Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 564593
Règim de regulació provisional del Mercat Nadalenc per a l'any 2021-2022
La Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió celebrada el 19 de novembre de 2021, i en exercici de les seues competències, sobre la base d'allò proposat (conforme a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques), adoptà, per unanimitat, el següent acord:
PRIMER.- APROVAR el Règim de Regulació Provisional del Mercat Nadalenc per a l'any 2021-2022, el qual s'adjunta a aquesta proposta com annex.
SEGON.- En conseqüència amb el punt primer, COMUNICAR als comerços, artesans/es i restauradors que vulguin optar a una caseta al mercat nadalenc 2021-2022 que el termini per presentació de sol·licituds serà del 20 al 24 de novembre de 2021, ambdós inclosos.
TERCER.- PUBLICAR aquest acord al BOIB, a la pàgina web del Consell Insular de Formentera, al tauler d'anuncis de l'oficina de Atenció Ciutadana (OAC).
QUART.- COMUNICAR aquest acord a la Policia Local de Formentera, als efectes oportuns.
“Règim de regulació provisional del Mercat Nadalenc per a l'any 2021-2022
Preàmbul
El Consell Insular de Formentera, amb el propòsit de beneficiar a la ciutadania de l'illa (comerços, artesans i sector de restauració) va adquirir en 2014 unes casetes per a realitzar i gestionar un Mercat Nadalenc a Formentera, i establir una continuïtat d'aquest.
Donat el bon resultat del funcionament del Mercat Nadalenc des de l'any 2014, mitjançant el seu règim de regulació provisional, el Consell Insular de Formentera, vol regular la participació i concessió de les casetes en el mercat nadalenc 2021-2022.
1.- Lloc i data de celebració
El Mercat Nadalenc per a l'any 2021-2022, s'obrirà el dia 3 de desembre de 2021, i la seva durada serà des d'aquest dia fins al dia 6 de gener de 2022, tots dos inclusivament, a la plaça de la Constitució i al C. Llaüt des Damians de San Francesc Xavier, Formentera.
El Consell Insular de Formentera realitzarà el muntatge de les casetes abans de la inauguració del mercat, i així el dia abans d'aquesta, les persones adjudicatàries podran decorar la caseta que li hagi estat assignada. El desmuntatge es realitzarà per part del Consell Insular de Formentera, l'endemà de la finalització del Mercat Nadalenc.
2. Horari
L'horari del Mercat Nadalenc, que hauran de complir les persones adjudicatàries, és el següent:
- Per a les casetes de comerç, l'horari podrà ser de 10.30h a 13.30h i de 17.00h fins a les 20.00h, de dilluns a dissabte. Els diumenges podran tancar.
- Per a les casetes de restauració, l'horari serà de les 12h fins a les 15.30h i de 18.00h fins a les 22.00 hores.
- Les persones adjudicatàries podran triar obrir o no, els següents dies: 24, 25, 31 de desembre de 2021 i, 1 i 6 de gener de 2022, sempre amb els horaris abans esmentats.
3. Requisits dels sol·licitants
Podran participar en el Mercat de Nadalenc, les següents persones físiques i/o jurídiques:
A) Comerços de Formentera
B) Artesans. Les persones artesanes que desitgin participar hauran d'estar en possessió de la Carta de mestre artesà o Carta d'artesà.
C) Organismes públics i/o associacions sense ànim de lucre, que reinverteixin part dels seus beneficis en la societat de Formentera, inscrites com a mínim des de fa tres anys en el Registre d'Entitats Ciutadanes del Consell Insular de Formentera.
D) Sector de la restauració de Formentera, persona/s que comptin amb una experiència mínima d'un any, i amb el carnet de manipulació d'aliments en vigor, i que s'ajustin al que s'estableix en aquest règim provisional, pel que fa al menjar que han de vendre en el mercat.
