Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE TURISME I ESPORTS
Núm. 397187
Aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament del Consell Esportiu de Mallorca (COESMA)
1. El text de la proposta del Reglament d'organització i funcionament del Consell Esportiu de Mallorca (COESMA) es va publicar en la seu electrònica del Consell de Mallorca entre els dies 27 de gener i 16 de febrer de 2021 per tal que les persones i organitzacions més representatives potencialment afectades poguessin expressar la seva opinió i fer propostes i suggeriments, sense que s'hagi rebut cap proposta.
2. En data 8 d'abril de 2021 el Ple del Consell de Mallorca va aprovar inicialment el Reglament d'organització i funcionament del Consell Esportiu de Mallorca (COESMA).
3. Aquesta aprovació inicial es va sotmetre a informació pública durant un període de 30 dies, mitjançant la inserció de l'anunci al BOIB núm. 51 de 17 d'abril de 2021 , en el taulell d'anuncis de la corporació i en la seu electrònica del Consell de Mallorca. Així mateix, es va recavar l''informe de l'Institut Balear de la Dona i es va donar audiència a les entitats següents:
- Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB)
- Conselleria d'Afers Socials i Esports. Direcció General d'Esports
- Col·legi Oficial de Llicenciats en Educació Física i l'Esport de les Illes Balears (COLEF)
- Federació d'Associació de Pares i Mares d'Alumnes (FAPA)
- A les Federacions esportives de les Illes Balears.
- I a les entitats afectades per la norma inscrites en el Registre d'Entitats Ciutadanes del Consell de Mallorca
4. En data 21 de maig de 2021 va tenir entrada al Registre de la seu electrònica del Consell de Mallorca, l'informe d'impacte de gènere del Reglament d'organització i funcionament del Consell de Mallorca (COESMA) amb les següents millores i recomanacions:
a Incloure en les funcions del Consell Esportiu de Mallorca, el foment de la Incorporació efectiva del principi d'igualtat real i efectiva entre dones i homes en el seu disseny i execució del programes públics, facilitar la pràctica esportiva de les dones i impulsar-ne la participació en els diferents nivells i àmbits esportius, així com combatre els estereotips i els rols sexistes en el món de l'esport, d'acord amb l'article 29 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març i l'article 34 de la Llei 11/2016, d'igualtat autonòmica.
b Incloure dins l'articulat una obligació d'una composició paritària del Consell Esportiu de Mallorca. D'acord amb el que estableix l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes.
5. En data 10 de juny de 2021, el tècnic esportiu va emetre informe sobre les recomanacions propostes per l'Institut Balear de la Dona en el sentit de desestimar les recomanacions efectuades.
6. En data 23 de juny de 2021 , el conseller executiu de Turisme i Esports va dictar resolució desestimatòria sobre les recomanacions propostes per l'Institut Balear de la Dona.
Per tot això, orden que se'n publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el text íntegre del Reglament d'organització i funcionament del Consell Esportiu de Mallorca (COESMA) que s'incorpora com annex.
Palma, 8 de juliol de 2021
La presidenta del Consell de Mallorca
Catalina Cladera Crespí
REGLAMENT D' ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL ESPORTIU DE MALLORCA
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
CAPÍTOL I
Naturalesa, règim jurídic i llengua
Article 1. Naturalesa
1. El Consell Esportiu de Mallorca (en endavant COESMA) és un òrgan de caràcter consultiu, no vinculant i assessor de la Direcció Insular d'Esports (en endavant DIE), i es crea amb els objectius de, per una part, facilitar la participació global de la societat en el desenvolupament de la política esportiva mallorquina i, per l'altra, assessorar en matèria esportiva la DIE.
2. Sens perjudici de la dependència administrativa i pressupostària del Consell de Mallorca, el COESMA exerceix les seves funcions amb l'autonomia necessària per garantir l'objectivitat i la independència de la institució.
3. Als efectes administratius i pressupostaris, el COESMA s'adscriu al Departament que tengui assumides les atribucions d'Esports del Consell de Mallorca.
Article 2. Règim jurídic
1. Quant al marc normatiu, el COESMA es regeix per la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de les Illes Balears, i pel Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat física en edat escolar a les Illes Balears, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, article 29, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i de la LLei 11/20016, de 28 de juliol, article 34, d'igualtat de dones i homes; i per la resta de normes del procediment administratiu comú.
