Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 534430
Decret 45/2021, de 8 de novembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears de caràcter extraordinari per pal·liar els efectes derivats de la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Fons de Seguretat Pública, regulat en la lletra c) de l'article 205.3 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, segons la redacció de la disposició final quarta de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, ha estat aquests anys una eina fonamental en la política del Govern de les Illes Balears en la matèria de coordinació de les policies locals. Actualment, el Fons es desenvolupa mitjançant el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, el qual proporciona importants recursos als municipis per tal de garantir més eficàcia en el servei de policia local, a més de promoure programes i actuacions d'interès elevat que han redundat en benefici de tota la ciutadania, com ara la promoció de les polítiques d'igualtat de gènere o el Programa de Policia Tutor, entre d'altres.

Amb tot, la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la COVID-19 ha posat en relleu la insuficiència de mitjans dels quals disposen les entitats locals per fer front als efectes que se'n deriven. En aquest sentit, les restriccions relatives a les taxes de reposició d'efectius d'aquests darrers anys que resulten de les successives lleis de pressuposts generals de l'Estat no han permès convocar els processos selectius corresponents a tots els llocs de treball necessaris per tal de satisfer les necessitats més urgents en la dotació dels serveis públics essencials, cosa que implica una manca d'efectius policials als municipis, en especial als més petits, circumstància que, si més no, s'ha vist agreujada per la situació d'emergència sanitària ocasionada pel SARS-CoV-2.

Mitjançant el Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, s'aproven, amb caràcter d'urgència, diverses mesures legals de modificació de la Llei esmentada amb l'objectiu bàsic d'establir les mesures pertinents que permetin estabilitzar les plantilles de les policies locals dels ajuntaments de les Illes Balears i mesures extraordinàries per a la selecció de personal funcionari interí per prestar serveis en les àrees de seguretat a la ciutadania d'aquests ajuntaments, que permetin atendre necessitats urgents ocasionades per la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la COVID-19 i, per tant, garantir els serveis públics.

Els articles 30.19 i 31.13 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposen, respectivament, que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en la matèria de coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica, i que li correspon, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desenvolupament legislatiu i l'execució de la matèria de règim local. En aquest context, i d'acord amb les disponibilitats pressupostàries de l'Administració autonòmica, resulta necessari proporcionar recursos econòmics als municipis per tal de garantir l'atenció de les necessitats esmentades, i, en particular, la prestació dels serveis que garanteixin la seguretat pública. Per això, l'objecte d'aquest Decret, amb caràcter puntual i extraordinari, és regular el Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears per pal·liar els efectes derivats de la COVID-19 —al marge del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears «ordinari», que regula el Decret 55/2017, que continua vigent—, i establir el règim jurídic, els criteris de distribució i el funcionament d'aquest fons d'ajudes específic, destinat a la realització i l'impuls d'actuacions que garanteixin l'atenció de les necessitats urgents ocasionades per la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la COVID-19.

En aquest sentit, l'ajuda econòmica específica d'aquest fons extraordinari s'adreça al finançament del cost del personal derivat de la contractació dels agents covid prevists en la disposició transitòria quarta del Decret llei 6/2021, de les despeses derivades de l'adquisició d'uniformes d'aquests agents, com també de les despeses derivades de la contractació de serveis de seguretat privada per dur a terme tasques de control d'accessos i de vigilància en relació amb el compliment de les mesures dictades per les autoritats sanitàries per fer front a la pandèmia de la COVID-19 i de les despeses de serveis de seguretat privada que, amb la mateixa finalitat, tenguin per objecte donar suport a la policia local en el cas de municipis que tenguin l'autorització preceptiva de la Delegació del Govern.

De conformitat amb el que disposa l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest Decret s'ajusta als principis de bona regulació, d'acord amb els principis de necessitat i eficàcia, atès que la iniciativa es fonamenta en l'interès general per garantir la prestació de serveis relacionats amb la seguretat pública en els municipis de les Illes Balears.

El Decret s'adequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat, eficiència, qualitat i simplificació, atès que estableix una norma clara que proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar càrregues administratives no justificades, i la regulació que conté resulta proporcionada, pel que fa a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi d'eficàcia en l'aplicació de les mesures adoptades.

 

Quant al principi de transparència, la norma identifica clarament el seu propòsit i ofereix una explicació completa del seu contingut en aquest preàmbul, i s'ha tramitat d'acord amb les previsions de l'article 58 de la Llei 1/2019 pel que fa a l'audiència i informació pública.

D'acord amb les lletres b) i d) de l'article 2.2 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials i en matèria de coordinació de policies locals.

Per tot això, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb el dictamen del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 8 novembre de 2021,

DECRET

Article 1

Objecte

D'acord amb el que disposa l'article 205.3.c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l'objecte d'aquest Decret és establir el règim jurídic, els criteris de distribució i el funcionament d'un fons de seguretat pública extraordinari per atendre les despeses dels municipis en matèria de seguretat pública derivades del procés de desescalada iniciat a partir del 9 de maig de 2021.

Article 2

Quantia del Fons de Seguretat Pública

El Govern de les Illes Balears assignarà l'aportació econòmica que s'ha de destinar al Fons de Seguretat Pública extraordinari i que es distribuirà d'acord amb els percentatges següents:

  1.  El 20 % es repartirà proporcionalment a la població dels municipis sol·licitants, d'acord amb el padró de 2020.
  2.  El 30 % es repartirà proporcionalment al nombre de places turístiques dels municipis sol·licitants.
  3.  El 15 % es repartirà proporcionalment al nombre de nuclis de població dels municipis sol·licitants.
  4.  El 35 % restant es repartirà a parts iguals entre els municipis sol·licitants.