Per a l'atorgament de l'autorització de venda en el mercat nadalenc per part del Consell Insular de Formentera, tindran prioritat les sol·licituds que acreditin l'elaboració dels productes de venda de manera artesanal.
El fet d'haver participat en anys anteriors en aquest mercat nadalenc, no garanteix la participació en aquest, ni l'ocupació del mateix lloc que en el mercat nadalenc anterior.
4. Sol·licituds
Les persones que estiguin interessades en l'adjudicació d'una caseta en el mercat Nadalenc de l'any 2021-2022, hauran de presentar la seva sol·licitud en el Registre General del Consell Insular de Formentera, situat a l'Oficina d'Atenció ciutadana (OAC). Consta com a ANNEX I, el model de sol·licitud, al qual s'haurà d'adjuntar la següent documentació original:
• Per a comerciants i artesans:
- Memòria descriptiva i fotografiada del producte de venda.
• Per a la restauració:
- Memòria descriptiva del producte de venda que s'oferirà durant la durada del mercat, sempre tenint en compte que no es pot cuinar, és a dir, el menjar que s'ofereixi ha de ser:
Es podrà tenir amb la finalitat d'escalfar (no cuinar) aliments: una planxa elèctrica, un microones i/o aparell similar.
- Carta de manipulador d'aliments.
- Les persones que sol·licitin una caseta de restauració, hauran de justificar una experiència mínima d'un any mitjançant el corresponent certificat de situació fiscal de la AEAT (2020 i 2021) i/o de la vida laboral.
• Per a totes les persones sol·licitants:
- Alta d'Autònom (fiscal i a la seguretat social)
- Declaració jurada d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.
- Declaració jurada de no tenir cap expedient sancionador amb el Consell Insular de Formentera.
5. Termini de presentació de sol·licituds
El termini de presentació de sol·licituds, serà des del 20 de novembre fins al dia 24 de novembre de 2021, tots dos inclosos.
6. Adjudicació dels llocs de venda del mercat nadalenc
El Consell Insular de Formentera adjudicarà un màxim de 7 casetes amb unes dimensions de 3 x 2 m², per a la venda de productes en el mercat nadalenc 2021-2022. Les casetes es distribuiran a la plaça de la Constitució i al C. Llaüt des Damians de Sant Francesc, Formentera, de la següent forma:
- 3 casetes, per a comerços i artesans.
- 1 caseta per a organismes públics i/o associacions sense ànim de lucre
- 3 casetes per a restauració.
A més, podran formar part del mercat nadalenc, amb un màxim de tres, altres comerços, serveis de restauració i artesans, que siguin propietaris de casetes amb les mateixes dimensions i tipologia que les pròpies del Consell Insular de Formentera.
Les casetes que s'adjudiquin a comerços i artesans, podran ser compartides per dos sol·licitants, sempre que així es comuniqui en la seva sol·licitud.
En el cas de no tenir les tres sol·licituds per a comerços, les casetes que queden vacants no es muntaran.
Entre totes les sol·licituds que es presentin dins del termini establert en el punt cinquè d'aquest règim regulador, i que compleixin amb els requisits exigits, es faran dos sortejos davant el secretari de l'administració, a cada sol·licitud se li adjudicarà un número, i aquest número formarà part d'un sorteig, que es realitzarà de la següent manera:
- Les tres primeres extraccions seran per adjudicar les casetes destinades a bar.
- Les següents tres extraccions seran per a adjudicar les casetes destinades a comerços i artesans.
Del resultat d'aquests sortejos, es farà una proposta per part de l'Àrea de Comerç del Consell Insular de Formentera, de les possibles persones adjudicatàries de les casetes del mercat nadalenc a la Comissió de Govern, com a òrgan competent, la qual aprovarà, si escau, les adjudicacions, denegacions, així com una llista d'espera, en el cas que hi hagués renúncies o baixes.