2. En totes les qüestions no previstes en la normativa específica o comuna o en aquest Reglament, el COESMA, se sotmet als acords del Ple.
CAPITOL II
Competències i funcions
Article 3. Competències
Les competències del COESMA són les següents:
Article 4. Funcions
La principal funció del COESMA és l'assessorament permanent de totes les actuacions de la Direcció Insular d'Esports amb l'objectiu d'estructurar, ordenar, coordinar i donar suport a tots els programes i plans esportius amb cooperació de tot el teixit esportiu i ajuntaments de l'illa de Mallorca.
En virtut del que s'ha exposat anteriorment, les funcions seran:
a. Elaborar un pla de promoció i formació esportiva no federada adreçat als centres educatius i al foment de la pràctica esportiva fora de l'horari escolar
b. Elaborar un programa de suport logístic i econòmic a les federacions i als / les seus / ves esportistes en edat escolar de Mallorca.
c. Elaborar un programa del foment de l'esport familiar i per a persones adultes.
d. Impulsar programes de foment d'un esport inclusiu, igualitari i d'educació en valors.
e. Facilitar un instrument d'assessorament i formació a tots els estaments del teixit esportiu de Mallorca
f. Impulsar plans de foment de l'esport amb ajudes econòmiques i logístiques a les entitats esportives, famílies i municipis de l'Illa de Mallorca.
g. Elaborar un pla de la salut dels i de les esportistes que participen dels programes de de la Direcció Insular d'Esports.
h. Impulsar actes i projectes de col·laboració amb ens que promouen la innovació en el camp esportiu.
TÍTOL II
COMPOSICIÓ DEL COESMA
Article 5. Composició del COESMA
El COESMA està integrat pels membres següents:
a) El president o la presidenta, que és conseller executiu o consellera executiva del qual depengui la DIE o la persona en qui delegui.
b) El vicepresident o la vicepresidenta, que és la persona que ocupi el càrrec de director/a de la Direcció Insular d'Esports del Consell de Mallorca.
c) El secretari o secretària designat pel president o presidenta d'entre els funcionaris de la Secció Jurídica de la DIE.
d) El president/a de la FELIB o la persona en qui delegui.
e) El president/a de la FAPA o la persona en qui delegui.
f) El president/a del COLEF o la persona en qui delegui.
g) Una persona en representació dels estaments federatius balears d'esports d'equip, que pot ser la mateixa que representi a les federacions en la Comissió Tècnica Permanent del Pla de l'Activitat Física i Esportiva per a l'Edat Escolar a les Illes Balears.
h) Una persona en representació dels estaments federatius balears d'esports individuals, que pot ser la mateixa que representi a les federacions en la Comissió Tècnica Permanent del Pla de l'Activitat Física i Esportiva per a l'Edat Escolar a les Illes Balears.
i) El Cap de Servei d'Esport Base i el cap de Servei del Gabinet de Medicina Esportiva de la DIE.
j) La Cap de Secció d'Esport Escolar Federat i un/a tècnic /a esportiu comarcal de la DIE.
k) La cap de Secció Jurídica de la DIE.
l) Una persona designada per cada grup polític amb representació al ple del Consell de Mallorca o persona en que deleguin.
m) Qualsevol altre membre l'assistència del qual es consideri convenient a criteri del President/a del COESMA atesa la seva significació en el món esportiu mallorquí amb un número màxim de 5 persones, i que podrà ser elegit entre diferents col·lectius representatius de diferents estaments relacionat amb el teixit esportiu mallorquí. Aquests representats disposaran de veu però sense vot.
Article 6. Designació dels membres del COESMA
Els membres del COESMA un cop designats pel Ple del Consell de Mallorca, han de prendre possessió del càrrec en la sessió immediata del Ple del COESMA. A aquest efecte, la Presidència del COESMA n'ha d'expedir les credencials corresponents, tot sense perjudici i tal com marca l'article anterior que es pugui delegar amb altres persones.
Article 7. Drets dels membres del COESMA
Els membres del COESMA, que actuen en l'exercici de les seves funcions amb plena autonomia i independència, tenen els drets següents:
a. Assistir i participar amb veu i vot en les sessions del Ple i de les comissions de les quals formen part.
b. Accedir a la documentació que està en el poder del COESMA.
c. Disposar de la informació sobre els temes o els estudis que desenvolupen el Ple, la Comissió Permanent i les comissions de treball de què formen part.
d. Presentar propostes, esmenes, mocions i suggeriments perquè el COESMA adopti acords o perquè estudiïn en les comissions, referits a les matèries competència del COESMA, de conformitat amb el procediment que s'estableix en aquest Reglament.
e. Qualque altre que els sigui reconegut legalment.