Article 3

Finalitats de l'ajuda econòmica

Els ajuntaments han de destinar l'ajuda econòmica específica que percebin amb càrrec al Fons de Seguretat Pública extraordinari a les finalitats següents, d'acord amb el que determina aquest article:

  1.  El cost del personal derivat de la contractació dels agents covid prevists en la disposició transitòria quarta del Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, incloses tant les remuneracions bàsiques com les complementàries, així com les de la Seguretat Social.
  2.  Les despeses derivades de la contractació de serveis de seguretat privada per dur a terme tasques de control d'accessos i vigilància en relació amb el compliment de les mesures dictades per les autoritats sanitàries per fer front a la pandèmia de la COVID-19. També es pot destinar l'ajuda a les despeses de serveis de seguretat privada que, amb la mateixa finalitat, tenguin per objecte donar suport a la policia local en el cas de municipis que disposin de l'autorització preceptiva de la Delegació del Govern.
  3.  Les derivades de l'adquisició d'uniformes per als agents covid.

Article 4

Tramitació de les ajudes

1. Dins els set dies següents a l'entrada en vigor d'aquest Decret, els ajuntaments que vulguin ser beneficiaris d'aquest Fons de Seguretat Pública extraordinari han de comunicar-ho mitjançant un escrit adreçat al director general d'Emergències i Interior. En aquesta mateixa comunicació han de manifestar el reconeixement de l'obligació de reintegrar la part de la bestreta de manera total o parcial quan no puguin justificar la realització de despeses per als conceptes prevists en l'article anterior.

Una vegada transcorregut el termini fixat en el paràgraf anterior, la Direcció General d'Emergències i Interior ha d'elaborar la proposta de resolució en la qual assignarà la quantia de fons que pertoqui d'acord amb l'article 2, que s'ha d'elevar a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per tal d'emetre les corresponents resolucions d'atorgament de les ajudes als ajuntaments.

2. La resolució d'atorgament de les ajudes ha de determinar el seu pagament total a cada ajuntament en concepte de bestreta.

Article 5

Justificació de les despeses

1. Les justificacions de les despeses que efectuïn els ajuntaments s'han de presentar a la Direcció General d'Emergències i Interior el mes d'octubre de 2022 i s'han de referir a despeses meritades i pagades entre el 9 de maig de 2021 i el 30 de setembre de 2022.

2. Per acreditar les despeses efectuades en recursos humans s'ha de presentar un certificat, d'acord amb el model de l'annex 1, en el qual es justifiquin els imports bruts abonats efectivament per l'entitat local, amb l'especificació del personal al qual corresponen i el període al qual fan referència, inclosos els imports de la Seguretat Social a càrrec de l'entitat local.

3. Per acreditar les despeses efectuades en la contractació de serveis de seguretat privada o en l'adquisició d'uniformes per als agents covid d'acord amb el que preveu l'article 3, s'ha de presentar un certificat, segons el model de l'annex 2, en què s'enumerin les despeses efectuades, amb la identificació del perceptor, les factures, l'import i la data de pagament efectiu. Al certificat s'hi han d'adjuntar còpies de les factures indicades.

4. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals ha de requerir a l'ajuntament que en el termini improrrogable de deu dies esmeni les deficiències observades.

5. Si l'import de les despeses justificades és inferior a l'import concedit en la resolució, l'ajuntament esdevé obligat a reintegrar la diferència, sense interès de demora, en el moment de presentar les justificacions de les despeses.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de novembre de 2021

 

La presidenta

(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat

Mercedes Garrido Rodríguez

Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX 1 Model de justificació de les despeses en recursos humans

 

_________________________________________________, secretari/secretària de l'Ajuntament de ______________________________,

CERTIFIC:

Que les persones que s'indiquen a continuació han prestat serveis en aquest Ajuntament com a agents covid i que les despeses efectuades a conseqüència d'aquests nomenaments en concepte de salari brut i dels costs de la Seguretat Social a càrrec de l'Ajuntament són les que s'indiquen a continuació:

Núm. d'ordre

Nom i llinatges del perceptor/a

DNI del perceptor/a

Import brut meritat en euros

Cost de la Seguretat Social

Dates de prestació dels serveis

Alta

Baixa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I, perquè consti, expedesc aquest certificat a l'efecte de justificar les despeses efectuades per l'Ajuntament.

____________________________, _______ d ______________________________ de _______

 

El secretari / La secretària                                                                                                            Vist i plau

                                                                                                                                                      El batle / La batlessa

 

 

(signatura del secretari/ària i segell de la corporació)                                                                 (signatura i nom del batle/essa)

 

ANNEX 2 Model de justificació de les despeses en seguretat privada i uniformitat

 

____________________________________________________, secretari/secretària de l'Ajuntament de ___________________________,

CERTIFIC:

1. Que les despeses en concepte de contractació de serveis de seguretat privada o derivades de l'adquisició d'uniformes per als agents covid que s'acrediten mitjançant les factures corresponents són les que s'indiquen a continuació:

Núm. d'ordre

Nom i llinatges o raó social del perceptor/a

Núm. de document

Import en euros

Data d'emissió

Data de pagament efectiu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Que, en el supòsit de despeses relatives a la contractació de serveis de seguretat privada, aquests serveis s'han contractat per acomplir les finalitats que preveu la lletra b) de l'article 3 del Decret.

I, perquè consti, expedesc aquest certificat a l'efecte de justificar les despeses efectuades per l'Ajuntament.

____________________________, _______ d ______________________________ de _______

 

El secretari / La secretària                                                                                                            Vist i plau

                                                                                                                                                      El batle / La batlessa

 

 

(signatura del secretari/ària i segell de la corporació)                                                                 (signatura i nom del batle/essa)