Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 564864
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 8 de novembre de 2021, relatiu a la convocatòria d'ajuts individuals de caràcter econòmic per a persones majors de 18 anys que acudeixin a un centre de dia amb dependència reconeguda per cobrir despeses de suport al domicili del Consell Insular de Menorca provocats per la COVID-19 (exp. 03140-2021-000654)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'estat d'alarma s'ha prorrogat, successivament, fins a les 00.00 hores del 21 de juny de 2020, d'acord amb el Reial decret 555/2020, de 5 de juny (BOE núm. 159 de 6 de juny).

Aquesta circumstància va implicar el tancament dels recursos especialitzats de centre de dia, mitjançant els quals les persones amb dependència reconeguda milloren o mantenen el màxim nivell possible d'autonomia i benestar, prevenint situacions de major dependència, potenciant la inclusió i donant suport a les famílies. A més a més, permeten la conciliació laboral i el descans necessari per als curadors principals i faciliten que les persones amb dependència puguin viure al seu domicili el màxim temps possible.

L'estat d'alarma i les seves successives pròrrogues, així com els tancaments constants que han sofert durant el darrer any i mig, ha generat que el col·lectiu que tenia reconegut un recurs especialitzat de centre de dia o centre ocupacional hagi deixat de rebre la prestació tècnica requerida en les condicions necessàries. Tot això a més a més del major impacte negatiu en el perfil d'usuari de centre de dia tenint en compte que són persones amb una situació elevada de dependència i, per tant, amb una major necessitat d'atenció individualitzada i especialitzada per mantenir el màxim nivell possible d'autonomia i benestar.

D'altra banda, l'acceptació del recurs especialitzat de centre de dia en horari de matí per a persones amb una situació elevada de dependència comporta que no puguin sol·licitar una prestació econòmica per la seva cura, com estableix L'article 25.1 bis de la Llei 39/2006, de 14 de desembre. Per contra, les persones amb una situació no tan elevada de dependència i que gaudeixen d'un recurs especialitzat de centre ocupacional, on el perfil d'usuari té una major autonomia i té dret al cobrament d'una prestació econòmica per a cures, un complement econòmic que els permet millorar el suport domiciliari.

L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'01/03/2007), diu que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

Els articles 36.1 c, 36.2 b i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (BOE núm. 80 de 03/04/1985), estableix que són competències dels consells insulars la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i el foment o la coordinació de la prestació unificada de serveis dels municipis del seu respectiu àmbit territorial, per la qual cosa aquests han d'assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal, així com la major eficàcia i economia en la seva prestació mitjançant qualsevol fórmula d'assistència i cooperació municipal.

D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb alguna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerabilitat per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.

L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009 recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.

Alhora, l'article 37 i de la Llei 4/2009 disposa que correspon als consells insulars tramitar, gestionar i concedir les prestacions econòmiques en matèria de serveis socials, i les que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 48 de la Llei 4/2009, el govern autonòmic, els consells insulars i els ajuntaments han de col·laborar en l'aplicació de polítiques de serveis socials, en el marc de les seves competències, mitjançant els instruments establerts en la legislació general i sectorial.

L'objecte i la finalitat d'aquests ajuts individuals de caràcter econòmic és pal·liar l'impacte negatiu que ha suposat el tancament del recurs de centre de dia, recurs que permet la cobertura de les necessitats socials bàsiques, que facilita un escenari d'autonomia econòmica de les unitats de convivència i, més concretament, permet evitar posar en perill la convivència en la unitat familiar, incloure programes de suport familiar o programes de suport a la inserció social.

Segons el perfil d'usuari objecte d'aquesta prestació d'emergència social, es consideren com de primera necessitat les cures dirigides a atendre necessitats, ja siguin motores, cognitives, sensorials, de parla o alimentàries, que requereixen d'una atenció personalitzada i especialitzada, com és la prestació tècnica de centre de dia.

És voluntat del Consell Insular de Menorca posar a l'abast del col·lectiu esmentat un ajut individual de caràcter econòmic que permeti pal·liar l'impacte negatiu que ha tingut la crisi causada per la COVID-19 i les seves conseqüències directes, com és el tancament dels serveis de centre de dia que supleixen el suport al domicili que requereixen, faciliten la seva existència i la seva inclusió en la comunitat.

El Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2021 preveu una partida pressupostària en concepte d'Ajuts econòmics per SAD a persones discapacitades (23131 - 4800007), per un import total de 120.000,00 € (cent-vint mil euros).

Revisat l'expedient, i vistos els informes d'oportunitat de la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, i de legalitat de l'assessor jurídic corresponent;

Atesa la voluntat del Consell Insular de Menorca (d'ara endavant CIM) de gestionar de forma directa aquests ajuts individuals de caràcter econòmic per a persones amb dependència reconeguda per cobrir despeses de serveis de suport al domicili per a l'any 2021 com a conseqüència de la crisis generada per la COVID-19;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social,

El Consell executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts individuals de caràcter econòmic del Consell Insular de Menorca a persones majors de 18 anys que acudeixin a un centre de dia amb dependència reconeguda per cobrir les necessitats derivades del tancament dels serveis de centre de dia provocats per la crisi de la COVID-19.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2021 d'ajuts individuals de caràcter econòmic del Consell Insular de Menorca per a persones majors de 18 anys que acudeixin a un centre de dia amb dependència reconeguda per a cobrir despeses de serveis de suport al domicili provocades per la crisi de la COVID-19, amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària i amb l'import màxim que s'indica més avall:

Partida

Descripció

Total

3-23131- 4800007

Ajuts econòmics per SAD a persones discapacitades

120.000,00 €

b) L'import màxim per a cada sol·licitud d'ajut de la present convocatòria és el següent:

Línies d'ajuts

Import màxim

Partida

Ajuts econòmics per SAD a persones discapacitades

4.651,68 €

3-23131-4800007

L'import màxim per sol·licitud no pot superar les quanties establertes en e quadre de l'ANNEX 1, segons el grau de dependència i la capacitat econòmica del sol·licitant. Es concediran els ajuts sol·licitats a totes les peticions sempre que compleixin els requisits establerts a les bases.

c) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora del Departament de Benestar Social del CIM amb la funció d'examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris establerts en les bases i emetre l'informe que servirà de base per tal que l'òrgan instructor formuli la proposta de resolució.

Conformaran aquesta comissió els membres següents: una presidència, una secretària i tres vocals del Departament de Benestar Social del CIM.

a) La presidència l'exercirà la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Carol Cerdà Pons. Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions amb el seu vot de qualitat.

b) La secretaria l'exercirà l'administrativa del Departament de Benestar Social Antònia Sánchez Vañó. Li correspon aixecar acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.

c) Les persones vocals seran dos treballadors socials, Natàlia Pons Marquès i Alberto Cantos Chaparro, i una tècnica de gestió, Belén Berna Juan. Tots els membres vocals de la comissió avaluadora tenen veu i vot.

Per tant, la Comissió estarà integrada pels membres següents:

Presidenta: Carol Cerdà Pons

Secretària: Antònia Sánchez Vañó

Vocal 1: Natàlia Pons Marquès

Vocal 2: Alberto Cantos Chaparro

Vocal 3: Belén Berna Juan

 

d) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà passats 15 dies naturals.

La prestació finançarà a patir del moment en què es reconeix el recurs especialitzat de dependència, i com a màxim, el període comprès entre dia 1 d'abril de l'exercici anterior al de la publicació de les presents bases i el 31 de març de l'exercici actual.

e) El límit global de la convocatòria s'imputarà d'acord amb la puntuació total obtinguda segons la base vuitena, sempre respectant l'import màxim individual, com estableix la base tercera.

Tercer. Comunicar al Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions la resolució d'aprovació d'aquesta convocatòria d'ajuts prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

BASES PER LES QUALS ES REGULA LA CONCESSIÓ D'AJUTS INDIVIDUALS DE CARÀCTER ECONÒMIC PER A PERSONES MAJORS DE 18 ANYS QUE ACUDEIXIN A UN CENTRE DE DIA AMB DEPENDÈNCIA RECONEGUDA PER COBRIR DESPESES DE SUPORT AL DOMICILI DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PROVOCATS PER LA COVID-19

Antecedents

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'estat d'alarma s'ha prorrogat, successivament, fins a les 00.00 hores del 21 de juny de 2020, d'acord amb el Reial decret 555/2020, de 5 de juny (BOE núm. 159 de 6 de juny).

