Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 564392
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, a proposta de la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’autoritza i disposa la despesa, es reconeix l’obligació i es proposa el pagament per compensar pràctiques professionals no laborals corresponents a especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. Per Resolució conjunta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i del conseller d'Educació i Universitats, de 1 de desembre de 2015, es varen aprovar accions formatives dirigides preferentment a treballadors i treballadores desocupats, impartides per centres educatius públics. La quantia de la subvenció de les «Pràctiques professionals no laborals en empreses» és de 3 euros per alumne i hora de pràctiques d'acord amb la lletra D de l'apartat quart de la Resolució i aquests ajuts es poden dirigir a les empreses per compensar l'execució de pràctiques no laborals corresponents a especialitats formatives.

2. S'ha comprovat que les empreses que consten en l'annex d'aquesta Resolució estan al corrent de l'acompliment de les seves obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'administració de l'Estat.

3. S'ha comprovat que les empreses que consten en l'annex d'aquesta Resolució estan al corrent de l'acompliment de les seves obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. S'ha revisat la documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud d'acord amb les exigències establertes per l'article 25.3 del Reial Decret 395/07, de 23 de març, que regula el subsistema de formació professional per l'ocupació, i per l'article 24 de l'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, que desenvolupa el Reial Decret 395/07, en matèria de formació de l'oferta i estableix les bases reguladores per la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament. L'entitat ha presentat la documentació requerida per la tramitació de l'ajut.

5. S'ha comprovat a la base de dades de sistema d'informació dels serveis públics d'ocupació, les hores de pràctiques no laborals realitzades a l'empresa.

Fonaments de dret

1. D'acord amb l'article 66 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, l'educació de persones adultes té la finalitat d'oferir a tots els majors de divuit anys la possibilitat d'adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds pel seu desenvolupament personal i professional, i per assolir aquesta finalitat disposa que les administracions educatives podran col·laborar amb altres administracions públiques amb competències en la formació d'adults i, en especial, amb l'administració laboral.

2. L'apartat segon de la disposició addicional cinquena de la Llei Orgànica 5/2002, de Qualificació i formació professional, disposa que les administracions educatives i laborals competents establiran el procediment per tal que els centres autoritzats per impartir formació professional del sistema educatiu que reuneixin els requisits necessaris puguin impartir també formació professional per a l'ocupació.

3. D'acord amb l'article 2.2 de Decret 22/2020 de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat de Decret d'aprovació dels Estatuts de Servei d'Ocupació de les Illes Balears, pot dur a terme, entre altres, les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació i formació amb alternança amb l'ocupació que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors.

4. L'article 11.2 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació dins de l'àmbit laboral, disposa que: «L'oferta formativa per a treballadors desocupats es desenvoluparà mitjançant programes de les administracions competents dirigits a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per la seva inserció o requalificació professional i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a l'obtenció de certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10. Així mateix, les accions formatives incloses en l'oferta podran estar orientades al foment de l'autoocupació i l'economia social, així com preveure fer pràctiques professionals no laborals en empreses».

5. L'apartat primer de la disposició transitòria primera de Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, que desplega la Llei 30/2015, per la qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, disposa que els procediments de concessió de subvencions en matèria de formació professional per a l'ocupació que s'iniciïn a partir de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret i amb anterioritat a l'entrada en vigor de la normativa que desplegui, es regiran per la normativa que els sigui aplicable. Els procediments s'entendran iniciats amb l'entrada en vigor de les corresponents convocatòries.

6. Aquest procediment s'inicià amb la Resolució conjunta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, president del SOIB, i del conseller d'Educació i Universitats, d'1 de desembre de 2015, s'aproven accions formatives dirigides preferentment a treballadors i treballadores desocupats, impartides per centres educatius públics, durant el període 2015-2017, per la qual cosa es regeix per l'anterior Reial decret 395/07, de 23 de març. L'article 9.1.a), estableix que poden impartir formació professional per a l'ocupació, entre d'altres, les administracions públiques competents en matèria de formació professional per a l'ocupació a traves dels seus centres propis, incloent-hi aquells de l'administració que disposin d'instal·lacions i equipaments adequats. L'article 25.3 disposa que “així mateix, es potenciaran acords amb les empreses, públiques o privades, a fi d'afavorir la realització de pràctiques professionals (incloses les de caràcter internacional), l'intercanvi de tecnologies i de personal expert i la utilització d'infraestructures i mitjans tècnics i materials. Les pràctiques professionals en les empreses no suposaran, en cap cas, l'existència de relació laboral entre els alumnes i les empreses.

En l'acord haurà de descriure el contingut de les pràctiques, així com la seva durada, lloc de realització i horari, i el sistema de tutories per al seu seguiment i avaluació. Abans del començament de les pràctiques, es posarà en coneixement dels representants legals dels treballadors a l'empresa l'esmentat acord, així com una relació dels alumnes que hi participen.