7. Pagament
Les persones adjudicatàries quedaran exemptes del pagament de la taxa d'ocupació de via pública, segons es va acordar de manera provisional en el Ple ordinari de 30 d'abril de 2021, i de manera definitiva en el ple de 27 d'agost de 2021 (publicat al BOIB núm. 124 de 9 de setembre de 2021), que entre altres punts deia:
(…)”Primer.- Aprovar la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, d'acord amb l'article 17 i, en el qual correspongui, conforme als principis del TRLHL, des de la producció d'efectes des de l'1 de juliol de 2021 i fins al 31 de desembre de 2021, a propòsit de l'aplicació de la tarifa primera punts 1 i 2 i de la tarifa tercera punt 4 de l'article 6 de l'Ordenança fiscal abans esmentada, la qual fa referència a les llicències per ocupacions de terrenys amb llocs per a la venda d'artesania, ceràmica, bijuteria, velons i similars, per m² o fracció i any. Tot això amb la condició d'obligació de prestar el servei segons les condicions que dictin les autoritats sanitàries.
Segon.- La suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa d'ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, industries de carrer i ambulant i rodatge cinematogràfic, a propòsit de l'aplicació de la tarifa cinquena al punt 1. de les taxes per l'adjudicació de les autoritzacions de parada del mercat pagès per l'any 2021, com a mesura econòmica i tributària per a fer front a l'impacte econòmic i social produït per la pandèmia de la covid-19.
Tercer- La producció d'efectes de la suspensió, a propòsit de l'aplicació de la tarifa primera punts 1 i 2 i de la tarifa tercera punt 4 de l'article 6, de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic serà temporal, des de l'1 de juliol de 2021 i fins al 31 de desembre de 2021.”(…)
Les persones adjudicatàries hauran de fer-se càrrec del següent:
a.- La seguretat privada nocturna. El pagament d'aquesta, l'hauran de fer les persones adjudicatàries de les casetes del mercat nadalenc, en proporció del 50% els comerços i artesans, i el 50% els bars. S'haurà de notificar al Consell la/s persona/s que realitzarà/n la seguretat, com a màxim cinc dies abans de l'obertura del mercat.
b. El pagament de la neteja dels banys i del propi mercat nadalenc, s'haurà de realitzar segons la següent proporció: el 80% els bars i el 20% els comerços i artesans.
8. Disposicions generals
Les persones adjudicatàries de les casetes del mercat nadalenc tindran, entre altres, les següents obligacions:
- Cada caseta podrà disposar de 4 taules altes (de la mateixa tipologia i proporcionades per les persones adjudicatàries, al igual que els tamborets) davant de la seva caseta amb la distància de seguretat establerta en aquest moment i en cap cas es podrà sobrepassar en el recinte habilitat el límit d'aforament permès per la legislació vigent.
- El servei i consum de menjar i beguda només es permetrà assegut en aquest espai habilitat.
- Hauran de tenir a la caseta la notificació d'adjudicació emesa pel Consell Insular de Formentera, en el qual especificarà el producte pel qual està autoritzat.
- Cuidar i netejar el material i l'espai cedit, i retornar-lo en les mateixes condicions, així com mantenir l'ordre durant tots els dies del mercat.
- Complir amb l'horari establert d'obertura i tancament del mercat nadalenc.
- Complir amb la normativa de seguretat, així com no obstaculitzar cap sortida ni entrada de locals i carrers, segons el que s'estableix en els plans d'emergència.
- Comptar amb una assegurança de responsabilitat civil del mercat durant tot el temps que duri el mercat nadalenc de 2021-2022. S'haurà d'acreditar per part dels adjudicataris, presentant davant el Registre General d'Entrada del Consell Insular de Formentera, i dirigit a l'Àrea de Comerç, com a màxim cinc dies abans del començament del mercat nadalenc.
- Les persones adjudicatàries de restauració hauran de tenir un rentamans individual i autònom.