Aquesta circumstància va implicar el tancament dels recursos especialitzats de centre de dia, mitjançant els quals les persones amb dependència reconeguda milloren o mantenen el màxim nivell possible d'autonomia i benestar, prevenint situacions de major dependència, potenciant la inclusió i donant suport a les famílies. A més a més, permeten la conciliació laboral i el descans necessari per als curadors principals i faciliten que les persones amb dependencia puguin viure al seu domicili el màxim temps possible.

L'estat d'alarma i les seves successives pròrrogues, així com els tancaments constants que han sofert durant el darrer any i mig, ha generat que el col·lectiu que tenia reconegut un recurs especialitzat de centre de dia o centre ocupacional hagi deixat de rebre la prestació tècnica requerida en les condicions necessàries. Tot això a més a més del major impacte negatiu en el perfil d'usuari de centre de dia tenint en compte que són persones amb una situació elevada de dependència i, per tant, amb una major necessitat d'atenció individualitzada i especialitzada per mantenir el màxim nivell possible d'autonomia i benestar.

D'altra banda, l'acceptació del recurs especialitzat de centre de dia en horari de matí per a persones amb una situació elevada de dependència comporta que no puguin sol·licitar una prestació econòmica per la seva cura, com estableix L'article 25.1 bis de la Llei 39/2006, de 14 de desembre. Per contra, les persones amb una situació no tan elevada de dependència i que gaudeixen d'un recurs especialitzat de centre ocupacional, on el perfil d'usuari té una major autonomia i té dret al cobrament d'una prestació econòmica per a cures, un complement econòmic que els permet millorar el suport domiciliari.

L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'01/03/2007), diu que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

Els articles 36.1 c, 36.2 b i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (BOE núm. 80 de 03/04/1985), estableix que són competències dels consells insulars la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i el foment o la coordinació de la prestació unificada de serveis dels municipis del seu respectiu àmbit territorial, per la qual cosa aquests han d'assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal, així com la major eficàcia i economia en la seva prestació mitjançant qualsevol fórmula d'assistència i cooperació municipal.

 

Per tant, és competència en matèria d'activitat de foment del Consell Insular de Menorca, la línia d'ajuts individuals de caràcter econòmic per a persones amb grau de dependència reconegut. Concretament, s'emmarquen dins de les competències en matèria d'assistència social dins del seu àmbit territorial, de conformitat amb els art.70.4 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'01/03/2007), i amb l'art. 48.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18/07/2009).

D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb alguna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerabilitat per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.

L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009 recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.

Alhora, l'article 37 i de la Llei 4/2009 disposa que correspon als consells insulars tramitar, gestionar i concedir les prestacions econòmiques en matèria de serveis socials, i les que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 48 de la Llei 4/2009, el govern autonòmic, els consells insulars i els ajuntaments han de col·laborar en l'aplicació de polítiques de serveis socials, en el marc de les seves competències, mitjançant els instruments establerts en la legislació general i sectorial.

L'objecte i la finalitat d'aquests ajuts individuals de caràcter econòmic és pal·liar l'impacte negatiu que ha suposat el tancament del recurs de centre de dia, recurs que permet la cobertura de les necessitats socials bàsiques, que facilita un escenari d'autonomia econòmica de les unitats de convivència i, més concretament, permet evitar posar en perill la convivència en la unitat familiar, incloure programes de suport familiar o programes de suport a la inserció social.

Segons el perfil d'usuari objecte d'aquesta prestació d'emergència social, es consideren com de primera necessitat les cures dirigides a atendre necessitats, ja siguin motores, cognitives, sensorials, de parla o alimentàries, que requereixen d'una atenció personalitzada i especialitzada, com és la prestació tècnica de centre de dia.

És voluntat del Consell Insular de Menorca posar a l'abast del col·lectiu esmentat un ajut individual de caràcter econòmic que permeti pal·liar l'impacte negatiu que ha tingut la crisi causada per la COVID-19 i les seves conseqüències directes, com és el tancament dels serveis de centre de dia que supleixen el suport al domicili que requereixen, faciliten la seva existència i la seva inclusió en la comunitat.

Aquestes bases es redacten en virtut del que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan parla que «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en qualsevol cas, les següents: d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions públiques en aquest àmbit (article 36)».