Article 8. Deures dels membres del COESMA
Els membres del COESMA tenen els deures següents:
a. Assistir a les sessions del Ple i les comissions per a les quals s'han designat, o delegar amb una altre persona quan no hi puguin assistir.
b. Participar en tots els treballs per als quals els designin els òrgans del COESMA competents.
c. Guardar el secret de les matèries i les actuacions que els òrgans corresponents declarin expressament reservades, i la reserva deguda sobre les deliberacions del Ple i les comissions.
d. Donar compte a la Presidència del COESMA de les gestions derivades de la representació del COESMA que hi hagi delegat per a un acte.
e. Qualsevol altre que estableixi el Ple o la Presidència en l'exercici de les seves funcions.
Article 9. Òrgans del Consell Esportiu de Mallorca
Són òrgans del COESMA:
1. Unipersonals
a) La Presidència
b) La Vicepresidència
c) La Secretaria
2. Col·legiats
a) El Ple
b) La Comissió Permanent
c) Les comissions específiques
CAPÍTOL I
Òrgans unipersonals
Article 10. La Presidència
1. La persona titular de la Presidència és el conseller executiu o consellera executiva del qual depengui la DIE o la persona que delegui.
2. Correspon a la Presidència del COESMA les funcions següents:
a) Representar el Consell Esportiu de Mallorca.
b) Executar els acords del Ple i les comissions.
c) Dirigir al COESMA i, a aquest efecte, coordinar l'actuació amb els serveis administratius i pressupostaris del Departament de Turisme i Esports del Consell de Mallorca.
d) Informar regularment a tots els membres dels treballs i de les activitats de les comissions.
e) Autoritzar, amb la rúbrica, les actes, els informes i les propostes del COESMA.
f) Sol·licitar a l'administració o a qualsevol altra organització o entitat la documentació i la informació que es consideri necessària per desenvolupar les funcions del COESMA.
g) Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions del COESMA; dirigir les deliberacions, i dirimir els assumptes amb el vot de qualitat.
h) Crear comissions específiques i designar ponències, després d'haver consultat la Comissió Permanent.
i) Qualsevol altre que sigui determinada reglamentàriament.
Article 11. La Vicepresidència
1. La persona titular de la Vicepresidència és la que ocupi la Direcció Insular d'Esports o la persona qui delegui.
2. La persona titular de la Vicepresidència, tant del Ple com la Comissió Permanent, substitueix la titularitat de la Presidència en el casos d'absència, malaltia o vacant, i n'ha de realitzar les seves funcions.
Article 12. La Secretaria
1. La persona titular de la Secretaria del COESMA serà designada per la Presidència entre els funcionaris que composen la Secció Jurídica de la Direcció Insular d'Esports.
2. Les funcions principals de la Secretaria són les següents:
a. Redactar les actes de les sessions del COESMA.
b. Certificar totes les actes i els acords dels òrgans del COESMA, i donar-ne fe amb el vistiplau de la Presidència.
c. Custodiar les actes del COESMA
d. Gestionar administrativament els assumptes del COESMA, en coordinació amb els serveis administratius de la Direcció insular d'Esports del Consell de Mallorca.
e. Tramitar les convocatòries del Ple, de la Comissió Permanent i de les comissions específiques, juntament amb l'ordre del dia i la documentació necessària.
f. Dur a terme qualsevol altre tasca relativa a les funcions genèriques de secretaria que li encomani la Presidència del COESMA.
g. Qualsevol altre que es determini reglamentàriament.
CAPÍTOL II
Òrgans col·legiats
Secció primera
El Ple
Article 13. Naturalesa i composició
El Ple és l'òrgan suprem de decisió i de formació de la voluntat del COESMA. Està integrat per tots el membres, sota la direcció de la Presidència i amb assistència de la persona titular de la Secretaria.
Article 14. Funcions
Corresponen al Ple les funcions següents:
a. Aprovar, a proposta de la Presidència, les línees generals del programa d'actuacions del COESMA.
b. Ratificar o modificar, debatre i aprovar els dictàmens, els informes o les propostes que presenta la Presidència i que han elaborat prèviament les ponències, la Comissió Permanent o les comissions específiques.
c. Aprovar el Reglament intern d'organització i funcionament del COESMA.
d. Delegar les atribucions que consideri oportunes en qualsevol dels altres òrgans del COESMA.
e. Aprovar els informes i la memòria anual d'activitats.