7. L'article 24 de l'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, que desenvolupa el Reial Decret 395/07, en matèria de formació de l'oferta i estableix les bases reguladores per la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament, estableix que: «Les administracions públiques competents han de promoure les pràctiques professionals no laborals en les empreses dels treballadors desocupats tenint en compte la seva adequació al territori de on es realitzin i al mercat de treball corresponent a aquest. Abans del començament de les pràctiques es posaran en coneixement dels representants legals dels treballadors en les empreses els acords o convenis que se subscriguin a aquest efecte, així com una relació dels participants en aquelles. Les pràctiques podran tenir lloc, bé simultàniament a la realització de l'acció formativa o un cop finalitzada quan s'hagi superat la mateixa amb una avaluació positiva .Les administracions públiques competents en matèria de formació professional per a l'ocupació promouran la realització de pràctiques en empreses com a part d'itineraris integrats de formació per a la inserció laboral. Les administracions públiques competents poden destinar fins a un màxim de 6 euros per alumne i hora de pràctiques per compensar la realització d'aquestes en els termes i condicions que aquelles determinin. Aquesta compensació s'atorgarà mitjançant concessió directa per l'òrgan estatal o autonòmic competent, segons el règim que estableix el Reial decret 357/2006, de 24 de març. La justificació de la realització de les pràctiques es realitzarà davant l'Administració competent segons els termes del conveni o acord subscrit a aquest efecte. Els treballadors tenen cobert el risc d'accident derivat de l'assistència a les pràctiques en empreses i podran tenir dret a les beques i / o ajudes regulades en els articles 25, 26 i 27 d'aquesta Ordre”.

8. La compensació de la realització de les pràctiques professionals en empreses s'atorgarà mitjançant concessió directa i es regirà pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, que regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i la formació professional ocupacional.

9. Les subvencions establertes i gestionades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o per les entitats públiques que en depenen, es regeixen pel que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).

10. També és d'aplicació el Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. D'acord amb el que disposa l'article 11.f) de Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 24 de Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la presentació de declaració responsable podrà substituir la presentació del certificat d'estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros.

12. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 de Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i amb el Conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades de identitat (DNI). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com còpia del document d'identitat si cal, juntament amb la sol·licitud d'ajudes.

Així mateix, en relació amb l'Agència Tributària Autonòmica, l'article 38 de Decret 75/2004, de 27 d'agost, el qual desplega la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, prèviament a la concessió de subvencions, comprovarà d'ofici que els seus beneficiaris estiguin al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma. Correspon a les unitats de gestió econòmica comprovar i certificar la situació dels beneficiaris davant la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici que el titular de la secció pressupostària en designi d'altres.

13. L'article 9.4.i) del Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat de Decret d'aprovació dels Estatuts de Servei d'Ocupació de les Illes Balears, preveu entre les funcions de president de Servei de Ocupació de les Illes Balears, la concessió d'ajudes i subvencions.

Conclusió

Per tot això, i vist l'informe del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5 amb data 22 de setembre de 2021, inform favorablement sobre la concessió de subvencions en concepte de pràctiques professionals no laborals adreçades a empreses per compensar-ne l'execució, així com autoritzar i disposar la despesa, reconèixer l'obligació i proposar el pagament de les empreses que consten en l'annex d'aquesta Resolució.

Proposta de resolució

Propòs al conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball que dicti una resolució en els termes següents:

1. Aprovar la concessió d'una subvenció a favor de les empreses beneficiàries que consten en l'annex d'aquesta Resolució per compensar pràctiques professionals no laborals corresponents a especialitats formatives adreçades a treballadors desocupats. La quantia és de 3 € per alumne/a i hora de pràctiques d'acord amb la lletra D de l'apartat quart de la convocatòria esmentada.

2. Autoritzar i disposar una despesa per un import global de 2.160 €, a favor dels beneficiaris que consten en l'annex d'aquesta Resolució amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 47000 00 21020 per un import de 720 euros i a la partida pressupostària 76101 322D06 48000 00 21020 per un import de 1.440 euros dels pressuposts vigents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Reconèixer l'obligació i proposar el pagament per l'import global de 2,160 € a favor de les empreses beneficiàries que consten en l'annex d'aquesta Resolució amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 47000 00 21020 per un import de 720 euros i a la partida pressupostària 76101 322D06 48000 00 21020 per un import de 1.440 euros dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2021.

4. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Servei d'Ocupació de les Illes Balears..

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 28 de setembre de 2021

El director general de Model Econòmic i Ocupació Llorenç Pou Garcias Per delegació del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB (BOIB núm. 94 d'11/07/19)  La directora proposant Pilar Ortiz Vilar

 

ANNEX

EMPRESA PRÁCTICAS NIF Nº CURSO Nº SINCO Nº ALUMNOS Nº HORAS IMPORT SUBVENCIÓN IMPORTE
(Nº ALUMNOS X Nº HORAS X IMPORTE SUBVENCIÓN)
IMPORTE TOTAL
ALEJANDRO PAREJA RAMIS 43150557G 775/18 81) 15610/21 1 160 3 480 480
ASCP CAN DULCE G07112246 775/18 (2) 15757/21 1 160 3 480 480
CASA RELIGIOSA DE PALMA R0700696H 775/18 (4) 15759/21 1 160 3 480 480
CREU ROTJA ESPANYOLA Q2866001G 775/18 (3) 15606/21 1 160 3 480 480
GO CONSULTING CB E16609216 781/2018 (1) 15607/21 1 40 3 120 120
IBECON 2003,SL B47511126 781/2018 (2) 15604/21 1 40 3 120 120