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les persones amb dependència reconeguda ajuts per pal·liar l'impacte negatiu provocat per el tancament dels centres de dia causat per la crisi sanitària de la COVID-19 i així, cobrir despeses dels serveis de suport al domicili, ateses les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, en el marc de l'establert a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, d'acord amb l'article 22.3.

Primera.

Objecte de la convocatòria

L'objecte de la convocatòria és compensar econòmicament les persones amb grau de dependència reconeguda i recurs especialitzat de centre de dia assignat per pal·liar els efectes negatius causats pel tancament dels centres de dia a causa de la crisi sanitària de la COVID-19. Es vol compensar l'impacte negatiu provocat per la mancança de la prestació del recurs especialitzat de centre de dia que ha afectat les persones amb dependència reconeguda, el qual contribueix a la millora de la qualitat de vida i la promoció del benestar social d'aquest col·lectiu, que siguin majors de 18 anys, derivat dels prejudicis causats per la COVID-19.

Mitjançant aquest ajut, concebut com ajut individual de caràcter econòmic, es pretén cobrir les necessitats específiques derivades de la crisi de la COVID-19 de les persones amb dependència reconeguda al seu domicili, per tal de fomentar la seva inclusió social i el manteniment en el seu nucli familiar.

 

Segona.

Finalitat

La finalitat d'aquesta línia és contribuir en una part de les despeses de suport en el domicili derivades de la crisi de la COVID-19, que no ha permès gaudir del servei especialitzat de centre de dia, un tipus de prestació tècnica que augmenta el benestar i l'autonomia de la persona amb dependència reconeguda, i que les persones d'aquest col·lectiu han d'atendre e fer front. Les bases específiques sobre el procés i la documentació necessària per optar als ajuts per a persones amb dependència reconeguda es troben recollides en la secció 4a d'aquest text.

Tercera.

Finançament i import màxim

L'ajut individual de caràcter econòmic que es pot rebre serà per un import màxim de dotze mensualitats que abastin el període comprès entre l'1 d'abril de 2020 i el 31 de març de 2021, segons el grau reconegut de dependència i els ingressos de la persona sol·licitant o del seu cònjuge, d'acord amb la taula de l'annex 1.

Els ajuts individuals de caràcter econòmic que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim global i l'import màxim individual que s'estableixin en l'acord de la convocatòria. L'import màxim individual és l'establert en l'apartat II d'aquestes bases. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i les condicions d'aquestes bases es valoraran d'acord amb els criteris objectius que s'hi preveuen.

I. IMPORT MÀXIM GLOBAL (IMG) DE L'AJUT PER A PERSONES MAJORS DE 18 ANYS QUE ACUDEIXIN A UN RECURS DE CENTRE DE DIA, AMB DEPENDÈNCIA RECONEGUDA

Subvenció

IMG (en EUROS)

Persones majors de 18 anys amb dependència reconeguda

120.000,00 € (fixat per la convocatòria)

Total subvenció:

(Σ dels IMG/línies d'ajut)

II. IMPORT MÀXIM INDIVIDUAL (IMI) DE LES AJUDES PER A PERSONES MAJORS DE 18 ANYS QUE ACUDEIXIN A UN RECURS CENTRE DE DIA, AMB DEPENDÈNCIA RECONEGUDA

Total subvencionable

IMI (en EUROS)

Persones amb qualcuna dependència reconeguda

4.651,68 € (fixat per la convocatòria)

Total subvencionable (no acumulable):

(IMI segons la línia)

L'import que percebrà el beneficiari es calcularà en funció del total de punts obtinguts, sempre respectant la taula d'imports màxims de l'annex I i l'import màxim global que estableix la convocatòria.

Quarta.

Requisits i condicions dels beneficiaris

Les persones poden presentar sol·licitud d'ajudes individuals de caràcter econòmic per a cobrir les despeses provocades pel tancament del recurs especialitzat de centre de dia causat per la COVID-19 i derivades dels serveis de suport en el domicili que contribueixin a augmentar el benestar i l'autonomia de la persona amb dependència ,que responguin als objectius i les finalitats previstes en aquestes bases i compleixin els requisits següents:

1) Ser persones majors de 18 anys que tenguin una plaça assignada en un recurs de centre de dia a Menorca durant el període subvencionable.

2) Tenir reconeguda la situació de dependència per l'Administració autonòmica competent.

3) Tenir reconegut el recurs especialitzat de centre de dia dins el període comprès entre l'1 d'abril de 2020 i 31 de març de 2021.