Secció segona
La Comissió permanent
Article 15. Composició
1. La Comissió Permanent del COESMA té la composició següent:
2. La persona titular de la Secretaria del COESMA ho és també de la Comissió Permanent.
Article 16. Funcions
Corresponen a la Comissió Permanent les funcions següents:
a. Debatre i elevar al Ple el projecte de memòria anual de les activitats del COESMA, elaborat per la Secretaria.
b. Elaborar l'esborrany d'informe anual sobre l'estat en què es troben els plans i programes esportius a desenvolupar per la Direcció Insular d'Esports, perquè l' aprovi el Ple del COESMA.
c. Preparar, en general, tots els assumptes sobre els quals ha d'estar assabentat el Ple i establir-ne el calendari.
d. Proposar a la Presidència la creació de comissions específiques i la designació de ponències.
e. Adscriure els membres del COESMA a les comissions específiques.
f. Promoure, potestativament, modificacions d'aquest Reglament, amb el vot favorable de dos terços dels components.
g. Qualsevol altre que li delegui el Ple.
Secció tercera
Comissions específiques
Article 17. Naturalesa
1. Les comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, són òrgans del COESMA per estudiar i analitzar assumptes i matèries concrets, que correspon crear amb caràcter específic d'acord amb les competències del COESMA, a iniciativa de la Presidència i consultada la Comissió Permanent. Els resultats d'aquests treballs s'han de presentar al Ple del COESMA com a informes o propostes de dictamen.
2. Els informes de les comissions específiques no tenen caràcter vinculant per al Ple, que pot retornar-los-els perquè elaborin un nou estudi.
Article 18. Integrants i comesa
1. La Comissió Permanent ha d'establir la composició, les funcions i les normes de funcionament de les comissions específiques.
2. Les comissions específiques estan integrades pels membres que proposa la Comissió Permanent.
3. La Presidència del COESMA pot designar, per delegació, una persona perquè presideixi cadascuna de les comissions específiques. Si la persona titular de la Secretaria del COESMA no hi pot assistir, la Presidència ha de nomenar un membre de la comissió perquè actuï com a secretari o secretària d'actes.
4. L'elaboració d'informes i propostes de dictamen s'ha de fer cercant el màxim grau de consens possible entre els membres de la comissió.
5. Si algun membre manifesta la seva voluntat de participar en alguna comissió específica, ho ha de sol·licitar a la Presidència, i pot intervenir amb veu però sense vot.
6. Per decisió de la Presidència, poden assistir a les sessions de les comissions específiques les persones que puguin assessorar o informar respecte dels termes que s'han de tractar.
TÍTOL IV
RÈGIM DE LES SESSIONS I ADOPCIÓ D'ACORDS
Article 19. Funcionament del Ple
1. Les sessions del Ple el COESMA poden ser ordinàries i extraordinàries.
2. El Ple s'ha de reunir en sessió ordinària, com a mínim, dues vegades a l'any; si és possible, una vegada a l'inici de la temporada esportiva i l'altre, en el darrer trimestre.
3. Amb caràcter extraordinari es poden reunir:
a) A iniciativa de la Presidència.
b) Per acord de la Comissió Permanent.
c) Quan ho sol·liciti un terç dels membres, cas en què s'ha de convocar i fer la sessió en el termini d'un mes comptador des d'haver rebut la sol·licitud.
4. Les convocatòries del Ple s'han de trametre als membres amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, que es poden reduir en dos en cas d'urgència.
5. L'ordre del dia l'ha de fitxar la Presidència, oïda la Comissió Permanent i tenint en compte les peticions dels membres.
6. Les sessions del Ple poden tenir lloc en els locals que el Consell de Mallorca hagi cedit amb aquesta finalitat o en qualsevol altre indret de l'illa de Mallorca.
7. Per decisió de la Presidència, poden assistir a les sessions del Ple les persones que puguin assessorar o informar respecte dels termes que s'han de tractar. Així mateix, la Presidència pot convidar personalitats dels àmbits públic i privat i assistir-hi com a observadors.