- El Consell Insular de Formentera es reserva el dret a modificar les condicions del mercat nadalenc 21-22 segons l'evolució de la pandèmia de la covid-19.
Els adjudicats del mercat han de tenir en compte tota una sèrie de prohibicions:
- Es prohibeix l'ús d'aparells individuals de música i/o altaveus. En tot cas es permetrà tenir música/altaveus en el mercat de manera col·lectiva ambiental, respectant el màxim de decibels.
- Es prohibeix pintar o fer forats en el material cedit pel Consell Insular de Formentera.
- Es prohibeix a les barres de bar o llocs d'alimentació, facilitar material de plàstic i cristall és a dir, només es permet material biodegradable d'un sol ús.
- Queda prohibit vendre begudes alcohòliques a menors d'edat.
- Queda terminantment prohibit cuinar amb ampolla de butà, o fregidora.
- No s'admet la venda de productes de pesca o marisc, a excepció de conserves.
- No s'admet el menjar elaborat portat de fora, respectant així les normes sanitàries.
- Queda prohibit tenir taules (excepte les 4 autoritzades per caseta) o neveres fora de les casetes.
- Els productes que es posin a la venda han de ser els que figurin a la sol·licitud de participació, i queda prohibit canviar els productes que s'han autoritzat per l'administració. La Conselleria de comerç es reserva el dret de recórrer als serveis d'inspecció corresponents, per sol·licitar a les persones adjudicatàries que retirin els productes que no es consideren adequats per al mercat.
9.- Penalitzacions per incompliment d'aquest règim regulador
Qualsevol incompliment d'aquest règim de regulació provisional del mercat nadalenc de 2021-2022 per part de les persones adjudicatàries en el mercat, suposarà la imposició d'una penalització per part del Consell Insular de Formentera, la qual consistirà en la impossibilitat de presentació de sol·licitud d'adjudicació de caseta en el mercat de nadalenc durant dos anys consecutius (any 2022/2023 i 2023/2024).
En qualsevol cas, per part del Consell Insular de Formentera, es reclamaran, en el seu cas, els costos en dels desperfectes ocasionats.
- En el cas que s'hagués de suspendre el mercat nadalenc per qüestions sanitàries relacionades amb la pandèmia de la covid-19, el Consell Insular de Formentera s'eximeix d'indemnitzar a les persones adjudicatàries.
10.-Mesures sanitàries
- L'ús de la màscara serà obligatori, i només s'eximirà d'ella en el moment precís de menjar o beure.
- Cadascuna de les taules autoritzades haurà de disposar de gel hidroalcohòlic, per a utilització dels usuaris.
- Les persones que manipulin els aliments en les casetes de restauració han de complir amb la legislació vigent en matèria de manipulació d'aliments i les normes higiènic sanitàries i de seguretat alimentària.
- El consum de begudes i/o aliments servits per les persones adjudicatàries de les casetes de restauració s'ha de fer sempre asseguts en els espais habilitats pel Consell per a aquesta activitat, a més s'ha de mantenir la distància de seguretat interpersonal amb altres persones o grups de persones no convivents.
11.- Règim sancionador
Per al supòsit d'infracció de la normativa sobre mercats ambulants, en el no estipulat en aquest règim de regulació provisional, estarà al que es disposa en la normativa legal que li sigui aplicable, concretament en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, en els articles 139 a 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 186.3 de la Llei 20/2006, de 15 de Desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
12.-. Exigibilitat
Aquest règim de regulació provisional, serà aplicable a partir de l'endemà de la publicació íntegra del seu text en la web del Consell Insular de Formentera www.consellinsulardeformentera.cat, i en el tauler d'anuncis de l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC) de la corporació. Paral·lelament, s'enviarà per a la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB).”
La qual cosa es fa pública per a general coneixement.
Formentera, amb data de la signatura electrònica (19 de novembre de 2021)
La presidenta del Consell Insular de Formentera
Ana Juan Torres