4) Ser resident a l'illa de Menorca amb una antiguitat mínima d'un any.

5) Tenir una renda < 4*IPREM (31.634,40 €/any)

Als efectes d'aquesta convocatòria es tindrà en compte la renda de la persona sol·licitant. En cas de sol·licitants casats o que mantenguin una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, es comptabilitzarà, de forma proporcional al còmput de dues persones, el total d'ingressos d'ambdós membres de la parella ja siguin declarats de forma conjunta o individual.

A l'hora de computar els ingressos esmentats es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs, i els provinents d'activitats econòmiques), els rendiments de capital mobiliari i immobiliari.

La renda de la persona beneficiària i del seu cònjuge o persona lligada per relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, si n'és el cas, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2020, sigui de forma individual o conjunta.

En el cas que la persona sol·licitant o el seu cònjuge, si n'és el cas, no haguessin presentat la declaració de la renda i no es trobin en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què es faci constar que n'està exempt, així com les rendes de què tengui constància l'AEAT.

En cas que algun dels documents anteriors no reflecteixi les rendes obtingudes el 2020, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

Sisena.

Naturalesa i règim de compatibilitat amb altres prestacions

Els ajuts individuals de caràcter econòmic que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres prestacions socials o subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases.

L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost total de l'activitat subvencionada.

Setena.

Presentacions de sol·licituds

1. El termini màxim de presentació de les sol·licituds serà el que s'especifiqui en la convocatòria.

2. Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP).

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

3. A la sol·licitud, s'ha de poder consultar o s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Model de sol·licitud d'ajut individual de caràcter econòmic correctament emplenat i signat. (ANNEX 2)

b) Document acreditatiu de la identitat de la persona sol·licitant (DNI/NIE). D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, el CIM consultarà aquest document/informació excepte que la persona interessada s'hi oposi marcant la casella corresponent de l'ANNEX 2. En aquest darrer cas s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

c) Document acreditatiu de la identitat de/de la cònjuge (DNI/NIE). D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, el CIM consultarà aquest document/informació excepte que la persona interessada s'hi oposi marcant la casella corresponent de l'ANNEX 2. En aquest darrer cas, s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

d) Document acreditatiu de la identitat de la persona representant.

d.1) En el cas de persones físiques (DNI/NIE). d'acord amb l'article 28.2 de la LPACAP, el CIM consultarà aquest document/informació excepte que la persona interessada s'hi oposi marcant la casella corresponent de l'ANNEX 2. En aquest darrer cas, s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

d.2) En el cas de persones jurídiques, s'ha d'aportar el document acreditatiu corresponent.

e) Document acreditatiu de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (per exemple, sentència judicial d'incapacitació) o segons model facilitat pel Consell Insular degudament emplenat i signat (ANNEX 3), si fos el cas.

f) Resolució del reconeixement de la situació de dependència expedit per l'Administració autonòmica competent. D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, el CIM consultarà aquest document/informació excepte que la persona interessada s'hi oposi marcant la casella corresponent de l'ANNEX 2. En aquest darrer cas, s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

g) Certificat del centre del dia en el qual consti la data d'alta i la data de baixa, si n'és el cas, de l'interessat. S'ha d'aportar el document acreditatiu corresponent.

h) Certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent en el qual també consti la data concreta d'empadronament. D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, el CIM consultarà aquest document/informació excepte que la persona interessada s'hi oposi marcant la casella corresponent de l'ANNEX 2. En aquest darrer cas, s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

i) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant, si és el cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 4), fet que haurà d'indicar a la sol·licitud.

j) Declaració de l'IRPF de la persona beneficiària presentada l'any 2021, o del seu cònjuge, si fos el cas. En cas que la persona beneficiària o l'altre membre computable no sigui un subjecte obligat a presentar-la, s'ha de presentar un certificat d'imputacions emès per l'AEAT en què es faci constar que n'està exempta, així com les rendes corresponents a l'any 2020 de què tengui constància l'AEAT. En cas que algun dels mencionats documents no reflecteixi les rendes obtingudes el 2020, s'ha de presentar certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

Les persones sol·licitants i els seus cònjuges, si s'escau, poden autoritzar el Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament l'ANNEX 2, la qual cosa els eximeix de presentar els certificats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra K de la Llei 58/2003 general tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització. En cas de no autoritzar la consulta, s'ha d'aportar la documentació acreditativa.