Article 20. Funcionament de la Comissió Permanent
1. La Comissió Permanent s'ha de reunir totes les vegades que siguin necessàries per atendre els assumptes de la seva competència, a criteri de la Presidència, i en tot cas, abans que es facin les sessions del Ple del COESMA, a fi de preparar-les, de manera que, com a mínim, s'ha de fer una reunió trimestral.
2. La Comissió Permanent també s'ha de reunir quan ho sol·liciti un terç dels membres.
3. Els acords de la Comissió Permanent s'han d'adoptar per majoria dels membres.
Article 21. Convocatòria de les sessions
1. Les convocatòries del Ple i de la Comissió les ha de fer la Presidència, i s'han de dirigir per escrit a tots els membres per mitjans que garanteixin una antelació suficient i que permetin confirmar-ne la recepció. L'escrit de convocatòria, que ha de contenir l'ordre del dia de la sessió i la data, l'hora i el lloc en què s'han de fer, s'ha d'acompanyar de la documentació específica sobre els temes que s'han de tractar. Es por ampliar l'ordre del dia o trametre documentació complementària fins a quaranta-vuit hores abans de la sessió.
2. En les sessions ordinàries del Ple, i en totes les de la Comissió Permanent, pot ser objecte de deliberació, o si escau, de decisió qualsevol assumpte no inclòs en l'ordre del dia, sempre que siguin presents tots els membres del COESMA i que ho acordin per majoria al començament de la sessió.
Article 22. Constitució
1. Perquè el Ple i la Comissió Permanent es constitueixen vàlidament és necessari que hi ha siguin presents les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria o, si escau, les que hagin delegat, i la meitat més un dels membres.
2. Si no es dóna aquest quòrum, els òrgans esmentats queden constituïts vàlidament en una segona convocatòria, mitja hora després de la primera, quan hi sigui present una tercera part dels membres, incloent-hi les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria.
Article 23. Ordenació dels debats i deliberacions
1. La Presidència obre, suspèn i aixeca les sessions.
2. La Presidència dirigeix els debats; vetlla pel manteniment de l'ordre i per l'observança dels Reglament, per tots els mitjans que les circumstàncies exigeixin, i concedeix i retira l'ús de la paraula, com a norma general en l'ordre en què es demana. Així mateix, sotmet a la votació els assumptes objecte del debat i programa els resultats.
3. En la sessió preparativa de la Comissió Permanent, la Presidència informa sobre la manera d'ordenar les intervencions dels membres en la sessió corresponent del Ple.
4. L'ordre de les intervencions pot incloure la possibilitat d'acumular temps entre els membres d'una mateixa organització o d'un mateix grup.
Article 24. Votacions
1. Els acords es poden adoptar per assentiment unànime a la proposta de la Presidència, en el cas que no susciti objecció ni oposició en cap dels membres presentes.
2. Si no hi ha assentiment unànime, la Presidència ha de sotmetre els acords a votació, per un dels procediments següents:
a) Per votació ordinària o mà alçada: en primer lloc han d'aixecar la mà les persones que l'aproven, després les que desaproven i, finalment, les que voten en blanc.
b) Per votació secreta: tots els membres del COESMA són cridats un a un, per qualsevol ordre preestablert. Aquest procediment s'aplica en totes les qüestions que afectin personalment als membres i també sempre que ho sol·liciti una cinquena part dels membres presents.
Article 25. Adopció d'acords
1. Llevat dels casos em què expressament es prevegi una majoria qualificada, el Ple ha d'adoptar els acords per majoria simple dels vots dels membres assistents i dirimeix els empats la Presidència, mitjançant el vot de qualitat
Article 26. Actes
1. De cada sessió s'ha d'estendre una acta, que la persona titular de la Secretaria ha de signar al final, amb el vistiplau de la Presidència. Amb dues han de signar també al marge totes les pàgines, en les quals han de figurar, inexcusablement, els continguts següents:
2. Les actes impreses s'han d'enquadernar anualment. La persona titular de la Secretaria, amb el vistiplau de la Presidència, ha de signar una diligència en què s'ha d'indicar les dades de les actes i el nombre de fulls que s'enquadernen. Quan una sessió no es faci per qualsevol motiu, la Secretaria ha de suplir l'acta amb una diligència, autenticada amb la seva signatura i amb el vistiplau de la Presidència, en la qual s'han de fer constar les causes per què no s'ha fet i, si escau, els noms de les persones assistents i dels membres que s'han excusat d'assistir-hi.
3. Les actes s'han de sotmetre a aprovació en la sessió ordinària següent, amb les objeccions que proposin els membres per precisar millor el desenvolupament de la sessió.
