, si escau:
Identificació del document:
Expedient o núm. de registre d'entrada:
Òrgan:
Administració (i conselleria, si escau):
Codi segur de verificació, si escau:
Documentació que hi adjunt
Escriptures constitució
Raó social
Acord de representació
Fotocòpia del DNI (titular o representant)
Memòria tècnica de l'oferta
Informació sobre protecció de dades personals |
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la legislació vigent en matèria de protecció de dades, us informam del tractament de dades personals que conté aquesta sol·licitud/formulari. Informació sobre protecció de dades personals: De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la legislació vigent en matèria de protecció de dades, s'informa del tractament de les dades personals que conté aquest formulari. Finalitat del tractament i base jurídica: Tramitació dels procediments de selecció de l'operadora que gestionarà el servei de retirada i eliminació de cadàvers dels animals generats en les explotacions ramaderes de Mallorca. Responsable del tractament: Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Destinataris de les dades personals: Es cediran les dades personals a l'empresa AGROSEGURO als efectes de la valoració tècnica de l'oferta. Termini de conservació de les dades personals: Serà d'aplicació el que preveu la normativa d'arxius i documentació. Exercici de drets i reclamacions: La persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix el RGPD) davant el responsable del tractament esmentat abans, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es). Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD). Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma; adreça electrònica de contacte: protecciodades@dpd.caib.es). |