Vuitena.

Criteris objectius per a la determinació dels ajuts

El procediment per a la concessió dels ajuts individuals de caràcter econòmic és l'establert en la base novena. Els ajuts es valoraran d'acord amb les presents bases.

Una vegada avaluades totes les sol·licituds presentades dins el termini establert, es podran concedir els ajuts individuals de caràcter econòmic, per la quantitat establerta als quadres d'imports màxims segons la seva renda i el seu grau de dependència que figuren en l'ANNEX1, sempre que prèviament compleixin totes les condicions disposades i els requisits específics exposats en les presents bases.

Els imports que figuren en l'ANNEX 1 són d'acord amb mesos complets de 30 dies d'ençà que es reconeix el recurs especialitzat, tenint en compte que els mesos en què no s'hi hagi ocupat la plaça durant el mes sencer, es pot percebre la part proporcional.

Novena.

Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Poden ser-ne beneficiàries totes les persones sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació exigida.

9.1. D'acord amb el grau de dependència:

Grau de dependència

Import de punts

I

5

II

10

III

15

9.2. D'acord els llindars de renda:

Llindars de renda

Import de punts

0 – 8.000,00 €

35

8.000,00 € -16.000,00 €

30

16.000,00 € - 24.000,00 €

20

24.000,00 € - 32.000,00 €

5

 

Desena.

Procediment i òrgans competents per a la concessió de les prestacions

Els ajuts individuals de caràcter econòmic es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i de la manera següent:

a) L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació de la convocatòria i les bases pel Consell Executiu del Consell Insular de Menorca. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) La instrucció correspondrà als tècnics que s'indiquen en la convocatòria, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Totes les sol·licitud presentades dins el termini establert en la convocatòria es sotmetran a l'examen dels instructors de l'expedient o comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució.

c) Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció o la comissió avaluadora corresponent, i desprès que aquest hagi emès el seu informe o dictamen, el conseller executiu o consellera executiva del Departament de Benestar Social n'elevarà la corresponent proposta d'acord a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

La resolució expressa de la concessió dels ajuts es dictarà abans de la finalització de l'any natural al qual correspongui la convocatòria, indiferentment de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant aquest terme, el termini per resoldre l'expedient no pot ser superior a sis mesos comptadors des de l'endemà de la fi de presentació de sol·licituds. Transcorregut l'any natural o el termini indicat sense que s'hagi dictat l'acte les sol·licituds s'han d'entendre desestimada, sens perjudici de l'obligació de resoldre de l'òrgan competent.

La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts individuals de caràcter econòmic, d'acord amb l'article 45.1 b de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació tindrà efectes de notificació i contindrà els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada respecte a les notificacions.

Així mateix, aquesta es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

Onzena.

Abonament de les prestacions

L'abonament dels ajuts individuals de caràcter econòmic concedits en favor de les persones beneficiàries s'efectuarà en un termini màxim de dos mesos des de l'acord de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria del Consell Insular ho permeti.

Segons la base 24.4 d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2021, resten exemptes de retenció, conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques, les següents:

a) Les subvencions i els ajuts assistencials.

b) Les beques per cursar estudis en tots els nivells i graus del sistema educatiu.

c) Les altres que resultin exemptes per resolució de l'òrgan competent de l'Administració tributària.

Els ajuts individuals de caràcter econòmic objecte d'aquestes bases s'entenen inclosos en l'art. 7 y de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de les persones físiques, que diu:

«i) Les prestacions econòmiques establertes per les Comunitats Autònomes en concepte de renda mínima d'inserció per garantir recursos econòmics de subsistència a les persones que manquin d'ells, així com les altres ajudes establertes per aquestes o per entitats locals per atendre, conformement a la seva normativa, a col·lectius en risc d'exclusió social, situacions d'emergència social, necessitats habitacionals de persones sense recursos o necessitats d'alimentació, escolarització i altres necessitats bàsiques de menors o persones amb discapacitat quan ells i les persones al seu càrrec, manquin de mitjans econòmics suficients, fins a un import màxim anual conjunt d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.».

La subjecció a aquest precepte, s'entén fins al límit d'ingressos que marca, d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.

Dotzena.

Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris susdits i emetre l'informe que haurà de servir de base per tal que l'òrgan instructor formuli la proposta de resolució, el conseller executiu o la consellera executiva del departament de Benestar Social n'elevarà la corresponent proposta d'acord a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000,00 EUROS, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 EUROS.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre el dictamen que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta d'acord.

Per defecte, la comissió avaluadora la conformaran els membres que es determinin en la convocatòria, entre els quals necessàriament hi ha d'haver les figures següents:

a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, en la qual a més de tenir veu i vot, si escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions amb el seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de Benestar Social.

b) Una vicepresidència encarregada de substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats, que tindrà veu i vot, ponderat en cas de substituir a la presidència. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per qui designi la presidència. La vicepresidència, si existeix el càrrec, correspondrà al director o a la directora insular competent per raó de la matèria. En cas de no existir una direcció insular, la vicepresidència correspondrà al tècnic responsable de l'àrea de gestió administrativa del departament.

c) Com a mínim, tres vocals de perfil tècnic que tindran veu i vot, i que en cas de fer-se ús dels vots de qualitat per part de la presidència o la vicepresidència, tant si són divergents o convergents, podran adoptar la forma de vot particular. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Un administratiu del departament competent en matèria de Benestar Social, designat per la presidència de la comissió, actuarà com a secretari de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats.

Tretzena.

Justificació de l'aplicació dels fons

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar el compliment dels requisits establerts en aquestes bases prèviament a la concessió l'ajut individual de caràcter econòmic. Per tant, no existeix ni és procedent establir un termini justificatiu per a l'aplicació dels fons.

No obstant l'anterior, el Consell Insular sí que pot inspeccionar les activitats sufragades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

Catorzena.

Obligacions generals de les persones beneficiàries

Són obligacions generals dels beneficiaris totes les següents:

a) Proporcionar pels canals que s'indiqui, quan el Consell Insular els ho requereixi, tota la informació que resulti necessària per al control dels ajuts atorgats.

b) Sotmetre's en qualsevol moment a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per la fiscalització dels comptes públics.

c) Comunicar per escrit al Consell Insular en el termini màxim de dos dies hàbils des de l'endemà de la seva tramitació o del seu coneixement, la sol·licitud i l'obtenció d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, estatal o internacional amb la finalitat de cobrir la mateixa necessitat.

d) Complir els requisits i les condicions específics establerts, així com qualsevol altra obligació que pugui procedir en aplicació de la normativa sobre la matèria (base 4a).

e) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.

f) Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.

 

Quinzena.

Revocació i reintegrament de l'ajut individual de caràcter econòmic

En cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts individuals de caràcter econòmic s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament, si correspon. A conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes, més l'interès de demora corresponent, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de l'acte mitjançant la qual s'acordi el reintegrament. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els serà aplicable la via del constrenyiment.

Setzena.

Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

Dissetena.

Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen els ajuts individuals de caràcter econòmic, ferms o presumptes, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de recurs administratiu d'alçada davant la Comissió de Govern, d'acord amb l'art. 22.2 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, ja citada.

Transcorregut el termini màxim de sis mesos o l'establert en la convocatòria, comptador des de la data d'acabament de presentació de sol·licituds, per tal de dictar acte final exprés sobre la concessió o denegació dels ajuts individuals de caràcter econòmic, l'acte presumpte tindrà sentit desestimatori, d'acord amb l'art. 25.1 a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada. Així mateix, en tractar-se d'un procediment iniciat d'ofici mitjançant convocatòria, en cas d'haver-se formulat el recurs administratiu d'alçada esmentat en l'apartat anterior i produir-se de nou una situació presumpta, el sentit del silenci seguirà sent negatiu, d'acord amb l'art. 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la normativa següent:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Annex 1. Taula d'imports màxims al mes segons la renda i el grau de dependència reconegut (Consta en l'expedient)

Annex 2. Model normalitzat de sol·licitud (Consta en l'expedient)

Annex 3. Model normalitzat de representació voluntària per actuar davant el Consell Insular de Menorca (Consta en l'expedient)

Annex 4. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (Consta en l'expedient)

Tots els models normalitzats es facilitaran a les oficines de les seus del Consell Insular a Maó i Ciutadella de Menorca, així com a la seu electrònica de la pàgina web www.cime.es.

 

Maó, 16 de novembre de 2021

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)