4. Les actes queden sota la custòdia de la Secretaria, que n'ha de facilitar una fotocòpia a qualsevol membre del COESMA que la sol·liciti.
Article 27. Certificats
Els certificats expedits per la Secretaria amb el vistiplau de la Presidència, donen fe dels acords del COESMA.
TÍTOL V
ELABORACIÓ DE LA MEMÒRIA ANUAL
EMISSIÓ DE DICTÀMENS I D'INFORMES I FORMULACIÓ DE PROPOSTES
Article 28. Memòria anual
1. El COESMA ha d'elaborar anualment una memòria sobre les actuacions realitzades.
2. La memòria la redacta inicialment la Secretaria del COESMA i es transmet a la Comissió Permanent en primer trimestre de cada any.
3. La memòria s'ha de referir a l'any natural anterior.
4. L'avantprojecte de memòria s'ha de debatre i s'ha d'aprovar en el si de la Comissió Permanent abans de trametre'l al Ple perquè l'aprovi definitivament.
5. Una vegada que l'ha aprovada el Ple, la memòria s'ha de transmetre al Departament de Turisme i Esports del Consell de Mallorca, i al Consell Esportiu de Mallorca.
Article 29. Emissió de dictàmens i informes
1. Els dictàmens i els informes, preceptius o potestatius, els ha d'elaborar com a projectes la ponència que designi la Presidència, consultada la Comissió Permanent. Després que hagi exposat el projecte la persona ponent, s'han de sotmetre al parer del Ple, que els pot aprovar, esmenar o rebutjar. Els projectes de dictamen i els informes els ha de trametre la Presidència a tots els membres, perquè hi puguin presentar proposicions de modificació dels punts concrets i suggeriments, que han de formular almenys dos dies abans que es faci el Ple en que s'ha de debatre.
2. Els dictàmens i els informes, un cop que els hagi aprovat el Ple del COESMA, s'han de trametre a l'organisme que sigui procedent, signats per les persones que són titulars de la Presidència i de la Secretaria. Així mateix, s'han d'indicar els noms de les persones assistents a la sessió corresponent i també si s'han aprovat per unanimitat, per majoria o per empat decidit per vot de qualitat de la Presidència, i s'han d'acompanyar dels vots particulars si n'hi ha.
3. L'informe anual sobre l'estat dels sistema esportiu a l'illa de Mallorca l'ha d'aprovar el Ple del COESMA per majoria absoluta.
4. Quan en el tràmit d'alguna norma general o acte sobre algun assumpte que és competència del COESMA s'hagi omès indegudament l'informe del COESMA, la Presidència ho ha de comunicar a qui correspongui.
Article 30. Formulació de propostes
1. EL COESMA pot elevar a qualsevol òrgan de les administracions públiques, propostes sobre els assumptes de la seva competència.
2. Les propostes han de ser motivades i precises, i s'ha de diferenciar clarament la proposta de les raons que la justifiquen.
3. Les propostes s'han de trametre per escrit a la Secretaria del COESMA, que les ha d'elevar a la Presidència perquè, després d'haver-ne examinat el contingut, decideixi si versen o no sobre les qüestions a què es refereix l'apartat 1 d'aquest article.
4. La Presidència del COESMA, quan apreciï que una proposta no és competència del Consell Esportiu de Mallorca o que no expressa clarament el contingut, l'ha de retornar a qui l'ha presentada i ha d'indicar les raons que en justifiquin la devolució. Si la proposta està subscrita per diversos membres, l'ha de retornar a que figura en primer lloc.
Article 31. Procediment
1. Aquest Reglament es pot reformar o modificar, totalment o en part, a proposta de la Presidència o de dos terços dels components de la Comissió Permanent.
2. El Ple ha d'aprovar el nou text per majoria absoluta dels membres.
3. Un cop que l'ha aprovat el Ple del COESMA, el nou Reglament s'ha d'elevar al Ple del Consell de Mallorca, a l'efecte de legalitat, perquè s'aprovi definitivament.
Disposició transitòria primera
Mentre no l'aprovi el Consell de Mallorca, el Reglament té caràcter de normativa interna provisional.
Disposició transitòria segona
La Comissió Permanent ha de revisar d'ofici l'operativitat d'aquest Reglament, una vegada transcorregut un any des de l'entrada en vigor, i pot proposar-ne al Ple les modificacions oportunes.